Taas ne jäätyvät lukot
Valvoja: ffp jäsenet
Huippupäivä... Talon kumpikin volkkari ovet jääs.
Caravellessä sähkölukko sanoo vain surrur auki ja surrur kiinni samantien.. Kun oikeassa hetkessä nyppää kahvasta niin pääsee sisään.
Passatissa ei pysynyt ovi kiinni kun sai sen kiskottua auki. Sitten laitoin oven kiinni ja avaimella käänsin niin pysyi ovi kiinni mutta nyt ei aukea kauko-ohjauksella eikä avaimella. Kiva könytä sisään apparin puolelta.
Kyllä koettelee... Ei oo koskaan ollut tollaisia ongelmia Mazdoissa tai Fordeissa mutta yritetään nyt vielä kestää :)
Caravellessä sähkölukko sanoo vain surrur auki ja surrur kiinni samantien.. Kun oikeassa hetkessä nyppää kahvasta niin pääsee sisään.
Passatissa ei pysynyt ovi kiinni kun sai sen kiskottua auki. Sitten laitoin oven kiinni ja avaimella käänsin niin pysyi ovi kiinni mutta nyt ei aukea kauko-ohjauksella eikä avaimella. Kiva könytä sisään apparin puolelta.
Kyllä koettelee... Ei oo koskaan ollut tollaisia ongelmia Mazdoissa tai Fordeissa mutta yritetään nyt vielä kestää :)
Täällä -97 Passat, oikea takaovi veti 1.1 jäähän ja otin auton talliin jolloin ovi tietenkin alkoi taas toimimaan. Tai kun otin auton tallista niin taas jäässä, nyt pelkään että sieltä on jotain jo irt/rikki, lukkonuppi nousee ja laskee kun ovet laittaa lukkoon ja avaa lukosta mutta ovi ei aukea kummastakaan kahvasta, kahvoissa ei tunnu mitään vastusta. Jos sitä huomenna ottaisi auton taas talliin niin saisi selvitettyä asian... Ratkaisuhan olisi vaihtaa uusi lukkolaite, mutta työttömälle 173e on iso raha :(
Itse löin tuohon vanhempaan kakkikseen silikonipuikolla tavaraa tiivisteisiin, maksoi alta 5e paikallisessa s-marketissa puikko eikä tiivisteet oo sen jälkeen jäätyneet.
No tähän uudempaan, vm. -86 en sitte eile laittanu ku ajattelin että tuskin tänään on yli -10 astetta pakkasta. No voi perkele. Ovet ihan jäässä eikä millää auki. Kaverille soitto ja pian sulateltiin kuumailmapuhaltimen kans ja samalla lyötiin silikonipuikolla tavaraa tiivisteisiin niin ei pitäisi enää jäätyä ainakaan kovin pahasti
No tähän uudempaan, vm. -86 en sitte eile laittanu ku ajattelin että tuskin tänään on yli -10 astetta pakkasta. No voi perkele. Ovet ihan jäässä eikä millää auki. Kaverille soitto ja pian sulateltiin kuumailmapuhaltimen kans ja samalla lyötiin silikonipuikolla tavaraa tiivisteisiin niin ei pitäisi enää jäätyä ainakaan kovin pahasti
-jarkko- kirjoitti:Sleeperille tiedoksi että ei sieltä välttämättä mitään rikki ole, se on vaan jäässä oven sisältä, ne lukkotangot, ei vuorokauden kuivatus tallissa riitä ja pahinta myrkkyä tuo tallista ulos ja talliin just jäätymiselle on.
Ja kakkoskopasta en tiedä mutta kolmosessa ovet jäätyy kiinni siihen kangastiivisteeseen joka kiertää katon reunassa ovien päällä.
En olekaan sanonut että sieltä jotain rikki olisi, mutta lukkolaitteet ovat jo 12 vuotta vanhat, paitsi kuskinoven jonka vaihdoin, joten ne ovat käytössä kuluneet ja rasvat ovat huomattavasti huonommat kuin uudessa. Ja tuo oikea takaovi on muutenkin kyllä sohlannut välillä, jos sitä sitten kesällä uusii tuon lukkolaitteen.
Ihme kyllä, kummassakin volsussa on tänätalvena ovet ja lukot toimineet täysin moiteettomasti pari kuukautta sitten suoritetun lukkojen aseöljyllä voitelun ja golffin tiivisteiden silikonikäsittelyn jälkeen. Pakkastakin on ollut pahimmillaan jo -30 astetta.
Nyt tämä "ominaisuus" on siirtynyt noihin jääratavolvoihin, ei pysy 360:ssä eikä 740:ssä ovet kiinni vaikka on lukotkin voideltu =D
Nyt tämä "ominaisuus" on siirtynyt noihin jääratavolvoihin, ei pysy 360:ssä eikä 740:ssä ovet kiinni vaikka on lukotkin voideltu =D
-jarkko kirjoitti:No meillä ei ole ollut mitään ongelmia vaikka lämpötilat heittelee +2 ja -17 välillä. aamusin kummatkin on tunnin letkussa ja töissä pidän 2h. Lieneekö syynä se että ovat kokoajan ulkona pihassa. Avainta on lukkoihin turha yrittää, kauko toimii ok eikä mitään ole tehty.
"Täällä -97 Passat, oikea takaovi veti 1.1 jäähän ja otin auton talliin jolloin ovi tietenkin alkoi taas toimimaan. Tai kun otin auton tallista niin taas jäässä, nyt pelkään että sieltä on jotain jo irt/rikki, lukkonuppi nousee ja laskee kun ovet laittaa lukkoon ja avaa lukosta mutta ovi ei aukea kummastakaan kahvasta, kahvoissa ei tunnu mitään vastusta."
Ovi on jäätynyt koriin kiinni, kahvat ja lukot toimii mutta ei aukea.
Eipä muuten ollut ovi jäätynyt koriin kiinni, vaan lukko ei yksinkertaisesti avautunut. Luuletko että en saisi ovea auki jos se on jäätynyt koriin kiinni ?
-jarkko- kirjoitti:"lukkonuppi nousee ja laskee kun ovet laittaa lukkoon ja avaa lukosta mutta ovi ei aukea kummastakaan kahvasta, kahvoissa ei tunnu mitään vastusta."
No eipä tuossa mitään mainittu että ovi aukeaa normaalisti. Mikä hitto teitä volkkaristeja vaivaa kun heti on se vihreä möykky mokassa,vittu vaihtakaa kulkuneuvoa jos se ainaisten lastenvikojen kanssa takkuaminen vituttaa.
Tätä lukkorumbaa on täällä voorumilla jauhettu joka helvetin talvi ja monessakin topicissa.
Eihän ovi auennutkaan, mutta eipä ollut koriinkaan jäätynyt kiinni. Eli lukkolaite oli niin jäässä että ei suostunut avaamaan mekanismia vaikka lukkonuppi nousikin ylös kun avasin ovet keskuslukituksella. Ja siitä vihreästä möykystä, taisit itse nyt kasvattaa sellaisen kun noin suutahdit tällaisesta asiasta ?
Itellä ei ole ollut ikinä ongelmia jäätyvien lukkojen kanssa. En omista lämmintä tallia. Lukkosula on aine mitä ei saa käyttää missään nimessä. Pesun jälkeen puhalla ilmalla lukkopesät ja vältät jäätymisen siis jos on mahdollisuus. Aseöljy tai joku muu öljy ainoastaan lukkopesän. Vanhan kertausta mutta kuitenkin.
Itsekin päätin eilen alkaa tähän lukkorumbaan, kun jo toisen kerran tänä talvena lukot vittuilivat. Lopputulos oli se, että purkamisen jälkeen avainpesän ja lukkolaitteen välinen mekaniikka ei suostunut enää menemään läjään. Ilmeisesti nippelit olivat jo osittain hajonneet aikaisemmin ja lopullisesti ne hajosivat purettaessa, koska metallinpaloja tuli ulos vähemmän kuin mitä niistä puuttuu, kun vertaa uusiin.
Tänään sitten reissu Laakkoselle ja ilmeisesti noita osia menee talvisin enemmänkin kun niitä löytyi heti hyllystä.
Ohessa kuva, mistä näkee miltä niiden pitäisi näyttää:
Tänään sitten reissu Laakkoselle ja ilmeisesti noita osia menee talvisin enemmänkin kun niitä löytyi heti hyllystä.
Ohessa kuva, mistä näkee miltä niiden pitäisi näyttää:
-
- -
- Viestit: 41
- Liittynyt: 19.2.2009 19:55
No niin, nyt on lukot kondiksessa. Tovi meni pohtiessa miten jousi tuonne muitten yllä olevassa kuvassa olevien osien sekaan pitää asentaa, jotta lukko toimii oikein. Meinasi hermot jo olla koetuksella, mutta lopussa kiitos seisoi taas kerran.
Mikä parasta sain myös uuden kaukosäädinosan avaimeen ja sen synkkaaminen keskuslukon kanssakin onnistui, kun tajusi pistää ovet kiinni ennen synkkauksen aloitusta. Nyt sitten ovet aukeavat taas sekä avaimella että kaukosäätimellä, kun hetken aikaa ei tahtonut kumpikaan toimia.
Jos jotakuta kiinnostaa, niin nuo lukonosat maksoivat Laakkosella vajaat 30€ ja kaukosäädinpulikka avaimeen oli vähän reilun 70€.
Mikä parasta sain myös uuden kaukosäädinosan avaimeen ja sen synkkaaminen keskuslukon kanssakin onnistui, kun tajusi pistää ovet kiinni ennen synkkauksen aloitusta. Nyt sitten ovet aukeavat taas sekä avaimella että kaukosäätimellä, kun hetken aikaa ei tahtonut kumpikaan toimia.
Jos jotakuta kiinnostaa, niin nuo lukonosat maksoivat Laakkosella vajaat 30€ ja kaukosäädinpulikka avaimeen oli vähän reilun 70€.
Lukkosylinterin vaihto vanhaan lukkopesään
Minulla on samankaltainen operaatio takana kuin pevuorella, eli tuo lukon kieleke meni poikki kun väänsin avainta jäätyneessä lukossa. No, ostin ym. korjaussarjan ja vaihdoin sen paikalle, nyt on vain ongelma se että vanha lukkosylinteri ei käy koska sen silmukka on liian pieni uudelle, vahvistetun lukon kielekkeen koukulle. Eli miten lukkopesän saa irti vanhasta lukkosylinteristä ja siirrettyä uuteen lukkosylinteriin? Muuten on homma selvä, avain lukkoon jotta haittalevyt pysyvät paikoillaan, mutta miten sen lukkopesän saa vedettyä ulos sylinteristä, tuo lukon uloin peltinen osa istuu tosi tiukassa, en tiedä pitäisikö sitä edes saada irti?
Lukkojen vaihto?
Tuli tuossa viime viikolla hommattua 94 variantti wolffi kakkosautoksi. Jo ostaessa huomioitiin vika että kuskin oven lukkopatruuna löytyy auton tuhka kupista. Tässä on nyt viikon päivät kuljettu autoon siten että aukaiseen apparin ovesta lukot ja sitten kiertää kuljettajan jakkaralle. Kuskin oven lukkopatruuna on korjauskelvoton koska seiltä takaa on murtunut sellainen lenkki ja se irronnut pala on ties missä. Tuli tässä nyt mieleen että onkos noi lukot apukuskin oven ja kuskin oven välillä identtiset. Eli jos vaihtais ehjän lukkon apparin ovesta kuskin oveen ja laittais homman toimimaan japanilaiseen malliin. (<=keskuslukko tottelee vain kuskin ovea)
Selvä homma. MIstäköhän sais noi osat jyväskylästä sitten halvimmalla. Löytyykö noita osia ihan perus AD-varaosamaailmasta. Niin ja aukeaahan tuo motonetti tänne heti kohta ens kuussa. Onkohan muuten jokin oire että tuon keskuslukon paineet vuotaa hieman jostain kun sen toiminta on niin äärettömän hidasta. Melkein ehtii sätkän kääntää ennen kuin on vetäny ovet lukkoon.
-
- -
- Viestit: 17
- Liittynyt: 31.10.2009 23:37
Saa ne toimimaan.
OK, ekana myönnän etten lukenut koko ketjua.
Itselläni G2 ja G3 joista jälkimmäisen lukoissa oli jäätymisongelmaa.
Eli korjaus:
1. Ovipahvi irti
2. Oven lukko irti
3. Puhdista lukko esim. jarrukllinerillä. Bräkleen ok mutta itse käytän KENTin tuotteita, tuossa KENT Brake Parts Cleaner 2. On oikeasti tehokkaampaa kuin CRC Bräkleen.
4. Paineilmaa lukkoon, jokaiseen liikkuvaan kohtaan. Käytä suojaimia!
5. Toista kohta 3 ja 4.
6. Kun olet varmasti puhdistanut lukon kunnolla, se toimii jo huomattavasti herkemmin.
Seuraavaksi voitelu.
7. Voitele lukon liikkuvat kohdat siten että ensin liikkuvat kohdat ja liikuttele osia samalla kun ruiskutat sprayta. Tässä kohtaa huomautan: UNOHTAKAA SE ASEÖLJY!!! Valuu pois, muuten hyvä. Vaikka en ole KENTin edustaja, laittakaa sinne KENT HT Oil synteettistä vaseliinisprayta. Tämä tarttuu niihin lukon osiin eikä valu pois. Maksaa kylläkin n.30€/pullo. Ruiskuta vielä liikkuvien osien jälkeen koko lukko samalla spraylla. Sotkuista hommaa on kyllä.
8. Oven lukko paikalleen ja sama käsittely myös lukkosylinterille.
9. Kokeile. Huomaat että kyllä ne vain VW:nkin lukot toimii vaikka millä pakkasella!
Tämän tein omaan kolmoseen eikä ole koskaan olleet lukot yhtä notkeat, eikä tarvi lisäjousia joita olen kyllä asennellut työn puolseta.
Aikaa menee pari tuntia osaavalla tekijällä mutta työ palkitsee tekijänsä, varmasti toimii.
Itselläni G2 ja G3 joista jälkimmäisen lukoissa oli jäätymisongelmaa.
Eli korjaus:
1. Ovipahvi irti
2. Oven lukko irti
3. Puhdista lukko esim. jarrukllinerillä. Bräkleen ok mutta itse käytän KENTin tuotteita, tuossa KENT Brake Parts Cleaner 2. On oikeasti tehokkaampaa kuin CRC Bräkleen.
4. Paineilmaa lukkoon, jokaiseen liikkuvaan kohtaan. Käytä suojaimia!
5. Toista kohta 3 ja 4.
6. Kun olet varmasti puhdistanut lukon kunnolla, se toimii jo huomattavasti herkemmin.
Seuraavaksi voitelu.
7. Voitele lukon liikkuvat kohdat siten että ensin liikkuvat kohdat ja liikuttele osia samalla kun ruiskutat sprayta. Tässä kohtaa huomautan: UNOHTAKAA SE ASEÖLJY!!! Valuu pois, muuten hyvä. Vaikka en ole KENTin edustaja, laittakaa sinne KENT HT Oil synteettistä vaseliinisprayta. Tämä tarttuu niihin lukon osiin eikä valu pois. Maksaa kylläkin n.30€/pullo. Ruiskuta vielä liikkuvien osien jälkeen koko lukko samalla spraylla. Sotkuista hommaa on kyllä.
8. Oven lukko paikalleen ja sama käsittely myös lukkosylinterille.
9. Kokeile. Huomaat että kyllä ne vain VW:nkin lukot toimii vaikka millä pakkasella!
Tämän tein omaan kolmoseen eikä ole koskaan olleet lukot yhtä notkeat, eikä tarvi lisäjousia joita olen kyllä asennellut työn puolseta.
Aikaa menee pari tuntia osaavalla tekijällä mutta työ palkitsee tekijänsä, varmasti toimii.
En ihan koko ketjua jaksanu lukee aamutuimaan läpi, mut onko kukaan koittanu ihan grafiittijauhetta? Se ei jäädy vaan on kuivavoiteleva, ja pysyy metallissa aika kivasti. Liene suomestakin lukkoliikkeistä saa, mutta canadassa tuota ystäväni kokemuksen perusteella käytetään paljonkin... Talojenkin lukoissa.
Mikä vois olla ongelmana kun venton kuskin ovessa avain pyörii "tyhjää" eikä aukase lukkoo, mut hanttarin puolen oven lukko toimii normaalisti ja avaa kaikki ovet ja sit kun ovet on auki nii jos yrittää sisäpuolelt painaa siit kuskin oven nupist alaspäin et menis ovet lukkoo nii nuppi ei mee alaspäin?
Tulipahan rempattua emännän kauppakassin, 6n Polon HB -97 lukot, kun autoon ei päässyt enää mistään ovesta sisään pakkasella, vaan kahvat löivät tyhjää. Jos oven sai auki, niin piti ajaa noin 30 min ovesta kiinni pitäen, jotta sai takaisin lukkoon. Meinasin ensin suorittaa 3-4 vkr kuivauksen ovipahvit irroitettuna, mutta matkalla tallille hetken mielijohteesta nappasin mukaan seuraavat tuotteet Motonetistä:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=88-2022
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=60-6095
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=60-6075
Jälkeenpäin ensimmäisen oven purettuani tajusin, että aivan turhaa hommaa olisi ollut tuo pelkkä kuivaus. Kuukauden kuivauksestakaan ei olisi ollut mitään hyötyä. Samalla totesin harmikseni typeryyteni, kun en kyseistä operaatiota ole suorittanut jo vuosia sitten.
Tarvittavat työkalut:
Ristipää ruuvimeisseli x2 (iso ja pieni)
Lattapäinen pieni ruuvimeisseli muoviosien irroitukseen
Torx 30 ruuvikärki lukon irroitukseen
Mattopuukko/terä ovipehmusteen/suojan pikip*skan leikkaamiseen, jos haluaa säilyttää suojan suunnilleen ehjänä
Sivuleikkurit Motonet jousten pään muotoiluun sopivaksi lenkiksi
Lisäksi käytin auton sisätilalämmitintä ja kuumailmapuhallinta, jotta sain auton lämmitettyä, ennenkuin revin ovipahvit irti, ettei kaikki pakkasessa olleet kiinnikkeet hajoaisi.
Itse aloitin operaation apukuskin ovesta http://www.seatclubfinland.com/filet/ma ... usopas.pdf ohjetta mukaillen. Jälkeenpäin ajateltuna erinomainen valinta, joka perustui ensin siihen, että jos jotakin menee vikaan, niin on vaan apukuskin ovi, mutta purettuani kuskin oven tajusin, että siinä on "toimintoja", jotka estävät avaimen jättämisen autoon sisälle eli lukko ei toimi kuten ajatus purettuna. Apukuskin lukosta näki liikkeet, mitä milloinkin tapahtuu ja löytyi heti syy, miksi lukko ei toimi (suunnitteluvirhe). Lisäjouselle löytyi loistava paikka.
Työvaiheet:
1. Ovipahvin irroitus (ohjeita netti pullollaan)
2. Suojamuovin "raotus"
3. Kahvan ja lukon irroitus
4. Lukkolaitteen muovikannen purku
5. Lukkolaitteen puhdistus Brakleenirillä ja paineilmalla
6. Lisäjousen asennus
7. Lukon öljyäminen
8. Kasaus ja toimivuuden testaus sopivin väliajoin
Aikaa operaatiolle kannattaa varata noin tunti/ovi rauhallisesti tehden kahvitaukoineen. Ensimmäinen ovi on toki hitain ja VW konsernin autoja omistaneena ovipahvin irroitus on jo entuudestaan tullut yllättäen tutuksi.
Projektin ainoa varjopuoli on, että joutuu saman homman tekemään hetimiten kuulemma anopin autollekin.
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=88-2022
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=60-6095
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=60-6075
Jälkeenpäin ensimmäisen oven purettuani tajusin, että aivan turhaa hommaa olisi ollut tuo pelkkä kuivaus. Kuukauden kuivauksestakaan ei olisi ollut mitään hyötyä. Samalla totesin harmikseni typeryyteni, kun en kyseistä operaatiota ole suorittanut jo vuosia sitten.
Tarvittavat työkalut:
Ristipää ruuvimeisseli x2 (iso ja pieni)
Lattapäinen pieni ruuvimeisseli muoviosien irroitukseen
Torx 30 ruuvikärki lukon irroitukseen
Mattopuukko/terä ovipehmusteen/suojan pikip*skan leikkaamiseen, jos haluaa säilyttää suojan suunnilleen ehjänä
Sivuleikkurit Motonet jousten pään muotoiluun sopivaksi lenkiksi
Lisäksi käytin auton sisätilalämmitintä ja kuumailmapuhallinta, jotta sain auton lämmitettyä, ennenkuin revin ovipahvit irti, ettei kaikki pakkasessa olleet kiinnikkeet hajoaisi.
Itse aloitin operaation apukuskin ovesta http://www.seatclubfinland.com/filet/ma ... usopas.pdf ohjetta mukaillen. Jälkeenpäin ajateltuna erinomainen valinta, joka perustui ensin siihen, että jos jotakin menee vikaan, niin on vaan apukuskin ovi, mutta purettuani kuskin oven tajusin, että siinä on "toimintoja", jotka estävät avaimen jättämisen autoon sisälle eli lukko ei toimi kuten ajatus purettuna. Apukuskin lukosta näki liikkeet, mitä milloinkin tapahtuu ja löytyi heti syy, miksi lukko ei toimi (suunnitteluvirhe). Lisäjouselle löytyi loistava paikka.
Työvaiheet:
1. Ovipahvin irroitus (ohjeita netti pullollaan)
2. Suojamuovin "raotus"
3. Kahvan ja lukon irroitus
4. Lukkolaitteen muovikannen purku
5. Lukkolaitteen puhdistus Brakleenirillä ja paineilmalla
6. Lisäjousen asennus
7. Lukon öljyäminen
8. Kasaus ja toimivuuden testaus sopivin väliajoin
Aikaa operaatiolle kannattaa varata noin tunti/ovi rauhallisesti tehden kahvitaukoineen. Ensimmäinen ovi on toki hitain ja VW konsernin autoja omistaneena ovipahvin irroitus on jo entuudestaan tullut yllättäen tutuksi.
Projektin ainoa varjopuoli on, että joutuu saman homman tekemään hetimiten kuulemma anopin autollekin.
Tulipahan ostettua Golffi työmatkakulkineeksi ja lukot toimivat jopa päivän..
Tästähän on varmasti jauhettu loputtomiin mutta kysyn vielä kun nämä VAG:it ovat tuntemattomia. Pahoittelut jos jollakulla menee palko sieraimeen :)
Ongelma on se ettei kaukosäätö avaa ovia ja lukko on jäässä. Avaimen yleensä saa pesään mutta se ei suostu kääntymään mihinkään. Avainta lämmittämällä saattaa kääntyäkin. Tämä on ilmeisesti eri vika kuin tuo johon jousia ja nippusiteitä käytetään?
Eli kaukosäätö ei enää avaa lukkoja, alipainepumppu kyllä surahtaa kontissa. Avaimella lukot toimii ja kaukosäätimellä saa ovet lukkoon mutta ei siis auki. Sekä avaus että lukitus tuntuu hitaalta, ihan kuin pumpun teho riittäisi juuri ja juuri. Ideoita missä vika? Vuoto jossain? Mimmoinen homma letkujen vaihto on?
GTI Golf '96
Tästähän on varmasti jauhettu loputtomiin mutta kysyn vielä kun nämä VAG:it ovat tuntemattomia. Pahoittelut jos jollakulla menee palko sieraimeen :)
Ongelma on se ettei kaukosäätö avaa ovia ja lukko on jäässä. Avaimen yleensä saa pesään mutta se ei suostu kääntymään mihinkään. Avainta lämmittämällä saattaa kääntyäkin. Tämä on ilmeisesti eri vika kuin tuo johon jousia ja nippusiteitä käytetään?
Eli kaukosäätö ei enää avaa lukkoja, alipainepumppu kyllä surahtaa kontissa. Avaimella lukot toimii ja kaukosäätimellä saa ovet lukkoon mutta ei siis auki. Sekä avaus että lukitus tuntuu hitaalta, ihan kuin pumpun teho riittäisi juuri ja juuri. Ideoita missä vika? Vuoto jossain? Mimmoinen homma letkujen vaihto on?
GTI Golf '96
Tänään kävin lupoon hakemassa paikallisesta vw liikkeestä korjaussarjan. Sanoivat, että noita korjaussarjoja saa vain skodan kautta heille?
Kuitenkin varaosanumero oli 1U0 898 001.
Ei ollut oikean pituinen tuo keppi, mutta se hajonnut osa vaikutti samanlaiselta tuossa setissä ja ovi rupesi pelaamaan. Keppejä on kuulemma useaa eri pituutta...
Eli siis jos avaimesi rupeaa pyörimään ympäri pesässa auttaa tuo korjaussarja aika suurella todennäköisyydellä. Hintaa tuolla oli 20€ ja ei tarvitse purkaa koko ovea. Eli siitä mustan tulpan alta torx irti ja sit avain paikallaan vetää lukon pois ja rupeaa tutkimaan mitä on rikki.
Kuitenkin varaosanumero oli 1U0 898 001.
Ei ollut oikean pituinen tuo keppi, mutta se hajonnut osa vaikutti samanlaiselta tuossa setissä ja ovi rupesi pelaamaan. Keppejä on kuulemma useaa eri pituutta...
Eli siis jos avaimesi rupeaa pyörimään ympäri pesässa auttaa tuo korjaussarja aika suurella todennäköisyydellä. Hintaa tuolla oli 20€ ja ei tarvitse purkaa koko ovea. Eli siitä mustan tulpan alta torx irti ja sit avain paikallaan vetää lukon pois ja rupeaa tutkimaan mitä on rikki.
Emännälle tuli hommattua keväällä -02 Cordoba vario ja kas kummaa, ensimmäisten pakkasten tultua syksyllä eipä mentykään autoon etuovista, tai jos pääsi sisälle niin ei sieltä pois ennenkuin sisätilat lämpeni. No sitten eikun kuskin puolen lukkolaite irti, ja ihan kosteahan se oli sisältä, lisäjousia en laittanut vaan viritin lukkolaitteen omaa jousta siten että siinä on nyt suurempi jännitys. Ja sen jälkeen tippakannulla öljysin liikkuvat osat. Sitten sitä kosteusongelmaa ihmettelemään, että mistä se vesi sinne tiensä löytää. Cordobassa on ikkunan alatiivisteen ja karmin liitoskohdassa useamman millin rako ja siitä on suora "ränni" lukkomekanismiin jonne vesi valuu. Ja kun mekanismi on päältä melko avoin niin varmasti jäätyy lukot. Siihen rakoon laitoin sormenpäällä sikakittiä. Ei ole ollut kuskinovessa minkäänlaita ongelmaa enää, vaikka koko alkutalven välillä satanut vettä ja taas pakastanut. Apparin ovi on taas jumittanut vähän väliä,eli sama operaatio siihen oveen.
Ollut noita Kakkos ja kolmos korisia jo jokunen kappale eikä yhdessäkään ole IKINÄ ollut ongelmia talvisin ovien kanssa, syynä että on tullut aina joku kaunis sateinen päivä otettua auto sisälle ja kahvat irti, osiksi pöydälle, joka osa putsattu jarru kliinerillä, ja osat takaisin nippuun valkovaseliinin kanssa. Voi sitä huolettomuutta talvisin =)
Jos saan sanoa, ei siinä merkissä vika aina ole, joskus ihan käyttäjässä.
EDIT. Myös se lukkopesä tullu silmämääräisesti tarkasteltua jos tahmaa kesällä jo, niin parempi tehdä jotain ennen talvea, ainakin näissä vanhemmissa VAGeissa ne pesät on sen verran tuota pölyä ynm. töhnää kerännyt että ei ihmekään jos ne jumittaa.
Jos saan sanoa, ei siinä merkissä vika aina ole, joskus ihan käyttäjässä.
EDIT. Myös se lukkopesä tullu silmämääräisesti tarkasteltua jos tahmaa kesällä jo, niin parempi tehdä jotain ennen talvea, ainakin näissä vanhemmissa VAGeissa ne pesät on sen verran tuota pölyä ynm. töhnää kerännyt että ei ihmekään jos ne jumittaa.
Mulla ei ole ollut lukkojen kanssa ongelmia kuin 607 pösössä (ei oma, luojan kiitos) ja 8N TT:ssä. TT:ssä jäätyi lukot joko auki tai kiinni (kiva oli kerran, kun järkipäissäni päätin sitten kokeilla MYÖS apukuskin ovea... eipä mennyt enää kiinni kumpikaan ovi... :D). Pösöllä sai monesti ajella tavella ovea kiinni pitäen myös.
Hämärästi muistelen, että kakkiksessakin saattoi olla jotain tällaista havaittavissa.
TT:n lukko-ongelma korjaantui sulattamalla, kuivattamalla ja rasvaamalla lukkolaitteet. Niinkuin varmaan 90% muistakin lukko-ongelmista korjaantuu.
Hämärästi muistelen, että kakkiksessakin saattoi olla jotain tällaista havaittavissa.
TT:n lukko-ongelma korjaantui sulattamalla, kuivattamalla ja rasvaamalla lukkolaitteet. Niinkuin varmaan 90% muistakin lukko-ongelmista korjaantuu.
Täällä ongelmana (Passat 3B variant -99) on oikean etuoven lukon temppuilu. Aiemmin keskuslukko lakkasi toimimasta siinä, sitten ulkokahvasta vetäminen lukitsi kaikki muut ovet. Muutaman kerran ovea ei saanut millään pysymään kiinni. Tänään vaihdoin koko lukkolaitteen Motonetista tilattuun. Nyt toimii sisävalo ovi avattuna, eikä ovien lukittumista enää esiinny ulkoa avattaessa. Keskuslukko ei kuitenkaan lukitse ovea, eikä liioin avaa. Onko vika johdotuksessa?
Passatissa on muutakin sähköongelmaa; Tankin luukun avaus lakkasi toimimasta toista vuotta sitten, savukkeensytyttimeen ei tule virtaa, sisävalo ei syty, kuin oikeasta etuovesta ja moottorin lämpömittari toimii satunnaisesti. Onko näille sähköongelmille joku perus vikapaikka, vai ovatko johdotukset yksinkertaisesti huonoa tavaraa?
Muuten kiva ajaa ja pieniruokainen, mutta nämä pikkuviat sahaavat hermoa välillä.
Onneksi tallissa on varalla AUTO, jos volkkari oikein vastustaa :-D
Passatissa on muutakin sähköongelmaa; Tankin luukun avaus lakkasi toimimasta toista vuotta sitten, savukkeensytyttimeen ei tule virtaa, sisävalo ei syty, kuin oikeasta etuovesta ja moottorin lämpömittari toimii satunnaisesti. Onko näille sähköongelmille joku perus vikapaikka, vai ovatko johdotukset yksinkertaisesti huonoa tavaraa?
Muuten kiva ajaa ja pieniruokainen, mutta nämä pikkuviat sahaavat hermoa välillä.
Onneksi tallissa on varalla AUTO, jos volkkari oikein vastustaa :-D
Itse olen päätyny ton -03 passatin kanssa siihen et odotellaa kevättä ja talvella pelataan arvoitusleikkiä: arvaa mikä ovi toimii tänää.
Oli kiva kun avasin pelkääjänpuolen takaoven kahva ehkä hieman jumitti. Ovi ei enää mennykkään kiinni, parin pamautuksen jälkeen se kuitenkin meni kiinni. Kokeilin uudestaan avata ovea ja se avautu vaan ekaan pykälään asti eli se ei ollut kunnolla auki eikä kiinni painoin sen kiinni asti ja enää se ei aukea sisä eikä ulkokahvasta.
Näinköhän tosta on hajonnut jotain vai oisinko päässy niin helpolla että se on vaan niin jäässä ja rupee toimimaan kun pakkanen hellittää?
Oli kiva kun avasin pelkääjänpuolen takaoven kahva ehkä hieman jumitti. Ovi ei enää mennykkään kiinni, parin pamautuksen jälkeen se kuitenkin meni kiinni. Kokeilin uudestaan avata ovea ja se avautu vaan ekaan pykälään asti eli se ei ollut kunnolla auki eikä kiinni painoin sen kiinni asti ja enää se ei aukea sisä eikä ulkokahvasta.
Näinköhän tosta on hajonnut jotain vai oisinko päässy niin helpolla että se on vaan niin jäässä ja rupee toimimaan kun pakkanen hellittää?
Ei auta lisävirrat jos avaimella saa lukkopesää käytettyä niin että lukkonuppi liikkuu vaivatta.
Föönillä/kuumailmapuhaltimella vaan lukon seudulle puhaltelemaan, tai sankolla tulikuumaa vettä lukon yläpuolelta hitaasti kaadettuna. Tiivisteen ja lasin väliin kun laitat vielä jonkun kiilan, että vesi valuu myös lukkopesän päälle, niin sulaa varmasti niin että sisään pääsee. Lopputalvesta sinne ei kyllä vesileikkien jälkeen tarvitse yrittää. :)
Föönillä/kuumailmapuhaltimella vaan lukon seudulle puhaltelemaan, tai sankolla tulikuumaa vettä lukon yläpuolelta hitaasti kaadettuna. Tiivisteen ja lasin väliin kun laitat vielä jonkun kiilan, että vesi valuu myös lukkopesän päälle, niin sulaa varmasti niin että sisään pääsee. Lopputalvesta sinne ei kyllä vesileikkien jälkeen tarvitse yrittää. :)
Ei kumpikaan etuovi auennut vieläkään mutta ei se akku sitte ollukkaan ihan tyhjä... Keskuslukitus toimi nyt "lämpimällä" ilmalla sen verran että takaovet sai auki ja nyt se on latauksessa mutta tärkeimmät on saatu autosta pois. Pitää yrittää lämmittää sitä sen verran lämpimäksi että sais ne etuovetkin auki :) Kolmen viikon päästä pitäis auto olla toimintakunnossa sen verran että sais sillä reissun tehtyä...
Fakku Tojota Gorilla diesel vm 97 ja takaluukku jäässä... enkä ole pessyt autoa sitten elokuun :)
Ex variant Golf jääti lukkoja siihen asti kunnes parinapäivänä kunnolla oli lämpimässä tallissa työpaikalla ikkunat auki +20 astetta / 8h... sen jälkeen voiteluainetta avaimen reiästä ja toimi koko talven ilman ongelmia. Sisätilanlämmitin käytössä 2h aina kun keli meni pakkaselle. Autot ulkona kun ei ole lämmintä tallia....
Miten sarjoitan lukon uudestaan jos pöydällä on kasa lukkosylintereitä haittoineen + avain johon ei ole lukkosylinteriä.... pitääkö viedä lukkosepälle??
Ex variant Golf jääti lukkoja siihen asti kunnes parinapäivänä kunnolla oli lämpimässä tallissa työpaikalla ikkunat auki +20 astetta / 8h... sen jälkeen voiteluainetta avaimen reiästä ja toimi koko talven ilman ongelmia. Sisätilanlämmitin käytössä 2h aina kun keli meni pakkaselle. Autot ulkona kun ei ole lämmintä tallia....
Miten sarjoitan lukon uudestaan jos pöydällä on kasa lukkosylintereitä haittoineen + avain johon ei ole lukkosylinteriä.... pitääkö viedä lukkosepälle??
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Taas ne jäätyvät lukot
3 korisen golffin toimiva "jäätymisen esto ohje".
Tein kuvan kaltaisen nippuside virityksen lukkoon ja poistin kuvassa näkyvän pienen valkoisen muovin palasen jokaisesta lukosta. Tämän tein 2 vuotta sitten, eikä ole kertaakaan sen jälkeen lyönyt tyhjää kahvasta, taikka ovi pompannut takaisin, kun lukitus ei ota kiinni.
Mielestäni toimiva ratkaisu 3 korisen.
Tässä parempi kuva poistettavasta osasta, kuvassa neljän oven osat :
Tein kuvan kaltaisen nippuside virityksen lukkoon ja poistin kuvassa näkyvän pienen valkoisen muovin palasen jokaisesta lukosta. Tämän tein 2 vuotta sitten, eikä ole kertaakaan sen jälkeen lyönyt tyhjää kahvasta, taikka ovi pompannut takaisin, kun lukitus ei ota kiinni.
Mielestäni toimiva ratkaisu 3 korisen.
Tässä parempi kuva poistettavasta osasta, kuvassa neljän oven osat :
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa