kesärenkaat kuluneet ulkoreunasta enemmän kuin sisäreunasta?
Valvoja: ffp jäsenet
kesärenkaat kuluneet ulkoreunasta enemmän kuin sisäreunasta?
Vaihtelin tossa talvinakit ja huomasin että kesäläskeissä aika havaittava ero oli ulko ja sisäreunan kuluneisuuden välillä. Vanteet on ulos levittävää mallia (alkup offset 43 vs 35).. voisiko johtua tuosta, aurauskulmat oli kesän alussa kyllä vanteiden vaihdon jälkeen euromasterilla tarkistettu. Tietty kanttailu kuluttaa kanssa renkaita ulkoreunasta mutta voisko madaltamalla esim. ehkästä tuota koska muutoin pystykallistumaan ei vissiin hirveästi pääse vaikuttamaan.. ideoita?
joo, lähinnä vaan meinasin kun camberikulmia tarkastellessa eturenkaat tuppaa nyt hieman näyttämään tältä \---/ , ( todella vähän eli ei nyt ihan noin jyrkkänä kuitenkaan - voi myös olla että näköhermot tekee tepposet) :) eli ihanku camberit ei olis ihan kohillaan, eikö eturenkaiden pitäisi yleensä istua jotakuinkin suorassa tyyliin |---| ja takana hieman tyyliin näin /---\
kyllähän toi offset:kin on aika paljon muuttunu jos vertaa vakioon, mutta tiedä voisko se sitten tehdä tollasta.. talvinakeilla ja orkkisvanteilla näyttää istuvan huomattavasti paremmin.
autolla ajettu 16tkm nyt joten en usko että voi alustassakaan olla väsymisen merkkejä vielä ja aurauskulmat kyllä pitäisi olla kohdillaan.. sama kulumisilmiö ilmenee myös takana joskin lievemmässä määrin ilm. koska camberiakin on enempi. kait toi menee urheilullisen ajotyyliin piikkiin sitten kun kulkupuolessa tai ohjauksessa ei ole moittimisia..
vanteet on 7J16ET35 kun suosituskoko olisi alkup. vanteilla 6.5J16ET43.. tosin 7J17ET38 vannetta on votexilla tarjolla lisävarusteena kys. autoon.
kyllähän toi offset:kin on aika paljon muuttunu jos vertaa vakioon, mutta tiedä voisko se sitten tehdä tollasta.. talvinakeilla ja orkkisvanteilla näyttää istuvan huomattavasti paremmin.
autolla ajettu 16tkm nyt joten en usko että voi alustassakaan olla väsymisen merkkejä vielä ja aurauskulmat kyllä pitäisi olla kohdillaan.. sama kulumisilmiö ilmenee myös takana joskin lievemmässä määrin ilm. koska camberiakin on enempi. kait toi menee urheilullisen ajotyyliin piikkiin sitten kun kulkupuolessa tai ohjauksessa ei ole moittimisia..
vanteet on 7J16ET35 kun suosituskoko olisi alkup. vanteilla 6.5J16ET43.. tosin 7J17ET38 vannetta on votexilla tarjolla lisävarusteena kys. autoon.
ei tuossa mitään niin dramaattisia muutoksia ole tapahtunut että pitäisi vaikuttaa huimasti.
itellä on nyt muuttunut Golffissa takavanteen koko 2" sekä leveydessä että koossa alkuperäiseen verrattuna ja ET on 10mm pienempi. autoa madallettu takaata varmaan 40-50mm, nuo muutokset alkaa jo vaikuttamaan cambereihin mutta sekin vaikuttaa negatiivisesti eli yläpäät kallistuu sisäänpäin. korjatkaa joku jos puhun omiani ;)
itellä on nyt muuttunut Golffissa takavanteen koko 2" sekä leveydessä että koossa alkuperäiseen verrattuna ja ET on 10mm pienempi. autoa madallettu takaata varmaan 40-50mm, nuo muutokset alkaa jo vaikuttamaan cambereihin mutta sekin vaikuttaa negatiivisesti eli yläpäät kallistuu sisäänpäin. korjatkaa joku jos puhun omiani ;)
Joo, eipä tuo nyt toisaalta ihan mahdotonta tuo kuluminen ole eli vetäisin nyt sellaisen johtopäätöksen että selittynee vaan sillä että vauhdikkaasti menty kaarteisiin..
Käytännössä siis tarvitsisi lisää madallusta kehiin jos haluaa negatiivisesti (vai mitenpäin se nyt oli) cambereihin vaikuttaa kun muuten ei taida nykyautoissa säätöä löytyä.. B-) Nythän alla on 15mm madallussarja joka ei käytännössä madalla mitään eli jos ja kun tykkää kanttailla niin tarpeenseenhan tuo vissiin tulisi. ;D
Käytännössä siis tarvitsisi lisää madallusta kehiin jos haluaa negatiivisesti (vai mitenpäin se nyt oli) cambereihin vaikuttaa kun muuten ei taida nykyautoissa säätöä löytyä.. B-) Nythän alla on 15mm madallussarja joka ei käytännössä madalla mitään eli jos ja kun tykkää kanttailla niin tarpeenseenhan tuo vissiin tulisi. ;D
niin, en tiedä onko, tossa löyty vanha kuva missä auto on vielä epätasasella alustalla et vaikee sanoo.. kait noi on kuitenkin loppupeleissä melkolailla silleen kun pitää, ehti vaan iskeä vainoharhakohtaus :)
pitää katella josko ens kesäks madaltais (samalla tulis kulmatkin taas katottua) hiukan koska tosiaan tietääkseni tässä autossa ei ole säätöjä camberiin joten ei niitä voi väärinkään oikein säätää. säätölappukin on tuolla jossain eikä siihen juurikaan tullut muistaakseni tehtaan jäljiltä oleviin säätöihin muutosta.
mut kiitoksia kaikille osaaottaneille :)
Se on varmaan vähän niin, etteivät ole saaneet (osanneet laittaa) niitä kulmia kohdilleen siellä Euromasterilla.
Omassa "Pulussani" oli uutena kulmat miten sattuu ja väänsivät niitä Laakkosella 2 1/2 tuntia kohdilleen, saamatta ainakaan rattia suoraan.
Alustasarja asennettiin viime keväänä König:illä ja siitä asti on ollut ratti suorassa, enkä näin kesän jälkeen renkaita vaihtaessa huomannut minkään niistä kuluneen epätasaisesti, joten...
P.S. Klik 1, Klik 2
Omassa "Pulussani" oli uutena kulmat miten sattuu ja väänsivät niitä Laakkosella 2 1/2 tuntia kohdilleen, saamatta ainakaan rattia suoraan.
Alustasarja asennettiin viime keväänä König:illä ja siitä asti on ollut ratti suorassa, enkä näin kesän jälkeen renkaita vaihtaessa huomannut minkään niistä kuluneen epätasaisesti, joten...
P.S. Klik 1, Klik 2
Tuossa omassa 6N:ssä on sama homma muuten, mutta kuluu sisäreunasta aika kovasti. 195/45-16 (ET 37) kumit alla. Pyöränkulmat suunnattu kahdesti ja on oikein. Madallusta ei ole vielä ollenkaan (odottanut FK:n coil-overeita kohta 3kk.), ja kumit kanssa \-/ asennossa.
Ei mitään tietoa mistä johtuu tuo.
Ei mitään tietoa mistä johtuu tuo.
Niin, ongelmahan tässä on vissiin se että käsittääkseni polossa muuta kuin aurausta ei voi säätää.. en usko että vika olisi aurauksessa, sillä säätöprintin mukaan auraus on kunnossa (jos vertaa esim. autodatan tietoihin), ratti on suorassa ja auto kulkee kuin kiskoilla. Katellaan nyt sitten jos talvirenkaatkin alkaa kulumaan ulkoreunoistaan, ne on kyllä alkup. kokoa.
Tuosta haraldin autosta kyllä näkee aika hyvin miten vaikuttaa madallus camberiin jos vertaa omaan eli ehkä se sitten kuluisikin tasaisemmin kun on madallettu.. tässä uskossa elellään toistaiseksi kunnes joku heittää raakaa faktaa peliin. :)
Tuosta haraldin autosta kyllä näkee aika hyvin miten vaikuttaa madallus camberiin jos vertaa omaan eli ehkä se sitten kuluisikin tasaisemmin kun on madallettu.. tässä uskossa elellään toistaiseksi kunnes joku heittää raakaa faktaa peliin. :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa