Trafi sanoo että loppuu se autojen virittäminen
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
Trafi sanoo että loppuu se autojen virittäminen
HUOM!! JOS AIHE ON LÄHELLÄ SYDÄNTÄ, NIIN KÄYKÄÄ TEKEMÄSSÄ LAUSUNTO MYÖS.
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... 0.69276868
samaan tyyppiin kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa ajoneuvossa, taikka ver-tailumoottoreita tehokkaamman tai vääntömomentiltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:
a) ajoneuvon jarrut ja voimansiirto vastaavat vertailumoottorilla varustettua ajoneuvoa, mah-dollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;
b) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;
c) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita vääntömomentiltaan suuremman moottorin vääntömomentti on korkeintaan 20 % suurempi kuin vääntömomentiltaan suurimman vertai-lumoottorin vääntömomentti;
d) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä selvitys;
e) jos ajoneuvoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus; ja
f) moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muu-toksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos alkuperäisellä moottorilla suhde on enintään 10 kg/kW, saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW; ajoneuvon omamassan katsotaan tällöin vastaavan punnittua omamassaa taikka tyyppihyväksynnässä määriteltyä tai valmistajan ilmoittamaa omamassaa korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja vies-tintäministeriön asetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.
Moottorin vaihtoon rinnastetaan myös:
a) sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen;
b) moottorin iskutilavuuden suurentaminen, jos iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %; ja
c) ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muut-taminen.
2.2 Moottorin muuttaminen
Muun kuin ahtimella varustetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, muuttamalla moottorin ohjausyksikön ohjelmistoa, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei kohdassa 2.1 määrättyä ajoneuvon omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta.
Jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus. Tehonmittaustodistusta ei vaadita, jos kaasutin tai kaasuttimet korvataan polttoaineen suihkutuslaitteistolla, minkä katsotaan lisäävän moottorin tehoa 20 %.
-------------------------------------------------------------
Joopa. eli vanhempien autojen muutoskatsastukset tulee olemaan lystiä. vääntörajan takia....
EDIT Lisäyksenä oljenkorsi.
6 VOIMAANTULO JA SIIRTYMÄMÄÄRÄYKSET Tämä määräys tulee voimaan xx päivänä xxxxkuuta 2015. Ennen tämän määräyksen voimaantuloa hyväksytysti muutettua ajoneuvoa saa edelleen käyttää liikenteessä. Ennen tämän määräyksen voimaantuloa aloitetut rakennemuutokset saadaan suorittaa päätökseen ja hyväksyä 31 päivään joulukuuta 2017 asti noudattaen ennen tämän määräyksen voimaan tuloa voimassa ollutta auton rakenteen muuttamisesta annettua liikenneministeriön päätöstä (779/1998).
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... 0.69276868
samaan tyyppiin kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa ajoneuvossa, taikka ver-tailumoottoreita tehokkaamman tai vääntömomentiltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:
a) ajoneuvon jarrut ja voimansiirto vastaavat vertailumoottorilla varustettua ajoneuvoa, mah-dollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;
b) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;
c) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita vääntömomentiltaan suuremman moottorin vääntömomentti on korkeintaan 20 % suurempi kuin vääntömomentiltaan suurimman vertai-lumoottorin vääntömomentti;
d) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä selvitys;
e) jos ajoneuvoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus; ja
f) moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muu-toksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos alkuperäisellä moottorilla suhde on enintään 10 kg/kW, saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW; ajoneuvon omamassan katsotaan tällöin vastaavan punnittua omamassaa taikka tyyppihyväksynnässä määriteltyä tai valmistajan ilmoittamaa omamassaa korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja vies-tintäministeriön asetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.
Moottorin vaihtoon rinnastetaan myös:
a) sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen;
b) moottorin iskutilavuuden suurentaminen, jos iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %; ja
c) ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muut-taminen.
2.2 Moottorin muuttaminen
Muun kuin ahtimella varustetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, muuttamalla moottorin ohjausyksikön ohjelmistoa, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei kohdassa 2.1 määrättyä ajoneuvon omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta.
Jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus. Tehonmittaustodistusta ei vaadita, jos kaasutin tai kaasuttimet korvataan polttoaineen suihkutuslaitteistolla, minkä katsotaan lisäävän moottorin tehoa 20 %.
-------------------------------------------------------------
Joopa. eli vanhempien autojen muutoskatsastukset tulee olemaan lystiä. vääntörajan takia....
EDIT Lisäyksenä oljenkorsi.
6 VOIMAANTULO JA SIIRTYMÄMÄÄRÄYKSET Tämä määräys tulee voimaan xx päivänä xxxxkuuta 2015. Ennen tämän määräyksen voimaantuloa hyväksytysti muutettua ajoneuvoa saa edelleen käyttää liikenteessä. Ennen tämän määräyksen voimaantuloa aloitetut rakennemuutokset saadaan suorittaa päätökseen ja hyväksyä 31 päivään joulukuuta 2017 asti noudattaen ennen tämän määräyksen voimaan tuloa voimassa ollutta auton rakenteen muuttamisesta annettua liikenneministeriön päätöstä (779/1998).
Viimeksi muokannut --hartsa--, 3.3.2015 21:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Itse olen jo heittänyt aikapäiviä sitten romukoppaan yrittää edes tehdä laillisia autoja. Joka vuosi ne katsastetaan ja vakuutukset on, mutta se mitä tapahtuu katsastusten välillä on ihan erijuttu. Koska ei yksinkertasesti säännöt tai raha anna siihen periksi.
Mutta kyllä näillä säännöillä kitketään saasteet, rattijuopot, lastutetut autot, spacerit,vanhojen jenkkien virittäjät yms laittomuudet pois tai sit ei...
Mutta kyllä näillä säännöillä kitketään saasteet, rattijuopot, lastutetut autot, spacerit,vanhojen jenkkien virittäjät yms laittomuudet pois tai sit ei...
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
http://yle.fi/uutiset/lakivaliokunnalta ... in/7842240
Joo no se rattijuoppojen tuomion koventuminen ei ilmeisesti mene läpi mutta tämmönen trafin tekemä muutos on läpihuuto juttu. Hienoa suomi
Joo no se rattijuoppojen tuomion koventuminen ei ilmeisesti mene läpi mutta tämmönen trafin tekemä muutos on läpihuuto juttu. Hienoa suomi
no onhan tuolla sentään jotain hyvääkin.. mutta:
kävi nyt kiinnostamaan tämä lause :
d) tehonmittaustodistuksella pätevän yrityksen tai yhteisön laatimaa ajoneuvon valmistenumerolla yksilöityä lausuntoa moottorin tehon mittaustuloksista, johon on yksilöity moottoriin vaihdetut komponentit ja tehdyt muutokset
Kuka noita lausuntoja nyt sitten pääsee kirjoittelemaan??
kävi nyt kiinnostamaan tämä lause :
d) tehonmittaustodistuksella pätevän yrityksen tai yhteisön laatimaa ajoneuvon valmistenumerolla yksilöityä lausuntoa moottorin tehon mittaustuloksista, johon on yksilöity moottoriin vaihdetut komponentit ja tehdyt muutokset
Kuka noita lausuntoja nyt sitten pääsee kirjoittelemaan??
Viimeksi muokannut samza, 3.3.2015 18:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eihän tossa nyt juuri muita muutoksia vanhaan tule kuin että vanha moottorin tilavuusraja vaihtuu vääntömomenttirajaksi moottoreita vaihdettaessa ja ohjelmistomuutokset lisätään sallittujen listalle vapaasti hengittävissä moottoreissa moottoria muutettaessa.
Merkittävä helpotus sen sijaan on päästötason erillisen todistamisen poistuminen Euro3:a vanhemmista muutetuista moottoreista eli vähäpäästöisiä vapariautojakin saa jatkossa virittää ainakin vuoteen 97 asti ja päästötestiksi riittää konttorilla tehty päästömittaus
Mikäli joku kohta hiertää niin siitä vaan lausuntoa Trafille lähettämään kun sitä kerran pyydetään.
Merkittävä helpotus sen sijaan on päästötason erillisen todistamisen poistuminen Euro3:a vanhemmista muutetuista moottoreista eli vähäpäästöisiä vapariautojakin saa jatkossa virittää ainakin vuoteen 97 asti ja päästötestiksi riittää konttorilla tehty päästömittaus
Mikäli joku kohta hiertää niin siitä vaan lausuntoa Trafille lähettämään kun sitä kerran pyydetään.
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
Wohooo, hyvästi VTT testit ainakin omalta osalta. Prkle, nyt on taas muutettava suunnitelmat....
EDIT toi vääntö homma onkin mielenkiintoinen. Esim jenkkipuolella, yritäppä laittaa esim vääntävä Cummings turbodiesel, ei käy liikaa vääntöä. Hulluna kiertävä 700hp pikkulohko.. kyllä käy kun ei se väännä liikaa....
Ajoneuvon, jonka moottori on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievempien pako-kaasupäästövaatimusten mukaan, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää muutoskatsastuksen testissä alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupääs-tövaatimukset.
EDIT toi vääntö homma onkin mielenkiintoinen. Esim jenkkipuolella, yritäppä laittaa esim vääntävä Cummings turbodiesel, ei käy liikaa vääntöä. Hulluna kiertävä 700hp pikkulohko.. kyllä käy kun ei se väännä liikaa....
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
EDIT toi vääntö homma onkin mielenkiintoinen. Esim jenkkipuolella, yritäppä laittaa esim vääntävä Cummings turbodiesel, ei käy liikaa vääntöä. Hulluna kiertävä 700hp pikkulohko.. kyllä käy kun ei se väännä liikaa....
Niin ja vanhimpien kanssa. 80 luvun autot. Alunperin pienitehonen bensamoottori missä puhutaan 70-140nm väännöistä. Ei pysty siis enää dieselöimään edes. Ja onhan se tehoraja mallisarjan tehokkain +20% edelleen mukana tuolla mutta tuohon vääntöön näkisin että tyssää ihan ensimmäisenä kaikki.
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
64 hp (48 kW) at 4700 rpm, and torque 86 lb·ft (117 N·m) at 2700 rpm
:D siinä on hyvä verrokki. luultavasti mikä tahansa uudempi turbodiesel ylittää ton väännön tuplaten. Ei oo sitten Vag laitteen koneen tiedot nuo mutta noin yleisesti. omassakin harrastepelissä 163,2nm vääntöraja ylittyisi jo 2000rpm kohalla vaikka tehot jäisi vielä sallittuihin.
:D siinä on hyvä verrokki. luultavasti mikä tahansa uudempi turbodiesel ylittää ton väännön tuplaten. Ei oo sitten Vag laitteen koneen tiedot nuo mutta noin yleisesti. omassakin harrastepelissä 163,2nm vääntöraja ylittyisi jo 2000rpm kohalla vaikka tehot jäisi vielä sallittuihin.
Noin se minustakin menee.
Kannattaa lukea myös perustelumuistioluonnos. siellä avataan aika hyvin noita.
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... 0.69276868
Kannattaa lukea myös perustelumuistioluonnos. siellä avataan aika hyvin noita.
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... 0.69276868
Kannattanee varmaan noihin epäkohtiin tarttua ja laittaa palautetta hyvien perusteluiden kanssa, kun nyt kerta oikein niitä kysytään kansalaisilta. Itse ainakin lähetin trafiin omat näkemykseni aiheesta ja yritin vaikuttaa asioiden muutokseen hieman harrastelija-ystävällisimmiksi.
Esim mk1:n TDI swappia suunnittelevien kannattaa yrittää tarttua tuohon 20% väännön kasvun rajoittamiseen. ;) Nythän sen swapin voi vielä tehdä, mutta ei kohta. Paitsi jos moottorin haluaa muutoskatsastaa omavalmisteena penkkilappujen kera..
Esim mk1:n TDI swappia suunnittelevien kannattaa yrittää tarttua tuohon 20% väännön kasvun rajoittamiseen. ;) Nythän sen swapin voi vielä tehdä, mutta ei kohta. Paitsi jos moottorin haluaa muutoskatsastaa omavalmisteena penkkilappujen kera..
Viimeksi muokannut Sami-, 4.3.2015 20:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
d) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä selvitys;
Tuo selvitys koneen korvakkeista myös on vähän hankala, kenellä on mahollisuus antaa niistä todistus?
Laitoin myös lausunnon mutta se ei ollut mahottoman hyvin perusteltu. Toivottavasti täältä löytyy henkilöitä lisääkin jotka jaksaa paneutua asiaan ja laittaa sen lausunnon kun vielä ehtii.
Tuo selvitys koneen korvakkeista myös on vähän hankala, kenellä on mahollisuus antaa niistä todistus?
Laitoin myös lausunnon mutta se ei ollut mahottoman hyvin perusteltu. Toivottavasti täältä löytyy henkilöitä lisääkin jotka jaksaa paneutua asiaan ja laittaa sen lausunnon kun vielä ehtii.
Muistelen että kiinnikkeille on ollu sama vaatimus tähänkin asti. Käytännössä on riittänyt että ne on jämäkät ja tehty kunnolla.
Tuo vääntöhomma hankaloittaa luultavasti montaa projektia, mutta niin se on tehokin rajoittanu aina. Ruotsissa vastaava tuntui olevan jo vuosia sitten käytäntö jos ei ole koko auto omavalmiste.
Tuo vääntöhomma hankaloittaa luultavasti montaa projektia, mutta niin se on tehokin rajoittanu aina. Ruotsissa vastaava tuntui olevan jo vuosia sitten käytäntö jos ei ole koko auto omavalmiste.
noista kiinnikkeistä sun muista ei-tehdastekosista on ennen pitänyt TARVITTAESSA esittää lujuus-selvitys. nyt se "tarvittaessa" on poistunu lauseesta joten jää nähtäväksi pitääkö ruveta paperille laskemaan ydinfysiikkaa vai riittääkö katsurille ku ottaa bodarin joukkoon ja pyytää riuhtomaan sitä kiinnikettä josko kestäis..
Eihän tuo nyt ihan mahdottomalta näytä, monessa mielessä mennään parempaan suuntaan. Pientä hienosäätöä voisi kyllä olla, tuo vääntöraja vois ihan hyvin olla vaikka +30%. Se ei tee autosta rakettia mutta selvästi mukavamman. Ei sekään vielä noita antiikkiautojen dieselöintejä pelasta mutta sen pystyy hoitamaan jo ohjelmalla.
Pikaisesti lukien hyvää on se että vertailumoottorin arvoiksi voisi valita parhaat ominaisuudet koko mallistosta ja siihen päälle nuo lisäykset.
Näillä pykälillä V8 koneen voi lykätä jo melkein mihin vain :-)
Eli loppujen lopuksi ihan sika hyvä. 700Hv/1000Nm kakkis kuuluukin olla laiton peli.
Pikaisesti lukien hyvää on se että vertailumoottorin arvoiksi voisi valita parhaat ominaisuudet koko mallistosta ja siihen päälle nuo lisäykset.
Näillä pykälillä V8 koneen voi lykätä jo melkein mihin vain :-)
Eli loppujen lopuksi ihan sika hyvä. 700Hv/1000Nm kakkis kuuluukin olla laiton peli.
Hieman tarkemmalla lukemisella voisin arvioida että kyseessä on karkea prototyyppi ja jos tuo tuon suuntaisena menee läpi niin harrastaja piireissä voidaan olla varsin tyytyväisiä. Esim. akselistot vai vaihtaa lähes vapaasti, raideleveys kasvaa 100mm, korin saa lyhentää tai pidentää (esim. sportquattro replica). Missään ei puhuta auton vetotavasta, se siihen varmaan lisätään mutta jos se jää vapaaksi niin halleluja!
Ja siis kaiken tämän saa tehdä vain muutoskatsastamalla. Katsastustoimipisteistä voi tulla kyllä vahvaa muutosvastarintaa. Saa nähd löytyykö suomesta sellaista tahoa joka uskaltaa hyväksyä näitä tekeleitä liikenteeseen.
Ihme on jos saavat tuon valmiiksi 2015
Ja siis kaiken tämän saa tehdä vain muutoskatsastamalla. Katsastustoimipisteistä voi tulla kyllä vahvaa muutosvastarintaa. Saa nähd löytyykö suomesta sellaista tahoa joka uskaltaa hyväksyä näitä tekeleitä liikenteeseen.
Ihme on jos saavat tuon valmiiksi 2015
Viimeksi muokannut Coupe32V, 4.4.2015 13:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jotta kaikkien ei tarvi itse lähteä vastineita trafille kirjoittamaan: http://autoharrastajat.fi
Sveitsissä myytiin Seatin Leon Cupra 2.8 versiota remmillä. En tiedä kelpaako muualla Eu:ssa vertailumalliksi. ABT tekemä, mutta Seat:in myymä, eli ihan tehtaan virallinen malli.
Muutama löytyy Saksan mobilesta
Muutama löytyy Saksan mobilesta
Jos SEAT liike myy sitä, eikä ABT, niin minusta se on ihan SEAT virallinen malli. Siitä löytyy ihan SEAT mainoksiakin netistä ja se on Espanjan SEAT hyväksymämalli.
Ei kai kukaan sitä mieltä ole, että Powered by Porche SEATit ei ole virallisia SEATteja? :) :)
ABT on vain tehnyt remmiahtimen yms asennukset. Näitä esimerkkejä löytyy paljonkin missä tehdas itse ei ole tehnyt jotain, vaan joku alihankkija.
Tehdas->alihankkija->tehdas->kauppias.
Sitä en sit tiedä, onko Sveitsissä ollut/on samat päästömääräykset kuin EU maissa.
Ei kai kukaan sitä mieltä ole, että Powered by Porche SEATit ei ole virallisia SEATteja? :) :)
ABT on vain tehnyt remmiahtimen yms asennukset. Näitä esimerkkejä löytyy paljonkin missä tehdas itse ei ole tehnyt jotain, vaan joku alihankkija.
Tehdas->alihankkija->tehdas->kauppias.
Sitä en sit tiedä, onko Sveitsissä ollut/on samat päästömääräykset kuin EU maissa.
Kyllä, autotehtaat eivät tee kaikkia itse vaan käyttävät alihankkijoita. Esim pultit ja mutterit tulevat yleensä ihan muualta kuin omasta tuotannosta. Isommassa mittakaavassa sitten käyttävät jopa ihan "yksityisiä" autotehtaitakin kokoonpanoon varsinkin matalan volyymin malleihin, esim Uudenkaupungin autotehdas. Mutta edelleenkään se että joku jälleenmyyjä myy jotain erikoismallia ei tee siitä suoraan tehtaan hyväksymää mallia. Paikalliset jälleenmyyjät/maahantuoja voivat ihan omalla riskillä ja budjetilla markkinoida jotain tuunattua mallia, paikallisten säädösten mukaan. Mikäli tuo on tehtaan virallinen malli, niin luulisi että Etkasta löytyy varaosat ja Elsasta korjausohjeet, löytyykö?
En ymmärrä miten tämä liittyy tähän? Nuo ovat ihan Seatin tehtaan 100% tekemiä autoja, missä vain promille suunnittelusta on teetetty Porchsella.
Ei kai kukaan sitä mieltä ole, että Powered by Porche SEATit ei ole virallisia SEATteja? :) :)
En ymmärrä miten tämä liittyy tähän? Nuo ovat ihan Seatin tehtaan 100% tekemiä autoja, missä vain promille suunnittelusta on teetetty Porchsella.
Se ei riitä missään muualla sitten kuin Espanjassa. Maahantuoja kun on vain edustaja eikä tehdas.
Jos leikitään ajatusleikkiä että Suomen maahantuoja olisi hyväksyttänyt ja myynyt tuollaista mallia. Se ei kelpaisi meilläkään vertailumalliksi tekniikanvaihtoihin koska ei kuulu viralliseen mallisarjaan.
Jos leikitään ajatusleikkiä että Suomen maahantuoja olisi hyväksyttänyt ja myynyt tuollaista mallia. Se ei kelpaisi meilläkään vertailumalliksi tekniikanvaihtoihin koska ei kuulu viralliseen mallisarjaan.
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
Autoharrastajat ry Facebook sivuilta.
Trafista on virallisesti vahvistettu, että pitkään vireillä olleet uudet rakentelumääräykset tulevat voimaan 1.10.2015. Sisällöstä ei toistaiseksi ole tietoa, mutta määräys ja siihen liittyvät ohjeistukset julkistetaan viimeistään ensi viikon alussa.
Seuraamme tilannetta ja ilmoitamme välittömästi kun lisää tietoa saadaan.
Trafista on virallisesti vahvistettu, että pitkään vireillä olleet uudet rakentelumääräykset tulevat voimaan 1.10.2015. Sisällöstä ei toistaiseksi ole tietoa, mutta määräys ja siihen liittyvät ohjeistukset julkistetaan viimeistään ensi viikon alussa.
Seuraamme tilannetta ja ilmoitamme välittömästi kun lisää tietoa saadaan.
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
Soveltamisohje. http://www.trafi.fi/filebank/a/14436183 ... yt_kalusto)_Lopullinen_versio.pdf
Loppuu camber ja pallorengas pelleilyt :) :) :)
Loppuu camber ja pallorengas pelleilyt :) :) :)
Viimeksi muokannut Slantsix, 30.9.2015 18:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ajoneuvon alkuperäinen rengaskoko voidaan selvittää ajoneuvon tyyppitiedoista, valmistajalta, valmistajan edustajalta, muusta luotettavasta lähteestä tai esimerkiksi USA:n markkinoille tarkoitetuissa autoissa valmistajankilvestä.
Eli auton voi periaatteessa "muutoskatsastaa" renkaille joita ei edes ole itsellä kunhan kyseistä autoa on saanut tehtaalta sillä rengaskoolla?
Esim. tuo neloskorin jossa itsellä orkkiskoko 16" voisi "muutoskatsastaa" 18" koska R32 sellaiset on tehtaalta.
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 2.1.2005 18:05
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
Joku kun vielä avaisi tämän euro3 euroIII asian. Ainakin euro 3 päästönormit on astunu bensahenkilöautoissa voimaan 97tammikuussa. Ja nyt retostellaan 99vm remmiahdetulla M5sella. Kuinkas tämmönen kun euro kolmosiin sai vaihtaa vain autoon kuuluvia osia tai viranomaisen hyväksymiä. (Vähän niinkuin ennenkin)
Päästönormithan menevät niin, että jos automallia/tyyppiä on alettu valmistamaan "vanhan normin" aikana, saa sitä valmistaa johonkin tiettyyn takarajaan saakka vanhalla normilla. Eli automalliin ja moottoreihin ei tarvitse alkaa tekemään muutoksia heti uuden päästönormin voimaantulopäivänä.
E39, joka tuo ahdettu M5 siis oli, on tullut markkoille 1996. Alkupään E39-korit ovat ainakin suurilta osin Euro 2-päästönormit täyttäviä.
Alkupään mk4 Golfeissakin on tosiaan Euro kakkosia, ilmeisesti valmistus on aloitettu siis ennen 1.1.1997.
E39, joka tuo ahdettu M5 siis oli, on tullut markkoille 1996. Alkupään E39-korit ovat ainakin suurilta osin Euro 2-päästönormit täyttäviä.
Alkupään mk4 Golfeissakin on tosiaan Euro kakkosia, ilmeisesti valmistus on aloitettu siis ennen 1.1.1997.
Toi maininta löytyy tuolta katsastajille tarkoitetusta soveltamisohjeesta:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1443618327/70a4f7ec78798bad011422d6514340c1/18612-Rakennemuutosmaarays_soveltamisohje_(kevyt_kalusto)_Lopullinen_versio.pdf
Tuo mekaaninen jarrupaineensäädinhän tunnetaan ALB-venttiilinä, joita käytettiin taka-akselilla ennen ABS-jarrujen yleistymistä. Ei tuo varsinaisesti ylitsepääsemätön ongelma ole, koska mekaanisen jarrupaineensäätimen voi periaatteessa poistaa ja muutoskatsastaa auton toimimaan ilman sitä. Tuo saattaa kuitenkin edellyttää pääsylinterin viereen käsikäyttöisen jarrupaineensäätimen jolla taka-akselin jarruvoima saadaan sovitettua kuormaamattomalla autolla etuakselin jarruvoimiin.
Ei se mitenkään valtavasti jarrutusmatkaan vaikuta vaikka kuormatulla autolla taka-akseli olisikin vähän alijarrutettu.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1443618327/70a4f7ec78798bad011422d6514340c1/18612-Rakennemuutosmaarays_soveltamisohje_(kevyt_kalusto)_Lopullinen_versio.pdf
Tuo mekaaninen jarrupaineensäädinhän tunnetaan ALB-venttiilinä, joita käytettiin taka-akselilla ennen ABS-jarrujen yleistymistä. Ei tuo varsinaisesti ylitsepääsemätön ongelma ole, koska mekaanisen jarrupaineensäätimen voi periaatteessa poistaa ja muutoskatsastaa auton toimimaan ilman sitä. Tuo saattaa kuitenkin edellyttää pääsylinterin viereen käsikäyttöisen jarrupaineensäätimen jolla taka-akselin jarruvoima saadaan sovitettua kuormaamattomalla autolla etuakselin jarruvoimiin.
Ei se mitenkään valtavasti jarrutusmatkaan vaikuta vaikka kuormatulla autolla taka-akseli olisikin vähän alijarrutettu.
Ymmärsinköhän aivan oikein, että maavaravaatimus on tarkentunut huomattavasti. Vanhemmassa säädöksessä ei puhuttu mitään noista reuna ehdoista, kuten tyhjentyneistä renkaista jne.
"Ajoneuvon alustan korkeuden alentamisen jälkeen on maavaran ajoneuvon ollessa kuormaamaton oltava ainakin niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm."
Eli helmat, puskurit jne eivät saa yltää maahan missään vaiheessa, vaikka jousitus pohjaisi.
Jos autossa on tiukka 80mm maavara apurungon alla, niin kovinkaan kummosia matalampia muotoja ei enää etupuskurissa voi olla, että ei yllä maahan etujousituksen pohjatessa ja takapään ollessa normi asennossa.
Tuon säädöksen lopun sanajärjestyksestä saan kyllä viellä sen kuvan, että jousitus pohjanneena maavaran pitää olla minimissään nykysäädöksen mukaan 80mm, koska aikaisemmassa säädöksessä luki: "kuormaamattoman ajoneuvon maavaran pitää olla 80mm", nyt sitä ei enää ole tuossa uudessa säädös tekstissä.
Aika merkittävä muutos omasta mielestä.
"Ajoneuvon alustan korkeuden alentamisen jälkeen on maavaran ajoneuvon ollessa kuormaamaton oltava ainakin niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm."
Eli helmat, puskurit jne eivät saa yltää maahan missään vaiheessa, vaikka jousitus pohjaisi.
Jos autossa on tiukka 80mm maavara apurungon alla, niin kovinkaan kummosia matalampia muotoja ei enää etupuskurissa voi olla, että ei yllä maahan etujousituksen pohjatessa ja takapään ollessa normi asennossa.
Tuon säädöksen lopun sanajärjestyksestä saan kyllä viellä sen kuvan, että jousitus pohjanneena maavaran pitää olla minimissään nykysäädöksen mukaan 80mm, koska aikaisemmassa säädöksessä luki: "kuormaamattoman ajoneuvon maavaran pitää olla 80mm", nyt sitä ei enää ole tuossa uudessa säädös tekstissä.
Aika merkittävä muutos omasta mielestä.
Ei, vaan maavaran on oltava vähintään 80mm. Kuormaamattomana. Tuossahan puhutaan alussa kuormaamattomasta maavarasta ja lopussa tarkennus, että maavara on oltava vähintään 80mm.
Ja on se ennenkin ollut niin, että esimerkiksi toisen puolen renkaiden tyhjentyessä tai jousien pohjatessa ei mikään osa auton alustasta saa ottaa maahan kiinni. Se, että eihän tätä päästä mitenkään järkevästi konttorilla testaamaan, onkin toinen juttu. Ei ne siellä rupee renkaita tyhjentelemään...
Se "entinen" 80mm sääntö oli myös kirjattu säädöksiin niin, että se mitataan auton matalimmasta kohdasta. Poislukien roiskeläpät. Eli jos pohjan muovi tai puskuri on alempana kuin 80mm maasta, oli auto silloin liian matala. Eli aivan kuten nyt uusilla säädöksilläkin. Konttorit tosin tulikitsivat, ja tulevat varmasti tulkitsemaankin tätä milloin mitenkin. Joskus oli auto "liian matala" kun kevennin hipaisi pohjaan. Joskus nosteltiin kaarista autoa että kevennin meni ali ja katsuri totesi vaan että hyvinhän tämä täältä ali menee... :D
Eli minä tulkitsen tämän niin, että maavarasäädöksiin ei ole tullut mitään muutosta, eritavalla vain ilmaistu samat asiat kuin ennenkin. Tänään oon menossa konttorille, niin voin vaikka kysyä inssiltä mielipidettä vielä. :D
Soveltamisohjeesta lainattua vielä:
Edit: Joo, 80mm se minimimaavara tieliikenteessä on vieläkin. Ja TÜV-lappuja ei enää tarvita, riittää esim maahantuojan tai valmistajan paperi alustan soveltuvuudesta ko. automalliin. Tämä siis katsastusinssiltä varmistettua tietoa. Huomenna leimalle. ;)
Ja on se ennenkin ollut niin, että esimerkiksi toisen puolen renkaiden tyhjentyessä tai jousien pohjatessa ei mikään osa auton alustasta saa ottaa maahan kiinni. Se, että eihän tätä päästä mitenkään järkevästi konttorilla testaamaan, onkin toinen juttu. Ei ne siellä rupee renkaita tyhjentelemään...
Se "entinen" 80mm sääntö oli myös kirjattu säädöksiin niin, että se mitataan auton matalimmasta kohdasta. Poislukien roiskeläpät. Eli jos pohjan muovi tai puskuri on alempana kuin 80mm maasta, oli auto silloin liian matala. Eli aivan kuten nyt uusilla säädöksilläkin. Konttorit tosin tulikitsivat, ja tulevat varmasti tulkitsemaankin tätä milloin mitenkin. Joskus oli auto "liian matala" kun kevennin hipaisi pohjaan. Joskus nosteltiin kaarista autoa että kevennin meni ali ja katsuri totesi vaan että hyvinhän tämä täältä ali menee... :D
Eli minä tulkitsen tämän niin, että maavarasäädöksiin ei ole tullut mitään muutosta, eritavalla vain ilmaistu samat asiat kuin ennenkin. Tänään oon menossa konttorille, niin voin vaikka kysyä inssiltä mielipidettä vielä. :D
Soveltamisohjeesta lainattua vielä:
3.2.5. Maavaran mittaaminen
Alusta- ja rengasmuutoksen yhteydessä tulee tarkastaa maavaran
riittävyys muutoksen jälkeen. Maavara voidaan todentaa esimerkiksi
80 mm korkeuteen säädettyä ajoneuvokevennintä auton alla
liikuttamalla.
Edit: Joo, 80mm se minimimaavara tieliikenteessä on vieläkin. Ja TÜV-lappuja ei enää tarvita, riittää esim maahantuojan tai valmistajan paperi alustan soveltuvuudesta ko. automalliin. Tämä siis katsastusinssiltä varmistettua tietoa. Huomenna leimalle. ;)
Hmm, hieman tätä pureskeltuna tuli vain mieleen, että löytyy mk4 golfia 4motionina Euro2:sena?
Itselläni on nimittäin sellainen tilanne, että pitäisi tuo R32 kone nyppästä keulalta ja käydä läpi, niin mietin jos löytyisi joku Euro2 runko nelikkona.... Joitakin tdi mk4 löysin euro2:sena mobile.de:stä. Loput varmaan arvaattekin....
Itselläni on nimittäin sellainen tilanne, että pitäisi tuo R32 kone nyppästä keulalta ja käydä läpi, niin mietin jos löytyisi joku Euro2 runko nelikkona.... Joitakin tdi mk4 löysin euro2:sena mobile.de:stä. Loput varmaan arvaattekin....
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
http://www.trafi.fi/filebank/a/14434324 ... aarays.pdf
Tulosta koko nivaska ja odota vieressä että yhdessä lukeevat sen läpi... Pidä vaikka sellainen rippikoulu tyyppinen yhdessä lukuhetki...
Itse meinaan ainakin tulostaa jatkossa valomääräykset, tuon yllämainitun ja soveltamis ohjeet mukaan leimalle.
6 VOIMAANTULO JA SIIRTYMÄMÄÄRÄYKSET
Tämä määräys tulee voimaan 1 päivänä lokakuuta 2015.
Ennen tämän määräyksen voimaantuloa hyväksytysti muutettua ajoneuvoa saa edelleen käyttää
liikenteessä.
Ennen tämän määräyksen voimaantuloa aloitetut rakennemuutokset saadaan suorittaa pää-
tökseen ja hyväksyä 31 päivään joulukuuta 2019 asti noudattaen ennen tämän määräyksen
voimaan tuloa voimassa ollutta auton rakenteen muuttamisesta annettua liikenneministeriön
päätöstä (779/1998).
Tulosta koko nivaska ja odota vieressä että yhdessä lukeevat sen läpi... Pidä vaikka sellainen rippikoulu tyyppinen yhdessä lukuhetki...
Itse meinaan ainakin tulostaa jatkossa valomääräykset, tuon yllämainitun ja soveltamis ohjeet mukaan leimalle.
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 2.1.2005 18:05
Päästöt menee korin mukaan, puhetta on ollut että ensimmäiset G4 dieselit olisivat olleet Euro2 lapuilla. Etsii sellaisen nelikon ja tekee tekniikan vaihdon.
ESIM TÄSTÄ
ESIM TÄSTÄ
juu tuo selvisikin äsken googletellessa mutta auton uudelleen rakentaminen tilojen puutteen vuoksi vaivalloista.
Parikin tullut vuosien varrella rakennettua..
Olisin ostanut bolt-on kitin R32, sen nyt vielä pystyn asenteleen laina hallissa itse ja mitättömässä ajassa.
Tietty R32 ole kovin hidas vakionakaan.
Parikin tullut vuosien varrella rakennettua..
Olisin ostanut bolt-on kitin R32, sen nyt vielä pystyn asenteleen laina hallissa itse ja mitättömässä ajassa.
Tietty R32 ole kovin hidas vakionakaan.
Re: Trafi sanoo että loppuu se autojen virittäminen
Aluksi pahoittelut vanhan threadin nostamisesta.
Onko jollain kokemusta moottorin tehon alentamisesta ja auton katsastamisesta? Olen kyllä nähnyt ne laput joiden mukaan trafin tulkinnan mukaan näin saisi tehdä, mutta onko tästä omakohtaisia kokemuksia / faktatietoa, että näin se myös käytännössä toimii?
Eli tarkoituksena on asentaa autoon moottori jossa on enemmän tehoa kuin siinä saisi olla, niin onko moottoria mahdollista "alivirittää" (ml. ahtaminen), toimittaa tästä teholappu ja leimata auto?
Onko jollain kokemusta moottorin tehon alentamisesta ja auton katsastamisesta? Olen kyllä nähnyt ne laput joiden mukaan trafin tulkinnan mukaan näin saisi tehdä, mutta onko tästä omakohtaisia kokemuksia / faktatietoa, että näin se myös käytännössä toimii?
Eli tarkoituksena on asentaa autoon moottori jossa on enemmän tehoa kuin siinä saisi olla, niin onko moottoria mahdollista "alivirittää" (ml. ahtaminen), toimittaa tästä teholappu ja leimata auto?
Re: Trafi sanoo että loppuu se autojen virittäminen
On mahdollista.
Ei omia kokemuksia.
Ei omia kokemuksia.
Re: Trafi sanoo että loppuu se autojen virittäminen
Prkr kirjoitti:Aluksi pahoittelut vanhan threadin nostamisesta.
Onko jollain kokemusta moottorin tehon alentamisesta ja auton katsastamisesta? Olen kyllä nähnyt ne laput joiden mukaan trafin tulkinnan mukaan näin saisi tehdä, mutta onko tästä omakohtaisia kokemuksia / faktatietoa, että näin se myös käytännössä toimii?
Eli tarkoituksena on asentaa autoon moottori jossa on enemmän tehoa kuin siinä saisi olla, niin onko moottoria mahdollista "alivirittää" (ml. ahtaminen), toimittaa tästä teholappu ja leimata auto?
Moottoria on mahdollista alivirittää, mutta tehon alennukseen johtavista toimista on oltava selvät perusteet millä osilla ja toimilla tämä on tehty; matalemmat puristukset; miedompi nokka-akseli, ruiskun vaihto kaasuttimeen jne. Pelkkä pielessä oleva sytkä ja teholappu ei siis sinänsä vielä riitä.
Omavalmistemoottorissa tehot katsotaan alustavasti sylinterin kannen mukaan, eli tehoa oletetaan olevan vähintään sen verran kuin on moottorissa josta kansi on peräisin.
Re: Trafi sanoo että loppuu se autojen virittäminen
Tero-75 kirjoitti:Prkr kirjoitti:Aluksi pahoittelut vanhan threadin nostamisesta.
Onko jollain kokemusta moottorin tehon alentamisesta ja auton katsastamisesta? Olen kyllä nähnyt ne laput joiden mukaan trafin tulkinnan mukaan näin saisi tehdä, mutta onko tästä omakohtaisia kokemuksia / faktatietoa, että näin se myös käytännössä toimii?
Eli tarkoituksena on asentaa autoon moottori jossa on enemmän tehoa kuin siinä saisi olla, niin onko moottoria mahdollista "alivirittää" (ml. ahtaminen), toimittaa tästä teholappu ja leimata auto?
Moottoria on mahdollista alivirittää, mutta tehon alennukseen johtavista toimista on oltava selvät perusteet millä osilla ja toimilla tämä on tehty; matalemmat puristukset; miedompi nokka-akseli, ruiskun vaihto kaasuttimeen jne. Pelkkä pielessä oleva sytkä ja teholappu ei siis sinänsä vielä riitä.
Omavalmistemoottorissa tehot katsotaan alustavasti sylinterin kannen mukaan, eli tehoa oletetaan olevan vähintään sen verran kuin on moottorissa josta kansi on peräisin.
Kiitos hyvästä vastauksesta! Tällä pääseekin jo hienosti eteenpäin.
Omavalmistemoottori ei siis voi olla tehottomampi kuin mitä ko. moottorissa olevalla kannella olevassa moottorissa on ollut tehoja? Tässä tapauksessa menee sitten kansi vaihtoon eli kiitos kansivinkistä!
Tosin tehon ei tarvitse alentua kuin 0.5hp niin pääsee rajan sisään.
Re: Trafi sanoo että loppuu se autojen virittäminen
Eikös olekkin tällä hetkellä (2016 voimaan tullut määräys) niin että pelkkä kaasutin -> ruisku -muutos tarkoittaa vain automaattista 10% hevosvoiman nostoa papereihin, ja riittää kun käy maksamassa muutoskatsastuksen? EI siis tarvitse etsiä samantehoista, tai muutenkaan mitään "vertailumoottoria", ja alkaa jarrujen ym muutoksiin?
Sama homma jos muuttaa nykyistä moottoria isompi tilavuuksiseksi. Esim. lohkon vaihto 1.8->2.0? Tarkoittaen automaattisesti tilavuuseron suuruista muutosta tehoihin..
kaasuttimesta eroon ja tilalle aftermarket 4 piste ruiskuu...
Kertokaas vähä kokemuksianne jos olette vuoden 2016 jälkeen/aikana 2021 asti tehnyt ko. toimenpiteitä, että miten se menee.
Sama homma jos muuttaa nykyistä moottoria isompi tilavuuksiseksi. Esim. lohkon vaihto 1.8->2.0? Tarkoittaen automaattisesti tilavuuseron suuruista muutosta tehoihin..
kaasuttimesta eroon ja tilalle aftermarket 4 piste ruiskuu...
Kertokaas vähä kokemuksianne jos olette vuoden 2016 jälkeen/aikana 2021 asti tehnyt ko. toimenpiteitä, että miten se menee.
Re: Trafi sanoo että loppuu se autojen virittäminen
Muutoskatsastuksissa kuulostaa olevan yhtä monta tulkintaa kuin on katsastushenkilöitäkin joten kääntyisin sen katsastajan puoleen kenellä meinaat vehkeet leimata.
Re: Trafi sanoo että loppuu se autojen virittäminen
Sebastian kirjoitti:Muutoskatsastuksissa kuulostaa olevan yhtä monta tulkintaa kuin on katsastushenkilöitäkin joten kääntyisin sen katsastajan puoleen kenellä meinaat vehkeet leimata.
Nykypäivänä ei viitsitä palvella missään, tai vastaus tosiaankin muuttuu joka kerta riippuen keneltä kysyy.
Kerran menin kyselemään erästä päästöhommelia niin melkeinpä ulos heitettiin. Ei ollut aikaa antaa vastauksia.
Mieluummin tekee ihan TRAFIN ohjeiden mukaan eikä katsastuskonttoreiden ukkojen, kun ei niillä riitä aika tai kärsivällisyys palvella muuten kuin vuosikatsastusasioissa, jos niissäkään.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa