Autotallissa ei saa hitsata
Valvoja: ffp jäsenet
Autotallissa ei saa hitsata
Hitsauslaitteiden hankintaa suunnitellessa aloin selvittämään tällaista asiaa, että onko mahdollista autotallissa hitsata. Vastaus on aika selvä, eli ei ole mahdollista, jos auotalli on merkitty rakennuslupaan autotalliksi. Palotarkastajalta kysyin asiaa. (toivottoman netin selaamisen jälkeen.) Palotarkastaja ei kuitenkaan osannut ihan lonkalta vastata, joten jäi vähän arveluttamaan, että jotenkin voisi olla mahdollistakin. Vakuutusyhtiöt tietysti kieltävät kaiken.
Kiinnostaisi tietää miten olette nuo hitsausolosuhteet järjestäneet eli onko autotalli rakennusluvassa merkitty harrastetilaksi tai joksikin muuksi ja maksatte sitten korotettua vakuutusmaksua yms?
Itsellä on onneksi hitsaustarpeet toistaiseksi niin vähäisiä, että voin ne hyvin teettää muuallakin, mutta harrastamisen ilo jää sitten väliin.
Kiinnostaisi tietää miten olette nuo hitsausolosuhteet järjestäneet eli onko autotalli rakennusluvassa merkitty harrastetilaksi tai joksikin muuksi ja maksatte sitten korotettua vakuutusmaksua yms?
Itsellä on onneksi hitsaustarpeet toistaiseksi niin vähäisiä, että voin ne hyvin teettää muuallakin, mutta harrastamisen ilo jää sitten väliin.
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
Ja tossahan ei ole kyse tilapäisestä tulityöpaikasta.Et tarvitse tulityölupaa omaan talliin.Priva henkilö kun olet.Ja mitä tyhmempi niin helpommalla selviää jos jotain sattuu.Oli meillä palotapaus jossa auto paloi kontista eteenpäin ja poka sanoi että itse syttyi.Bensalla oli sytytetty. Kiinni jäi, kun olisi sanonut menneensä pimeessä katsomaan stendarin valossa mikä kontissa haisee ja siitä sitten olisi syttynyt niin vakuutusetsivä olisi vain todennut että olitpas tyhmä!Nyt kun yritti näin niin kiinni jäi eikä korvauksia.
Hyvinkin paljon selviää kun luet omat vakuutusehtosi.Mutta mutta....
Mikään ei ole varmaa ennen kuin ratkotaan muutamassa oikeusasteessa.Eikä sittenkään.
Hyvinkin paljon selviää kun luet omat vakuutusehtosi.Mutta mutta....
Mikään ei ole varmaa ennen kuin ratkotaan muutamassa oikeusasteessa.Eikä sittenkään.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Käsittääkseni autotallissa pitää olla kyproc -levyt seinissä, talon puoleinen seinä sekä katto pitää olla tuplalevytetty, muualle riittää 1 kerros.
Eli lastulevyseinät ei kelpaa, eikä puulattia/katto.
Juuri näin, joissain tapauksissa (lue joillain paikkakunnilla) ovat vaatineet nuo tuplalevyt myös ulkoseiniin.
Tossa on hyvä selvittää mikä gyproc-laatu siinä pitää olla
Ek:ta ei tarvi jos ei ole tarkoitus hyppiä päin seiniä, el30 luokitus täyttyy kahdella 13mm kyprok- levyllä.
ps. En ole kansakoulunopettaja en insinööri enkä verovirkailija joten jos ei oikeinkirjoitus mennyt oikein tai joku pilkku ei ole paikoillaan antakaa vaikka nelonen ;)
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Siis mitä materiaaleja käytettäessä seinissä täytyy olla Gyprocia? -tai yleensäkkään mitään kipsilevyä? Puurunkoisissa? Toteatte että talonpuoleinen seinä tulee olla tuplalevytetty? Siis kun talli on rakennettu taloon kiinni/vai lähemmäs kuin jokin minimimitta? Omakotitaloalueella noita taloja on joka ilmansuunnassa.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Anyway, kannattaa varmaan kysyä rakennusvirastosta ja vaikkapa omalta vakuutusyhtiöltäkin ettei tuu yllätystä.
Tuo tupla -vaatimus oli muuten ihan kokonaisessa autotallirakennuksessakin, vaikka asuintaloon on yli 30 metriä (vanhemmilla).
Tässä itsellä on autotalli "integroituna" taloon, ja siellä on 1x levy. Ajattelin kuitenkin varmuudeksi laittaa varmaan ensi kesän aikana toisen levyn päälle, ja tuleepahan samalla puhdas pinta jonka voi maalata sitten kunnolla valkoiseksi (valoisuuden takia).
Tuo tupla -vaatimus oli muuten ihan kokonaisessa autotallirakennuksessakin, vaikka asuintaloon on yli 30 metriä (vanhemmilla).
Tässä itsellä on autotalli "integroituna" taloon, ja siellä on 1x levy. Ajattelin kuitenkin varmuudeksi laittaa varmaan ensi kesän aikana toisen levyn päälle, ja tuleepahan samalla puhdas pinta jonka voi maalata sitten kunnolla valkoiseksi (valoisuuden takia).
Just tänään mietin miten tekisin välipohjaan tuon EI30 palo-osastoinnin,eli tuplagyprok seinän..:) Mulla on liiteri(2mx9m)autotallin(10mX9m)päässä ja talli on suunniteltu korjaamo käytttöä silmällä pitäen..sisäseinissä ja katossa 1krt gyproc ja väliseinässä 2krt..rakennustarkastaja vaatii palokatkon ylös asti koska jos tallin puolella syttyy tulipalo niin se ei saa levitä liiteriin ettei halot pala:D Monta asiaa on otettava huomioon kun sitä seinää tekee,katon aluslautojen välitkin pitäs villalla tukkia ja painumavaraakin olla..tallissa on vielä saksiristikot..:) Tallin nurkassa on 4neliön erillinen"koppi",piirrustuksissa luki että toimisto..aloituskokouksessa siitä tuli kyllä työkaluvarasto kun tarkastaja ois vaatinu oman ilmanvaihdon ja varauloskäynnin siihen koppiin..koppi ja piirrustukset on samat,kynällä vaan korjattu yks sana eikä tarvii varauloskäyntiä ja ilmanvaihtoo..
Noista palo-osastointiasioista kannattaa aina kysyä rakennusvalvonnasta. Paikalliset ohjeet kun tuntuu menevän Maankäyttö ja rakennuslain edelle, tai että miten rakennusviranomaiset sitä lakia ja määräyksiä sekä niihin perustuvia ohjeita tulkitsee...
Monesti toi kaksinkertainen kipsilevy autosuojan puolella väli-/ulkoseinässä on turha, koska rakenne täyttää muutenkin luokan EI30 vaatimukset:
esim. kipsilevy + puuranka 45*95 + kivivilla 70mm + kipsilevy täyttää osastoivana EI60 sekä osastoivana ja kantavana REI30.
Edit: Vinkkinä noihin tuplalevytyksiin: kannattaa käyttää yksinkertaista palonsuojakipsilevyä (Gyproc GF15 Protect F tai Knauf Palonsuojalevy KPS15). Materiaalikustannukset levyn osalta verrattuna tuplalevytykseen on sama, mutta ruuvia kuluu puolet vähemmän, samoin kuin asennukseen aikaa.
Monesti toi kaksinkertainen kipsilevy autosuojan puolella väli-/ulkoseinässä on turha, koska rakenne täyttää muutenkin luokan EI30 vaatimukset:
esim. kipsilevy + puuranka 45*95 + kivivilla 70mm + kipsilevy täyttää osastoivana EI60 sekä osastoivana ja kantavana REI30.
Edit: Vinkkinä noihin tuplalevytyksiin: kannattaa käyttää yksinkertaista palonsuojakipsilevyä (Gyproc GF15 Protect F tai Knauf Palonsuojalevy KPS15). Materiaalikustannukset levyn osalta verrattuna tuplalevytykseen on sama, mutta ruuvia kuluu puolet vähemmän, samoin kuin asennukseen aikaa.
Viimeksi muokannut Iso-Jaska, 8.2.2010 10:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No mulle just valmistui tuo talli joka siis muutettu autokatoksesta talliksi ja on kiinteästi talon yhteydessä ja tallin katto + talon puoleinen seinä piti olla tuplalevytetty eli 2 kerrosta 13mm kyproc -levyä ja niin että saumat ei ole vastakkain.
Muualle tallin seiniin riitti 1 kerros, talo on puurakenteinen, samoin siis talli.
Muualle tallin seiniin riitti 1 kerros, talo on puurakenteinen, samoin siis talli.
Tekeillä olevaan piharakennukseen vaadittiin palo-osastointi toteutettavaksi seuraavasti:
- Autotallin (EI30) seinät ja katto 2*13mm kyproc sekä autotalli-autokatos välinen seinä 2*13mm kyproc aluskatteeseen saakka.
- Pannuhuone (EI30) seinät ja katto 2*13mm kyproc.
- Puuvarasto (EI30) seinät ja katto 2*13mm kyproc.
- Varasto seinät ja katto 1*13mm kyproc koska rajoittuu erillisiin palo-osastoihin (autotalli, pannuhuone ja puuvarasto.
Piharakennus sijaitsee yli 8 m etäisyydellä talosta.
- Autotallin (EI30) seinät ja katto 2*13mm kyproc sekä autotalli-autokatos välinen seinä 2*13mm kyproc aluskatteeseen saakka.
- Pannuhuone (EI30) seinät ja katto 2*13mm kyproc.
- Puuvarasto (EI30) seinät ja katto 2*13mm kyproc.
- Varasto seinät ja katto 1*13mm kyproc koska rajoittuu erillisiin palo-osastoihin (autotalli, pannuhuone ja puuvarasto.
Piharakennus sijaitsee yli 8 m etäisyydellä talosta.
Tietyillä ehdoilla, 2 sammutinta ja vesipiste, olisi Iffiltä saanut luvan ja kotivakuutuksen että voi harrasteperusteisesti tehdä pienimuotoisia hitsaus- ja rälläköintihommia omassa tallissa. Kotivakuutuksen hintaan olisi tullut "pieni" lisäys.
En siiten viitsinyt maksaa ylimääräistä ja hitsasin ja rälläköin kuten huvitti
En siiten viitsinyt maksaa ylimääräistä ja hitsasin ja rälläköin kuten huvitti
Lopputulos taitaa olla siis se, että yhtenäisiä säännöksiä ei todellakaan ole. Itsellä on kaksinkertainen gyprocci katossa. Seinissä on talon puolella gyprocit eristeen molemmin puolin (siis puuronkoinen talli). Onpa tossa autokatoksen puolellakin 2 kertainen gyprocci katossa lautojen alla, ja naapurilla ei ole, vaikka sen tallilta ei talooni matkaa ole juuri enempää kuin omasta tallista. Että sellaisia säännöksiä.
Ja rakennusvalvonnasta, lisäsin palo-oven tallin ja varasto-osan väliin, niin rakennustarkastaja sanoi, että "Oot laittanu oikein palo-oven, tavallinenkin ois riittänyt". Silloin kun asiaa kysyin, niin sanoi, että palo-ovi ilman muuta. Eläviä säännöksiä...
Vakuutusyhtiöissä tuntuu olevan kanssa eroja, miten suhtautuvat tulitöihin. Mutta tärkeintä on tietysti ettei polta tallia ja itseään, joten taidan hitsailla pihassa omat hitsailut, kun on toi hitsauskoneen hankinta nyt niin pakkomielteeksi päässyt:D
Ja rakennusvalvonnasta, lisäsin palo-oven tallin ja varasto-osan väliin, niin rakennustarkastaja sanoi, että "Oot laittanu oikein palo-oven, tavallinenkin ois riittänyt". Silloin kun asiaa kysyin, niin sanoi, että palo-ovi ilman muuta. Eläviä säännöksiä...
Vakuutusyhtiöissä tuntuu olevan kanssa eroja, miten suhtautuvat tulitöihin. Mutta tärkeintä on tietysti ettei polta tallia ja itseään, joten taidan hitsailla pihassa omat hitsailut, kun on toi hitsauskoneen hankinta nyt niin pakkomielteeksi päässyt:D
säännökset on yhtenäisiä mutta tulkinta heittään ja pahasti, kun siellä ei ole esimerkkejä tiloista niiden käyttötarkoituksineen.
kannattaa toki kysellä palotarkastajan mielipide sekä sitten rakennusviranomaisilta, ja vakuutusyhtiöltäkin.
ja jos omaa tekisin niin mitoittaisin kyllä yli niiden tiedot.
kuitenkin jos vahinko sattuu niin sille harvoin voi mitään, ja silloin välttis määräysten mukaisuus ei itseä/vaimoa/lapsia paljoa lämmitä kun ulkona ollaan yövaatteissa ja sinisiä valoja tienoo täynnä.
toki tulityöitä tehdessä kaikki ylimääräinen roska pois alueelta jottei palokuormaa ja kyteviä pesäkkeitä löydy.
rakennusmääräyskokoelma E1 tietää jotain, mutta lisää on E4 ja siellä luonnollisesti esim korjaamoihin liityen omansa E2:ssa, eli tuommoista viidakkoa, eikä tuollakaan heti suorilta puhuta tilasta jossa tehdään tulitöitä, paitsi E2 joka käytännössä koskee minusta noita "oikeita korjaamoita"
kannattaa toki kysellä palotarkastajan mielipide sekä sitten rakennusviranomaisilta, ja vakuutusyhtiöltäkin.
ja jos omaa tekisin niin mitoittaisin kyllä yli niiden tiedot.
kuitenkin jos vahinko sattuu niin sille harvoin voi mitään, ja silloin välttis määräysten mukaisuus ei itseä/vaimoa/lapsia paljoa lämmitä kun ulkona ollaan yövaatteissa ja sinisiä valoja tienoo täynnä.
toki tulityöitä tehdessä kaikki ylimääräinen roska pois alueelta jottei palokuormaa ja kyteviä pesäkkeitä löydy.
rakennusmääräyskokoelma E1 tietää jotain, mutta lisää on E4 ja siellä luonnollisesti esim korjaamoihin liityen omansa E2:ssa, eli tuommoista viidakkoa, eikä tuollakaan heti suorilta puhuta tilasta jossa tehdään tulitöitä, paitsi E2 joka käytännössä koskee minusta noita "oikeita korjaamoita"
Re: Autotallissa ei saa hitsata
Miten onnistuu jälkeenpäin muuttaa rakennus autotallista harrastetila/työtilaksi?
Re: Autotallissa ei saa hitsata
Yhteys kunnan rakennusvalvontaan, sieltä ne osaa sanoa tapauskohtaisesti mitä pitää tehdä.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa