Huoltovapaat akut ja pakkasen vaikutus

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

Huoltovapaat akut ja pakkasen vaikutus

ViestiKirjoittaja vk » 23.2.2011 22:31

Miten teillä reagoi lämpötilaan nuo huoltovapaat akut? (ainoa kohde on täplä jonka väriä voi vilkuilla)

Itselläni on T5:ssa vuoden vanhat akut konepellin alla ja kuskin jakkaran alla. Molemmat näyttää testeriin kunnossa olevilta, mutta mitä kylmemmäksi ilma menee, tuo starttiakku ei anna virtaa ulos läheskään tarpeeksi. Ominaisuus ei esiinny uudessa akussa mutta muutamassa kuukaudessa menee tällaiseksi.

Esimerkiksi auto käynnissä koko päivän, moottori lämmin, virran kulutus kohtuullista päivän ajan. Auto seisoo 5 minuuttia niin täpärästi pyörähtää käyntiin kun lämpötila -30 astetta .

Sama akku -10 asteessa. Voi huudattaa auto sammuksissa webastoa vaikka 2 tuntia (puhallin ottaa virtansa starttiakusta). Starttaa täysin ongelmitta eikä useimmiten edes mankka reboottaa eli jännite ei edes notkahda.

Samat havainnot aamustarteissa. Pakkasta jos yli 20, koko yö laturissa, starttaa täpärästi. Alle 20, starttaa leikiten webaston käytöstä riippumatta, ilman latausta.

Nyt tuntuu siltä että akku on kunnossa, ottaa hyvin virtaa vastaan ja luovuttaa sitä, mutta on äärimmäisen herkkä reagoimaan lämpötilaan ja yli 20 asteen pakkasessa muuttuu ongelmalliseksi. Onko normaalia käytöstä näillä? Muissa autoissa ei vastaavaa ominaisuutta mutta niissä onkin perinteisemmät huollettavat akut. Vai vaivaako akkuja nämä syväpurkaukset kun ensin joutuu ruokkimaan webastoa ja sitten narauttaan jäykän koneen käyntiin?

Mitkä ovat mahdollisia ratkaisuja? TeeSeItse-akunlämmitin 12Vpeilinlämmittimestä? Akun eristäminen telttapatjalla? Molemmat? Eri tyyppisen akut?

Sami-88
-
Viestit: 187
Liittynyt: 7.4.2006 15:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sami-88 » 23.2.2011 22:57

mitkäs akut sulla on ?

itelläni nyt ollut tossa talviautossa (chervolet blazer 4.3L v6 pensa) optiman akku viikon kiinni ja se ei ollut moksiskaan noista pakkasista.

entinen varta antautu tossa -32asteen lämmössä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.2.2011 23:17

Etipä jostain TM:n akkuvertailu. Ylättävän isoja eroja kylmäkäyttäytymisessä.

Mutta jos auto käy koko päivän niin latautuuhan se enemmän kuin purkautuu, ellei jotain kauheita virtasyöppöjä ole.

Jännitemittarilla vois alkaa tutkia jos jotain vikaa epäilee.

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 24.2.2011 8:11

Ei tarvii välttämättä tehä itekään akun lämmitintä. On olemassa myös valmiita ratkaisuja. Akun eristäminenhän on aina kannatettavaa. Vuosi pari sitten koneviestissä oli hyviä ohjeita eristyksien rakentamiseen.

Itse asiaan mennäkseni, huoltovapaa akku (noin 5-vuotias) on kyllä toiminut pakkasilla siinä missä perinteisetkin akut.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 26.2.2011 19:21

No nyt alkaa juoni tiivistymään. Nyt starttaa huonosti jo nollakelissäkin. Akun vaihtoon mars.

Aika huonosti ku vuoden välein pitää akut uusia tuohon vehkeeseen. Käyttö on vaan sen verta rajua että siinä kai ne menee.

Jännä vaan että merkkiliikkeen akkutesteri näyttää akun olevan kunnossa mutta pahasti vajaalatauksessa vaikka ennen testiä on autolla ajettu kymmeniä kilometrejä ja lämpimässä tallissa tunteja lämmennyt ennen mittausta. Saa nähdä mitä ne akkutalossa sanovat.

Tuosta arcticheateristä. Lataa ja lämmittää akkua kun on roikassa. Erinomainen esim diesel-webasto bemariin jossa akku ei lämpene talvella koskaan. Itse tarvitsisin lämmintä akkua ajossa ja parkissa. Auto on varustettu kahdella akulla mutta aika koominen työnjako noilla tuntuu olevan. Ite ois pitäny tämäkin suunnitella että sais hyvän.
Viimeksi muokannut vk, 26.2.2011 19:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.2.2011 19:27

Kenno oikosulussa? Antaa virtaa mutta jännite alhainen.

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 27.2.2011 10:02

Se merkkiliikkeen akkutesteri taisi olla tyypiltääm elektroninen? NIissä elektronisissa testereissä on se huono puoli, että vaajalla varaustilalla ovat epäluotettavia.

Koska akku on ilmeisesti ko. ajoneuvoon uusittu aiemminkin, onko akkujen kokoa muutettu ja onko molemmat akut uusittu samanaikaisesti? Akun fyysinen massa luonnollisesti vaikuttaa tuohon lämpeämis asiaan voimakkaasti: suuri akku => suuri massa => lämpeää hitaasti. Kylmänä akku antaa ja myöskin ottaa huonosti virtaa, tästä johtuen fyysisesti suurempaan akkuun vaihtaminen ei ole järkevää, jos ajomatkat vaihtelevat paljon. Pakkasilla laturin tuottamaa virtaa kuluu jonkun aikaa akun "lämmittämiseen" ennen kuin akku alkaa tehokkaasti latautumaan. AGM ja spiraalikennoakut (esim Optima ja Exiden jotkut mallit) ovat erityisen hyviä: suuri energiatiheys ja pieni massa, verrattuna kapasiteetiltaan vastaavaan normaaliakkuun.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 27.2.2011 10:43

Tuo on takseissa perin normaalia. Autoissa yleensä on niin paljon kaikenlaista sähköhemua, että kulutus on rajua. Lisäksi autoilla ajetaan paljon (useimmiten yli 100 000 km vuodessa) joten kyllä akkujenkin kulutus on kilometreihin riippuvainen.

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 27.2.2011 16:17

Itse lataan lämpimässä tallissa akut, ottavat paremmin vastaan. Ei ne täyty pakkasella. Ja kunnolla täyteen, vaikka monena yönä peräkkäin.

Mutta totta on että "syklikäyttö" syö akun aika äkkiä. Eroja toki löytyy malleittain käyttö-iässä. Katetta yleensä hinnalle löytyy. Oma lisäakku eberille ostettu 8/09 ja alkaa olla jo heikentynyt. En kyllä satsannut hintaan. Motonet 72Ah Snajzder. Varmasti ihan ok akku peruskäyttöön, mutta eberin akuksi ei ole ollut hyvä. En ollu uskoa, ku latailin sitä aina sillon tällön ku eberi ei lähteny käyntiin, niin syy "alijännite" eber huollossa.

Esimerkiksi itse totesin, että auton starttiakku meni aika äkkiä huonoksi sähköperämoottori-käytössä, jossa akku ajetaan aika tyhjäksi. Vapaa-ajan akku on kestäny pitempään. Miksi, en tiedä. Molemmat ovat lyijyakkuja. Vapaa-ajan akku antaa anteeksi purkaantumiskertoja paremmin kuin starttiakku. Vapaa-ajan akku ei vain sovellu starttauksen koska käynnistysvirta ei korkea.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 27.2.2011 17:55

kumpia optiman akkuja ootte käyttäny? itse käsittäny että punakantinen olisi paremmin toimiva pakkasilla kuin keltakantinen

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 27.2.2011 19:05

Mulla samansuuntaista käytöstä havaittavissa, akku 2kk vanha, ajoa tulee arkisin
2 x 25km päivässä eli n. 0.5h kerrallaan.
4 päivää kun auto seisoi yli 20asteen pakkasessa niin akkujännite alle 12v ja eihän se käyntiin lähtenyt. Latausjännite valot ja puhallin päällä yli 14v ja vuotovirta virta-avaimen poiston jälkeen 0,08A. Stereot + 250w vahvistin on ajossa aina päällä, tosin pari kertaa kun jätti käynnistymättä niin en ole enään kovilla pakkasilla kuunnellut musiikkia. Penkinlämmittimiä ei ole ja akku on tuossa A6:ssa takapenkin alla originaaliasennuksena.

Akun vein liikkeeseen takaisin, latasivat sitä sisällä vuorokauden ja testeri näytti latauksen jälkeen ok lämpöisellä akulla.
Missä siis vika ? Akun jätin viikoksi liikkeeseen (ulos takapihalle )josta ostin sen jotta selviää että purkautuuko se itsestään. Mitataan viikon päästä uudelleen.

Jos akussa ei vikaa niin voiko olla että nämä nykyakut ottavat kylmissä olosuhteissa äärimmäisen huonosti virtaa vastaan. Virranluovutuskyky heikkenee kyllä ja ilmeisesti myös virranvastaanottokyky. Onko suurempikapasiteettisesta akusta silloin apua vai pitäisikö vaihtaa pienempään ?

jartos
-
Viestit: 18
Liittynyt: 27.2.2011 11:04
Viesti:

ViestiKirjoittaja jartos » 27.2.2011 20:01

mulla optiman keltainen akku ja ei virta loppunu 25 asteen pakkasillakaan , lähti heti käymään ilman mitään lämmitystä auto 2.5 tdi

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 27.2.2011 22:11

Paljonkohan tuollainen normaali 62Ah huoltovapaa akku pystyy ottamaan virtaa
vastaan -20c pakkasella, jos laturi on 90A niin tuskin se sitä 40-45A pystyy ottamaan vastaan mitä puolen tunnin aikana teoriassa olisi mahdollista saada aikaiseksi ?
10A akkulaturilla kun lataa vajaata akkua niin ei se kovin kauaa (n.5min) lataa sitä suurimmalla virralla ennenkuin alkaa palkit laskemaan eli voisiko tästä päätellä jotain ?Tipahtaa aika äkkiä tuonne 2-4A lukemaan jossa se pysyy niin kauan kun akku on täynnä. Pystyykö se akku ottamaan ajon aikana auton laturistakaan enempää virtaa vastaan kuin mitä verkkovirtakäyttöisestä ?Vai onko mun verkkovirtalaturi vaan liian pieni ja pystyy antamaan jatkuvaa tehoa vain tuon 2-4Ah ?

Renek
-
Viestit: 85
Liittynyt: 18.12.2010 22:28

ViestiKirjoittaja Renek » 27.2.2011 22:25

itellä on nyt tässä -05 kaks akua ja ovat vissiinkin alkuperäisiä, vartan akku konetilassa penkin alle koitin vilkuilla mutta sitä kumi/muovi suojaa en siitä aun päältä saanut pois suosiolla joten annoin olla.

noilla 30 pakkasilla oli webasto aina sen 30-45min päällä eikä mitään ongelmia käynnistyä joten en tiedä onko tuo sitten niin normaalia

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.2.2011 22:27

Akkulaturin jännite on pienempi kuin auton laturin ja virta ei ole vertailukelpoinen. Pitäisi olla pihtivirtamittari että näkisi virran suuruuden.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 27.2.2011 23:04

Se voi olla että 120 tuhatta kilometriä vuodessa, jatkuva webaston käyttö ympäri vuoden (taukolämmitys/puhallus/tuuletus), jatkuva massiivinen virrankulutus jatkuvasti johtuen taksilaitteista, on vaan liikaa noille Vartan akuille. Toimivat edelleen mutta ei jaksa enää ääriolosuhteissa antaa jännitettä riittävästi että starttais hyvin.

Mikä se on nyt sitten kuningas-akku tuon Vartan tilalle konetilaan starttiakuksi?
Ei mene tämä enää takuuseen joten saa myös itse valita minkä laittaa kun itse sen maksaa. Kannattaako panostaa isompaan kokoon sillä autolla ei ajeta lyhyttä matkaa laisinkaan vai pysyä nykyisessä koossa. (en kyllä tiedä mikä nykyisen kapasiteetti on? riittävä jos kunnossa?)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.2.2011 23:34

Mitä isompi akku niin sitä kevyempi kuorma auton laitteet sen kannalta ovat. Että kestäiskö isompi siten kauemmin näin maalaisjärjellä?

Tai sitten asennoituu siihen että joka syksy hankkii uuden starttiakun ja siirtää vanhan lisälaitteiden käyttöön jos ne on kytkettävissä irti toisistaan.

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 28.2.2011 0:00

vk kirjoitti:Mikä se on nyt sitten kuningas-akku tuon Vartan tilalle konetilaan starttiakuksi?


jaa, että Varta ei toimi vai? Juuri kun ajattelin sellaisen hakea, kun nykyinen vuoden vanha Hancook lopetti yhteistyön...

Miten on esim. Bosch tai Banner? Onko kokemuksia? Eberi käytössä, ja diesel kone

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.2.2011 0:27

Mulla on TM:n 2009 akkuvertailu käsillä. Pistäkääpäs halukkaat privaattiviestillä sähköpostiosoitteita johon voin kertoa vertailun tuloksista lisää.

Renek
-
Viestit: 85
Liittynyt: 18.12.2010 22:28

ViestiKirjoittaja Renek » 28.2.2011 16:10

Mikä se on nyt sitten kuningas-akku tuon Vartan tilalle konetilaan starttiakuksi?



Itse tutkein tota kanssa kun alkaa pikkuhiljaa starttiakku väsymään itelläkin ja pitkäää matkaa jos ajetaan niin varmasti apua olisi seuraavanlaisesta ratkaisusta, koska viima pääsee kiertämään tossa T5 akkukotelossa aika hyvin:
Kuva

Eli tuo kuva on 1.9TiD saabin konetilasta johon viritin viimasuojan tuohon akun eteen koska sinnekkin pääsee puhaltamaan suht vapaasti tuo ilma, kuulemma on tuosta ollut apua, itse varmaan laittaisin seuraavan akun eteen vähintäänkin tuollaisen tai sitten tukkisin sen etureunan tuolla retkipatjalla mistä se ilma sinne sisälle tulee.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.2.2011 16:39

Miten tuo tuulisuoja vaikuttaa kun ei se akku siitä enempää kylmene vaikka siihen kuinka puhaltaisi? Ellei siis akku ole lämpimämpi kuin ympäröivä ilma.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 28.2.2011 18:44

Ei se T5:sen keula paha ole. Akku on omassa lokerossaan ja siinä on se huopa ympärillä. Toisaalta koppi kyllä eristää moottorin lämmön ja pääseehän tuonne viima aina jostain. Pikkuinen sähkövastus termostaatilla pohjassa olisi varma valinta mutta kieltämättä ei houkuta itse rakentaan akun lämmitintä. Vakuutusyhtiö varmaan tosi mielellään maksaa jos kajahtaa koko auto.

Pitänee seurata tilannetta ja jos kevät etenee tähän malliin niin eiköhän tällä akulla päästä kesän yli. Jos syksyllä sitten laittaa molemmat uusiksi ja isompaa jos mahtuu.

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 28.2.2011 20:17

mitä jos pistäis ohuen kupariputken kiertämään akun ympäri, ja haarottaisi sen tuosta sisäkennon letkusta? mulla on eberi, eli aika nopeasti lämpisi.

miten ohuita putkia on olemassa? pitää alkaa miettiä...

EDIT: eiköhän tuohon esim. jarruputki menis sopivasti

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 28.2.2011 21:09

Akkulaturin jännite on pienempi kuin auton laturin ja virta ei ole vertailukelpoinen. Pitäisi olla pihtivirtamittari että näkisi virran suuruuden.


En mä ihan noin menis väittämään tuosta jännitteestä, kyllä se nousee verkkovirtalaturillakin sinne yli 14v paremmalle puolelle. Akkuliikkeessä sanoivat että maksimi mitä akku kestää on 14,9v.
Kyllä tuon verkkovirtakäyttöisen latausvirran voi mitata yleismittarillakin jossa on virtamittausmahdollisuus. Auton oman laturin latauksen mittaamiseen sitten pihtiampeerimittari.


Miten tuo tuulisuoja vaikuttaa kun ei se akku siitä enempää kylmene vaikka siihen kuinka puhaltaisi? Ellei siis akku ole lämpimämpi kuin ympäröivä ilma.


No miksi paljaita käsiä paleltaa enemmän -20c asteen pakkasessa kun tunget ne 80km/h vauhdissa ulos ikkunasta kuin että olisit ilman hanskoja paikoillasi ulkoilmassa ?
On siinä nokalla vissiin hiukan kylmempi ajovauhdissa kuin paikoillaan ollessa.


Joo niin, hain akun liikkestä tänään takaisin kun se noin viikon oli siellä. Mitattiin uudestaan ja vieläkin oli kunnossa rasitustesterin mukaan. Napajännitekin oli vielä yli 13v eli ei se ainakaan pura itseään.
Eihän tuossa jää sitten vaihtoehdoksi kuin se että kylmänä ei nää akut vaan ota virtaa riittävästi vastaan.Eli kovilla pakkasilla jatkossa ylimääräistä latausta akulle mielellään sisätiloissa tai pidempää ajolenkkiä. Tai sit vaihtaa suosiolla isomman akun jos mahtuu.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.2.2011 21:51

.kyllä se nousee verkkovirtalaturillakin sinne yli 14v paremmalle puolelle. Akkuliikkeessä sanoivat että maksimi mitä akku kestää on 14,9v.
Se nousee sitä mukaa kuin akku alkaa täyttyä. Auton laturi nostaa jännitteen samantien yli 14 volttiin tyhjemmälläkin akulla jos laturissa vaan riittää käyntinopeutta.

Auton oman laturin latauksen mittaamiseen sitten pihtiampeerimittari.
Sitä juuri tarkoitin.

Akkuliikkeessä sanoivat että maksimi mitä akku kestää on 14,9v.
Joku kemistihän tuon voisi tarkastaa taulukostaan "veden elektrolyysi"-kohdasta. Kertoo vaan jännitteen akun kennojen määrällä. Eikös niissä kuusi kennoa ole koska 6 x 2,1 = 12,6?

No miksi paljaita käsiä paleltaa enemmän -20c asteen pakkasessa kun tunget ne 80km/h vauhdissa ulos ikkunasta kuin että olisit ilman hanskoja paikoillasi ulkoilmassa ?
Siksi kun ihosta haihtuu kosteutta, mutta akun pinnalla ei oletettavasti ole kosteutta? Ei ilman liikkuminen vaikuta sen lämpötilaan muuta kuin ehkä kitkan takia, joka on tämän tarkastelun ulkopuolella.

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 28.2.2011 22:06

Tuohon lämpeämiseen/kylmenemiseen: Kyllä akku ulkoilmaa lämpimämpi varmasti on kun sitä kuormitetaan/ladataan. Miten paljon, se onkin sitten jo eri juttu. Joka tapauksessa lämpö siirtyy nopeammin virtaavaan ilmaan kuin paikallaan olevaan silloin kun lämpötilaero on.

Eristäisin ite joka tapauksessa akun ympäriinsä, enkä vain suojais viimalta. Ja ehkä joku päivä eristänkin, jos aikaa ja intoa sattuisi olemaan yhtä aikaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.2.2011 22:14

Se eristäminen sitten hidastaa myös lämpenemistä kun päivän mittaan ulkolämpötila nousee.

Renek
-
Viestit: 85
Liittynyt: 18.12.2010 22:28

ViestiKirjoittaja Renek » 28.2.2011 22:26

kylläpä tuo on vaan auttanut. ja auton moottoritilassa on varmaan hiukan kämpimämpi kun sen -32 ? varsinkin jos autolla ajetaan pitkää matkaa

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.2.2011 22:33

Lähinnä ajattelin tilannetta kun seissyttä autoa aamupäivällä käynnistetään kylmän yön jälkeen.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 1.3.2011 1:16

Nyt joku mittaamaan lämpiääkö se akku. Itseä rupesi ainakin kiinnostaa, ikinä ole kokeillu sen lämpötilaa edes kädellä.
GIII (95 saksantuonti & 97 suomi cl) akku on ainakin eristetty ihan tehtaan toimesta.
Jos oikein rupeisi hifistelemään, niin oishan se kiva kun ois lämminakku, lämpöset moottoriöljyt, laatikonöljyt, nesteet... yms. Hmmm eli autotalli..

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 1.3.2011 22:33

Sellainen juttu, että mikä liike myy Banner akkuja? Yritin googlata, mutta löysin vain pienempä firmoja, tai siis yksittäisiä.

Onko joku ketju joka myy? Kiinnostaisi tuo Banner Running Bull AGM. Tai onhan tuo Bosch S6 kai varteenotettava vaihtoehto. Tosin alkaa kelit nyt lämpiämään, taidan jättää akkuoston syksylle.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 2.3.2011 11:26

mikä liike myy Banner akkuja?


Tarjoustalot ja Hong Kongit.

MR
-
Viestit: 207
Liittynyt: 4.11.2003 18:03

ViestiKirjoittaja MR » 3.3.2011 15:53

Ja moni autotarvikeliike, Motoralin maahantuontiahan tuo Banner on.

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 7.3.2011 19:48

Tänään haettu Bosch S6 mätänetistä kun sopivaan hintaan sai ja löytyi yksi kpl hyllyssä, 160€ meni.

Bora just ja just lähti aamulla käyntiin, vaikka laturi oli yön kiinni ja webasto kävi n. 15min aamulla (oli sisäflekti pois päältä eli kaikki lämpö meni mottoorille, vähän nukuin pommiin).

Nyt työautolla pari päivää, senjälkeen vaihdetaan Boraan akku niin johan pitäis alkaa toimimaan prkl.

Edellinen Hankook tosiaan vain n. 11kk käytössä (mutta ostettu joulu-09 tai tammi-10), sanoivat vaan että "eihän noi kestä kun vuoden kun on webasto, eivät ottaneet sen enempää kantaa vaan olisivat halunneet myydä uuden samanlaisen Hankookin"

Nyt on sentään 24kk takuuta tässä Boschilaisella

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 7.3.2011 20:03

Normaalit Starttiakut on suunniteltu vain 10% nimelliskapasiteetin käyttöön, mikäli tuota enemmän purkaa akkua, lyhenee elinikä rankasti. Tämän takia webaston käyttö tappaa akun todella nopeasti, se on vaiva/raha mikä pitää maksaa sen käytöstä.

Boschista webastokäytössä erittäin huonoja kokemuksia menneisyydestä, ei kestänyt talveakaan. Toivottavasti on parantunut vuosien saatossa.

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 7.3.2011 21:26

joo, toi S6 on AGM, eikös se ole just hyvä webastolle.

Niin ja edellinen alkuperäinen akku jokunen vuosi webaston käyttöä, eli ensin jotain 4 vuotta normaalia ja siihen vielä pari kolme vuotta webastolla. Olisko ollut varta vai bosch? En tiedä mikä näissä on alkuperäisenä ollut, enkä muista enää.

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 7.3.2011 21:41

itellä kyykkäs 105 exide alle vuodessa eberi käytössä. nyt ollu tuo boschin s6 agm 95 ja ei oo ollu mitään ongelmaa vaikka on unohtunut lämmitinkin päälle toisinaan pariksi tuntia. esimerkkinä viikon ajan piti noita noin -30 pakkasia täällä oulun seudulla. aamulla lämmitin vajaan tunnin päällä sisäpuhallus asennossa 2(max asento 4). työmatka 15 min. työmaalla sama homma ja kotiin...pakkasviikon perjantaina sitten piruuttaa mittasin jännitteen akusta ku oli lämmitin päällä ...edelleen näytti yli 12volttia. tietääkseni tuo agm perustuu siihen että se ottaa kylymänä virtaa vastaan rajummin kuin normaali akku.

JA voin kertoa että lämmitinkäyttöni on todellakin runsasta.toisinaan ne tohisee kaikki ihan huomaamatta...mm.viime lauantaina unohtu toinen lämmitin päälle seitsemäksi tunniksi!!!ja hyvin tärähti käyntiin auto....

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 7.3.2011 22:27

mukava kuulla, mulla tosin tulee tuo pienempi, eli 70Ah, mutta eiköhän sekin toimi, itsellä suunnilleen sama että aamulla eberi käy sen 50min, sitten n. 12min työmatka.

Siellä tosin on tolppa, joten auto on tolpassa päivällä. On tarkoitus laittaa tuo 3,6A Ctek lataamaan silloin kun se on tolpassa, tosin tuon edellisen tekstin mukaan ei ehkä tarttisi?

Työmatka on ensin. pari kilsaa n. 40km/h, sitten n. 6km maantie 80km/h ja sitten taas pari kilsaa kaupunkiajoa. Yritän pitää pienempää vaihdetta, esim maantiellä käytän vain nelosvaihdetta. Nyt kun on ollut vähän vaikea startti aamulla olen ajannut pelkästään parkit päällä...

Volkkarilla
-
Viestit: 51
Liittynyt: 22.9.2008 17:57

ViestiKirjoittaja Volkkarilla » 7.3.2011 23:01

Hankookin akku on ja yli 20 c:n pakkasella turha yrittää ilman apuvirtaa. Ei näillä nyky päivän akuilla tee mitään. Alkuperäinen akku/kaapelit peräkontissa varalta jos ei starttaa aamulla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.3.2011 6:53

Onko kukaan vielä saanut noita lasikuituakkuja vioittumaan epävakaalla latauksella vai onko se vaan pelottelua?

joyster
-
Viestit: 22
Liittynyt: 11.10.2006 15:09

ViestiKirjoittaja joyster » 8.3.2011 21:21

Mä vaihdoin Vartan AGM:n ja hienosti on toiminut. Surutta on weba laulanut koko kylmän (etelä-Suomen) talven, ruokakaupastakaan ei viitsi tulla kuin lämpimään autoon. Akku on toiminut hienosti reissuilla myös kovat Savon ja Lapin pakkasetkin (-37C) ja weba on ollu päällä vähän väliä lyhyittenkin ajojen väleillä, hyvin on latautunut eikä ole kertaakaan antanu edes merkkiä, ettei jaksais pyöräyttää autoa käyntiin. Foorumilla selailujen päätteksi päädyin tuohon akkuun sen käsittääkseni parempien kylmäominaisuuksien takia ja jätin Optimat väliin.

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 11.3.2011 10:49

onko tietoa missä löydän valmistuspäivän hankook power kalsium akusta? Huomasin eilen kun laitoin tuon boschin paikalle että olin laittanut kalsiumakun. Näin tänään liikkeessä että kalsiumakussa on kahden vuoden takuu.

Yritän etsiä kuittia, mutta en ole varma löydänkö sen...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.3.2011 10:54

Kerran törmäsin akkukauppiaaseen joka etsi aikaleimaa navoista. Sanoi että vähemmän vakiintunut käytäntö on lyödä toiseen napaan aikaleima.

E: Kertokaapas muuten paljonko olette tässä viimeisen vuoden aikana maksaneet uusista akuistanne? Äippä maksoi kuukausi sitten Energizerin n. 65 Ah akusta jotain 120 €, joka kuulostaa ryöstöltä.

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 11.3.2011 15:55

Bosch S6 AGM 70Ah mätänetistä 159,90€, paikallinen liike pyysi siitä n. 220€

edit: hankookista sen verran, että kantokahvan alla jotain merkintöjä, mutta en nyt muista mitä, pitää illalla katsoa tarkemmin.

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 11.3.2011 20:12

9JDK15 lukee siinä kahvan alla, pitää etsiä tuo koodi netistä, tänään näin jotain siitä kyllä

EDIT korjattu koodi, oli K tippunut pois


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa