Caravelle T4 2.5TDI vm.2000
Valvoja: ffp jäsenet
Caravelle T4 2.5TDI vm.2000
Tervehdys!
Ongelma on seuraavanlainen, ensin katosi tehot ja aikani selailin foorumia ja päädyin vaihtamaan maffin. Meno palasi melkein normaaliksi, välillä kiihtyy hyvin ,välillä ja varsinkin kylmällä koneella meno on nuhaista, mutta auto lähtee taas vetämään kun löysää kaasun ja polkasee uudestaan. Silloin kun auto ei vedä niin pakoputki työntää mustaa savua. Auto lähtee hyvin käyntiin. Egr ei näyttänyt tukkoiselta enkä ole huomannut vuotokohtia. Onko ideoita? Uusi maffi ei kyllä tuntunut niin tiiviltä sieltä putsarin päästä kuin edellinen.
Ongelma on seuraavanlainen, ensin katosi tehot ja aikani selailin foorumia ja päädyin vaihtamaan maffin. Meno palasi melkein normaaliksi, välillä kiihtyy hyvin ,välillä ja varsinkin kylmällä koneella meno on nuhaista, mutta auto lähtee taas vetämään kun löysää kaasun ja polkasee uudestaan. Silloin kun auto ei vedä niin pakoputki työntää mustaa savua. Auto lähtee hyvin käyntiin. Egr ei näyttänyt tukkoiselta enkä ole huomannut vuotokohtia. Onko ideoita? Uusi maffi ei kyllä tuntunut niin tiiviltä sieltä putsarin päästä kuin edellinen.
Re: Caravelle T4 2.5TDI vm.2000
Runsas musta savu kertoo siitä että sylintereihin tuutataan aivan liikaa polttoainetta syötettyyn ilmamäärään nähden. Mikäli MAF on uusi ja laadukkaalta valmistajalta niin muita ideoita ei tule mieleen kuin ahtovuoto. MAF mittaa kyllä oikein ilmamäärän mitä sen ohi liikkuu mutta se ei ikinä pääse sylintereille asti..
Re: Caravelle T4 2.5TDI vm.2000
Täytyy ehkä vielä käydä nuo kaikki letkut läpi uudemman kerran.
Re: Caravelle T4 2.5TDI vm.2000
Ääni egr:n takertelulle. Ei se ulospäin vuoda, vaan jää auki/raolleen.
Re: Caravelle T4 2.5TDI vm.2000
Käytin tänään korjaamolla piuhan nokassa ja siellä oli ilmamassamittari jatkuvassa vikatilassa. En ollut siis vielä edes käyttänyt piuhassa sitä. Koodi kuitattiin ja ainakin korjaamolta kotia asti, auto toimi normaalisti. Toivotaan että asia on tällä selvä.
Re: Caravelle T4 2.5TDI vm.2000
Ja vika palasi heti seuraavalla ajokerralla
Re: Caravelle T4 2.5TDI vm.2000
Heips, tullu pähkäiltyä tätä ongelmaa ja alkaa ideat loppumaan. Voisiko vika olla kaasupolkimessa? En ole koskaan perehtyny, mitä kaikkea se pitää sisällään. Koska vetoja alkaa yhtäkkiä löytymään ihan pienelläkin kaasupolkimen liikuttamisella.
Re: Caravelle T4 2.5TDI vm.2000
Kaakki kirjoitti:Heips, tullu pähkäiltyä tätä ongelmaa ja alkaa ideat loppumaan. Voisiko vika olla kaasupolkimessa? En ole koskaan perehtyny, mitä kaikkea se pitää sisällään. Koska vetoja alkaa yhtäkkiä löytymään ihan pienelläkin kaasupolkimen liikuttamisella.
Teoriassa kyllä, mutta viallinen kaasupolkimen asentoanturi ei kyllä yksinään aiheuta runsasta savutusta. Se on käytännössä vain potentiometri joka päästää tietyn jännitteen lävitseen eculle asti joka vuorostaan tulkitsee tuon jännitearvon kaasupolkimen asennoksi 0-100% väliltä.
Re: Caravelle T4 2.5TDI vm.2000
Tänään sain kaverilta bluetooth lukiaa lainaan ja koitin katsella kännykällä mitä se ajossa näyttää. Ilmaisversiolla ei voi tarjastella kuin kahta arvoa yhtäaikaisesti. Tänään vaihdoin varalta n75:lta turbolle tulevan letkun sekä siitä toiselta solenoidilta egr:le menevän letkun. Auto kun lämpiää niin toimii melkein normaalisti, satunnaisia hyytymisiä. Kylmänä ensimmäiset kiihdytykset todella tahmaisia. Kuvan kiihdytys on nimenomaan kylmänä koska halusin nähdä mitä se näyttää.
Re: Caravelle T4 2.5TDI vm.2000
Ahtopaineet näyttää heittelevän ylösalas ja niiden myötä toki myös MAF-anturin läpi virtaava ilma.
Jos ahtoletkut + välijäähdytin on irroitettu ja todettu ehjiksi niin seuraavaksi lähtisin kokeilemaan toisella map-anturilla tai ulkoisella ahtopainemittarilla että antaako samanlaista vuoristorataa.
Toki tuo ylempänä mainittu EGR:n falskaaminenkin voisi olla helppo kokeilla, pieni pellinpala jommankumman putken väliin tukkeeksi.
Jos ahtoletkut + välijäähdytin on irroitettu ja todettu ehjiksi niin seuraavaksi lähtisin kokeilemaan toisella map-anturilla tai ulkoisella ahtopainemittarilla että antaako samanlaista vuoristorataa.
Toki tuo ylempänä mainittu EGR:n falskaaminenkin voisi olla helppo kokeilla, pieni pellinpala jommankumman putken väliin tukkeeksi.
Re: Caravelle T4 2.5TDI vm.2000
En hoksannut tarkentaa mutta tuo vuoristorata on vaihteiden vaihdosta, eli ei ole yhtäjaksoinen kiihdytys. Tuo ensimmäinen korkea piikki on kakkosvaihteen kiihdytys.
Re: Caravelle T4 2.5TDI vm.2000
Täytyy koittaa vielä tuo egr patentti. Välijäähyä en ole keulalta vielä ruvennut purkamaan.
Re: Caravelle T4 2.5TDI vm.2000
Nouseeko tuo ahtopaine huippuunsa vasta kierrosten myötä?
Näyttää kovin terävähuippuisilta nuo piikit, mielestäni ahtojen pitäis nousta maksimiin jo 2000rpm paikkeilla ja pysyä siellä loppuun asti (pientä laskua voi olla yläkierroksilla).
Jos tuo on vnt-ahtimella niin kannattanee mittailla myös kuinka alipaine pumppu käyttäytyy.. Sopivasti kulunut (tai jossain vuoto, esim jarrutehostimen putki) niin ei tuota tarpeeksi alipainetta alhaisilla kierroksilla. Myös tuo kylmänä huonompi toiminta voisi johtua alipaine pumpusta (välykset pienenee lämmetessä)..
Toki jos on hukkisahtimella (n75 ohjaa ahtopainetta hukkaportille) niin alipaineella ei ole merkitystä ahtimen toimintaan..
Paljonko autolla/ahtimella on kilometrejä takana?
Ja mikä tehoversio tuo kone on? Moottorikoodi auttanee myös...
Näyttää kovin terävähuippuisilta nuo piikit, mielestäni ahtojen pitäis nousta maksimiin jo 2000rpm paikkeilla ja pysyä siellä loppuun asti (pientä laskua voi olla yläkierroksilla).
Jos tuo on vnt-ahtimella niin kannattanee mittailla myös kuinka alipaine pumppu käyttäytyy.. Sopivasti kulunut (tai jossain vuoto, esim jarrutehostimen putki) niin ei tuota tarpeeksi alipainetta alhaisilla kierroksilla. Myös tuo kylmänä huonompi toiminta voisi johtua alipaine pumpusta (välykset pienenee lämmetessä)..
Toki jos on hukkisahtimella (n75 ohjaa ahtopainetta hukkaportille) niin alipaineella ei ole merkitystä ahtimen toimintaan..
Paljonko autolla/ahtimella on kilometrejä takana?
Ja mikä tehoversio tuo kone on? Moottorikoodi auttanee myös...
Re: Caravelle T4 2.5TDI vm.2000
Tämä on se 150hv versio ja vnt-ahdin kyseessä. Autolla ajettu 330tkm ja luulisin että ahdin on alkuperäinen. Alipainepumppu on nakuttanut niin kauan kun on minulla ollut. Tuleeko samalta pumpulta alipaine jarruille sekä tuonne ahtimelle?
Re: Caravelle T4 2.5TDI vm.2000
Tänään sain vihdoin aikaiseksi aukaista egr:n ja tulppasin sen sokealla laipalla. Ilokseni sain huomata että ongelmat katosivat. Eli ilmeisesti se jumii ja ei sulkeudu kuin silloin tällöin. Sen enempää egr:n sielunelämään tutkineena, mitä koneessa tapahtuu kun näin käy? Eli jos se egr venttiili jääkin auki silloin kun sen pitäisi olla kiinni. Kaasu pohjassa sen pitäisi olla juurikin kiinni asennossa, eikö?
Kiitos kaikille vastanneille ja avustaneille!
Kiitos kaikille vastanneille ja avustaneille!
Re: Caravelle T4 2.5TDI vm.2000
Nyt kun egr on tulpattu niin pitääkö autoon tehdä mitään muita toimenpiteitä? Olen huomannut tuon tulppauksen jälkeen että kun ajaa vaikka kakkos vaihteella, kierrokset pikkusen alle kahen tuhannen niin huomaa menossa pientä nykimistä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa