Vesisumulla koneen putsaus karstasta ?
Valvoja: ffp jäsenet
Vesisumulla koneen putsaus karstasta ?
Liekö legendaa vai ei mutta kuulin että sopivalla kierrosluvulla tasakaasu ja sitten suihkepullolla hyvin hieno sumu imusarjaan (ei pisaroita) niin yskimisen jälkeen olisi tuloksena poistuneet karstat kannesta ?
Pätisi ainakin bensakoneisiin....ajattelin vaan että jos on yhtään perää niin entäs nämä TDI myllyjen puolitukkeutuneet imusarjat ?
Pätisi ainakin bensakoneisiin....ajattelin vaan että jos on yhtään perää niin entäs nämä TDI myllyjen puolitukkeutuneet imusarjat ?
tai sitte mahdollisesti haljennut palotilan seinämä... Perustuu muistaakseni siihene että kuumaan koneeseen vetästään kahvikupillinen vettä ja se jäähdyttää nopeasti nuo pinnat irroittaen mahdollisesti niihin jäänyttä kakkaa. Kuplalla koitettiin, ei hajonnut moisesta, mutta ei sieltä mitään irrallista putkestakaan tullu :D siis likaa meinaan...
Se räjähtäminen aiheutuu veden nopeasta höyrystymisestä. Höyry on paljon vähemmän tiheää, joten laajentuessaan se nousee myös ylöspäin.
Höyrypesuhan on tunnetusti tehokas lian irrottaja, joten pakosarja ja venttiilit varmaan puhdistuukin. Mitä tämä tekee katalysaattorille, on sitten arvailujen varassa.
Saattoi olla toimiva temppu vielä 80-luvulla, mutta nykyautoihin en itse kokeilisi.
Höyrypesuhan on tunnetusti tehokas lian irrottaja, joten pakosarja ja venttiilit varmaan puhdistuukin. Mitä tämä tekee katalysaattorille, on sitten arvailujen varassa.
Saattoi olla toimiva temppu vielä 80-luvulla, mutta nykyautoihin en itse kokeilisi.
Muistelisin lukeneeni joskus jostain että vesiruiskutusta on käytetty aika paljonkin.
Holy Smoke -foorumilta olen viimeksi aiheesta lueskellut. Tässä yksi topikki.
http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic ... sc&start=0
Ja valmista sarjaakin joku kauppaa
http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic.php?t=4066
Holy Smoke -foorumilta olen viimeksi aiheesta lueskellut. Tässä yksi topikki.
http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic ... sc&start=0
Ja valmista sarjaakin joku kauppaa
http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic.php?t=4066
Hyvin tuntuu pesevän
Vanha kunnon konsti: Kannentiivisteeseen poraat reikiä ja kovaa ajoa ~sellaiset 50-100km. Pesu valmis ;)
http://i65.photobucket.com/albums/h234/ ... G_0192.jpg
http://i65.photobucket.com/albums/h234/ ... G_0192.jpg
Tuossapa video vesiruiskutuksesta Fordin 7.3 PowerStroke koneessa. Yllättävän paljon tuota vettä tuonne pusketaan, taitaa kukkien sumutuspullosta hieman vähemmän mennä sitä vettä...
http://www.metacafe.com/watch/871174/di ... injection/
http://www.metacafe.com/watch/871174/di ... injection/
Onhan tuollaisessa yli 7 litran koneessa iskutilavuutta mihin vettä sekoittaa. Edelleen olen sitä mieltä, että pisarakoolla on tässä asiassa iso merkitys. Ja sopivaan pisarakokoon ei sumutepullolla päästä. Ja käsittääkseni tuolla vesiruiskutuksella ei haeta virilaitteissa karstan poistoa vaan alennetaan sylinterien lämpötilaa. Jolloin vastavuoroisesti voidaan ahtopainetta lisätä kuten myös ruiskutettavan polttoaineen määrää.
Veden suihkuttamisesta moottoriin.
Onhan se nyt tosiasiaa, ettei sitä mitenpaljon vaan sinne saa ruikkia. Imusarja ei puhdistu veden sumutuksella, mutta oikealla aineella pesulla kylläkin. Sitä taas ei moottorin käydessä saa tehdä.
Tosiasiaa on, että veden laajenemiskerroin on 1: 6000. Siis, että 1 vesilitrasta tulee 6000 litraa kyllästynyttä vesihöyryä. Joku raja siinä on, että, missä vaiheessa moottori sanoo KLOK!! ja kiertokanki pukkaa päänsä moottorin kyljestä ulos ja katselee, kuka komentaa?
Vettä tosiaan voi turvallisesti ruiskuttaa moottorin imuputkeen tuollaisella kastelusumuttimella hienona sumuna vaaratta. Millään nurmikon kasteluletkulla tai vaikkapa pullosta kaatamalla sen sijaan ei. Sormi ei oo hyvä annostelija. Kierroksia homman aikana koneessa saisi olla joku 2500 >< ja käyntilämmin kone. Katalysaattori ei hommasta hajoa, koska polttoaineessa Henryn lain mukaan on aina liuenneena myös vettä ilmasta. ja saapa kone sitä esim sateisella tai sumuisella säällä joka tapauksessa. Siksi moottori vetää ihan tuntuvasti paremmin kostealla ilmalla, kuin kuumalla ja kuivalla ilmalla ajettaessa.
Vesisumu koneen palotilaan joutuessaan hajoaa 1000 asteessa hehkuvan hiilen läsnäollessa vedyksi ja hapeksi. Vapautuva happi irroittaa likaa = nokea ja karstaa. Kyllä se vesihöyry myös puhdistaa turbon ja pakoputkenkin, ovathan ne jo saavutetun käyntilämmön vaikutuksesta useammankin sadan asteen lämpötilassa. Virtausnopeus pakoputkistossa myös kasvaa, turbo toimii paremmin ja katalysaattorin toiminta tehostuu, koska siinä tapahtuu sama reaktio, kuin palotilassakin.
Vesi-ideaa vain ei pahemmin mainosteta, koska idea pitäs tulla autotehtaalta, eikä kadunmieheltä. Autotehdasta ei yhtään hyödytä, että kone toimii vanhanakin paremmin, kuin tehtaan jäljiltä. Autotehtaan toivomus on, että kone räjähtäisi heti kokeilusta, silloin jälkimarkkinointi saisi tuloksellista myyntiä runsaasti.
Että, kokeilkaa asiaa, mutta järkeä ja varovaisuutta siinä tulee käyttää sen veden lisäksi.
Tuossa em. Videossa ei kuitenkaan näytetä, miten veden sumutus vaikuttaa koneen tehoon ja vääntömomenttiin. Isoon koneeseen voi ruiskuttaa nenmmän vettä suhteessa johonkin "mopon moottoriin". On se kuitenkin jo paljon aiemmin kokeillun perusteella kymmenisen prosentin luokkaa tehon kasvattamisen suuntaan.
Tosiasiaa on, että veden laajenemiskerroin on 1: 6000. Siis, että 1 vesilitrasta tulee 6000 litraa kyllästynyttä vesihöyryä. Joku raja siinä on, että, missä vaiheessa moottori sanoo KLOK!! ja kiertokanki pukkaa päänsä moottorin kyljestä ulos ja katselee, kuka komentaa?
Vettä tosiaan voi turvallisesti ruiskuttaa moottorin imuputkeen tuollaisella kastelusumuttimella hienona sumuna vaaratta. Millään nurmikon kasteluletkulla tai vaikkapa pullosta kaatamalla sen sijaan ei. Sormi ei oo hyvä annostelija. Kierroksia homman aikana koneessa saisi olla joku 2500 >< ja käyntilämmin kone. Katalysaattori ei hommasta hajoa, koska polttoaineessa Henryn lain mukaan on aina liuenneena myös vettä ilmasta. ja saapa kone sitä esim sateisella tai sumuisella säällä joka tapauksessa. Siksi moottori vetää ihan tuntuvasti paremmin kostealla ilmalla, kuin kuumalla ja kuivalla ilmalla ajettaessa.
Vesisumu koneen palotilaan joutuessaan hajoaa 1000 asteessa hehkuvan hiilen läsnäollessa vedyksi ja hapeksi. Vapautuva happi irroittaa likaa = nokea ja karstaa. Kyllä se vesihöyry myös puhdistaa turbon ja pakoputkenkin, ovathan ne jo saavutetun käyntilämmön vaikutuksesta useammankin sadan asteen lämpötilassa. Virtausnopeus pakoputkistossa myös kasvaa, turbo toimii paremmin ja katalysaattorin toiminta tehostuu, koska siinä tapahtuu sama reaktio, kuin palotilassakin.
Vesi-ideaa vain ei pahemmin mainosteta, koska idea pitäs tulla autotehtaalta, eikä kadunmieheltä. Autotehdasta ei yhtään hyödytä, että kone toimii vanhanakin paremmin, kuin tehtaan jäljiltä. Autotehtaan toivomus on, että kone räjähtäisi heti kokeilusta, silloin jälkimarkkinointi saisi tuloksellista myyntiä runsaasti.
Että, kokeilkaa asiaa, mutta järkeä ja varovaisuutta siinä tulee käyttää sen veden lisäksi.
Tuossa em. Videossa ei kuitenkaan näytetä, miten veden sumutus vaikuttaa koneen tehoon ja vääntömomenttiin. Isoon koneeseen voi ruiskuttaa nenmmän vettä suhteessa johonkin "mopon moottoriin". On se kuitenkin jo paljon aiemmin kokeillun perusteella kymmenisen prosentin luokkaa tehon kasvattamisen suuntaan.
Ikivanha temppu ja kokeiltu on. Siitä on tosin kauan ja elettiin lyijyllisen polttoaineen aikaa. Kohteena oli c- mallin kaasari kadett ja kyllähän se karstaa poisti. Tukossa olevaan imusarjaan se ei kyllä auta vaan se on avattava. Maltillisesti sumutettuna tuskin mitään hajoaa.Ainakin itse putsailin tolla systeemillä parikin kaasarikonetta. Nyky ruiskuvehkeista ei ole kolemuksia ja omalla vastuulla voi kokeilla ken uskaltaa.
https://www.youtube.com/watch?v=HG4KJ5arQd4
Noita videoita on pilvinpimein, TDI-kokemuksia?
Olen huomaavinani, että toki auton polkeminen tuo hieman pirteyttä, mutta käytännössä sitä on hankala suorittaa kaupungissa ja ymmärrykseni mukaan vesihöyrypuhdistus olisi tehokasta.
Noita videoita on pilvinpimein, TDI-kokemuksia?
Olen huomaavinani, että toki auton polkeminen tuo hieman pirteyttä, mutta käytännössä sitä on hankala suorittaa kaupungissa ja ymmärrykseni mukaan vesihöyrypuhdistus olisi tehokasta.
Joskus vuosia sitten omistin 323 1.7d mazdan jossa kone oli jo ehtoopuolella,huohotti,vei öljyä ja oli laiska,ihan piruuttani rupesin kokeilemaan tätä vesiruiskua ja suoraan jostain putelista kaatelin vettä surutta imusarjaan.Sen jälkeen kun kone oli selvittänyt veden niin huohotus hävisi,eikä syönyt öljyä,tässä omat kokemukseni vedestä ja toimi kyllä
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa