evryn rakennus ohjeita kaivataan
Valvoja: ffp jäsenet
evryn rakennus ohjeita kaivataan
Eli kaipaisin kattavia ohjeita evryn rakentamiseen. kattavan osa listan että tietää mitä ostaisi. ja mihin asennetaan(kuvia). luin aikaisempia topice mutta tiedon murusia oli siellä täällä kaipaisin täsmällisiä ohjeita. kone 81kw ASV.Putkistona mulla on 2 tuumanen ilman vaimenninta. ahistaako katti paljon voisko sen ottaa pois, aiheuttaako vikoja? paljonkohan voimaa vois saada lisää.
Moottorin suojamuovin alla on 10 tai 12 napainen liitin.
Liittimessä lukee piuhojen numerot,kuori 2 ja 3 piuhoista kuorta pois ja juota niihin johdonpätkät(ei siis katkaista)muista suojata liitokset esim. kutistesukalla.
Johdonpätkien väliin säätöpotikka 0-1kiloohmia,löytyy sähkö/elektroniikka-alan liikkeistä,sekä tavallinen 2-asentoinen on-off kytkin jos haluaa välillä pois päältä.
Ei muuta kun auto käyntiin ja kokeilemaan miten kulkee ja savuttaa potikan eri asennoilla.Ero on aika huomattava!!
Jossain potikan asennossa alkaa auton kone "rytkyttää" tyhjäkäynnillä jolloin kannattaa kääntää potikkaa takaisinpäin.
Myös hirveä savutus ei ole hyväksi ahtimelle vaikka auto kulkisikin hienosti,kohtuu kaikessa.
Savutusta saa pienemmäksi ja ehkä pikkaisen vielä potkua lisää ahtopainetta nostamalla(ns."bleedaus",searchilla lisää)
Varaudu myös mahdollisiin kaksoismassavauhtipyörän värinöihin kun kiihdyttää isolla vaihteella pienillä kierroksilla,johtuu koneen kasvaneesta väännöstä.
Itse vedin autoon sisälle sen kytkimen josta saa evryn pois päältä tarvittaessa.(esim leimalle)
Potikkaan ei tarvitse koskea sen jälkeen kun oikea arvo on löytynyt.
Ajotietone näyttää evryllä oikeata kulutusta pienempiä lukemia,oikea kulutus nousi mulla ehkä 0.5l/100km.
Evry ollu kiinni kohta vuoden ilman ongelmia,pelasi talvenkin ilman ongelmia.
ihan hyvä viritys alkuun,lastu olis tietysti parempi.
Näin siis minulla,muilla varmaan erilailla ja paremminkin.
Viisaammat korjatkoon jos jotain pääsi unohtumaan tai jos muistin piuhojen numerot tms. väärin.
Liittimessä lukee piuhojen numerot,kuori 2 ja 3 piuhoista kuorta pois ja juota niihin johdonpätkät(ei siis katkaista)muista suojata liitokset esim. kutistesukalla.
Johdonpätkien väliin säätöpotikka 0-1kiloohmia,löytyy sähkö/elektroniikka-alan liikkeistä,sekä tavallinen 2-asentoinen on-off kytkin jos haluaa välillä pois päältä.
Ei muuta kun auto käyntiin ja kokeilemaan miten kulkee ja savuttaa potikan eri asennoilla.Ero on aika huomattava!!
Jossain potikan asennossa alkaa auton kone "rytkyttää" tyhjäkäynnillä jolloin kannattaa kääntää potikkaa takaisinpäin.
Myös hirveä savutus ei ole hyväksi ahtimelle vaikka auto kulkisikin hienosti,kohtuu kaikessa.
Savutusta saa pienemmäksi ja ehkä pikkaisen vielä potkua lisää ahtopainetta nostamalla(ns."bleedaus",searchilla lisää)
Varaudu myös mahdollisiin kaksoismassavauhtipyörän värinöihin kun kiihdyttää isolla vaihteella pienillä kierroksilla,johtuu koneen kasvaneesta väännöstä.
Itse vedin autoon sisälle sen kytkimen josta saa evryn pois päältä tarvittaessa.(esim leimalle)
Potikkaan ei tarvitse koskea sen jälkeen kun oikea arvo on löytynyt.
Ajotietone näyttää evryllä oikeata kulutusta pienempiä lukemia,oikea kulutus nousi mulla ehkä 0.5l/100km.
Evry ollu kiinni kohta vuoden ilman ongelmia,pelasi talvenkin ilman ongelmia.
ihan hyvä viritys alkuun,lastu olis tietysti parempi.
Näin siis minulla,muilla varmaan erilailla ja paremminkin.
Viisaammat korjatkoon jos jotain pääsi unohtumaan tai jos muistin piuhojen numerot tms. väärin.
potikka
ostin potikan siinä on kolme liitintä. mihinkä ne piuhat tulee? onko siinä isotkin ampeerit niissä piuhoissa kun toi potikka ei ole kovin vakuuttava. semmonen pieni ihan yksinkertainen makso 2.5 egee. varmaan akun navat irti kun tinailee. ei kai voi särkee mitään tinatessa.
Olis ihan asiallista olla yleismittari... sillä voit todeta mikä potikan navoissa tarkoittaa mitäkin ja samalla ruuvailla sen sieltä mahdollisesta 0ohm --> 1Kohm.
Voi kait sen aluksi todeta toimivaksi systeemiksi vaikka rosvoliittimillä. Jos toimii ok (ja miksei tietty toimis), niin sitten rakentaa asiallisen siitä systeemistä. Eikä siinä mitään rikki mene tinaillessa, sen verta pitkä matka siitä liittimien tienoilta mihinkään anturille tai ECUlle ettei ne siitä liikaa lämpöä ainakaan saa.
Voi kait sen aluksi todeta toimivaksi systeemiksi vaikka rosvoliittimillä. Jos toimii ok (ja miksei tietty toimis), niin sitten rakentaa asiallisen siitä systeemistä. Eikä siinä mitään rikki mene tinaillessa, sen verta pitkä matka siitä liittimien tienoilta mihinkään anturille tai ECUlle ettei ne siitä liikaa lämpöä ainakaan saa.
Mulla jos auton käynnistää ja evry on päällä niin kone menee häiriötilaan "vilkuttaa hehkun merkkivaloa". Siis mulla on oltava kytkin auton sisällä josta sammutan aina ajon päätteeksi.
Aikoinaan kun lueskelin ohjeita niin neuvottiin laittamaan potikan lisäksi pieni vastus ettei voi koskaan kääntää nollalle. Eli ei voi mennä oikosulkuun.
Aikoinaan kun lueskelin ohjeita niin neuvottiin laittamaan potikan lisäksi pieni vastus ettei voi koskaan kääntää nollalle. Eli ei voi mennä oikosulkuun.
Jos olen oikein ymmärtäny, on tuollanen 500 ohm aika minimi arvo, jos haluaa saada toimivan kytkennän. Korjatkaa jos jollakin on muunlaisia kokemuksia.
Henk.koht. ajatteln kokeilla ~300 ohmin kiinteä + 0...500 ohm potikkaa. On jonkinverran tarkempi. Onko sillä tarkkuudella sitten minkä verran merkitystä, onkin sittten ihan eri juttu.. Kokeillaan.
Henk.koht. ajatteln kokeilla ~300 ohmin kiinteä + 0...500 ohm potikkaa. On jonkinverran tarkempi. Onko sillä tarkkuudella sitten minkä verran merkitystä, onkin sittten ihan eri juttu.. Kokeillaan.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
hieman topikkia lainatakseni:
onko kukaa viel viritelly evryä 2.0TDIhin? kun olis vähä tehny mieli jotain pientä piristystä mut lastutus ei vielä tuu kyseeseen takuun takia (kotterolla ajettu ny 7tkm :) mut evryä en viittisi ruveta itte keksiin et mihin johtoon ja mitä ja miksi... eli jos joku on jo pähkäillyt asian niin ois kiva kun se info jaettais muillekkin :)
onko kukaa viel viritelly evryä 2.0TDIhin? kun olis vähä tehny mieli jotain pientä piristystä mut lastutus ei vielä tuu kyseeseen takuun takia (kotterolla ajettu ny 7tkm :) mut evryä en viittisi ruveta itte keksiin et mihin johtoon ja mitä ja miksi... eli jos joku on jo pähkäillyt asian niin ois kiva kun se info jaettais muillekkin :)
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
en tiedä eroaako, tosin et lastutukses muutetaan monia eri juttuja (joista nyt en tiedä sen enempää...) joten luulisi boksiin jäävän jälkiä, ja evryssähän vaan huijataan boksia (polttoaineen lämpötilaa?) jonka voi laittaa ongelma tilanteissa anturivirheeksi tai muuksi vastaavaksi viaksi (tietenki evry irti huolloissa)...
korjatkaa jos olen väärässä..
korjatkaa jos olen väärässä..
Asensin kanssa eilen omaani 1 Kohmin potikan ja 200 ohmin vastuksen.. maksoi huikeat 50 senttiä.
Katkaisia ja vastus/potikka yhdistelmä tuli sulakeaskin peitemuoviin, sinne sisälle piiloon.
Voimaa tuli heti lisää.
Kysymys kuuluukin; kasvaako syötöt kääntäessä potikkaa "moottorin rynkytyksestä" pois päin? vai rynkytyksen suuntaan?
Savutusta en havainnut, en perusasetuksella enkä evry päällä.
Miten sitä yleensä havainnoidaan, kuin peileistä?
Tykkääkö moottori/pumppu kuinka huonoa, jos evryn kytkee vauhdissa?
Pitää vielä jotenkin saada kotkattua takalasin pyyhkimen vivusta evry päälle :D
Katkaisia ja vastus/potikka yhdistelmä tuli sulakeaskin peitemuoviin, sinne sisälle piiloon.
Voimaa tuli heti lisää.
Kysymys kuuluukin; kasvaako syötöt kääntäessä potikkaa "moottorin rynkytyksestä" pois päin? vai rynkytyksen suuntaan?
Savutusta en havainnut, en perusasetuksella enkä evry päällä.
Miten sitä yleensä havainnoidaan, kuin peileistä?
Tykkääkö moottori/pumppu kuinka huonoa, jos evryn kytkee vauhdissa?
Pitää vielä jotenkin saada kotkattua takalasin pyyhkimen vivusta evry päälle :D
Joskus ajoin vakionopeuden säädin päällä jyrkkään ylämäkeen ja kesken mäen löin evryn päälle niin kone meni häiriötilaan. Muuten vaikka tallapohjassa laittaa päälle niin ei ole mennyt häiriöön. Kytkin vain tykkää luistaa. Käytössä säädetty aina niin kovalle että tyhjäkäyntiä ei oikein käy, mutta sitten kaasusta jotain tapahtuukin. Lähinnä matka-ajossa käytössä.
mula on porattu maffi anturi . johtusko siitä että ei tunnu evryllä vaikutusta olevan mun mielestä, (nainen sanoo muuta). mun mielestä liikkuu suht,t ripeesti jo vakio an : vapari , reiluputki ilman takarööriä. savutta jo ilman evryä kun polkee, ei hirveesti mut vähän kuitenkin. mitenkä päljon puskee savua kun on evry päällä
Mulla ainakaan ei huomattavasti. Tosin ei ole päällä jatkuvasti: Faija ajelee työmatka-ajoa 120km/päivä ilman evryä ja itse poljin viime tankillisella taajama-ajossa noin 30-40% evry päällä, menee tyhjäkäynti tosi huonoksi ja alkaa nykiä ihan pintakaasulla. Lisäks haisee kytkin aina kun vähän polkemisen jälkeen pysähtyy hetkeksi jalottelemaan. Mulla siis 500 ohm vastus kytkimen takana ja moottorikoodi ASV.
Viime tankillisen kulutus muuten oli 5.2l/100km, normaalisti 4.7l. Lisäksi tuolla tankillisella ajettiin yksi lohja-rauma-lohja reissu auto täynnä faijan normaalia matkavauhtia (90km/h) nopeammin, eli moottoritiellä 130km/h. Tuo reissu varmaan nosti tuon tankin kulutusta ainakin noin 3 dl.
Viime tankillisen kulutus muuten oli 5.2l/100km, normaalisti 4.7l. Lisäksi tuolla tankillisella ajettiin yksi lohja-rauma-lohja reissu auto täynnä faijan normaalia matkavauhtia (90km/h) nopeammin, eli moottoritiellä 130km/h. Tuo reissu varmaan nosti tuon tankin kulutusta ainakin noin 3 dl.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
nostetaas vähä taas topikkia
kurkin tonne konehuoneeseen just (2.0tdi motti, en tiedä tyyppiä), suojamuovin alla oikeella puolen tulee kannen/koneen kylkeen 8 johtoinen pyöree liitin (sama johon boksi lyödään väliin), ilmeisesti tästä liitimestä nyt on kyse, ei kun ole missään tarkennettu muutakun että sen suojamuovin alla 8 ta 10 napanen liitin...
koitan tänään hommata jostain 1Ko säätöpotikan ja testailla miten toi 2 litranen motti suhtautuu tohon viritelmään... ellei jollain ole jotain faktaa asiasta jo?
kurkin tonne konehuoneeseen just (2.0tdi motti, en tiedä tyyppiä), suojamuovin alla oikeella puolen tulee kannen/koneen kylkeen 8 johtoinen pyöree liitin (sama johon boksi lyödään väliin), ilmeisesti tästä liitimestä nyt on kyse, ei kun ole missään tarkennettu muutakun että sen suojamuovin alla 8 ta 10 napanen liitin...
koitan tänään hommata jostain 1Ko säätöpotikan ja testailla miten toi 2 litranen motti suhtautuu tohon viritelmään... ellei jollain ole jotain faktaa asiasta jo?
Kukaan viritelly relettä tms. poistamaan tuota ongelmaa? Tai poistaako tavallinen sytytysvirrasta kytkevä relekytkentä edes ongelmaa vai pitäisikö sitä saada ajastettua jotenkin ?
Vetohidas rele poistais ongelman, mut 12 voltin vetohitaita ei löydy joka nurkalta. Helpoimmalla pääset, kun käytät ihan vaan kytkintä ja napsautat modin päälle vasta käynnistyksen jälkeen.
Helpoimmalla pääsee kyllä kun laittaa kytkimen. Toinen vaihtoehto on ns. tuningbox/powerbox/evrybox, millä nimellä sitä nyt ikinä haluaa kutsua.
Noita saa 40-80e:n hintaa Guntheriltä ja ovat juuri tällaista jotka toimii vasta käynnistyksen jälkeen.
Itsellä on tuollainen käytössä, siinä on myös tuo potikka säätöä varten. Miinuksena on ettei kytkintä ole mutta helpostihan sen siihen laittaa jos saa kytkiksen jostain tai omistaa yleismittarin.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
niinpäniin, virittelin kans evryn nyt sit tohon kaks litraseen mottiin... toistaiseksi mitä kerkesin kokeilla niin oikestaan ainut mitä vaikutusta huomasin niin tarpeeksi alas ku vastusta laski niin vikatilaan meni (ja sielä pysyy sen reilun puolisen tuntia..)
en vaan aivan pääse nyt nii hyvi vertaileen kun en jaksanu napsua vetää sisälle asti näin kokeeluvaiheessa, pitää nyt tässä illan mittaan testailla..
mutta jos joku kaavailee 2.0 TDIhin evryä niin ainakin toistaiseksi suosittelen että ei rupea kyhäämään asian eteen mitään
ainii, vastuksena 1k säätöpotikka, tyhjäkäynnillä ei saa konetta ravistamaan tai mitenkään muuttumaan mitään mihinkään (tai sit muutokset on minimaalisia)
e: näyttipä vikavalo palavan ainavaan vaikka auto ollu parkis parisen tuntia... tiedä häntä..
ee: alkaa se käkien kukkuminen taas kuulua, niinkun tuola jossai toisessa topikissa vähä vihjastiin :>
en vaan aivan pääse nyt nii hyvi vertaileen kun en jaksanu napsua vetää sisälle asti näin kokeeluvaiheessa, pitää nyt tässä illan mittaan testailla..
mutta jos joku kaavailee 2.0 TDIhin evryä niin ainakin toistaiseksi suosittelen että ei rupea kyhäämään asian eteen mitään
ainii, vastuksena 1k säätöpotikka, tyhjäkäynnillä ei saa konetta ravistamaan tai mitenkään muuttumaan mitään mihinkään (tai sit muutokset on minimaalisia)
e: näyttipä vikavalo palavan ainavaan vaikka auto ollu parkis parisen tuntia... tiedä häntä..
ee: alkaa se käkien kukkuminen taas kuulua, niinkun tuola jossai toisessa topikissa vähä vihjastiin :>
2.0 TDI? Pumppusuutinkone?
Perinteisissä ruiskupumpullisissa evryllä huijataan ruiskutusmäärän säädintä, mutta ei sellaista ole pumppareissa. Joku on muistaakseni keksinyt huijata polttoaineen lämpötilaa vastuksen avulla pumpparissa, mutta sen vaikutus taitaa olla yhtä tyhjän kanssa. Kannattaa vielä tutkia mitä olet mennyt tinailemaan...
Perinteisissä ruiskupumpullisissa evryllä huijataan ruiskutusmäärän säädintä, mutta ei sellaista ole pumppareissa. Joku on muistaakseni keksinyt huijata polttoaineen lämpötilaa vastuksen avulla pumpparissa, mutta sen vaikutus taitaa olla yhtä tyhjän kanssa. Kannattaa vielä tutkia mitä olet mennyt tinailemaan...
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Tohon "pumppari + evry" asiaan: Kyllä se polttoaineen lämpötilan huijaaminen toimii noissa pumppareissa ihan kivasti. 180ohm vastus polttonesteen lämpötila-anturin tilalle ja se on siinä . Tuolla vastuksella boksi luulee polttonesteen lämpötilaksi 127,8 astetta ja nostaa syöttöä aika reilusti , siinä samalla ahdotkin nousevat noin 0,15bar. Kriittinen raja-arvo on 150 ohmia / 130 astetta, jonka jälkeen syttyy vikavalo.
Aika muikeasti tulee potkua lisää, en lukemista tiedä mutta olen mittaillut kiihtyvyyksiä ja niistä huomaa eron. Tosin, ei hupia ilman SAVUA
Kaide & Seat Leon TDI130
Edit: Niin , siis pumppareihin EI PIDÄ soveltaa samoja ohjeita kuin noihin "perinteisiin", voi savua tulla muualtakin kuin pakoputkesta
Aika muikeasti tulee potkua lisää, en lukemista tiedä mutta olen mittaillut kiihtyvyyksiä ja niistä huomaa eron. Tosin, ei hupia ilman SAVUA
Kaide & Seat Leon TDI130
Edit: Niin , siis pumppareihin EI PIDÄ soveltaa samoja ohjeita kuin noihin "perinteisiin", voi savua tulla muualtakin kuin pakoputkesta
Viimeksi muokannut Kaide, 3.7.2006 18:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Testailua pumpparikoneella ( Leon 96kW ASZ ), tosin yksilöitähän nuo ovat ja IQ arvo vaihtelee vähäsen, mutta tässä kokeilun tuloksia. Ja kyllä se anturin johto otetaan kokonaan pois ja vastus tilalle
- 150 ohm vastus, polttonesteen "lämpötila" 130 astetta: Savuttaa niin perkeleesti ja saa jo liikaa kakkua. Kiertää tosi iloisesti liki 5000rpm eikä puudu lopussa. Vikavalo syttyy lopulta ja vikakoodi kertoo viallisesta polttonesteen lämpöanturista
- 180 ohm vastus, polttonesteen "lämpötila" abouts 124 astetta. savuttaa edelleen kun polkasee, kulkeekin ihan kivasti. Ei vikakoodeja
-220 ohm vastus, polttonesteen "lämpötila" 116 astetta. HOPLAAAA !! Pölläyttää pikkusen kun tosissaan polkasee ja suorituskyvyssä on tajuton ero vakioon.
Vakio meni 0-100 9,1 ja tolla viimeisimmällä evry kokeilulla 8,4. Ilmeisesti sitä " woimasawua" ei saa tunkea liikaa jottei ala ahdistamaan.
EDITTIÄ: Kannattaa sitten rakentaa toi homma ihan kunnolla jos meinaa käyttää pidempään. Itse ostin sellasen muovikotelon jonka sisälle vein koko sen irrotetun liittimen ja siihen kytketyn vastuksen. Aika herkkä tutnuu olevan kontaktihäiriöille ja aina sellaisen sattuessa syttyy vikavalo samantien
- 150 ohm vastus, polttonesteen "lämpötila" 130 astetta: Savuttaa niin perkeleesti ja saa jo liikaa kakkua. Kiertää tosi iloisesti liki 5000rpm eikä puudu lopussa. Vikavalo syttyy lopulta ja vikakoodi kertoo viallisesta polttonesteen lämpöanturista
- 180 ohm vastus, polttonesteen "lämpötila" abouts 124 astetta. savuttaa edelleen kun polkasee, kulkeekin ihan kivasti. Ei vikakoodeja
-220 ohm vastus, polttonesteen "lämpötila" 116 astetta. HOPLAAAA !! Pölläyttää pikkusen kun tosissaan polkasee ja suorituskyvyssä on tajuton ero vakioon.
Vakio meni 0-100 9,1 ja tolla viimeisimmällä evry kokeilulla 8,4. Ilmeisesti sitä " woimasawua" ei saa tunkea liikaa jottei ala ahdistamaan.
EDITTIÄ: Kannattaa sitten rakentaa toi homma ihan kunnolla jos meinaa käyttää pidempään. Itse ostin sellasen muovikotelon jonka sisälle vein koko sen irrotetun liittimen ja siihen kytketyn vastuksen. Aika herkkä tutnuu olevan kontaktihäiriöille ja aina sellaisen sattuessa syttyy vikavalo samantien
Mistähän voisi kysellä Toledoon noita kojelaudan muovinappeja tjsp.? Kun itellä ei ole esimerkiksi ilmastointia, joten ei ole ilmastoinnin kytkintäkään Tohelossa, niin jos ostaisi esimerkiksi tämän ilmastoinnin napin ja kytkisi evryn siihen? Saisi sen siististi tuohon kojelautaan sen napin.
Mitkähän olisi sopivat ohmi-arvot vastuksille.
1kOhm ja 500Ohm kytkentä sopiva?
Mitkähän olisi sopivat ohmi-arvot vastuksille.
1kOhm ja 500Ohm kytkentä sopiva?
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
Vihdoinkin tilanne ettei evryä tarttee. Nyt suuttimista tulee tarpeeksi ruokaa ihan vakio ruiskutusajoillakin. Jos joku on kiinnostunut, niin multa löytyisi pari valmiiksi koteloitua potikkaa+kytkintä jos ei ite osaa tai viitsi omaa evryynsä rakentaa. Omassa autossa tuollainen on palvellut jo reilu puoli vuotta.
Mites tollanen 102hv (ACV) transporter, ilmeisesti löytyy pohjapellin alta liitin (8,10 vai 12 napainen), minkä piuhojen väliin (2&3?) ja millainen vastus (~300ohm?) ja potikka(0-500ohm?)?
Jonnekkin sit On/pff kytkin ja kerran rakentamaan ruvetaan ni laitetaan kaasupolkimelle mikrokytkin jolloin evry on tyhjäkäynnillä pois pelistä?
Menikö oikein?
Jonnekkin sit On/pff kytkin ja kerran rakentamaan ruvetaan ni laitetaan kaasupolkimelle mikrokytkin jolloin evry on tyhjäkäynnillä pois pelistä?
Menikö oikein?
Osaisko joku kertoa löytyykö noi samaiset johdot 2 ja 3 jostain sisätiloista tai muualta, ei kiinnostais sinne vesi- /maantiesuola suihkun saavalle liittimelle mitään kolvailla, vaikka kutistesukkaa onkin.
Boksilta ? Johdot ?
Boksilta ? Johdot ?
Viimeksi muokannut dr_ink, 13.6.2007 7:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eilen tuli laitettua evry paikalleen ja tänään aamusella testaamaan eroa. Ja olihan tuota. 0-100 parani 1,5 - 2 sekunnilla kännykkämittausten perusteella.
Jotenkin kuitenkin alkoi tuntumaan, että onko tuosta nyt sitten niin kauheesti iloa. Nyt kun on kokeiltu, niin hommasta on jo hohto pois. Olenko tulossa vanhaksi?
Jotenkin kuitenkin alkoi tuntumaan, että onko tuosta nyt sitten niin kauheesti iloa. Nyt kun on kokeiltu, niin hommasta on jo hohto pois. Olenko tulossa vanhaksi?
Rupesin tuossa miettimään, että pitäisikö se kiinteä vastus asentaa mahdollisimman lähelle tuota liitintä, jonka piuhojen rinnalle evry on kytketty?
Tämä siis siinä tapauksessa, että evry-rakennelma menee jostain syystä oikosulkuun. Silloin vastus pelastaisi tilanteen.
Mitähän tuossa muuten tapahtuu, jos jompi kumpi piuha vetää maihin (esim. jos johtimen eriste vaurioutuu)?
Tämä siis siinä tapauksessa, että evry-rakennelma menee jostain syystä oikosulkuun. Silloin vastus pelastaisi tilanteen.
Mitähän tuossa muuten tapahtuu, jos jompi kumpi piuha vetää maihin (esim. jos johtimen eriste vaurioutuu)?
Koittakaahan tätä:
KUVA!
Omassa Ocussa toi yhteensä 150ohm laittaa kytkimen lujille, mutta tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla toimii kuten vakio.
Jonkinlaisen katkaisijan vaatii vielä väliin, jos ei tykkää välkkyvästä hehkuvalosta.
KUVA!
Omassa Ocussa toi yhteensä 150ohm laittaa kytkimen lujille, mutta tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla toimii kuten vakio.
Jonkinlaisen katkaisijan vaatii vielä väliin, jos ei tykkää välkkyvästä hehkuvalosta.
No mä kehitin ton diodihässäkkäpaketin aikoinaan mun -96 TDi-volvoon niin kyl kai se toimii yhtälailla muissakin missä on boschin jakajapumppu.
Paras puoli tos on just se, että tasakaasulla menee ihan vakiotavalla.
Sit ku linjan jännite nousee yli ton diodin kynnysjännitteen niin kytkentä "herää henkiin".
Paras puoli tos on just se, että tasakaasulla menee ihan vakiotavalla.
Sit ku linjan jännite nousee yli ton diodin kynnysjännitteen niin kytkentä "herää henkiin".
Aattelin, että noin toimisikin. Eikö tuo aiheuta jonku sortin nykimistä kun sattuu sopivasti kaasua painelemaan? Ainakun painaa kaasua enemmän tai vähemmän, niin nykäsee?
E: Tulipa tuossa testailtua, eri diodeilla tosin. Muuten tuntus toimivan ainakin idealtaa OK, vaikea vain saada vastusarvoa kohdilleen. Tulee helposti laitettua vähän liian pientä vastusarvoa(n. 100ohm) ja sitten katkasee syötöt kokonaan kun vedättää tarpeeksi korkeille kierroksille. 150 ohmilla auto tuntuu jo laiskalta eikä suurta eroa vakioon huomattavissa. Likköhän korjaantu omgelma, jos hommais nuo suositellut kyseiset diodit.
E: Tulipa tuossa testailtua, eri diodeilla tosin. Muuten tuntus toimivan ainakin idealtaa OK, vaikea vain saada vastusarvoa kohdilleen. Tulee helposti laitettua vähän liian pientä vastusarvoa(n. 100ohm) ja sitten katkasee syötöt kokonaan kun vedättää tarpeeksi korkeille kierroksille. 150 ohmilla auto tuntuu jo laiskalta eikä suurta eroa vakioon huomattavissa. Likköhän korjaantu omgelma, jos hommais nuo suositellut kyseiset diodit.
No minulla alkoit tulemaan savua vasta kun iq-arvo meni alta 1:n.
Vakiona se oli 1.2 ja ewryllä joka oli säädetty vikarajalle niin tippui 0.4:ään.
Eli siis mulla oli ervyn kytkin vaihdekepissä, siinä kohdalla jossa on yleensä etusormen toinen nivel.
Koska tuo iq meni niin pienelle niin sitä pystyi käyttämään vain ajossa, tyhjäkäynti oli kuin olisi ruiskuttanut väärään aikaan soppaa väärään pyttyyn. Sen verran ravisti.
Vakiona se oli 1.2 ja ewryllä joka oli säädetty vikarajalle niin tippui 0.4:ään.
Eli siis mulla oli ervyn kytkin vaihdekepissä, siinä kohdalla jossa on yleensä etusormen toinen nivel.
Koska tuo iq meni niin pienelle niin sitä pystyi käyttämään vain ajossa, tyhjäkäynti oli kuin olisi ruiskuttanut väärään aikaan soppaa väärään pyttyyn. Sen verran ravisti.
Joo oleppa hyvä.Onkohan sulla minkä kokoinen vastus siinä potikan kans sarjas saattaa olla liian suuri? Mun 2.5 tdi koneessa tuo evry toteutettu niin että 450 ohmia on alaraja ja sarjassa siinä 500 ohminen potikka lisäksi kaasupolkimessa on mikrokytki. Jos tuon potikan säätää minimiin niin kyllä taivas tummuu eikä tyhjäkäynti ongelmaa ole kun ewrymodpiiri toimii vasta tietyssä kaasun asennossa. Ja väännön kasvun kyllä huomaa.
-
- -
- Viestit: 29
- Liittynyt: 15.2.2007 9:30
Kannattaako alkaa pudottelemaan syöttöjä? ahtoja 1,2bar, syöttöjä aivan tuhottoman paljon. kone rynkyttää tyhjäkäynnillä reippaasti evry päällä. Täyskausu kiihdytyksellä ei puske mustaa missään vaiheessa ja auto repii törkeästi eteenpäin! auto agr golf, naftan lämmöt jotain 90 astetta ja tuntuu että tehon lisäys on enemmänkin ku 10-15hv. Alkaa vaan pelottamaan että eikai se hel****i ala poikimaan.
EDIT: syöttöjä siis nostettu pikkuhiljaa mutta viimeisimmällä kerralla auton luonne muuttu ihan totaalisesti vaikka aikaisemminkin ero oli todella huomattava.
EDIT: syöttöjä siis nostettu pikkuhiljaa mutta viimeisimmällä kerralla auton luonne muuttu ihan totaalisesti vaikka aikaisemminkin ero oli todella huomattava.
-
- -
- Viestit: 90
- Liittynyt: 18.3.2004 20:33
- Viesti:
Eli laitetaan oikeeseen paikkaan tästä kysymys. onko kukaan kokeillut/avannut linkin boxia?
http://kauppa.finnautomobile.net/index. ... f669df3b99
Tuossa kun luvataan polttoaineenkulutuksen tippuvan ja eikö evryllä kulutus nouse? myyjä sanoi että sisällä on microprosessori? onko se vain siksi että lastu "käynnistyy" vasta auton käynnistyessä. tuollaisia saa saksanmaalta 80e mutta onhan siinä iso ero parin euron vastuksiin nähden. tosin liittimet maksavat jonkin verran ym. Voiko tollanen boxi vaikuttaa ajoitukseen jotenkin kun myyjä väitti sellaista. Tosiaan tuo polttoaineen kulutuksen väheneminen kiinnostaa ja jos tollanen boxi tosiaan sitä tekee niin saapahan ajaa että boxin saa maksettua:)
http://kauppa.finnautomobile.net/index. ... f669df3b99
Tuossa kun luvataan polttoaineenkulutuksen tippuvan ja eikö evryllä kulutus nouse? myyjä sanoi että sisällä on microprosessori? onko se vain siksi että lastu "käynnistyy" vasta auton käynnistyessä. tuollaisia saa saksanmaalta 80e mutta onhan siinä iso ero parin euron vastuksiin nähden. tosin liittimet maksavat jonkin verran ym. Voiko tollanen boxi vaikuttaa ajoitukseen jotenkin kun myyjä väitti sellaista. Tosiaan tuo polttoaineen kulutuksen väheneminen kiinnostaa ja jos tollanen boxi tosiaan sitä tekee niin saapahan ajaa että boxin saa maksettua:)
-
- -
- Viestit: 90
- Liittynyt: 18.3.2004 20:33
- Viesti:
Thanks,eli ei kannata ostella tollasta:) olisko sellanen "paras" vaihtoehto että olisi katkaisin kaasupolkimessa niin ei ilmeisesti tulisi häiriötiloja käynnistäessä. eli mitäs vastusta tollasenn 2.5tdi kannattaa laittaa ja kaikki tarvittavat osat?
Viimeksi muokannut pensseli69, 12.11.2007 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa