Trafi sanoo että loppuu se autojen virittäminen

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

Trafi sanoo että loppuu se autojen virittäminen

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 3.3.2015 14:35

HUOM!! JOS AIHE ON LÄHELLÄ SYDÄNTÄ, NIIN KÄYKÄÄ TEKEMÄSSÄ LAUSUNTO MYÖS.

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... 0.69276868

samaan tyyppiin kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa ajoneuvossa, taikka ver-tailumoottoreita tehokkaamman tai vääntömomentiltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

a) ajoneuvon jarrut ja voimansiirto vastaavat vertailumoottorilla varustettua ajoneuvoa, mah-dollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;

b) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

c) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita vääntömomentiltaan suuremman moottorin vääntömomentti on korkeintaan 20 % suurempi kuin vääntömomentiltaan suurimman vertai-lumoottorin vääntömomentti;

d) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä selvitys;

e) jos ajoneuvoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus; ja

f) moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muu-toksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos alkuperäisellä moottorilla suhde on enintään 10 kg/kW, saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW; ajoneuvon omamassan katsotaan tällöin vastaavan punnittua omamassaa taikka tyyppihyväksynnässä määriteltyä tai valmistajan ilmoittamaa omamassaa korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja vies-tintäministeriön asetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.

Moottorin vaihtoon rinnastetaan myös:

a) sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen;

b) moottorin iskutilavuuden suurentaminen, jos iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %; ja

c) ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muut-taminen.


2.2 Moottorin muuttaminen

Muun kuin ahtimella varustetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, muuttamalla moottorin ohjausyksikön ohjelmistoa, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei kohdassa 2.1 määrättyä ajoneuvon omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta.

Jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus. Tehonmittaustodistusta ei vaadita, jos kaasutin tai kaasuttimet korvataan polttoaineen suihkutuslaitteistolla, minkä katsotaan lisäävän moottorin tehoa 20 %.

-------------------------------------------------------------

Joopa. eli vanhempien autojen muutoskatsastukset tulee olemaan lystiä. vääntörajan takia....

EDIT Lisäyksenä oljenkorsi.

6 VOIMAANTULO JA SIIRTYMÄMÄÄRÄYKSET Tämä määräys tulee voimaan xx päivänä xxxxkuuta 2015. Ennen tämän määräyksen voimaantuloa hyväksytysti muutettua ajoneuvoa saa edelleen käyttää liikenteessä. Ennen tämän määräyksen voimaantuloa aloitetut rakennemuutokset saadaan suorittaa päätökseen ja hyväksyä 31 päivään joulukuuta 2017 asti noudattaen ennen tämän määräyksen voimaan tuloa voimassa ollutta auton rakenteen muuttamisesta annettua liikenneministeriön päätöstä (779/1998).
Viimeksi muokannut --hartsa--, 3.3.2015 21:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 3.3.2015 15:02

Itse olen jo heittänyt aikapäiviä sitten romukoppaan yrittää edes tehdä laillisia autoja. Joka vuosi ne katsastetaan ja vakuutukset on, mutta se mitä tapahtuu katsastusten välillä on ihan erijuttu. Koska ei yksinkertasesti säännöt tai raha anna siihen periksi.
Mutta kyllä näillä säännöillä kitketään saasteet, rattijuopot, lastutetut autot, spacerit,vanhojen jenkkien virittäjät yms laittomuudet pois tai sit ei...

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 3.3.2015 15:20

http://yle.fi/uutiset/lakivaliokunnalta ... in/7842240

Joo no se rattijuoppojen tuomion koventuminen ei ilmeisesti mene läpi mutta tämmönen trafin tekemä muutos on läpihuuto juttu. Hienoa suomi

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 3.3.2015 15:30

no onhan tuolla sentään jotain hyvääkin.. mutta:

kävi nyt kiinnostamaan tämä lause :
d) tehonmittaustodistuksella pätevän yrityksen tai yhteisön laatimaa ajoneuvon valmistenumerolla yksilöityä lausuntoa moottorin tehon mittaustuloksista, johon on yksilöity moottoriin vaihdetut komponentit ja tehdyt muutokset


Kuka noita lausuntoja nyt sitten pääsee kirjoittelemaan??
Viimeksi muokannut samza, 3.3.2015 18:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 3.3.2015 16:20

Eihän tossa nyt juuri muita muutoksia vanhaan tule kuin että vanha moottorin tilavuusraja vaihtuu vääntömomenttirajaksi moottoreita vaihdettaessa ja ohjelmistomuutokset lisätään sallittujen listalle vapaasti hengittävissä moottoreissa moottoria muutettaessa.

Merkittävä helpotus sen sijaan on päästötason erillisen todistamisen poistuminen Euro3:a vanhemmista muutetuista moottoreista eli vähäpäästöisiä vapariautojakin saa jatkossa virittää ainakin vuoteen 97 asti ja päästötestiksi riittää konttorilla tehty päästömittaus

Mikäli joku kohta hiertää niin siitä vaan lausuntoa Trafille lähettämään kun sitä kerran pyydetään.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 3.3.2015 16:21

No selventäiskö joku nyt, miten tuo listaus ahistaisi vanhojen puuhailua?
Koitin hieman lueskella ensin pykälät ja sitte selvitys niistä, enkä nyt mitään mullistavaa huomannut vanhoihin säädöksiin verrattuna.

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 3.3.2015 16:26

tuo vääntömomentti mulla ainakin on punanen vaate. miten ahdetusta saa 20% vaan lisää vääntöä jos pitää olla joidenkin konttorien mukaan järkevä ahtopaine (0,5bar) sitä ei taida jokapaikassa vaatia kuitenkaan.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 3.3.2015 17:47

Wohooo, hyvästi VTT testit ainakin omalta osalta. Prkle, nyt on taas muutettava suunnitelmat....
Ajoneuvon, jonka moottori on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievempien pako-kaasupäästövaatimusten mukaan, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää muutoskatsastuksen testissä alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupääs-tövaatimukset.


EDIT toi vääntö homma onkin mielenkiintoinen. Esim jenkkipuolella, yritäppä laittaa esim vääntävä Cummings turbodiesel, ei käy liikaa vääntöä. Hulluna kiertävä 700hp pikkulohko.. kyllä käy kun ei se väännä liikaa....

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 3.3.2015 19:38

EDIT toi vääntö homma onkin mielenkiintoinen. Esim jenkkipuolella, yritäppä laittaa esim vääntävä Cummings turbodiesel, ei käy liikaa vääntöä. Hulluna kiertävä 700hp pikkulohko.. kyllä käy kun ei se väännä liikaa....


Niin ja vanhimpien kanssa. 80 luvun autot. Alunperin pienitehonen bensamoottori missä puhutaan 70-140nm väännöistä. Ei pysty siis enää dieselöimään edes. Ja onhan se tehoraja mallisarjan tehokkain +20% edelleen mukana tuolla mutta tuohon vääntöön näkisin että tyssää ihan ensimmäisenä kaikki.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 3.3.2015 19:46

Ja eihän poikkeusluvan hakeminen mihinkään poistu, jos muutokset ei mahdu noihin sääntöihin. Tosin jos nyt on hakemusten käsittelyajat 2-3vuotta...

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 4.3.2015 17:02

Ei pysty siis enää dieselöimään edes.
Jos autoa on alunperin tehty dieselinä niin käyttää sitä vertailumoottorina?

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 4.3.2015 17:41

64 hp (48 kW) at 4700 rpm, and torque 86 lb·ft (117 N·m) at 2700 rpm

:D siinä on hyvä verrokki. luultavasti mikä tahansa uudempi turbodiesel ylittää ton väännön tuplaten. Ei oo sitten Vag laitteen koneen tiedot nuo mutta noin yleisesti. omassakin harrastepelissä 163,2nm vääntöraja ylittyisi jo 2000rpm kohalla vaikka tehot jäisi vielä sallittuihin.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 4.3.2015 17:48

Mistäs noita vääntöjä alkaa kaivelee esim vanhan Caddyn tapauksessa?
Hyvä kun löytää edes tuon 1.8l 90hv.. mitäs moisessa vääntöä?

hanski
-
Viestit: 1191
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 4.3.2015 19:19

ei nyt oikein auennut mulle trafin uudistukset eli 1.8 tekniikanvaihto vr-6 koneeksi, samaa mallisarjaa kuitenkin molemmat versiot.

1.8 golffin koneessa vääntöä 145nm. ja vr-6 240nm.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 4.3.2015 19:26

Tommosessa mallisarjassahan asia on vielä hyvin helppoa eikä tossa tulis mitään ongelmaa. Jos haluis vaihtaa jonkun muun moottorin ku automalliin kuuluvan niin vertailumoottorina toimis toi vr6, josta vääntö sais vielä kasvaa 20% ja teho samoin.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 4.3.2015 19:50

Noin se minustakin menee.
Kannattaa lukea myös perustelumuistioluonnos. siellä avataan aika hyvin noita.
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... 0.69276868

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 4.3.2015 20:00

Kannattanee varmaan noihin epäkohtiin tarttua ja laittaa palautetta hyvien perusteluiden kanssa, kun nyt kerta oikein niitä kysytään kansalaisilta. Itse ainakin lähetin trafiin omat näkemykseni aiheesta ja yritin vaikuttaa asioiden muutokseen hieman harrastelija-ystävällisimmiksi.

Esim mk1:n TDI swappia suunnittelevien kannattaa yrittää tarttua tuohon 20% väännön kasvun rajoittamiseen. ;) Nythän sen swapin voi vielä tehdä, mutta ei kohta. Paitsi jos moottorin haluaa muutoskatsastaa omavalmisteena penkkilappujen kera..
Viimeksi muokannut Sami-, 4.3.2015 20:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 4.3.2015 20:08

d) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä selvitys;

Tuo selvitys koneen korvakkeista myös on vähän hankala, kenellä on mahollisuus antaa niistä todistus?
Laitoin myös lausunnon mutta se ei ollut mahottoman hyvin perusteltu. Toivottavasti täältä löytyy henkilöitä lisääkin jotka jaksaa paneutua asiaan ja laittaa sen lausunnon kun vielä ehtii.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 5.3.2015 6:06

Muistelen että kiinnikkeille on ollu sama vaatimus tähänkin asti. Käytännössä on riittänyt että ne on jämäkät ja tehty kunnolla.

Tuo vääntöhomma hankaloittaa luultavasti montaa projektia, mutta niin se on tehokin rajoittanu aina. Ruotsissa vastaava tuntui olevan jo vuosia sitten käytäntö jos ei ole koko auto omavalmiste.

Tohma
-
Viestit: 30
Liittynyt: 7.9.2012 13:34

ViestiKirjoittaja Tohma » 8.3.2015 9:18

noista kiinnikkeistä sun muista ei-tehdastekosista on ennen pitänyt TARVITTAESSA esittää lujuus-selvitys. nyt se "tarvittaessa" on poistunu lauseesta joten jää nähtäväksi pitääkö ruveta paperille laskemaan ydinfysiikkaa vai riittääkö katsurille ku ottaa bodarin joukkoon ja pyytää riuhtomaan sitä kiinnikettä josko kestäis..

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 23.3.2015 4:46

Harmi kun ei ole euro4. Olisi voinut saada 2.8 miedon remmin laitettua jos olisi verrokkina käyttänyt R32 mk4... Nopeasti laskettuna olisi 380Nm ja 288hp saanut olla jonka alle olisi miedoimmat jopa menneet...

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 23.3.2015 6:25

Tohon ei taida kelvata edes Seatin 2.8 remmiahdettu versio vertailumalliksi?

Coupe32V
ffp jäsen
Viestit: 343
Liittynyt: 22.7.2003 16:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Coupe32V » 4.4.2015 13:09

Eihän tuo nyt ihan mahdottomalta näytä, monessa mielessä mennään parempaan suuntaan. Pientä hienosäätöä voisi kyllä olla, tuo vääntöraja vois ihan hyvin olla vaikka +30%. Se ei tee autosta rakettia mutta selvästi mukavamman. Ei sekään vielä noita antiikkiautojen dieselöintejä pelasta mutta sen pystyy hoitamaan jo ohjelmalla.

Pikaisesti lukien hyvää on se että vertailumoottorin arvoiksi voisi valita parhaat ominaisuudet koko mallistosta ja siihen päälle nuo lisäykset.

Näillä pykälillä V8 koneen voi lykätä jo melkein mihin vain :-)

Eli loppujen lopuksi ihan sika hyvä. 700Hv/1000Nm kakkis kuuluukin olla laiton peli.

Coupe32V
ffp jäsen
Viestit: 343
Liittynyt: 22.7.2003 16:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Coupe32V » 4.4.2015 13:12

Hieman tarkemmalla lukemisella voisin arvioida että kyseessä on karkea prototyyppi ja jos tuo tuon suuntaisena menee läpi niin harrastaja piireissä voidaan olla varsin tyytyväisiä. Esim. akselistot vai vaihtaa lähes vapaasti, raideleveys kasvaa 100mm, korin saa lyhentää tai pidentää (esim. sportquattro replica). Missään ei puhuta auton vetotavasta, se siihen varmaan lisätään mutta jos se jää vapaaksi niin halleluja!

Ja siis kaiken tämän saa tehdä vain muutoskatsastamalla. Katsastustoimipisteistä voi tulla kyllä vahvaa muutosvastarintaa. Saa nähd löytyykö suomesta sellaista tahoa joka uskaltaa hyväksyä näitä tekeleitä liikenteeseen.

Ihme on jos saavat tuon valmiiksi 2015
Viimeksi muokannut Coupe32V, 4.4.2015 13:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tohma
-
Viestit: 30
Liittynyt: 7.9.2012 13:34

ViestiKirjoittaja Tohma » 4.4.2015 13:17

Pikaisesti lukien hyvää on se että vertailumoottorin arvoiksi voisi valita parhaat ominaisuudet koko mallistosta ja siihen päälle nuo lisäykset.


niinhän tuo on menny tähänki asti..

juhis
-
Viestit: 247
Liittynyt: 23.7.2003 9:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja juhis » 5.4.2015 19:54

Jotta kaikkien ei tarvi itse lähteä vastineita trafille kirjoittamaan: http://autoharrastajat.fi

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 5.4.2015 23:37

Esim noilla tulevilla säännöksillä? Nämä ns päästönormit, eli esim 2000vm autoon lykätään Ahdin, niin meneekö pelkällä pakokaasulapulla ja että vastaa muuten kyseistä mallisarjaa vai pitääkö saastelappuja ajaa jossain labrassa Lumpeen haistelija inssien kanssa?

jaketech
-
Viestit: 322
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

ViestiKirjoittaja jaketech » 5.4.2015 23:46

euro2 menee vielä päästölappuilla. euro3 mikä alkaa 1997 henkilöautoissa ni ei mene, pakettiautoissa alkaa euro3 myöhemmin?

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 10.4.2015 23:57

Slantsix: Mikä seatin 2.8 remmi? Kuullostaa ihan uudelle mulle...

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 11.4.2015 0:03

Sveitsissä myytiin Seatin Leon Cupra 2.8 versiota remmillä. En tiedä kelpaako muualla Eu:ssa vertailumalliksi. ABT tekemä, mutta Seat:in myymä, eli ihan tehtaan virallinen malli.
Muutama löytyy Saksan mobilesta

MikaJ
-
Viestit: 4041
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 11.4.2015 6:14

Se että jälleenmyyjä on myynyt ABTn virittämää mallia ei tee siitä mitään virallista mallia.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 11.4.2015 6:45

Eikö tuo ole verrattavissa Black Shadow Golffiin joka Suomessa piti muuttaa vastaamaan moottorillaan orkkis-Gti:tä että sai katsastettua?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 11.4.2015 7:12

Jos SEAT liike myy sitä, eikä ABT, niin minusta se on ihan SEAT virallinen malli. Siitä löytyy ihan SEAT mainoksiakin netistä ja se on Espanjan SEAT hyväksymämalli.
Ei kai kukaan sitä mieltä ole, että Powered by Porche SEATit ei ole virallisia SEATteja? :) :)
ABT on vain tehnyt remmiahtimen yms asennukset. Näitä esimerkkejä löytyy paljonkin missä tehdas itse ei ole tehnyt jotain, vaan joku alihankkija.
Tehdas->alihankkija->tehdas->kauppias.
Sitä en sit tiedä, onko Sveitsissä ollut/on samat päästömääräykset kuin EU maissa.

MikaJ
-
Viestit: 4041
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 11.4.2015 7:32

Kyllä, autotehtaat eivät tee kaikkia itse vaan käyttävät alihankkijoita. Esim pultit ja mutterit tulevat yleensä ihan muualta kuin omasta tuotannosta. Isommassa mittakaavassa sitten käyttävät jopa ihan "yksityisiä" autotehtaitakin kokoonpanoon varsinkin matalan volyymin malleihin, esim Uudenkaupungin autotehdas. Mutta edelleenkään se että joku jälleenmyyjä myy jotain erikoismallia ei tee siitä suoraan tehtaan hyväksymää mallia. Paikalliset jälleenmyyjät/maahantuoja voivat ihan omalla riskillä ja budjetilla markkinoida jotain tuunattua mallia, paikallisten säädösten mukaan. Mikäli tuo on tehtaan virallinen malli, niin luulisi että Etkasta löytyy varaosat ja Elsasta korjausohjeet, löytyykö?

Ei kai kukaan sitä mieltä ole, että Powered by Porche SEATit ei ole virallisia SEATteja? :) :)


En ymmärrä miten tämä liittyy tähän? Nuo ovat ihan Seatin tehtaan 100% tekemiä autoja, missä vain promille suunnittelusta on teetetty Porchsella.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 11.4.2015 7:35

Mutta joka tapauksessa toi Sveitsin malli on ihan virallinen ja sille on Seatin Espanjan hyväksyntä. Piste.

MikaJ
-
Viestit: 4041
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 11.4.2015 8:58

Se ei riitä missään muualla sitten kuin Espanjassa. Maahantuoja kun on vain edustaja eikä tehdas.

Jos leikitään ajatusleikkiä että Suomen maahantuoja olisi hyväksyttänyt ja myynyt tuollaista mallia. Se ei kelpaisi meilläkään vertailumalliksi tekniikanvaihtoihin koska ei kuulu viralliseen mallisarjaan.

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 11.4.2015 11:06

Noista varmaan tarvitsisi saada CoC todistus, että pääsisi näkemään ja varmaan tarvitsisi kysellä Trafin/ katsastusaseman kantaa. Toisaalta tuo remmiseatti taitaa olla Euro 3 ja nämä vw vastaavat Euro 4 joka varmasti hankaloittaa.

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 12.4.2015 18:36

http://autoharrastajat.fi/wp-content/up ... stajat.pdf

Näemmä nuokin kyhänneet oman lausuntonsa :)

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 12.4.2015 19:27

Äkkiseltään luettuna ihan hyvä lausunto. Ja ei tosiaan vain edusta yhtä näkökulmaa.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 14.8.2015 11:52

Palautetta tullut kuulema niin runsaasti, että laki tulee "ehkä" lokakuussa.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 22.9.2015 13:12

Autoharrastajat ry Facebook sivuilta.
Trafista on virallisesti vahvistettu, että pitkään vireillä olleet uudet rakentelumääräykset tulevat voimaan 1.10.2015. Sisällöstä ei toistaiseksi ole tietoa, mutta määräys ja siihen liittyvät ohjeistukset julkistetaan viimeistään ensi viikon alussa.
Seuraamme tilannetta ja ilmoitamme välittömästi kun lisää tietoa saadaan.

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 22.9.2015 17:34

yllätys että puskee läpi vaikka väkisin. todennäkösesti lausunnot ei oo muuttanu mitään

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 22.9.2015 17:46

Kyllä ne lausunnot on johonkin vaikuttanut, kun uudistus lykkäänty pari kuukautta. Mutta ensi viikolla viisaampia.
Itse toivon vain Euro 2 autojen päästöhelpotukset olisi edelleen uudessa laissa.
+20% hp tai vääntö, ihan sama kun sitä ei kukaan noudata.

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 28.9.2015 13:12

http://www.trafi.fi/filebank/a/14434324 ... aarays.pdf


Siitä sitten lukemaan uusia määräyksiä.

Jultsu
-
Viestit: 2960
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 28.9.2015 15:08

Joku jolla ei ole omaa elämää voisi referoida nuo kriittisimmät muutokset. Äkkiseltään lukaistuna ei sieltä mitään kultakimpaleita löytynyt.

jii_bee
-
Viestit: 2415
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 28.9.2015 16:00


Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 28.9.2015 16:29

No mutta, pääseeköhän tässä muutoskatsastamaan, vihdoin.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 30.9.2015 18:16

Soveltamisohje. http://www.trafi.fi/filebank/a/14436183 ... yt_kalusto)_Lopullinen_versio.pdf
Loppuu camber ja pallorengas pelleilyt :) :) :)
Viimeksi muokannut Slantsix, 30.9.2015 18:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 30.9.2015 18:29

Ajoneuvon alkuperäinen rengaskoko voidaan selvittää ajoneuvon tyyppitiedoista, valmistajalta, valmistajan edustajalta, muusta luotettavasta lähteestä tai esimerkiksi USA:n markkinoille tarkoitetuissa autoissa valmistajankilvestä.


Eli auton voi periaatteessa "muutoskatsastaa" renkaille joita ei edes ole itsellä kunhan kyseistä autoa on saanut tehtaalta sillä rengaskoolla?

Esim. tuo neloskorin jossa itsellä orkkiskoko 16" voisi "muutoskatsastaa" 18" koska R32 sellaiset on tehtaalta.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 30.9.2015 19:48

Pitääpä käydä konttorilta kysymässä, että onko noin että TÜV-lappuja ei alustasta enää tarvita, jos on olemassa esimerkiksi valmistajan laput missä käy ilmi että alusta käy ja on tarkoitettu ko. ajoneuvoon.

triheadwolf
-
Viestit: 268
Liittynyt: 2.1.2005 18:05

ViestiKirjoittaja triheadwolf » 1.10.2015 13:38

Tänään on ekat BC Racing alustat leimattu ilman Tüv papereita. Valmistajan laput riittää.

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 1.10.2015 16:39

en oikein jaksanu perehtyä siihen tekstiin mutta liekö ymmärsin oikein että vanhoissa autoissa pysyttiin entisissä säännöksissä paitsi korvakoista joutuu esittään dokumenttia jos vaativat. Jos näin on niin meni ihme kyllä vaan parempaan päin muilta osin

^^BeBe
-
Viestit: 516
Liittynyt: 31.8.2009 22:15

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 1.10.2015 22:09

Joku kun vielä avaisi tämän euro3 euroIII asian. Ainakin euro 3 päästönormit on astunu bensahenkilöautoissa voimaan 97tammikuussa. Ja nyt retostellaan 99vm remmiahdetulla M5sella. Kuinkas tämmönen kun euro kolmosiin sai vaihtaa vain autoon kuuluvia osia tai viranomaisen hyväksymiä. (Vähän niinkuin ennenkin)

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 1.10.2015 22:23

Mutu, eli jos mallisarja on tullut markkinoille ennen -97, niin se katsotaan että se on euro2 päästöluokkaa.
Esim Golf 3 Variant, jota on tehty 1999 saakka. Eli jos haluaa virittää 97-99 autoa, niin sitä ei tarvii myydä pois ja ostaa pari vuotta vanhempaa tilalle.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 1.10.2015 22:24

Päästönormithan menevät niin, että jos automallia/tyyppiä on alettu valmistamaan "vanhan normin" aikana, saa sitä valmistaa johonkin tiettyyn takarajaan saakka vanhalla normilla. Eli automalliin ja moottoreihin ei tarvitse alkaa tekemään muutoksia heti uuden päästönormin voimaantulopäivänä.
E39, joka tuo ahdettu M5 siis oli, on tullut markkoille 1996. Alkupään E39-korit ovat ainakin suurilta osin Euro 2-päästönormit täyttäviä.
Alkupään mk4 Golfeissakin on tosiaan Euro kakkosia, ilmeisesti valmistus on aloitettu siis ennen 1.1.1997.

^^BeBe
-
Viestit: 516
Liittynyt: 31.8.2009 22:15

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 1.10.2015 22:34

Mekaanisella jarrupaineensäätimellä varustettuun ajoneuvoon ei
voida muutoskatsastuksessa hyväksyä säädettävää
alustaa/jousitusta.

Siitä pureskelemaan. Ilmajousitus ja coiloverit pistetty samaan kasaan.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 2.10.2015 0:57

Mistä ^^BeBe tuollaista keksit? En ainakaan nopealla vilkaisulla löydä tuosta 1.10 voimaan tulleesta tiedotteesta tuollaista kohtaa.

Jorrma
-
Viestit: 151
Liittynyt: 6.7.2004 23:25

ViestiKirjoittaja Jorrma » 2.10.2015 4:03


Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 2.10.2015 5:01

Toi maininta löytyy tuolta katsastajille tarkoitetusta soveltamisohjeesta:

http://www.trafi.fi/filebank/a/1443618327/70a4f7ec78798bad011422d6514340c1/18612-Rakennemuutosmaarays_soveltamisohje_(kevyt_kalusto)_Lopullinen_versio.pdf

Tuo mekaaninen jarrupaineensäädinhän tunnetaan ALB-venttiilinä, joita käytettiin taka-akselilla ennen ABS-jarrujen yleistymistä. Ei tuo varsinaisesti ylitsepääsemätön ongelma ole, koska mekaanisen jarrupaineensäätimen voi periaatteessa poistaa ja muutoskatsastaa auton toimimaan ilman sitä. Tuo saattaa kuitenkin edellyttää pääsylinterin viereen käsikäyttöisen jarrupaineensäätimen jolla taka-akselin jarruvoima saadaan sovitettua kuormaamattomalla autolla etuakselin jarruvoimiin.
Ei se mitenkään valtavasti jarrutusmatkaan vaikuta vaikka kuormatulla autolla taka-akseli olisikin vähän alijarrutettu.

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 2.10.2015 9:54

Ymmärsinköhän aivan oikein, että maavaravaatimus on tarkentunut huomattavasti. Vanhemmassa säädöksessä ei puhuttu mitään noista reuna ehdoista, kuten tyhjentyneistä renkaista jne.
"Ajoneuvon alustan korkeuden alentamisen jälkeen on maavaran ajoneuvon ollessa kuormaamaton oltava ainakin niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm."
Eli helmat, puskurit jne eivät saa yltää maahan missään vaiheessa, vaikka jousitus pohjaisi.
Jos autossa on tiukka 80mm maavara apurungon alla, niin kovinkaan kummosia matalampia muotoja ei enää etupuskurissa voi olla, että ei yllä maahan etujousituksen pohjatessa ja takapään ollessa normi asennossa.

Tuon säädöksen lopun sanajärjestyksestä saan kyllä viellä sen kuvan, että jousitus pohjanneena maavaran pitää olla minimissään nykysäädöksen mukaan 80mm, koska aikaisemmassa säädöksessä luki: "kuormaamattoman ajoneuvon maavaran pitää olla 80mm", nyt sitä ei enää ole tuossa uudessa säädös tekstissä.
Aika merkittävä muutos omasta mielestä.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 2.10.2015 10:45

Ei, vaan maavaran on oltava vähintään 80mm. Kuormaamattomana. Tuossahan puhutaan alussa kuormaamattomasta maavarasta ja lopussa tarkennus, että maavara on oltava vähintään 80mm.

Ja on se ennenkin ollut niin, että esimerkiksi toisen puolen renkaiden tyhjentyessä tai jousien pohjatessa ei mikään osa auton alustasta saa ottaa maahan kiinni. Se, että eihän tätä päästä mitenkään järkevästi konttorilla testaamaan, onkin toinen juttu. Ei ne siellä rupee renkaita tyhjentelemään...
Se "entinen" 80mm sääntö oli myös kirjattu säädöksiin niin, että se mitataan auton matalimmasta kohdasta. Poislukien roiskeläpät. Eli jos pohjan muovi tai puskuri on alempana kuin 80mm maasta, oli auto silloin liian matala. Eli aivan kuten nyt uusilla säädöksilläkin. Konttorit tosin tulikitsivat, ja tulevat varmasti tulkitsemaankin tätä milloin mitenkin. Joskus oli auto "liian matala" kun kevennin hipaisi pohjaan. Joskus nosteltiin kaarista autoa että kevennin meni ali ja katsuri totesi vaan että hyvinhän tämä täältä ali menee... :D

Eli minä tulkitsen tämän niin, että maavarasäädöksiin ei ole tullut mitään muutosta, eritavalla vain ilmaistu samat asiat kuin ennenkin. Tänään oon menossa konttorille, niin voin vaikka kysyä inssiltä mielipidettä vielä. :D

Soveltamisohjeesta lainattua vielä:
3.2.5. Maavaran mittaaminen
Alusta- ja rengasmuutoksen yhteydessä tulee tarkastaa maavaran
riittävyys muutoksen jälkeen. Maavara voidaan todentaa esimerkiksi
80 mm korkeuteen säädettyä ajoneuvokevennintä auton alla
liikuttamalla.


Edit: Joo, 80mm se minimimaavara tieliikenteessä on vieläkin. Ja TÜV-lappuja ei enää tarvita, riittää esim maahantuojan tai valmistajan paperi alustan soveltuvuudesta ko. automalliin. Tämä siis katsastusinssiltä varmistettua tietoa. Huomenna leimalle. ;)

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 9.11.2015 14:32

Hmm, hieman tätä pureskeltuna tuli vain mieleen, että löytyy mk4 golfia 4motionina Euro2:sena?

Itselläni on nimittäin sellainen tilanne, että pitäisi tuo R32 kone nyppästä keulalta ja käydä läpi, niin mietin jos löytyisi joku Euro2 runko nelikkona.... Joitakin tdi mk4 löysin euro2:sena mobile.de:stä. Loput varmaan arvaattekin....

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 10.11.2015 7:28

Varmaksi en osaa sanoa, mutta nuo vm.-00 ja sitä vanhemmat voisivat hyvinkin olla vielä euro2 luokkaa. Ainakin tuon ikäiset A/S4:set ja passatit on tietääkseni euro2.

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 10.11.2015 18:53

voiko olla uuden säännöksen tekosia vai miten on mahdollista. auto muutoskatsastukseen ja inssille ei kelpaa koneen dokumentit vaan pitää viiä tehonmittaukseen koska on laitettu säädettävä bensanpaineen säädin ja peltisarja. en oo ennen moista kuullut

Jultsu
-
Viestit: 2960
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 10.11.2015 19:16

Onko sigun auto kyseessä eli 02 skodillac? Mahtaa olla jo euro3 se peli.

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 10.11.2015 20:35

ei vaan 80 luvun corolla 1.3->1.6 twincamille. omani aikanaan leimasin niin ei mitään ongelmia mutta nyt vaativat tehotodistuksen pakosarjan ja sen säätimen takia. kaikkea sitä kuuleekin

MikaJ
-
Viestit: 4041
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 10.11.2015 20:38

Noinhan se on aina mennyt. Jos konetilaan ei aseteta vakiomoottoria pitää siitä tehdä tehoista selvitys. Jos olisi ensin muutoskatsastettu vakiona niin sitten olisi voinut vaihtaa sen pakosarjan ja paineensäätimen ilman mitään viranomaistoimenpiteitä (oletan että on vapaasti hengittävä moottori).

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 10.11.2015 21:17

voihan se olla. ei vaan oo aiemmin tarttunu kukaan pieniin muutoksiin

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 10.11.2015 21:29

Se että jokin on mennyt vuosia läpi, ei tarkoita että se on laillinen.

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 25.11.2015 20:55

onko kukaan käyttänyt pidempään projektina ollutta autoa muutoskatsastuksessa? Kuulin tänään että A-asemalla ei olisi mitään siirtymäaikaa että vanhoiilla säännöksillä katsastettais mitään.

^^BeBe
-
Viestit: 516
Liittynyt: 31.8.2009 22:15

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 25.11.2015 21:48

http://www.trafi.fi/filebank/a/14434324 ... aarays.pdf

6 VOIMAANTULO JA SIIRTYMÄMÄÄRÄYKSET
Tämä määräys tulee voimaan 1 päivänä lokakuuta 2015.
Ennen tämän määräyksen voimaantuloa hyväksytysti muutettua ajoneuvoa saa edelleen käyttää
liikenteessä.
Ennen tämän määräyksen voimaantuloa aloitetut rakennemuutokset saadaan suorittaa pää-
tökseen ja hyväksyä 31 päivään joulukuuta 2019 asti noudattaen ennen tämän määräyksen
voimaan tuloa voimassa ollutta auton rakenteen muuttamisesta annettua liikenneministeriön
päätöstä (779/1998).


Tulosta koko nivaska ja odota vieressä että yhdessä lukeevat sen läpi... Pidä vaikka sellainen rippikoulu tyyppinen yhdessä lukuhetki...

Itse meinaan ainakin tulostaa jatkossa valomääräykset, tuon yllämainitun ja soveltamis ohjeet mukaan leimalle.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 26.11.2015 5:48

Äänestäkää jaloilla jos ei homma toimi. Asiallisella konttorilla ei tarvi vääntää asioista turhaan. Oppiipahan olemaan ku antaa palautteen ja vaihtaa paikkaa. Jos se laissa lukee niin pitäs konttorilla olla selvää.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 26.11.2015 11:00

Onkos niissä valomääräyksissä jotain muutoksia sitten?

^^BeBe
-
Viestit: 516
Liittynyt: 31.8.2009 22:15

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 26.11.2015 12:25

Ei viimeseen 2 vuoteen, mutta ei ollut ne ei muuttuneet kohdatkaan tiedossa kahdella viime konttorilla. Nelivetoinen 90luvun auto jossa xenonit, tehdasmadallus ja sävylasit on ollu hämeenlinnan konttoreilla paha.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 18.12.2015 11:20

Kysymys: Onko mahdotonta vieläkin siis laillisesti ahtaa ensimmäisiä 2003 vuonna tulleita R32 mk4 golffeja?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 18.12.2015 12:29

Jos ne ensimmäiset on Euro2-kori vielä niin miksei?

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 18.12.2015 13:00

kone on euro4, joten en usko korinkaan olevan vanhempi..

triheadwolf
-
Viestit: 268
Liittynyt: 2.1.2005 18:05

ViestiKirjoittaja triheadwolf » 18.12.2015 13:36

Päästöt menee korin mukaan, puhetta on ollut että ensimmäiset G4 dieselit olisivat olleet Euro2 lapuilla. Etsii sellaisen nelikon ja tekee tekniikan vaihdon.

ESIM TÄSTÄ

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 18.12.2015 15:01

juu tuo selvisikin äsken googletellessa mutta auton uudelleen rakentaminen tilojen puutteen vuoksi vaivalloista.
Parikin tullut vuosien varrella rakennettua..

Olisin ostanut bolt-on kitin R32, sen nyt vielä pystyn asenteleen laina hallissa itse ja mitättömässä ajassa.

Tietty R32 ole kovin hidas vakionakaan.

lucifer
-
Viestit: 555
Liittynyt: 30.11.2010 21:33

ViestiKirjoittaja lucifer » 17.1.2016 20:35

Mikä on verrokki -89 cabrioletille, onko mallisarjan tehokkain sit toi GLi (112hp) vai onko vielä joku tehokkaampi verrokki?
Näillä eväillä ei saa KR tiputtaa pellin alle suoraan?
Eli mitä vaatii jos toi on se vertailu moottori?
Teholapun vai muutakin?

Prkr
-
Viestit: 3
Liittynyt: 19.7.2017 9:23

Re: Trafi sanoo että loppuu se autojen virittäminen

ViestiKirjoittaja Prkr » 19.7.2017 9:27

Aluksi pahoittelut vanhan threadin nostamisesta.

Onko jollain kokemusta moottorin tehon alentamisesta ja auton katsastamisesta? Olen kyllä nähnyt ne laput joiden mukaan trafin tulkinnan mukaan näin saisi tehdä, mutta onko tästä omakohtaisia kokemuksia / faktatietoa, että näin se myös käytännössä toimii?

Eli tarkoituksena on asentaa autoon moottori jossa on enemmän tehoa kuin siinä saisi olla, niin onko moottoria mahdollista "alivirittää" (ml. ahtaminen), toimittaa tästä teholappu ja leimata auto?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

Re: Trafi sanoo että loppuu se autojen virittäminen

ViestiKirjoittaja Sebastian » 19.7.2017 9:44

On mahdollista.

Ei omia kokemuksia.

Tero-75
-
Viestit: 117
Liittynyt: 28.3.2010 21:25

Re: Trafi sanoo että loppuu se autojen virittäminen

ViestiKirjoittaja Tero-75 » 19.7.2017 10:03

Prkr kirjoitti:Aluksi pahoittelut vanhan threadin nostamisesta.

Onko jollain kokemusta moottorin tehon alentamisesta ja auton katsastamisesta? Olen kyllä nähnyt ne laput joiden mukaan trafin tulkinnan mukaan näin saisi tehdä, mutta onko tästä omakohtaisia kokemuksia / faktatietoa, että näin se myös käytännössä toimii?

Eli tarkoituksena on asentaa autoon moottori jossa on enemmän tehoa kuin siinä saisi olla, niin onko moottoria mahdollista "alivirittää" (ml. ahtaminen), toimittaa tästä teholappu ja leimata auto?

Moottoria on mahdollista alivirittää, mutta tehon alennukseen johtavista toimista on oltava selvät perusteet millä osilla ja toimilla tämä on tehty; matalemmat puristukset; miedompi nokka-akseli, ruiskun vaihto kaasuttimeen jne. Pelkkä pielessä oleva sytkä ja teholappu ei siis sinänsä vielä riitä.

Omavalmistemoottorissa tehot katsotaan alustavasti sylinterin kannen mukaan, eli tehoa oletetaan olevan vähintään sen verran kuin on moottorissa josta kansi on peräisin.

Prkr
-
Viestit: 3
Liittynyt: 19.7.2017 9:23

Re: Trafi sanoo että loppuu se autojen virittäminen

ViestiKirjoittaja Prkr » 19.7.2017 10:28

Tero-75 kirjoitti:
Prkr kirjoitti:Aluksi pahoittelut vanhan threadin nostamisesta.

Onko jollain kokemusta moottorin tehon alentamisesta ja auton katsastamisesta? Olen kyllä nähnyt ne laput joiden mukaan trafin tulkinnan mukaan näin saisi tehdä, mutta onko tästä omakohtaisia kokemuksia / faktatietoa, että näin se myös käytännössä toimii?

Eli tarkoituksena on asentaa autoon moottori jossa on enemmän tehoa kuin siinä saisi olla, niin onko moottoria mahdollista "alivirittää" (ml. ahtaminen), toimittaa tästä teholappu ja leimata auto?

Moottoria on mahdollista alivirittää, mutta tehon alennukseen johtavista toimista on oltava selvät perusteet millä osilla ja toimilla tämä on tehty; matalemmat puristukset; miedompi nokka-akseli, ruiskun vaihto kaasuttimeen jne. Pelkkä pielessä oleva sytkä ja teholappu ei siis sinänsä vielä riitä.

Omavalmistemoottorissa tehot katsotaan alustavasti sylinterin kannen mukaan, eli tehoa oletetaan olevan vähintään sen verran kuin on moottorissa josta kansi on peräisin.


Kiitos hyvästä vastauksesta! Tällä pääseekin jo hienosti eteenpäin.

Omavalmistemoottori ei siis voi olla tehottomampi kuin mitä ko. moottorissa olevalla kannella olevassa moottorissa on ollut tehoja? Tässä tapauksessa menee sitten kansi vaihtoon eli kiitos kansivinkistä!

Tosin tehon ei tarvitse alentua kuin 0.5hp niin pääsee rajan sisään.

Tekno
-
Viestit: 373
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

Re: Trafi sanoo että loppuu se autojen virittäminen

ViestiKirjoittaja Tekno » 4.1.2021 21:59

Eikös olekkin tällä hetkellä (2016 voimaan tullut määräys) niin että pelkkä kaasutin -> ruisku -muutos tarkoittaa vain automaattista 10% hevosvoiman nostoa papereihin, ja riittää kun käy maksamassa muutoskatsastuksen? EI siis tarvitse etsiä samantehoista, tai muutenkaan mitään "vertailumoottoria", ja alkaa jarrujen ym muutoksiin?

Sama homma jos muuttaa nykyistä moottoria isompi tilavuuksiseksi. Esim. lohkon vaihto 1.8->2.0? Tarkoittaen automaattisesti tilavuuseron suuruista muutosta tehoihin..

kaasuttimesta eroon ja tilalle aftermarket 4 piste ruiskuu...

Kertokaas vähä kokemuksianne jos olette vuoden 2016 jälkeen/aikana 2021 asti tehnyt ko. toimenpiteitä, että miten se menee.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

Re: Trafi sanoo että loppuu se autojen virittäminen

ViestiKirjoittaja Sebastian » 5.1.2021 9:36

Muutoskatsastuksissa kuulostaa olevan yhtä monta tulkintaa kuin on katsastushenkilöitäkin joten kääntyisin sen katsastajan puoleen kenellä meinaat vehkeet leimata.

Tekno
-
Viestit: 373
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

Re: Trafi sanoo että loppuu se autojen virittäminen

ViestiKirjoittaja Tekno » 5.1.2021 22:12

Sebastian kirjoitti:Muutoskatsastuksissa kuulostaa olevan yhtä monta tulkintaa kuin on katsastushenkilöitäkin joten kääntyisin sen katsastajan puoleen kenellä meinaat vehkeet leimata.


Nykypäivänä ei viitsitä palvella missään, tai vastaus tosiaankin muuttuu joka kerta riippuen keneltä kysyy.

Kerran menin kyselemään erästä päästöhommelia niin melkeinpä ulos heitettiin. Ei ollut aikaa antaa vastauksia.

Mieluummin tekee ihan TRAFIN ohjeiden mukaan eikä katsastuskonttoreiden ukkojen, kun ei niillä riitä aika tai kärsivällisyys palvella muuten kuin vuosikatsastusasioissa, jos niissäkään.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa