Bugruniin autoa ettiessämme tuli vastaan projektin Caravelle. 1.6TD tekniikalla 247tkm ajettu -85 vuoden kaunotar, pientä kukkaa on havaittavissa pintapelleissä, mutta pohja on terve ja vasta massattu. Kattoluukun on myös joku ehtinyt tähän asentaa.
http://s165.photobucket.com/albums/u44/ ... avelle.jpg
http://s165.photobucket.com/albums/u44/ ... lle026.jpg
Värkki tiedettiin konevikaiseksi (ylläri näissä?) mutta kun hinta oli kohdillaan niin ostettiin pois. Auto oli alkanut kilkattaa ajossa, jonka jälkeen ei oltu käytetty. Kone kuitenkin pyöri käsin eikä pitänyt suurempaa elämää pyöritettäessä startilla. Öljytikun nokka juuri ja juuri kostui jostakin tervan oloisesta töhnästä, tästä jo arvailtiin että laakerit ainakin pitää uusia. päätettiin kuitenkin kokeilla ensin minkälaista mekkalaa kone pitää, niin kipattiin öljyä koneeseen ja pyöriteltiin. Käymään ei kuitenkaan lähtenyt.
Jaon hyppäämistä mietittiin syyksi ettei starttaa niimpä jakopää purettiin ja kasattiin uudella remmillä, ajoitus osoittautui huomattavasti ikävämmäksi hommaksi kuin luultiin, vaatii erikoistyökaluja sun muita, joita ei meillä tietenkään ollut. Puhumattakaan siitä ettei kukaan meistä ollut ennen purkanut tällaista konetta. Tätä hommaa varten auto saatiin nosturille SeAmkin labraan, huomasi kyllä että autolabra ei ole koneremppaa varten, työkaluvalikoima oli aika kämänen tähän tarkoitukseen kun tätä ei voi korjata tietokoneella :) Siihen hommaan kyllä olisi löytynyt kunnon laitteet.
Jako kuitenkin kovan taistelun jälkeen saatiin kohdalleen? Niin koitettiin starttailla uudestaan, muutaman kerran jo yritti ja lupaili, muttei kuitenkaan lähteny. Akusta loppui virta niin kokeiltiin vielä hinaamalla. Naru keulaan ja vetämään, heti kytkintä varovasti nostettaessa kuului koneesta pari kovaa paukausta ja hirviä savupilvi tulvi koppiin. käynnistysyritykset päätettiin lopettaa siihen :)
Katsottiin paremmaksi hinata auto johonkin jossa sen saa leväyttää levälleen ihan rauhassa, koululla kun konetta ei juuri voi jättää pitkinpoikin. Niimpä kaverit hinasivat Caravellen Karvialle, jossa se saatiin talliin purkamista varten, samoilla vauhdeilla kone putosi perästä pois. Tällöin selvisi että ykköspytyn kanki on hävittänyt alapuoliskansa laakerin leikattua kiinni voitelun puutteessa.
http://s165.photobucket.com/albums/u44/ ... lle008.jpg
http://s165.photobucket.com/albums/u44/ ... lle016.jpg
Eilen allekirjoittanut liittyi takaisin remmiin purkamaan konetta pienemmiksi paloiksi. Lohko purettiin tyhjäksi ja todettiin hyväksi, kulumisolaketta ei ole yhtään. Kaikki männät sensijaan ovat jotenkin sulaneet samasta kohtaa reunasta.
http://s165.photobucket.com/albums/u44/ ... lle022.jpg
Mikähän tämmöisen ilmiön on aiheuttanut? Männänrenkaat olivat myös karstoittuneet jumiin uriinsa.
Kansi oli myös yllättäen halki joka pytystä venttiilien välistä, nelospytyn halkeama oli pahin, noin 0,5mm leveä, syvyydestä ei ole tietoa. Porukalla mietittiin tarvinneeko tälle tehdä mitään? Kaikkihan nämä ovat enemmän tai vähemmän haljenneita.
http://s165.photobucket.com/albums/u44/ ... lle012.jpg
Lohko ja muita irto-osia putsattiin ikitöhkän alta pinelinellä, aine osoittautui erinomaiseksi tähän hommaan, sitä vedettiin suihkepullolla raakana pintaan ja annettiin vaikuttaa hetki, sitten harjaa ja tulikuumaa vettä niin johan puhdistui.
Nyt olisi sitten hakusassa uusi kampura ja kanki, vanhan kampuran hiominen maksaisi 190€! eikä siitä tulisi priima, jos nurkissasi pyörii tämmöinen opiskelijahintaan niin ilmoittele ihmeessä, Myös lähemmäs maanpintaa olisi tarkoitus tulla, elikkä madallusosia kaivataan. Välijäähdytin pitäisi kanssa löytää jostakin, josko kone kestäisi sen avulla vähän paremmin ajoa. Moottoritilan ilmankiertoa on myös tarkoitus parantaa jotta lämpökuorma vähenisi.
Kunhan kone saadaan toimimaan on seuraavaksi vuorossa ehkä maalaus. Kiirettä tulee jokatapauksessa pitämään sillä kesäkuu lähestyy uhkaavasti, mutta jossei tämä valmistu täytyy taikoa jostain toinen auto jolla lähteä kohti Mantorppia.
Caravelle 1.6TD Loppukaneetti
Valvoja: ffp jäsenet
Caravelle 1.6TD Loppukaneetti
Viimeksi muokannut Jussi.S, 19.2.2008 17:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Hiljaisuudessa on tapahtunut jotakin, kampiakseli ja kiertokanki paikallistettu Vihantiin ja tiivisteitä hommattu kaamea kasa. Männänrenkaat kunhan saapuvat konetta päästään viimein kasaamaan, toivottavasti selvitään ilman takaiskuja jotta auto saadaan tällekesälle vielä liikkumaan. Tekniikkaa kiinnostaisi kovasti vähän kutitella, mutta nähtäväksi jää pysyykö pirssi meidän omistuksessa kauaa? Pyöräkuume tuntuu vaivaavan yhtä projektin osakasta, onneksi itsellä ei ole korttia. Vaan eiköhän pyöräkuume hellitä kun pääsee portterilla kurvailemaan kesäiselle maantielle ;)
Kaikki osat saatiin lopulta haalittua kasaan, kiitos Vihantiin myyjälle. Kahden päivän taistelun jälkeen kone tajusi olevansa kolmea insinööriopiskelijaa viksumpi ja lopetti vastaa tappelemisen. Ensin yksi kampiakselin laakeripukki laitettiin väärinpäin jolloin akseli ei inahtanutkaan, onneksi vaurioita ei syntynyt. Männänrenkaat ne vasta taistelun aiheuttivatkin, männät kun eivät renkaineen mahtuneet sylintereihin! Tätä parituntia ihmeteltyämme tajusimme että rengasurien pohjilla oli karstaa jolloin renkaat eivät päässeet urien pohjiin. Pytyt luonnollisesti myös hoonattiin uusille renkaille.
Kun kone oli kasassa oli aika ihmetellä kuinka autoon päsee sisälle sillä avaimet olivat Seinäjoella 75km päässä, kuskin ovi onneksi aukesi jetan avaimella :) Seuraava ongelma luonnollisesti oli rattilukko, josta selvittiin ruuvaamalla akseli lukkoineen irti kojelaudasta, oli muuten vänkä ohjata irtoratilla.
Moottoria asennettaessa kunnolinen moottorinosturi olisi ollut enemmän kuin tarpeen, parilla tunkilla ja liinalla kone kuitenkin muljahti paikalleen. Enää letkut ja sähköt kiinni, ja ajoitus kohdilleen niin ollaan valmiita leimalle! Jos vaan jarrut pitävät niin katsastuksen pitäisi olla läpihuutojuttu. Kunhan saadaan leimattua ja puunattua niin auto myydään jossainvaiheessa, tarjouksia saa esittää. Kommenttia ja kritiikkiä saa myös esittää :)
Kun kone oli kasassa oli aika ihmetellä kuinka autoon päsee sisälle sillä avaimet olivat Seinäjoella 75km päässä, kuskin ovi onneksi aukesi jetan avaimella :) Seuraava ongelma luonnollisesti oli rattilukko, josta selvittiin ruuvaamalla akseli lukkoineen irti kojelaudasta, oli muuten vänkä ohjata irtoratilla.
Moottoria asennettaessa kunnolinen moottorinosturi olisi ollut enemmän kuin tarpeen, parilla tunkilla ja liinalla kone kuitenkin muljahti paikalleen. Enää letkut ja sähköt kiinni, ja ajoitus kohdilleen niin ollaan valmiita leimalle! Jos vaan jarrut pitävät niin katsastuksen pitäisi olla läpihuutojuttu. Kunhan saadaan leimattua ja puunattua niin auto myydään jossainvaiheessa, tarjouksia saa esittää. Kommenttia ja kritiikkiä saa myös esittää :)
Ei nyt ihan kuollut, ajossa on nykyään jossakinpäin, muttei enää meillä. Koneremppa epäonnistui jotenkin, nimittäin käynnistettäessä ei lähtenyt aluksi käymään, hinnailemalla sitten starttasi, mutta leikkasi kiinni samantien?! öljypumppu oli ainakin ehjä ja puhdas, tiedä sitten mikä tuhon aiheutti? Noh tämän jälkeen koko kone vaihdettiin ja auto myytiin eteenpäin.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa