Tulipas touhuttua pajalla viikonlopun molempina päivinä.
Lauantai:
Aloitimme moottorin niputtamisen. Loislelevyn tiivisteeseen ja öljypohjaan vedettiin kerros Permatexin sinistä, jolla pyritään minimoimaan öljyvuodot tiivisteen välistä. Öljypumpun ja lohkon väliin heilahti myös Aviation-tiivisteainetta.
Kannen ollessa venttiilien osalta nipussa, oli korkea aika istuttaa se lohkoon kiinni Akin custom-kannenpulttien kanssa. Joku voisi väittää että noiden pulttien osalta keulii mopo pahasti, mutta näillä käyttämillämme momenteilla (tässä tapauksessa ~30% enemmän kuin vakio) kannenpultit sietävät avaamisen ja kasaamisen useampaan otteeseen, mikäli esimerkiksi tiivisteitä tarvitsee vaihtaa ohuempiin. Kuvasta voinee havaita, että hirveästi ei mutterin ja nokkakepin laakeripukin väliin jää tilaa. Kannentiivisteeseen vedettiin molemminpuolinen kerros VHT:n Copper Gasket cementiä, joten veikkaan ettei kansipahvin kanssa tarvitse koskaan ihmetellä tällä paketilla.
Sunnuntai:
Kuten varmaan tuosta edellisestä kokoonpanokuvasta saattaa tarkkasilmäinen huomata, niin venttiilikoppa ei istu kovin hienosti. Nopea veikkaukseni on tämä TDI:n lohko ja esikammiokansi-yhdistelmä, joka tekee tepposensa pulttien mitoitukselle. Pörrä kätöseen ja pulttien kohdalta tavaraa pois. Kuvassa koppa toinen puoli ja nurkat tehtynä. Huolellisen pesun ja puhaltelun jälkeen varovainen kokeilu ja alkoihan se istumaan...
Motoriin hehkut ja 175bar suuttimet kiinni, lisäksi vesilaippa ja jotain muuta pientä hilpettä. Pumppu on tällä hetkellä vielä irtonaista mallia, joten hehkujen kanssa puuhastelu kävi noin 167 kertaa nopeammin, kuin normivaihto. Kasaamatonta ahdintakin hiukan mallaten kaikki näyttäisi tähän mennessä käyvän mukavasti.
Nokkakepin hihnapyöräkin sai hiukan väriä ylleen. Pitää vielä naittaa hiomatahnan kera tuota nokkakepin kanssa yhteen ennen asennusta.
Apuakseli tulee koneistettuna vähän vakiota rajummasta materiaalista, koska se kuuluu ehdottomasti näiden moottoreiden heikkoihin kohtiin. Ainoa että hammaspyörä pitää löytää jostakin, ehkä rikkinäisestä aksilasta.
Päätin jo projektin alkupäässä koteloida vihreäpyöräisen jakopään ympärivuotista käyttöä silmälläpitäen, satuin tänään huomaamaan, että pöydälläni lojui vanhemman mallin pelti, jossa siis syöttöpumpun reikä on pieni ja näinollen tämän projektin pumppu ei mahdu siitä läpi. Jos jollain siis lojuu ~'96 ja uudemman mallin aaz:n jakopään taustalevy, niin ottakoon yhteyttä. Samaten tuo edellä mainitsemani rikkinäinen apuakseli ehjällä hammaspyörällä otetaan vastaan. Lisäksi uudet suutinputket olisivat kova juttu. Kertokaa keneltä tai mistä noita voisi saada - järkevään hintaan tottakai.
Vuosi mennyt... Että näin...