Passat 3B etuvalot, koelauta

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Zippaaja
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.6.2008 2:01

Passat 3B etuvalot, koelauta

ViestiKirjoittaja Zippaaja » 14.12.2010 16:50

3B Farmari passat. vm. 99 ja etuvalot pitäisi saada osoittamaan ylös. Autosta löytyy elektroninen korkeudensäätö. Oli tosin mikä tahansa asetus säätimestä, niin valot ei liiku mihinkään suuntaan. Valokynällä vilkaisin, niin ainakin säädinmoottorin liittimeen näytti tulevan virtaa. Onko siis moottorit rikki oletetusti kummaltakin puolelta?

Voiko tuota korkeutta nostaa manuaalisesti, vai onko moottorit korjattava väkisinkin? Mitenkä se moottori sieltä lähtee irti. En uskaltanut pakkasessa ruveta repimään enempää.

EDIT: Eli säädöt löyty, rattaat ei. Kuinka saan valot säädettyä, kun rattaat pyörii tyhjää tangossa tai rattaat on kadonneet. Mikä siis paras viritelmä?

Mitä kautta saan vaihdettua koelaudasta polttimot. Eli puhaltimen säätimen polttimot kyseessä. Vaatiiko soittimen irroituksen vai lähteekö se paneeli ulos helposti?
Viimeksi muokannut Zippaaja, 14.12.2010 18:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ruhis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 1.10.2007 20:52

ViestiKirjoittaja ruhis » 14.12.2010 17:01

Tuo kabiinista ruuvattava sähkösäätö muuttaa valojen suuntaa ainoastaan alas ja tarkoitettu sellaiseen tilanteeseen että perä sattuu olemaan syystä tai toisesta matalalla ja valot sen takia näyttää liian ylös...
Ja jos en väärin muista niin umpioiden päällä oli jossain kohti pienet reiät josta voi ruuvarilla säätää manuaalisesti korkeutta ja varmaan myös sivu suuntaa.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 14.12.2010 17:51

Avaa konepelti ja katso lamppua ylhäältä päin, pitäisi löytyä ainakin yksi reikä, joka on korkeudensäätö. Xenon-lampuissa vilkun puoleinen reikä on korkeussäädölle, maskin puoleinen sivuttaissäädölle. Tosiaan, ohjaamon kytkimellä ei saa yläasennosta muuta kuin alaspäin, jos sojottaa miten sattuu niin ruuvaamaan.

Säädinmoottorin liittimeen jos tulee virta, niin se ei muistaakseni kerro vielä mitään (kolminapainen liitin, johon tulee virta, maa sekä johdin korkeussäätimeltä). Kokeilepa, tuleeko kojelaudan säätimelle virta ja millainen jännite tulee moottorille säädinpotikkaa hipelöidessä.

Zippaaja
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.6.2008 2:01

ViestiKirjoittaja Zippaaja » 14.12.2010 18:01

Taskulampulla vilkuilin ja löysin kaksi valkeaa kuusiokolon paikkaa. Siitä alta paljastuikin muoviset rattaat ja se säädintanko. Arvatahan voi toimiko ne.

Minkälaisella patentilla porukka on säätänyt sitten siinä tapauksessa valot kuntoon, kun rattaat pyörii tangossa tyhjää tai rattaat on kadonneet?

Myös tähän samaan topicciin voisin kysyä, mitä kautta saan koelaudasta puhallukseen liittyvät polttimot vaihdettua. Eli koelaudan polttimoita pitäisi vaihdella. Lähteekö se säädinpaneeli ilman soittimen irroitusta irti?

Kime72
-
Viestit: 73
Liittynyt: 17.9.2009 5:49

ViestiKirjoittaja Kime72 » 14.12.2010 18:16

Jos tarkotat siinä mankan yläpuolella olevia puhallussuuttimia niin ruuvimeisseli paneelin ja kojelaudan väliin ja taivutat pikkusen, sieltä löytyy klipsut joilla on paneeli kiinni. Lähtee aika helposti kun löytyy niiden klipsujen paikat, kojelauta antaa aika hyvin periksi ja palautuu takaisin muotoonsa.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 14.12.2010 18:36

kojelauta antaa aika hyvin periksi ja palautuu takaisin muotoonsa


Kunhan muistaa vääntää nimenomaan sitä kojelautaa, niin kaikki ok. Kuusi pidikettä, kolme ylhäällä ja kolme alhaalla. Puukko tai ohut taltta x2 on ehkäpä paras työkalu, puukon kanssa saa olla tietty varovainen, ettei tee venttiä kojelautaan.

Eipä tohon valonsäätöongelmaan taida olla muuta kuin korvata nykyiset sopivalla kierretangolla ja mutterilla säätö kierretangon päästä. Vaikeampi säätää, mutta toimii. Toki uudet umpiot on sitten se seuraava... Omaan odottelen uusia umpioita, kun nykyisten säätöruuvien tangot oli ruostuneet ja hapertuneet -> rattaat ei kestä vääntöä ja pullahtaa irti. Nykyisellä rautalankapatentilla + pihdeillä sai väännettyä tankoja sen verran, ettei nyt ihan suoraan vastaantulijaa osoita.

Zippaaja
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.6.2008 2:01

ViestiKirjoittaja Zippaaja » 14.12.2010 19:57

Missä suunnassa sen umpion pitää liikkua tangossa, että valot nousee ylöspäin? Saako sitä umpion sisäosaa kammettua jollain tarvittavaan suuntaan.

Tangon pitäisi tulla ulos päin (sisätilaan päin) niin nousee?

kumita
-
Viestit: 32
Liittynyt: 20.3.2009 19:46

ViestiKirjoittaja kumita » 19.12.2010 13:40

Tangon pitäisi tulla ulos päin (sisätilaan päin) niin nousee?

Muistaakseni tein juuri näin itsekkin. Pietin piheillä kiinni tangosta ja samalla toisella kädellä kiristin tangon ympärille nippusiteen joka estää tankoa painumasta sisään ja se on pelannu hyvin jo toista vuotta

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

ViestiKirjoittaja hammer_man » 19.12.2010 14:56

mitä kautta saan koelaudasta puhallukseen liittyvät polttimot vaihdettua


Jos ei mitään automaatti-ilmastointeja niin yksi ainoa polttimo hoitaa kaikkien kolmen säätimen valaistuksen. Kyseinen polttimo löytyy, puhaltimen nopeuden säätimen takaa. Säädin lähtee irti vetämällä, jonka takaa pieni lasikantapolttimo löytyy. Teho muistaakseni 1,2w.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa