Voiko climatronic ottaa itseensä ilmastointihuollosta?
Valvoja: ffp jäsenet
Voiko climatronic ottaa itseensä ilmastointihuollosta?
Auto Passat 3 bg vm 2001 ja 1.9 tdi
Auto kävi ilmastoinnin täyttöhuollossa ja sen jälkeen ilmeni seuraavaa:
Hanskalokeron takaa tai keskikonsolin/soittimen sivusta ja takaa kuuluu surinaa ja naksutusta kun virrat laittaa päälle tai auton käyntiin. Äänet kuuluu olipa climatronic päällä tai ei.
Lisäksi vaikuttaa siltä, että lämpötila ei pelaa oikein.Vika ilmenee niin, että puhallusilman lämpötila ei vastaa sitä, mitä näytöllä näkyy ja mitä painikkeilla ohjaa. Kylmää saa ainoastaan LOW-asennossa. Ilmanohjauksen suunta toimii eli puhaltaa jalkoihin, tuulilasiin ja suoraan hyttiin painikkeesta valitsemalla niin kuin pitääkin.
Haulla katselin, niin oireet viittaa lämpötilaläpän servomoottoriin (V68?) (en nyt muista mikä oli minkäkin moottorin tehtävä moottoreista V85, V70 ja V71).
Vikakoodeja en ole ehtinyt vielä lukemaan, kun ei ole vehkeitä itsellä.
Nämä oireet ja äänet alkoi kuulua siis ilmastointihuollon jälkeen. Nyt tässä mietin, että voiko climatronic ottaa itseensä ilmastoinnin täyttöhuollosta ja painetestistä. Kylmäainetta ei juurikaan järjestelmään mennyt ja paineet olivat kunnossa.
Auto oli ilmastointihuoltokoneessa kiinni korjaamolla noin 45 min ja nyt viikko huollon jälkeen huomasin oireet. Onko sattumaa vai voiko näillä olla yhteyttä? Tämä oli eka kerta kun kyseistä kulkinetta käytin ilmastoinithuollossa. Onko kenelläkään käynyt vastaavaa ilmastointihuollon jälkeen?
P.S. Sattuuko kenelläkään olemaan V68 servomoottorin varaosanumeroa ja onkohan samanlainen servo kaikissa tuon ikäsissä volkkareissa, joissa climatronic (golf IV, Passat 3bg ym)?
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Auto kävi ilmastoinnin täyttöhuollossa ja sen jälkeen ilmeni seuraavaa:
Hanskalokeron takaa tai keskikonsolin/soittimen sivusta ja takaa kuuluu surinaa ja naksutusta kun virrat laittaa päälle tai auton käyntiin. Äänet kuuluu olipa climatronic päällä tai ei.
Lisäksi vaikuttaa siltä, että lämpötila ei pelaa oikein.Vika ilmenee niin, että puhallusilman lämpötila ei vastaa sitä, mitä näytöllä näkyy ja mitä painikkeilla ohjaa. Kylmää saa ainoastaan LOW-asennossa. Ilmanohjauksen suunta toimii eli puhaltaa jalkoihin, tuulilasiin ja suoraan hyttiin painikkeesta valitsemalla niin kuin pitääkin.
Haulla katselin, niin oireet viittaa lämpötilaläpän servomoottoriin (V68?) (en nyt muista mikä oli minkäkin moottorin tehtävä moottoreista V85, V70 ja V71).
Vikakoodeja en ole ehtinyt vielä lukemaan, kun ei ole vehkeitä itsellä.
Nämä oireet ja äänet alkoi kuulua siis ilmastointihuollon jälkeen. Nyt tässä mietin, että voiko climatronic ottaa itseensä ilmastoinnin täyttöhuollosta ja painetestistä. Kylmäainetta ei juurikaan järjestelmään mennyt ja paineet olivat kunnossa.
Auto oli ilmastointihuoltokoneessa kiinni korjaamolla noin 45 min ja nyt viikko huollon jälkeen huomasin oireet. Onko sattumaa vai voiko näillä olla yhteyttä? Tämä oli eka kerta kun kyseistä kulkinetta käytin ilmastoinithuollossa. Onko kenelläkään käynyt vastaavaa ilmastointihuollon jälkeen?
P.S. Sattuuko kenelläkään olemaan V68 servomoottorin varaosanumeroa ja onkohan samanlainen servo kaikissa tuon ikäsissä volkkareissa, joissa climatronic (golf IV, Passat 3bg ym)?
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Re: Voiko climatronic ottaa itseensä ilmastointihuollosta?
Ei voi, sattumaa.
Paine-anturi on ainut mikä voi hajota tuossa ja sekin on erittäin harvinaista ja enemmänkin huono komponentti.
Kyllä tuon ikäisessä jo automaatti ilmastoinnissa jotain vikaa tulee kun on paljon liikkuvia osia.
Paine-anturi on ainut mikä voi hajota tuossa ja sekin on erittäin harvinaista ja enemmänkin huono komponentti.
Kyllä tuon ikäisessä jo automaatti ilmastoinnissa jotain vikaa tulee kun on paljon liikkuvia osia.
Re: Voiko climatronic ottaa itseensä ilmastointihuollosta?
Tuo lämpöläppä oli vielä jotenkin inhimillisesti vaihdettavissa ilman koko auton purkamista osiin, joskin vaatii epäinhimillisen asennon ja sopivat erikoistyökalut.
https://www.youtube.com/watch?v=SDYD4jmUdis
Ei tarvi sahata noita pikkupalasia pois jos on tosiaan vähän pienemmät avaimet.
https://www.youtube.com/watch?v=SDYD4jmUdis
Ei tarvi sahata noita pikkupalasia pois jos on tosiaan vähän pienemmät avaimet.
Re: Voiko climatronic ottaa itseensä ilmastointihuollosta?
Kiitos vastaajille.
Oisko kuvaa, että minkälainen servomoottori on tämänikäisessä climatronicissa? Näkyy topautoosassa jotain olevan ja ebaykin on täynnä servoja uudempiin vageihin, mutta tuollasta videolla näkyvää ei oo tullu vastaan.
Ois helpompi tilata jo ennen kun purkaa ja vaihtaa samalla osa kun purkaa edellisen pois.
Tuossa videolla 3B:ssä näkyi servo, mutta liekköhän 3bg:ssä samanlainen?
Oliskohan tämä: https://www.topautoosat.fi/vemo-7079035.html
Oisko kuvaa, että minkälainen servomoottori on tämänikäisessä climatronicissa? Näkyy topautoosassa jotain olevan ja ebaykin on täynnä servoja uudempiin vageihin, mutta tuollasta videolla näkyvää ei oo tullu vastaan.
Ois helpompi tilata jo ennen kun purkaa ja vaihtaa samalla osa kun purkaa edellisen pois.
Tuossa videolla 3B:ssä näkyi servo, mutta liekköhän 3bg:ssä samanlainen?
Oliskohan tämä: https://www.topautoosat.fi/vemo-7079035.html
Re: Voiko climatronic ottaa itseensä ilmastointihuollosta?
Just tuollainen.
Re: Voiko climatronic ottaa itseensä ilmastointihuollosta?
Voiko tuollainen servon moottorin hajoaminen estää koko ilmastoinnin toiminnan? Ilmastointihuollon yhteydessä huomattiin, ettei kompura kytke, virtaa sinne tulee jatkuvasti 9 v, vaikka olisi econ päällä.
Vikakoodina antoi seuraavan: 01274 askelmoottori ajonopeusvaimennin/patopaineläpän säätömoottori.
Yritettiin nollata, palautui heti. Viikonloppuna luetaan VCDS:llä, jos saisi tarkemman vikakoodin.
Vikakoodina antoi seuraavan: 01274 askelmoottori ajonopeusvaimennin/patopaineläpän säätömoottori.
Yritettiin nollata, palautui heti. Viikonloppuna luetaan VCDS:llä, jos saisi tarkemman vikakoodin.
Re: Voiko climatronic ottaa itseensä ilmastointihuollosta?
Ei. Näyttäähän kaikki lämpösensorit järjellisiä arvoja?
Re: Voiko climatronic ottaa itseensä ilmastointihuollosta?
Tilasin servon topautoosasta ja servon piti olla Vemon valmistama servo.
https://www.topautoosat.fi/vemo-7079035.html
Paketti tuli ja siellä olikin servo, joka on kyllä saman näköinen laite kun kuvan Vemon servo. Ainut, mikä herätti epäilyt oli se, että servossa on Boschin tarra, jossa lukee made in Malaysia ja kun tarran osanumeron Googlettaa, niin se antaa tulokseksi ajovalon korkeudensäätömoottorin.
Sen verran on tietämystä, että tuo osa ei ole korkeudensäätömoottoria nähnytkään. Uutta servoa en ole vielä paikalleen laittanut, niin sillä kyselen, että onkohan muilla käynyt vastaavaa tai onko muilla kokemusta made in Malesia-Boschin varaosista. Itselle ei ole vielä tullut muita vastaan kuin made in Germany-Boscheja.
https://www.topautoosat.fi/vemo-7079035.html
Paketti tuli ja siellä olikin servo, joka on kyllä saman näköinen laite kun kuvan Vemon servo. Ainut, mikä herätti epäilyt oli se, että servossa on Boschin tarra, jossa lukee made in Malaysia ja kun tarran osanumeron Googlettaa, niin se antaa tulokseksi ajovalon korkeudensäätömoottorin.
Sen verran on tietämystä, että tuo osa ei ole korkeudensäätömoottoria nähnytkään. Uutta servoa en ole vielä paikalleen laittanut, niin sillä kyselen, että onkohan muilla käynyt vastaavaa tai onko muilla kokemusta made in Malesia-Boschin varaosista. Itselle ei ole vielä tullut muita vastaan kuin made in Germany-Boscheja.
Re: Voiko climatronic ottaa itseensä ilmastointihuollosta?
Rekkulaa vaan menemään jos lähetetty eri tuote kuin mitä tilattu.
Re: Voiko climatronic ottaa itseensä ilmastointihuollosta?
Nyt on servo menossa vaihtoon ja työn alla.
Miten sen punaisen muovitangon, joka tulee kiinni servoon ja ohjaa sitä, saa irti vanhasta servosta?
Pittäkö sitä vääntää varovasti talttameisselin päällä, vai onko siihen olemassa jotain erityistä konstia?
Vanhan servon voi hajottaa, mutta sitä servolle tulevaa punaista muovitankoa en haluais rikkoa ja se pitäis toki saada kiinni siihen uuteen servoon.
Nyt tällä hetkellä vanha servo muuten irti pulteista ja johdosta, mutta punainen muovitanko edelleen kiinni servossa.
Miten sen punaisen muovitangon, joka tulee kiinni servoon ja ohjaa sitä, saa irti vanhasta servosta?
Pittäkö sitä vääntää varovasti talttameisselin päällä, vai onko siihen olemassa jotain erityistä konstia?
Vanhan servon voi hajottaa, mutta sitä servolle tulevaa punaista muovitankoa en haluais rikkoa ja se pitäis toki saada kiinni siihen uuteen servoon.
Nyt tällä hetkellä vanha servo muuten irti pulteista ja johdosta, mutta punainen muovitanko edelleen kiinni servossa.
Re: Voiko climatronic ottaa itseensä ilmastointihuollosta?
Siinä on bajonettikiinnitys muovihampain, kierrä se oikeaan kulmaan niin irtoaa työkaluitta ja väkivalloitta.
Re: Voiko climatronic ottaa itseensä ilmastointihuollosta?
Kärsii ilmeisesti kiertää servoa manuaalisesti, silloin kun ei oo virrat kytketty servoon ja liitin on irti?
Kiitokset Jultsulle jo tässä vaiheessa!
Kiitokset Jultsulle jo tässä vaiheessa!
Re: Voiko climatronic ottaa itseensä ilmastointihuollosta?
Sen moottorin oma musta käsi ei liiku suhteessa sen runkoon, mutta kun sitä koko pakettia kääntää suhteessa siihen punaiseen muovikikkareeseen niin silloin sen saa pujotettua pois.
Re: Voiko climatronic ottaa itseensä ilmastointihuollosta?
Kiitoksia ohjeista, tuli tarpeeseen. Nyt on servo vaihdettu ja pelaa. Alkuu piti vähän pähkäillä irroitusta ja kun sen hoksasi, niin uusi soljahti paikalleen lähes tuosta vain.
Paikka on kyllä todella ahdas, lisäksi kun vielä omat sormet on kuin nippu kyrpiä ja työasento mahdollisimman ei-ergonominen, niin muutama kirosana ja helvetinmoinen ähinä säesti asennustyötä.
Samalla vaivalla tuli vaihdettua lämmityslaitteen puhaltimen moottori, kun hanskalokero oli irti. Entinen moottori aika ajoin ujelsi kaarteissa ja rohisi jos ajoi kuoppaisella tiellä.
Tulipa vastaan myös sellainen asia, että hanskalokeron alalevyn äänieriste oli yhdestä nurkasta aivan homeessa. Ilmeisesti on kastunut joksus valumakanavien ollessa tukossa ja sitten ottanut itseensä homeen. Eristematto oli kyllä kuiva, mutta home näkyi selvästi. Tuli uusittua myös tuo äänieriste, ei tosi samalla materiaalilla, mutta bitumilevy ja vaahtomuovi ajanee saman asian.
Paikka on kyllä todella ahdas, lisäksi kun vielä omat sormet on kuin nippu kyrpiä ja työasento mahdollisimman ei-ergonominen, niin muutama kirosana ja helvetinmoinen ähinä säesti asennustyötä.
Samalla vaivalla tuli vaihdettua lämmityslaitteen puhaltimen moottori, kun hanskalokero oli irti. Entinen moottori aika ajoin ujelsi kaarteissa ja rohisi jos ajoi kuoppaisella tiellä.
Tulipa vastaan myös sellainen asia, että hanskalokeron alalevyn äänieriste oli yhdestä nurkasta aivan homeessa. Ilmeisesti on kastunut joksus valumakanavien ollessa tukossa ja sitten ottanut itseensä homeen. Eristematto oli kyllä kuiva, mutta home näkyi selvästi. Tuli uusittua myös tuo äänieriste, ei tosi samalla materiaalilla, mutta bitumilevy ja vaahtomuovi ajanee saman asian.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Voiko climatronic ottaa itseensä ilmastointihuollosta?
Tästä niiin pisteet! :Domat sormet on kuin nippu kyrpiä
Ootko aatellu aikuisviihdealaa? :)
Re: Voiko climatronic ottaa itseensä ilmastointihuollosta?
Jultsu kirjoitti:Ei. Näyttäähän kaikki lämpösensorit järjellisiä arvoja?
Näyttää, on tarkistettu.
Yksi vikakoodi löytyi:
01274 - Air Flow Flap Positioning Motor (V71)
37-00 - Faulty
Tämä lähti kyllä nollaamalla pois ja nyt kaikki toimii, mutta taitaa siellä läppämoottori vetää viimeisiään. Talvella oli pieni ongelma pakkasilla, parina aamuna ei lähtenyt lämmittämään kabiinia, moottori kyllä lämpeni. Pakkasnesteet ei olleet jäässä, niistä mitattiin reilu kymmenen astetta enemmän kestoa entä silloin oli pakkasta.
Re: Voiko climatronic ottaa itseensä ilmastointihuollosta?
Ilmastointi alkoi siis kuivaamaan ilmaa kun tuon koodin nollasi?
Re: Voiko climatronic ottaa itseensä ilmastointihuollosta?
Juu, kompressori kytki ja kaikki toimi normaalisti.
Ennen tuon nollaamista magneettikytkin ei siis kytkenyt.
Sitä tosiaan mietittiin että jos ilman virtaus kennoille on estynyt, niin automatiiikka ei kytke ilmastointia päälle.
Ennen tuon nollaamista magneettikytkin ei siis kytkenyt.
Sitä tosiaan mietittiin että jos ilman virtaus kennoille on estynyt, niin automatiiikka ei kytke ilmastointia päälle.
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija