evryn rakennus ohjeita kaivataan
Valvoja: ffp jäsenet
Lähtisin ensin katsomaan mikä siellä on nykyinen IQ arvo. Eli vag-com käyttöön. Ja jos vaikka vag-com:lla saisi hieman tuota ruiskutusarvoa säädettyä. Jollei niin sitten vasta vasaramodia peliin. Kannattaa kuitenkin muistaa, että vasaramodissa on moottorin ryntäys vaara. Toisinsanoen tulee tietää mitä on tekemässä.
Kyseessä ei ole pumpun kannen kääntö, vaan pumpun koko yläosan liikuttaminen vauhtipyörään päin (IQ alas, lisää syöttöä) tai jakopäähän päin (IQ kasvaa).
Tuolta voit kurkata olisko jollain lähettyvilläsi vag-com:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=65197
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=65197
Mites noissa pumppusuutin-koneissa missä huijataan tota lämpötila-anturia toimii toi evry, tai siis toiminta on selkee mutta, tarviiko noihin asentaa kytkintä väliin? Eli jos heittää vastuksen kiinteästi sinne alkaako vilkuttamaan hehkun valoa? Onko haittaa esim. pakkasilla jos on heti aamusta "kuumaa soppaa"?
Mä oon ainaki pumpparis käyttänyt evryä ihan kiinteesti ilman kytkintä ja ei oo vilkutellu hehkunvaloa. Joillakin tosin kuulemma on eli ilmeisesti kone kohtaista tjn :s Noin parin asteen lämpötilas oon kylmäkäynnistystäny evryllä ja tuntu käyvän vähä karkeammin/epätasasemmin aluksi ku normaalisti mut ei muuta oikeestaan.
itselläni on kytkimen kautta evry, mutta eipä tuo pahaa tehny vaikka oli lähteny katkaisijasta piuha irti ja oli viikon evry päällä koko ajan. vääntöjä tuo ainaki pirusti lisää ja ne newtonit huomaa hyvin kun ajaa nelosella tasaista talvista tietä pienillä kierroksilla kaasu pohjassa ja kun nappaa evryn päälle niin alkaa luistonesto vilkuttaan.. bleedaus myös napin takana.
niin ja miten saa vielä lisää syöttöjä ajm-mottiin kun tuntuu ettei voimasavua näy koskaan vakiopaineillakaan? vai joko vakiosuuttimista loppuu reiän koko? löpön lämpö nyt 131 astetta ja ei varmaan kestä nostaa enään pätkääkään ettei ala herjaileen...
auto vastuksia lukuunottamatta vakio
niin ja miten saa vielä lisää syöttöjä ajm-mottiin kun tuntuu ettei voimasavua näy koskaan vakiopaineillakaan? vai joko vakiosuuttimista loppuu reiän koko? löpön lämpö nyt 131 astetta ja ei varmaan kestä nostaa enään pätkääkään ettei ala herjaileen...
auto vastuksia lukuunottamatta vakio
jullli kirjoitti:itselläni on kytkimen kautta evry, mutta eipä tuo pahaa tehny vaikka oli lähteny katkaisijasta piuha irti ja oli viikon evry päällä koko ajan. vääntöjä tuo ainaki pirusti lisää ja ne newtonit huomaa hyvin kun ajaa nelosella tasaista talvista tietä pienillä kierroksilla kaasu pohjassa ja kun nappaa evryn päälle niin alkaa luistonesto vilkuttaan.. bleedaus myös napin takana.
Ei sul sattuis olee kuvaa tosta kytkennästä?
Miten oot toteuttanut ton bleedauksen?
pistä vaikka sähköpostilla jos löytyy/viittit tehdä jotain kuvaa.
klomtsa[attt]gmail.com
Kiitos.
No niin...
Pähkäilin tota evryä (kuten myös bleedia) ja meinailinkin josko ne sais saman kytkimen taakse.
Autona siis -01 Pasuuna 1.9pd AVF-moottorilla ja 6-vaihteisella salkulla. (96kw/310nm)
Tälläiseen lopputulokseen päädyin, meneekö pahasti metsään? (vastusarvot tietysti pitää sit potikoista säätää kohdalleen).
Tarkoitus olis rakennella kytkin kojelautaan, about tulitikkuaskin kokoinen boksi jossa myös säätövastukset jonnekkin sisätiloihin ja siitä piuhat sitten tarvittaviin paikkoihin.
Eli voisko joku kertoa meneekö yllämainitulla kytkennällä pahasti metsään?
Kannattaako bleedin sijasta miettiä toista MAP-anturia, millaista?
Pähkäilin tota evryä (kuten myös bleedia) ja meinailinkin josko ne sais saman kytkimen taakse.
Autona siis -01 Pasuuna 1.9pd AVF-moottorilla ja 6-vaihteisella salkulla. (96kw/310nm)
Tälläiseen lopputulokseen päädyin, meneekö pahasti metsään? (vastusarvot tietysti pitää sit potikoista säätää kohdalleen).
Tarkoitus olis rakennella kytkin kojelautaan, about tulitikkuaskin kokoinen boksi jossa myös säätövastukset jonnekkin sisätiloihin ja siitä piuhat sitten tarvittaviin paikkoihin.
Eli voisko joku kertoa meneekö yllämainitulla kytkennällä pahasti metsään?
Kannattaako bleedin sijasta miettiä toista MAP-anturia, millaista?
^ kun kytkintä käyttää niin melkein pakostaki lämpöanturilta eculle lähtee tieto, että joko yhteys poikki tai anturi paskana.. eli toimii paperilla, mutta kytkimessä on minun käsityksen mukaan aina jokin kytkentäviive (luokkaa 0,1sek) ja jos ecu kerkiää huomata ton niin vikatilaan..
mitään tietoa ei ole, mutta tuli vain mieleen että voisi olla mahdollista. korjatkaa visaamat
mitään tietoa ei ole, mutta tuli vain mieleen että voisi olla mahdollista. korjatkaa visaamat
Tuos ettiin ETKA:sta sellasen liittimen kun sattu olemaan niin tylsää.
1J0 973 722 "flat contact housing with helper contact catch, heater, crankcase"
edit: Teemu k:n pasteeman linkin mukaan löysin jopa oikean numeron :p
1J0 973 722 "flat contact housing with helper contact catch, heater, crankcase"
edit: Teemu k:n pasteeman linkin mukaan löysin jopa oikean numeron :p
Viimeksi muokannut betamax, 23.1.2008 17:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Laitoimpa tuollaiseen ARL-koneeseen tuon vastuksen polttoaineen lämpötila-anturin tilalle.
Kyllähän se tuntui voimaa antavan melko hyvin, yksi asia vaan ihmetyttää: tuonhan ei pitäisi vaikuttaa ajotietokoneen kulutuslukemaan?
Kulutus kuitenkin tippui melko hurjasti, aikaisemmin 5.3l/100km, nyt näytti 4.8l/100km...?
Tuollainen puolen litran pudotus kuulostaa oudon paljolta.
Muuten auto käy ja kukkuu hyvin, mutta kylmänä tyhjäkäynti vähän ontuu ja auto nykii pintakaasulla. Onko tästä jotain haittaa autolle?
Kyllähän se tuntui voimaa antavan melko hyvin, yksi asia vaan ihmetyttää: tuonhan ei pitäisi vaikuttaa ajotietokoneen kulutuslukemaan?
Kulutus kuitenkin tippui melko hurjasti, aikaisemmin 5.3l/100km, nyt näytti 4.8l/100km...?
Tuollainen puolen litran pudotus kuulostaa oudon paljolta.
Muuten auto käy ja kukkuu hyvin, mutta kylmänä tyhjäkäynti vähän ontuu ja auto nykii pintakaasulla. Onko tästä jotain haittaa autolle?
Löytyipä tuon osanumeron perusteella tämmöinen sivu
http://www.passatplus.de/umbauteile/stecker/stecker2.htm
Löyttyy naaras ja koiraspäät sekä pinnitkin.
http://www.passatplus.de/umbauteile/stecker/stecker2.htm
Löyttyy naaras ja koiraspäät sekä pinnitkin.
jullli wrote:
itselläni on kytkimen kautta evry, mutta eipä tuo pahaa tehny vaikka oli lähteny katkaisijasta piuha irti ja oli viikon evry päällä koko ajan. vääntöjä tuo ainaki pirusti lisää ja ne newtonit huomaa hyvin kun ajaa nelosella tasaista talvista tietä pienillä kierroksilla kaasu pohjassa ja kun nappaa evryn päälle niin alkaa luistonesto vilkuttaan.. bleedaus myös napin takana.
Ei sul sattuis olee kuvaa tosta kytkennästä?
Miten oot toteuttanut ton bleedauksen?
Eli jos ei ole hirveän suurta vaivaa niin minullekkin kuvaa + tietoa kytkennästä vois s-postiin laittaa [email protected]
Kiitos.
-
- -
- Viestit: 138
- Liittynyt: 30.8.2007 23:05
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
xXx
85kw pumppusuutin koneessa bleedauksesta ei mitään hyötyä...! Itsellä on kiinni ja edes evryn kanssa ei tule voimasamua... vähän alakierroksilla pöläyttää. Penkissä myös todettu että bleedaus turha kun soppa ei riitä pelkällä evryllä... :/
Pd koneisiin mitään kytkintä tarvi,, sotkea vaan ku lennosta vaihtaa pääle ja pois., Itellä 3c 1,9tdi pd passatissa 105hv, 150 ohm vastus lodussa fuel temp sensoriin suoraan ja antoi löpön lämmöksi arvon 129,6'C eikä savua eikä yhtään vika koodia , alavääntö kyl parani kivasti eli ajo oli helppoa (kylmällä konella veti ku raketti) .. mut yläpäähän jäi kaipaamaan vielä jotain....
Hammer Mod?
Raatsisko joku laittaa kuvakavalkadina ton pumpun yläosan siirron ja mihin muuhun se vaikuttaa kuin syöttömäärään? muuttaako ajoitusta, tuleeko tarvetta ajoituksen tarkistukselle?
AFN IQ näyttää 6.2 ja säätämällä sen sai 6.0... Eli varaa olis.
Autoja on veljen kanssa ropailtu mutta dielikoneesta ei tiietä mitään joten ei ees osaa aavistella mitkä kolme ruuvia löysää kannen ja mistä osasta ;) Eli varmistukseksi ettei mikään mene käyttöautosta rikki.
Toinen kysymys liittyy tuohon EVRY:n miten se voi ahtoja nostaa? eikös se säädö ihan samaa asiaa kuin hammer modi, eli huijaa pumppua syöttämään lisää?
Kolmantena tiedusteluna olisi kysymys tuosta kulutuksesta että onko joku taulukoinut tankillisia että paljonko se kulutus tasaisessa ajossa ihan mitatusti litroissa nousee?
Diodiversion toiminta kiinnostaa myös koska sillä saisi pidettyä nuo kulutukset kurissa...
Kiitoksia vastauksista
AFN IQ näyttää 6.2 ja säätämällä sen sai 6.0... Eli varaa olis.
Autoja on veljen kanssa ropailtu mutta dielikoneesta ei tiietä mitään joten ei ees osaa aavistella mitkä kolme ruuvia löysää kannen ja mistä osasta ;) Eli varmistukseksi ettei mikään mene käyttöautosta rikki.
Toinen kysymys liittyy tuohon EVRY:n miten se voi ahtoja nostaa? eikös se säädö ihan samaa asiaa kuin hammer modi, eli huijaa pumppua syöttämään lisää?
Kolmantena tiedusteluna olisi kysymys tuosta kulutuksesta että onko joku taulukoinut tankillisia että paljonko se kulutus tasaisessa ajossa ihan mitatusti litroissa nousee?
Diodiversion toiminta kiinnostaa myös koska sillä saisi pidettyä nuo kulutukset kurissa...
Kiitoksia vastauksista
Tuli tuossa mieleen että jos evryttäisi tuon 115 hv passatin.
Eli missäs tuossa nyt mahtaapi olla se lämpötila-anturi, minne sen vastuksen pukkaan, kun tuo on tosiaan atj moottorilla ja 4motion vm 00 ?
Sitten seuraavaan kysymykseen:
Itsellä tuossa 110 hv syncro pasuunassa on evry. Kun vitosella antaa satasen jälkeen runtua tai vaikka nelosellakin, menee vikatilaan. Ei valita siitä että menisi määräsäädin tappiin, mutta nyt muistelisin hämärästi että oli jotenkin ahtopaineisiin liittyvää. Saako ongelman kenties helpoiten pois vnt:n tankoa säätämällä, vai otanko samantien isompia suuttimia/ ahdinta ja ohjelmaa ;) ?
Täytyy tuon oman pasuunan vikakoodit kahtoa kun kerkeän niin tulee se vikakoodi ilmi....
Eli missäs tuossa nyt mahtaapi olla se lämpötila-anturi, minne sen vastuksen pukkaan, kun tuo on tosiaan atj moottorilla ja 4motion vm 00 ?
Sitten seuraavaan kysymykseen:
Itsellä tuossa 110 hv syncro pasuunassa on evry. Kun vitosella antaa satasen jälkeen runtua tai vaikka nelosellakin, menee vikatilaan. Ei valita siitä että menisi määräsäädin tappiin, mutta nyt muistelisin hämärästi että oli jotenkin ahtopaineisiin liittyvää. Saako ongelman kenties helpoiten pois vnt:n tankoa säätämällä, vai otanko samantien isompia suuttimia/ ahdinta ja ohjelmaa ;) ?
Täytyy tuon oman pasuunan vikakoodit kahtoa kun kerkeän niin tulee se vikakoodi ilmi....
-
- -
- Viestit: 12
- Liittynyt: 10.8.2007 21:59
Okei,
Kone: ALH 66kW jakajapumpullinen.
Yks tuttu heppu laitto mulle EVRY tossa vuosi sitten kiinni ja kas kas. Se säätöpotikka oli tärissyt irti tinauksista jne ja pudonnut tuonne jonnekin lahden motarille. Ei muuta kuin kauppaan ja uuden ostoon. Potikka paikalleen ja säätämään.
ONGELMA: Säädän niin, että tyhjäkäynti röpöttää toooosi vähän. Homma ok. Toimii. Sammutan koneen. Käynnistän uudelleen. (kytkin löytyy ja EVRY ei päällä käynnistettäessä) kone käy hetken kierrokset hyppää parissa piikissä n. 1200rpm asti ja kone sammuu. Ekalla kerralla muuten sammu kiihdyttäessä. (Liian jännää mulle.) Onkse vaan liian jyrkkä? 0-500ohmin potikka kiinni.
btw, kun mittaan vastusarvon tinauksien päältä ni lukemat hyppii ihan kummasti mut suoraan vastuksen kosketuspinnoista lukema tarkka ok. Laitoin nyt 310ohm. Täytyy käydä kokeilee. Eikse n. 300ohm pitäis niinku olla kuitenki sillä seinällä...?
Kone: ALH 66kW jakajapumpullinen.
Yks tuttu heppu laitto mulle EVRY tossa vuosi sitten kiinni ja kas kas. Se säätöpotikka oli tärissyt irti tinauksista jne ja pudonnut tuonne jonnekin lahden motarille. Ei muuta kuin kauppaan ja uuden ostoon. Potikka paikalleen ja säätämään.
ONGELMA: Säädän niin, että tyhjäkäynti röpöttää toooosi vähän. Homma ok. Toimii. Sammutan koneen. Käynnistän uudelleen. (kytkin löytyy ja EVRY ei päällä käynnistettäessä) kone käy hetken kierrokset hyppää parissa piikissä n. 1200rpm asti ja kone sammuu. Ekalla kerralla muuten sammu kiihdyttäessä. (Liian jännää mulle.) Onkse vaan liian jyrkkä? 0-500ohmin potikka kiinni.
btw, kun mittaan vastusarvon tinauksien päältä ni lukemat hyppii ihan kummasti mut suoraan vastuksen kosketuspinnoista lukema tarkka ok. Laitoin nyt 310ohm. Täytyy käydä kokeilee. Eikse n. 300ohm pitäis niinku olla kuitenki sillä seinällä...?
-
- -
- Viestit: 12
- Liittynyt: 10.8.2007 21:59
jaippi - Kapine toimi moitteetta noin 1000km, mutta kun tuossa ajelin pohjoisesta pois päin, niin heitin ohitukseen evryn päälle ja kesken kaiken hävis veto ja "mopo" nytkähti. Nappasin nopsaan sen pois päältä ja kone jatko onneks käyntiä. (Ois melkein harmittanu, jos se ois siihen kohtaan sammunu.) Anyway, vikakoodia kait pukkas ja hehku vilkutti seuraavat 300km. En oo vielä uskaltanu kattoo pellin alle, mut kuulostaa kummalta, et se evry vois olla vieläkin liian jyrkkä, ku se kuitenkin toimi, eikä ravistanutkaan tyhjänä juuri ollenkaan...eli ihan ujoa nytkähtelyä vain.
Vastaukset kysymyksiin: En juuri käytä evryä kylmällä koneella ihan vaan varmuuden vuoksi.
Vastaukset kysymyksiin: En juuri käytä evryä kylmällä koneella ihan vaan varmuuden vuoksi.
Omassa ALH:ssa vaan huomasin, että kun kulkupuoli rupes oleen kohdillaan, niin ahdot hyppäsi kernaasti yli 1,3 ja sitten kone hädissään pätkäisi.
Pienin ahdot kurissa pitävä vastusarvo ei aiheuttanut enää edes minkäänlaista savumäärän lisääntymistä...
Viimeinen "evry 3.11" oli elektronisella viiveellä (n.25sek) yms. mutta sekin kytkeytyminen piti osua tasaisen pintakaasukiihdytyksen kohtaan että rupes homma pelaamaan :o/
Ecu ryökäle ilmeisesti yritti adaptoitua tohon muutokseen, jos se sattui sille sopimattomana ajankohtana ;o)
Pienin ahdot kurissa pitävä vastusarvo ei aiheuttanut enää edes minkäänlaista savumäärän lisääntymistä...
Viimeinen "evry 3.11" oli elektronisella viiveellä (n.25sek) yms. mutta sekin kytkeytyminen piti osua tasaisen pintakaasukiihdytyksen kohtaan että rupes homma pelaamaan :o/
Ecu ryökäle ilmeisesti yritti adaptoitua tohon muutokseen, jos se sattui sille sopimattomana ajankohtana ;o)
-
- -
- Viestit: 12
- Liittynyt: 10.8.2007 21:59
Kuulostaa siltä, et sun Golffissa on keinoäly. :)
anyway, nyt kokeilin tossa lähimaastossa sitä EVRYä ja rynkytti tyhjänä ihan **tusti ennemmän ku edellisen säätämisen jälkeen. Tais tulla hankittuu sellanen "itsesäätyvä säätöpotikka".
Noh, ei muuta ku taas pellin alle mittailee kunhan ehtii. Taitaa vaan olla liian korkee arvo. eiköhän see taas siitä sitten tokene...
anyway, nyt kokeilin tossa lähimaastossa sitä EVRYä ja rynkytti tyhjänä ihan **tusti ennemmän ku edellisen säätämisen jälkeen. Tais tulla hankittuu sellanen "itsesäätyvä säätöpotikka".
Noh, ei muuta ku taas pellin alle mittailee kunhan ehtii. Taitaa vaan olla liian korkee arvo. eiköhän see taas siitä sitten tokene...
Tuleeko vastus tässä kuvassa ympyröidyn liittimen väliin? Kyseessä AJM-moottori, eli 85 kW pumppusuutinkone.
[edit] Itseäni täydentäen, ilmeisesti kyllä. VAG-Comin näyttämä lämpötila-arvo nousi 108 asteeseen 270 ohmisella vastuksella. Pienen testilenkin ajoin vastuksen kanssa ja hieman ehkä pirteämmältä auto tuntuikin, joten vastus toimi lumelääkkeenä. Joskus pitänee koittaa pienemmällä arvolla.
[edit] Itseäni täydentäen, ilmeisesti kyllä. VAG-Comin näyttämä lämpötila-arvo nousi 108 asteeseen 270 ohmisella vastuksella. Pienen testilenkin ajoin vastuksen kanssa ja hieman ehkä pirteämmältä auto tuntuikin, joten vastus toimi lumelääkkeenä. Joskus pitänee koittaa pienemmällä arvolla.
Seikkailin tuolla tdiclubin foorumilla ja sieltä löytyi mielenkiintoista evry versioita. Onko joku koittanut kyseisen laista kytkentää:
http://www.freewebs.com/slave2school/La ... y_Evry.jpg
Tuohan on evry varustettuna jonkinlaisella automaatti sammutuksella ja piirin käynnistyksellä auton käynnistyttyä jos nyt oikein ymmärsin. Mikä tuossa itseä ihmetyttää on nuo diodit. Tuossa sanotaan että ne antavat tasaisemman tyhjäkäynnin, mutta miten ne käytännössä tekevät tuon?
Törmäsin myös tuollaiseen kotitekoiseen powerboxiin:
http://www.home.zonnet.nl/leeoscar/PDFd ... werbox.pdf
Aika hyvät ohjeet näyttää olevan tuolla. Tuokin taitaa olla samalla periaatteella toimiva kuin edellinenkin joskin kieli ei ole itsellä hallussa niin ei voi varmasti sanoa. Boxilla on otettu 110hp passatista 138 hp. Tuohon on myös jokin turbon paineita nostava piiri jolla yhdessä edellisen boxin kanssa on otettu kyseisestä 110hp passatista 151hp:
http://www.home.zonnet.nl/leeoscar/meerdruk.htm
Mitähän tuolla piirillä sitten huijataan?
http://www.freewebs.com/slave2school/La ... y_Evry.jpg
Tuohan on evry varustettuna jonkinlaisella automaatti sammutuksella ja piirin käynnistyksellä auton käynnistyttyä jos nyt oikein ymmärsin. Mikä tuossa itseä ihmetyttää on nuo diodit. Tuossa sanotaan että ne antavat tasaisemman tyhjäkäynnin, mutta miten ne käytännössä tekevät tuon?
Törmäsin myös tuollaiseen kotitekoiseen powerboxiin:
http://www.home.zonnet.nl/leeoscar/PDFd ... werbox.pdf
Aika hyvät ohjeet näyttää olevan tuolla. Tuokin taitaa olla samalla periaatteella toimiva kuin edellinenkin joskin kieli ei ole itsellä hallussa niin ei voi varmasti sanoa. Boxilla on otettu 110hp passatista 138 hp. Tuohon on myös jokin turbon paineita nostava piiri jolla yhdessä edellisen boxin kanssa on otettu kyseisestä 110hp passatista 151hp:
http://www.home.zonnet.nl/leeoscar/meerdruk.htm
Mitähän tuolla piirillä sitten huijataan?
ASV evry
(1)Miten on ASV-koneeseen tehdyt evryt toimineet? Itsellä 330ohm etuvastus ja tarvikkeiden puutteessa toistaiseksi 5kohm säätövastus siinä sitten. Hivenen epätarkkaa säätö, 800ohm yhteisvastuksen kohdalta säädetty alaspäin nyt niin, että ei vaikuta vielä tyhjäkäyntiin juuri ollenkaan eikä savua näy kuin pieni pöllähdys paikaltaan lähtiessä reippaammin. Potikka vaihtuu kilo-ohmin luokkaan, kunhan paikallinen elektroniikkaliike taas kesäloman jälkeen ovensa avaa.
Vetoja kyllä on riittävästi, kytkin antautuu välillä alta 2500rpm, alta 2000rpm vedätystä tarvii edes kokeillakaan, tietää miten siinä käy 3-5 vaihteilla :)
(2)Ahto-/pakopaine mittareita ei ole asennettu, olisikohan tarpeen vielä evryn jälkeen? Tehon-/väännönlisäykseen nähden savua tulee sen verran vähän, että epäilen ahtojen käyvän turhan korkealla tolle vakioahtimelle. (3)Vai voiko nämä toimia ilman savuakin turvallisesti ;) ? (<- lisätään nyt kysymysmerkkikin, jos saisi vastauksen)
Ennen tätä auto muutoin koneen puolesta kaikinpuolin kunnossa, varasäätökään ei ole enää vaivannut kohta puoleen vuoteen vaikka miten kenkii, eikä vaiva ole tullut takaisin evrytyksenkään jälkeen, koputan puuta....ajokilometrit reilusti alle 300tkm
Map anturi on alkuperäinen tai sitä vastaava, kuten kaikki muukin konehuoneessa. Suorituskyky lisä on mitattu tähän asti vain tolla takapuolella, mutta vakioon verraten tulee jo kiire lyödä kolmosta pesään aikaisemman odottelun sijasta..
(4) Onko vaihdelaatikossa tai voimansiirrossa siitä tiehen päin tullut ongelmia evryn jälkeisillä kilometreillä? Renkaiden sutimista ei lasketa...
Sen verran täytyy sanoa, ennenkuin joku tulee searchista jotain sanomaan niin luen aika aktiivisesti eri osastoja täällä, samoinkuin muuallakin. Yleensä kuitenkin kehutaan vaan auton suorituskykyä, ne vauriot ahtimessa, koneessa sekä voimansiirrossa varmaan jäävätkin yleensä kertomatta varsinkin aloittejoilta. 4 kohtaa numeroin, joihin jos asv koneelliset tai muut asiasta tietävät viitsisivät vastailla.
Vetoja kyllä on riittävästi, kytkin antautuu välillä alta 2500rpm, alta 2000rpm vedätystä tarvii edes kokeillakaan, tietää miten siinä käy 3-5 vaihteilla :)
(2)Ahto-/pakopaine mittareita ei ole asennettu, olisikohan tarpeen vielä evryn jälkeen? Tehon-/väännönlisäykseen nähden savua tulee sen verran vähän, että epäilen ahtojen käyvän turhan korkealla tolle vakioahtimelle. (3)Vai voiko nämä toimia ilman savuakin turvallisesti ;) ? (<- lisätään nyt kysymysmerkkikin, jos saisi vastauksen)
Ennen tätä auto muutoin koneen puolesta kaikinpuolin kunnossa, varasäätökään ei ole enää vaivannut kohta puoleen vuoteen vaikka miten kenkii, eikä vaiva ole tullut takaisin evrytyksenkään jälkeen, koputan puuta....ajokilometrit reilusti alle 300tkm
Map anturi on alkuperäinen tai sitä vastaava, kuten kaikki muukin konehuoneessa. Suorituskyky lisä on mitattu tähän asti vain tolla takapuolella, mutta vakioon verraten tulee jo kiire lyödä kolmosta pesään aikaisemman odottelun sijasta..
(4) Onko vaihdelaatikossa tai voimansiirrossa siitä tiehen päin tullut ongelmia evryn jälkeisillä kilometreillä? Renkaiden sutimista ei lasketa...
Sen verran täytyy sanoa, ennenkuin joku tulee searchista jotain sanomaan niin luen aika aktiivisesti eri osastoja täällä, samoinkuin muuallakin. Yleensä kuitenkin kehutaan vaan auton suorituskykyä, ne vauriot ahtimessa, koneessa sekä voimansiirrossa varmaan jäävätkin yleensä kertomatta varsinkin aloittejoilta. 4 kohtaa numeroin, joihin jos asv koneelliset tai muut asiasta tietävät viitsisivät vastailla.
Ahtomittarin laittaisin, vaikkei evryä olisikaan. Sen avulla kun voi seurata turbon toimintaa ihan muutoinkin. Ei pakopainemittaristakaan haittaa ole, jos ei äkillistä tarvetta suuremmalle turbolle lasketa (pieni vakioahdin kehittää helpostikin painetta pakopuolelle)MJ kirjoitti:(2)Ahto-/pakopaine mittareita ei ole asennettu, olisikohan tarpeen vielä evryn jälkeen?
Voi jos olet vaihtannut isomman ahtimen. Vakioahtimella tahtoo savua tulla. Jollei tule, niin et ole säätänyt evrystä syöttöä tarpeeksi isolle.(3)Vai voiko nämä toimia ilman savuakin turvallisesti ;)
Kytkin antautuu ensimmäisenä. Itselläni antautui 280tkm ajettu kytkin, kun vääntöä tuli yliahto-ongelman myötä hitusen liikaakin. Nykyinen SRE+VR6 setti kyllä pitää. Periaatteessa kaikki kuluva kuluu nopeammin, jos tehoa/vääntöä on enemmän käytössä. Kaksoismassavauhtipyörän kanssa saattaa lisäksi tulla ongelmia ylimääräisien värinöiden myötä.(4) Onko vaihdelaatikossa tai voimansiirrossa siitä tiehen päin tullut ongelmia evryn jälkeisillä kilometreillä? Renkaiden sutimista ei lasketa...
Lähtöarvot etsin potikalla säätäen kunnes teho tuntui riittävältä, piuhat irti ja ohmikoneella mitaten potikan asento (minulla 340ohm). Käytin kahta 680ohmista rinnan ihan vain varmuudeksi. Painekytkin hoitaa on/off-kytkimen tehtäviä säädetyllä paineella. Kiinteitä vastuksia käytin tilan säästämiseksi(juotettuna painekytkimen "sisään") ja tärinä ei nyt muuta vastusarvoa kuten potikalle voi käydä.
Tomiiko evry modina pelkkä vastus jos laittaa esim.250 ohm. vastuksen 2&3 piuhojen väliin?
Autona Seat Toledo -98 90hv. 8-napaisella pistokkeella..
Olisiko vihjeitä pelkän vastuksen laittoon,eli mikä voisi olla max.arvoinen että pelaa hienosti joka ei rupeis rynkyttelleen??
Toimii, kytkimen tosin tarvitset vetää auton sisälle tai toteuttaa viivepiirillä, jottei ala valot vilkkumaan kojetaulussa. Kun autoon kytketään virta, vastus tulee olla kytkettynä pois päältä em. estämiseksi.
Testaamalla itse säätövastuksen+etuvastuksen avulla ainoastaan voit ko. arvon selvittää, ei sitä kukaan oikeastaan voi tarkalleen kertoa mikä sopiva olisi sikäli, kun mahdollisimman matalaa arvoa haet. "Rynkytykseen" vaikuttaa myös moottorin kuormitus tyhjäkäynnillä sekä ehkä tyhjäkäynnin kierrosluku? Kone kuumaksi, valot parkkiasentoon, soittimet+vahvarit tuulettimet ym. sähköä kuluttavat laitteet pois päältä niin voipi alkaa jo hakemaan kiinteä vastusarvoa.
Loppujen lopuksi ihan sama siis oikeastaan laittaa se säätövastus sinne jonnekin sen noin 300ohm etuvastuksen kanssa, jotta voipi tarvittaessa hienosäätää rynkytyksen tai savutuksen alkaessa häiritä...mainitsemasi 250ohmia on käsitykseni mukaan liian matala kyseessä olevan moottorityypin evryyn, powerdieseleiden modauksessa kaite lähempänä tuo arvo?
selatkaas aiheita missä vertailtiin noita eri bokseja, ja sieltä linkkiä hollantilaisille sivuille.
sieltä löytyy boksin teko ohjeet. mulla oli ekassa passatissa tollanen boksi .edellinen omistaja oli tilannut saksasta ja oli maksanut 630e. tein itselleni samanlaisen .ei syty vikavalot oli säätö missä asennossa vaan. siellä oli myös jotain dynotus lappuja tais olla 90 hv 1z mitattu 119hv vääntöjä en muista ja afn kaksi eri lappua vastus/diodi kytkennällä.
diodi hommalla oli mitattu 151hv / vähän alle 300nm
sieltä löytyy boksin teko ohjeet. mulla oli ekassa passatissa tollanen boksi .edellinen omistaja oli tilannut saksasta ja oli maksanut 630e. tein itselleni samanlaisen .ei syty vikavalot oli säätö missä asennossa vaan. siellä oli myös jotain dynotus lappuja tais olla 90 hv 1z mitattu 119hv vääntöjä en muista ja afn kaksi eri lappua vastus/diodi kytkennällä.
diodi hommalla oli mitattu 151hv / vähän alle 300nm
Mitäs tuo diodi tuo lisää, että 90hp koneen ahtimella ja suuttimilla revitään n. 150hv ? Kaite evryllä kuitenkin 110hv koneesta se 150hv saadaan maksimissaan ahtimen (ja suuttimien) rajoittaessa ensimmäisenä. Onko vakio 90hp koneesta mahdollista saada samat KKK03 ahtimella?
Edit: Eipä mitään AFN olikin siis 110hp kone.....
Edit: Eipä mitään AFN olikin siis 110hp kone.....
tossa 1z en ole tolla diodi hommalla huomannu muuta , kun tulee sellanen terävämpi nykäsy . ja tolla vastus tsydeemillä boksi on koko ajan "mukana". joku kirjotteli joskus tosta diodi hommasta , että kun signaalijännite menee jonkun tason yli niin rupee vörkkiin tjs. kaverilla oli skodassa tavallinen boksi ja laittoi ton mun tekemän. sanoi voiman tulevan sellaseks "repiväks" tossa diodi asennossa ja on todella tyytyväinen. niin ja mosa on 110hv ahf
Tuli hommattua tommonen valmis evry-boksi Saksasta... myyjä sanos että voi huoletta käyttää myös DSG-laatikon yhteydessä. Eli ei väliä onko manuska vai DSG. Alkoi vaan arveluttamaan, kun toinen vastaavia bokseja myyvä Saksalainen pulju taasen väittää, että ei sovellu DSG-laatikollisille malleille? Patana 2.0TDI BKD
Ketä uskoa ja mitkä ovat perustelut? Apuva!
Vääntöjähän siitä pitäisi ainakin tulla jonkus verran lisää... mutta en pelkästään tuolla perustelulla evryä hylkäisi...
Ketä uskoa ja mitkä ovat perustelut? Apuva!
Vääntöjähän siitä pitäisi ainakin tulla jonkus verran lisää... mutta en pelkästään tuolla perustelulla evryä hylkäisi...
^oikein olin käsittänyt, 330 ohm vastuksella tuuppaa vääntöä alhaalle lisää aika rivosti ja kytkin luistaa...Kestääkö hyllytuore kytkin ahu:ssa tuon evryn vai pitääkö sinne ahtaa jo heti kättelyssä järeämpää palikkaa? Auto ollut 330 tkm naisella, joten alkup. kytkin varmasti aika finaalissa. Eihän tästä viristä mitään hyötyä, ellei sitä pysty käyttämään!
Tuli tuossa mieleen kysäistä seuraavaa asiaa elektroniikan tuntijoilta, että kun monellakin evry napsautetaan päälle auton käynnistyksen / virtojen kytkennän jälkeen niin olisiko tähän tarkoitukseen saatavilla jotain pientä relettä tai vastaavaa, joka kytkeytyisi muutaman sekunnin viiveellä virtojen käynnistyksestä.
Tarkoituksena jättää siis kytkimen käyttö vähemmälle, kun evry päällä jatkuvasti tulee ajettua kuitenkin. Näissä "tee se itse" bokseissahan, tai ainakin tuossa mikä itseltä löytyy, tuntuisi olevan noin 5 sekunnin viive virtojen kytkemisestä. Kuitenkaan tuo boksi ei omien mittausten mukaan anna jostain syystä tarpeeksi matalaa vastusarvoa (ehkä trimmeri hajalla, ehkä ei), jotta saisin hyötyä omassa autossani. Boksi ei ole itse tekemäni, joten en sen kummemmin viitsi ruveta tutkailemaan kytkentöjä vastusarvon laskemiseksi.
Siksipä kyselen, että löytyykö esimerkiksi Bebekin valikoimista tähän soveltuvaa laitetta, joka ei juurikaan anna lisävastusta, mutta mahdollistaisi auton käynnistyksen evry päällä ilman hehkuvalon välkehdintää?
Tarkoituksena jättää siis kytkimen käyttö vähemmälle, kun evry päällä jatkuvasti tulee ajettua kuitenkin. Näissä "tee se itse" bokseissahan, tai ainakin tuossa mikä itseltä löytyy, tuntuisi olevan noin 5 sekunnin viive virtojen kytkemisestä. Kuitenkaan tuo boksi ei omien mittausten mukaan anna jostain syystä tarpeeksi matalaa vastusarvoa (ehkä trimmeri hajalla, ehkä ei), jotta saisin hyötyä omassa autossani. Boksi ei ole itse tekemäni, joten en sen kummemmin viitsi ruveta tutkailemaan kytkentöjä vastusarvon laskemiseksi.
Siksipä kyselen, että löytyykö esimerkiksi Bebekin valikoimista tähän soveltuvaa laitetta, joka ei juurikaan anna lisävastusta, mutta mahdollistaisi auton käynnistyksen evry päällä ilman hehkuvalon välkehdintää?
Tällä hetkellä kiinni evry joka toteutettu painekytkimellä joka kytkee heti kun siirrytään ilmanpaineen yläpuolelle= imusarjassa ylipaine. Ei ole päällä tyhjäkäynnillä eikä siis ravista moottoria eikä aiheuta vikakoodia käynnistyksessä.
Tuolla varmaan saa vakiokuntoisenkin vehkeen tuuppaamaan savua aika roimasti, kun ei säätäessä tule tyhjäkäynnin rynkytyksen mukaan säädettyä...jonkun verran omakin auto pölläyttää lähtiessä paikoiltaan, mitä nyt työkaverin kommenttiin on uskomista, kun perässä tuli yks aamu: "Ei helvetti sitä savun määrää.." Kylmällä koneella toki mentiin siinä vaiheessa. Jotain simppelimpää kuin painekytkintä haetaan, Bebekin sivuillakin osien informaatio lähentelee nollaa, joten ko. osa edelleen hakusessa. Kun vaan jaksais googlata tarpeeks, niin kai se sieltä löytyis.
Nimenomaan simppeli on tämä painekytkin, yksinkertaisempaa ei ole olemassakaan.
t-haaralla paine 4mm letkulla ja koko paketti vie tilaa tulitikkuaskin verran. Sopivat vastukset on juotettuna kytkimen sisään joten ei ole vaurio altis.
t-haaralla paine 4mm letkulla ja koko paketti vie tilaa tulitikkuaskin verran. Sopivat vastukset on juotettuna kytkimen sisään joten ei ole vaurio altis.
Viimeksi muokannut evinrude, 6.12.2008 18:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hmmm... no vaikuttaa vähintäänkin mielenkiintoiselta. Pistäpä mulle tulemaa tommoinen kytkin jos vastaan sattuu tulemaan. Mailaile markojuu ( a t ) gmail piste com.subaru leone turbo, konehuoneessa kaksi painekytkintä täsmälleen saman näköisiä mutta puhaltamalla saa testattua kumpi on alemmalle paineelle. Plommin alla on lisäksi säätöruuvi jolla voi hiukan "parannella" kytkentä pistettä.
ollut aikasemminkin puhetta asiasta, eli lastulla on optimoitu auto hyväksi, eli ei kannata. saattaa muutaman heposen saada savun saattelemana lisää
Niin huomioiden tottakai sen, että monikin mieltää sanalla "lastutus" nämä ulkoiset viriboksit, jotka lähestulkoon sama kuin perusevry. Aika usein kuulee, että lastutin auton ja tarkemmin kysellessä onkin kyseessä jokin ecun piuhojen väliin tuleva viriboksi.
Auttakaahan vähäsen kaverin kaveria tehonkaipuussa.
Kyseessä -96 vuotinen Audi 5-pyttyisellä 2.5 TDI koneella.
EVRY olis mielessä, mutta pumpun liitin ei olekaan totutun näköinen 2-rivinen,
vaan pyöreä ketale.
Päteekö tässä liittimessä samat liitinnumerot kun muissakin?
Eli kytketäänkö EVRY samoin nastojen 2 ja 3 väliin?
Kyseessä -96 vuotinen Audi 5-pyttyisellä 2.5 TDI koneella.
EVRY olis mielessä, mutta pumpun liitin ei olekaan totutun näköinen 2-rivinen,
vaan pyöreä ketale.
Päteekö tässä liittimessä samat liitinnumerot kun muissakin?
Eli kytketäänkö EVRY samoin nastojen 2 ja 3 väliin?
Kuinkas paljon porukalla on kulutukset noussut EVRY:llä?
Itse tuli EVRY laitettua viime viikolla Passattiin 81kw -97 ja oikein mukavasti tuli vääntöjä lisää 2000-3000rpm alueella.
Kulutus hieman pomppasi, normi kulutuksesta n.5l/100km -> 7.7l/100km! !
Onko muilla vastaavanl laisia nousuja kulutuksessa?
Itsellä EVRY on kytkimellä, mutta tulihan sitä testailtu ja poljettua aika lailla alku innostuksissa.
Saattaa kyllä tuo plttoainemittarikin heitellä vähän omia välillä.
Välillä kun opiskelijavalo (polttoianevalo) syttyy ja auton sammutta, niin saattaa päästä taas 100km ennen kuin se syttyy uudestaan..
Tilannetta pitänee seurailla viikonloppuna kun on ajoa tulossa useampi 100km.
Itse tuli EVRY laitettua viime viikolla Passattiin 81kw -97 ja oikein mukavasti tuli vääntöjä lisää 2000-3000rpm alueella.
Kulutus hieman pomppasi, normi kulutuksesta n.5l/100km -> 7.7l/100km! !
Onko muilla vastaavanl laisia nousuja kulutuksessa?
Itsellä EVRY on kytkimellä, mutta tulihan sitä testailtu ja poljettua aika lailla alku innostuksissa.
Saattaa kyllä tuo plttoainemittarikin heitellä vähän omia välillä.
Välillä kun opiskelijavalo (polttoianevalo) syttyy ja auton sammutta, niin saattaa päästä taas 100km ennen kuin se syttyy uudestaan..
Tilannetta pitänee seurailla viikonloppuna kun on ajoa tulossa useampi 100km.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 31 vierailijaa