Iltalehden autontunnistustehtävä
Valvoja: ffp jäsenet
Iltalehden autontunnistustehtävä
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008102 ... 4_uu.shtml
Autosta ei nyt paljoa ole jäljellä, mutta ajotavasta vois jälleen päätellä jotain..
Tyypilliset merkit: nuoria jannuja, yö, tehokas auto (todennäkösesti, ainakin vauhtia ollut riittävästi + x kmh).. RIP.
Autosta ei nyt paljoa ole jäljellä, mutta ajotavasta vois jälleen päätellä jotain..
Tyypilliset merkit: nuoria jannuja, yö, tehokas auto (todennäkösesti, ainakin vauhtia ollut riittävästi + x kmh).. RIP.
http://kuvat2.iltasanomat.fi/iltasanoma ... rma400.jpg
R.I.P.
Onnettomuudessa menehtyneet miehet olivat paikallisen maaseutuoppilaitoksen opiskelijoita. Onnettomuudessa kuolivat Rovaniemeltä ja Tammisaaresta kotoisin olleet 20-vuotiaat miehet sekä Pyhärannalta kotoisin ollut 45-vuotias mies.
R.I.P.
Viimeksi muokannut Joukkis, 25.10.2008 15:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suomalainen honka - Volkkari 1-0
Aika rapiasti on ollut yli satasen vauhtia. Olisko ollu vähän liukasta ja kesärenkaat? En mä kyllä tuollaisesta typeryydestä osaa olla pahoillaan. Samoin kuin tämä päivän toinen uutinen jossa akka ajoi kolmion takaa pakulla lievässä 2,3 promille kumarassa. Saldo; 2 kuollutta joka oikeasti on surullista koska rattijuoppo tyypillisesti jäi henkiin.
Aika rapiasti on ollut yli satasen vauhtia. Olisko ollu vähän liukasta ja kesärenkaat? En mä kyllä tuollaisesta typeryydestä osaa olla pahoillaan. Samoin kuin tämä päivän toinen uutinen jossa akka ajoi kolmion takaa pakulla lievässä 2,3 promille kumarassa. Saldo; 2 kuollutta joka oikeasti on surullista koska rattijuoppo tyypillisesti jäi henkiin.
-
- -
- Viestit: 222
- Liittynyt: 2.5.2008 8:35
-
- -
- Viestit: 163
- Liittynyt: 26.6.2005 22:48
Pahoittelen sarkasmia tällaisessa yhteydessä, mutta kukas psykopaatti ensimmäisenä alkaa vaati teihin 50 metrin puuttomat pientareet. Noin säästyisi varmasti enemmän henkiä kuin metsästys kieltämällä. Tällaisen tapauksen jälkeen kyllä tulee mieleen se että miksi nuorten autoihin ei voisi laittaa nopeudenrajoitinta. Se kun on taivaan tosi että ennen, nyt ja tulevaisuudessa nuorison on ihan "pakko" välillä oikasta potka ja tunkea jalkaa tulipeltiin. Veikkaan että tuokin tilanne on lähtenyt jostain 160-180 nopeuksista liikkeelle ja sellaista tekijää ei ole joka normi auton tuosta nopeudesta hanskaa. Joku 140 kmh max. rajoitin ensimmäisien vuosien ajaksi ja aivan 100 varmasti nuorten onnettomuustilastot tai ainakin niiden seuraukset muutuisi parempaan suuntaan
No jos rajoituslinjalle lähdetään niin se on sitten oltava kahdeksankymppiä. Ei enempää eikä vähempää. Sekin on turhaa mutta kaikki muu on aivan turhaa.
Onko kenelläkään tilastotietoa mikä on esimerkiksi läntisen naapurin tilanne tällä rintamalla? Vai onko tuoreen pullantuoksun maassa kaikki hanskassa ja nuoriso ajelee kuin muna lusikassa?
Onko kenelläkään tilastotietoa mikä on esimerkiksi läntisen naapurin tilanne tällä rintamalla? Vai onko tuoreen pullantuoksun maassa kaikki hanskassa ja nuoriso ajelee kuin muna lusikassa?
Aikanaan oli 80-rajoitus ja "töppötarra" takalasissa sen merkkinä, että ei saanut ajella tuota kovempaa. Tuo määräys sitten poistettiin aikanaan, kun väitettiin, että lätkä provosoisi muita autoilijoita kisaamaan töppötarralaisen kanssa. Taisi siinä olla joittenkin idealistien höpinää nuorten eriarvoistamisestakin mukana.
Itse koin rajoituksen asialliseksi, koska sanktiot rajoituksen ylittämiesestä olivat varsin ankarat, eikä tehnyt mieli menettää korttiaan mitättömänkään ylityksen takia.
Itse koin rajoituksen asialliseksi, koska sanktiot rajoituksen ylittämiesestä olivat varsin ankarat, eikä tehnyt mieli menettää korttiaan mitättömänkään ylityksen takia.
Aikanaan oli 80-rajoitus ja "töppötarra" takalasissa sen merkkinä, että ei saanut ajella tuota kovempaa. Tuo määräys sitten poistettiin aikanaan, kun väitettiin, että lätkä provosoisi muita autoilijoita kisaamaan töppötarralaisen kanssa. Taisi siinä olla joittenkin idealistien höpinää nuorten eriarvoistamisestakin mukana.
Itse koin rajoituksen asialliseksi, koska sanktiot rajoituksen ylittämiesestä olivat varsin ankarat, eikä tehnyt mieli menettää korttiaan mitättömänkään ylityksen takia.
Itse ajoin 1988-1989 80-lätkä takalasissa Polo -76:lla, Volvo 142 -71:llä ja Volvo PV 544 -64:llä. En ainakaan huomannut lätkän vaikuttavan muiden käyttäytymiseen, ajoinkin kyllä aina rajoitusten mukaan, en siis jotain 65-70 km/h 80:n rajoitusalueella.
Satasen teillä ja moottoriteillä täytyi tietysti olla "tien tukkona", siitä huolimatta en huomannut mitään provosointia tai provosoitumista. Saattoihan siellä joku mennä kovaa ohi, mutta eihän siitä osannut provosoitua, koska minulla oli alempi nopeusrajoitus ja sanktiot olivat todellakin melko ankarat.
Kyllä Perhonkin keskustaan pitäisi rakentaa autobaana, kunnon nelikaistainen moottoritie niin ei tälläistä sattuisi. Nopeusrajoitus on selvästi alueella ihan poskellaan, nollatoleranssi! Pelkästään pysäköinti sallittava Perhon keskustassa ja sekin vaan selvinpäin!
Siinä meni hyvä passatti p**2 - R.I.P.
Siinä meni hyvä passatti p**2 - R.I.P.
Samaten itsellä 89-90 lokinpaska takalasissa eikä sen aikaisessa liikenteessä tuosta ollut mielestäni muille mitään haittaa (voi tosin olla, että aika kultaa muistot). Tuon unohtaminen se vasta suuri rike olikin. Eikös se ollut että jos lätkättä ajelusta narahti niin saman tien kortti narikkaan? Tuohon maailman aikaan tuon tarkoitus ymmärrettiin/hyväksyttiin eikä siitä, ainakaan maakunnissa, niin provosoiduttu. Tietenkin ne jotka oli jo saaneet lokinpaskan pois ohittelivat tuolla 100 alueilla iloisesti vilkutellen, mutta bon voyage, vai miten se nyt meni...
Itselläkin oli piikkiaikana vielä tuo lätkä. Eipähän täällä montaa tietä ollut joissa olisi satasen nopeusrajoitus aikanaan ollut joten eipä se haitannut. Ihan toimiva se silloin oli mutta ei sitä kaahaamista silti estä. Yleensä nuo mutapäät jotka kaksi markkaa lasissa laskevat eivät välitä juuri mistään muustakaan.
Ei se 80 lätkä mitään auta tämmösiin onnettomuuksiin.
Lisäksi jos ei 100 osaa ajaa niin ehkä ei pitäisi omistaa korttiakaan, 80-100 ero on kuitenkin niin pieni ettei siinä kauheasti enempää ajotaitoja tarvita.
Kyllä mua ainakin otti päähän suunnattomasti silloin kun sen lätkän kans piti ajella, sitä sitten yritettiin asentaa paikkaan josta sitä on vaieka havaita --> ja sedät raivona :)
Lisäksi jos ei 100 osaa ajaa niin ehkä ei pitäisi omistaa korttiakaan, 80-100 ero on kuitenkin niin pieni ettei siinä kauheasti enempää ajotaitoja tarvita.
Kyllä mua ainakin otti päähän suunnattomasti silloin kun sen lätkän kans piti ajella, sitä sitten yritettiin asentaa paikkaan josta sitä on vaieka havaita --> ja sedät raivona :)
Kun vauhti kaksinkertaistuu, liike-energia nelinkertaistuu. Jos vauhti nousee neljänneksellä (esim. kahdeksastakympistä sataan), ajoneuvon pysäyttämiseksi tarvitaan kaksinkertainen määrä energiaa. Se on moneen kertaan todettu tälläkin foorumilla, että vauhdin kasvaessa kuljettajan näkökentta kapenee, jarrutusmatka pitenee eksponentiaalisesti jne.80-100 ero on kuitenkin niin pieni ettei siinä kauheasti enempää ajotaitoja tarvita
Tämä vauhdin lisäykseen, jarrutusmatkaan ja ajoneuvon hallintaan liittyvä asia kannattaa ihan omakohtaisesti käydä testaamassa liukkaan kelin testiradalla.
Ei ole nopeusrajoituksilla ja lätkillä mitään merkitystä jos 50 km/h rajoitusalueella otetaan irti se mikä autosta lähtee. Teknisisillä autoon sijoitettavilla rajoittimalla ei ole mitään virkaa, elleivät ne osaa päätellä milloin kuljettaja on yksinkertaisesti liian tyhmä kuljettamaan autoa. Pelkillä nopeusrajoittimilla tapettaisiin vain nokkakolareissa viattomia heidän arvioidessaan väärin ohittamiseen tarvittavan matkan ja auto vain kieltäytyisi kiihtymästä.
Alkolukko tosin voisi kiistatta toimia, jos se määrättäisiin asennettavaksi myös kaikkiin vanhoihin autoihin. Muutoin menisi 20 vuotta ennen kuin rattijuopot saataisiin pois liikenteestä.
Alkolukko tosin voisi kiistatta toimia, jos se määrättäisiin asennettavaksi myös kaikkiin vanhoihin autoihin. Muutoin menisi 20 vuotta ennen kuin rattijuopot saataisiin pois liikenteestä.
R.I.P.
Tapahtumien kulusta ja päihteiden vaikutuksesta tapahtuneeseen voi vissiin vain arvailla.
Toisaalta onhan sekin jo jotain, että yleensä tälläisiä ylilyöntejä tehdään hiljaisen liikenteen aikana, jolloin ulkopuolisia uhreja harvemmin tulee. Toki tällä voidaan jeesustella maailman tappiin ja tätä voidaan käyttää perusteena promillerajojen laskuun. Seuraavaksi paikallisen kunnanvaltuuston poliittiset broilerit laittavat tuohon 40 rajoituksen ja muutaman hidastetöyssyn.
Tapahtumien kulusta ja päihteiden vaikutuksesta tapahtuneeseen voi vissiin vain arvailla.
Toisaalta onhan sekin jo jotain, että yleensä tälläisiä ylilyöntejä tehdään hiljaisen liikenteen aikana, jolloin ulkopuolisia uhreja harvemmin tulee. Toki tällä voidaan jeesustella maailman tappiin ja tätä voidaan käyttää perusteena promillerajojen laskuun. Seuraavaksi paikallisen kunnanvaltuuston poliittiset broilerit laittavat tuohon 40 rajoituksen ja muutaman hidastetöyssyn.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa