Ksenonvalot IV Golfiin
Valvoja: ffp jäsenet
Ksenonvalot IV Golfiin
Tässä projektissa on kysymys tällaisen mallia "edullinen" H-polttimon tilalle asennettavan ksenonsarjan asentamisesta normaaleihin H7 umpioihin, sekä testaamisesta päivittäisessä käytössä. Värilämpö 6000K. Tarkoitus on tehdä valoista mahdollisimman hyödylliset käyttäjälle ja vastaavasti mahdollisimman vähähaittaiset vastaantulijoille.
Lähtökohta sori auto on vähä paskanen. Toinen kuva vielä
Tämä kyseinen sarja on ilmeisesti nimeltään AuTo ja-jotain, takuu kuittia ei 'luonnollisesti' ole "näissä" sarjoissa (Enkä tarkoita tällä, että tämä olisi laittomia teitä ilmestynyt minun omistukseeni!). Valmistus maata oli aivan turha etsiä, ballasteista löytyy joku CE merkintä sekä maininta ISO-9001standardista.
Itse polttimot olivat paketissa normaaliin jälkiasennusksenoneitten (alhaalla kuvassa) tapaan hienoissa kierrettävissä muovisissa iskusuojissa. Ballasteissa (sama kuva ylhäällä) ei myöskään ilmene kenen tai missä ne ovat tehty. Kuitenkin mielenkiinnosta ja kestävyyttä hakiessa avasin ballastit ja tarkastin kuinka hienosti ne ovat suojattu kosteudelta.
Tämän jälkeen kokeilin itse ballastien, sekä xenonpolttimoiden toimivuuden, ihan vain nopeasti luodulla kytkennällä.
Vehkeet toimii, joten seuraavaksisovittamaan paikalleen. Pienen pähkäilyn jälkeen oli todettava että puskin ja umpiot on otettava pois, jotta sovituksen pystyy tekemään paremmin.
Umpioiden ollessa pois oli helppo tarkastaa myös muiden polttimoiden kunto tai vaihtaa huoltotoimenpiteenä kaikki uusiin, kuten itse tein. Tämän jälkeen vanha H7 pois ja xenon-polttimo tilalle, johtokytkennät tulivat apikoilla suoraan vanhaan h7:n liittimeen. Käytin hieman kutistesukkaa pitämään liittimen/johdot pois oikkareista, koska liitin on nyt kotelon sisällä erilailla. Kuvassa ei näy, mutta liittimen toisen puolen suojasin sähköteipillä.
Johdot on vietävä lampunkotelon kannen läpi ballasteille, joten oli suunniteltava reikä n. 24mm sopivaan kohtaan kantta. Kannessa on melkolailla profiileita, joten ”oikea” kohta on melko ahdas. Tässä xenon-sarjassa yksi ballastille tuleva johdin on leveämpi kuin tuo 24mm, joten oli koverrettava 5mm poranterällä tuohon jo olemassaolevaan reikään pieni lovi (valitettavasti tuosta lovesta ei sitten tullut otettua pysäytyskuvaa ). Tämän jälkeen sovitetaan läpivientikumi paikalleen ja yksi umpio olisi valmis. (Sama luonnollisesti toistetaan toisen valon kohdalla.)
Ballastien kiinnityksen hoidin tällaisella tarrakiinnityksellä, jota käytettään muun muassa uusissa autoissa ohjausboxien kiinnitykseen koriin. Ballastin kiinnitys Ballasti vasen Ballasti oikea
Sitten virrat päälle ja jännityksellä odottamaan tapahtuvaa. Ja ero on lähes kirjaimellisesti kuin yöllä ja päivällä KUVA KUVA KUVA
Vertailu H7 ja H7-Xenon
Tässä ei ole tarkoitus luodan mitään laki keskustelua, vaan ennemminkin kysymys on siitä, että voiko tälläisen aftermarket sarjan saada toimimaan maalaisjärjellisesti asianmukaisesti ja saada joskus jopa AKE:n siunaus tieliikennekäyttöön.
Pian tulossa raporttia kokemuksista ajossa!!!
Pahoittelen kirjoitusvirheitä.
Lähtökohta sori auto on vähä paskanen. Toinen kuva vielä
Tämä kyseinen sarja on ilmeisesti nimeltään AuTo ja-jotain, takuu kuittia ei 'luonnollisesti' ole "näissä" sarjoissa (Enkä tarkoita tällä, että tämä olisi laittomia teitä ilmestynyt minun omistukseeni!). Valmistus maata oli aivan turha etsiä, ballasteista löytyy joku CE merkintä sekä maininta ISO-9001standardista.
Itse polttimot olivat paketissa normaaliin jälkiasennusksenoneitten (alhaalla kuvassa) tapaan hienoissa kierrettävissä muovisissa iskusuojissa. Ballasteissa (sama kuva ylhäällä) ei myöskään ilmene kenen tai missä ne ovat tehty. Kuitenkin mielenkiinnosta ja kestävyyttä hakiessa avasin ballastit ja tarkastin kuinka hienosti ne ovat suojattu kosteudelta.
Tämän jälkeen kokeilin itse ballastien, sekä xenonpolttimoiden toimivuuden, ihan vain nopeasti luodulla kytkennällä.
Vehkeet toimii, joten seuraavaksisovittamaan paikalleen. Pienen pähkäilyn jälkeen oli todettava että puskin ja umpiot on otettava pois, jotta sovituksen pystyy tekemään paremmin.
Umpioiden ollessa pois oli helppo tarkastaa myös muiden polttimoiden kunto tai vaihtaa huoltotoimenpiteenä kaikki uusiin, kuten itse tein. Tämän jälkeen vanha H7 pois ja xenon-polttimo tilalle, johtokytkennät tulivat apikoilla suoraan vanhaan h7:n liittimeen. Käytin hieman kutistesukkaa pitämään liittimen/johdot pois oikkareista, koska liitin on nyt kotelon sisällä erilailla. Kuvassa ei näy, mutta liittimen toisen puolen suojasin sähköteipillä.
Johdot on vietävä lampunkotelon kannen läpi ballasteille, joten oli suunniteltava reikä n. 24mm sopivaan kohtaan kantta. Kannessa on melkolailla profiileita, joten ”oikea” kohta on melko ahdas. Tässä xenon-sarjassa yksi ballastille tuleva johdin on leveämpi kuin tuo 24mm, joten oli koverrettava 5mm poranterällä tuohon jo olemassaolevaan reikään pieni lovi (valitettavasti tuosta lovesta ei sitten tullut otettua pysäytyskuvaa ). Tämän jälkeen sovitetaan läpivientikumi paikalleen ja yksi umpio olisi valmis. (Sama luonnollisesti toistetaan toisen valon kohdalla.)
Ballastien kiinnityksen hoidin tällaisella tarrakiinnityksellä, jota käytettään muun muassa uusissa autoissa ohjausboxien kiinnitykseen koriin. Ballastin kiinnitys Ballasti vasen Ballasti oikea
Sitten virrat päälle ja jännityksellä odottamaan tapahtuvaa. Ja ero on lähes kirjaimellisesti kuin yöllä ja päivällä KUVA KUVA KUVA
Vertailu H7 ja H7-Xenon
Tässä ei ole tarkoitus luodan mitään laki keskustelua, vaan ennemminkin kysymys on siitä, että voiko tälläisen aftermarket sarjan saada toimimaan maalaisjärjellisesti asianmukaisesti ja saada joskus jopa AKE:n siunaus tieliikennekäyttöön.
Pian tulossa raporttia kokemuksista ajossa!!!
Pahoittelen kirjoitusvirheitä.
Hyvä teksti oli kyllä.
Tämmöne tuli mielee..
Itse veivasin reiän melko samaan kohtaan välittämättä siitä "kuopasta".
Kuminen tiiviste istuu pienten muotojenkin kanssa aika näppärästi.
Itseä hieman epäilyttää tuo tarra kiinnitys.
No kertoile jossain vaiheessa käyttö kokemuksia ja miten on tarrat pitäny.
Tuosta ake siunauksesta.. eikös umpioistakin pitäisi löytyä xenon merkinnät :)
Mut se siitä jeesustelusta.
Hyvän tekstin olit pakertanu.
Tästäkin olisi hyvä vaikka ottaa mallia ja tehdä DIY paikka minne voi tehdä tämänlaisia aiheita.
Tämmöne tuli mielee..
Kannessa on melkolailla profiileita, joten ”oikea” kohta on melko ahdas.
Itse veivasin reiän melko samaan kohtaan välittämättä siitä "kuopasta".
Kuminen tiiviste istuu pienten muotojenkin kanssa aika näppärästi.
Itseä hieman epäilyttää tuo tarra kiinnitys.
No kertoile jossain vaiheessa käyttö kokemuksia ja miten on tarrat pitäny.
Tuosta ake siunauksesta.. eikös umpioistakin pitäisi löytyä xenon merkinnät :)
Mut se siitä jeesustelusta.
Hyvän tekstin olit pakertanu.
Tästäkin olisi hyvä vaikka ottaa mallia ja tehdä DIY paikka minne voi tehdä tämänlaisia aiheita.
Tuosta ake siunauksesta.. eikös umpioistakin pitäisi löytyä xenon merkinnät :)
Kyllä pitäis ja oon tässä nyt huomannut ajellessa että miksi! Hajavalon määrä on aika valtava, opastekyltit loistaa jo ~700metrin päähän mukavan kirkkaina :) tämähän ei ole missään tapauksessa hyvä asia ja mietintä myssy on syvällä päässä, jotta ratkaisu löytyisi.
Laillisesti oikea ratkaisuhan olisi hankkia vaikka r32 ksenon umpiot, mutta hinta on kova ja niissä on eri kanta polttimoille, sekä ballastit jo integroituna ja silloinhan ei olisi enää kysymys "aftermarket" sarjasta :D
Olen etsiskellyt tuollaisia Halo Projektori umpioita, jotka olisi mahdollisimman OEM näköiset ja kirkkaalla taustalla. Joskos niistä olisi apua tuohon hajavalon määrään?
En ole varma mutta onko näissä umpioissa erillinen parkki rinkuloitten lisäksi. Jos on niin jättää muuten vakio autossa rinkulat kytkemättä niin ne ovat ihan hienon näköiset pelit. Itselläni toisessa merkissä kylläkin oli normaali parkki rinkuloitten lisäksi.
Normaaliin parkkiin vielä hankkii "led" polttimon nii mätsää sitte xenoneitten kanssa väriltään.
Hyvä hyvä...
Normaaliin parkkiin vielä hankkii "led" polttimon nii mätsää sitte xenoneitten kanssa väriltään.
Hyvä hyvä...
Ei niitä valorinkuloita ole pakko kytkeä käyttöön. Minulla Borassa on FK:n nuorisovalot, joissa yhdessä umpiossa on kaksi rinkulaa. Kaukovalojen ympärillä olevasta rinkulasta otin polttimot pois, ja nyt lähivalon ympärillä himmeästi palava rinkula ei juurikaan näy ajovalojen ollessa päällä, mutta tarvittaessa toimii kuitenkin parkkivalona.
No nyt pöydälle asettui odottamaan tälläiset kähjäystä, umpiot ovat FK:n valmistamat ”edulliset osat” luokkaan kuuluvia osia. Ilmeisesti olen rikas koska on vara ostaa halpaa, mutta katsotaan mitä ovat lamppujaan :)
Näkymä alkuperäisen ja FK:n sisältä. Sitten vaihtamaan lamppuja vanhasta uuteen, fk:ssa oli ainoastaan angeleyesseissä, sekä kaukovaloissa polttimot. Kaukovalojen ympärillä olevista enkel-silmistä oli jo polttimot poistettu, joten nyt parkkien virkaa hoitaa tuon ajovalonympärillä oleva rinkula.
Päänvaivaa aiheutti mm. korkeudensäätömoottoreiden hankala asennus, moottorit eivät oikein kääntyneet ”perille” asti kuvan tapaan. Tuossa asennossa moottorit ottaa kiinni tuohon H7:n kannakkeeseen. Ratkaisuna tällainen smirklaus, dremel on omiaan tuollaiseen pieneen hiontaan. Myöskin umpion sisällä on melko ahdasta, esim. donitsivalojen kannat ottaa kiinni umpion runkoon tietyissä säädöissä, tästä voi tulla korkeudensäätömoottoreiden tappaja. PIC
Seuraava ongelma ilmeni xenon-H7 kannan sovittamisessa umpioon, jostain syystä tuon xenonin kanta oli liian leveä mahtumaan paikalleen, umpioon meni kyllä ihan perus H7 halogeeni polttimo. No taas Dremel käyttöön ja sievällä hionnalla nuo xenonitkin sinne mahtui.
Tässä vähän kosmetiikkaa 1 2 3 4 5
Ja vielä tuollainen vertailu KUVA
Edit: Tässä
vielä yksi käsittämättömän huono kuva xenon valoista ajossa <-- alkuperäisillä umpioilla.
Edit2: Seuraavaksi täytyy alkaa kehittelemään ajovalonpesureita, kaikki kuvat ja varaosaehdotukset otetaan vastaan. Sen verran jo katsoin, että etupalkistossa ainakin paikka näyttäisi olevan pesureille. Sitten tietenkin kolot puskimiin ja periaatteessa uusi pissapojansäiliö korkeapainemoottoreineen.
Näkymä alkuperäisen ja FK:n sisältä. Sitten vaihtamaan lamppuja vanhasta uuteen, fk:ssa oli ainoastaan angeleyesseissä, sekä kaukovaloissa polttimot. Kaukovalojen ympärillä olevista enkel-silmistä oli jo polttimot poistettu, joten nyt parkkien virkaa hoitaa tuon ajovalonympärillä oleva rinkula.
Päänvaivaa aiheutti mm. korkeudensäätömoottoreiden hankala asennus, moottorit eivät oikein kääntyneet ”perille” asti kuvan tapaan. Tuossa asennossa moottorit ottaa kiinni tuohon H7:n kannakkeeseen. Ratkaisuna tällainen smirklaus, dremel on omiaan tuollaiseen pieneen hiontaan. Myöskin umpion sisällä on melko ahdasta, esim. donitsivalojen kannat ottaa kiinni umpion runkoon tietyissä säädöissä, tästä voi tulla korkeudensäätömoottoreiden tappaja. PIC
Seuraava ongelma ilmeni xenon-H7 kannan sovittamisessa umpioon, jostain syystä tuon xenonin kanta oli liian leveä mahtumaan paikalleen, umpioon meni kyllä ihan perus H7 halogeeni polttimo. No taas Dremel käyttöön ja sievällä hionnalla nuo xenonitkin sinne mahtui.
Tässä vähän kosmetiikkaa 1 2 3 4 5
Ja vielä tuollainen vertailu KUVA
Edit: Tässä
vielä yksi käsittämättömän huono kuva xenon valoista ajossa <-- alkuperäisillä umpioilla.
Edit2: Seuraavaksi täytyy alkaa kehittelemään ajovalonpesureita, kaikki kuvat ja varaosaehdotukset otetaan vastaan. Sen verran jo katsoin, että etupalkistossa ainakin paikka näyttäisi olevan pesureille. Sitten tietenkin kolot puskimiin ja periaatteessa uusi pissapojansäiliö korkeapainemoottoreineen.
Tässä olikin keskustelua xenoneista niin jospa kysäsen tähän väliin niin ei tartte uutta aihetta luoda. Eli itelläni on myös 4kopan golffi, johon asensin ite jälkiasennuksena xenonit. Sellanen ongelma on, kun laittaa auton käyntiin niin vasemmanpuoleinen xenon vain syttyy. Miksihän näin? Eikö riitä virta käynnistämään autoa ja sytyttämään xenoneita samanaikaisesti. Jos autoon tultaessa ensin laittaa parkit, sen jälkeen strarttaa auton ja kääntää ajovalot päälle niin molemmat saattavat syttyä samanaikaisesti, ei kuitenkaan joka kerta, esim aamuisin pakkasella. Ajossa taasen huomaa pienen montun jälkeen oikeanpuoleinen xenon (siis se xenon joka piruilee muutenkin) ikäänkuin värähtää, ja valon väri muuttuu selvästi vihreämpään. Ajon aikana taasen saatta yllättäin muuttua takasin oikean väriseksi, jonka jälkeen enemmän tai vähemmän vihreään suuntaan. Missähän on vika? Ballastissa vai missä? Sytytin otettu kertaalleen irti, ja virta otettu sille suoraan akusta, ja sillon kyllä syttyy iloisesti. Jos jollain on ollu samantyylistä ongelmaa, tai tietää missä mättää, niin apuja kaipailen.
Itse tilasin Biltemasta lasinpesurin asennussarjan kaikkine osineen. Hintaa taisi olla n. 13€ + toimitus. Asentamaan en ole vielä päässyt kun ei ole lappu luukusta kolahtanut, että tuon voisi postista noutaa.
Lisäksi suunnitteilla on digitaalipiiri, jolla lampun pesurit saisi rukkimaan valoille vaikkapa vain joka 3. kerta kun tuulilasia pesee. Vai onko tällasia releitä saatavilla?
Lisäksi suunnitteilla on digitaalipiiri, jolla lampun pesurit saisi rukkimaan valoille vaikkapa vain joka 3. kerta kun tuulilasia pesee. Vai onko tällasia releitä saatavilla?
^tuo on kätevä ajatus, että vaikka joka 5 kerta kun vetää viiksestä niin lampuille tulee vettä. Näin kyllä uusimmissa autoissa jo on esim. Volvo. Tuon etu olis se, ettei nestettä mene valoille niin paljoa, joten ei välttämättä tarvis asentaa sitä 5,5litran kusisäiliötä 3,5litran tilalle, menee muuten toiselta ballastilta paikka :)
Kyllä sen valonpesimenmoottorin tuohon pienempäänkin saa sovitettua ? Vai onko jollain kokemusta ettei saisi?
Kyllä sen valonpesimenmoottorin tuohon pienempäänkin saa sovitettua ? Vai onko jollain kokemusta ettei saisi?
turbokiisseli kirjoitti:Lisäksi suunnitteilla on digitaalipiiri, jolla lampun pesurit saisi rukkimaan valoille vaikkapa vain joka 3. kerta kun tuulilasia pesee. Vai onko tällasia releitä saatavilla?
Muista malleista en tiedä, mutta Borassa kun nopeasti pyyhkäisee pesurista, ei valoille tule vettä. Ajovalonpesurit toimii, kun hieman pidempään pitää viikseä pesuasennossa.
Näin myös Seat Leonissa (1M). Ja toimii vain jos ajovalot on kytketty sieltä kytkimen kautta päälle, eli silloin kun on mahdollisuus käyttää pitkiäkin. Ja tästäkin auton liikaajasta ja pesuveden tuhlaajasta pääsee sulakkeen pois ottamalla eroon.Muista malleista en tiedä, mutta Borassa kun nopeasti pyyhkäisee pesurista, ei valoille tule vettä. Ajovalonpesurit toimii, kun hieman pidempään pitää viikseä pesuasennossa.
Kyllä pitäis ja oon tässä nyt huomannut ajellessa että miksi! Hajavalon määrä on aika valtava, opastekyltit loistaa jo ~700metrin päähän mukavan kirkkaina :) tämähän ei ole missään tapauksessa hyvä asia ja mietintä myssy on syvällä päässä, jotta ratkaisu löytyisi.
Tuosta tulikin mieleen tuo R-mallin xenonpolttimo, jossa on tummennettu polttimon juuri ehkäisemään tuota hajavaloa. En sitten osaa sanoa kuin paljon on hyötyä kun ei omakohtaista kokemusta ole.
Tässä ois kuva polttimosta
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Tuota, ihan nyt mielenkiinnosta vierestä seuranneena; vaikka alkuperäsessä tekstissä jo sanottiin että tarkoitus ei ole aiheuttaa laki keskusteluja mutta mitä tuo lausahdus "saada joskus jopa AKE:n siunaus tieliikennekäyttöön. " meinasi? Muuten olisin viitannut asiaa kintaalla muttakun nyt sitten jo asennellaan ajovalonpesimiä, onko seuraavaksi tulossa xenon hyväksytyt umpiot ja automaattinen korkeudensäätö (AKEhan ei ennen noita jälkiasennus xenonia hyväksy :)
Ja on itselläkin laittomat xenonit ja tyytyväinen olen enkä muitakaan kiellä asentamasta, auttaa todellakin näkemiseen! lähinnä nyt siis mielenkiinto heräsi, tuon automaattisen korkeudensäädön suhteen :)
Ja on itselläkin laittomat xenonit ja tyytyväinen olen enkä muitakaan kiellä asentamasta, auttaa todellakin näkemiseen! lähinnä nyt siis mielenkiinto heräsi, tuon automaattisen korkeudensäädön suhteen :)
-
- -
- Viestit: 27
- Liittynyt: 22.8.2010 2:00
Joo ei noista xenoneista ihan heti halua luopua. Onneksi täällä Oulun alueella eivät ole poliisit turhan tarkkoja olleet. Eivät ole ainakaan parille kaverille antaneet noottia tummennetuista etusivuikkunoista, toivottavasti eivät kiinnostu xenoneistakaan. Veikkaan, etteivät kiinnostukaan niin kauan kun nuo ei ketään häikäise.
-
- -
- Viestit: 27
- Liittynyt: 22.8.2010 2:00
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa