Maaliruisku, millanen sopis? AirGunza AZ3 HTE 2?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

Maaliruisku, millanen sopis? AirGunza AZ3 HTE 2?

ViestiKirjoittaja Levis » 11.7.2004 4:59

Ei mitään pro laitetta olla nyt etsimässä, mutta sellasta jolla voisi lokasuojan, oven tai vastaavaa maalata. Miksei jonain päivänä vaikka koko auton. Ongelma varmaan on tuo meidän kompura. Millainen ruiskun tulisi olla jotta tuon tasoisella kompuralla voisi maalata joka tuossa alla on? Veden eroitin olis varmaan aika kova sana...

Ja minkä hintainen ruisku olisi? jollain jotain merkkiä tai muuta kokemusta. Halpahalleissa näkyy olevan vaikka mitä alle 50€, mutta kun ei ole kokemusta... Kannun koko, alla vai päällä, suutinkoko...

Kompuran tiedot napattu Bilteman sivuilta, ku vaikuttas aika saman oloiselta peliltä:
Ilmasäiliö 24 litraa, moottorin teho 2,0 hv, tuotto ilman vastapainetta 255 l/min, tuotto vastapaineella 145 l/min, maksimi työpaine 8 baaria, yksisylinterinen, suoraveto, paino 23 kg , 230 V/1-vaihe230
Viimeksi muokannut Levis, 20.10.2010 17:48. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 11.7.2004 9:29

Nuo kannu alla/päällä on makuasioita. En minäkään kovin paljoa tiedä maalaushommista, mutta vedenerotin on varmasti kova juttu ja paineensäädin kanssa ihan must.

Jos itse ostaisin ruiskun, niin soveltaisin "köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa"-käsitettä, joku keskihintainen ruisku niin ei tule ongelmia.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 11.7.2004 10:44

maalaahan tuollakin jo, hissukseen :) Osta yläsäiliöruisku, sellanen o mun mielestä kätevämpi käyttää. Satajet o aina sijoituksen arvoinen kun sen pitää kunnossa. Eli kunnon puhdistus aina. Kyllä varmaan jollain bilatseemankin ruiskulla jotain maalaa, mutta siihen en ota kantaa sen enempää.

Petri_P.
-
Viestit: 714
Liittynyt: 23.7.2003 8:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petri_P. » 11.7.2004 11:53

Alapuolisella säiliöllä olevassa maalia menee helpommin hukkaan.. Minä en ainakaan ole vielä saanu säiliöö tyhjäks asti koskaan.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 11.7.2004 11:58

Yläsäiliön kannalla itsekkin.En ole mikään maalauksen ammattilainen vaan virheistä oppiva värin levitttäjä.itse kun tota ruiskua hommasin kysäsin asiasta tutulta maalarilta ja kävin ostamassa varaosaliikkeestä jonkun harrastus/ammattikäyttöön tarkotetun ruiskun,koska mulla oli jo entuudestaan joku tyyliä halpahalli truutta tallissa jolla en ollut saanut aikaan muuta kun sanomista.jälkikin ollut kohtuullista kun oppi sitä joten kuten käyttämään ja keksi mitä niistä säätö vivuista säädetään.eikä se pahanhintanen ollut.oisko ollu jonkun 600mk.
Puhdistus on suoritettava kunnolla. Varaosien saanti (tiiviste renkaita suodattimia)sekin kannattaa varmistaa,vaikka joku mulle joskus sano,että kun hajoaa nii osta uusi.Ei ole vaan niin paljon ylimääräistä rahaa...

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 11.7.2004 13:41

Minkähän moisella sijoituksella tuollaisen yläpuolisella kannulla olevan SataJet-ruiskun omistajaksi pääsisi?

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 11.7.2004 13:55

Jaksaaks kukaa vielä neuvoa miten se ruisku tulisi oikeaoppisesti puhdistaa?

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 11.7.2004 14:01


Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 11.7.2004 14:05

Juvonen: aina osiks ja välitön puhdistus maaliin sopivalla liottimella, tai vaikka asetonilla tma. Viimeinen virhe on jättää osat likoomana johonkin tinneripyttyyn, sillä 2K maalit kuivuu vaikka olisivatkin liuottimessa, eli seuraavana päivänä sulla on kökköset osat jotka saat sitten maalinpoistoaineessa tai muurahaishapossa liotella ja rapsutella.

Eli ei koskaan likoomaan, vaan heti puhtaaks ja kuivalla puhtaalla kankaalla vielä viimeinen pyyhintä!

Mulla on ongelmana etten muista minkä merkkinen ruisku mulla on, ihan Satajetin näkönen mutta tuo rungon ja sekoittimen välinen muovitiivistelevy on ajan saatossa kulunut huonoks ja vuotaa. Nyt tarttis koitella uutta löytää jostain, vaikka useampikin kerralla. Pitänee mitata ja panna tänne jos jollain ois samansorttinen kapistus.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 11.7.2004 14:09

SATAjet 2000 HVLP, uskaltaako edes hintaa joku arvailla?

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 11.7.2004 14:17


Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 11.7.2004 14:18


Seuraava kiitos!

PAljos muuten kannun koko tulísi olla?

Edit: Systerillä on -85 Polo ja tekis mieli maalata. Ei siitä ainakaan kauheampaa saa vaikka miten maalais.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 11.7.2004 16:29

löytyy Satajetiltä muitakin ku tuo paras!!! Ja kuppikoko riittää 6 desinen loistavasti. isommassa vaan käsi puutuu jos enemmän maalaa...

J0N1
-
Viestit: 29
Liittynyt: 5.6.2004 19:39

ViestiKirjoittaja J0N1 » 11.7.2004 18:46

jos hyvän ruiskun haluaa niin sitte se on sata!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.7.2004 19:41

Olisko jollain tiedossa jotain "painting for dummies"-sivustoa kun alkoi aihe itseäkin kiinnostamaan?

Noi ruiskun säädöt ja kaikki semmoinen pintakäsittelytekniikan luennoilla kerrotut asiat on jäänyt mun kouluissa kokonaan kuulematta.

Että ihan alkeista lähtisin lukemaan.

Diesel inside
-
Viestit: 628
Liittynyt: 23.7.2003 17:18

ViestiKirjoittaja Diesel inside » 11.7.2004 19:53

onkos kellään tietoa, millainen olis tommonen kirja..
http://www.alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=S133
vai kannattaako hommata jostain jokin amiksen pintakäsittely alan oppikirja, jos haluaa saada vähän lisää tietoa noista pohjatöistä ja maalauksesta, tai olisko muita vastaavia kirjoja tiedossa..?

Repe
-
Viestit: 625
Liittynyt: 4.7.2004 17:03

ViestiKirjoittaja Repe » 11.7.2004 21:53

Hmm meillä taitaa olla tollanen kirja myynissä. Voisin huomenna kurkata mitä siellä sepostetaan.

Mr.X3M
-
Viestit: 151
Liittynyt: 20.8.2003 20:18

ViestiKirjoittaja Mr.X3M » 12.7.2004 11:47

Mulla on taas ihan toisin päin ~700e voimavirta kompura mutta maalailin 22e pilteman paskalla ruiskulla, maalaamista en ennen jatka kun olen hommannut paremman ruiskun. Homma pelittää aina hyvin 3-5min sitten alkaa se temppuilu ja vittuilu ruiskun osalta. Maali ei tule enään tasaisesti/voi loppua tulo kokonaan, yht´äkkiä ruisku voikin kerätä painetta maalisäiliöön eikä ime maalia...äärimmäisen kumma ilmiö ;)

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 12.7.2004 11:52

Ja seuraavalla hetkellä se halppisruisku päättää pöräyttää puolet kannun sisällöstä yhteen paikkaan...

-nim. kokemusta porukoiden ransiitin kimpussa aikanaan hankkinut ;)

Mr.X3M
-
Viestit: 151
Liittynyt: 20.8.2003 20:18

ViestiKirjoittaja Mr.X3M » 12.7.2004 12:05

Pitäisin jotain ~100e pintaan kattona ruiskulle saako sillä mitään?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 12.7.2004 13:13

Sama satku olis max. katto mullakin. Mielellään allekin, mutta jos sillä ei saa ku pelkkää saishee ni sitten sellanen joka pelittää.

qreippi
-
Viestit: 94
Liittynyt: 14.6.2004 20:39

ViestiKirjoittaja qreippi » 12.7.2004 16:00

100e:lla saa jo aivan loistavan ruiskun satunnaismaalauksiin!

eli kannattaa marssia automaaleja myyvään liikkeeseen ja kysäistä josko joku esittelisi ruiskuja vähän (joka liikkeessä joku joka tietää niistä / on maalannut)

monissa ruiskuissa tulee varaosia jo mukana jousia ja tiivisteitä!


ja yläpuolisen säiliön kannalla olen minäkin (nykyään vaikea edes saada alapuolellisia)

noilla on helpompi maalata esim kattoa.

Mr.X3M
-
Viestit: 151
Liittynyt: 20.8.2003 20:18

ViestiKirjoittaja Mr.X3M » 12.7.2004 16:02

Jeps ja sitten vielä joku halpa liike turun läheltä..ei kannata ehdottaa auran väri ja varaosaa...kallis paikka. Tai sitten kauempaakin kyllähän se kusti polkee ;)

Repe
-
Viestit: 625
Liittynyt: 4.7.2004 17:03

ViestiKirjoittaja Repe » 12.7.2004 18:02

Kurkkasin tänään niitä alfamerin kirjoja yks aika hyvä kirja olis MIG hitsaus. Sen niminen siinä kerrottiin kaarien vaihto ym. hitsaus hommat. En tarkkaan lukenu että kuinka laajasti se kirja käsittää ne.

Mika
-
Viestit: 78
Liittynyt: 7.8.2003 18:58

ViestiKirjoittaja Mika » 12.7.2004 20:33

Mulla on tällänen http://www.hager.ch/d/art/24/245212.htm.
Makso muistaakseni 65e, ja tolla on tullu maalattua melkein koko auto.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 12.7.2004 20:49

kävin tänään osaset varaosa liikkeessä,ja silmiin osui nuo maaliruiskut. Hinnat alko 59e ja loppu tonne 300e. oli ihan asiallisen olosia vehkeitä. kannattaa käydä kattomassa,jos ei mitään maalareita oo lähellä josta vois ostaa.

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 12.7.2004 22:10

Henk.koht. suosittelen "halppisruiskuksi" lämpimästi Asturomec:in 9011 yläsäiliöruiskua. Hinta nykyään ´bout 90€.. Kaverin KG:n (musta) ,tein pohjasta pintaan tolla ruiskulla ja kelpas MR tarkastajille. Nykyruuttana Satajet RP Digital, säästää maalia, mutta pirun kallis..

Dmind
-
Viestit: 273
Liittynyt: 11.8.2003 16:28

ViestiKirjoittaja Dmind » 13.7.2004 1:38

SATA:n ruiskut ovat ammattikäyttöön tarkoitettuja eli erittäin hyviä. Toinen loistava merkki on Devilbis. Molempien hinnat lasketaan useissa sadoissa euroissa, mutta varaosia löytyy sitten varmasti jos jotain hajoaa, eikä ole jäljessä valittamista (mikäli kaikki muut asiat ovat kunnossa, esim. ilman laatu + maalaus olosuhteet). Ihan pientä mainosta vaan, kun kyseisiä tuotteita myyn Vantaalla ;) Ettei moderaattorit hypi seinille niin en laita firman nimeä mutta privassa saa kysyä..

qreippi
-
Viestit: 94
Liittynyt: 14.6.2004 20:39

ViestiKirjoittaja qreippi » 13.7.2004 6:16

Paintmaster
Posted: 12.7.2004 21:10 Post subject:
Henk.koht. suosittelen "halppisruiskuksi" lämpimästi Asturomec:in 9011 yläsäiliöruiskua. Hinta nykyään ´bout 90€.. Kaverin KG:n (musta) ,tein pohjasta pintaan tolla ruiskulla ja kelpas MR tarkastajille. Nykyruuttana Satajet RP Digital, säästää maalia, mutta pirun kallis..


sama löytyy täältä talosta ja hinta/laatu on todellakin kohdallaan!

ja mukaan tulee mukavasti varaosiakin.

Mr.X3M
-
Viestit: 151
Liittynyt: 20.8.2003 20:18

ViestiKirjoittaja Mr.X3M » 13.7.2004 10:22

Kallistun tuohon Asturomec:in 9011 ruiskuun ketäs tuota myy?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.7.2004 10:35

Mites kun esim. tuo Asturomec:in 9011 kuluttaa ilmaa 200-270 l/min, niin jos on pieni kompressori niin haittaako se jotain että se pörisee vähän väliä vai tuleeko siitä paineenvaihtelun takia huono maalaus tai jotain?

Ja tietty mitään isoa pintaahan ei sitten maalata jos pistooli kuluttaa 200 l/min ja kompressori tuottaa 120 l/min.

Mutta onko siinä joku maalaustekninen este että kun maalaa raita kerrallaan, niin tulis huono jälki jos joutuu minuutin odottamaan että kompressori saa ilmaa mahaansa ja jatkaa seuraavan raidan edellisen viereen? Voisin kuvitella että ei tuollaisia "saumoja" saisi tulla.
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 13.7.2004 11:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 13.7.2004 11:34

Minuutti on turhan pitkä aika odotella.. Mutta ajatteleppa näin: jos maalaat vaikka koko auton kerralla, (pienellekin) kompuralle jää aikaa tiristää ilmaa kun siirryt maalauspaikasta toiseen ->EI kannata hätäillä, nostaa vaan turhaan partikkeleita ilmaan jos ei ole maalauskoppia käytössä. Ruiskuttamiseen menee ilmaa loppujenlopuks aika vähän. Minuutissa roiskii lokarin kevyesti, eikä ruisku jatkuvasti työnnä ilmaa..

Ja kompressori tuskin hirttää kiinni vaikka pyöris 10 minuuttia putkeen. Kannattaa varuiks kuitenkin sijoittaa maalauspaikan ulkopuolelle..

Lepa
-
Viestit: 37
Liittynyt: 17.8.2003 23:13

ViestiKirjoittaja Lepa » 13.7.2004 11:51

OT:Mites jos löytyy esim. kaksi tuollaista pienehköä kompressoria, niin voiko ne jotenkin liittää rinnan? Jos esimerkiksi jotain pientä hiekkapuhallusta tartvitsisi tehdä? Jos maalauksessa kuitenkin ilmeisesti vois pärjätä yhdellä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.7.2004 12:17

Mun kaverin työkaveri on kytkenyt kaks kompressoria rinnan. En oo ite koskaan nähny mut tää mun kaveri ihmetteli niitä kun se hiekkapuhallutti jotain krääsäänsä sillä tyypillä.

Kytkennästä en muista kaverin kertoneen mitään.

Sano että oli ison porsaan kokoisia vielä molemmat. Riitti hiekkapuhallukseen liipasin pohjassa niin kauan kun hiekkaa piisas...

Edit: Ja toinenkin kiva juttu tuli mieleen. Kaveri on ollu sukellushommissa ja se teki omakotitaloa tossa viime keväänä. Laitto sukelluspulloon n. 200 bar paineilmaa ja asianmukainen paineenalennus niin sano että riitti katolla naulaimeen pari päivää!
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 13.7.2004 12:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 13.7.2004 12:49

Ainakin lisäsäiliön voi liittää aika helposti. Kuorma-auton jarrusäiliö on sopivan kokoinen

Mr.X3M
-
Viestit: 151
Liittynyt: 20.8.2003 20:18

ViestiKirjoittaja Mr.X3M » 13.7.2004 18:15

Paintmaster mistä olet tuon ruiskun hommannut? ei oikeen ainakaan kuukkeli ei fi löydä noita..onko kyseessä tuollainen ruisku --> http://www.woodessence.com/images/Walco ... HvA10g.jpg

clone/timo.l
-
Viestit: 1217
Liittynyt: 3.12.2003 19:51

ViestiKirjoittaja clone/timo.l » 13.7.2004 18:19

minä olen tehnyt sellasen millä saa kaksi kompuraa yhteen.
otetaan putkea(sellasta että letkuliitin menee sen sisään) joku 10cm.
tehdään siihen keskelle reikä noin 12-15mm riippuen puken koosta.
sitten hitsataan tehdyn reijän kohdalle putken pätkä ( taas sellanen että letkuliitin menee sen sisään) noin 5cm.
nyt värkin kuuluisi olla T- muotoinen ja enään jaan hitsataan putkien päihin letkuliittimet.
niin ja sitten kun on kokeiltu niin korjataan vuotavat saumat :D

eikä sitten kannata laittaa 2 kompuraa yhteen pitkään roikkaan, menee sulakkeita :D

qreippi
-
Viestit: 94
Liittynyt: 14.6.2004 20:39

ViestiKirjoittaja qreippi » 13.7.2004 19:21

Mr.X3M
Posted: 13.7.2004 17:15 Post subject:
Paintmaster mistä olet tuon ruiskun hommannut? ei oikeen ainakaan kuukkeli ei fi löydä noita..onko kyseessä tuollainen ruisku --> http://www.woodessence.com/images/Walco ... HvA10g.jpg


meidän 9011 on ainakin erinäköinen samallainen kun tuolla hagerin sivuilla!

ja kannattaa käydä paikallisessa autotarvikkeessa katsomassa ja yli 100e ei pitäisi maksaa tuo 9011.

oma maksoi 85e + alvi pois.. muistaakseni.

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 13.7.2004 21:39

Mr.X3M Hommasin aikoinani neljä Imatran auto-urheilusta..Toi kuvan ruutta on 9011 ns.HVLP malli. Asturoja myynnissä lähes joka kunnassa, kysy paikkakuntas varaosadilleltä.

JE83
-
Viestit: 148
Liittynyt: 29.7.2003 12:20

ViestiKirjoittaja JE83 » 15.7.2004 1:40

Maalaisko joku joka saa kohtuu hyvää jälkeä maaliruiskulla noi mun kaarilevikkeet ja helmat? Maksan tietty siitä vaivanpalkkaa + tarvikkeet.

Jos jotain kiinostais toi homma Turun lähellä ni mailia -> [email protected]

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.7.2004 14:16

Tietääkös kukaan onko tuo mistään kotoisin?

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 16.7.2004 19:45

En juuri tuosta kyseisestä mallista tiedä, mut ainakin noi Kremlin-merkkiset ruiskut ovat käytössä täälläpäin olevassa suuressa pintakäsittelyalan firmassa. Tosin siellä on oma maalipumppu ruiskussa kiinni.

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 16.7.2004 22:23

Maalausolosuhteista päätellen ei varmaankaan mikään sekundatuote. Merkistä en kyllä ole ikinä kuullutkaan.. Varmaan ihan asiallinen "Sata":n kopio, siltä toi lähinnä näytti noin akkipäätään..

Make_Z28
-
Viestit: 194
Liittynyt: 31.7.2003 23:15

ViestiKirjoittaja Make_Z28 » 16.7.2004 22:40

Jos pysytään samalla aihealueella niin minkälainen maski kannattaa hommata jos maalailee tilassa jossa on huono ilmanvaihto. Ja mitä sellaiset kustantaa?

Mr.X3M
-
Viestit: 151
Liittynyt: 20.8.2003 20:18

ViestiKirjoittaja Mr.X3M » 17.7.2004 9:33

Mulla on käytössä http://www.richardbarry.co.uk/store/sto ... roductList todella tyytyväinen tuohon.

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 18.7.2004 21:55

Onkohan tossa suodatusta isosyanaateille? Vaikka hajut poistaiskin, isosyanaatit, etenkin 2-K maaleissa&lakoissa(hajuton,mauton) menee läpi. Aiheuttaa syöpää ym.. Paras on kokomaski jossa raitisilmatulo..

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 18.7.2004 22:25

Itseironiaa: Nyt olis maaliruiskulle käyttöäkin, mutta sattuneesta syystä ei taida rahaa olla enää tuohon ruiskunkaan.

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 19.7.2004 1:02

Tyhmä kysymys: omistan nyt tommosen motonetistä ostetun (~60e) yläpuolisella säiliöllä olevan ruiskun ja muuten tuntuu toimivan hyvin mutta onko se normaalia että suuttimesta tippuu maalia kun ei ruiskuta? Vai onko multa menny sieltä jo jokin osa rikki...

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 19.7.2004 11:46

Varmaankin neulassa tai maalisuuttimessa joku kikkare-> neula ei mene aivan kiinni. Tai neulan kärki ottanu itteensä tai osat yksinkertaisesti niin karkeesti koneistettu että tiputtelee..

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 29.10.2004 17:32

Todii, nyt on ruisku ostettu. 200 € maksoi. Eli ei ihan pilipalia tullut ostettua. Merkkiä ei taas äkkiseltään muista. Mutta Sata se ei ole. Eikä Devilbiss... Auttaa tosi paljon. Autometal tai jotain oli merkki. Että voi olla lahopää.

EDIT: ruisku on Aerometal Victoria 2015 Eco&T http://www.totcolor.com/img/aerometal2015.jpg

Sciroccon jos sillä maalais tallissa kokonaan ja levikkeet siihen vielä. Faija meinas että se säästää ku ostaa mulle ruiskun ja mä maalaan sen. Ei tarvi maalauttaa. Saas nähdä mitä tulee. Harmi vaan ku on pohjien tekoa melkoisesti niin menee jonkin aikaa ennen kuin pääsee ruiskulla leikkimään.
Eli tuon "Golffin" jos sillä maalais.
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=25128

Mites muuten noissa maaleissa on tuon lakan laiton kanssa. Kuinka nopeasti sen voi vetää niskaan. Ilman mitään uuneja. Tai yleensäkin tuo maalaus prosessin kulku. Millaset kerrokset, kuivumisaika kerrosten välissä, montako kerrosta?
Viimeksi muokannut Levis, 29.10.2004 20:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

clone/timo.l
-
Viestit: 1217
Liittynyt: 3.12.2003 19:51

ViestiKirjoittaja clone/timo.l » 29.10.2004 20:02

kannattaa käydä paikallisessa maali liikkeessä mistä ostat maalit. siellä ne antaa kirjalliset ohjeen siitä kuikka maali levitetään ja koska lakan
pistää päälle.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 29.10.2004 20:58

Täytyy käydä sitten kun maalaus on lähempänä. Pohjamaalia ostin jo ja jotain lappusia siinä mukana tulikin, mutta jäivät autotalliin. Sormet jo oikein syyhyävät jotta pääsisi maalihommiin! Valaistusta pitää muuten parantaa melkoisesti ennen maalausta...

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 29.10.2004 22:08

Levis:Valoja ei oo maalaustilassa koskaan liikaa. Useimmiten "oikeilla" automaaleilla lakan voi kiskoa päälle jo vartin päästä, siis jos lämpötila on sen 20 astetta. Mutta hyvä nyrkkisääntö massojen kanssa on ½ tunnista 12 tuntiin. Muuten lakka saattaa hilseillä tuulen mukaan aiemmin kuin uskotkaan..

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 29.10.2004 22:16

Mutta hyvä nyrkkisääntö massojen kanssa on ½ tunnista 12 tuntiin. Muuten lakka saattaa hilseillä tuulen mukaan aiemmin kuin uskotkaan..

Tarkoittiko tuo nyt mitä? Eli 30 min päästä kannattaa vasta lakkaa heittää niskaan? Ja viimeistään 12 tunnin kuluttua?

Onko muuten miten toteutettavissa auton maalaus osissa? Eli toinen puoli kerrallaan. Ajatellen siis valaistustarvetta, tilaa, ja muutenkin kun olisi pienempi alue niin voisi rauhassa sumuttaa ja ei olisi sitten kiire toiselle puolelle ettei maali ehdi liikaa kuivua ja ei jää rajoja. Huono idea?

Tallista löytyy myös ilmanpoistoimuri. Noin 50 cm halkaisijalta ropelli ja ottoilmaputki 18 cm halkaisijalta. Onko imuilman otto korkeudella väliä? Parempi ylhäällä, alhaalla, missä? Paras hyöty?

Edit: Miten voi pyrkiä vähentämään pölyn määrää tallissa?
Viimeksi muokannut Levis, 29.10.2004 22:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

piritek
-
Viestit: 474
Liittynyt: 23.7.2003 12:06
Viesti:

ViestiKirjoittaja piritek » 29.10.2004 22:47

Eiks noissa ammattilaisten "maalausuuneissa" tuu ilma alhaalta päin ja imee sitä maalauskohteen yläpuolelta?

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 30.10.2004 23:03

Radiohead; just toisinpäin, ettei maalisumu jää leijaileen maalaustilaan.. Ja Levis: Selvennystä lakkadilemmaan, minimi haihdunta-aika massan ja lakan välillä on tuo vartti (PPG), suosittelen mieluusti tuota½ tuntia ja maksimissaan toi 12h.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 30.10.2004 23:09

Tota mä kanssa mietin että hieman outoa, että ilman poisto olis ylhäällä, mutta kuitenkaan mitään tarkemmin tietämättä olin hiljaa. Tuota sumun leijailua itsekin ajattelin. Gravitaatio vetää hiukkaset alas ja imu ylös.

Harmi sinnänsä ku ei ole ketään kaveria joka tuntis ruiskutuksen saloja ja viiitsisi hieman näyttää miten tehdä. En tarkoita että veisi homman multa, mutta esim miten säätää se ruutta ja mikä on sopiva käden liike ja etäisyys. Ei viittis kuitenkaan ihan kauheata sotkua tehdä. NO, hyvä siitä tulee..?

Edit: korjattu miljoona typoa, kiitos Tapion vaikutuksen
Viimeksi muokannut Levis, 30.10.2004 23:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 30.10.2004 23:13

Levikselle viel.. Pölynpoisto: Auto ulos ja läpikotainen paineilmapuhallus 2-3 kertaa. Sit maalaustilassa huolellinen siivous ja päälle imurointi unohtamatta seiniä. Lattia ja seinäpinnat sumutetaan kosteeks vaikka reppuruiskulla, eli sidotaan paskat paikoilleen.. Sit ei muuta ku ovi auki ja maalattava sisälle, teipataan loput ja tahmeliinalla (esim. Colad) pintaan laskeutunu skema veke ja ruiskuttamaan..

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 30.10.2004 23:15

Pölynpoisto

Noi olin jo noin itse päissäni selvinpäin miettinytkin tekeväni. Jopa tuon vedellä sitomisen, mutta sitten ajattelin että kasvaako ilman suhteellinen kosteus pienessä tallissa liikaa. Ei kai se sitten kasva?

EDit: Sillai vielä mietin että olisko järkevä siivota talli päivää aiemmin ennen maalausta. Pöly kun jää melko helposti. Sitten sitoo sen vesi sumulla just ennen maalia sen irto pölyn.

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 30.10.2004 23:18

Kunhan ei veden kanssa läträä, ainoastaan kostuttaa pinnan..

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 30.10.2004 23:25

Siis puutarhan tuholaisruiskulla vetää sumun lattiaan ja seiniin. Pressutkin vois olla aika kova juttu. Ei olis kaikki työkalutkin harsossa.

Ps. Tuo Tapio se sitten vaikeuttaa kirjoituspuolta kohtuu paljon...

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 30.10.2004 23:27

Levis: Tapsaa tai Kossuu tai Jellonaa, vapaailtahan tais olla näin lauantaisin..

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 30.10.2004 23:47

Mulla on 20 vapaa iltaa kuukaudessa. Työtä on sen verran että ruokaan ja vuokraan riittää. Ei saa millään aikaseksi hommattua lopputyöpaikkaa ku ei hirveästi kiinnosta logistiikkainssin työ. Minkä takia koulutuksessa selvisi vasta vikana vuotena miten tylsää tuo on? Toukokuun loppuun asti aikaa tehdä se. Saas nähdä miten äijän käy.

Avautumista ja itse mietiskelyä:
Ois pitänyt mennä ammattikouluun aikanaan. Tuntuu olevan kiinnostusta enemmän autopuolelle. Käden taidotkin ovat sitä luokkaa että tukevat sitä enemmän kuin inssin duunia. Tosin pääsin läpi noista AMK aineistakin eli ei se pääkään ihan tyhjä ole.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 31.10.2004 14:39

Mitäs nää Kremlinin ruiskut........Onko mistään kotoisin..?

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 3.11.2004 21:30

Levis: Yks parhaista tuntemistani autoasentajista on koulutukseltaan puuseppä.. Eikä koskaan oo liian myöhäistä vaihtaa linjaa! ...kele, itekkin opiskelin kokiksi kolmatta vuotta!! Sit palo hihat ja starttasin oman autolafkan..

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 3.11.2004 21:32

^Ja kohta hitsaa kiinni tai palaa käämit. :)

Ves_ku
-
Viestit: 188
Liittynyt: 14.8.2003 16:16

ViestiKirjoittaja Ves_ku » 3.1.2005 0:08

Jatketaanpa tähän kun aiheeseen liittyy.

En tiedä voiko tähän edes vastata muutakuin "maalarissa vika" mikä on aika toden näköistä.

Eli oon tossa kans harjoitellut hiukan maalausta ja ongelmana on maalin pinnan saaminen sileeksi. Välillä tulee appelsiinipintaa ja välillä muuten vaan ihmeellistä rakkulaa. Maalin paksuus on oikea mutta mikään säätö ei auta ei maalinmäärä, neulanaukeema eikä ilman/paineen määrä. Ja käytössähän on ihan ppg pohjamaali jotenka ei sitä ainakaan voi syyttää. Eli onkos tohon mitään vinkkiä että mitä pitäis säätää ja miten. Niin ja eri ruiskutus etäisyyksiäkin on koitettu mutta ei apua.

Vai olisko vika ruiskussa merkki asturomec 9011 tjsp. ei ihan saman näköinen kuin kuvissa yllä mut ilmeisesti sama (hintaa aikanaan 700 mk) tiedän ettei oo mikään ammattivehje. On kumminkin makarooni "laatua" eli Italiasta.

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 3.1.2005 22:40

Jossain muussa kusee.. Asturosi on ihan jees ruutta, ellet ole unohtanut puhdistusta.... Eli sulla maali ohennettuna Din4 kupilla n.17 sekuntiin?? Onko pohjat varmasti puhtaat? Jos PPG:n pohjamaali, mikäs pintamaali/massa menossa sen päälle?

Ves_ku
-
Viestit: 188
Liittynyt: 14.8.2003 16:16

ViestiKirjoittaja Ves_ku » 3.1.2005 23:34

Pintaväri tulee olemaan kans ppg:tä en tosin tarkkaa tyyppiä osaa just heittää (ja todennäköisesti pinnan saa vetää ihan oikee maalari). Mitä muuten olet mieltä noista ppg:n tavaroista?

Ruisku on kunnolla putsattu aina heti käytön jälkeen. Pohja on niin puhdas kuin se nyt voi tällaisessa tallimaalailussa olla, eli puhallus, siivous ohentimella ja vielä tollasella puhtaalla nukkaamattomalla liinalla viimetteeks ja talli on kunnolla siivottu.

No tänään tuli hiomaväriä leviteltyä ja samaa oiretta siinäkin. Jotenkin näyttää siltä kun maalia levittää että se jostain syystä pisaroituu ei siis sumuunnu täydellisesti.

Viimeseks kokeilin vielä hiukan lisä ohennusta ja siitä oli jonkin verran apua. Niin ja suutin on 1.5 eli ainakin käytettyjen maalien etikettien mukaan ok.

Täytyy jatkaa harjoituksia, alkaa vaan harjoittelukohteet loppuun kesken. Eikä oikeen viittis pintamaalilla enään harjoitella.

Mitäs eroa muuten on tolla massa ja maali termillä. Onko massa päälelakkauksen vaativaa metallinhohtoväriä yms. ja maali ihan perus väriä?

MrSpoon
-
Viestit: 71
Liittynyt: 11.11.2004 0:18

ViestiKirjoittaja MrSpoon » 3.1.2005 23:46

Huom. Jos peltiin ilmestyy sellaisia graatereita maalatessa, josta kuultaa vanha pinta alta niin suosittelen silikoonitippoja (saa maali liikkeestä) maalin sekaan. Tämä graateri yleistä vanhemmissa autoissa koska joka paikkaan laitettu silikonia, kojelautoihin, puskureihin ja jne....

Ruiskusta vielä, mulla satajetin matalapaine ruuta joka ei paljoa pölise. Hintaa oli 589€ ja en ole ostoa katunut. Lisäksi pari halvempaa ruutaa pohjahommiin.

Ves_ku
-
Viestit: 188
Liittynyt: 14.8.2003 16:16

ViestiKirjoittaja Ves_ku » 4.1.2005 0:24

Ei ole kuvailemasi tyyppistä vikaa.

Millainen on matalapaineruisku? Onko ihan normi kompura käyttöinen vai joku erikoislaite? On tosin hiukka suolainen hinta kun ei kumminkaan iha hirveesti maalaa.

MrSpoon
-
Viestit: 71
Liittynyt: 11.11.2004 0:18

ViestiKirjoittaja MrSpoon » 4.1.2005 15:28

Ihan vakio kompurakäyttöinen, maalataan vaan noin 10-15cm päästä maalattavasta pinnasta. Viuhka tosileveä ja paremmin suunniteltu suutinosa ruiskussa Jne....

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 4.1.2005 21:46

Ves_ku: Testaas paljonko kompuras työntää öljyä ilman mukana.. Oireet sopii tarkemmin ajatellen tuttuun vikaan.. Ja ppg:n liemet on monessa tulessa testattu :)

Ves_ku
-
Viestit: 188
Liittynyt: 14.8.2003 16:16

ViestiKirjoittaja Ves_ku » 4.1.2005 23:50

Ei kuolaa öljyä. Ainakaan mitä testailin, millä sen muuten vois hyvin varmistaa? Toisaalta en oikeen usko tohon öljyyn kun maali muuten tarttuu hyvin eikä ole mitään epämääräisiä läikkiä. Vedenerotinkin on käytössä joten ei ole vettäkään mukana.

Mites tuli tollanen mileen kun mulla on se viimeinen letku ennen ruiskua sellanen spiraali ja pirun ohut (oisko päältä 8-10mm.). Voisko tosta olla haittaa jos ei saa riittävästi ilmaa? Paljonko muuten on sopiva ilman virtaus maalaushommissa?

Tollanen ruisku vois olla asiaa. http://www.coravari.fi/kampanja.htm#SATAjetRP Mitä mieltä hinnasta? Kumminkin aika hyvät varusteet ja matalapaine mallikin näyttäs olevan. Tarjous vaan vähän vanha ja saako noita muut kuin yritysasiakkaat.

Dmind
-
Viestit: 273
Liittynyt: 11.8.2003 16:28

ViestiKirjoittaja Dmind » 7.1.2005 3:17

Ves_ku,

kyseisiä SATA RP ruiskuja on vielä hyllyssä. Suutinkoot on 1.3mm sekä 1.4mm joista jälkimmäinen sopii paremmin mikäli kaipaat yleispätevää ruiskua jolla maalaat niin akryyli- kuin massaväritkin, sekä kirkaslakan. Pohjamaaleissa pitää olla tarkkana mitä ruiskuttaa: kovin paksu kama ei mene läpi pintaväreille suunnitellusta suuttimesta.

Ruiskuja myydään Koivuhaan myymälästä kyllä yksityisasiakkaillekin. Mene paikan päälle ja kysy "Sadan kampanja rp 1.4" niin ne näyttää sellaisen sulle. On muuten makee ruiskukin vielä ;)

Olin BTW ko. firmassa töissä vielä viime syksynä kunnes koulunpenkille istahdin. Ja PS: on perkeleen hyvä ruisku. Maalailin samalla ruiskulla muutamat puskurit, peilit jne..

Dmind
-
Viestit: 273
Liittynyt: 11.8.2003 16:28

ViestiKirjoittaja Dmind » 7.1.2005 3:34

Niin ja jos on jotain ongelmia että maali "pisaroituu" tai jotain muuta kummallisen kuuloista, niin Cora Värissä voipi kysellä neuvoja, etenkin jos paikalla on Haverinen, Kosonen, tai Kiviniemi. Siinä on kovat äijät joilla on maalauskokemusta.

Itseäni tuollainen "pisaroituminen" epäilyttää. Silikonihan on tunnetusti maalarin pahin vihollinen, eli niinkuin joku sanoikin voi kokeilla maalin sekaan lisäainetta joka auttaa hieman vaivaan. Parempi on kyllä saada pinta puhtaaksi, eli pestä antisilikoni pesuaineella jne.

Ohenteen määrä maalin seassa on myös riippuvainen monesta tekijästä: Lämpötila, maalin tyyppi, suuttimen koko, kovettajan nopeus......

Mutta jos kaikki edellä mainitut ovat kunnossa niin epäilisin kyllä ruiskussa olevan jotain häikkää, varsinkin jos pilveilyä ilmenee paljon. Tai sitten on vaan ruisku väärässä kädessä :)

Tässäpä vielä yksi maalauskuva, kädessä vanhemman mallinen RP.
http://irc-galleria.net/view.php?nick=Dmind&image_id=3070650

lasses
-
Viestit: 607
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 7.1.2005 10:44

Pisaroitumisen yksi syy voi olla vesi. Eli paineilmassa on kosteutta joka paineessa sitten tiivistyy vedeksi. Jos kastelee tallin lattioita, kannattaa pistää kompura toiseen tilaan. Erityisesti tämä on ongelma pienillä kompuroilla jossa säiliö lämpenee pitkässä käytössä. Lämmin ilma viilenee letkussa ja kosteus tiivistyy vedeksi.

Paikallinen maalikauppa kaupitteli mulle joskus taannoin Airgunsa (tms.) merkkistä ilmeisesti Italialaista ruiskua. Hinta oli ehkä puolet ammatilaisruiskun hinnasta. Onko ostamisen väärti vai meneeko rahat hukkaan ?

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 7.1.2005 11:25

Air Gunsa ruutta suht OK, tosin liipasin hieman "horo"..

Silsakraaterin ja öljykraaterin eron tunnistaa "silmän" koosta. Silikoni aikaansaa n.5-6mm kolon, öljy taas n.12-20mm. Jos taas silkkaria on pinnassa runsaasti, maali valuu kokonaan veke..

Teukka
-
Viestit: 589
Liittynyt: 6.10.2003 17:28

ViestiKirjoittaja Teukka » 7.1.2005 19:30

Tämä homma alkoi nyt kiinnostaa siinä määrin että taidan itsekin hommata tollasen jonkun pienen kompuran ja ruiskun, jolla voi sitten maalailla kaiken näköistä.Lähinnä muoviosia yms.
Sitten pitäis kysyä tuosta ruiskusta että tuleeko niissä mukana erikokoisia suuttimia yleensä?Ajattelin siksi että jos joihinkin pohjustustöihin oli ne nyt mitä hyvänsä olis hyvä sutasta ruiskukittiä alle jotta tulis uloskin sieltä säiliöstä.
Esim. jos jotain muovia pohjustaa(olenko hakoteillä tässä?) tai sitten vaikka jonkun lasikuidun päälle.Olis jotain kuituhässäkkää helpompi tasoitella kuin käsin, ehkä?

Dmind
-
Viestit: 273
Liittynyt: 11.8.2003 16:28

ViestiKirjoittaja Dmind » 8.1.2005 19:33

Ei tule kyllä ainakaan näissä ammattitason ruiskuissa kuin 1 suutin mukana. Toki suutinsarjoja myydään erikseenkin mutta se vaihto on aina oma vaivansa.. 1.4mm on ihan hyvä vaihtoehto jos haluaa yhden ruiskun millä voi tehdä kaikkia pintahommia (ohuimmat pohjamaalit, pintavärit, lakka).

Ruiskukittiä EI voi ruiskuttaa pintaväriruiskulla ihan sama minkä suuttimen siihen vaihtaa. Ruiskukitti on sellasta jöötiä että sille pitää olla ihan oma tarkoitukseen valmistettu ruisku, tai sitten isosuuttiminen pohjamaaliruisku.

Itse kyllä muutenkin vältän ruiskukittiä... jos on rosoista pintaa niin mielummin pistän monta kerrosta täyttävää pohjamaalia ('filleri', 'hiontaväri') ja hion aina kerrosten välillä.

Muovin maalaamisesta sen verran, että pinnan pitää olla erittäin hyvin puhdistettu antisilikonipesuaineella, hionta miellellään vesissä n. P500 karkeudella, uusi pesu, muovinpohjuste (löytyy esim 3M, PPG, Nexa) jossa kuivumisaika on tärkeä (ei liian vähän eikä liian pitkään). Tämän jälkeen pintamaalaus ihan normaalisti.

Teukka
-
Viestit: 589
Liittynyt: 6.10.2003 17:28

ViestiKirjoittaja Teukka » 8.1.2005 20:52

Kittiin oma ruiskunsa jos sitä meinaa johonkin levittää, ok!
Tämä vain ajatuksen tasolla.
Muovin maalaus tulee kyllä eteen tulevaisuudessa joten nämä vinkit ovat niitä tarpeellisempia.
Eli ollaanko tästä yhtä mieltä että muovia olis hyvä hioa ennen maalausta?
Kun ajattelin maalata puskureiden alaosat ainakin ja ne ovat sellasta röpelöä pintaa.
POHJAT:
1.Hiomalla saa tietysti sen sileäksi vai onko tarkoitus vain kevyesti karhentaa pintaa?(tähän kunnon pesut ennen ja jälkeen)
2.sitten tartunta-aine?
PINTA:
1.Tähän sitten hiontaväri(filleri), jolla pinnasta saa sileän hiomalla?
2.Joka tapauksessa tuon hiontavärin jälkeen tulee mielestäni jo maali jossa 30% joustoainetta?
3.Tämän jälkeen lakka, joustoaineella vai ilman?

Dmind
-
Viestit: 273
Liittynyt: 11.8.2003 16:28

ViestiKirjoittaja Dmind » 8.1.2005 22:32

Noh.. sehän nyt riippuu ihan puskurista että miten röpelöä se on se alareuna. En ole A4:n puskimia niin tarkkaan katellut että osaisin tarkkaan sanoa.

Ainakin coupessani jätin suosiolla röpelöksi kun en jaksanut sileäksi asti hioa, hiukan vain karhensin sitä pintaa että pysyy maali paremmin kiinni.

Ja ei sillä fillerillä mitään hirveitä monttuja kannata peittää. Lähinnä hiontavirheet ja naarmut sillä peitetään ammattimaalaamoissa. Jos ihan sileän siitä haluat niin sitten on varmaankin hiottava. Ruiskukittaaminen muovipuskurille kuulostaa aika huonolta.. en ole kokeillut käytännössä mutta saattanee kopsahtaa maalit irti jos talvella hiukan tökkäät johonkin jäämurikkaan.

Ja se joustoaine on vähän ylimainostettu homma. Mun mielestä ihan turha laittaa jos jotain puskuria on maalaamassa, ellei välttämättä halua rahaa käyttää. Sen sijaan kun maalasin coupen ovien alareunoissa olevat kumilärpäkkeet niin niihin laitoin.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 11.1.2005 9:38

Löytysköhän jostain jotain kuvia siitä, että miten tuo auton maalin veto kannattaa tehdä. Siis järjestys mistä aloittaa ja mihin lopettaa. Esim konepelti on iso ala niin maalaako ensin vasemman puolen vai aloittaako etureunasta vai mistä?

Dmind
-
Viestit: 273
Liittynyt: 11.8.2003 16:28

ViestiKirjoittaja Dmind » 11.1.2005 15:27

Eipä sillä ole sinänsä väliä mistä kohtaa aloittaa. Kunhan vaan varsinkin tuollaisilla laajoilla tasaisilla pinnoilla yrittää maalata kokoaajan samasta kulmasta ja suunnasta, etenkin jos on metalliväri kyseessä. Jos vaihtelee sitä suuntaa kokoajan niin saattaa ne pienet metallihileet asettua eri tavalla eri kohdissa jolloin pinta on kyllä tasainen, mutta näyttää auringonvalossa silti läikikkäältä koska eri kohdat heijastavat valoa eri tavalla metallikiteen kulmasta riippuen.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 11.1.2005 19:23

No mitenkäs sitten lakan määrän käy suhteessa maaliin? Ruiskuttaako samalla määrällä lakkaa yhtä monta neliötä kuin maalilla? VAi miten suhteutan nuo? Dupontin tavaraa.

Eniten tuon maalauksen kanssa jänskättää ruiskun säädöt jos ne jotenkin kuseee. Pohjamaalia vedin ihan niillä säädöillä jotka siinä oli ostaessa. : ) Viuhka on isolla, mutta muuten en oikein ymmärrä niistä säädöistä mitään.

Edittiä

Tuolla ruutalla voi maalata kahdella tavalla. Eco (VPLC??? mikä lie oli) tai tavallisella asetuksella . Eco tyylisesti jos ruiskuttaa on avattava viuhkan yllä oleva venttiili (mikä lie?)ja juuressa oleva kokonaan. Kompuran paine tulisi säätää liipaisin pohjassa 2,5 bariin. Se tosin ei nouse kuin 1,5 baariin asti tällä tavalla. Eipä tosin tullut kokeiltua mitä lukema on kun maalia on ruiskussa...Ehkä se vaikuttaa asiaan? Hieman on ymmärtämis vaikeuksia ohjeiden kanssa.


...kyllä musta vielä maalari tulee...
Viimeksi muokannut Levis, 13.1.2005 17:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Dmind
-
Viestit: 273
Liittynyt: 11.8.2003 16:28

ViestiKirjoittaja Dmind » 11.1.2005 20:21

Siis kyllähän ne maalivalmistajat suosittelee kaikkia hienoja kalvonpakuuksia mitkä ilmoitetaan myy-asteikolla jne...

Mutta ku mä oon maalannu niin vedän sitä itse sävyä sillein että pinta menee peittoon. En enempää koska enempi määrä ei hyödytä mitään. Sitten taas sitä lakkaa tykkään vetää vähän reilummin että on varaa myös myllyttää sitten joskus niitä osia jos pääsevät naarmuuntumaan.

Ja itse kun totuin maalailemaan Sata RP:llä niin en mä enää edes niitä paineita katellut mistään mittareista, ihan käsituntumalla säädin että millonka tuntuu sopivalta paineelta. Mutta ihan ruiskusta sekin riippuu että paljonko sitä painetta pitää olla joten siihen ei ole mitään yleispätevää lukua.

Mutta kuule, hommaa joku iso pellinpalanen ja harjoittele ihan kunnolla siihen ennenku maalaat edes niitä levikkeitäs :) Meinaan jos oot aivan ensimmäistä kertaa maalaamassa niin miltei varmasti menee pieleen, niin se vaan on =) Kannattaa treenata ensin.. maaliahan siinä kyllä kuluu mutta sillei ei voi mitään.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 13.1.2005 17:26

Täytyy tosiaan kokeilla sitä ruiskuttamista johonkin ennen ku itse auton osia pilaa. Mutta kuinka paljon suunilleen maalia ja lakkaa menee kaarilevikkeisiin, etu, taka ja sivuhelmoihin? Tai kuinka paljon sitä kuluu koko toisen kyljen maalaamiseen. Ettei lopu vaan kesken tai jaa ylimäärästä kovin paljon.
Miten paljon pohjamaalatut osat taas imevät väriä suhteessa vain vesihiottuun orkkisväriin? Samaan väriin tulee.
Auto on siis tämä:
http://koti.phnet.fi/levis/sekalaista/S ... viisto.jpg

Dmind
-
Viestit: 273
Liittynyt: 11.8.2003 16:28

ViestiKirjoittaja Dmind » 14.1.2005 1:23

Ei se pohjamaali mitenkään ime sitä pintamaalia verrattuna orkkisväriin.. Tai ainakaan laadukkaat pohjamaalit. Halvoista en tiedä..

Tuo kysymys että paljonko menee maalia, on maalikaupan myyjälle rasittavin kysymys :D Ei voi tietää paljonko sitä menee, se riippuu (varsinkin) maalarista, olosuhteista, ruiskusta, irto-osien määrästä... parempi arvioida aina yli ettei lopu kesken maalauksen.

Sanotaan nyt vaikka niin että jos ostat 1,5 litraa itse metalliväriä ja ohennat sen 1:1 niin siitä tulis 3 litraa valmista tavaraa. Sillä määrällä kyllä harjoittelet reippaasti hieman isommallekin pinnalle ja maalaat kaikki kamasi. (Eroja tietenkin voi olla maalimerkeittäin.)

Lakkaa sitten vähintään yhtä paljon kuin itse sävyä ;) Näin ainakin itse teen.. automaalaamoissahan ne säästelee usein lakan kanssa kun sekään ei ilmaista ole..

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 14.1.2005 22:03

En nyt tarkoittanutkaan varsinaisesti, että tuo pohjamaali imisi väriä. Vaan sitä että peittyykö sen sävy yhtä nopeasti kuin itse vanha maali vai kannattaako siihen suihkaista vaikka yksi kerros enemmän ennen muita?

Maalia on yhteensä kaksi litraa. Eli jos levikkeisiin varaa 0,5 litraa maalia niin pitäs kai riittää. Lakan määrästä en olekaan aivan niin varma oliko sitä kahta litraa... En tosin katsonut sen sekotussuhdettakaan. Vai onko se suunilleen sama kuin maalissa?

Naapurilta on jäänyt ylimääräiseksi entisestä autostaan Nissanin väri massaa tarpeineen ja ajattelin sillä harjoitella vaikka yhden oven verran. Saa hieman tuntumaa miten se eroaa pohjamaalin sumutukseen. Lakkaus se varmaan hankalinta on, ainakin käläkäläpullon perusteella. Vaikea nähdä missä mennään ja helposti valuu. Itse maali on suhteessa helppoa.

Voiko halogeenivalaisinta käyttää maalauksessa? Vai aiheuttako sen jonkin sortin räjähdysvaaraa? Kaasuuntuneita liuottimia ja kuumalamppu..?

Dmind
-
Viestit: 273
Liittynyt: 11.8.2003 16:28

ViestiKirjoittaja Dmind » 16.1.2005 4:28

Jaaaaa, no siit tottakai se originaali väri peittyy vähän helpommin kun on jo valmiiksi samanvärinen.

Hyvä jos voit treenailla naapurin maaleilla: Ei sitä hommaa muuten opi :)

Lakkojakin on niin paljon erilaisia että paha sanoa. Sekoitussuhde voi vaihdella akryyli-kirkaslakoissa jopa välillä 2:1:1 - 5:1:0,5. Peruslakka on useimmiten 2:1:1 luulisin, ja "hifimmät" HighSolid lakat sitten jotain muuta. Kyllä se aina kyljessä lukee. Omaan autooni laitoin PPG:n D880 HS-lakan, ja kiveniskemiä se kyllä kestää reippaasti paremmin kuin peruslakka.

Mutta kyllä, lakka on kaikista vaikein. Valumat on v**tumainen asia jos niitä pääsee syntymään mutta niidenkin poistaminen onnistuu jälkikäteen - Tosin työläästi.

Ehkä paras vinkki mitä itse sain eräältä ammattilaiselta: "Älä kiirehdi ennenku tiedät mitä teet" :)

Nii ja toi lamppuhomma onki vähä vaikea tietää, mutta lähtökohdan tulisi olla se että liuottimia _ei ole_ ilmassa niin paljoa että olisi räjähdysvaaraa mistään lampuista. On meinaan vähän tukalaa maalarillekin sellainen ympäristö..

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 21.1.2005 17:08

Nyt on ensi sumutukset tehty maalilla ja lakalla! Varaoveen suhasin. Ruiskun säätöihin en koskenut lainkaan ku hyvin se sieltä tuli! Pieni valuma taisi pintaan tulla lakatessa tai sitten se oli lommo. No voipahan harjoitella tuota valuman poistoakin ennen todellista kohdetta. Roskia on sitten ihan reilummalla kädellä. En edes yrittänyt varoa tai siivota. Sittenpä näkee vertailuna miten se siivous auttaa asiaan.

Lakkaus oli selkeästi vaikeampaa kuin maalin veto. Ei meinannut vaalean harmaasta ovesta erottaa lakan määrää. Täytyy ainakin uudet putket vaihtaa kattoon keltasimpien tilalle jotta edes jotain apuja saa näkemiseen. 10 kpl sellasia n. 150 cm siellä on.

Mites sitten ku koko kylkeä lakkaan niin vedänkö koko kyljen mitalta? Siinä saa kyllä ravata päästä-päähän. Vai lakkaanko paneeli kerrallaan? Paneeli kerrallaan vois taas kuvitella että saumoihin tulis reilummalti tavaraa ja valuma riski kasvaa. Miten on?

ps. ruiskun peseminen lakkauksen jälkeen on paljon vaivattomampaa ku maalin. ei sitä näytä mihinkään jääneen, suoraan hyllylle vaan :)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 21.1.2005 18:05

Noiden loisteputkien tilalle saa muuten sellaisia superkirkkaita versioita. Ovat hieman normaaleja kalliimpia mutta valoa lähtee aika paljon enemmän.

Edit: OT Poistettu yleisön pyynnöstä :)
Viimeksi muokannut SS, 21.1.2005 18:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 21.1.2005 18:19

OT: Noiden loisteputkien tilalle saa muuten sellaisia superkirkkaita versioita. Ovat hieman normaaleja kalliimpia mutta valoa lähtee aika paljon enemmän.

Ihan IT:tä tuo minusta oli, pistetään hommattavien asioiden listalle.

(IT=InTopic)

Edelleen tuo ilman poisto systeemi hämmentää. 50 cm halkaisijaltaan on turbiini ja 15 cm ilmanotto aukko. Millä korkeudella olisi hjyvä. Talli on 4 m leveä, 2,3 m korkea ja 6,5 m pitkä.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 24.1.2005 14:46

Mites sitten ku koko kylkeä lakkaan niin vedänkö koko kyljen mitalta? Siinä saa kyllä ravata päästä-päähän. Vai lakkaanko paneeli kerrallaan? Paneeli kerrallaan vois taas kuvitella että saumoihin tulis reilummalti tavaraa ja valuma riski kasvaa. Miten on?

Vastatkaas ny, että kohta vois alkaa jo suhaamaan!

Tuossa hieman ohjetta maalaukseen:
http://koti.mbnet.fi/maajussi/maalaus.htm

Shtc
-
Viestit: 84
Liittynyt: 7.4.2004 17:19

ViestiKirjoittaja Shtc » 24.1.2005 15:19


make154
-
Viestit: 4
Liittynyt: 7.10.2005 22:17

ViestiKirjoittaja make154 » 7.10.2005 22:37

mulla ois myynnissä kremlinin m21g sininen eloksoitu malli eli ei huonoin ei ollut raskaskäytössä harrastus mielessä maalailtu aika uusi yläsäiliö yleensä massa värejä vedeltu ilma suuttimessa vähän kolhuja kun in jäänut enolla jumiin mutta mahtavasti omasta mielestäni pelittänyt myydään koska lopetan maalaus työt minulla on myös toinen samanlainen mikä on aivan uusi ja siinä on vaihdettu satajet 2000 uusi säilio. hinnat vanha noin 100 e (hiukan tinkivaraa) uusi noin: 280e ( aivan timmissä kunnossa noin pari tuntia maalattu)[/url]

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 7.10.2005 22:56

Tiedätkömake154,ettäsuntekstisonaikavastenmieliestäluettavaailmanjärkeväävirkkeenmuodostusta.Varmaanyhtämukavaajosminäunohdanvälilyönnit?

Tuli muuten eilen maalattua taas pitkästä aikaa jotain. -00 Corollan oikea etusiipi. Uuden isomman kompuran voimalla lopputulos on paljon parempi. 650 litraa tuottoa ja ruisku imee sen 190 litraa eli riittää hyvin. Selkeästi sileämpi pinta tuli ja massan tasoittuminen, odotan vaan innolla seuraavaa vaakatasossa olevaa pintaa! Pääsee sitten oikein reilusti lakkaa laittamaan!

make154
-
Viestit: 4
Liittynyt: 7.10.2005 22:17

ViestiKirjoittaja make154 » 9.10.2005 14:27

anteeksi kauheasti........... Yritän ensi kerralla miettiä, mitä minä tänne kirjoitan.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 9.10.2005 16:48

No hyvä

Miten muuten tuo ruiskussa oleva materiaalin määrän säätö vaikuttaa ruiskutukseen tai lopputulokseen? Ei ole mitään käsitystä sen vaikutuksista ja en ole sitä uskaltanut edes säädellä ettei se mene ihan metsään. Onko tuossa kuvassa tuo E ja B nuppien selitteet oikein päin? Onko tuo ylempi tosiaan se viuhkan leveys?

Kuva

Lisäksi minulle on hieman epäselvää paljonko paineet pitää missäkin kohtaa olla. Kompuran päässä ja ruiskussa on mittarit tällä hetkellä.

Ilmeisesti ainakin jos haluaa tuota HVLP:tä käyttää pitää B ja D säädöt olla täysin auki ja ilmeisesti kompuran päästä säätää paine 2,5 bariin. Vai? vaikuttaako letkun pituus asiaan ja tuleeko ruiskussa olla tavaraa säädön aikana vai pelkkää ilmaa laskea läpi?
Onko antaa apuja?

Esite ruiskustani: http://www.aerometal.es/folletos/V2015.pdf

h@b@/HT-Tune
-
Viestit: 190
Liittynyt: 24.7.2003 14:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja h@b@/HT-Tune » 9.10.2005 21:25

Selitteet on oikein päin.. Senhän voi jo tuosta ruiskusta päätellä.. eli tuossa liipaisimen perässä on maalimäärä, koska liipaisin painuu enemmän kun säätöä avataan enemmän..

Tuo B ja D on mulle kyllä uutta.. että pitää olla kokonaan auki?? mullakin on HVLP ruisku ja tuommoista en ole huomannut sen ohjeessa.. Mutta kait se valmistaja parhaiten tietää miten se on tarkoitettu toimivaksi..


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 25 vierailijaa