Laturin vapaakytkin vai kiristin vai mikä?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

Laturin vapaakytkin vai kiristin vai mikä?

ViestiKirjoittaja heller » 19.12.2009 20:26

Elikkä AEB koneena ja ainakin tyhjäkäynnillä kuuluu aina joku jurina apulaitehihnasta. Vaikeahko kuvailla ääntä mutta jostain kiristimen/laturin luonta se kuuluu.

Katsastuskonttorilla koitettiin että hiljentyykö se mitenkään niin ainakin kun rullaa paino löysemmälle niin ääni loppui. Kun kiristi niin ehkä loppui silloinkin, en ole varma tästä. Mutta ainakin se loppu kun löysäs kiristintä.

Eli tässä ois huomenna suuntaansa 360km reissu ja tässä vähän jännittää että loppuuko mulla virta kesken matkan ja tehostin sanoo heippa. Vai voinko huoletta heittää reissun ja ihmetellä sitten että mikä siellä ääntää?

Sen huomaa selvästi ainakin että kiristin vähän pomppii, normaalia?

Äänen saa loppumaan kun kaataa esim vettä (koitin lämpimäsä hallissa) hihnalle. Ei tosin kestä pitkään hiljaa.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 19.12.2009 20:53

Ota hihna pois ja kokeile toimiiko se vapaakytkin.
Tutulla leonissa irtosi koko vapaakytkin akselilta,ei muuta kuin hinurilla Laakkoselle.
Onneksi se kytkin tippuu suoraan pois,ettei mennyt mihinkään väliin.
Oli akselin pää ihan sorvautunut,joutu laittaa uuden laturin.

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 19.12.2009 21:29

vaatiikos se muuta kun kiristimen löysäämisen/irrotamisen?

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 19.12.2009 21:48

Passatista en tiedä,mutta ei ainaskaan noissa leon,golf ym. värkeissä vaadi kuin tuon kiristimen löysäämisen.

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 19.12.2009 23:13

eli jos pyörii kumpaankin suuntaan samalla tavalla ni siinä vika?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 19.12.2009 23:36

Kun heilutat laturin akselia edestakas pitää kytkimen luistaa toiseen suuntaan, vasten moottorin pyörimissuuntaa.

Vapaapyöriä on vaihdettu myös siitä syystä että se jumiutuu niin ettei luista lainkaan. Se aiheuttaa ainakin TDI :ssä rajun hakkaavan liikkeen hihnaan joka sitten hajottaa moniurahihnan kiristäjän lyhyehkössä ajassa.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 19.12.2009 23:49

Just korjailin yhtä MB Variota josta lähti vapaakytkin kokonaan paikoiltaan. Hihna onneksi jäi vielä akselin päälle ni ei menny flektit ym. rikki. Oli laakerit ruostunu paskaksi. Noh uusi laturi ja hihnat/kiristäjä/rullat ja kova ajoa taas.

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 20.12.2009 10:35

Voi per. Yritän tänään vielä ennen reissua kurkata mitä se ois mieltä. Ei se nyt ihan älyttömästi tärise se hihna mutta ei se hyvältäkään kuulosta. Mistään kun ei varsin tälle päivälle enää saa varaosiakaan.

Erbish
-
Viestit: 9
Liittynyt: 19.11.2009 21:26

ViestiKirjoittaja Erbish » 20.12.2009 20:38

Jus tuossa viimekuussa ostin 2.0tdi golffiin vapaakytkimen, mutta lopputuloksena tuli uusi laturi. Tämä siksi että laturilla ajeltu jo 190 tkm ja seuraavaksi olisi menneet hiilet,laakerit,liukurenkaat, joten pitkässä juoksussa halvemmaksi tuli tehdä näin Pelkkä vapaakytkin olisi ollut 80€ marmorilla, uusilaturi vapaakytkimen kanssa oli 350€. Vapaakytkimen vaihtoon ainakin tässä tapauksessa olisi tarvinnun erikois avaimen.

suorja
-
Viestit: 83
Liittynyt: 23.11.2004 15:24

ViestiKirjoittaja suorja » 20.12.2009 23:00

No ei kilometreillä suoraan voi laturin ikää sanoa. Mulla ajettu jo 427 tuhatta ja alkuperäinen laturi ilman mitään osien vaihtoa. Nyt pitäis kyllä tuo vapaakytkinrillukka vaihtaa, kun tuppaa kuluttamaan kiristäjää. Meni vaihtoon pari viikkoa sitten kera räjähtäneen moniurahihnan.

Jossain viestiketjussa oli juttua että varaosapuljuissa saa tuota vapaakytkinpyörää alle 50 egen. Vaihto tosin vaatii erikoisavaimen, mutta se löytynee korjaamoilta.

Jafe
-
Viestit: 177
Liittynyt: 20.6.2004 9:47

ViestiKirjoittaja Jafe » 21.12.2009 4:10

Mulla oli kans alkoi tuo vapaakytkin kitistä ja kolahdella tuossa Borassa. Kysyin sitten kun huollossa autoa käytin että mikähän mahtaa olla vikana niin epäilivät tuota kytkintä.
Olivat sitten "etsineet" ja todenneet vian ja vaihtaneet vapaakytkimen huollon yhteydessä.
Kytkin 90e ja vian "etsintä" / rullan vaihto 140e. Oispa tainnut saada halvemmella tarvikeliikkeestä koko uuden laturin....

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 26.12.2009 17:15

Näemmä vika on tosiaan siinä kiristimessä.

Kiristin on 2-3mm ohi hihnasta ja vähän vinossa. Onkohan tuo sitten kokonaan lopussa vai mikähän sille on tullu :O

Kuva

Uskoltaako tolla ajaa ennenkun vaihtaa kiristimen?

Jarru
-
Viestit: 20
Liittynyt: 28.6.2006 19:05

ViestiKirjoittaja Jarru » 26.12.2009 18:01

Minulla oli ihan samallatavalla mennyt kiristin rikki. Ei auta kuin vaihtaa uusi.
Vaikea sanoa kuinka kauan se kestää tollasenaan, itsekin satuin autoa huoltaessa vahingossa huomaamaan, että kiristin on vinossa eikä paina hihnaa koko leveydelta. En tiedä kauanko oli jo ollut.

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 26.12.2009 18:27

Jarru: Väpättikö sulla se hihna tyhjäkäynnillä? Eli aiheuttiko sullakin samaa toi kiristin. Itsellä kun kuuluu selvästi äänikin tuosta kun kiristin kitisee.

Tartteekos ton vaihtamiseen irrottaa edestä jotain vai mahtuuko tulemaan kiltisti?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 26.12.2009 23:25

Se hihnan vapina johtuu siitä hajonneesta vapaapyörästä, se hakkaa puolestaan hihnaa joka sitten hakkaa tuon kiristäjän keinuvivun laakeroinnin tuhannespaskaksi.

Hellerin kuvassa oleva kiristin mahtuu tulemaan pois purkamatta muuta, se toisen mallinen kiristin vaatii vähän kikkailua ja purkamista.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 26.12.2009 23:38

Ja kun sitä kiristintä purkaa, niin löytyy ihan normaalin näköinen laakeri, minkä voi vaihtaa.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 27.12.2009 11:46

Kuten kirjoitin, jumiutunut vapaapyörä hajottaa kiristimen keinuvivun laakeroinnin, ei siis yleensä kiristinpyörän laakeria. Keinuvivun laakerointi kuluu väljäksi jolloin se kääntyy vinoon ja lopputulos on tuo mikä näkyy hellerin kuvassa.
Toki joissain tapauksissa kiristinpyörän laakerikin hajoaa niin totaalisesti että pyörä menee vinoon, on niitäkin nähty, mutta silloin sen ääni on sellainen ettei sitä moni kuuntele.

Tuo vika esiintyy yleisimmin dieseleissä, niiden käynti alakierroksilla on edestakas hakkaavaa, vapaapyörä sitten tasoittaa tuon liikkeen apulaitteissa. Sitten kun vapaapyörä jumiutuu, tuo edestakas hakkaava liike siirtyy moniurahihnaan ja sen kiristäjään kerrotuin seurauksin. Eikä siitä varmaan laturikaan hyvää tykkää.

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 15.3.2011 11:23

Laitetaas tännekin

Kiristimen vaihto auttoi. Abou 120e jouti köyhtymään tuosta kiristimestä. Mahtui tulemaan tuosta irti ja ehkä 10min homma.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa