Vaihdelaatikon öljyn vaihto?
Valvoja: ffp jäsenet
Vaihdelaatikon öljyn vaihto?
Elikkä on porukka ruukannu vaihella vaihelaatikkoon öljyjä näissä uudemmissa vaggineissa ku sehän ei taida kuulua virallisesti huolto-ohjelmaan.Ja paljonkohan sinne mahtaa mennä (AVB)?
Ja miten näissä pumppareissa tuo jako remmin vaihtoväli ku huolto kirjassa lukee, että 60tkm, mutta ku kattoo huolto historiaa (merkkihuolto 0-224tkm) ni 90tkm välein on vaihdettu?
Ja miten näissä pumppareissa tuo jako remmin vaihtoväli ku huolto kirjassa lukee, että 60tkm, mutta ku kattoo huolto historiaa (merkkihuolto 0-224tkm) ni 90tkm välein on vaihdettu?
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
xXx
Laatikon öljyistä en tiedä. Mutta jako remmi homma menee niin että -00 pumppareissa on vaihto väli aina ja iänkaikkisesti 60tkm ja -01 vuosimallisissa ensimmäinen vaihto on 60tkm ja sen jälkeen loput 90tkm välein. Tälläsen ohjeistuksen sain kun aikanani marmoritiskillä hommaa ihmettelin. Molempiin tosin menee täysin samat romut vaihdossa eli jokainen voi siitä itse päätellä...
-
- -
- Viestit: 146
- Liittynyt: 28.4.2006 10:59
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 146
- Liittynyt: 28.4.2006 10:59
- Viesti:
Passatin Alfamerin oppaasta poimittua:
"Käsivalintaisen vaihteiston öljynvaihto ei Volkswagen Passatissa kuulu lainkaan auton huolto-ohjelmaan, eikä vaihteistossa välttämättä edes ole öljyn tyhjennystulppaa. Mikäli vaihteistossa kuitenkin öljyn tyhjennystulppa on, on tee-se-itse-mekaanikon viisasta vaihtaa vaihteistoöljy silloin tällöin, esimerkiksi 90-120tkm:n välein."
Että näin, kukin varmistakoon onko tyhjennystulppaa. Eihän Passattia monella laatikkovaihtoehdolla ole tehty, eli jos jostain löytyy tyhjennysproppu niin voi olettaa että kaverinkin autosta löytyy. Mallien välillä voikin olla eroja.
Tarkistus tehdään vasemmalla puolella olevasta kuusiokolopropusta, joka sijaitsee ihan vetoakselin vieressä. Öljyn pinta tulee olla öljyntarkistusreiän alapinnan tasolla.
"Käsivalintaisen vaihteiston öljynvaihto ei Volkswagen Passatissa kuulu lainkaan auton huolto-ohjelmaan, eikä vaihteistossa välttämättä edes ole öljyn tyhjennystulppaa. Mikäli vaihteistossa kuitenkin öljyn tyhjennystulppa on, on tee-se-itse-mekaanikon viisasta vaihtaa vaihteistoöljy silloin tällöin, esimerkiksi 90-120tkm:n välein."
Että näin, kukin varmistakoon onko tyhjennystulppaa. Eihän Passattia monella laatikkovaihtoehdolla ole tehty, eli jos jostain löytyy tyhjennysproppu niin voi olettaa että kaverinkin autosta löytyy. Mallien välillä voikin olla eroja.
Tarkistus tehdään vasemmalla puolella olevasta kuusiokolopropusta, joka sijaitsee ihan vetoakselin vieressä. Öljyn pinta tulee olla öljyntarkistusreiän alapinnan tasolla.
Asiaan sen kummemmin perehtymättä tuli tätä ketjua seuratessa mieleen tuo 4Motionin jakolaatikko. Eli siis se josta lähtee etupään vetoakselit ja kardaani. Tarttisko öljyjä vaihdella? Haldexin öljyt on vaihdeltu 30tkm välein ja vaihdelaatikon öljyt kerran jossain 180tkm paikkeilla.
Nimim. mittarissa nyt 200002km.
Nimim. mittarissa nyt 200002km.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
Ajattelinpa pistää tähän ketjuun näkösälle jatkoksi omia kokemuksia vaihteistoöljyn vaihdosta. Auto siis mallia Polo Variant (6KV5), moottorina 1.9SDI (AEY??). Pudotin vanhat öljyt suoraan isoon tynnyriin, enkä tajunnu kattoo paljon sieltä tuli ulos. No, lirutin uutta öljyä kuitenkin niin kauan tarkistuspropusta sisään, kunnes enempää ei enää sopinu. Noin 1,7l sain menemään siten, että yläraja on nyt tarkistuspropun alareunan tasalla. Proppu löytyy kulkusuuntaan nähden vasemmanpuoleisen vetoakselin etupuolelta laatikon kyljestä. Tyhjennysproppu taas vetoakselien "juuresta".
Kuka tietää tarkalleen, paljonko näissä on öljytilavuus?? Mielestäni tuntuu aika pieneltä tuo määrä kun olin varautunu lähinnä 2-3 litran öljytilavuuteen.
Kuka tietää tarkalleen, paljonko näissä on öljytilavuus?? Mielestäni tuntuu aika pieneltä tuo määrä kun olin varautunu lähinnä 2-3 litran öljytilavuuteen.
XZN M16 jossa tappi keskellä.
Löytyy esim Fixus liikkeistä ainakin Klannin valmistamana maksaa jotain 30 egee.
Katoppa kuva vaikka tuosta lehdestä onko oikea:
http://www.koivunen.fi/www/Koivunenwww.nsf/images/koivunen_toolpack_kevat08.htm/$FILE/koivunen_toolpack_kevat08.htm
Löytyy esim Fixus liikkeistä ainakin Klannin valmistamana maksaa jotain 30 egee.
Katoppa kuva vaikka tuosta lehdestä onko oikea:
http://www.koivunen.fi/www/Koivunenwww.nsf/images/koivunen_toolpack_kevat08.htm/$FILE/koivunen_toolpack_kevat08.htm
-
- -
- Viestit: 76
- Liittynyt: 10.9.2007 8:57
itellä bora 1.9tdi -99 ja ajettu 380tkm kun vaihdoin öljyt lootaan, tuskin aikaisemmin vaihdettu kun tuli kaakaota laatikosta, nyt ajettu 407tkm ja vois vaihtaa uudet ihan vaan sen takia että olis ainakin kaikki litku sit pois laatikosta, kumma kun ei kuulu huoltoihin ollenkaan tuo öljyn vaihto... suosittelen kaikille öljyn vaihdon! ei kallista ja pidentää laatikon ikää!
Itse avasin sen propun jossa on tappi keskellä lukkotongeilla.
Propun ulkokehästä saa hyvän otteen ja aukesi ihan helposti.
Öljyiksi laitoin Castrolin Taf-X:n. Eron todella huomasi, varsinkin pakkasilla. Uusillä öljyillä laatikko ei ollut läheskään yhtä tahmea kuin ennen. ko. hetkellä autolla oli ajettu ~160tkm.
Ja autona siis Golf IV -02 ATD 4-motion ja 6v-loota.
Propun ulkokehästä saa hyvän otteen ja aukesi ihan helposti.
Öljyiksi laitoin Castrolin Taf-X:n. Eron todella huomasi, varsinkin pakkasilla. Uusillä öljyillä laatikko ei ollut läheskään yhtä tahmea kuin ennen. ko. hetkellä autolla oli ajettu ~160tkm.
Ja autona siis Golf IV -02 ATD 4-motion ja 6v-loota.
Apuva! Poistin vaihdelootan öljyt, mutta uusien laittaminen epäonnistui ilmeisesti--> valuu läpi jostain.
Onko mulla väärä täyttöaukko, mihin oon yrittänyt lisätä sitä? Se oli siinä heti moottorin perässä laatikon päälllä oleva tulppa, mikä vaan nykästään siitä ylös. Kyseessä golffin 020-mallin 5-v loota. Meni litra mustaa kultaa hukkaan =(. Mihinköhän mä kaadoin ne...?
Löytyskö jostain kuvaa oikeasta täyttöaukosta?
KIITOS
Onko mulla väärä täyttöaukko, mihin oon yrittänyt lisätä sitä? Se oli siinä heti moottorin perässä laatikon päälllä oleva tulppa, mikä vaan nykästään siitä ylös. Kyseessä golffin 020-mallin 5-v loota. Meni litra mustaa kultaa hukkaan =(. Mihinköhän mä kaadoin ne...?
Löytyskö jostain kuvaa oikeasta täyttöaukosta?
KIITOS
Se oli siinä heti moottorin perässä laatikon päälllä oleva tulppa, mikä vaan nykästään siitä ylös.
FAIL
Oikea tulppa on poikittaiskoneisissa laatikon takapäässä eli siis kuskin puolen renkaan takana vetoakselin lähellä: kuvia tai uudemmissa laatikon etureunassa: kuvia
Helppo löytää varsinkin nyt kun otat koko laatikon irti.
Pitkittäiskoneisissa tulppa on laatikon kyljessä oikealla ja torsen-nelivedossa kannattaa tyhjentää myös torsen-loota, siinä on oma tyhjennys tulppa mutta ei omaa täyttö tulppaa.
Sanotaan nyt vielä sitten torsenin takaperän tulpat: tyhjennys alla ja täyttö oikealla kyljessä.
Huuhtele se muutamalla litraa liuotinta ja päälle sitten vielä rasvanpoistajalla huuhtelu viimeiseksi. Tuo ei paljoa maksa aikaa eikä rahaa. Mutta varaudu kytkinlevyn vaihtoon, ne imee herkästi öljyn sisäänsä, eikä sieltä pois tule. Hirveästi sillä ei ole väliä onko kytkin ollut auki vai kiinni kun sinne on öljyä joutunut.
-
- -
- Viestit: 412
- Liittynyt: 27.8.2009 20:14
Ihan joku perus synteettinen vaihteistoöljy, esim castrol smx-s tai syntrax. Taf-x on jo hieman turhan hienoa ton ikäiseen lootaan. 75w-90 on suositus, määrä 3.1litraa
Arvaisin että proppu sijaitsee jommankumman vetarin lähellä tai suoraan laatikon alapinnassa.
"Onneksi olkoon, olet juuri voidellut kytkimesi öljyllä :D"
tähän viitaten ei voi sanoa kuin
Epic Fail
Arvaisin että proppu sijaitsee jommankumman vetarin lähellä tai suoraan laatikon alapinnassa.
"Onneksi olkoon, olet juuri voidellut kytkimesi öljyllä :D"
tähän viitaten ei voi sanoa kuin
Epic Fail
Onko ihmeellinen asia että vw määrittelee käytettävien öljyjen ominaisuudet, ja tilaa ne sillä öljyjen toimittajilta? Merkkitiskiltä ostettaessa saa pääsääntöisesti 100% varmuudella oikeaa öljyä laatikkoon.
Viimeeksi muutama viikko sitten tuli katsottua orginaali vaihteistoöljyä, pullosta päätellen voisi tällä hetkellä toimittaja olla Castrol.
Viimeeksi muutama viikko sitten tuli katsottua orginaali vaihteistoöljyä, pullosta päätellen voisi tällä hetkellä toimittaja olla Castrol.
pitäis kait se 2ltr riittää viisloviseen.
oma kuuslovinen imee 2,4(etuperä mukana), takaperä 1,0 ja haldexi jottain 0,3.
omaan vaihdoin liqui moly 85w-90 laatikkoon, mahtoi olla ohjeen mukaan ja hyvin pelaa pakkasilla, takaperään meni mobilin mobilube 75w-90 ja haldexiin luonnollisesti sitä merkkituote kamaa mitä se sit lie on.
oma kuuslovinen imee 2,4(etuperä mukana), takaperä 1,0 ja haldexi jottain 0,3.
omaan vaihdoin liqui moly 85w-90 laatikkoon, mahtoi olla ohjeen mukaan ja hyvin pelaa pakkasilla, takaperään meni mobilin mobilube 75w-90 ja haldexiin luonnollisesti sitä merkkituote kamaa mitä se sit lie on.
-
- -
- Viestit: 17
- Liittynyt: 31.10.2009 23:37
Mobil
Kyllä näissä omissa vanhemmissa VW:issä on toiminut Mobil VS200 moitteettomasti.
Uudemmissa sitten pitää olla tarkkana että tulee oikeaa litkua laatikkoon.
Uudemmissa sitten pitää olla tarkkana että tulee oikeaa litkua laatikkoon.
Kyllä näissä omissa vanhemmissa VW:issä on toiminut Mobil VS200 moitteettomasti.
Uudemmissa sitten pitää olla tarkkana että tulee oikeaa litkua laatikkoon.
Juu, IV golffiin tungin kanssa tuota VS200:ta, hyvin toimii. Ehkä aavistuksen verran kankeampaa mitä edelliset öljyt, mutta oli ne muutenkin notkeampaa tavaraa ulos laskettaessa.
näkyypi olevan tuo vaggineisiin tarkotettu 16-xzn avain jossa reikä keskellä löytyvän
http://www.koivunen.fi/www/Koivunenwww. ... y2010.html sivulta 42. HINTAAN 3,50€ Et jos se joskus on maksanu 30€ ni on hinta tullu hiukka alaspäin. Kärsii alkaa öljynvaihtoa suunnitteleen.
http://www.koivunen.fi/www/Koivunenwww. ... y2010.html sivulta 42. HINTAAN 3,50€ Et jos se joskus on maksanu 30€ ni on hinta tullu hiukka alaspäin. Kärsii alkaa öljynvaihtoa suunnitteleen.
Nyt kaivattas apua, olin vaihtamassa vaihteistoöljyä / jakolaatikkoöljyä tuohon 5 koriseen 4motion golffiin, mutta ehdin laskea molemmista jo öljyt pihalle, kun huomasin että jakolaatikossa on eri öljy (vihreä), kun vaihteistossa. Vaihteistoöljyt sain kyllä vaihdettua. Joten kysymys kuuluu mitä kautta jakolaatikkoon lisätään öljyt ja mitä öljyä sinne kuuluu?
Mitä merkitystä on vaihtovälillä öljyn tyyppitietoon, ei sitten mitään. Kyllä se tieto merkkiliikkeestä löytyy jos työntekijää vähänkään kiinnostaa asia. Virallinen volkkarin kanta ei kuitenkaan taida olla että jos öljyä tarvii laatikkoon lisätä syystä tai toisesta niin tarvitsee ostaa uusi auto... Varaosalaatikothan toimitetaan ilman öljyjä...
Niin.. kyselin ensin Laakkoselta noita cr:n 5-v manuaalin öljyjä, jossa vastaus puhelimessa 6 minuutin odottelun jälkeen oli, "en tiedä. pitäis selvitellä."
Menin toiseen merkkiliikkeeseen jossa samat liibalaabat tiskillä, ja olin jo hermostuksissani lähdössä pois kunnes myyjältä taikasanat; olisitko halunnut ostaa sitä öljyä..
Nyt on on 140 tkm ajettuun vaihdettu ja ajettu joitain satoja kilsoja ja ei se ainakaan huonommaksi mennyt. Samalla tuli muuten kova vp paketti darksideltä.
Menin toiseen merkkiliikkeeseen jossa samat liibalaabat tiskillä, ja olin jo hermostuksissani lähdössä pois kunnes myyjältä taikasanat; olisitko halunnut ostaa sitä öljyä..
Nyt on on 140 tkm ajettuun vaihdettu ja ajettu joitain satoja kilsoja ja ei se ainakaan huonommaksi mennyt. Samalla tuli muuten kova vp paketti darksideltä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Vaihdelaatikon öljyn vaihto?
Vaihdelaatikon öljyt vaihdatin 3 kuukautta 10 000 km sitten lopputulemalla että vaihteiston kuori halki täyttöpropun juuresta. Onko tälle juuri muuta tehtävissä kuin kuoret vaihtoon kun toinen halkeama on jo 3 cm mittainen? Väliaikainen paikkaus on tehty kemiallisella metallilla mutta ei se kyllä pitkään pidä...
Edit: Laatikko siis 02M, autona 4Motion Golf IV
Edit: Laatikko siis 02M, autona 4Motion Golf IV
Re: Vaihdelaatikon öljyn vaihto?
Jatketaan samasta asiasta. Autona Octavia 4x4 vm. 2011 ja koneena 2.0CR CFHC.
Manuaalilaatikkoon menisi merkkiliikkeen mukaan luokituksen G052 171A2 mukaista öljyä 2.3l. Hinta vaivaiset 36€/l. Motonetistä nappasin jo Comma MVMTF+75W GL-4 öljyä 3 purkkia. Nyt alkasin funtsimaan, että onko käypästä, kun on "vain" luokitus G052 171. Eli siis tuo A2 puuttuu lopusta. Onko sillä jotain merkitystä? Jos on, täytyy litkut palauttaa ja hakeaa oikeaa tilalle, esim ainakin tässä on presiis oikea luokitus:
https://m.autonvaraosat24.fi/febi-bilstein/7019451
Perään menisi sitten 052 145S2 0.9 litraa. Tähänkin löytyy netistä:
https://m.autonvaraosat24.fi/febi-bilstein/1888560
Käviskö perään mikä tahansa GL5 75W90. Mukavampi olis hakea kivijalkaliikkeestä, mutta ei taida kovim helposti löytyä.
Merkkiliikkeen hinta on niin ryöstöä, että tilaan mielummin. Yhteensä 4 litraa marmorilla 140€ versus 48.5€+postit.
Onko tässä automallissa vielä erikseen kulmavaihteelle öljyä vai onko vaihdelaatikon kanssa samassa. Tietysti on vielä Haldexiin oma öljynsä.
Manuaalilaatikkoon menisi merkkiliikkeen mukaan luokituksen G052 171A2 mukaista öljyä 2.3l. Hinta vaivaiset 36€/l. Motonetistä nappasin jo Comma MVMTF+75W GL-4 öljyä 3 purkkia. Nyt alkasin funtsimaan, että onko käypästä, kun on "vain" luokitus G052 171. Eli siis tuo A2 puuttuu lopusta. Onko sillä jotain merkitystä? Jos on, täytyy litkut palauttaa ja hakeaa oikeaa tilalle, esim ainakin tässä on presiis oikea luokitus:
https://m.autonvaraosat24.fi/febi-bilstein/7019451
Perään menisi sitten 052 145S2 0.9 litraa. Tähänkin löytyy netistä:
https://m.autonvaraosat24.fi/febi-bilstein/1888560
Käviskö perään mikä tahansa GL5 75W90. Mukavampi olis hakea kivijalkaliikkeestä, mutta ei taida kovim helposti löytyä.
Merkkiliikkeen hinta on niin ryöstöä, että tilaan mielummin. Yhteensä 4 litraa marmorilla 140€ versus 48.5€+postit.
Onko tässä automallissa vielä erikseen kulmavaihteelle öljyä vai onko vaihdelaatikon kanssa samassa. Tietysti on vielä Haldexiin oma öljynsä.
Re: Vaihdelaatikon öljyn vaihto?
Manuaalilaatikkoon menisi merkkiliikkeen mukaan luokituksen G052 171A2 mukaista öljyä 2.3l. Hinta vaivaiset 36€/l.
Tuo G XXXXX tyylinen koodi on volkkarin oma varaosanumero öljylle jolla erottelevat oikean öljyn oikeaan paikkaan. Purkissa on sen hetkisen kilpailutuksen voittaneen valmistajan tavaraa. Marmorilta kyllä kertonevat että mitkä luokitukset pitää vaihteisto -ja peräöljyn osalta täyttyä viskositeetteineen että marketista voi ostaa. Esimerkkinä luokitus oman autoni manuaalilootaan on VW 501.50 jonka perusteella ostan käypästä manuaalilaatikkoöljyä. Muistaakseni eilen pyörittelin Valvolinen vaihteistoöljypurkkia Kokkolan Minimanissa käsissäni niin siihen oli merkattu volkkarin varaosakoodi et mitä se vastaa.
Ootko kokeillu rekkarin perusteella käytettäviä netistä löytyviä öljynvalitsimia?
Re: Vaihdelaatikon öljyn vaihto?
Comman öljyvalitsin antaa rekkarin perusteella tuon MVMTF+75W, jonka juuri ostin. Merkkiliikkeessä ne antoivat vain tuon A2-loppuisen koodin.
Luultavasti on niin, että tuo A2-loppuinen on jokin myöhemmin tullut koodi. Ja sitten ne korvaavat yksinkertaisuuden vuoksi silla vanhemmatkin koodit.
Tuossa linkkaamassani Febissä oli erikseen koodit "052 171" ja "052 171A2".
Peräöljyä Comman valitsin ei tarjonnut.
Luultavasti on niin, että tuo A2-loppuinen on jokin myöhemmin tullut koodi. Ja sitten ne korvaavat yksinkertaisuuden vuoksi silla vanhemmatkin koodit.
Tuossa linkkaamassani Febissä oli erikseen koodit "052 171" ja "052 171A2".
Peräöljyä Comman valitsin ei tarjonnut.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa