Passatin sisäilmanpuhallin sanoi sopimuksen irti tänä aamuna, eilen toimi vielä mielestäni normaalisti. Sulakkeet oli ehjät kojelaudan kyljestä, onko muualla sulakkeita?
Climatronicin vikakoodeja sain sentään ulos:
04F9 = Fresh Air Blower 0x25
04B6 = Standing Time Signal 0x25
Mitä nuo 0x25 tarkoittavat? Jotain virhetyyppiä kaiketi mutta mitä? Vikakoodien selitykset löytyivät täältä:
http://pics.tdiclub.com/data/517/Climat ... ostics.pdf
Hanskalokeron irrotettuani kokeilin antaa suoraan sähköä puhaltimen virtaliittimeen, sehän pyörii! Climan puhallusnopeussäädötkin toimii kuten pitää. Minne sähkö jää matkalle alkuperäisissä johdotuksissa? Sulakkeelle tulee 12,6V eli akun jännite, puhaltimelle taas tulee vain 0,5V. Sulakkeen ja puhaltimen välinen vastus on ääretön eli joku mättää tuolla välillä. Jos oikein tajusin puhaltimen rakennetta niin etuvastus on puhaltimen sisällä eli sekään ei ole rikki kun kaikki climan puhallinnopeudet kuitenkin toimivat. Sähköjohdot vaikutti ehjiltä niin pitkälle kuin näkee.
Voiko välillä olla jokin rele tai muuta? Pitikö purkaa koko kojelauta?
http://www.vrsclub.fi/vrsforum/index.php?topic=1401.0
Jollain on ollut samoja ongelmia mutta eipä tuolta apua saanut, sulakkeetkin käytin yksi kerrallaan kaikki irti kuten oli tehty. Kokeilen ostaa uuden puhaltimen mutta tuntuisi että ei kai sekään ilman sähköä toimi. Onhan tuo alkuperäinen kuitenkin reilu 400tkm pyörinyt.
Passat 3B sisäilmanpuhaltimen sähköt katosi
Valvoja: ffp jäsenet
Toimiiko jos heiluttelet climan käyttöpaneelin takana olevia liittimiä? Mulla joskus 3B:ssä lakkas puhallin pyörimästä ja korjaukseksi riitti kun kävi liittimet läpi. Olin pari päivää aiemmin vaihtanut soittimen ja ilmeisesti soittimen takana olevalla johtonipulla onnistunut painattamaan säätimen takana olevia liittimiä...
Vastaampa itselleni. En aamulla älynnyt tutkia eberin sähköpuolta kun semmoinenkin sisäilmanpuhallinta komentaa. Eberin omat sulakkeet olivat ehjiä, tarkistin kyllä heti ensimmäisten joukossa mutten ajatellut eberin kytkentöjä sen enempää.
Mittailin aikani mitä kautta virta kiertää sulakkeelta puhaltimelle ja huomasin että eberin asennuksen yhteydessä tuohon ko. virtapiiriin on laitettu rele joka napsii puhallinta päälle/pois. Kytkentä on tehty jotenkin niin että rele kun porsii niin häviää sähköt koko puhaltimelta. Pöljyyden huipuksi rele on moottoritilassa paikassa johon aikaa myöten kertyy likaa, ilmeisesti tänä aamuna tuo releen juuressa oleva töhnä muuttui sähköä johtavaksi ja koko rele oli sulanut epämääräiseksi möykyksi. Virta oli liian pieni polttamaan 30A sulakkeen mutta tarpeeksi sulattamaan koko releen. Releen sokkelikin oli hieman kärsineen oloinen mutta menköön vielä kun toimii näin putsauksen jälkeen.
Uusi rele tilalle ja puhallin pelaa taas.
Mittailin aikani mitä kautta virta kiertää sulakkeelta puhaltimelle ja huomasin että eberin asennuksen yhteydessä tuohon ko. virtapiiriin on laitettu rele joka napsii puhallinta päälle/pois. Kytkentä on tehty jotenkin niin että rele kun porsii niin häviää sähköt koko puhaltimelta. Pöljyyden huipuksi rele on moottoritilassa paikassa johon aikaa myöten kertyy likaa, ilmeisesti tänä aamuna tuo releen juuressa oleva töhnä muuttui sähköä johtavaksi ja koko rele oli sulanut epämääräiseksi möykyksi. Virta oli liian pieni polttamaan 30A sulakkeen mutta tarpeeksi sulattamaan koko releen. Releen sokkelikin oli hieman kärsineen oloinen mutta menköön vielä kun toimii näin putsauksen jälkeen.
Uusi rele tilalle ja puhallin pelaa taas.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa