Vaihdelaatikon öljyn vaihto?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

Vaihdelaatikon öljyn vaihto?

ViestiKirjoittaja mico » 18.9.2006 17:04

Elikkä on porukka ruukannu vaihella vaihelaatikkoon öljyjä näissä uudemmissa vaggineissa ku sehän ei taida kuulua virallisesti huolto-ohjelmaan.Ja paljonkohan sinne mahtaa mennä (AVB)?
Ja miten näissä pumppareissa tuo jako remmin vaihtoväli ku huolto kirjassa lukee, että 60tkm, mutta ku kattoo huolto historiaa (merkkihuolto 0-224tkm) ni 90tkm välein on vaihdettu?

Pikku_Paha
-
Viestit: 434
Liittynyt: 25.11.2005 9:52

xXx

ViestiKirjoittaja Pikku_Paha » 19.9.2006 9:02

Laatikon öljyistä en tiedä. Mutta jako remmi homma menee niin että -00 pumppareissa on vaihto väli aina ja iänkaikkisesti 60tkm ja -01 vuosimallisissa ensimmäinen vaihto on 60tkm ja sen jälkeen loput 90tkm välein. Tälläsen ohjeistuksen sain kun aikanani marmoritiskillä hommaa ihmettelin. Molempiin tosin menee täysin samat romut vaihdossa eli jokainen voi siitä itse päätellä...

Poloinen Kiisseli
-
Viestit: 146
Liittynyt: 28.4.2006 10:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Poloinen Kiisseli » 19.9.2006 10:59

OT

kysyn tässä samassa että missä on AEF koneessa vaihdelaatikon öljyjen mittatikku...en löytäny ku yhen kumi tulpan ja sen avaamalla on kaks reikää joista näkyy vauhtipyörä

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 19.9.2006 11:41

Ei siellä oo mitään mittatikkuja, vaan laatikon kyljessä on kuusiokolokantanen tarkistusproppu.

Poloinen Kiisseli
-
Viestit: 146
Liittynyt: 28.4.2006 10:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Poloinen Kiisseli » 19.9.2006 11:46

Mites se sit oikeen tarkistetaan? :) sori, tyhmiä kyselen mut ei oo tullu koskaan tarkistettua ku entisessä autossa moottoriöljyt voiteli laatikkoakin

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 19.9.2006 16:45

Ja onko muuten näissä tyhjennys roppua laatikossa? vai tarviiko jonkun pumpun?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 19.9.2006 17:47

Passatin Alfamerin oppaasta poimittua:
"Käsivalintaisen vaihteiston öljynvaihto ei Volkswagen Passatissa kuulu lainkaan auton huolto-ohjelmaan, eikä vaihteistossa välttämättä edes ole öljyn tyhjennystulppaa. Mikäli vaihteistossa kuitenkin öljyn tyhjennystulppa on, on tee-se-itse-mekaanikon viisasta vaihtaa vaihteistoöljy silloin tällöin, esimerkiksi 90-120tkm:n välein."

Että näin, kukin varmistakoon onko tyhjennystulppaa. Eihän Passattia monella laatikkovaihtoehdolla ole tehty, eli jos jostain löytyy tyhjennysproppu niin voi olettaa että kaverinkin autosta löytyy. Mallien välillä voikin olla eroja.

Tarkistus tehdään vasemmalla puolella olevasta kuusiokolopropusta, joka sijaitsee ihan vetoakselin vieressä. Öljyn pinta tulee olla öljyntarkistusreiän alapinnan tasolla.

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 19.9.2006 18:56

Skodassa (samoja laatikoita kuin VW:ssä). On tyhjennys ja täyttöroppu samanlaisia ja kaikissa on se tyhjennys roppu. <Skodissa.



Passatissa on kone pitkittäin. Niin laatikko on vähän eritavalla, mutta luulisi selviävän kun hetken tutkii sitä laatikkoa auto ylhäällä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 19.9.2006 19:16

Yhteen volkkariin olen vaihtanut synteettiset öljyt vaihteistoon. Muista olen tyytynyt tarkistamaan, että öljy on oikean väristä ja sitä on riittävästi.

fastfox
-
Viestit: 65
Liittynyt: 9.5.2006 18:18

ViestiKirjoittaja fastfox » 20.9.2006 16:52

Jos vaihdatte automaattilaatikkoihin öljyjä niin se on sitten jo valmiiksi "väärän" väristä. Eli vaikka on ruskeeta niin ei ole silti mitään palanu...

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 20.9.2006 16:57

Asiaan sen kummemmin perehtymättä tuli tätä ketjua seuratessa mieleen tuo 4Motionin jakolaatikko. Eli siis se josta lähtee etupään vetoakselit ja kardaani. Tarttisko öljyjä vaihdella? Haldexin öljyt on vaihdeltu 30tkm välein ja vaihdelaatikon öljyt kerran jossain 180tkm paikkeilla.

Nimim. mittarissa nyt 200002km.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 20.9.2006 17:40

Tuli ryömittyä tänään pohjamuovit irroitettuna Passatin alla ihan toisista syistä kuin vaihdelaatikko mutta samalla tuli tsekattua että tyhjennysproppu löytyy. Näin ollen voisi kuvitella sen löytyvän ainakin kaikista viisivaihteisista 3B manuaaleista.

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 2.10.2006 21:06

Nytpä aattelin öljyt hakea ni kannattaako hakea pörhöltä vai jostain muualta. Pitää varmaan olla just oikiat öljyt?

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 2.10.2006 21:14

mä vaihdatin ~90tkm kohdalla ja nyt taas ~170tkm kohdalla..
loota saa kuitenkin tuplaten vakio momentin, niin kait se ansaitsee välillä uudet öljytkin.

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 2.10.2006 21:24

Juu mulla 249tkm mittarissa ja ei mun tietääkseni ole koskaan vaihettu. Ei ainakaan näy huoltokirjassa eikä edellinen omistajakaan tienny, että ois vaihettu.

J-M
-
Viestit: 29
Liittynyt: 14.3.2006 17:13

ViestiKirjoittaja J-M » 2.10.2006 21:33

kävin kans vaihattaan laatikko öljyt, oisin vaihtanu ite, mutta ei löytyny työkalua varaosapuljuista (16mm tähtikanta + tappi keskellä siinä tyhjennys ropussa), wurthin työkalu kuvastossa semmonen oli h=30€ , audi/vw erikois työkalu.

ja auto on passatti -98 mittarissa 272tkm

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 3.10.2006 14:24

seattiin tehtiin itse toi avain. yksi pultti ja hitsattiin 2 pultinpäätä siihen perään kiinni.

KooL
-
Viestit: 23
Liittynyt: 13.7.2004 16:18

ViestiKirjoittaja KooL » 1.3.2008 17:13

Ajattelinpa pistää tähän ketjuun näkösälle jatkoksi omia kokemuksia vaihteistoöljyn vaihdosta. Auto siis mallia Polo Variant (6KV5), moottorina 1.9SDI (AEY??). Pudotin vanhat öljyt suoraan isoon tynnyriin, enkä tajunnu kattoo paljon sieltä tuli ulos. No, lirutin uutta öljyä kuitenkin niin kauan tarkistuspropusta sisään, kunnes enempää ei enää sopinu. Noin 1,7l sain menemään siten, että yläraja on nyt tarkistuspropun alareunan tasalla. Proppu löytyy kulkusuuntaan nähden vasemmanpuoleisen vetoakselin etupuolelta laatikon kyljestä. Tyhjennysproppu taas vetoakselien "juuresta".

Kuka tietää tarkalleen, paljonko näissä on öljytilavuus?? Mielestäni tuntuu aika pieneltä tuo määrä kun olin varautunu lähinnä 2-3 litran öljytilavuuteen.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 1.3.2008 17:58

1.9 L näyttää autodata mut toi o varmaan ihan ookoo

Sekottaja
-
Viestit: 60
Liittynyt: 7.4.2007 7:23

ViestiKirjoittaja Sekottaja » 1.3.2008 20:28

Kyllä ainakin täälläpäin merkkihuollossa vaihtavat vaihteistoöljyt skodillakkeihin 60 tkm:n välein... Ja niin oon vaihtanu itekkin tohon omaan.

dj_jomppa
-
Viestit: 18
Liittynyt: 21.10.2006 14:05

ViestiKirjoittaja dj_jomppa » 9.6.2008 10:54

Onko jollain hajua että mikä mahtaa olla tuon tyhjennyspropun torxin koko? T70 vai mikä?
Ei tarttis hakea montaa eri kokoista avainta jos jollain olis muistissa?

Sekottaja
-
Viestit: 60
Liittynyt: 7.4.2007 7:23

ViestiKirjoittaja Sekottaja » 10.6.2008 20:31

Ainakin mulla ocussa 17 mm kuusiokolo, tohelossa puolestaan oli 14 mm kuusiokolo.

dj_jomppa
-
Viestit: 18
Liittynyt: 21.10.2006 14:05

ViestiKirjoittaja dj_jomppa » 11.6.2008 18:26

Katsastusasemalla kurkin auton alle niin tuo tyhjennysproppu näytti kyllä sellaselta isolta torxilta missä on se piikki keskellä?
Vai oonkohan ny ihan oikeassa?
Ei ole enää monttuakaan missä pääsis uudestaan asiaa tarkistamaan.....

Vessu
-
Viestit: 44
Liittynyt: 8.3.2006 19:04

ViestiKirjoittaja Vessu » 11.6.2008 19:14

XZN M16 jossa tappi keskellä.
Löytyy esim Fixus liikkeistä ainakin Klannin valmistamana maksaa jotain 30 egee.
Katoppa kuva vaikka tuosta lehdestä onko oikea:
http://www.koivunen.fi/www/Koivunenwww.nsf/images/koivunen_toolpack_kevat08.htm/$FILE/koivunen_toolpack_kevat08.htm

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 11.6.2008 21:48

tai nappaa sen tapin poikki niin menee normi ;)

TimoR
-
Viestit: 20
Liittynyt: 16.10.2006 23:06

ViestiKirjoittaja TimoR » 12.6.2008 12:13

Mitäs öljyä tuonne laatikkoon suositellaan ja paljon menee tuommoseen 04 kolperoon?

heimohuima
-
Viestit: 76
Liittynyt: 10.9.2007 8:57

ViestiKirjoittaja heimohuima » 24.6.2008 0:40

itellä bora 1.9tdi -99 ja ajettu 380tkm kun vaihdoin öljyt lootaan, tuskin aikaisemmin vaihdettu kun tuli kaakaota laatikosta, nyt ajettu 407tkm ja vois vaihtaa uudet ihan vaan sen takia että olis ainakin kaikki litku sit pois laatikosta, kumma kun ei kuulu huoltoihin ollenkaan tuo öljyn vaihto... suosittelen kaikille öljyn vaihdon! ei kallista ja pidentää laatikon ikää!

mazdagt
-
Viestit: 156
Liittynyt: 20.8.2006 11:08

ViestiKirjoittaja mazdagt » 24.6.2008 7:26

ootteko vaihtanu tipronic laatikkoon öljyjä ITSE? kertokaa miten saitte sen homman tehtyä lähinnä täytön?? 4-vaihteiseen se on helppo kun on täyttöputki:)

tumppi82
-
Viestit: 151
Liittynyt: 15.7.2004 18:13

ViestiKirjoittaja tumppi82 » 24.6.2008 10:42

Itse avasin sen propun jossa on tappi keskellä lukkotongeilla.
Propun ulkokehästä saa hyvän otteen ja aukesi ihan helposti.

Öljyiksi laitoin Castrolin Taf-X:n. Eron todella huomasi, varsinkin pakkasilla. Uusillä öljyillä laatikko ei ollut läheskään yhtä tahmea kuin ennen. ko. hetkellä autolla oli ajettu ~160tkm.
Ja autona siis Golf IV -02 ATD 4-motion ja 6v-loota.

hildebad
-
Viestit: 64
Liittynyt: 17.10.2006 22:41

ViestiKirjoittaja hildebad » 3.6.2009 21:42

Apuva! Poistin vaihdelootan öljyt, mutta uusien laittaminen epäonnistui ilmeisesti--> valuu läpi jostain.

Onko mulla väärä täyttöaukko, mihin oon yrittänyt lisätä sitä? Se oli siinä heti moottorin perässä laatikon päälllä oleva tulppa, mikä vaan nykästään siitä ylös. Kyseessä golffin 020-mallin 5-v loota. Meni litra mustaa kultaa hukkaan =(. Mihinköhän mä kaadoin ne...?

Löytyskö jostain kuvaa oikeasta täyttöaukosta?

KIITOS

MikaJ
-
Viestit: 4041
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 3.6.2009 21:44

Onneksi olkoon, olet juuri voidellut kytkimesi öljyllä :D

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 3.6.2009 22:00

Ja eikös se oo niin että kun se levy (ja kumppanit) on saanut öljyä niin pito ei tuu takaisin vaikka käsillään seisos. Korjaus: kytkinlevyn vaihto ;)

hildebad
-
Viestit: 64
Liittynyt: 17.10.2006 22:41

ViestiKirjoittaja hildebad » 3.6.2009 22:11

No voi helvatti. Mitä varten se tulppa siinä kytkimessä sitten on?

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 3.6.2009 22:14

siitä näkee missä asennossa vauhtipyörä ja sitä myöten kampiakseli on, ajoituksia varten

DOC
-
Viestit: 300
Liittynyt: 29.3.2006 22:54

ViestiKirjoittaja DOC » 3.6.2009 22:15

Se oli siinä heti moottorin perässä laatikon päälllä oleva tulppa, mikä vaan nykästään siitä ylös.

FAIL

Oikea tulppa on poikittaiskoneisissa laatikon takapäässä eli siis kuskin puolen renkaan takana vetoakselin lähellä: kuvia tai uudemmissa laatikon etureunassa: kuvia

Helppo löytää varsinkin nyt kun otat koko laatikon irti.

Pitkittäiskoneisissa tulppa on laatikon kyljessä oikealla ja torsen-nelivedossa kannattaa tyhjentää myös torsen-loota, siinä on oma tyhjennys tulppa mutta ei omaa täyttö tulppaa.

Sanotaan nyt vielä sitten torsenin takaperän tulpat: tyhjennys alla ja täyttö oikealla kyljessä.

hildebad
-
Viestit: 64
Liittynyt: 17.10.2006 22:41

ViestiKirjoittaja hildebad » 4.6.2009 12:55

Vielä 1 kysymys tähän OT:

Kun kerran vaihde oli päällä, eikä kytkin siis ole "auki", niin onko tuossa toivoa vielä huuhdella niitä öljyjä pois vedellä tai puhaltaa föönillä tms, jos kytkimen "kitkapinnat" ei ole saanu öljyhuuhtelua? Vai onko peli menetetty sen osalta?

MikaJ
-
Viestit: 4041
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 4.6.2009 13:05

Huuhtele se muutamalla litraa liuotinta ja päälle sitten vielä rasvanpoistajalla huuhtelu viimeiseksi. Tuo ei paljoa maksa aikaa eikä rahaa. Mutta varaudu kytkinlevyn vaihtoon, ne imee herkästi öljyn sisäänsä, eikä sieltä pois tule. Hirveästi sillä ei ole väliä onko kytkin ollut auki vai kiinni kun sinne on öljyä joutunut.

Manhattani
-
Viestit: 412
Liittynyt: 27.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Manhattani » 3.1.2010 9:25

Mitä öljyä kannattaisi laittaa 1.6D jetan lootaan?ja mistä löytyy tyhjennysroppu vai onko semmosta edes? Kyseessä vitosloota

Manhattani
-
Viestit: 412
Liittynyt: 27.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Manhattani » 5.1.2010 21:05

^^^?

Manhattani
-
Viestit: 412
Liittynyt: 27.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Manhattani » 5.1.2010 21:06

^^^?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 5.1.2010 22:47

Ihan joku perus synteettinen vaihteistoöljy, esim castrol smx-s tai syntrax. Taf-x on jo hieman turhan hienoa ton ikäiseen lootaan. 75w-90 on suositus, määrä 3.1litraa

Arvaisin että proppu sijaitsee jommankumman vetarin lähellä tai suoraan laatikon alapinnassa.

"Onneksi olkoon, olet juuri voidellut kytkimesi öljyllä :D"

tähän viitaten ei voi sanoa kuin

Epic Fail

CrazyMaik
-
Viestit: 233
Liittynyt: 25.1.2008 13:25

ViestiKirjoittaja CrazyMaik » 6.1.2010 15:08

Redlinen laatikkoöljyä ei ainakaan kannata laittaa talviajoon. Menee laatikko aika kankeeks..
On kyl hienosti lisätty öljyt ajotusreijästä.. :D

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 6.1.2010 15:20

mulla on redlinen öljyt laatikossa. Yli 20 asteen pakkasessa ei tahdo saada pakkia ja ykköstä päälle. Muutaman satametriä kun ajaa niin toimii, mutta ovat hieman kankeat.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 6.1.2010 15:28

Vähän uudempiin Volkkareihin alkuperäinen laatikkoöljy maksoi ainakin männä kesänä 11 € per litra, joten ainakaan hinnan takia ei kannata "korvaavia" etsiskellä. En sitten tiedä kuinka nirsoja noiden kakkiksien ja vanhempien lootat on öljyistään.

CrazyMaik
-
Viestit: 233
Liittynyt: 25.1.2008 13:25

ViestiKirjoittaja CrazyMaik » 6.1.2010 15:45

Kesällä nuo miusta toimii paremmin ku mobilin öljy, mutta talvella kyllä melko kankeet.

Eikä jaksa mistään laakkoselta ostaa kun siellä on niin kovin tympee palvelu..

passatvw
-
Viestit: 60
Liittynyt: 31.12.2009 14:54

ViestiKirjoittaja passatvw » 7.1.2010 10:06

Jaahas,ja volkkariko tekis itte laatikko öljynsä,oppia ikä kaikki.Minkä öky öljy yhtiön öljyjä vw: öljyt mahtaa olla?

MikaJ
-
Viestit: 4041
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 7.1.2010 10:27

Onko ihmeellinen asia että vw määrittelee käytettävien öljyjen ominaisuudet, ja tilaa ne sillä öljyjen toimittajilta? Merkkitiskiltä ostettaessa saa pääsääntöisesti 100% varmuudella oikeaa öljyä laatikkoon.

Viimeeksi muutama viikko sitten tuli katsottua orginaali vaihteistoöljyä, pullosta päätellen voisi tällä hetkellä toimittaja olla Castrol.

ari gta
-
Viestit: 52
Liittynyt: 15.5.2007 21:07

ViestiKirjoittaja ari gta » 7.1.2010 19:43

Vaihatin omaan 03 passat - 4-motioniin (avf) lodan ja perän öljyt kun ostin (N.150000km.)
oli ne jo vähän väriä vaihtaneet. uudet liemet marmorilta 30e litra-kun missään ei lukenu
mitä ne on. loda tais niellä vajaat 3l ja reppu 1,5l...

Jorie
-
Viestit: 34
Liittynyt: 14.1.2010 20:55

ViestiKirjoittaja Jorie » 18.1.2010 19:34

Ostin juuri Golf iv:n -01 manuaali aski 5v, niin paljon tuohon menee tuota laatikkoöljyä, kävin tänään hakemassa volkkarilta 2litraa, mutta riittääkös se?

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 18.1.2010 20:07

pitäis kait se 2ltr riittää viisloviseen.

oma kuuslovinen imee 2,4(etuperä mukana), takaperä 1,0 ja haldexi jottain 0,3.
omaan vaihdoin liqui moly 85w-90 laatikkoon, mahtoi olla ohjeen mukaan ja hyvin pelaa pakkasilla, takaperään meni mobilin mobilube 75w-90 ja haldexiin luonnollisesti sitä merkkituote kamaa mitä se sit lie on.

moniwolkkaristi
-
Viestit: 17
Liittynyt: 31.10.2009 23:37

Mobil

ViestiKirjoittaja moniwolkkaristi » 27.2.2010 21:26

Kyllä näissä omissa vanhemmissa VW:issä on toiminut Mobil VS200 moitteettomasti.
Uudemmissa sitten pitää olla tarkkana että tulee oikeaa litkua laatikkoon.

vag-on
-
Viestit: 84
Liittynyt: 27.1.2009 17:20

ViestiKirjoittaja vag-on » 30.3.2010 13:40

-98 AFN passatti etuveto imas 2,6litraa VS200. Avaimena XZN-avain mihin jyrsin itse reiän keskelle dremelillä.

Ihmeen paljon meni öljyä, vaikka auto oli mielestäni ihan vaakatasossa.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 30.3.2010 15:29

Kyllä näissä omissa vanhemmissa VW:issä on toiminut Mobil VS200 moitteettomasti.
Uudemmissa sitten pitää olla tarkkana että tulee oikeaa litkua laatikkoon.


Juu, IV golffiin tungin kanssa tuota VS200:ta, hyvin toimii. Ehkä aavistuksen verran kankeampaa mitä edelliset öljyt, mutta oli ne muutenkin notkeampaa tavaraa ulos laskettaessa.

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 14.3.2011 20:28

näkyypi olevan tuo vaggineisiin tarkotettu 16-xzn avain jossa reikä keskellä löytyvän
http://www.koivunen.fi/www/Koivunenwww. ... y2010.html sivulta 42. HINTAAN 3,50€ Et jos se joskus on maksanu 30€ ni on hinta tullu hiukka alaspäin. Kärsii alkaa öljynvaihtoa suunnitteleen.

jsr85
-
Viestit: 171
Liittynyt: 1.2.2005 11:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsr85 » 25.5.2013 16:18

Nyt kaivattas apua, olin vaihtamassa vaihteistoöljyä / jakolaatikkoöljyä tuohon 5 koriseen 4motion golffiin, mutta ehdin laskea molemmista jo öljyt pihalle, kun huomasin että jakolaatikossa on eri öljy (vihreä), kun vaihteistossa. Vaihteistoöljyt sain kyllä vaihdettua. Joten kysymys kuuluu mitä kautta jakolaatikkoon lisätään öljyt ja mitä öljyä sinne kuuluu?

Kuva

PLe
-
Viestit: 885
Liittynyt: 1.8.2003 12:38

ViestiKirjoittaja PLe » 19.5.2015 12:33

Mobil VS200:sta ei löytyny enää kaupoista, mitä tilalle? Kuulemma valmistus lopetettu.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 19.5.2015 13:00

Castrol Syntrans transaxle 75W-90.

htm
-
Viestit: 405
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 19.5.2015 13:17

Shellin 75W90 getriebeöl on myös hyvä vaihtoehto. Toimii kylmässä paremmin kuin mobil.

Edit: Nykyisin Shellin tuote on nimeltään Spirax S4 G 75W-90.

Mikko83
-
Viestit: 505
Liittynyt: 16.9.2004 9:25

ViestiKirjoittaja Mikko83 » 29.10.2015 9:02

Tarkoituksena olisi vaihtaa lootaöljyt 1996 1.6 mk3 golfiin. Vieläkö tämän ikäisessä on se jännä homma,että pitää lopuksi lisätä 0,5litraa mittarinvaijerin kautta. Vai mitä laatikoita tuo ohje koski?

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 29.10.2015 9:35

Nopeusmittari vaijerilla ja 5 vaihdetta eteen, niin sillon.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 29.10.2015 11:47

Koski vanhempia 020-kuorisia laatikoita. Kyseiseen autoon ei tarvitse lisäillä muuta kautta.

Grafite
-
Viestit: 23
Liittynyt: 3.5.2009 20:23

ViestiKirjoittaja Grafite » 8.12.2015 13:02

Osuva aloitus, jatkan.
1.6 cr 5-v manuaali, mitähän tuonne askiin pitäisi laittaa. Pakkohan ei oo mut olis sopiva sauma muun remontin ohessa.
Laakkosella ei poika tienny..mikä minusta uskomaton juttu.

Jultsu
-
Viestit: 2960
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 8.12.2015 14:20

Kurkkaa mitä castrolin ja teboilin öljynvalintaoppaat suosittelee.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 13.12.2015 21:27

Mistäpä se tietäs öljyistä ku ei ole tarkotettu vaihettaviksi. Varmasti se spirax, transaxle tai vs200 käy vallan mainiosti kaikkiin vag:n manuaali laatikoihin. Ainaki varmasti paremmin ku 200tkm ajetut tehtaan öljyt.

Jultsu
-
Viestit: 2960
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 14.12.2015 6:44

Kovasti ne tuntuu tietävän 20 vuotta vanhojen volkkarienkin öljyistä vaikkei niitäkään oo tarkotettu vaihdettavaks ikinä.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 14.12.2015 20:43

Aikanaan niille oli vaihtoväli.

MikaJ
-
Viestit: 4041
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 14.12.2015 21:11

Mitä merkitystä on vaihtovälillä öljyn tyyppitietoon, ei sitten mitään. Kyllä se tieto merkkiliikkeestä löytyy jos työntekijää vähänkään kiinnostaa asia. Virallinen volkkarin kanta ei kuitenkaan taida olla että jos öljyä tarvii laatikkoon lisätä syystä tai toisesta niin tarvitsee ostaa uusi auto... Varaosalaatikothan toimitetaan ilman öljyjä...

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 15.12.2015 6:10

Kyllä ne merkkiliikkeissä tietää sen VW G ...... koodin öljylle, jolla voi googletella ja etsiä ne öljyt mitkä sopii.

Grafite
-
Viestit: 23
Liittynyt: 3.5.2009 20:23

ViestiKirjoittaja Grafite » 15.12.2015 11:21

Niin.. kyselin ensin Laakkoselta noita cr:n 5-v manuaalin öljyjä, jossa vastaus puhelimessa 6 minuutin odottelun jälkeen oli, "en tiedä. pitäis selvitellä."
Menin toiseen merkkiliikkeeseen jossa samat liibalaabat tiskillä, ja olin jo hermostuksissani lähdössä pois kunnes myyjältä taikasanat; olisitko halunnut ostaa sitä öljyä..
Nyt on on 140 tkm ajettuun vaihdettu ja ajettu joitain satoja kilsoja ja ei se ainakaan huonommaksi mennyt. Samalla tuli muuten kova vp paketti darksideltä.

RIR
-
Viestit: 15
Liittynyt: 25.11.2005 15:00

ViestiKirjoittaja RIR » 22.12.2015 20:11

Onko Febin öljyt hyviä näihin? 6-vaihteiseen manuaaliin, 02M-laatikkoon tulisi.

Kellään tietoa mitä merkkiliikkeessä maksaa öljy/litra?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.12.2015 20:14

Kellään tietoa mitä merkkiliikkeessä maksaa öljy/litra?
Olisko G 052171A2 ja vajaat neljä kymppiä litra?

RIR
-
Viestit: 15
Liittynyt: 25.11.2005 15:00

ViestiKirjoittaja RIR » 30.12.2015 20:48

Tuli vaihdettua öljyt. Ei ollut tietoa että onko noita koskaan vaihdettu, mittarissa pian 195tkm. Tosin, eipä mitään ongelmia ennen ollut, mutta onpahan nyt vaihdettu.

Pois lurutellessa öljy näytti ihan uudelta, mutta kun kaikki oli kipassa niin aika mustaa oli...

Styroks
-
Viestit: 401
Liittynyt: 18.5.2010 20:25

Re: Vaihdelaatikon öljyn vaihto?

ViestiKirjoittaja Styroks » 28.5.2018 23:11

Vaihdelaatikon öljyt vaihdatin 3 kuukautta 10 000 km sitten lopputulemalla että vaihteiston kuori halki täyttöpropun juuresta. Onko tälle juuri muuta tehtävissä kuin kuoret vaihtoon kun toinen halkeama on jo 3 cm mittainen? Väliaikainen paikkaus on tehty kemiallisella metallilla mutta ei se kyllä pitkään pidä...
Edit: Laatikko siis 02M, autona 4Motion Golf IV

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

Re: Vaihdelaatikon öljyn vaihto?

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 28.9.2018 23:54

Jatketaan samasta asiasta. Autona Octavia 4x4 vm. 2011 ja koneena 2.0CR CFHC.

Manuaalilaatikkoon menisi merkkiliikkeen mukaan luokituksen G052 171A2 mukaista öljyä 2.3l. Hinta vaivaiset 36€/l. Motonetistä nappasin jo Comma MVMTF+75W GL-4 öljyä 3 purkkia. Nyt alkasin funtsimaan, että onko käypästä, kun on "vain" luokitus G052 171. Eli siis tuo A2 puuttuu lopusta. Onko sillä jotain merkitystä? Jos on, täytyy litkut palauttaa ja hakeaa oikeaa tilalle, esim ainakin tässä on presiis oikea luokitus:
https://m.autonvaraosat24.fi/febi-bilstein/7019451

Perään menisi sitten 052 145S2 0.9 litraa. Tähänkin löytyy netistä:
https://m.autonvaraosat24.fi/febi-bilstein/1888560

Käviskö perään mikä tahansa GL5 75W90. Mukavampi olis hakea kivijalkaliikkeestä, mutta ei taida kovim helposti löytyä.

Merkkiliikkeen hinta on niin ryöstöä, että tilaan mielummin. Yhteensä 4 litraa marmorilla 140€ versus 48.5€+postit.

Onko tässä automallissa vielä erikseen kulmavaihteelle öljyä vai onko vaihdelaatikon kanssa samassa. Tietysti on vielä Haldexiin oma öljynsä.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

Re: Vaihdelaatikon öljyn vaihto?

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 29.9.2018 8:25

Manuaalilaatikkoon menisi merkkiliikkeen mukaan luokituksen G052 171A2 mukaista öljyä 2.3l. Hinta vaivaiset 36€/l.

Tuo G XXXXX tyylinen koodi on volkkarin oma varaosanumero öljylle jolla erottelevat oikean öljyn oikeaan paikkaan. Purkissa on sen hetkisen kilpailutuksen voittaneen valmistajan tavaraa. Marmorilta kyllä kertonevat että mitkä luokitukset pitää vaihteisto -ja peräöljyn osalta täyttyä viskositeetteineen että marketista voi ostaa. Esimerkkinä luokitus oman autoni manuaalilootaan on VW 501.50 jonka perusteella ostan käypästä manuaalilaatikkoöljyä. Muistaakseni eilen pyörittelin Valvolinen vaihteistoöljypurkkia Kokkolan Minimanissa käsissäni niin siihen oli merkattu volkkarin varaosakoodi et mitä se vastaa.

Ootko kokeillu rekkarin perusteella käytettäviä netistä löytyviä öljynvalitsimia?

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

Re: Vaihdelaatikon öljyn vaihto?

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 29.9.2018 9:31

Comman öljyvalitsin antaa rekkarin perusteella tuon MVMTF+75W, jonka juuri ostin. Merkkiliikkeessä ne antoivat vain tuon A2-loppuisen koodin.

Luultavasti on niin, että tuo A2-loppuinen on jokin myöhemmin tullut koodi. Ja sitten ne korvaavat yksinkertaisuuden vuoksi silla vanhemmatkin koodit.

Tuossa linkkaamassani Febissä oli erikseen koodit "052 171" ja "052 171A2".

Peräöljyä Comman valitsin ei tarjonnut.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa