2001 T4:n yläpallonivelen vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
2001 T4:n yläpallonivelen vaihto
Ko. laitteen alapallonivelen vaihto on selvää kauraa mutta mitäs pitää ottaa huomioon yläpallossa? Lähinnä kiinnostaa, että meneekö pyöräkulmat uudelleensäätöön? Vai tarviiko tuohon säätöön kajota ensinkään?
Laske tarkkaan montako kierrosta löysäät jousta
Eikö riitä, jos mittaa sen kierteen pituuden, joka tulee mutterin ohi ? Kamala homma pitää lukua, paljonko se mutteri on pyörinyt. Omassani se ainakin oli "riittävän kova homma" pyöritellä aukipäin.
Kierteen uittaminen CRC:llä tms. muutaman päivän ajan etukäteen helpottaa kummasti avaamista.
Kuten todettu, voima ja lämpö ovat avainsanoja tuon homman onnistumiselle.
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
Riittää kyllä,kun vaikka työntömitalla mittaat kierteen pituuden,iItse juuri vaihdoin omaani kaikki nivelet.
Yllättävän helposti tuo sujui,taisi tuo alapallon kartio tehdä kaikkein eniten kiusaa.Yläpallo lähtee helposti irti kun polttaa yhden hitsipuikon kempillä siihen päälle,antaa jäähtyä ja vähän koputtelee niin irtoaa hyvin.
Jouset sain hyvin löysättyä,kun eivät olleet ruosteessa.
Mun mielestä kannattaa sitte laittaa jotkut laatukamat tuonne,ettei tarvi taas kohta alkaa puljaamaan.
Yllättävän helposti tuo sujui,taisi tuo alapallon kartio tehdä kaikkein eniten kiusaa.Yläpallo lähtee helposti irti kun polttaa yhden hitsipuikon kempillä siihen päälle,antaa jäähtyä ja vähän koputtelee niin irtoaa hyvin.
Jouset sain hyvin löysättyä,kun eivät olleet ruosteessa.
Mun mielestä kannattaa sitte laittaa jotkut laatukamat tuonne,ettei tarvi taas kohta alkaa puljaamaan.
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
Et sää pysty sitä palloa irrottaa,kun se ylätukivarsi painaa niin mahottomasti alaspäin sitä napaa.
Tietysti sinne ylätukivarren ja korin väliin jos saat jotain,että poistaa tuon jännityksen,niin sitte ei tarvi ruuvata sitä jousta,tai jollain raudalla saat nostettua ylätukivarresta,niin onnistuu myös niin.
Itsellä ainaskin oli kaikkein helpoin tapa löysätä nuo jouset sieltä säädöistä ja niin ne tekee kuulemma myös joissain merkkiliikkeissä.
Tää olikin mukava aihe,kun just sain nuo omaani vaihdettua.
Tietysti sinne ylätukivarren ja korin väliin jos saat jotain,että poistaa tuon jännityksen,niin sitte ei tarvi ruuvata sitä jousta,tai jollain raudalla saat nostettua ylätukivarresta,niin onnistuu myös niin.
Itsellä ainaskin oli kaikkein helpoin tapa löysätä nuo jouset sieltä säädöistä ja niin ne tekee kuulemma myös joissain merkkiliikkeissä.
Tää olikin mukava aihe,kun just sain nuo omaani vaihdettua.
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
Työkalu oli raju mutta hellävarainen. Päältä päin niveleen reikä ja siitä pieni leikattu ura kohti reunaa. Nivel irtosi sitten kevyesti kopauttamalla. Runkokappale eli se tukivarsi ei juuri ehtinyt isommin lämmetäkkään ja silmukka pysyi koskemattomana.
Niin ja vielä....jousta ei tarvi löysätä. Tukee vaan auton ylätukivarresta lattiaan ja homma rulettaa.
Niin ja vielä....jousta ei tarvi löysätä. Tukee vaan auton ylätukivarresta lattiaan ja homma rulettaa.
Itse vaihdoin pari viikkoa sitten, aika helppo homma loppujen lopuksi kumminkin päin. Pallo meni booreilleen juurikin napaa tunkkaamalla ja samalla naputtelemalla tukivarren lenkkiä ympäriinsä. Eli pyrin koputtelemaan sivusuunnassa, en tukivartta alaspäin lyömällä. Toki kunnon putsaus ensin ja tilkka öljyä liukasteeksi.
Irroitus onnistui myös helposti niin, että hitsailin sopivan A-pukin tukemaan tukivartta mahd. lähellä niveltä. Pallo ensin löysälle kartiosta ja auton paino ko. pukin päälle. Ensin kolkuttelua ympäriinsä ja pari kunnon iskua moskalla palloon (lukitussokka irti toki) ja nivel putosi irti. Pelkääjän puolella meni muutama isku enemmän, mutta aika helpolla sekin lähti.
Huoltohistorian mukaan vanhat pallot oli vaihdettu 8v ja 150tkm sitten.
Irroitus onnistui myös helposti niin, että hitsailin sopivan A-pukin tukemaan tukivartta mahd. lähellä niveltä. Pallo ensin löysälle kartiosta ja auton paino ko. pukin päälle. Ensin kolkuttelua ympäriinsä ja pari kunnon iskua moskalla palloon (lukitussokka irti toki) ja nivel putosi irti. Pelkääjän puolella meni muutama isku enemmän, mutta aika helpolla sekin lähti.
Huoltohistorian mukaan vanhat pallot oli vaihdettu 8v ja 150tkm sitten.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa