3BG Emission Workshop

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Banana
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.9.2005 21:05

3BG Emission Workshop

ViestiKirjoittaja Banana » 2.8.2019 17:14

Ostin vm 2004 Passat 3BG 1,9 TDI PD 74kW (AVB) moottorilla. Näytössä on jo pitkään käynnistäessä ilmestynyt teksti Emission Workshop. Koodilukijan mukaan vika oli muistaakseni P0401, ja se minun mielestäni taisi olla että EGR ei toimi niin kuin pitää.
Yhdellä pajalla väitettiin että jos se EGR ei toimi ja antaa vikakoodia, niin sen voi tukkia ja vikakoodi HÄVIÄÄ! Itse olen taas ymmärtänyt että minun vuosimallissa se on juuri PÄIVASTOIN. Jos tuo EGR on nyt tukossa, tukittu tai ei toimi niin kuin pitää niin se antaa juuri tuon koodin.
Katsastuksessahan se vikakoodi valo ei minun ymmärtääkseni saa palaa.
Onkohan nyt sitten edessä vain uuden EGR:än osto tai otanko minä ja tukin sen EGR venttiilin?

Banana

Jultsu
-
Viestit: 2960
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 3BG Emission Workshop

ViestiKirjoittaja Jultsu » 2.8.2019 17:52

2004 alkaen tulee tosiaan herja jos EGR:n ottaa vain fyysisesti pois pelistä.

Joko laitat sen takaisin käyttöön, tai otetaan softalla tuo virheilmoitus pois eculta.

Banana
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.9.2005 21:05

Re: 3BG Emission Workshop

ViestiKirjoittaja Banana » 2.8.2019 18:04

Aaah... unohdin sanoa että SE virheilmoitus kuitattiin jo pois, mutta se ilmestyy kyllä joka kerta uudestaan kun käynnistää. Pitää tarkistaa vielä onko se EGR vain tukittu tai rikki.
Mitä itse veikkaatte?
Auto ei myöskään yllättäen lämmennytkään enää niin paljon mittarin mukaan kuin olisi pitänyt. Mittari näytti vain 80´C ja lopulta vain 70´C. Moottori voi ymmärtääkseni kyllä lämmetä HITAAMMIN jos EGR olisi pois käytöstä, mutta ei kai se nyt kuitenkaan pitäisi käydä jatkuvasti aivan liian kylmänä? Termostaattiko jumissa?
Jäähdytinnesteet näyttävät erittäin puhtailta, joten onkohan edellinen omistaja juuri tarkistanut, vaihtanut tai jopa poistanut termostaatin?
Ihan alussa sain lisätä hiukan jäähdytinnestettä, mutta nyt pinta ei ole ollenkaan laskenut. Tänään kuuluin kyllä "lorinaa", joten onkohan jäähdytinsysteemissä ilmaa?

Banana

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

Re: 3BG Emission Workshop

ViestiKirjoittaja pertti108 » 2.8.2019 20:25

Lorina se vain kuuluu ilmastoinnista. Lämpötila-anturi näistä menee, ei juurikaan termostaatti. Että se vaihtaen. Nesteet kans ruukaa olla puhtaat ihan perus huolloilla ja järjestelmä ilmautuu hyvin nopeasti ajossa.

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

Re: 3BG Emission Workshop

ViestiKirjoittaja xniko » 5.8.2019 17:09

Jultsu kirjoitti:2004 alkaen tulee tosiaan herja jos EGR:n ottaa vain fyysisesti pois pelistä.

Joko laitat sen takaisin käyttöön, tai otetaan softalla tuo virheilmoitus pois eculta.

Onko tähän muuta keinoa kuin ohjelmointi alkaen noin 400€? Kallista lystiä alle tonnin kulkuneuvoon..

Jultsu
-
Viestit: 2960
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 3BG Emission Workshop

ViestiKirjoittaja Jultsu » 5.8.2019 18:35

xniko kirjoitti:
Jultsu kirjoitti:2004 alkaen tulee tosiaan herja jos EGR:n ottaa vain fyysisesti pois pelistä.

Joko laitat sen takaisin käyttöön, tai otetaan softalla tuo virheilmoitus pois eculta.

Onko tähän muuta keinoa kuin ohjelmointi alkaen noin 400€? Kallista lystiä alle tonnin kulkuneuvoon..


Kyllä näitä harrastajatkin jo nykyään pystyy ohjelmoimaan, ei varmasti maksa 400 euroa pelkkä egr:n poisto.
Mullakin olisi vehkeet mutta asun ulkomailla, tosin nyt viikon päästä tulossa suomessa käymään (rauma-tre-hki)

Tero P
-
Viestit: 331
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Viesti:

Re: 3BG Emission Workshop

ViestiKirjoittaja Tero P » 14.8.2019 20:22

xniko kirjoitti:
Jultsu kirjoitti:2004 alkaen tulee tosiaan herja jos EGR:n ottaa vain fyysisesti pois pelistä.

Joko laitat sen takaisin käyttöön, tai otetaan softalla tuo virheilmoitus pois eculta.

Onko tähän muuta keinoa kuin ohjelmointi alkaen noin 400€? Kallista lystiä alle tonnin kulkuneuvoon..


Jos liikut Etelä-Pohjanmaalla ni egr:n pois ohjelmointi onnistuu kyllä aika paljon halvemmalla kuin 400:lla ;).

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

Re: 3BG Emission Workshop

ViestiKirjoittaja xniko » 15.8.2019 11:25

Tero P kirjoitti:
xniko kirjoitti:
Jultsu kirjoitti:2004 alkaen tulee tosiaan herja jos EGR:n ottaa vain fyysisesti pois pelistä.

Joko laitat sen takaisin käyttöön, tai otetaan softalla tuo virheilmoitus pois eculta.

Onko tähän muuta keinoa kuin ohjelmointi alkaen noin 400€? Kallista lystiä alle tonnin kulkuneuvoon..


Jos liikut Etelä-Pohjanmaalla ni egr:n pois ohjelmointi onnistuu kyllä aika paljon halvemmalla kuin 400:lla ;).

Kyllähän sielläpäin tulee käytyä, seinäjoelta tänne savon perämettiin eksyin vajaa pari vuotta sitten ;)

Laitatko yv:llä lisätietoja, kiitos.

Tero P
-
Viestit: 331
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Viesti:

Re: 3BG Emission Workshop

ViestiKirjoittaja Tero P » 16.8.2019 12:44

xniko kirjoitti:Kyllähän sielläpäin tulee käytyä, seinäjoelta tänne savon perämettiin eksyin vajaa pari vuotta sitten ;)

Laitatko yv:llä lisätietoja, kiitos.

Sait YV:n.

Banana
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.9.2005 21:05

Re: 3BG Emission Workshop

ViestiKirjoittaja Banana » 21.8.2019 20:21

Nyt se EGR otettiin irti ja olihan se karstainen. Puhdistettiin se niin että se kiilsi sisältä kuin papinkulli kuutamonvalossa. Ei tullut tekstiä "Emission Workshop" heti kun käynnisti, mutta tulihan se teksti lopulta kyllä uudestaan kojeistoon esille.

Vikakoodihan oli vissiin se "P 0401" joka muistaakseni juuri tarkoittaisi että pakokaasut eivät mene takaisin niin kuin alun perin tehtaalta pitäisi.
No eihän se haittaisi jos ne ei mene. Ymmärtääkseni moottorihan kävisi jopa paremminkin ja päästötkin olisivat paremmat, mutta se vikakoodihan ei kuitenkaan saa olla katsastuksessa.
Kai se on se EGR:ä joka on nyt sitten rikki... tai ehkä sitten jopa joku letku siihen joka vuotaa.

Miten paljon tuommoinen EGR:ä maksaa? Netis löytyy AVB moottorille monta eri valmistajaa ja hinnat 60-80 eurolla. Minkä laatuisia ne on vai pitäisikö mieluimmin hakea VAG:n marmoritiskiltä?

Ymmärsinkö oikein että auton saisi ohjelmoitua niin että se vikakoodi ei enää tule esille?
Kannattaisikohan mielummin ohjelmoida ikuisesti "pois" se ilmoitus kuin ostaa vain uusi EGR:ä. Mitä ehdotatte?

Banana

Jultsu
-
Viestit: 2960
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 3BG Emission Workshop

ViestiKirjoittaja Jultsu » 21.8.2019 21:02

Ohjelmoida pois. Helpompaa, halvempaa, nopeampaa.

Banana
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.9.2005 21:05

Re: 3BG Emission Workshop

ViestiKirjoittaja Banana » 21.8.2019 21:06

Ok! No kuka ohjelmoisi AVB koneesta pois P0401 "Emission Workshop" vikakoodin Varsinasi-Suomessa, Lounais- tai Länsi-rannikolla? Yksityisviestillä voi myös ilmoittaa.

Banana

Banana
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.9.2005 21:05

Re: 3BG Emission Workshop

ViestiKirjoittaja Banana » 24.9.2019 18:27

Nykyään ei tule enää sitä "Emission Workshop" tekstiä käynnistäessä tai ajaessa näkyviin. En myöskään näe yhtään vikakoodia näytössä. Viimeksi kun vaihdoin öljyt ja suodattimen niin kokeilin muutaman kerran liikuttaa edes takaisin sitä vipua joka oli EGR ventiilin kyljessä. Tekiköhän tämä nyt sitten että se "jumissa" oleva EGR ehkä nyt toimii?
Jääkö auton "muistiin" joku vikakoodi joka voi näkyä katsastuksessa kun he laittavat piuhat kiinni?
Pitäisikö minun nollata tuo koodi ja katsoa tuleeko vikakoodi esille uudestaan?
Katsastus on muutaman viikon päästä?

Banana

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

Re: 3BG Emission Workshop

ViestiKirjoittaja xniko » 25.9.2019 14:10

Ei ne tuon ikäisestä riisselistä lue koodia.

Banana
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.9.2005 21:05

Re: 3BG Emission Workshop

ViestiKirjoittaja Banana » 28.9.2019 21:32

Väärä hälytys! Nyt se "emission workshop" koodi tuli takaisin noin viikon jälkeen. Huomasin tänään että auton moottoriääni oli erilainen eikä ollut oikein puhtia niin kuin normaalisti. Ihan niin kuin turbo ei toimisi. Kaasu pohjassa kesti minuutin että saavutti 100km/h kahdeksastakympistä. No mä pysäytin auton ja lähdin hetken päästä taas ajamaan niin auto kävi taas normaalisti kunnes ilmestyi EMISSION WORKSHOP teksti näyttöön. Puhti loppui myös tekstin jälkeen. Nyt se vikakoodit valo palaa koko, teksti näkyy aina kun käynnistän ja moottori ei lämpene. Mittarin mukaan moottorin lämpö oli ensin noin 80'C, hetken päästä 70'C ja tunnin päästä vain 60'C. Lämmitystäkin sain nostaa että ei tullut kylmä.
Kulutus ei kuitenkaan ole mikään iso.
Vikakoodi oli viimeksi muistaakseni se P0401 joka tarkoitti kai että EGR ei toimi niin kuin pitää. Ei johda pakokaasuja takaisin.
Olen ymmärtänyt että moottori lämpenee nopeammin jos EGR toimii, mutta pitääkö se moottorin kylmänä myös 1-2 tunnin ajon jälkeen?
Kai se on nyt sitten kuitenkin se EGR:än vaihto... Mitä veikkaatte?

Banana

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: 3BG Emission Workshop

ViestiKirjoittaja pete73 » 28.9.2019 22:56

Veikkaan, että ennen ku alkaa osia ostamaan kannattaa selvittää mikä osa on viallinen..
Vika kun ei välttämättä (ehkä jopa todennäköisesti) ole itse egr-venttiilissä.

Mahdollisia vikapaikkoja mm:
Alipaineletkut
Alipaine pumppu (toimiiko jarrutehostin normaalisti, myös useamman kerran peräjälkeen jarruttaessa?)
Egr:n ohjausventtiili

Alipaineeseen liittyvistä vioista ei tule mitään erillistä vikakoodia.

Banana
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.9.2005 21:05

Re: 3BG Emission Workshop

ViestiKirjoittaja Banana » 29.9.2019 10:39

No mulla Oli ongelmaa alipaineen kanssa. Se teräsputki alipainepumpusta oli löysä. Nyt se on korjattu. Letkuissa ei näy ongelmia. Nyt "Emission Workshop" ilmestyi taas.
Pitää tarkistaa nuo muut myös.

Banana

Banana
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.9.2005 21:05

Re: 3BG Emission Workshop

ViestiKirjoittaja Banana » 7.10.2019 13:43

No niin.... Nyt tuli seuraava vikakoodit. Koodi 462C. Mikähän SE on?

Jultsu
-
Viestit: 2960
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 3BG Emission Workshop

ViestiKirjoittaja Jultsu » 7.10.2019 16:59

Jos internetiin on uskominen niin aliahdosta kertoo: http://www.vwaudiforum.co.uk/forum/show ... -code-462c

Näillä tiedoilla en nyt vielä lähtisi muita toimenpiteitä tekemään kuin tarkistamaan alipainepuolen letkuja edelleen, Motonetistä saatava käsin pumpattava alipainetesteri mittarilla on mitä kätevin tapa tehdä tuo.

Banana
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.9.2005 21:05

Re: 3BG Emission Workshop

ViestiKirjoittaja Banana » 15.10.2019 20:49

Mitä olen ehkä tässä myös unohtanut kertoa on että auto ei lämpene mittarin mukaan kuin vain 60´C - 70´C. Nyt kun polkaisen hiukankin enemmän niin huomaan joka kerta että yhtäkkiä moottorin veto loppuu ihan niin kuin menisi "limp mode" tilaan ja turbo ei ahda.
Jos pysähdyn niin vika häviää, mutta kun hiukankin enemmän rampilta moottoritiellä kiihdytän niin kiihtyvyys hyytyy aina ja heti melkein kuin vetäisi käppärin päälle.
Kaasu pohjassa kulkee ensin vain 80km/h. Minuutin jälkeen kaasu pohjassa noin 100km/h. Jos saan vauhtia jossain alamäessä niin saan sen liikkumaan kaasu pohjassa 120km/h ja joskus jopa 130km/h. Ylämäessä vauhti tippuu kaasu pohjassa heti 100km/h, mutta... kaasu pohjassa ainakin moottori lämpenee MELKEIN normaali lämpötilaan asti.
Vikakoodi 462C kertoo että ahtopaine on liian ALHAINEN.

Mitä ehdotatte että tarkistan ensin? Kaikki letkut? N75? MAF:i? EGR?
Mulla taitaa AVB moottorissa olla se "juuttuvasiipinen" turbo, eikö vain?
Mr Muscle uuninpudistusainetta siihen vai?

Banana

Jultsu
-
Viestit: 2960
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 3BG Emission Workshop

ViestiKirjoittaja Jultsu » 15.10.2019 21:56

VNT-ahdin sieltä pitäisi löytyä juu.

Kaikki alipaineletkut, toimilaitteet sekä liitokset testaukseen käsikäyttöisellä ja mittarilla varustetulla alipainepumpulla. Tämän jälkeen aletaan vasta epäilemään ja ostelemaan kalliimpia varaosia tai ruvetaan työläämpiin hommiin.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: 3BG Emission Workshop

ViestiKirjoittaja pete73 » 16.10.2019 0:45

Mittaa se alipaine ja tarkista huolella kaikki letkut sekä toimilaitteet.
Tuo Jultsun mainitsema käsipumppu on hyvä apuväline. Isohko injektioruiskukin auttaa, mutta vaatii "näppituntumaa" havaintojen tulkinnassa.

Itsellä meni taannoin vastaavin oirein (aliahto- ja egr-vikakoodeja) vaihtoon tandempumppu (hivenen hätiköity diaknoosi, mutta en pidä vaihtoa turhana) ja sen jälkeen n75 venttiili sekä vnt-ahtimen säätökello (nämä molemmat oli rikki).

Tandempumpun vaihdon jälkeen katosi voimakas tärinä maksimiväännöllä kiihdyttäessä (tähän olin epäillyt vauhtipyörävikaa), luultavasti siis polttoainepuoli oli tiensä päässä ja paineet jotain muuta kuin pitäisi. Alipainepuolen kunto jäi kysymysmerkiksi edellä mainittujen muiden vikojen olemassaolon vuoksi. Autolla oli tuossa kohti ajettu noin 350tkm.

Edit..
Niin juu, tuohon lämpenemiseen/käyntilämpötilaan.. Vaihda termostaatti.
Niillä on tapana vanhetessaan alkaa avautumaan liian aikaisin.
Omaan vaihdoin jakopäärempan yhteydessä, käyntilämpötila nousi 80 - > 90 asteeseen. (luettu ecu:lta)
Mittari näyttää sen 90 kun koneen todellinen lämpö nousee 70-80 välille...

Banana
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.9.2005 21:05

Re: 3BG Emission Workshop

ViestiKirjoittaja Banana » 12.11.2019 20:55

Vaihdoin paikalle alkuperäisen termostaatin ja o-renkaan. Nyt lämpenee ihan normaalisti. Samalla löytyi myös miksi tuli vikakoodi 246C että "joku... alipaine... jossain".
Yksi alipaineletku apukuskin puolella edessä ihan turbon vieressä täysin IRTI! No ei ihmekään jos...
No takaisin vain kiinni ja menoksi...

Nyt katsastin ja takajarrulevyt oli ruosteiset ja takasumuvalon ei palaa. Brembon levyt ja palat on 77€ ja sumuvalo... vetokoukun pistoke kai taas...tässäkin autossa. Helppo korjata... MUTTA....
Päivä katsastuksen jälkeen se vitun "Emission workshop" valo syttyi TAAS!
Kojeistossa palaa nyt moottorin kuva ajaessa jatkuvasti.
Mikäköhän TÄLLÄ kertaa? Kai koodi pitäisi taas lukea.

Banana

Jultsu
-
Viestit: 2960
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 3BG Emission Workshop

ViestiKirjoittaja Jultsu » 12.11.2019 21:53

En jaksa edes laskea kuinka mones kerta tämä on, mutta:

mittaa ne kaikki alipaineletkut, liitokset, toimilaitteet ja lähtö tiiveyden varalta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa