Auton tehojen mittaus
Valvoja: ffp jäsenet
Auton tehojen mittaus
Onko lahden alueella tai lähellä yritystä joka mittaa auton tehoja?Ja entäpä millainen homma on katsastaa lastutettu auto?
^ Nyt kyllä tuli yllytys rikokseen, eikun raastupaan vaan jos jotain käy...
Eikun en ikuna ole kuullut kenenkään käyneen muutoskatsastamassa lastutusta, ja joissain tapauksissa edes turbotusta, mutta kuitenkin. Periaatteessa vertailu mallisarjan tehokkaamman tai tehokkaimman kanssa ja sen mukaiset turvalaitteet, eli työtä saattaa olla, mutta usein turbokoneellisessa on jo isot jarrut. Teho ei saa nousta mallisarjan tehokkaimmasta yli 20% lukemaa ja lastusta pitää olla päästötodistus, koska käytännössä kaikki lastutettavat autot ovat vähänpäästöisiä ja useimmat vielä tiukemmilla normeilla. Vain ennen -91 olevat isopäästölliset menevät ihan pelkällä katsastuksen pakokaasumittauksella.
Eikun en ikuna ole kuullut kenenkään käyneen muutoskatsastamassa lastutusta, ja joissain tapauksissa edes turbotusta, mutta kuitenkin. Periaatteessa vertailu mallisarjan tehokkaamman tai tehokkaimman kanssa ja sen mukaiset turvalaitteet, eli työtä saattaa olla, mutta usein turbokoneellisessa on jo isot jarrut. Teho ei saa nousta mallisarjan tehokkaimmasta yli 20% lukemaa ja lastusta pitää olla päästötodistus, koska käytännössä kaikki lastutettavat autot ovat vähänpäästöisiä ja useimmat vielä tiukemmilla normeilla. Vain ennen -91 olevat isopäästölliset menevät ihan pelkällä katsastuksen pakokaasumittauksella.
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 2.1.2004 17:32
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 2.1.2004 17:32
Hellakimmo:
Siis suo 20% tehonnousu koskee vain seuraavia tapauksia:
Jos vaihdetaan moottori, Moottori turbotetaan tai kantta viilataan. (saattaa myös olla jotain muita)
7kg/kw sääntö on se lopullinen.
eli jos turbotat autosi joka painaa esim 700kg ja mallisarjan tehokkain on 100hv saa teho nousta 120hv:n asti. tämänjälkeen uudestaan jossa max teho on 100kw. täysin laillinen.
Vähäpäästöisyyden mittaus maksaa ~1500e ja kestää päivän (+500e seuraavat jos tarvitsee)
Kannattaa miettiä sitäkin jos sitä vähäpäästöistä turbopeliä lähtee virittämään.. kuitenkin se että esim repo poistaa kamppeet ja laittaa takaisin tulee maksamaan varmasti ~2000e. samalla hinnalla varmasti hoitaa myös päästölaput.
Siis suo 20% tehonnousu koskee vain seuraavia tapauksia:
Jos vaihdetaan moottori, Moottori turbotetaan tai kantta viilataan. (saattaa myös olla jotain muita)
7kg/kw sääntö on se lopullinen.
eli jos turbotat autosi joka painaa esim 700kg ja mallisarjan tehokkain on 100hv saa teho nousta 120hv:n asti. tämänjälkeen uudestaan jossa max teho on 100kw. täysin laillinen.
Vähäpäästöisyyden mittaus maksaa ~1500e ja kestää päivän (+500e seuraavat jos tarvitsee)
Kannattaa miettiä sitäkin jos sitä vähäpäästöistä turbopeliä lähtee virittämään.. kuitenkin se että esim repo poistaa kamppeet ja laittaa takaisin tulee maksamaan varmasti ~2000e. samalla hinnalla varmasti hoitaa myös päästölaput.
Hetkinen, sigi....
Yritätkö sanoa, että auton tehoa saa nostaa joka kerta 20% kunnes vastaan tulee tuo 7kg/kW? Eli jos lähtökohta on vaikkapa 1400 kg painava auto, jossa tehoa on 100 hv, niin ensin voisi vaihtaa koko moottorin 120 hv versioon, seuraavaksi turbottaa -> 144 hv ja lopuksi vaihtaa vielä virikannen -> 172 hv kun ei tuo 200 kW ole vielä tullut vastaan...?
Ymmärsinkö oikein mitä ajoit takaa? Noinhan se ei siis mene.
Koko moottorin vaihto, kannen vaihto, ahtimen lisääminen vapariin tai välijäähyn (tai lastun) lisääminen jo ahdettuun moottoriin katsotaan moottorin vaihdoksi. Tällöin rajana on tuo +20% tehokkaimpaan orkkisversioon nähden (ei edelliseen moottorikonstruktioon nähden) TAI 7kg/kW riippuen siitä kumpi tulee ensin vastaan. Viime keväänä kyselin faktoja myös vaparin virityksestä, ja itselleni tuli yllätyksenä, ettei siinä päde tuo +20% sääntö ellei kantta vaihdeta tai moottorin iskutilavuutta lisätä yli 10%. Tuolloinhan moottori siis katsottaisiin vaihdetuksi. Ts. vaparia saa viilata aina tuohon 7kg/kW rajaan asti.
Oho, tulipa off-topiccia. My bad!
Ai niin, alkuperäiseen kysymykseen, että oletettavasti kyseessä on melkoisen uusi auto, jolloin auto on katsastettavissa lastun kanssa jos voi osoittaa ettei teho ole kasvanut liiaksi ja että auto alittaa päästörajat. Taisi olla tämä tieto jo tuossa aiemminkin...
Yritätkö sanoa, että auton tehoa saa nostaa joka kerta 20% kunnes vastaan tulee tuo 7kg/kW? Eli jos lähtökohta on vaikkapa 1400 kg painava auto, jossa tehoa on 100 hv, niin ensin voisi vaihtaa koko moottorin 120 hv versioon, seuraavaksi turbottaa -> 144 hv ja lopuksi vaihtaa vielä virikannen -> 172 hv kun ei tuo 200 kW ole vielä tullut vastaan...?
Ymmärsinkö oikein mitä ajoit takaa? Noinhan se ei siis mene.
Koko moottorin vaihto, kannen vaihto, ahtimen lisääminen vapariin tai välijäähyn (tai lastun) lisääminen jo ahdettuun moottoriin katsotaan moottorin vaihdoksi. Tällöin rajana on tuo +20% tehokkaimpaan orkkisversioon nähden (ei edelliseen moottorikonstruktioon nähden) TAI 7kg/kW riippuen siitä kumpi tulee ensin vastaan. Viime keväänä kyselin faktoja myös vaparin virityksestä, ja itselleni tuli yllätyksenä, ettei siinä päde tuo +20% sääntö ellei kantta vaihdeta tai moottorin iskutilavuutta lisätä yli 10%. Tuolloinhan moottori siis katsottaisiin vaihdetuksi. Ts. vaparia saa viilata aina tuohon 7kg/kW rajaan asti.
Oho, tulipa off-topiccia. My bad!
Ai niin, alkuperäiseen kysymykseen, että oletettavasti kyseessä on melkoisen uusi auto, jolloin auto on katsastettavissa lastun kanssa jos voi osoittaa ettei teho ole kasvanut liiaksi ja että auto alittaa päästörajat. Taisi olla tämä tieto jo tuossa aiemminkin...
-
- -
- Viestit: 328
- Liittynyt: 22.11.2010 11:35
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa