AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto
4-korisen golffin jakopäänhihnan vaihto aika täynnä.
otin muovisen hihnasuojan pois ja näyttää siltä että kampiakselin stefa vuotaa aika pahasti öljyä, jakohihnakin aika hyvin saanut voitelua.
miten paha tuota stefaa on vaihtaa kampiakselin päähän? saako sitä kuningaspulttia kotioloissa mitenkään auki? pultti varmaan kertakäyttöinen?
saako stefan pois, ilman öljypohjan irroitusta, vai miten vaikeeksi se paketti on tehty?
jakopään osat jo auton vieressä, mutten nyt sitten viitsikkään purkaa, ennenkuin tarvittavat osat on vieressä..
otin muovisen hihnasuojan pois ja näyttää siltä että kampiakselin stefa vuotaa aika pahasti öljyä, jakohihnakin aika hyvin saanut voitelua.
miten paha tuota stefaa on vaihtaa kampiakselin päähän? saako sitä kuningaspulttia kotioloissa mitenkään auki? pultti varmaan kertakäyttöinen?
saako stefan pois, ilman öljypohjan irroitusta, vai miten vaikeeksi se paketti on tehty?
jakopään osat jo auton vieressä, mutten nyt sitten viitsikkään purkaa, ennenkuin tarvittavat osat on vieressä..
Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto
Mikäli alfamerin oppaaseen on luottaminen, niin normaali srefa siellä pitäisi olla. Eli siis hammashihnapyörä pois ja Stefan "houkuttelu" ulos poterosta.. Uus paikoilleen ja takasin kasaan päin. Uus pultti tietenkin hammashihnapyörän kiinnitykseen.
Tiukallahan se "kuningaspultti" on, kiristys 120Nm+90astetta. Mutta iso vaihde päälle ja kaveri seisoo jarrupolkimella niin pitäis aueta.
Kannattaa ehkä löysätä ennen jakohihnan irrotusta niin ei tuu katastrofia jos (tai kun) kone pääsee pyörähtämään vääntäessä. Samoin lopullinen kiristys jakohihna paikallaan jos vähänkään epäilyttää kampiakselin paikallaan pysyminen.
Tiukallahan se "kuningaspultti" on, kiristys 120Nm+90astetta. Mutta iso vaihde päälle ja kaveri seisoo jarrupolkimella niin pitäis aueta.
Kannattaa ehkä löysätä ennen jakohihnan irrotusta niin ei tuu katastrofia jos (tai kun) kone pääsee pyörähtämään vääntäessä. Samoin lopullinen kiristys jakohihna paikallaan jos vähänkään epäilyttää kampiakselin paikallaan pysyminen.
Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto
Onko tossa stefan poterossa mitää kaulusta takana, vai onko se ihan vapaasti läpi menevä reikä?
Pitäskö se alumiininen päätylaippa irroittaa, vai onko turhaa hommaa?
Pitää varmaa etsiä uusi voima hylsy ton avaamiseksi, muistaakseni oli 12 kulmanen ja 19mm kokoa..voiko joku varmistaa, viime pyörityksestä kun 5 vuotta aikaa.
Pitäskö se alumiininen päätylaippa irroittaa, vai onko turhaa hommaa?
Pitää varmaa etsiä uusi voima hylsy ton avaamiseksi, muistaakseni oli 12 kulmanen ja 19mm kokoa..voiko joku varmistaa, viime pyörityksestä kun 5 vuotta aikaa.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 25.2.2011 22:46
Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto
Pultti löysälle ennen jakohihnaan koskemista. Jos vanhan saakin irti niin miten saa uuden kiinni, siinäpä kysymys. Hammaspyörään voi tehdä avaimen lattaraudan pätkästä ja sopivasta jatkovarresta. Pysyy kampiakseli paikallaan. Rauta sovitetaan hihnapyörän pulttien reikiin.
Stefan vaihto perushuttua, meisseli työnnetään stefan sisäreunasta eli stefan ja kampiakselun välistä sisään jonkin verran ja väännetään stefa ulos. Tai porataan stefan naamatauluun pieni reikä johon kierretään peltiruuvi ja siitä kampeamalla stefa ulos.
Uuteen sipaus öljyä sisähuulloksee ja naputellaan samaan syvyyten kuin vanhakin. Samalla voi tutkia poteroa eiköhän siellä takareuna ole.
Mitään öljypohjan tai alumiinipesän irrotusta ei tehdä. Jos kaikko menee nappiin niin 15 min homma tuo vaihto.
Stefan vaihto perushuttua, meisseli työnnetään stefan sisäreunasta eli stefan ja kampiakselun välistä sisään jonkin verran ja väännetään stefa ulos. Tai porataan stefan naamatauluun pieni reikä johon kierretään peltiruuvi ja siitä kampeamalla stefa ulos.
Uuteen sipaus öljyä sisähuulloksee ja naputellaan samaan syvyyten kuin vanhakin. Samalla voi tutkia poteroa eiköhän siellä takareuna ole.
Mitään öljypohjan tai alumiinipesän irrotusta ei tehdä. Jos kaikko menee nappiin niin 15 min homma tuo vaihto.
Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto
19mm lenkki ja moskalla lyöden. Kaikki on tähän mennessä auennu ja jos ei meinaa lähteä niin kosanilla lämmität pultin päätä. Ja lyöden kiinni. Sen tuntee kyllä ku ei vaan enää kiristy. Sillon non nokko lujasti. Sitä pitää sitte lyödä niinku taunoa turpaan, koputtelemalla ei ole toivoakaan. Laita kierrelukitetta. Ei ole mulla tai tutuilla menny nuista pultti poikki vaikka on aina vanhalla kasattu. Stefa on perus stefa. Joka jakopään vaihossahan ne on ruukattu vaihtaa ongelmien välttämiseksi.
Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto
Taitaakin tuo nokka akselin stefa olla suurin öljyn vuotaja.
Onko AGR koneessa tuo käyttöpyörä kiilan Kanssa kiinni nokkaakselissa, vai onko siinä kartio kiinnitys?
Eli mistä kohtaa tuon uskaltaa avata?
pitäiskö pyörässä olla jossakin kohtaa tehtaan merkit? nuo tussi jäljet on omia..
Onko AGR koneessa tuo käyttöpyörä kiilan Kanssa kiinni nokkaakselissa, vai onko siinä kartio kiinnitys?
Eli mistä kohtaa tuon uskaltaa avata?
pitäiskö pyörässä olla jossakin kohtaa tehtaan merkit? nuo tussi jäljet on omia..
Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto
Ei ole kiilaa, pelkkä kartio. Eikä tehtaan jäljiltä siten mitään merkkejäkään.
Nokkapyörähän kuuluisi säätää joka remmi vaihdossa kohdalleen lukitsemalla nokka-akseli alipaine pumpun puoleisesta päästä ja löysäämällä hihnapyörän kiinnitys.
Nokkapyörähän kuuluisi säätää joka remmi vaihdossa kohdalleen lukitsemalla nokka-akseli alipaine pumpun puoleisesta päästä ja löysäämällä hihnapyörän kiinnitys.
Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto
Ennen purkua tarkistin ennakkoa, joka oli 40 kohdilla, eli alle tavoitteen?
Miten auton pitäisi "oireilla" tuolla olleella säädöllä?
Eli pumppu pois, venttiilikoppaa ei tarvitse irrottaa?
Nokan päässä ura, joka vaakasuoraan, niinkö?
Aina ilmeisesti oppii uutta, tuota hihna pyörää ei ole ainakaan viimeiseen 3 vaihto kerran aikana avattu.
Miten auton pitäisi "oireilla" tuolla olleella säädöllä?
Eli pumppu pois, venttiilikoppaa ei tarvitse irrottaa?
Nokan päässä ura, joka vaakasuoraan, niinkö?
Aina ilmeisesti oppii uutta, tuota hihna pyörää ei ole ainakaan viimeiseen 3 vaihto kerran aikana avattu.
Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto
Joo pumppu pois ja nokan ura vaakasuoraan kanteen nähen. Tuo pyörä irtoaa kartiolta ku lämmität ja lyöt vähä löysätyn pultin päähän moskalla. Voi lähteä lämmittämättäki. Ei se nuin vähällä heitolla optimiin juuri oireile. Tuo on aivan nokko lähellä. Tietenki kannattaa laittaa pikkusen enemmän ennakkoa niin on se remmin venymä otettu sillä huomioon. Tuo ennakkohan ei sitte liity nokan asentoon vaan pumpun ja kampiakselin väliseen asentoon. Että sen puoleen..
Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto
Tarkennetaan nyt sen verran, että silmämääräisesti vaakasuoraan on epätarkempi kuin nuo tussimerkit.
Oikea tapa on venttiili koppa auki ja lukitustyökalulla täsmälleen linjaan kannen tiivistepinnan kanssa.
Luultavasti tuo kuva nokka-akselin lukituksesta on eri moottorista(ehkä AHU tms), mutta periaate sama, käytännössä pieniä eroja. Kuva alfamerin korjausoppaasta joissa on välillä pieniä virheitä tai käytetty yleisluontoista kuvaa.
Nokkapyörän irrotusta varten sen takaa suojakopasta pitäisi löytyä reikä josta tuurnalla napauttamalla hammashihnapyörä irtoaa kartoista.
Oikea tapa on venttiili koppa auki ja lukitustyökalulla täsmälleen linjaan kannen tiivistepinnan kanssa.
Luultavasti tuo kuva nokka-akselin lukituksesta on eri moottorista(ehkä AHU tms), mutta periaate sama, käytännössä pieniä eroja. Kuva alfamerin korjausoppaasta joissa on välillä pieniä virheitä tai käytetty yleisluontoista kuvaa.
Nokkapyörän irrotusta varten sen takaa suojakopasta pitäisi löytyä reikä josta tuurnalla napauttamalla hammashihnapyörä irtoaa kartoista.
Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto
Joo tuurnalla voi kokeilla. Sitte ko se on kappaleina se ratas niin sen saa kätevästi ulosvetäjällä sieltä. Hommaa vain rattaan jostaki.
Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto
Joo tuurnalla irtosi yllättävän helposti ja pienellä voimalla, odotin paljon pahempaa vastarintaa. Akseli lukittiin päästä
Kiilaura löytyi, muttei kiilaa, eikä pyörässäkään sille paikkaa ollut.
Stefan sai nätisti pois poraamalla pienen reijän ja ruuvilla siitä vetämällä.
Tein akseliin ja pyörään pienet kohdistus merkit pistepuikolla, vaikka tässä tapauksessa taitaa olla aivan turhaa..
Kiilaura löytyi, muttei kiilaa, eikä pyörässäkään sille paikkaa ollut.
Stefan sai nätisti pois poraamalla pienen reijän ja ruuvilla siitä vetämällä.
Tein akseliin ja pyörään pienet kohdistus merkit pistepuikolla, vaikka tässä tapauksessa taitaa olla aivan turhaa..
Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto
Kampiakselin stefakin tuli vaihdettua.
tein sitten lopulta kunnon lukitus työkalun, ei niin kuvan kaunis,mutta toimiva.
Pulttaa kiinni hammas pyörään ja lohkoon, plus auton ollessa nosturin päällä, vaihteisto nostin vielä lisänä stopparina.
tein sitten lopulta kunnon lukitus työkalun, ei niin kuvan kaunis,mutta toimiva.
Pulttaa kiinni hammas pyörään ja lohkoon, plus auton ollessa nosturin päällä, vaihteisto nostin vielä lisänä stopparina.
Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto
vituiks meni!
nätisti käy ja kaikki kohillaan, nokka akselin stefasta sitten vuotaa öljyä, vaikka sekin uusittu, mitattu vanhaa vastaavaksi, huulessa vaseliinia paikalle laittaessa, kaiken pitäisi olla niin hyvin kuin vain osasin..
ideoita???
nätisti käy ja kaikki kohillaan, nokka akselin stefasta sitten vuotaa öljyä, vaikka sekin uusittu, mitattu vanhaa vastaavaksi, huulessa vaseliinia paikalle laittaessa, kaiken pitäisi olla niin hyvin kuin vain osasin..
ideoita???
Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto
Eihän se vaseliini sit ois syyllinen?
Mitä itellä tullu asennusohjeita vastaan ni normistefa kevyesti öljyttynä ja ptfe-stefa kuivana..
Ei ole juurikaan tarvinnut noita vaihdella niin ei käytännön kokemusta miten vaikuttaa...
Mitä itellä tullu asennusohjeita vastaan ni normistefa kevyesti öljyttynä ja ptfe-stefa kuivana..
Ei ole juurikaan tarvinnut noita vaihdella niin ei käytännön kokemusta miten vaikuttaa...
Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto
Homman aikana otin kuvia, yhtä kun suurensin, oisko tuo akselin pääkin vähän kulunut..
Mitään uraa siinä ei kuitenkaan näy.
Tuolla alkaa olla puoli miljoonaa kilometriä kohta ajettu.
Mitään uraa siinä ei kuitenkaan näy.
Tuolla alkaa olla puoli miljoonaa kilometriä kohta ajettu.
Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto
Tuo on just hyvä. Kato mielummin sinne venakopan alle nuilla kilsoilla. Sielä se saattaa pikku remontti piillä.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 25.2.2011 22:46
Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto
"Mitattu vanhaa vastaavaksi" ei ole sattunut kohilleen. Oikea varaosa tiskiltä.
Re: AGR 1.9 tdi kampiakselin stefan vaihto
Jaa joskushan se kannattas lukea alkuki postauksesta.. Pistät sinne oikean kokosen stefan kuivana paikalleen. Jos sulla on vaihtoehtoja niin laita se sellanen stefa, missä on se jousi sielä sisällä. Helpompi asentaa, eikä tartte niitä ootteluaikoja. Jotku ihan korjuu-ukot laittaa laakerilukitteen kans ne stefat, mutta taitaa olla over killiä tuossa kohassa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa