Lisävalojen kytkennöistä
Valvoja: ffp jäsenet
Lisävalojen kytkennöistä
Niin, tuli tässä lauantain kunniaksi mietittyä lisävaloja ja niiden kytkentöjä, kun tarvis tohon G3:een vetäistä sellaset. Joten kysympä ihan piruuttani millaista kytkentää te pojjaat/tytöt olette kulkineisiinne pistänyt?
Itse aattelin pistää niin että lisäpitkät syttyisivät viiksestä painamalla, niin kuin normaalisti pitkät, mutta kojelautaan (alle, piiloon tai joku muu viritys) kytkin jolla siten saisi valittua ottaako auton omat pitkät vai lisäpitkät käyttöön.
Täytyy ottaa paperia karvaiseen käteen ja kynä toiseen.. hemmetti kun ei ole omalla koneella niin ei voi mitään ohjelmaa käyttää :D
Koitin kovasti searchia käyttää, mutta en kai vain ole tarpeeksi guru että olisin löytänyt mitään tohon liittyvää... :D
Itse aattelin pistää niin että lisäpitkät syttyisivät viiksestä painamalla, niin kuin normaalisti pitkät, mutta kojelautaan (alle, piiloon tai joku muu viritys) kytkin jolla siten saisi valittua ottaako auton omat pitkät vai lisäpitkät käyttöön.
Täytyy ottaa paperia karvaiseen käteen ja kynä toiseen.. hemmetti kun ei ole omalla koneella niin ei voi mitään ohjelmaa käyttää :D
Koitin kovasti searchia käyttää, mutta en kai vain ole tarpeeksi guru että olisin löytänyt mitään tohon liittyvää... :D
Ensiksi kysyinkin ihan pirruuttani, miten muut ovat niitä laittaneet, kun joillakin voi olla vähän monimutkaisempia/erillaisia kytkentöjä ;)
Mielestäni kyllä, kun aina ei viittisi noita isoimpia heittimiä käyttää (liittyy työhön ja ajoreitteihin) ja sitten vielä se että kesäksi kattilat pois keulilta yms.
Ja auton omat pitkistä ei ole tässä tilanteessa mitään hyötyä palaa samaan aikaa pikemminkin haittaa. Ja jos on ref 37,5 valot niin pamahtaa referenssit yli, jos omat pitkät palaa myös.
Mutta pistää siihen väliin vain vaihto(kaksi-asento)kytkimen, niin kytkimen laitto ei ole mikään ongelma... Loppujen lopuksi vaikeampia sähkökytkentöjä tekee ihan koulussakin joten ;)
Mielestäni kyllä, kun aina ei viittisi noita isoimpia heittimiä käyttää (liittyy työhön ja ajoreitteihin) ja sitten vielä se että kesäksi kattilat pois keulilta yms.
Ja auton omat pitkistä ei ole tässä tilanteessa mitään hyötyä palaa samaan aikaa pikemminkin haittaa. Ja jos on ref 37,5 valot niin pamahtaa referenssit yli, jos omat pitkät palaa myös.
Mutta pistää siihen väliin vain vaihto(kaksi-asento)kytkimen, niin kytkimen laitto ei ole mikään ongelma... Loppujen lopuksi vaikeampia sähkökytkentöjä tekee ihan koulussakin joten ;)
Mulla oli kakkisessa 2 alkuperäistä sumuvalonappia, toisesta meni ohjaus lisäpitkille. Eli autolla oli mahdollista ajaa omilla pitkillä (nappi OFF-asennossa) tai omilla pitkillä + lisäpitkillä (nappi ON-asennossa). Se oli minusta ihan kätevä ratkaisu kun voi lähestyä autoja takaa siten että vähentää valoja asteittain, samaten jos oli enemmän vastantulijoita niin käytin niiden välissä vain auton omia pitkiä. Kunnollisten lisävalojen (Bosch 225 Rally @ 100W hehkut + kunnon kaapelit + releet) ja lähivalojen ero on kuitenkin järkyttävä niin parempi että oli tuommonen välivaihe olemassa.
Kytkentöjä en enää muista, autoasentajakaverini kanssa ne laitettiin kun allekirjoittanut ei tajua sähköhommista hevon helv...... :)
Kytkentöjä en enää muista, autoasentajakaverini kanssa ne laitettiin kun allekirjoittanut ei tajua sähköhommista hevon helv...... :)
Vesku, näin sitä ajattelin, mutta tokihan toi Petri R:n hommakin olisi ihan hyvä. Tohon mainitsemaani vaihtokytkimen kanssa pistettävä kytkentä on periaatteessa sama kuin Petri R:n, mutta ne eivät vain pala samaan aikaan, mutta vaihettainen vaihto saadaan aikaan vaihtokytkintä säätämällä kun vaikka lisäpitkät ovat päällä -> samalla vaihtuvat auton omat pitkät päälle.
Mutta mielellään ei samaan aikaan, koska jos valot on ref 37,5 + auton omat pitkät niin yli menee 75. Mutta toki jos ostaa ref 17,5, niin silloin voi pitää samaan aikaan. Lisättäköön vielä että jotkut ovat sanoneet että auton omat pitkät vain haittaisivat siinä.. tiedä sitten...
täytyy huomenna käydä katsomassa tosta paikallisesta katsoa onko hella rallye 1000FF:ää kummalla referenssillä tuolla, vai onko kummallakin :P
Mutta mielellään ei samaan aikaan, koska jos valot on ref 37,5 + auton omat pitkät niin yli menee 75. Mutta toki jos ostaa ref 17,5, niin silloin voi pitää samaan aikaan. Lisättäköön vielä että jotkut ovat sanoneet että auton omat pitkät vain haittaisivat siinä.. tiedä sitten...
täytyy huomenna käydä katsomassa tosta paikallisesta katsoa onko hella rallye 1000FF:ää kummalla referenssillä tuolla, vai onko kummallakin :P
kytkin jolla siten saisi valittua ottaako auton omat pitkät vai lisäpitkät käyttöön.
Tätä kytkentää suosittelen. Tuo toimii hyvin esimerkiksi oikein sankalla lumipyryllä, jolloin ei tiedä näkyykö pitkillä vai lyhyillä paremmin. Ainakin kirkkaat lisäpitkät "häikäisevät" lumen todella sankaksi verhoksi.
jhh, juu näinpä sitä aattelin.. Oli lainassa hetki siten hiace jossa oli valot toteutettu näin.. paljon mukavampi kyllä esim. lumipyryssä, ja kun ei viitsi pistää kaikkia pitkiä päälle kun ajelee tuolla asutusalueella.. joku voisi ottaa nokkiinsa siitä :P
eski no ei oo ainakaan mun tutuille (vento 2xrallyet, hiace 2x rallye, golf 2xrallye ja passat 2x bosch) tullut valittamaan yhtään mitään... ja osassa on vielä ref 37,5 valot ;) shhh
eski no ei oo ainakaan mun tutuille (vento 2xrallyet, hiace 2x rallye, golf 2xrallye ja passat 2x bosch) tullut valittamaan yhtään mitään... ja osassa on vielä ref 37,5 valot ;) shhh
Tuossa on sitten semmonenki pointti että ku on tarpeeksi kärtysät polttimot omissa ja lisäpitkissä nii akusta loppuu potku valojen syttymishetkellä. Polttimoitten syttymisvirta on moninkertanen palamisvirtaan nähden. Eli siltä kantilta ajateltuna ei välttis kannata kovin monia pitkiä sytyttää kerralla.
SS:mietippä kahesti ennenku tyrmäät ajatukset. Itelläni oli viime talvena volsan keulalla sellanen yhistelmä et kun pitkien yhteenlaskettu teho oli 520w (160+160+100+100) ja tästä yhestelmästä on seurauksena sen luokan "kytkentävirtapiikki" että alkaa tuommonen normaali 55ah akku oleen ahtaalla. Ja siitä seurasi että sytkä katkes joka kerta kun veti pitkät päälle. Voit kokeilla mitata vaikka 100w polttimon langan resistanssin ja laskee siitä virran niin saat sen virran jonka se lanka ottaa syttymishetkellä ja on muuten jotain muuta kun 10A.
Joo, ei varmaankaan, mutta sitä ennen ku se virta loppuu ni sielä on menny pimeeksi monenlaisia "herkempiä" sähkövehkeitä, radio yms. Tästähän saatiinki mielenkiintonen sähkötekninen keskustelu.
Ei ne valot sitäpaitsi virtaa yhtään enempää ota kuin mitä laturi ja akku yhteensä antaa.
Joo, ei varmaankaan, mutta sitä ennen ku se virta loppuu ni sielä on menny pimeeksi monenlaisia "herkempiä" sähkövehkeitä, radio yms. Tästähän saatiinki mielenkiintonen sähkötekninen keskustelu.
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
pistä iso konkka sinne akulle kaveriksi ni se tasaa noita virtapiikkejä tai vaihtoehtoisesti hieman pienemmät polttimot tai vaihtoehtoisesti"2" laita bi-xenonit keulaan
tämä on vain tällaista höpinää eikä kukaan saa noudattaa noita neuvoja, koska ne eivät välttämättä täytä kaikkia lakeja ja asetuksia. tekstin kirjoittaja ei ota mitään vastuuta jos joku tekee jonkun laittoman valokytkennän. tähän mielipiteeseen on turha vedota jos poliisit sattuu pysäyttämään ja antamaan sakot esim. laittomista xenonvaloista. :)
tämä on vain tällaista höpinää eikä kukaan saa noudattaa noita neuvoja, koska ne eivät välttämättä täytä kaikkia lakeja ja asetuksia. tekstin kirjoittaja ei ota mitään vastuuta jos joku tekee jonkun laittoman valokytkennän. tähän mielipiteeseen on turha vedota jos poliisit sattuu pysäyttämään ja antamaan sakot esim. laittomista xenonvaloista. :)
Markus_K: omalta osaltani on ongelma ratkaistu, mutta kun heitin ilmaan tuollasen ajatuksen niin kamala naljailu ettei tuo ees oo mahollista.
Itelleni pienensin polttimoita, syy ei oo nuo virtapiikit vaan niiden 160w lankojen lyhyt käyttöikä.
Xenonit taitaa jäädä haaveeksi tuohon kotteroon, ei hinnalisesti maha olla kovi kannattava ajatus.
Itelleni pienensin polttimoita, syy ei oo nuo virtapiikit vaan niiden 160w lankojen lyhyt käyttöikä.
Xenonit taitaa jäädä haaveeksi tuohon kotteroon, ei hinnalisesti maha olla kovi kannattava ajatus.
Tuossa on sitten semmonenki pointti että ku on tarpeeksi kärtysät polttimot omissa ja lisäpitkissä nii akusta loppuu potku valojen syttymishetkellä. Polttimoitten syttymisvirta on moninkertanen palamisvirtaan nähden.
Tästähän saatiinki mielenkiintonen sähkötekninen keskustelu.
Normaalikokoinen akku pystyy antamaan hetkellisesti satoja ampeereita virtaa, esim. startti ottaa aikasta paljon enemmän kun mainitsemasi 520 W. Tällöin puhutaan tuhansista wateista vaikka jännite jo silloin laskeekin. Polttimon syttymisvirtapiikki on pituudeltaan ja voimakkuudeltaan murto-osa tuosta startin vaatimasta. Epäilen kyllä suuresti että tuo potkun loppuminen johtuu todennäköisesti akun huonosta maadoituksesta tai muusta vastaavasta viasta.
drako: no miten sä sen selität että kun KAIKKI valokuorma on otettu akun navoista, eli valojen - napa on otettu suoraan akun miinuksesta => akun runkoon maadotuksilla ei oo siinä mitää tekemistä? JA silti se piikki oli niin suuri että cd-soitin ja sytkä hikkas joka kerta. Noh, turha kitistä ku kerta tiedätte ennestään kaiken ni ei tarvi jakaa kokemuksia.
Eihän tossa ole mitään selittämistä, cd-soitin ja sytkä eivät ole maadotettu suoraan akun napaan vaan niiden oletetusti hapettuneiden liitosten kautta. Ei se että valoille tehdään hyvät ja pienihäviöiset liitokset poista niitä häviöitä muualta heikoista liitoksista. Suuren kuorman kytkeminen rinnalle saa jännitehäviön kasvamaan sieltä heikon liitoksen kautta, koska elektronit todella menevät sieltä missä se aita on matalin.
Niin ja voihan se akkukin olla tietty finaalissa.
Niin ja voihan se akkukin olla tietty finaalissa.
Suuren kuorman kytkeminen rinnalle saa jännitehäviön kasvamaan sieltä heikon liitoksen kautta, koska elektronit todella menevät sieltä missä se aita on matalin.
Jaaha.. Et noinko se on, että ku akkua tai jotain virtalähdettä kuormitetaan niin se virtalähde ei meekkään "kyykkyyn" vaan muiden laitteiden jännitehäviö kasvaa?
Kait sitä pitää opiskella lisää tätä sähkötekniikkaa, on nii vähästä ollu tuo opiskelu..
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Sama mullekin tulee mieleen että laturi ei anna virtaa ja akku huonokuntoinen jolloin jannite pääsee putoamaan.
Hyväkuntoinen laturi antaa virtaa sinne ilmoitettuun määräänsä asti niin kauan kun kierroksia on koneessa, latausjännitteensäädin pitää siitä huolen.
Ei luulisi esim. 90 A:sta kaiken tehon loppuvan jos vielä akkukin on välissä...
Hyväkuntoinen laturi antaa virtaa sinne ilmoitettuun määräänsä asti niin kauan kun kierroksia on koneessa, latausjännitteensäädin pitää siitä huolen.
Ei luulisi esim. 90 A:sta kaiken tehon loppuvan jos vielä akkukin on välissä...
Meneehän se sieltäkin...koska elektronit todella menevät sieltä missä se aita on matalin
Ok, en täysin tyrmää ajatusta, mutten siltikään usko tuohon ennen kuin itse asian olen kokeillut :)SS:mietippä kahesti ennenku tyrmäät ajatukset. Itelläni oli viime talvena volsan keulalla sellanen yhistelmä et kun pitkien yhteenlaskettu teho oli 520w (160+160+100+100) ja tästä yhestelmästä on seurauksena sen luokan "kytkentävirtapiikki" että alkaa tuommonen normaali 55ah akku oleen ahtaalla. Ja siitä seurasi että sytkä katkes joka kerta kun veti pitkät päälle. Voit kokeilla mitata vaikka 100w polttimon langan resistanssin ja laskee siitä virran niin saat sen virran jonka se lanka ottaa syttymishetkellä ja on muuten jotain muuta kun 10A.
Enemmin veikkaan, että siellä on jossain ollut heikko liitos tai akussa on jotain vikaa. Akku kuitenkin antaa virtaa satoja ampeereja ja laturi vielä joitakin kymmeniä siihen päälle.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa