Taas ne jäätyvät lukot
Valvoja: ffp jäsenet
Taas ne jäätyvät lukot
Asiaa ei kait hirveästi tarvitse pohjustaa olettaen VAGinalaiseten olevan periillä ongelmasta. Itselläni ogelma on seuraavanlainen, eli ovi aukeaa, mutta ei enää lukitu. Tähän auttaa sisätilan lämmittäminen, jolloin ovi menee taas kinni. Tänään oli pakkasta -4C ja ogelma oli jo käsillä.
Tästä on ollut puhetta täällä, ja löysinkin yhden topikin, jossa neuvottiin jonkun lisäjousen asentamista lukkoon. Mulle ei hirveästi selvinnyt noista kuvista. Onko tuo helppo asentaa? ONko paras keino?
EDIT: niin tosiaan Auto on IV golf
Tästä on ollut puhetta täällä, ja löysinkin yhden topikin, jossa neuvottiin jonkun lisäjousen asentamista lukkoon. Mulle ei hirveästi selvinnyt noista kuvista. Onko tuo helppo asentaa? ONko paras keino?
EDIT: niin tosiaan Auto on IV golf
Tai jos mahdollista, niin kunnon kuivaus.
Itsellä 3BG passatissa on kans ollut noita jäätymisongelmia, mutta kun laittaa auton lämpimään talliin yöksi ja sisätilalämppärin päälle ja ikkunat n. sentin raolleen, niin aamulla on kuiva auto. Sitten vaan aseöljyä lukkoihin ja kahvoihin ja silikonia tiivisteisiin.
Tämän kun toistaa about 2kk välein, niin ei ongelmia.
Itsellä 3BG passatissa on kans ollut noita jäätymisongelmia, mutta kun laittaa auton lämpimään talliin yöksi ja sisätilalämppärin päälle ja ikkunat n. sentin raolleen, niin aamulla on kuiva auto. Sitten vaan aseöljyä lukkoihin ja kahvoihin ja silikonia tiivisteisiin.
Tämän kun toistaa about 2kk välein, niin ei ongelmia.
Kolmosessa ainakin pitää lukko ottaa käteen ja rasvailla sitten, kun ei sitä saa oikein rasvattua saati sitten putsattua paikoillaan. Tässä on asiaa jousen asennuksesta seattiin ja varmaan samat lukot on muissakin konsernin tuotteissa. http://www.seatclubfinland.com/filet/ma ... usopas.pdf Jousen asennus on varmasti helpompi homma, kuin ryömiä jokatoinen päivä takaluukun kautta sisään.
Jäätyviin lukkoihin
Joku silikonipohjainen lukkoöljy saattas auttaa. Aseöljy sinänsä muutaman päivän välein lukkoihin ruiskutettuna kyllä pitää lukot notkeina. CRC.n yleisöljykin siihen kelpaa. Kunhan muistaa suihkia lukkoihin aina kun lukot on kastunut.
Volkkareissa, ovien lukkosysteemi, lähinnä oven avausmekanismi on rapeaa tavaraa talvikeleissä. Pitäs löytää sellainen öljy, joka hiukan pidempään viihtyis mekanismissa. Oma roplaamisensa ovien lukkojen huollossa on ja pitäs tehdä silloin, kun aurinko on lähempänä keskitaivasta, mutta kun onkelmaa ei silloin esiinny.
Tuo takakontin kautta autoon könyäminen on kamala, mutta joskus sekin tuska on koettava. Tumma puku päälläkin joku sen oli tehnyt ja sen jälkeen puvun puolesta kaveri ei ollut oikein "edustuskelpoinen". Oon 99 Saabiin joskus könynnyt takakontin kautta, ja hetkeen sen jälkeen en oikein ollut ihastunut Saabismin "henkeen" :((
Kerran myös Jetta vanhuksen takaoven kahva kädessä tuli opittuja "tuhmuuksia julkaistua" ja kuumeisesti haravoitua taivaalta ohilentäviä luontokappaleita, onneks ei näkynyt, jäipähän käteen kahva laitettavaksi oven avauksen yhteydessä autoon. Parinkymmenen asteen pakkasessa tapaus ei tuntunut yhtään kivalle, mut ovi aukesi sen jälkeen painamalla sormella oven sisällä olevasta lukkolipareesta.
Volkkareissa, ovien lukkosysteemi, lähinnä oven avausmekanismi on rapeaa tavaraa talvikeleissä. Pitäs löytää sellainen öljy, joka hiukan pidempään viihtyis mekanismissa. Oma roplaamisensa ovien lukkojen huollossa on ja pitäs tehdä silloin, kun aurinko on lähempänä keskitaivasta, mutta kun onkelmaa ei silloin esiinny.
Tuo takakontin kautta autoon könyäminen on kamala, mutta joskus sekin tuska on koettava. Tumma puku päälläkin joku sen oli tehnyt ja sen jälkeen puvun puolesta kaveri ei ollut oikein "edustuskelpoinen". Oon 99 Saabiin joskus könynnyt takakontin kautta, ja hetkeen sen jälkeen en oikein ollut ihastunut Saabismin "henkeen" :((
Kerran myös Jetta vanhuksen takaoven kahva kädessä tuli opittuja "tuhmuuksia julkaistua" ja kuumeisesti haravoitua taivaalta ohilentäviä luontokappaleita, onneks ei näkynyt, jäipähän käteen kahva laitettavaksi oven avauksen yhteydessä autoon. Parinkymmenen asteen pakkasessa tapaus ei tuntunut yhtään kivalle, mut ovi aukesi sen jälkeen painamalla sormella oven sisällä olevasta lukkolipareesta.
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
jarrukliinerillä vanhat vaseliinit veks ja joka puolelle suihkimaan CRC aseöljyä. Ei jämähdä useammankymmenen pakkasellakaan, toisin kuin tekee monet lukkoöljynä mainostettavat tuotteet. Tuolla itte sen jälkeen rasvaillu ku fysiikan labrassa pakastekaapissa kerran koitettiin missä lämpötilassa mikäkin lukkorasva hyytyy. Aseöljy meni pitkälle yli 45 pakkas-asteen notkeena.
-
- -
- Viestit: 248
- Liittynyt: 18.9.2007 20:46
Entäs joku paksumpi vaseliini sinne lukkopesään? itteänikin hirvittää nuo kovat pakkaset jos ei taas autoon pääse. Mutta on nää lukot ja kahvat vähän onneks kehittyny tuolta 80 luvulta. kokemuskii mm. audi 100 vm 87 ku rupes kahvat pakkasilla hajoamaan. sillo ku toimi vaan yks kahva neljästä niin oli jännät paikat millo se viimene hajoo ja et pääse audiin sisälle:) meni sillonki talvella sen neljä kahvaa ainaski vaihdellen:)
Se on tuurista kiinni toimiiko ne lukot vai ei. Työkaverilla 00 -mallin farmari polo ja jo nyt taistellaan lukkojen kanssa vaikka ei pakkasta ole ollut kuin muutama aste ja ilma on kuivaa, lumesta ei tietoakaan.
Poolosta myös kuskin sähkölasi mykkä joten kulku autoon tapahtuu pelkääjän ovesta tai takaluukusta.
Miten olisi tehdä tälle lukkorumballe oma topicci kun joka syksy samasta aiheesta kirjoitellaan?
Poolosta myös kuskin sähkölasi mykkä joten kulku autoon tapahtuu pelkääjän ovesta tai takaluukusta.
Miten olisi tehdä tälle lukkorumballe oma topicci kun joka syksy samasta aiheesta kirjoitellaan?
-
- -
- Viestit: 248
- Liittynyt: 18.9.2007 20:46
-
- -
- Viestit: 248
- Liittynyt: 18.9.2007 20:46
Tuntuu tosissaan tuurista toi homma olevan kiinni kun ei oma kolmonen viime talvena temppuillu mitään ja ei tietoo mitä edellinen omistaja tehny lukoille vaikka ois ne jousetki sinne laittanu. Tiedä sit mitä nyt pakkasilla tapahtuu ku en oo lukoille mitään tehty mutta se jää nähtäväksi:) jospa olisi yhtä helppoa ku viime talvi.
-
- -
- Viestit: 248
- Liittynyt: 18.9.2007 20:46
-
- -
- Viestit: 248
- Liittynyt: 18.9.2007 20:46
Vaggine hyvä peltinen "karvalakki"
Kunhan pääsee sisään ja saapi sen käyntiin. :))
Työkaverilla 00 -mallin farmari polo ja jo nyt taistellaan lukkojen kanssa vaikka ei pakkasta ole ollut kuin muutama aste ja ilma on kuivaa, lumesta ei tietoakaan.
Poolosta myös kuskin sähkölasi mykkä joten kulku autoon tapahtuu pelkääjän ovesta tai takaluukusta.
Eipä tuo ole pakkasesta tai lumen määrästä kiinni toimiiko vai ei. Keskitalvella ei ole mitään ongelmia, vaikka ois -25 kolme viikkoa putkeen ja 4 metriä lunta. Ongelmat tulee aina silloin, kun käy hieman plussan puolella ja sitten taas pakastuu.
Tänään tuli pestyä vento ja vein sen äsken talliin kuivumaan. Noh irrottelin sitten etuovesta pahvin ja sieltähän sitä kosteutta vasta löytyikin. Eli ei ihmekään jos lukot meinaa takkuilla kun kosteus jää sinne ovipahvin ja oven väliin. Nyt alkaakin sitten kuivaus operaatio ja sen jälkeen huolellinen rasvaaminen/öljyäminen jne... Jospa tuo käsijarrukin sulais samalla kun ei vielä riitä into vaihtamaan vaijereita.
^Tai sitten ottaa kakkoskorisessa kahvan kokonaan pois talveksi, niinkuin tuon jetan edellinen omistaja oli kuulemma tehnyt :D ja sitten hukannut sen kahvan jonnekkin, niin ollut sitten kokonaan ilman.
Oon joutunut muistaakseni viimeksi vuonna 2005 käyttämään jotaki lukkosulaa kakkoskoppaisen kahvaan että pääsi sisälle. Muuten en oo niihin ikinä koskenu, rasvaillu saatika putsaillu. Ja aina on päässy autoon sisälle oikeasta ovesta :)
Ainoa auto missä joutu kulkemaan hantin puolelta (sen kerran ku oli lainassa) niin äitimuorin C5 sitikka vuodelta -02.
Oon joutunut muistaakseni viimeksi vuonna 2005 käyttämään jotaki lukkosulaa kakkoskoppaisen kahvaan että pääsi sisälle. Muuten en oo niihin ikinä koskenu, rasvaillu saatika putsaillu. Ja aina on päässy autoon sisälle oikeasta ovesta :)
Ainoa auto missä joutu kulkemaan hantin puolelta (sen kerran ku oli lainassa) niin äitimuorin C5 sitikka vuodelta -02.
-
- -
- Viestit: 248
- Liittynyt: 18.9.2007 20:46
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tuosta tuli hauska juttu mieleen kun toissa talvena äipälle hain uusia talvirenkaita rengasliikkeestä omalla autolla ja tottahan se takaluukun painike oli sellasessa teräsjäässä että... Ei muuta kun rengasfirman talliin auto ja jalustalle joku sisätilan lämppäri ni siinä vaiheessa kun penkkien takana olleet kaks rengasta oli saatu uusittua oli luukku jo avattavissa ja saatiin loputkin vaihdettua :)
Noi kakkoskorisen ja ehkä kolmoskorisenkin ovien ja takaluukun lukot on niin yksinkertaisia että se ei oo kummoinen homma pistää atomeiks ja puhdstaa / voidella ne niin maan perusteellisesti.
Ja mistä toi keskuslukon pumppu saa ohjauksen? Eikö sillä pitäis olla vakiopituinen aika minkä se käy suuntaan tai toiseen?
Noi kakkoskorisen ja ehkä kolmoskorisenkin ovien ja takaluukun lukot on niin yksinkertaisia että se ei oo kummoinen homma pistää atomeiks ja puhdstaa / voidella ne niin maan perusteellisesti.
Ja mistä toi keskuslukon pumppu saa ohjauksen? Eikö sillä pitäis olla vakiopituinen aika minkä se käy suuntaan tai toiseen?
[url]Noi kakkoskorisen ja ehkä kolmoskorisenkin ovien ja takaluukun lukot on niin yksinkertaisia[/url]
Lukko on kolmosessa helpohko huoltaa, jos vain saa sen irti. Kesäkelissä ja kunnon valossa irrotin toissa kesänä kolmosen etuovien lukot, enkä ihan heti haluaisi moiseen homman ryhtyä uudelleen -monen tunnin työ. Lukkohan irrotetaan sisäkautta, peltiä on paljon edessä eikä hommaa helpota yhtään avausvivun, lukkonupin ja keskuslukon moottorin vivut, jotka pitäisi saada paikoilleen yhdessä lukkokappaleen kanssa.
Kakkosen lukon ja kahvan huolto on tuohon verrattuna lastenleikkiä, mutta siinäpä ei -ironista kyllä- jäätyminen olekaan vastaava ongelma.
Lukko on kolmosessa helpohko huoltaa, jos vain saa sen irti. Kesäkelissä ja kunnon valossa irrotin toissa kesänä kolmosen etuovien lukot, enkä ihan heti haluaisi moiseen homman ryhtyä uudelleen -monen tunnin työ. Lukkohan irrotetaan sisäkautta, peltiä on paljon edessä eikä hommaa helpota yhtään avausvivun, lukkonupin ja keskuslukon moottorin vivut, jotka pitäisi saada paikoilleen yhdessä lukkokappaleen kanssa.
Kakkosen lukon ja kahvan huolto on tuohon verrattuna lastenleikkiä, mutta siinäpä ei -ironista kyllä- jäätyminen olekaan vastaava ongelma.
Noi kakkoskorisen ja ehkä kolmoskorisenkin ovien ja takaluukun lukot on niin yksinkertaisia
Lukko on kolmosessa helpohko huoltaa, jos vain saa sen irti. Kesäkelissä ja kunnon valossa irrotin toissa kesänä kolmosen etuovien lukot, enkä ihan heti haluaisi moiseen homman ryhtyä uudelleen -monen tunnin työ. Lukkohan irrotetaan sisäkautta, peltiä on paljon edessä eikä hommaa helpota yhtään avausvivun, lukkonupin ja keskuslukon moottorin vivut, jotka pitäisi saada paikoilleen yhdessä lukkokappaleen kanssa.
Kakkosen lukon ja kahvan huolto on tuohon verrattuna lastenleikkiä, mutta siinäpä ei -ironista kyllä- jäätyminen olekaan vastaava ongelma.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.11.2007 13:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eikös ne lukkojen reiät voisi tukkia kokonaan jollain kitillä jos kakea käyttää? Vai pääseekö sinne kosteutta muuta kautta? Jos pääsee, niin sitten vuoraamaan koko lukko jollain kelmulla takapuolelta...Cavalier: Kyllä ne lukot jäätyy vaikka kauko lukot onkin...se ku koneisto jäätyy niin ei avaa kieltä ollenkaan ja jos avaa niin sitte ei ota heti kiinni. Nimim. ovi auki töihin ajettu joskus.
Ne lukkosulat jne. ja kakesarjat kyllä nostaa sen lukkonupin ylös ja siirtää sitä lukkovipua.
Mutta kun se ongelma on itse lukon sisässä ole vipu jota liikuttaa oven sisäkahva ja ulkokahva. Vipu kun jää lukkoasentoon(tosi heikko jousi pitäisi vetää se ylös) niin ovi ei vain aukea kahvasta, vaikka keskuslukko ois sen aukaissut.
Siksi tuo jousen laitto lukkoon on oikeastaan ainoa varma konsti 3 koppasen lukkoihin. Sama lukko periaatteessa kuin tuo seatin ohje ja sama osa vittuilee.
Lukkopesään saa kaataa vaikka litran lukkosulaa, se kun ei sieltä itse lukkoon kävele.
Eikai se mitenkään ylivoimainen irrotettava ollut? parin tunnin homma, keskuslukkohan toimii alipaineella, ei siellä ovessa mitään moottoria ole. Muutama vipu irti ja lukko on kädessä.
Mutta kun se ongelma on itse lukon sisässä ole vipu jota liikuttaa oven sisäkahva ja ulkokahva. Vipu kun jää lukkoasentoon(tosi heikko jousi pitäisi vetää se ylös) niin ovi ei vain aukea kahvasta, vaikka keskuslukko ois sen aukaissut.
Siksi tuo jousen laitto lukkoon on oikeastaan ainoa varma konsti 3 koppasen lukkoihin. Sama lukko periaatteessa kuin tuo seatin ohje ja sama osa vittuilee.
Lukkopesään saa kaataa vaikka litran lukkosulaa, se kun ei sieltä itse lukkoon kävele.
Eikai se mitenkään ylivoimainen irrotettava ollut? parin tunnin homma, keskuslukkohan toimii alipaineella, ei siellä ovessa mitään moottoria ole. Muutama vipu irti ja lukko on kädessä.
Jeps, tuli täälläkin koettua ekat talvikelit mk3:lla tuossa viime viikolla. Hommasin tuossa kauko-ohjattavan keskuslukituksen talvikelien pelossa ja yhtenä aamuna kävelin tuossa autolle ja painoin nappia niin kaikki muut lukkonupit nousi paitsi kuskin ovi tietenkin ja lukkopesään ei menny avain sisään. Nooh ei siinä sitten kuin takaovi auki ja käsillä nupista kiinni ja ylös ja autoon. Nyt oli pari päivää sisätiloissa sulamassa ja ruiskin lukkonupin varresta HHS 2000 ja lukkopesään kanssa, saa nähdä miten pelittää. Ens kerralla kun jäätyy niin pitänee sitten tarkemmin tutustua oven ja lukon anatomiaan.
Se on tietty suhteellista, miten helppoa on keskuslukollisen etuoven lukkkosysteemin irrotus, ei se kyllä ihan käden käänteessä käy. Itse tein sen valoisana heinäkuun päivänä, pimeänä ja kylmänä talvipäivänä saattaa kulua enemmän aikaa.
Lisäjouset kävin varaosatiskiltäkin hakemassa, mutta en kyllä mitenkään keksinyt paikkaa, johon jousi olisi keskuslukolliseen pesään käynyt -ei se yksinkertaisesti olisi sopinut sekaan. Tulipahan kuitenkin putsattua ja rasvattua hyvin, eikä temppuillut viime talvena.
Lisäjouset kävin varaosatiskiltäkin hakemassa, mutta en kyllä mitenkään keksinyt paikkaa, johon jousi olisi keskuslukolliseen pesään käynyt -ei se yksinkertaisesti olisi sopinut sekaan. Tulipahan kuitenkin putsattua ja rasvattua hyvin, eikä temppuillut viime talvena.
Oikeastaan kovin homma tuossa lukon pois käyttämisessä on nyhtää se verhoilun alla oleva muovi irti. Varsinkin 95- uudemmissä joissa se on sellaista paksumpaa tavaraa ja liimattu lujempaan. Sitten vielä kasaus vaiheessa liimata se takas.
Jäätyi ekojen kunnon pakkasten jälkeen tuosta kolmosesta lukko pesät. Aiempien kolmosten kanssa ei ole ollut sitä ongelmaa. Nooh aseöljyllä alkoi toimimaan. Suunnitelmissa onkin kauko-ohjaus joka ohjaa keskuslukituksenpumppua suoraan sähköistä. Ilmeisesti sellaisia aika edullisesti on tarvikeliikkeissä?
3BG passatista meinasivat viime valvena jäätyä itse lukkolaitteet eli ei meinanneet ovet tarttua kerralla kiinni vaan piti hakata useampaan kertaan. Sitkaalla aseöljy liuottamisella sekin hellitti.
Jäätyi ekojen kunnon pakkasten jälkeen tuosta kolmosesta lukko pesät. Aiempien kolmosten kanssa ei ole ollut sitä ongelmaa. Nooh aseöljyllä alkoi toimimaan. Suunnitelmissa onkin kauko-ohjaus joka ohjaa keskuslukituksenpumppua suoraan sähköistä. Ilmeisesti sellaisia aika edullisesti on tarvikeliikkeissä?
3BG passatista meinasivat viime valvena jäätyä itse lukkolaitteet eli ei meinanneet ovet tarttua kerralla kiinni vaan piti hakata useampaan kertaan. Sitkaalla aseöljy liuottamisella sekin hellitti.
Tuli kesällä vaihdettua kauppakassina ollut kakkoskoppanen kolmoseen. Nyt olen itsekin päässyt kokemaan tämän ihanuuden, eli kiipeämisen takaluukun kautta etupenkille.
Pitääpä ottaa työn alle sen jousen asentaminen, vaikka homma ei paljon houkuta kun joutuu tekemään koko homman ulkosalla. Mahtaako kukaan teetättäny tätä hommaa jollakin pajalla Tampereen ympäristössä?
Mutta jos päädyn tekemään se itse, niin voisiko joku isompien vahinkojen välttämiseksi vähän opastaa ovipahvin irrottamisessa. Yritin toivi etsiskellä siihen liittyviä jutusteluja, mutta enpä löytänyt seikkaperäisiä ohjeita sen tekemiseen.
Pitääpä ottaa työn alle sen jousen asentaminen, vaikka homma ei paljon houkuta kun joutuu tekemään koko homman ulkosalla. Mahtaako kukaan teetättäny tätä hommaa jollakin pajalla Tampereen ympäristössä?
Mutta jos päädyn tekemään se itse, niin voisiko joku isompien vahinkojen välttämiseksi vähän opastaa ovipahvin irrottamisessa. Yritin toivi etsiskellä siihen liittyviä jutusteluja, mutta enpä löytänyt seikkaperäisiä ohjeita sen tekemiseen.
Mutta onko jollakin kokemusta tosta nelosesta? Tänään ei auennut matkustajan ovi, kuskin ovi aukes, johtunee siitä että sisätilanlämmitin puhaltaa lämmintä ilmaa kuskin ovea päin, ja taidan myös jatkossa sen antaa puhaltaa siihen. Olisi vaan ihan kiva ettei tarvis alkaa kikkailee tollein, käsittääkseni tässä on nyt keskustelu lähinnä kolmosen lukoista joita ei saa avaimella edes auki, lukko jäässä. btw Mutta mulla lukot kyllä aukee mutta kahva lyö ikäänkuin tyhjää kun vetää kahvasta. Mikä tohon auttaisi?
Ja mistä toi keskuslukon pumppu saa ohjauksen? Eikö sillä pitäis olla vakiopituinen aika minkä se käy suuntaan tai toiseen?
Alkuperäisen keskuslukon ohjaus löytyy ainakin Golf 3/4, Vento/Bora kuskin ja repsikan ovesta.
Ja sillä on vakiopituinen aika, joka on sama molempiin suuntiin! Aikaa en muista, mutta ~3 sekunttia!
Jos autossa on comfort-järjestelmä, niin silloin ajan tulee olla ~10 sekunttia, jotta ovet, ikkunat ja kattoluukku ehtivät sulkeutua
Mulla ei ole ikinä ollut ongelmia vag tuotteiden lukoissa. Ainoastaan jos menee pikapesuun niin sen jälkeen pyrkii jäätymään itse lukkopesä mutta kun puhaltaa ilmapillillä ne kuivaksi ja pesun jälkeen jättää auton yöksi lämpimään talliin jos mahd. niin ei jäädy. Tuo aseöljy on kovasana laittaa silloitällöin kun taas lukkosulat ovat lukkojen surma.
3 ei tarvi purkaa tosiaankaan välttämättä! Säästyy isosti...
Kolmosessa ainakin ylin torx-ruuvi lukkosalpamekanismista irti (ovikarmin sivusta, ruuveja tais olla 3 per ovi), porataan varovasti reikä sisällä olevaan muoviseen lukkoboxiin ja siitä sitten suihkutetaan hyvää vaseliinia reilu määrä sisään. Ei mitään ongelmia enää, vaikka pari vuotta sitten oli pikkupakkasellakin ihan mahdotonta noitten ovien kanssa...
Eri asia sitten jos on jo jouset oikeesti rikki tms. täysin kuoleentunu
Kolmosessa ainakin ylin torx-ruuvi lukkosalpamekanismista irti (ovikarmin sivusta, ruuveja tais olla 3 per ovi), porataan varovasti reikä sisällä olevaan muoviseen lukkoboxiin ja siitä sitten suihkutetaan hyvää vaseliinia reilu määrä sisään. Ei mitään ongelmia enää, vaikka pari vuotta sitten oli pikkupakkasellakin ihan mahdotonta noitten ovien kanssa...
Eri asia sitten jos on jo jouset oikeesti rikki tms. täysin kuoleentunu
Volkkareissa on kyllä lukot aivan perseestä. Volkkari ei osaa tehdä lukkoja se tuli oma kohtasesti koettua.
Aina kun tuli pakkasta niin sai arvata aukiaako ovet ja jos ne aukes niin seuraava jännitys tuli kuin meni esim. kauppaa että saako ovia lukkoon.
Jouduin vaihtamaan 1,5 vuoden aikana kummankin etuoven lukot ja takaluukun lukon ja huollossa tekivät jokun kyhäyksen että vänkärin takaovi alkoi toimimaan.
Elikkä ei paljon voi lukkoja kehua.
Aina kun tuli pakkasta niin sai arvata aukiaako ovet ja jos ne aukes niin seuraava jännitys tuli kuin meni esim. kauppaa että saako ovia lukkoon.
Jouduin vaihtamaan 1,5 vuoden aikana kummankin etuoven lukot ja takaluukun lukon ja huollossa tekivät jokun kyhäyksen että vänkärin takaovi alkoi toimimaan.
Elikkä ei paljon voi lukkoja kehua.
Tullut parina aaumuna nyt jouduttua vähän aikaan paukuttamaan ovea kiinni että on jäänyt, viimeksi eilen aamulla vähän aikaa meni että sai oven kiinni.
Ovi kyllä auennut todella hyvin mutta kiinni se ei meinaa jäädä, onkos tuo lisäjousi-ohje tähän sovellettavissa vai puhutaanko nyt aivan eri 'ominaisuudesta'?
On aika rasittavaa jos tulee kiire lähteä ja ovi ei jää kiinni ennenkuin on kymmenkunta kertaa vetässy sen kiinni.
Ovi kyllä auennut todella hyvin mutta kiinni se ei meinaa jäädä, onkos tuo lisäjousi-ohje tähän sovellettavissa vai puhutaanko nyt aivan eri 'ominaisuudesta'?
On aika rasittavaa jos tulee kiire lähteä ja ovi ei jää kiinni ennenkuin on kymmenkunta kertaa vetässy sen kiinni.
Mulla ainakin auttoi, kun ensin lämmitti lukkomekanismit kunnolla kuumiksi ja puhalteli paineilmalla enimmät vedet pois, sitten lukon ylin kiinnitysruuvi irti ja jarrukliineriä tai vastaavaa ainetta reilusti joka puolelle taas lämmitystä ja paineilmaa ja lopuksi ruutasin aseöljyä perään + paineilmaa + aseöljyä muutamaan kertaan. => toimineet ainakin tähän päivään asti...
Nyt alkaa jo pikku hiljaa vituttaa nuo Mk3 Golffin lukot. Onko noita edes mahdollista saada toimimaan kunnolla? Monena aamuna pitänyt mennä vänkärin ovesta, kun ei kuskinovi aukea. Kahva vain lyö tyhjää. Toissapäivänä töistä lähtiessä sitten kumpikin etuoven kahva löi tyhjää. Pakkastakin vain muutama aste. Noh, ajattelin että rymytään sitten perkele takakontin kautta. Eipä onnistunutkaan, kun takakontinlukkokin jäässä... Sitä pääsi sitten kuumailmapuhaltimella sulattelemaan ja kun lopulta pääsi rymyämään sisälle, ajelin pitemmän lenkin että ovet lämpiäisi ja sulaisi. Kyllähän ne lämpeni, ja kuskinovi aukesikin mutta ei perkele mene enää kiinni ! Ei vaikka kuin paukutti. Siinä sitten kaupan pihalla ovipahvia purkamaan irti että saa niitä lukkolaitteen vipuja liikuteltua ja lämmiteltyä, ja kyllä se 45 minuutin rassaamisen jälkeen meni jopa kiinnikkin. Mutta nyt se ei taas aamulla auennut. Mitä noille nyt pitäisi tehdä? Kaikki lukkolaitteet on voideltu kunnolla syksyllä, mutta kun ei toimi vieläkään. Alkaa pikkuhiljaa vituttaa, kun ei ikinä tiedä että pääseekö sinne sisälle tai saako ovet pysymään kiinni ja nuo yleisillä paikoilla tapahtuvat purkusessiotkaan ei ole mukavimmasta päästä. Pari kertaa joutunut vetämään lämppärinroikalla ovet sisäkahvoista vastakkain kiinni, kun ei muuten pysy =) Vai eikö näillä perkele voi ajaa talvella, pitää vissiin Toyotalla veivata sitten talvet...
Syksyllä käytin lukkolaitteet irti, puhdistin ne ja voitelin aseöljyllä mutta pitää näköjään tehdä sitten sama uusiksi.
EDIT: Oisko joku muu aine aseöljyä parempaa?
EDIT2:
Sama homma minulla, mutta kun ei ole edes keskuslukkoa niin melko työlästä on päästä sisälle. Pitää kokeilla tuota lukkonupin juuresta öljyämistä pika-apuna...
EDIT: Oisko joku muu aine aseöljyä parempaa?
EDIT2:
Ei se lukkojen purkaminenkaan auta kun ei niissä lukkopesissä pysy öljyt vaan valuu pois. Meidän lukot on voideltu usein aseöljyllä mutta ikijäässä ovat nytkin ja ainoastaan kauko-ohjatulla keskuslukolla pääsee autoon JOS ei ole ollut kosteeta että ovet jämähtää kiinni.
Olen lukkonupin reijästä sumutellut öljynlitkua oven sisään lukkovipuihin ja auttaa hetken.
Sama homma minulla, mutta kun ei ole edes keskuslukkoa niin melko työlästä on päästä sisälle. Pitää kokeilla tuota lukkonupin juuresta öljyämistä pika-apuna...
Tähän väliin on hyvä laukoa eräs autoilun totuus:
Mersuilla ja muilla merkeillä paljon ajaneena voin todeta, että jokaisessa taloudessa olisi syytä olla vara-autona satasen Corolla.
Meillä on suvussa tällainen 1.3 -85 lippahattukorilla. Sillä mennään kun muut vehkeet ovat telakalla, on siis yhteiskäytössä. :) Pelaa aina.
Mersuilla ja muilla merkeillä paljon ajaneena voin todeta, että jokaisessa taloudessa olisi syytä olla vara-autona satasen Corolla.
Meillä on suvussa tällainen 1.3 -85 lippahattukorilla. Sillä mennään kun muut vehkeet ovat telakalla, on siis yhteiskäytössä. :) Pelaa aina.
-
- -
- Viestit: 76
- Liittynyt: 1.9.2006 18:13
Lyökö niissä etuovissa kahvat tyhjää, vain onko pelkästään se lukkopesä jäässä? Kokeile lämmittää kuumailmapuhaltimella tai vaikka föönillä niitä lukkoja ja kahvoja, se voi hyvällä tuurilla aueta. Jos ei aukea niin sitten kontin kautta ryömimään...
Mikä avausnipukka sinulla on hukassa? Eikö ventossakin kontti ole ulkoapäin avattavissa ihan normaalisti, ja jos takapenkit on auki niin mikä siinä on ongelma? Vai onko se selkänojasysteemi jotenkin golffista poikkeava? Vai pitääkö venton kontti avata lukosta keskuslukolla?
Mikä avausnipukka sinulla on hukassa? Eikö ventossakin kontti ole ulkoapäin avattavissa ihan normaalisti, ja jos takapenkit on auki niin mikä siinä on ongelma? Vai onko se selkänojasysteemi jotenkin golffista poikkeava? Vai pitääkö venton kontti avata lukosta keskuslukolla?
-
- -
- Viestit: 76
- Liittynyt: 1.9.2006 18:13
ongelmanahan on se että molemmista lukoista on katkennu se joku linkku sieltä lukkopesästä ja kyllä tiedän missä ne takapenkin avausnipukat on mutta pitääkö siihen kehitellä joku erikoisavain että saa sen penkin kallistettua kun eihän ventosta lähe hattuhylly irti ja vaikka lähtis niin se on umpipeltinen runko siinä. uudet lukkopesät on jo, ja uudet linkkuosat mutta kun vaan pääsis tuonne kotteroon sisälle. niin ja kyllä siinä se peräkontti aukee kun vaan siitä pääsis eteenpäin!
-
- -
- Viestit: 76
- Liittynyt: 1.9.2006 18:13
no niin..homma ratkaistu. paksusta rautalankasta tehdyllä ihmevempaimella sain penkin kallistusvipua kammettua ylöspäin samalla kun työnsin omalla päällä selkänojaa eteenpäin niin johan aukes selkänoja ja siitä sitten ryömien sisälle mikä ei ollut helppoa tämmöiselle 100 kg karpaasille! ja huomenna pääsee vaihtamaan uudet lukko osat.
Itse onnellisena volkkarin omistajana olen välttänyt hyvällä tuurilla nuo lukkojen jäätymiset, no nyt omassa kulkineessa takaovet (molemmat) "vetävät tyhjää" niinkuin tuolla ylempänä jo kerrottiin. Hauskaa tästä tekee se, että ovet toimivat vain silloin kun on -3 tai enemmän pakkasta :D Noh syykin tähän on melko selvä, lukoissa on semmoset *perma vaseliinit että koko kellokoneisto on täysin takkusessa.
Pienenä vittumaisena projektina ajattelin kunnostaa tuon lukko kappaleen. Tässä pari kuvaa mitä voi pällistellä ja vastailen mielelläni kysymyksiin vaikka privankin kautta.
Lukko purettuna 1
Lukko purettuna 2
Lukko purettuna 2
Jonkun verran repimistä yhen luko tähden...
Edit:Linkit updatettu
Pienenä vittumaisena projektina ajattelin kunnostaa tuon lukko kappaleen. Tässä pari kuvaa mitä voi pällistellä ja vastailen mielelläni kysymyksiin vaikka privankin kautta.
Lukko purettuna 1
Lukko purettuna 2
Lukko purettuna 2
Jonkun verran repimistä yhen luko tähden...
Edit:Linkit updatettu
Viimeksi muokannut -Onze-, 25.2.2008 18:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 191
- Liittynyt: 31.1.2008 18:17
Lukkoasia taitaa olla yleinen valitusaihe näissä volkkareissa.
Ei täällä ole ollut mitään ongelmia,kunhan vaan voitelee lukot ja mekanismit kunnolla aseöljyllä. Ja ennen öljyämistä, kunnollinen puhdistus koko lukkomekanismille.
Juuri näin!
Tänä aamuna sain lukkotestin päätökseen kun oli mukavasti pakkasta.
Olin jo aiemmin eukon kolffista huoltanut kuskinoven lukon. Eli olin irrottanut koko lukkolaitteen ovesta ja putsasin sen moneen kertaan.
Putsauksessa käytin elektroniikkasprayta mutta jälkeenpäin muistin että olisihan mulla ollut jarrukliineriäkin hyllyssä mutta hyvin lähti tuolla el-spraylläkin.
Putsilitkun lisäksi tietysti runsaasti paineilmaa suojalasit päässä (kliinerit roiskuu silmille kun puhaltelee).
Puhdistaminen on erittäin tärkeää sillä vuosien varrella lukkoon on kertynyt jos jonkinlaista töhnää joka sitoo kosteutta tehokkaasti ja siten myös jäätyy helposti.
Putsauksen jälkeen osien liikuttelua ja yleistä fiilistelyä ja sitten ruiskin pyssyrasvaa eli siis aseöljyä pitkin lukkomekanismia vipstaakeja samalla väännellen että öljy pääsee varmasti joka paikkaan.
Lukkosylinterin ja kahvan huolto vielä vähän samaan tyyliin.
No sitten itse testiin. Käytin auton eilen harjapesussa jonka jälkeen kuivasin kaikki ovien tiivisteet ja tiivistepinnat huolellisesti. Roiskin silikonisprayta tiivisteisiin ja jätin auton pakkasen armoille yöksi.
Tämä aamuna oli totuuden hetki kun pakkastakin oli yli 10 astetta. Kuskin ovi aukesi täysin ongelmitta ja jopa sulkeutuikin.
Sen sijaan repsikan lukko jota en siis ollut vielä huoltanut, teki tyypilliset VAG-temput: Ovi aukesi mutta jo kahvaa vetäessä oli selvää että ovi ei tule enää lukittumaan. Eikä lukittunut!
No mutta mikä on tämän viestin pointti? Se on se että ihan oikeasti kannattaa nähdä vähän vaivaa ja huoltaa lukot. Vielä kun tämän homman ymmärtäisi tehdä jo ennen talvea.
-
- -
- Viestit: 191
- Liittynyt: 31.1.2008 18:17
-
- -
- Viestit: 46
- Liittynyt: 8.11.2003 0:43
Kovin on tuttuja ongelmia foorumilaisilla. Omassa autossa saa myös tapella romulukkojen kanssa. Aamukiireessä todella lystikästä odotella, että oven saa kiinni auton lämmetessä. Joskus on käynyt jopa niin, että auton on laittanut lämpiämään samalla kun raappaa ikkunoita ja eiköhän keskuslukko napsauta kaikki ovet kiinni. Siinä ollaan ihmeissään jos ei vara-avaimet satu olemaan mukana.
Minnekäs tuota aseöljyä pitää oikein suihkia 3B Passatissa ? Kun lukkolaite on siis paikallaan. Ja onko tuohon jotain täysin varmasti toimivaa ratkaisua kun eilen auto säikähti pakkasta, jota oli jopa -2 astetta. Eli ovet kyllä aukesi mutta kuskinovi ei suostunut aluksi menemään kiinni ja sitten meni puoliks, kun auto vähän lämpeni. Kaupungilla meni sitten hetken ajelun jälkeen kokonaan kiinni ja vielä kotiin tullessa toimi hyvin, tiedä nyt sitten kun on ollu yön yli pakkasta ja on vieläkin. Olisi kiva saada apuja mahd. pian.
Ei prklö, jo toisen kerran tällä viikolla ajoin töistä kotio pitämällä kuskinovesta kiinni :( Kumma juttu kun peruasiat ei ole kunnossa ja auto on tuotu markkinoille, tässä harmittaa sen verran paljon että on viiminen VAGgine minkä hankin... Purkaisin ovipahvin mutta kun ei ole mahdollisuutta kun vasta ensi vuonna...
Minne tarkalleen suihkautit tuota sinolia ?
mun mielestä on parhaiten toiminut ku on purkanu ja puhdistanu jarrukliinerin kans sen mekanismin. jos jäätynyt lauhan kelin jälkeen niin suihkautin sinolia sinne että se "kuivatti" lukon.
Minne tarkalleen suihkautit tuota sinolia ?
Oli tarkoitus kesällä purkaa, putsata ja laittaa lisäjousi Golffin lukkoihin, mutta ei saanut aikaiseksi. Nyt ei ole kunnon tallia. Auto on ulkona Etelä-Suomen "talvessa" ja sillä ajetaan lyhyttä satunnaista ajoa. Onneksi on tolppapaikka. Taitaa sisätilan lämmitin kulua loppuun ennen kevättä...
Ei ole mikään ihme, että 12 vuotta vanhat voiteluaineet alkavat kuivua ja pöly tehdä tehtävänsä, mutta eikö lukon kaivamiseksi esille olisi voinut tehdä helpompaa?
Ei ole mikään ihme, että 12 vuotta vanhat voiteluaineet alkavat kuivua ja pöly tehdä tehtävänsä, mutta eikö lukon kaivamiseksi esille olisi voinut tehdä helpompaa?
-
- -
- Viestit: 133
- Liittynyt: 21.9.2007 17:48
- Viesti:
No taas tämä ihanuus alkaa, kolmoskoppaan piti toissapäivänä kömpiä vänkärin ovesta sisään.
Siitä v*ttuuntuneena putsasin lukot kunnolla Bräkleenillä. Sen jälkeen voitelin aseöljyllä, ja vetäsin ovitiivisteisiin monta kerrosta silikonia.
Nyt on parina aamuna auennut ilman ongelmia, seurataan tilannetta :)
Borassa on onneksi kaukosäätönen keskuslukko.
Siitä v*ttuuntuneena putsasin lukot kunnolla Bräkleenillä. Sen jälkeen voitelin aseöljyllä, ja vetäsin ovitiivisteisiin monta kerrosta silikonia.
Nyt on parina aamuna auennut ilman ongelmia, seurataan tilannetta :)
Borassa on onneksi kaukosäätönen keskuslukko.
Kolmosessa ainakin pitää lukko ottaa käteen ja rasvailla sitten, kun ei sitä saa oikein rasvattua saati sitten putsattua paikoillaan. Tässä on asiaa jousen asennuksesta seattiin ja varmaan samat lukot on muissakin konsernin tuotteissa. http://www.seatclubfinland.com/filet/ma ... usopas.pdf Jousen asennus on varmasti helpompi homma, kuin ryömiä jokatoinen päivä takaluukun kautta sisään.
Kuinkahan hyvin tuon linkin ohje pätee MK3 Golffiin...?Elikkä onkos nuo lukon osat samanlaisia, kuin tuossa Seatissa...?Kiva huomata, että en ole tämän ongelman kanssa yksin...:DMuutamana aamuna temppuillut tuossa omassa MK3:ssa nuo lukot, mutta lukkorasvan (Wurth) todella runsas laitto suoraan lukkopesään ja lukon kielekkeeseen auttoi, eikä lukot ole nyt muutamaan päivään temppuillut, vaikka pikkupakkasta ollutkin...Sama ongelma sitä ennen, elikkä joko ovenkahva lyö tyhjää tai ovi ei enää mene kiinni...ajattelin tehdä hieman ennakoivaa huoltoa ja käyttää nuo lukkomekanismit irrallaan...Mutta innolla odottelen mitä tämä on kun kovat pakkaset tulee...
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Lukon osat on kutakuinkin samat.
Tuon ohjeen mukaan virittelin jouset ex:ääni.
Kauko- ohjaimen asensin ensimäisen rikotun lukkolipareen jälkeen.
Jännityksellä odotellaan tulevaa talvea. Tuohon nykyiseen joutuu sitten menemään suksiluukun kautta :)
Tuon ohjeen mukaan virittelin jouset ex:ääni.
Kauko- ohjaimen asensin ensimäisen rikotun lukkolipareen jälkeen.
Jännityksellä odotellaan tulevaa talvea. Tuohon nykyiseen joutuu sitten menemään suksiluukun kautta :)
Viimeksi muokannut Klonksvaagen, 22.11.2008 9:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Osaiskoha kukaa antaa kotikonsti vinkkejä millä fixais ton lukon avainreikä lärpäkkeen, siis sen mikä peittää reijjän ku avain ei siinä ole ja taittuu jotenki sivuun piiloon kun avain työnnetään rakoon. Noh, mullahan se jäi sinne piiloon ja nyt ajaessa sinne varmasti rupee kertymään paskaa ja kosteutta, kohta ei sitte enää taaskaan käänny avain lukossa. Kokeilin jo että palautuiskoha ku lämmittää sitä lärpäkettä, ei ainakaan se auttanu että huulet kiinni lukkoon ja pitkä puhallus lämmintä ilmaa.
Vai joutaisikkoha antti vai kukakohan foorumalainen täällä mikkelissä mulla vastikään putsas passatin lukot paskasta, jouduttiin iha purkamaan koko ovikotelo että päästiin osiin käsiks. ja hän kerto että sillä itelläkin on passat, mutta eipähä jääny nimi muistiin. Tuu kurkkaa ni tarjoon kahvit :D
Vai joutaisikkoha antti vai kukakohan foorumalainen täällä mikkelissä mulla vastikään putsas passatin lukot paskasta, jouduttiin iha purkamaan koko ovikotelo että päästiin osiin käsiks. ja hän kerto että sillä itelläkin on passat, mutta eipähä jääny nimi muistiin. Tuu kurkkaa ni tarjoon kahvit :D
-
- -
- Viestit: 91
- Liittynyt: 25.10.2008 17:59
Ite olen käyttänyt lukoissa ainoastaan aseöljyä ja ilman minkään näköisiä lukko ongelmia!!! olen kuullut luotettavilta tahoilta että perinteiset lukkosulat sisältää VETTÄ.Hhmmm, aika mielenkiintoista että aineessa minkä pitäisi sulattaa lukkoja, onkin nestettä mikä nimenomaan aiheuttaa nämä ongelmat!!!
Nyt toimii ronkin lukkokin vaikka tuli kunnon pakkasetkin.
Purin heebelit esiin, pesin kunnolla bräkleenillä ja siten voitelin ohuella crc:llä kun aikaisemmin hyväksi hvaittua aseöljyä ei ollut käsillä. Tosta on lukkopesän likahaitta rikki pesä on täsin jumissa, en ole haittoja saanut liikkeelle aikaisemminkaan liottelemalla. Vesi pääsee varmaa lukkopesän läpi vivustoon kun sitä lika haittaa ei ole.
Kävin tilaamassa Laakkoselta uuden pesän, sarjoitettuna 130e.
Purin heebelit esiin, pesin kunnolla bräkleenillä ja siten voitelin ohuella crc:llä kun aikaisemmin hyväksi hvaittua aseöljyä ei ollut käsillä. Tosta on lukkopesän likahaitta rikki pesä on täsin jumissa, en ole haittoja saanut liikkeelle aikaisemminkaan liottelemalla. Vesi pääsee varmaa lukkopesän läpi vivustoon kun sitä lika haittaa ei ole.
Kävin tilaamassa Laakkoselta uuden pesän, sarjoitettuna 130e.
Tänään oli pakko osallistua jäätyvien lukkojen korjaustalkoisiin, kun audin kuskin oven sisäkahva jäi auki-asentoon ja ovi siten kanssa. Rouva kommentoi, että on vaikea ajaa, kun täytyy toisella kädellä pitää ovea kiinni ja toisella ajaa.
Audin oven sisäpuolisessa avausvaijerissa on pieni sunnitteluvirhe, vaijerin kuori tekee pienen mutkan oven sisällä ja kondensoitunut vesi jää seisomaan vaijerin kuoren sisään.
Oven lukon purkaminen tuossa autossa on kertaluokkaa helpompi kuin esim. golfissa. Pelkän lukkosysteemin saa verhoilua purkamatta irti avaamalla kaksi kuusiruuvia. ja taivuttelemalla vaijeri ja avausvipu irti.
Painepesuri on muuten oivallinen laite lukkosysteemin pinttymien puhdistukseen. Ensin hieman vahvaa Pinelineä ja sitten pesurillä perään ja huuhtelu kuumalla vedellä+paineilmaa.
Lukkolaitteen voiteluun käytin rohkeasti CRC:n Multilubea. Tuolla aineella on erinomainen sitkostumiskyky aseöljyyn verrattuna, mutta hieman jännittää, onko liian jäykkää pakkaseen.
Avausvaijerin kuivasin puhalitimella ja ruiskin crc:tä perään. Lopuksi voitelu CRC:n aseöljyllä.
Audin oven sisäpuolisessa avausvaijerissa on pieni sunnitteluvirhe, vaijerin kuori tekee pienen mutkan oven sisällä ja kondensoitunut vesi jää seisomaan vaijerin kuoren sisään.
Oven lukon purkaminen tuossa autossa on kertaluokkaa helpompi kuin esim. golfissa. Pelkän lukkosysteemin saa verhoilua purkamatta irti avaamalla kaksi kuusiruuvia. ja taivuttelemalla vaijeri ja avausvipu irti.
Painepesuri on muuten oivallinen laite lukkosysteemin pinttymien puhdistukseen. Ensin hieman vahvaa Pinelineä ja sitten pesurillä perään ja huuhtelu kuumalla vedellä+paineilmaa.
Lukkolaitteen voiteluun käytin rohkeasti CRC:n Multilubea. Tuolla aineella on erinomainen sitkostumiskyky aseöljyyn verrattuna, mutta hieman jännittää, onko liian jäykkää pakkaseen.
Avausvaijerin kuivasin puhalitimella ja ruiskin crc:tä perään. Lopuksi voitelu CRC:n aseöljyllä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa