Taas ne jäätyvät lukot

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Aje
-
Viestit: 240
Liittynyt: 27.5.2006 13:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Aje » 3.1.2009 17:44

Mulla oli hyllyssä samaa Multilubea, Crc:n 5-56:sta ja Wurhtin HHS2000:sta, osui käsi tuohon ohuimpaan 5-56:seen tällä kertaa. Saapa nähdä kuivuuko nopeasti pois.

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

ViestiKirjoittaja juksii » 3.1.2009 18:49

Huippupäivä... Talon kumpikin volkkari ovet jääs.

Caravellessä sähkölukko sanoo vain surrur auki ja surrur kiinni samantien.. Kun oikeassa hetkessä nyppää kahvasta niin pääsee sisään.

Passatissa ei pysynyt ovi kiinni kun sai sen kiskottua auki. Sitten laitoin oven kiinni ja avaimella käänsin niin pysyi ovi kiinni mutta nyt ei aukea kauko-ohjauksella eikä avaimella. Kiva könytä sisään apparin puolelta.

Kyllä koettelee... Ei oo koskaan ollut tollaisia ongelmia Mazdoissa tai Fordeissa mutta yritetään nyt vielä kestää :)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 4.1.2009 7:53

-
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 13:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 6.1.2009 20:58

Täällä -97 Passat, oikea takaovi veti 1.1 jäähän ja otin auton talliin jolloin ovi tietenkin alkoi taas toimimaan. Tai kun otin auton tallista niin taas jäässä, nyt pelkään että sieltä on jotain jo irt/rikki, lukkonuppi nousee ja laskee kun ovet laittaa lukkoon ja avaa lukosta mutta ovi ei aukea kummastakaan kahvasta, kahvoissa ei tunnu mitään vastusta. Jos sitä huomenna ottaisi auton taas talliin niin saisi selvitettyä asian... Ratkaisuhan olisi vaihtaa uusi lukkolaite, mutta työttömälle 173e on iso raha :(

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 7.1.2009 0:46

Itse löin tuohon vanhempaan kakkikseen silikonipuikolla tavaraa tiivisteisiin, maksoi alta 5e paikallisessa s-marketissa puikko eikä tiivisteet oo sen jälkeen jäätyneet.

No tähän uudempaan, vm. -86 en sitte eile laittanu ku ajattelin että tuskin tänään on yli -10 astetta pakkasta. No voi perkele. Ovet ihan jäässä eikä millää auki. Kaverille soitto ja pian sulateltiin kuumailmapuhaltimen kans ja samalla lyötiin silikonipuikolla tavaraa tiivisteisiin niin ei pitäisi enää jäätyä ainakaan kovin pahasti

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 7.1.2009 15:22

-
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 13:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jii_bee
-
Viestit: 2415
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 7.1.2009 21:35

samalla lyötiin silikonipuikolla tavaraa tiivisteisiin niin ei pitäisi enää jäätyä ainakaan kovin pahasti

Jos ei halua lutrata autoaan silikonilla, toinen toimiva keino on pyyhkiä oven tiivisteet raa'alla jäähdytysnesteellä.

AKV
-
Viestit: 8
Liittynyt: 17.8.2008 17:00

ViestiKirjoittaja AKV » 8.1.2009 9:04

Aamulla kivä yllätys, kuskin oven lukko jäässä, ei muuta kun keskuslukko auki vänkkärin ovesta ja samalla avasin oven ja otin lumiharjan ni vänkärin ovi ei mennytkään kiinni. No ajelin töihin toinen käsi ratissa ja toinen vänkärin oven kahvassa.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 8.1.2009 9:07

Ja autoaan ei kannata koskaan lutrata silikonilla jos on edes aikeita maalailla joskus. Tuo raaka jäähdytysneste on maalarien suosittelema :)

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 8.1.2009 10:50

Volkkarimiehellä on aina syytä olla autossa mukana muutama mustekala, että pysyy ovet kiinni.

Nimimerkillä "unohdin laittaa auton tolppaan"

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 8.1.2009 10:54

^myös turvavyö ajaa asiansa kun laittaa ikkunan väliin sen metalliläpykän ja pyörittelee vyön tarpeeksi monesti penkin ympäri.

Nimim. kokemusta on. =D

AKV
-
Viestit: 8
Liittynyt: 17.8.2008 17:00

ViestiKirjoittaja AKV » 8.1.2009 11:10

No pitää muistaa ottaa aamulla parit mustekalat mukaan ku lähtee golffaileen.

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 8.1.2009 15:32

-jarkko- kirjoitti:Sleeperille tiedoksi että ei sieltä välttämättä mitään rikki ole, se on vaan jäässä oven sisältä, ne lukkotangot, ei vuorokauden kuivatus tallissa riitä ja pahinta myrkkyä tuo tallista ulos ja talliin just jäätymiselle on.
Ja kakkoskopasta en tiedä mutta kolmosessa ovet jäätyy kiinni siihen kangastiivisteeseen joka kiertää katon reunassa ovien päällä.


En olekaan sanonut että sieltä jotain rikki olisi, mutta lukkolaitteet ovat jo 12 vuotta vanhat, paitsi kuskinoven jonka vaihdoin, joten ne ovat käytössä kuluneet ja rasvat ovat huomattavasti huonommat kuin uudessa. Ja tuo oikea takaovi on muutenkin kyllä sohlannut välillä, jos sitä sitten kesällä uusii tuon lukkolaitteen.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 8.1.2009 16:28

Ihme kyllä, kummassakin volsussa on tänätalvena ovet ja lukot toimineet täysin moiteettomasti pari kuukautta sitten suoritetun lukkojen aseöljyllä voitelun ja golffin tiivisteiden silikonikäsittelyn jälkeen. Pakkastakin on ollut pahimmillaan jo -30 astetta.

Nyt tämä "ominaisuus" on siirtynyt noihin jääratavolvoihin, ei pysy 360:ssä eikä 740:ssä ovet kiinni vaikka on lukotkin voideltu =D

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 8.1.2009 16:54

-
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 13:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 8.1.2009 18:06

-jarkko kirjoitti:No meillä ei ole ollut mitään ongelmia vaikka lämpötilat heittelee +2 ja -17 välillä. aamusin kummatkin on tunnin letkussa ja töissä pidän 2h. Lieneekö syynä se että ovat kokoajan ulkona pihassa. Avainta on lukkoihin turha yrittää, kauko toimii ok eikä mitään ole tehty.

"Täällä -97 Passat, oikea takaovi veti 1.1 jäähän ja otin auton talliin jolloin ovi tietenkin alkoi taas toimimaan. Tai kun otin auton tallista niin taas jäässä, nyt pelkään että sieltä on jotain jo irt/rikki, lukkonuppi nousee ja laskee kun ovet laittaa lukkoon ja avaa lukosta mutta ovi ei aukea kummastakaan kahvasta, kahvoissa ei tunnu mitään vastusta."

Ovi on jäätynyt koriin kiinni, kahvat ja lukot toimii mutta ei aukea.


Eipä muuten ollut ovi jäätynyt koriin kiinni, vaan lukko ei yksinkertaisesti avautunut. Luuletko että en saisi ovea auki jos se on jäätynyt koriin kiinni ?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 8.1.2009 20:49

-
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 13:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 8.1.2009 22:03

-jarkko- kirjoitti:"lukkonuppi nousee ja laskee kun ovet laittaa lukkoon ja avaa lukosta mutta ovi ei aukea kummastakaan kahvasta, kahvoissa ei tunnu mitään vastusta."

No eipä tuossa mitään mainittu että ovi aukeaa normaalisti. Mikä hitto teitä volkkaristeja vaivaa kun heti on se vihreä möykky mokassa,vittu vaihtakaa kulkuneuvoa jos se ainaisten lastenvikojen kanssa takkuaminen vituttaa.
Tätä lukkorumbaa on täällä voorumilla jauhettu joka helvetin talvi ja monessakin topicissa.


Eihän ovi auennutkaan, mutta eipä ollut koriinkaan jäätynyt kiinni. Eli lukkolaite oli niin jäässä että ei suostunut avaamaan mekanismia vaikka lukkonuppi nousikin ylös kun avasin ovet keskuslukituksella. Ja siitä vihreästä möykystä, taisit itse nyt kasvattaa sellaisen kun noin suutahdit tällaisesta asiasta ?

Sami H
-
Viestit: 81
Liittynyt: 11.6.2005 21:36

ViestiKirjoittaja Sami H » 8.1.2009 23:53

Itellä ei ole ollut ikinä ongelmia jäätyvien lukkojen kanssa. En omista lämmintä tallia. Lukkosula on aine mitä ei saa käyttää missään nimessä. Pesun jälkeen puhalla ilmalla lukkopesät ja vältät jäätymisen siis jos on mahdollisuus. Aseöljy tai joku muu öljy ainoastaan lukkopesän. Vanhan kertausta mutta kuitenkin.

Halts|
-
Viestit: 43
Liittynyt: 5.2.2008 21:25

ViestiKirjoittaja Halts| » 11.2.2009 20:54

Mitä kannattaisi tehdä kun venton kuskin ovessa avain pyörii "tyhjää" eli ei aukaise lukkoa. Sisältä kyllä aukeaa ja menee lukkoon nupista.

mpeltonen
-
Viestit: 118
Liittynyt: 4.12.2008 6:19

ViestiKirjoittaja mpeltonen » 11.2.2009 20:56

Itsellä ei oo tullu tuota kyllä vastaan,vaikka kierroksessa jo kolmas IV Golf.

ari_karhu
-
Viestit: 74
Liittynyt: 30.12.2008 18:03

ViestiKirjoittaja ari_karhu » 12.2.2009 18:52

Ota ovesta kahva irti. Kahvan mukana tulee avaimenpesä, jonka jatkona on littana lukkomekanismiin menevä metallipalanen. Sen kiinnitys saannaa olla p*skana, kannattaa tarkistaa, ei pitäs vaikeaa olla.
Mulla meni viimetalvena, ku väkisin tuli väännettyy avain jäätyneessä lukkopesässä.]

Halts|
-
Viestit: 43
Liittynyt: 5.2.2008 21:25

ViestiKirjoittaja Halts| » 12.2.2009 20:47

Ok. Toi täytyy tarkistaa ja taidan samal ottaa koko lukon pois ja putsata ku tuntuu aika jähmeeltä.

pevuore
-
Viestit: 24
Liittynyt: 5.3.2007 12:29

ViestiKirjoittaja pevuore » 3.3.2009 15:27

Itsekin päätin eilen alkaa tähän lukkorumbaan, kun jo toisen kerran tänä talvena lukot vittuilivat. Lopputulos oli se, että purkamisen jälkeen avainpesän ja lukkolaitteen välinen mekaniikka ei suostunut enää menemään läjään. Ilmeisesti nippelit olivat jo osittain hajonneet aikaisemmin ja lopullisesti ne hajosivat purettaessa, koska metallinpaloja tuli ulos vähemmän kuin mitä niistä puuttuu, kun vertaa uusiin.

Tänään sitten reissu Laakkoselle ja ilmeisesti noita osia menee talvisin enemmänkin kun niitä löytyi heti hyllystä.

Ohessa kuva, mistä näkee miltä niiden pitäisi näyttää:
Kuva

Urdu Mörhaër
-
Viestit: 41
Liittynyt: 19.2.2009 19:55

ViestiKirjoittaja Urdu Mörhaër » 3.3.2009 21:12

seattia parhaimmillaan hehkutin 8 tuntia sisätilalämppärin kanssa ja silti ei ovet toimineet. siinä teatterin parkkipaikalla kun potkin ovia koko voimallani päätin että auto lähtee tämän talven nimissä. kaksi viikkoa myöhemmin hommasin tuon sharanin

pevuore
-
Viestit: 24
Liittynyt: 5.3.2007 12:29

ViestiKirjoittaja pevuore » 4.3.2009 22:30

No niin, nyt on lukot kondiksessa. Tovi meni pohtiessa miten jousi tuonne muitten yllä olevassa kuvassa olevien osien sekaan pitää asentaa, jotta lukko toimii oikein. Meinasi hermot jo olla koetuksella, mutta lopussa kiitos seisoi taas kerran.

Mikä parasta sain myös uuden kaukosäädinosan avaimeen ja sen synkkaaminen keskuslukon kanssakin onnistui, kun tajusi pistää ovet kiinni ennen synkkauksen aloitusta. Nyt sitten ovet aukeavat taas sekä avaimella että kaukosäätimellä, kun hetken aikaa ei tahtonut kumpikaan toimia.

Jos jotakuta kiinnostaa, niin nuo lukonosat maksoivat Laakkosella vajaat 30€ ja kaukosäädinpulikka avaimeen oli vähän reilun 70€.

poloboy
-
Viestit: 192
Liittynyt: 7.8.2003 14:04

Lukkosylinterin vaihto vanhaan lukkopesään

ViestiKirjoittaja poloboy » 30.3.2009 10:22

Minulla on samankaltainen operaatio takana kuin pevuorella, eli tuo lukon kieleke meni poikki kun väänsin avainta jäätyneessä lukossa. No, ostin ym. korjaussarjan ja vaihdoin sen paikalle, nyt on vain ongelma se että vanha lukkosylinteri ei käy koska sen silmukka on liian pieni uudelle, vahvistetun lukon kielekkeen koukulle. Eli miten lukkopesän saa irti vanhasta lukkosylinteristä ja siirrettyä uuteen lukkosylinteriin? Muuten on homma selvä, avain lukkoon jotta haittalevyt pysyvät paikoillaan, mutta miten sen lukkopesän saa vedettyä ulos sylinteristä, tuo lukon uloin peltinen osa istuu tosi tiukassa, en tiedä pitäisikö sitä edes saada irti?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 19.10.2009 13:34

-
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 13:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Hese
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 8:24

ViestiKirjoittaja Hese » 19.10.2009 15:08

Puhdistus, voitelu ja lisäjousi samalla lukkoon. Kannattaa tehdä kesälomalla kun pihalla on lämmintä ja valoisaa ja muoviosat pehmeämpiä :)

Lipponen
-
Viestit: 81
Liittynyt: 18.12.2006 11:23

Lukkojen vaihto?

ViestiKirjoittaja Lipponen » 22.10.2009 9:15

Tuli tuossa viime viikolla hommattua 94 variantti wolffi kakkosautoksi. Jo ostaessa huomioitiin vika että kuskin oven lukkopatruuna löytyy auton tuhka kupista. Tässä on nyt viikon päivät kuljettu autoon siten että aukaiseen apparin ovesta lukot ja sitten kiertää kuljettajan jakkaralle. Kuskin oven lukkopatruuna on korjauskelvoton koska seiltä takaa on murtunut sellainen lenkki ja se irronnut pala on ties missä. Tuli tässä nyt mieleen että onkos noi lukot apukuskin oven ja kuskin oven välillä identtiset. Eli jos vaihtais ehjän lukkon apparin ovesta kuskin oveen ja laittais homman toimimaan japanilaiseen malliin. (<=keskuslukko tottelee vain kuskin ovea)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 22.10.2009 13:21

-
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 13:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Lipponen
-
Viestit: 81
Liittynyt: 18.12.2006 11:23

ViestiKirjoittaja Lipponen » 22.10.2009 14:08

Selvä homma. MIstäköhän sais noi osat jyväskylästä sitten halvimmalla. Löytyykö noita osia ihan perus AD-varaosamaailmasta. Niin ja aukeaahan tuo motonetti tänne heti kohta ens kuussa. Onkohan muuten jokin oire että tuon keskuslukon paineet vuotaa hieman jostain kun sen toiminta on niin äärettömän hidasta. Melkein ehtii sätkän kääntää ennen kuin on vetäny ovet lukkoon.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 22.10.2009 19:32

-
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 13:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jaguar
-
Viestit: 13
Liittynyt: 3.9.2007 17:54

ViestiKirjoittaja jaguar » 31.10.2009 11:00

Eilen oli sitten apukuskin puoleinen oviverhoilu auki ja tarkoituksena oli putsata ja rasvata se lukkomekanismi. Sellainen tuli vain mieleen siinä, että miten sen paineilmaletkun saa irroitettua siitä lukosta siten, ettei säre sitä liitintä. Vai pitääkö se letku vain irroittaa siitä liittimestä?

moniwolkkaristi
-
Viestit: 17
Liittynyt: 31.10.2009 23:37

Saa ne toimimaan.

ViestiKirjoittaja moniwolkkaristi » 1.11.2009 0:10

OK, ekana myönnän etten lukenut koko ketjua.
Itselläni G2 ja G3 joista jälkimmäisen lukoissa oli jäätymisongelmaa.

Eli korjaus:

1. Ovipahvi irti
2. Oven lukko irti
3. Puhdista lukko esim. jarrukllinerillä. Bräkleen ok mutta itse käytän KENTin tuotteita, tuossa KENT Brake Parts Cleaner 2. On oikeasti tehokkaampaa kuin CRC Bräkleen.
4. Paineilmaa lukkoon, jokaiseen liikkuvaan kohtaan. Käytä suojaimia!
5. Toista kohta 3 ja 4.
6. Kun olet varmasti puhdistanut lukon kunnolla, se toimii jo huomattavasti herkemmin.
Seuraavaksi voitelu.
7. Voitele lukon liikkuvat kohdat siten että ensin liikkuvat kohdat ja liikuttele osia samalla kun ruiskutat sprayta. Tässä kohtaa huomautan: UNOHTAKAA SE ASEÖLJY!!! Valuu pois, muuten hyvä. Vaikka en ole KENTin edustaja, laittakaa sinne KENT HT Oil synteettistä vaseliinisprayta. Tämä tarttuu niihin lukon osiin eikä valu pois. Maksaa kylläkin n.30€/pullo. Ruiskuta vielä liikkuvien osien jälkeen koko lukko samalla spraylla. Sotkuista hommaa on kyllä.
8. Oven lukko paikalleen ja sama käsittely myös lukkosylinterille.
9. Kokeile. Huomaat että kyllä ne vain VW:nkin lukot toimii vaikka millä pakkasella!

Tämän tein omaan kolmoseen eikä ole koskaan olleet lukot yhtä notkeat, eikä tarvi lisäjousia joita olen kyllä asennellut työn puolseta.
Aikaa menee pari tuntia osaavalla tekijällä mutta työ palkitsee tekijänsä, varmasti toimii.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 17.11.2009 8:50

En ihan koko ketjua jaksanu lukee aamutuimaan läpi, mut onko kukaan koittanu ihan grafiittijauhetta? Se ei jäädy vaan on kuivavoiteleva, ja pysyy metallissa aika kivasti. Liene suomestakin lukkoliikkeistä saa, mutta canadassa tuota ystäväni kokemuksen perusteella käytetään paljonkin... Talojenkin lukoissa.

]usbe
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 29.1.2011 13:16

ViestiKirjoittaja ]usbe » 29.1.2011 13:39

Mikä vois olla ongelmana kun venton kuskin ovessa avain pyörii "tyhjää" eikä aukase lukkoo, mut hanttarin puolen oven lukko toimii normaalisti ja avaa kaikki ovet ja sit kun ovet on auki nii jos yrittää sisäpuolelt painaa siit kuskin oven nupist alaspäin et menis ovet lukkoo nii nuppi ei mee alaspäin?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 29.1.2011 15:32

Lukkosylinterin ja lukkolaitteen välistä kilkkeet rikki. Muutama postaus ylempänä (kuva) olevat kilkkeet vaihtoon.

Hasty
-
Viestit: 317
Liittynyt: 18.7.2003 22:32

ViestiKirjoittaja Hasty » 28.1.2012 18:36

Tulipahan rempattua emännän kauppakassin, 6n Polon HB -97 lukot, kun autoon ei päässyt enää mistään ovesta sisään pakkasella, vaan kahvat löivät tyhjää. Jos oven sai auki, niin piti ajaa noin 30 min ovesta kiinni pitäen, jotta sai takaisin lukkoon. Meinasin ensin suorittaa 3-4 vkr kuivauksen ovipahvit irroitettuna, mutta matkalla tallille hetken mielijohteesta nappasin mukaan seuraavat tuotteet Motonetistä:

http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=88-2022
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=60-6095
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=60-6075

Jälkeenpäin ensimmäisen oven purettuani tajusin, että aivan turhaa hommaa olisi ollut tuo pelkkä kuivaus. Kuukauden kuivauksestakaan ei olisi ollut mitään hyötyä. Samalla totesin harmikseni typeryyteni, kun en kyseistä operaatiota ole suorittanut jo vuosia sitten.

Tarvittavat työkalut:

Ristipää ruuvimeisseli x2 (iso ja pieni)
Lattapäinen pieni ruuvimeisseli muoviosien irroitukseen
Torx 30 ruuvikärki lukon irroitukseen
Mattopuukko/terä ovipehmusteen/suojan pikip*skan leikkaamiseen, jos haluaa säilyttää suojan suunnilleen ehjänä
Sivuleikkurit Motonet jousten pään muotoiluun sopivaksi lenkiksi

Lisäksi käytin auton sisätilalämmitintä ja kuumailmapuhallinta, jotta sain auton lämmitettyä, ennenkuin revin ovipahvit irti, ettei kaikki pakkasessa olleet kiinnikkeet hajoaisi.

Itse aloitin operaation apukuskin ovesta http://www.seatclubfinland.com/filet/ma ... usopas.pdf ohjetta mukaillen. Jälkeenpäin ajateltuna erinomainen valinta, joka perustui ensin siihen, että jos jotakin menee vikaan, niin on vaan apukuskin ovi, mutta purettuani kuskin oven tajusin, että siinä on "toimintoja", jotka estävät avaimen jättämisen autoon sisälle eli lukko ei toimi kuten ajatus purettuna. Apukuskin lukosta näki liikkeet, mitä milloinkin tapahtuu ja löytyi heti syy, miksi lukko ei toimi (suunnitteluvirhe). Lisäjouselle löytyi loistava paikka.

Työvaiheet:
1. Ovipahvin irroitus (ohjeita netti pullollaan)
2. Suojamuovin "raotus"
3. Kahvan ja lukon irroitus
4. Lukkolaitteen muovikannen purku
5. Lukkolaitteen puhdistus Brakleenirillä ja paineilmalla
6. Lisäjousen asennus
7. Lukon öljyäminen
8. Kasaus ja toimivuuden testaus sopivin väliajoin

Aikaa operaatiolle kannattaa varata noin tunti/ovi rauhallisesti tehden kahvitaukoineen. Ensimmäinen ovi on toki hitain ja VW konsernin autoja omistaneena ovipahvin irroitus on jo entuudestaan tullut yllättäen tutuksi.

Projektin ainoa varjopuoli on, että joutuu saman homman tekemään hetimiten kuulemma anopin autollekin.

Gti_Golf
-
Viestit: 29
Liittynyt: 12.2.2012 22:52

ViestiKirjoittaja Gti_Golf » 12.2.2012 23:28

Tulipahan ostettua Golffi työmatkakulkineeksi ja lukot toimivat jopa päivän..

Tästähän on varmasti jauhettu loputtomiin mutta kysyn vielä kun nämä VAG:it ovat tuntemattomia. Pahoittelut jos jollakulla menee palko sieraimeen :)

Ongelma on se ettei kaukosäätö avaa ovia ja lukko on jäässä. Avaimen yleensä saa pesään mutta se ei suostu kääntymään mihinkään. Avainta lämmittämällä saattaa kääntyäkin. Tämä on ilmeisesti eri vika kuin tuo johon jousia ja nippusiteitä käytetään?

Eli kaukosäätö ei enää avaa lukkoja, alipainepumppu kyllä surahtaa kontissa. Avaimella lukot toimii ja kaukosäätimellä saa ovet lukkoon mutta ei siis auki. Sekä avaus että lukitus tuntuu hitaalta, ihan kuin pumpun teho riittäisi juuri ja juuri. Ideoita missä vika? Vuoto jossain? Mimmoinen homma letkujen vaihto on?

Kuva
GTI Golf '96

Vekke
-
Viestit: 96
Liittynyt: 5.9.2011 22:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Vekke » 17.7.2012 17:59

Tänään kävin lupoon hakemassa paikallisesta vw liikkeestä korjaussarjan. Sanoivat, että noita korjaussarjoja saa vain skodan kautta heille?

Kuitenkin varaosanumero oli 1U0 898 001.

Ei ollut oikean pituinen tuo keppi, mutta se hajonnut osa vaikutti samanlaiselta tuossa setissä ja ovi rupesi pelaamaan. Keppejä on kuulemma useaa eri pituutta...

Eli siis jos avaimesi rupeaa pyörimään ympäri pesässa auttaa tuo korjaussarja aika suurella todennäköisyydellä. Hintaa tuolla oli 20€ ja ei tarvitse purkaa koko ovea. Eli siitä mustan tulpan alta torx irti ja sit avain paikallaan vetää lukon pois ja rupeaa tutkimaan mitä on rikki.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 17.7.2012 20:57

Itsekin kävin ko.setin hinta kyselee joka meinasi alkaa huimaamaan.
Interverkosta sitten 2 settiä tilasin 9€ yhteensä kotiinkannettuna kun molempiin oviin tarvi.

jepjep81
-
Viestit: 51
Liittynyt: 12.8.2010 7:21

ViestiKirjoittaja jepjep81 » 4.1.2014 8:21

Emännälle tuli hommattua keväällä -02 Cordoba vario ja kas kummaa, ensimmäisten pakkasten tultua syksyllä eipä mentykään autoon etuovista, tai jos pääsi sisälle niin ei sieltä pois ennenkuin sisätilat lämpeni. No sitten eikun kuskin puolen lukkolaite irti, ja ihan kosteahan se oli sisältä, lisäjousia en laittanut vaan viritin lukkolaitteen omaa jousta siten että siinä on nyt suurempi jännitys. Ja sen jälkeen tippakannulla öljysin liikkuvat osat. Sitten sitä kosteusongelmaa ihmettelemään, että mistä se vesi sinne tiensä löytää. Cordobassa on ikkunan alatiivisteen ja karmin liitoskohdassa useamman millin rako ja siitä on suora "ränni" lukkomekanismiin jonne vesi valuu. Ja kun mekanismi on päältä melko avoin niin varmasti jäätyy lukot. Siihen rakoon laitoin sormenpäällä sikakittiä. Ei ole ollut kuskinovessa minkäänlaita ongelmaa enää, vaikka koko alkutalven välillä satanut vettä ja taas pakastanut. Apparin ovi on taas jumittanut vähän väliä,eli sama operaatio siihen oveen.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 4.1.2014 10:36

-
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 13:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jännämies
-
Viestit: 100
Liittynyt: 6.5.2012 20:34

ViestiKirjoittaja Jännämies » 7.1.2014 10:53

Ollut noita Kakkos ja kolmos korisia jo jokunen kappale eikä yhdessäkään ole IKINÄ ollut ongelmia talvisin ovien kanssa, syynä että on tullut aina joku kaunis sateinen päivä otettua auto sisälle ja kahvat irti, osiksi pöydälle, joka osa putsattu jarru kliinerillä, ja osat takaisin nippuun valkovaseliinin kanssa. Voi sitä huolettomuutta talvisin =)

Jos saan sanoa, ei siinä merkissä vika aina ole, joskus ihan käyttäjässä.

EDIT. Myös se lukkopesä tullu silmämääräisesti tarkasteltua jos tahmaa kesällä jo, niin parempi tehdä jotain ennen talvea, ainakin näissä vanhemmissa VAGeissa ne pesät on sen verran tuota pölyä ynm. töhnää kerännyt että ei ihmekään jos ne jumittaa.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 7.1.2014 11:01

Mulla ei ole ollut lukkojen kanssa ongelmia kuin 607 pösössä (ei oma, luojan kiitos) ja 8N TT:ssä. TT:ssä jäätyi lukot joko auki tai kiinni (kiva oli kerran, kun järkipäissäni päätin sitten kokeilla MYÖS apukuskin ovea... eipä mennyt enää kiinni kumpikaan ovi... :D). Pösöllä sai monesti ajella tavella ovea kiinni pitäen myös.

Hämärästi muistelen, että kakkiksessakin saattoi olla jotain tällaista havaittavissa.

TT:n lukko-ongelma korjaantui sulattamalla, kuivattamalla ja rasvaamalla lukkolaitteet. Niinkuin varmaan 90% muistakin lukko-ongelmista korjaantuu.

3AHG
-
Viestit: 282
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 9.1.2014 16:56

Kenelläkään kokemusta 3C paskatin ovenkahvoista ? Tänään pakkaset taas palasi, kuskinovea sisältä aukastaessa jotakin meni sijoiltaan ja kahva lyö vaan tyhjää. Ulkopuolelta toimii normaalisti... vinkkejä kenelläkään ?

lucifer
-
Viestit: 555
Liittynyt: 30.11.2010 21:33

ViestiKirjoittaja lucifer » 9.1.2014 17:35

3C paskatin ovenkahvoista


Olikohan niin että vaijeri venyy ja ovi ei sen takia aukee enään? Siis jumissa/jäässä ja väkisin kiskoo..?
Muistelen että vagareenan puolella asiaa ainakin puitu.

3AHG
-
Viestit: 282
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 9.1.2014 18:45

Juurikin niin, tuntui että vähän jumitti ja nyin vähän väkevämmin, sittempä ei tapahtunutkaan enää mitään.

lucifer
-
Viestit: 555
Liittynyt: 30.11.2010 21:33

ViestiKirjoittaja lucifer » 9.1.2014 19:04

kliks
Jotain kahvajumppaa, lueskele onko noista mitn apua, searchilla sit lisää

rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

ViestiKirjoittaja rr » 9.1.2014 19:23

Täällä ongelmana (Passat 3B variant -99) on oikean etuoven lukon temppuilu. Aiemmin keskuslukko lakkasi toimimasta siinä, sitten ulkokahvasta vetäminen lukitsi kaikki muut ovet. Muutaman kerran ovea ei saanut millään pysymään kiinni. Tänään vaihdoin koko lukkolaitteen Motonetista tilattuun. Nyt toimii sisävalo ovi avattuna, eikä ovien lukittumista enää esiinny ulkoa avattaessa. Keskuslukko ei kuitenkaan lukitse ovea, eikä liioin avaa. Onko vika johdotuksessa?

Passatissa on muutakin sähköongelmaa; Tankin luukun avaus lakkasi toimimasta toista vuotta sitten, savukkeensytyttimeen ei tule virtaa, sisävalo ei syty, kuin oikeasta etuovesta ja moottorin lämpömittari toimii satunnaisesti. Onko näille sähköongelmille joku perus vikapaikka, vai ovatko johdotukset yksinkertaisesti huonoa tavaraa?

Muuten kiva ajaa ja pieniruokainen, mutta nämä pikkuviat sahaavat hermoa välillä.

Onneksi tallissa on varalla AUTO, jos volkkari oikein vastustaa :-D

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 18.1.2014 7:32

..mitäs sylinterit maksaa Golfmk3/Venton lukkoihin? Ne sylinterin päähän tulevat pikkunippelit taitaa olla 25€+-?

Tumi
-
Viestit: 353
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 18.1.2014 9:28

Lukkosylinteri ja pikkuosat 23.50 posteineen Saksan eBaysta.

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 18.1.2014 10:07

Saako varaosana vai pitääkö ostaa VW merkkiliikkestä jos Suomesta haluaa? Onko lukkosylinterille osanumeroa? en löytänyt vaikka kuinka tihrustelin. Mitenkäs tuo sarjoitus uuteen lukko sylinteriin tehdään vanhalle avaimelle?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 18.1.2014 10:26

Haitat vaihdetaan vanhasta lukosta uuteen.

Tero-75
-
Viestit: 117
Liittynyt: 28.3.2010 21:25

ViestiKirjoittaja Tero-75 » 18.1.2014 11:14

Viime kesänä maksoi -97 Ventoon kuskin oven lukkopesä vanhalle avaimelle sarjoitettuna merkkiliikkeestä alle 30€. Ei paljoa kannata muualta lähteä tilailemaan.

aapee1
-
Viestit: 324
Liittynyt: 4.3.2004 20:17

ViestiKirjoittaja aapee1 » 20.1.2014 16:06

Prkl... Olipa sitte Passatista virta loppunu ja ei sitte keskuslukko jaksanu toimia... Ei ois semmosta pikapikavinkkiä kenelläkään että miten saa tuon kuskinoven auki? Avaimella kun operoi niin nuppi kyllä liikkuu mutta muuta ei sitte tapahdukkaan. Vai pitääkö tässä vaan odotella kevättä???

Jomppa86
-
Viestit: 33
Liittynyt: 6.2.2011 19:03

ViestiKirjoittaja Jomppa86 » 21.1.2014 15:48

Itse olen päätyny ton -03 passatin kanssa siihen et odotellaa kevättä ja talvella pelataan arvoitusleikkiä: arvaa mikä ovi toimii tänää.

Oli kiva kun avasin pelkääjänpuolen takaoven kahva ehkä hieman jumitti. Ovi ei enää mennykkään kiinni, parin pamautuksen jälkeen se kuitenkin meni kiinni. Kokeilin uudestaan avata ovea ja se avautu vaan ekaan pykälään asti eli se ei ollut kunnolla auki eikä kiinni painoin sen kiinni asti ja enää se ei aukea sisä eikä ulkokahvasta.

Näinköhän tosta on hajonnut jotain vai oisinko päässy niin helpolla että se on vaan niin jäässä ja rupee toimimaan kun pakkanen hellittää?

aapee1
-
Viestit: 324
Liittynyt: 4.3.2004 20:17

ViestiKirjoittaja aapee1 » 24.1.2014 21:50

Oisko ees kaskosta apua..? Kun mulla pitäis oikeesti päästä jo autoon, yks juttu pitäis saada sieltä pois...

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 24.1.2014 21:59

aapee1, lisävirtaa autolle esim. alakautta? (Laturin piuha tai akkukaapeli laturin plussaan ja miinus runkoon) Mites takakontti ja vänkärin ovi?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 24.1.2014 22:21

Ei auta lisävirrat jos avaimella saa lukkopesää käytettyä niin että lukkonuppi liikkuu vaivatta.

Föönillä/kuumailmapuhaltimella vaan lukon seudulle puhaltelemaan, tai sankolla tulikuumaa vettä lukon yläpuolelta hitaasti kaadettuna. Tiivisteen ja lasin väliin kun laitat vielä jonkun kiilan, että vesi valuu myös lukkopesän päälle, niin sulaa varmasti niin että sisään pääsee. Lopputalvesta sinne ei kyllä vesileikkien jälkeen tarvitse yrittää. :)

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 24.1.2014 23:04

Ite sain kaverin golffista oven auki kun räpytteli kaukosäätösellä keskuslukolla auki ja nyki kahvaa samalla. Lukkolaitteessa oli silloin vika, en kyllä muista tarkemmin.

Pysyykö nuppi ylhäällä vai meneekö alas sitä mukaa kun avaimen kääntää takas keskelle?

aapee1
-
Viestit: 324
Liittynyt: 4.3.2004 20:17

ViestiKirjoittaja aapee1 » 25.1.2014 15:52

Ei kumpikaan etuovi auennut vieläkään mutta ei se akku sitte ollukkaan ihan tyhjä... Keskuslukitus toimi nyt "lämpimällä" ilmalla sen verran että takaovet sai auki ja nyt se on latauksessa mutta tärkeimmät on saatu autosta pois. Pitää yrittää lämmittää sitä sen verran lämpimäksi että sais ne etuovetkin auki :) Kolmen viikon päästä pitäis auto olla toimintakunnossa sen verran että sais sillä reissun tehtyä...

aapee1
-
Viestit: 324
Liittynyt: 4.3.2004 20:17

ViestiKirjoittaja aapee1 » 25.1.2014 15:54

Kuskin oven nuppi pysyi ylhäällä, vänkärin puoleinen ei tainnu nousta sitte ollenkaan.

Edit: Nyt pääsi jo kummastakin etuovesta kulkemaan... Ehkä se sai Passatti vielä lisäaikaa :P

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 25.1.2014 20:25

-
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 13:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 25.1.2014 21:47

Kyllä meilläpäin jäätyy tojotatki, tää talvi oli eka kun mulla jääty borasta ovet.. Ja auto ollu 4vuotta. Syytän pitkää kurakeliä ja senpäälle kova pakkanen.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 25.1.2014 22:16

kova pakkanen? eihän tuo elohopea ole edes laskenu kunnolla alle -30 :)

mut joo tulihan tuota taas kärsittyä välistä jäätyvien lukkojen takia. sisätilalämmittimellä sai ovet auki ja kiinni. olishan tuo pitäny käyttää lukkomekanismi irti mut nyt vaikuttais ongelmat poistuneen

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 26.1.2014 9:42

Fakku Tojota Gorilla diesel vm 97 ja takaluukku jäässä... enkä ole pessyt autoa sitten elokuun :)
Ex variant Golf jääti lukkoja siihen asti kunnes parinapäivänä kunnolla oli lämpimässä tallissa työpaikalla ikkunat auki +20 astetta / 8h... sen jälkeen voiteluainetta avaimen reiästä ja toimi koko talven ilman ongelmia. Sisätilanlämmitin käytössä 2h aina kun keli meni pakkaselle. Autot ulkona kun ei ole lämmintä tallia....


Miten sarjoitan lukon uudestaan jos pöydällä on kasa lukkosylintereitä haittoineen + avain johon ei ole lukkosylinteriä.... pitääkö viedä lukkosepälle??

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.1.2014 16:38

Kokeilet niitä erilaisia haittoja paikoilleen avain sisällä niin siitä se lähtee. Sit on oikea haitta paikallaan kun avain sisällä haitta ei ulkone kummastakaan päästä.

_paffa
-
Viestit: 135
Liittynyt: 14.6.2012 0:29

ViestiKirjoittaja _paffa » 26.1.2014 22:38

Tai sit kun purkaa niin laittaa ne haitat valkealle kankaalle siinä järjestyksesä kun purkaakin ne pois. Ne pienet jouset mitkä ei kaikki tipahtanu itekseen, noukin nuppineulalla pois ja liuotin hyvin kaikki osat valopetroolissa. Sitten vaan kunnon öljyäminen.

Jomppa86
-
Viestit: 33
Liittynyt: 6.2.2011 19:03

ViestiKirjoittaja Jomppa86 » 16.2.2014 7:28

Kuten -jarrko- tossa kirjotti:
Adanneon: Ovet toimii kunhan sulavat eli pitäis volsu saada lämpöiseen yöksi.


Nyt napsahti plussakelit ja ovi toimii kuin unelma eli se oli vain jäässä

hanski
-
Viestit: 1191
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

Re: Taas ne jäätyvät lukot

ViestiKirjoittaja hanski » 6.4.2019 13:48

3 korisen golffin toimiva "jäätymisen esto ohje".
Tein kuvan kaltaisen nippuside virityksen lukkoon ja poistin kuvassa näkyvän pienen valkoisen muovin palasen jokaisesta lukosta. Tämän tein 2 vuotta sitten, eikä ole kertaakaan sen jälkeen lyönyt tyhjää kahvasta, taikka ovi pompannut takaisin, kun lukitus ei ota kiinni.
Mielestäni toimiva ratkaisu 3 korisen.
IMG_20190301_193437.jpg
IMG_20190301_193437.jpg (1.09 MiB) Katsottu 13963 kertaa

IMG_20190301_193422.jpg
IMG_20190301_193422.jpg (1.29 MiB) Katsottu 13963 kertaa


Tässä parempi kuva poistettavasta osasta, kuvassa neljän oven osat :
IMG_20190406_142638.jpg
IMG_20190406_142638.jpg (882.37 KiB) Katsottu 13946 kertaa


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa