Justy 1.2 Turbo Ic
Valvoja: ffp jäsenet
Justy 1.2 Turbo Ic
No niiiin... eli taas olis tällänen turhanpäiväinen ajan/rahan haaskaus projekti.
Subaru Justy 1.2 4x4 -89. Eli siis 3 pyttynen pätkytin :)
Autosta kuva
Tää on nyt huono kuva autosta kun ehdin sen jo purkaa ennen kun muistin ottaa siitä kuvia, mut onpan kummiskin.
Sisusta
Punaiseenpaholaiseen olisi taas tälläset hilut sovellettava -> Rojut
-Elikkä KKK:n KO3 ahdin jolla ajettu vain 9000km!
-Boschin pikkuinen bensapumppu. (IS Sierrasta)
-Paineistettu kaasari Turbo Charadesta 32mm.
-Cooleri rs turbo ekkeristä.
-Bensanpaineen säädin.
Koneeseen pitäisi saada kestävyyttä tälläisella kasalla rojua -> Osat eli: kk-laakerit, kampuran laakerit, männänrenkaat, kytkinpaketti, ketjunlaahain... jne.
Eli kone laakeroidaan kokonaan ja hoonataan/rengastetaan... Hoonaus , Männät ja kytkinpaketti tulee uusi.
Kannen oikasin ja venttiilit tahnasin... venttiilivarren kummit vaihoin tietty samalla. tässä pari kuvaa moniventtiili tekniikasta ;) -> Kansi1 Kansi2
Vauhtipyörä keveni 11kg -> 7kg Vauhtipyörä
Hommat on nyt siinä vaiheessa että sylinterit hoonattu ja pitäisi ruveta läjäämään konetta. Osat ja kaikki olisi eli homma on vaan nyt ajasta kiinni.. Moottori
...kun kone on kasassa se laitetaan koriin kiinni ja ruvetaan pakosarjaa suunnittelemaan.
Subaru Justy 1.2 4x4 -89. Eli siis 3 pyttynen pätkytin :)
Autosta kuva
Tää on nyt huono kuva autosta kun ehdin sen jo purkaa ennen kun muistin ottaa siitä kuvia, mut onpan kummiskin.
Sisusta
Punaiseenpaholaiseen olisi taas tälläset hilut sovellettava -> Rojut
-Elikkä KKK:n KO3 ahdin jolla ajettu vain 9000km!
-Boschin pikkuinen bensapumppu. (IS Sierrasta)
-Paineistettu kaasari Turbo Charadesta 32mm.
-Cooleri rs turbo ekkeristä.
-Bensanpaineen säädin.
Koneeseen pitäisi saada kestävyyttä tälläisella kasalla rojua -> Osat eli: kk-laakerit, kampuran laakerit, männänrenkaat, kytkinpaketti, ketjunlaahain... jne.
Eli kone laakeroidaan kokonaan ja hoonataan/rengastetaan... Hoonaus , Männät ja kytkinpaketti tulee uusi.
Kannen oikasin ja venttiilit tahnasin... venttiilivarren kummit vaihoin tietty samalla. tässä pari kuvaa moniventtiili tekniikasta ;) -> Kansi1 Kansi2
Vauhtipyörä keveni 11kg -> 7kg Vauhtipyörä
Hommat on nyt siinä vaiheessa että sylinterit hoonattu ja pitäisi ruveta läjäämään konetta. Osat ja kaikki olisi eli homma on vaan nyt ajasta kiinni.. Moottori
...kun kone on kasassa se laitetaan koriin kiinni ja ruvetaan pakosarjaa suunnittelemaan.
Viimeksi muokannut mks900, 3.7.2006 23:50. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
Ammamiehen hoonaama! Hyvä siitä tulee silti :) tumps up sik ossom!
Viimeksi muokannut Ampenaattori, 3.1.2006 20:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Juu kyllä se kipuaa kummiin paikkoihin... tosin tuo 68hv ei niin hirveen pitkälle riitä nelivedossa vaikka yllättävän pirteä peli vakiona onkin!
Toi on vähän ongelmallinen muutenkin virittää kun:
- Mitään muuta parempaa konetta tohon ei saa mahtumaan.
- Kytkin tossa on melko pieni ja isompaa/parempaa ei saatavilla.
- Voimansiirto myöskin melko rimpula. Että se nyt on vaan tyydyttävä siihen noin ~100hv :)
Seuraavana sitten varmaan: kestävempi alakerta, isompi puhallin...? yms, vai mitä? :)
Toi on vähän ongelmallinen muutenkin virittää kun:
- Mitään muuta parempaa konetta tohon ei saa mahtumaan.
- Kytkin tossa on melko pieni ja isompaa/parempaa ei saatavilla.
- Voimansiirto myöskin melko rimpula. Että se nyt on vaan tyydyttävä siihen noin ~100hv :)
Viimeksi muokannut mks900, 3.1.2006 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
Mitään muuta parempaa konetta tohon ei saa mahtumaan
Ei vai?
http://sites.rapidus.net/lheureum/justywrx/english.html
Kyllähän sinne on mahtunut WRX impun kone ;)
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
-
- -
- Viestit: 173
- Liittynyt: 31.7.2003 15:34
[OT]
Propellihattu päässä näitä kirjoitellaan... :)
Mutta voisi tuossa vesijäähdytteisessä pakosarjassa olla ideaakin - varsinkin jos myös turbo olisi vesijäähdytetty (esim. venemoottoreissa kohtalaisen yleinen ratkaisu). Olettaisin, että imusarjaan menevän ilman lämpö olisi merkittävästi alhaisempi kuin perinteisellä, jäähdyttämättömällä turbolla. Välijäähdytin tietenkin auttaa, mutta näin voisi päästä vielä kylmempää ilmaa työntämään imusarjaan? Ja teho sen kun kasvaa :)
Kertokaas tietävämmät, minkälaisissa lukemissa ahdetun ilman lämpötila liikkuu, välijäähdyttimellä ja ilman? Voisko tuosta vesijäähystä olla käytännön hyötyä?
[/OT]
Propellihattu päässä näitä kirjoitellaan... :)
Mutta voisi tuossa vesijäähdytteisessä pakosarjassa olla ideaakin - varsinkin jos myös turbo olisi vesijäähdytetty (esim. venemoottoreissa kohtalaisen yleinen ratkaisu). Olettaisin, että imusarjaan menevän ilman lämpö olisi merkittävästi alhaisempi kuin perinteisellä, jäähdyttämättömällä turbolla. Välijäähdytin tietenkin auttaa, mutta näin voisi päästä vielä kylmempää ilmaa työntämään imusarjaan? Ja teho sen kun kasvaa :)
Kertokaas tietävämmät, minkälaisissa lukemissa ahdetun ilman lämpötila liikkuu, välijäähdyttimellä ja ilman? Voisko tuosta vesijäähystä olla käytännön hyötyä?
[/OT]
Tänään otin itteäni niskasta kiinni ja palasin tämän projektin kimppuun. Sain kaasarin pelaamaan ja bensapumpun toimimaan oikein päin niin käyntiinhän se hörähti!
Ei vuotoja eikä muutakaan ihmeellistä... putki vaan ei ole vielä paikoillaan niin ei täällä asutusalueella hirveesti viittinyt polkea.
Kivat saundit tosiaan :D
Ens viikonloppuna hinaan auton maalle ja teen pakoputken loppuun niin pääsee testaan kunnolla ja kokeileen kytkimen toimintaa... Täytyy kuvata vähän videoo tapahtumasta ;)
Ei vuotoja eikä muutakaan ihmeellistä... putki vaan ei ole vielä paikoillaan niin ei täällä asutusalueella hirveesti viittinyt polkea.
Kivat saundit tosiaan :D
Ens viikonloppuna hinaan auton maalle ja teen pakoputken loppuun niin pääsee testaan kunnolla ja kokeileen kytkimen toimintaa... Täytyy kuvata vähän videoo tapahtumasta ;)
Putkisto valmis ja Justy käy ja kukkuu! Ja ahtaakin... :)
Noin 15km ajettu ja hyvin tuntuisi pelaavan.. paitsi kytkin luistaa 3 vaihteella noin 0,4bar:sta eteenpäin. (Tosin tuo levy vaatii kuulemma noin 200-300km sisään ajon ennen kun rupeaa pitämään...)
Niin ja ahtoja nyt max. 0,5 (kellon tanko niin löysällä kun saa) ja viivettä ei oikeastaan yhtään. Ennen 2000 rupeaa jo ahtamaan.
Vääntöä ainakin tuli melko mukavasti ja äänimaailma on kyllä enemmän kuin onnistunut ;) Täytyy huomenna ottaa vähän kuvia...
Noin 15km ajettu ja hyvin tuntuisi pelaavan.. paitsi kytkin luistaa 3 vaihteella noin 0,4bar:sta eteenpäin. (Tosin tuo levy vaatii kuulemma noin 200-300km sisään ajon ennen kun rupeaa pitämään...)
Niin ja ahtoja nyt max. 0,5 (kellon tanko niin löysällä kun saa) ja viivettä ei oikeastaan yhtään. Ennen 2000 rupeaa jo ahtamaan.
Vääntöä ainakin tuli melko mukavasti ja äänimaailma on kyllä enemmän kuin onnistunut ;) Täytyy huomenna ottaa vähän kuvia...
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
Oliko nyt siis näin, että vakio puristuksilla mennään vai oliko paksumpaa pahvia kannen ja lohkon välissä?
Vakiolla juu 9:1
Hienoa!
Kikotin siis liikkuu, pitää todellakin tulla ajelemaan sillä tässä kesän aikana :)
Samalla voitas muistella vanhoja ja juoda viinaa :D
Tuuppas vaan käymään. lomatkin alkaa kesäkuunlopussa ja kestää 6vk ;)
http://www.roihuracing.net/kuvat/Vanteet.jpg
Ostin näinkin hienot 13" vanteet :D pientä fiksailua vaatii vaan. Uusia kuvia auton alla kun ampenaattori saa vaan mallin pintaan.
http://www.roihuracing.net/kuvat/psarja.jpg
Montakohan astetta nyt tippuu konetilan lämpötila...? Meinaan kävi ennen tosi kuumana! .. tulee tehojakin lisää kun pysyy ahtoilma viilempänä ;) (tai sitten ei)
Ostin näinkin hienot 13" vanteet :D pientä fiksailua vaatii vaan. Uusia kuvia auton alla kun ampenaattori saa vaan mallin pintaan.
http://www.roihuracing.net/kuvat/psarja.jpg
Montakohan astetta nyt tippuu konetilan lämpötila...? Meinaan kävi ennen tosi kuumana! .. tulee tehojakin lisää kun pysyy ahtoilma viilempänä ;) (tai sitten ei)
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
Täytyy kyllä sanoa että yllättävän hienosti toimi tuo turbo, vaikka ajokokemukseni sijoittuu ajalle ennen säätöjä. Herää tosi hyvin ja tuli rutkasti kaivattua vääntöä 1.2 litraseen monsteriin. Mokoma kippo kun ei paina mitään, niin liikahtaakin noilla tehoilla yllättävän hyvin.
Jii Bee: Tässä tapauksessa ei ole huolta lahoamisesta. Tässä on hyvälaatuinen pakosarja.
Kuplavolkkarin "käärmeenpesiä" (=vireistyspakosarja) tuommoiseen on kääritty.
Auttaa ainakin sen verran ettei takahelmasta pala maalit pois, miinuksena se että lahottaa ainakin heikompilaatuisia pakosarjoja tehokkaasti... Mikäli pääsee kastumaan.
Jii Bee: Tässä tapauksessa ei ole huolta lahoamisesta. Tässä on hyvälaatuinen pakosarja.
Tässä on hyvälaatuinen pakosarja.
:) toivottavasti.
Nyt kävi eilen illalla sillain et jotain tapahtui eilen koneelle ja ainakin kansi on todennäköisesti nostettava pois. Alkoi tyhjäkäynnillä sellainen naputus ku yhessä venttiilissä ois iso välys :( (välykset tarkistin)
kyllä vähän vituttaapi. Just kun sain sen toimiaan hyvin...
Niin niistä tehoista ei oo kyllä tietoa mut veikkaampa että noin 100hp etupyöriltä kun nostaa vielä tosta 0,4 -> 0,5bar paineet. Meinaan hiekkatiellä kuveti talvirenkailla ja noilla 0,4paineilla 3 vaihteella ihan kaasulla lähti etupäästä pito ja rupes veteleen holtittomasti noin 60km/h nopeudella ;) ...vähän tosiaan huono vertaus kuva mut kuiteskin.
Viikonloppuna laivalle ja ens viikolla paneutuis enemmän asiaan.
Tälläinen käikäle löytyi männän päältä. Outoa... mikähän tuo on? Joku kaasarin osa ilmeisesti?
Nooh... onneksi ei kuitenkaan tehnyt mitään tuhoa kun vaan hipoi mäntää eikä kanteen eikä mäntään jäänyt jälkeä muuhun kuin karstaan.
Nooh... kansi oikaistavaksi ja takaisin kasaan. Tulipahan kk-laakeritkin tarkastettua samalla :(
Ps. Tosta kuvasta on vaikea hahmottaa kokoa mut se on sellanen noin 1cm pitkä ja pari milliä paksu.
Nooh... onneksi ei kuitenkaan tehnyt mitään tuhoa kun vaan hipoi mäntää eikä kanteen eikä mäntään jäänyt jälkeä muuhun kuin karstaan.
Nooh... kansi oikaistavaksi ja takaisin kasaan. Tulipahan kk-laakeritkin tarkastettua samalla :(
Ps. Tosta kuvasta on vaikea hahmottaa kokoa mut se on sellanen noin 1cm pitkä ja pari milliä paksu.
Kytkin luistaa kylmänä reilusti mutta hieman kun sitä lämmittää nii pitää jo ihan kohtuullisen hyvin.
Nyt uskaltanu jo vähän kenkiä ja 0,6bar ahdoilla 2 vaihteella sutii asfaltilla suoraan ajaessa ihan kaasulla 10m ja hiekallatiellä vielä 4 vaihteella :) ...siis etuvedolla.
Täytyy kuvailla tällä viikolla videon pätkää raaserista.
Nyt uskaltanu jo vähän kenkiä ja 0,6bar ahdoilla 2 vaihteella sutii asfaltilla suoraan ajaessa ihan kaasulla 10m ja hiekallatiellä vielä 4 vaihteella :) ...siis etuvedolla.
Täytyy kuvailla tällä viikolla videon pätkää raaserista.
(Video poistettu)
Kytkin luistaa ihan sikana ja ahdot tietty sit laskee... (olikohan liioittelua yrittää asfaltilla? :)
Onneks hiekalla sutii vielä 4:lla.
ei ole oikein hyvä tollanen levy... pitäs vissiin olla samalla se jäykempi asetelma.
Kytkin luistaa ihan sikana ja ahdot tietty sit laskee... (olikohan liioittelua yrittää asfaltilla? :)
Onneks hiekalla sutii vielä 4:lla.
ei ole oikein hyvä tollanen levy... pitäs vissiin olla samalla se jäykempi asetelma.
Viimeksi muokannut mks900, 1.8.2006 0:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Vakioasetelma ja samanlainen levy kun teillä ja pitää nyt tosi hyvin! Ajoin vaan sillain että se päässyt luistamaan niin rupesi pitämään pikkuhiljaa hyvin. Alussa luistatin aika paljon niin ei pitänyt pitkään aikaan yhtään.
Joo eipä tohon enempää uskalla tehoja edes haaveilla kun on sisuskalut nähnyt ;)
Niin ja vakiona tässä on 68hp
Joo eipä tohon enempää uskalla tehoja edes haaveilla kun on sisuskalut nähnyt ;)
Niin ja vakiona tässä on 68hp
Tämä projekti on nyt myyty...
Hyvät viedään näköjään käsistä!
... mitähän seuraavaksi keksisi?
Edit. http://www.youtube.com/watch?v=jegeQwYEsks
Hyvät viedään näköjään käsistä!
... mitähän seuraavaksi keksisi?
Edit. http://www.youtube.com/watch?v=jegeQwYEsks
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa