Octavia jarrut paremmiksi
Valvoja: ffp jäsenet
Octavia jarrut paremmiksi
Eli 90 heppainen octavia -99 AGR kone, edessä levyt ja takana rummut. Jarruja pitäisi saada tehokkaammiksi(tehoa tulossa lisää), mutta miten? Nykyiset jarrut ovat muutenkin aika finaalissa, levyt kierot ja rummut kuluneet, niin miksei samalla sitten parantaisi niitäkin, kun jarrutuntuma on kaukana tyydyttävästä. Jarrut myös kuumenevat huomattavasti, jos teet muutamankin kovemman jarrutuksen, normaalia? ABS pumppu vaihdettu viime kesänä, jarrut olleet minulla aina samanlaiset, hieman tunnottomat ja kuumentuneet nopeasti. Vastaavassa golffissa tai octaviassa on ollut paljon paremman tuntuiset, herkät ja tehokkaan tuntuiset jarrut. Olisiko jotain vikaa vain, ilmaus pielessä tms? Levyt ja palat nyt menee vaihtoon ainakin, rummutkin jossei ala levyjä väsäämään taakse. Vag-com ei anna mitään koodeja ja nestettäkin on tarpeeksi. Onko isommista levyistä mitään hyötyä, vai pitääkö katsella uusia satuloitakin? Ihan uusi asia minulle koko jarruhömppä, neuvokaa tyhmempää kiitos, tai osoittakaa oikea aihe tähän :)
No ensinnä, mittaa mitkä jarrut sulla on edessä. Vaihtoehtoja kaksi, 256x22mm tai 280x22, todennäköisesti jälkimmäiset. Jarrujen päivittämiseksi isommiksi joudut vaihtamaan olka-akselit, satulat ja satulankannattimet. Kummassakaan ylläolevista vaihtoehdoista et pysty isompaa jarrulevyä käyttämään, noissa ei ole erillistä satulankannatinta vaan kiinteät "sarvet" joihin jarrupalat nojaavat ja satulat kiinnittyvät. Ne tulevat levyn ulkopuolelle joten kokoa ei pysty kasvattamaan.
280x22 levyjen kaveriksi löytyy "parempia" paloja joissa terävämpi kitkakerroin ja kyllähän noihin joitain sport-levyjäkin valmistetaan, jälkimmäisten vaikutuksesta pysähtymiseen en ota kantaa. Palat on tuossa kohtaa suuremmassa roolissa.
Kyllähän jarrujen voimakkaassa jarrutuksessa kuuluukin kuumentua, liike-energiahan muuttuu siellä silloin lämmöksi. Jos jarrujen teho hukkuu 1-2 jarrutuksen jälkeen se viestii palojen huonosta kitka-kertoimesta kuumana (edellyttäen että jarrut ovat muutoin kunnossa), lasittuneet levyt aiheuttavat myös samaa vaivaa.
Volkkareissa (Golf/Bora) on levyt takanakin, liekö uudemmissa Ocuissa myös? Vaihda täydellinen Golfin taka-akseli jarruineen tuon tilalle, samalla on helppo vaihtaa uudet puslat akseliin jos vanhoilla on jo ikää.
280x22 levyjen kaveriksi löytyy "parempia" paloja joissa terävämpi kitkakerroin ja kyllähän noihin joitain sport-levyjäkin valmistetaan, jälkimmäisten vaikutuksesta pysähtymiseen en ota kantaa. Palat on tuossa kohtaa suuremmassa roolissa.
Kyllähän jarrujen voimakkaassa jarrutuksessa kuuluukin kuumentua, liike-energiahan muuttuu siellä silloin lämmöksi. Jos jarrujen teho hukkuu 1-2 jarrutuksen jälkeen se viestii palojen huonosta kitka-kertoimesta kuumana (edellyttäen että jarrut ovat muutoin kunnossa), lasittuneet levyt aiheuttavat myös samaa vaivaa.
Volkkareissa (Golf/Bora) on levyt takanakin, liekö uudemmissa Ocuissa myös? Vaihda täydellinen Golfin taka-akseli jarruineen tuon tilalle, samalla on helppo vaihtaa uudet puslat akseliin jos vanhoilla on jo ikää.
Jarrujen teho tosiaan häviää jo muutamassa rankemmassa jarrutuksessa. Pitääpi käydä jokupäivä repimässä pyörä pois, niin näkee onko tuossa kiinteät "sarvet", kun sattui silmään tutkiessani että jollain oli vanhemman mallin octaviassa AGR koneella ihan erilliset kannattimet. Samalla tutkia nuo levyjen koot. Tuon taka-akselin voisikin jostain helpohkosti saada käsiinsä, golffejahan menee ruttuun harvasepäivä ja ne uudemmat ocutkin viellä. Auttaisko uusi pääsylinteri tuohon poljintuntumaan? Ei oo edellisen omistajan mukaan vaihdettu ja ikäähän sillä on jo sen 11 vuotta ja 300tkm. Suht edullinenkin palikka viellä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa