"Yllättikö" talvi??
Valvoja: ffp jäsenet
Mä oon reissunpäällä Kööpenhaminassa, täälläki tainnu toi lumisade yllättää autoilijat. Uutisissa just pitkä kooste ku on ulosajoja ja ruttua tullu ihan kunnolla. Kadut on kiillottunut ihan peilijäälle joka paikassa. Tässä keskustan tuntumassa en kyllä havainnut yhtään kolaria. Ainoa liukkaan aiheuttama vaurio oli yhden Touaregin tyhjentynyt takarengas kanttariosumasta... Ei pitäs ajaa kahva edellä jos ei osaa...
Hieman jännänny, kun Euran ABC:llä oli joku ilmeisesti kiusallaan repinyt välilaatu tarran kesälaatutarran päältä pois ja 55l kyseistä ainetta tankkiin pistin. On se ainakin 300km eteenpäin vienyt näissä pakkasissa...
ABC ainakin tiedottaa kesälaadun suodatettavuuden olevan -15, välilaadun -25 ja talvilaadun -34.
ABC ainakin tiedottaa kesälaadun suodatettavuuden olevan -15, välilaadun -25 ja talvilaadun -34.
Tänään on se päivä!
Kesärengaskausi päättyy yön pimeydessä klo 24:00 :(
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012012 ... 7_uu.shtml
Etelän pellet tuntuu ainakin joka vuosi yllättyvän
Etelän pellet tuntuu ainakin joka vuosi yllättyvän
Uudella maalla on se huono puoli että siellä sitä suolaa kylvetään niin hillittömiä määriä, että tiet on sulana viellä -4 pakkasessa ja sen jälkeen kun se jäätyy tulee saakutin liukasta.
Itte ajoin tuon tuusulanväylän kolarisumapaikan ohi tuntia ennen tuota kaaosta ja silloin siinä kohdilla oli jo yks F10 korinen baejerilainen sulkeltanut motarin keskialueelle ja toinen auto oli nokka väärään suuntaan kaiteen vieressä, oletettavasi juurikin "alkuperäis" syylliset :D
Sen verran liukasta oli että tuo oma paskatti viellä vilkutteli luiston eston valoa satasen vauhdista suurimmalla vaihteella kiihdyttäessä...
Mutta kaikkein suurin ongelma tuolla on siinä että porukka ajaa aivan liian lyhyillä turvaväleillä, jos väliä on talvisella tiellä 80-nopeudessa sen verran että siihen ei enää pitkää farmamari autoa mahtumaan väliin, niin jokainen voikin lukea uutisista lopputuloksen :D
Itte ajoin tuon tuusulanväylän kolarisumapaikan ohi tuntia ennen tuota kaaosta ja silloin siinä kohdilla oli jo yks F10 korinen baejerilainen sulkeltanut motarin keskialueelle ja toinen auto oli nokka väärään suuntaan kaiteen vieressä, oletettavasi juurikin "alkuperäis" syylliset :D
Sen verran liukasta oli että tuo oma paskatti viellä vilkutteli luiston eston valoa satasen vauhdista suurimmalla vaihteella kiihdyttäessä...
Mutta kaikkein suurin ongelma tuolla on siinä että porukka ajaa aivan liian lyhyillä turvaväleillä, jos väliä on talvisella tiellä 80-nopeudessa sen verran että siihen ei enää pitkää farmamari autoa mahtumaan väliin, niin jokainen voikin lukea uutisista lopputuloksen :D
Perjantaina ajelin pohjanmaalta isoolle kirkolle ja aika monta autoa oli kaistojen välisellä alueella.
Porukka ajeli 80km/h letkassa aivan toisten perseessä kiinni, tämä on varmaan sitä turvallista ajoa, ei ohitella ja turvaväli 5m.
Minä olin sitten varmaankin monen mielestä hullu kaahari kun ajelin yksistäni vasenta kaistaa kaikkien ohi enkä jäänyt siihen letkaan odottamaan äkkijarrutusta :)
Porukka ajeli 80km/h letkassa aivan toisten perseessä kiinni, tämä on varmaan sitä turvallista ajoa, ei ohitella ja turvaväli 5m.
Minä olin sitten varmaankin monen mielestä hullu kaahari kun ajelin yksistäni vasenta kaistaa kaikkien ohi enkä jäänyt siihen letkaan odottamaan äkkijarrutusta :)
Uudellamaalla on ongelmia kaks, liian pienet turvavälit ja keliin sopimaton vauhti, eli ajetaan liian kovaa keliin(ja taitoihin) nähden. TIetty kolmas on vielä se, että kaikkien pitää aamulla olla yhtä aikaa liikkeellä ja kaikilla on kiire ja rampataan kaistalta toiselle että saadaan kumpikin kaista sitten tukkoon kun tulee sitä haitariliikettä, eli se vasen kaistakin pysähtyy siellä jonon perällä kun kaikki jarruttaa yhtä kiireistä.
^ Ei noin todellakaan välttämättä. Minusta tuolla on iso osa liian hiljaa ajavia ja sit pieni vähemmistö taas liian kovaa ajavia, kun keli on huono. Tänäänkin palo itseltä käpy aika monesti ku tuolla sompaili 60km/h nopeudella KEHILLÄ!!! Vähemmästäkin menee hermo ja ei ku ohi ja sit tulee helpommin niitä vaaratilanteita ku pitää ohitella sieltä sun täältä, jos ei halua istua koko päivää autossa pikkumatkojen takia. Jokainen ku ajas suurinpiirtein rajoitusten mukaan esim. 80km/h alueella 80-90km/h ja sit ajettas aina kun mahdollista sitä OIKEAA kaistaa eikä tukittas vasenta, niin menis kaikki jo paljon sujuvammin. Turvavälit on eteläs aina liian pienet, sitä ei ihmiset näköjään täällä opi.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012020 ... 5_uu.shtml
Joka kerta se vaan yllättää, kesken talvenkin...
Joka kerta se vaan yllättää, kesken talvenkin...
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Heh, aamulla kun ajelin töihin niin mietin, että tänään muuten rytisee, oli sen verran karsee keli kun taivaan täydeltä tulee pöllyävää pakkaslunta. Siihen sekaan kun tuupataan normi arkipäivän liikenne niin soppa on valmis.
Nyt sitten taas pääsee pohjoosen rattimiehet äimistelemään miten ei etelässä osata ajaa... ;)
Onneksi itse ajelen aina ruuhkaa vastaan, eikä tartte kehille mennä sompailemaan. Nytkin pääsi ajelemaan kotiin melko tyhjiä kaistoja pitkin. Saattaa nimittäin kotimatka venyä aika pitkäksi niillä jotka keskustasta pois päin ovat menossa, saati sitten jos joutuu poikittain ajamaan pk-seudulla...
Nyt sitten taas pääsee pohjoosen rattimiehet äimistelemään miten ei etelässä osata ajaa... ;)
Onneksi itse ajelen aina ruuhkaa vastaan, eikä tartte kehille mennä sompailemaan. Nytkin pääsi ajelemaan kotiin melko tyhjiä kaistoja pitkin. Saattaa nimittäin kotimatka venyä aika pitkäksi niillä jotka keskustasta pois päin ovat menossa, saati sitten jos joutuu poikittain ajamaan pk-seudulla...
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Näkyvyys 0,5 metriä, niin siinä voi sitten miettiä, että kannattaako sinne liikenteeseen lähteä. Yksinkertaista.. Toki töihin on mentävä. Turha siltikään sitä säätä on syyttää, kyllä sieltä aina löytyy se yksi kyrpä, joka ei osaa käyttäytyä ja soppa on valmis.
Ei se lumi sitä autoa sinne ojaan aja.. Tai liukkaus.
Ei se lumi sitä autoa sinne ojaan aja.. Tai liukkaus.
Ei se lumi sitä autoa sinne ojaan aja.. Tai liukkaus.
Näin juuri. Mutta pohjoisen rattimiesten on turha huudella, koska yhtä pässejä me ollaan liikenteessä niin Ivalossa kun Helsingissä. Liian lähellä, liian kovaa kaikkialla. Pääkaupungiseudulla kyseinen ajotapa vaan aiheuttaa helvetisti isomman mällin ja niitä pieniä paljon enemmän, kun sitä liikennettä on kaistojen täydeltä ja vähän enemmänkin.
Itseasiassa tilastojen mukaan Helsingissä sattuu kaikista vähiten henkilövahinkoihin johtaneita liikenneonnettomuuksia suhteessa liikennemääriin. Lisäksi Helsingissä on tilastollisesti pienin riski kuolla tai loukkaantua liikenteessä. Tähän toki vaikuttaa se, että tuolla ruuhkassa ne nopeudet oikeasti on niin matalia, että niistä ei kovin pahoja henkilövahinkoja niin helposti synny.
Jokaselta kortti pois siellä.
Näin minäkin ajattelin ennen, nyt kun on melkein kymmenkunta vuotta tullut täällä asusteltua, niin vähän on mieli muuttunut...
Täällä on sentään tapana rutata pääsääntöisesti vain peltiä, kun taas muualla Suomessa tykätään rutata luuta ja kudosta useammasta kehosta kerralla...
Täällä on sentään tapana rutata pääsääntöisesti vain peltiä, kun taas muualla Suomessa tykätään rutata luuta ja kudosta useammasta kehosta kerralla...
Mä en tiedä oletko huomannut että siellä on pitänyt tehdä aidatut kaistat molempiin suuntiin jotta eivät törmäile jolloin nokkakolareilta harvemmin sattuu. Peräänajossa kun noita roppeja harvemmin taitaa tulla.
Mutta jos näkyvyys on 8metriä kuten lehdessä hehkutetaan ja ajetaan 120km/h niin kyllä niiltä voi ottaa sen kortin pois huoletta.
Mutta tästä tähän, eipä ole onneksi minun murhe.
^Totta nuokin.
Siellä ihan oikeasti oli se näkyvyys tuota luokkaa, mutta tuskin siellä kukaan on 120 km/h ajanut. Mitä nyt ruuhkan suuntaan ajaneet työkaverit puhui niin aika tuskasen hiljaa ainakin aamulla se liikenne oli siellä kulkenut juurikin sen takia, että siellä ei nähnyt mitään. Itse en sano mitään kun en ruuhkan suuntaan tosiaan aja. Töistä tullessa kiinnitin huomiota vastaan tulevaan liikenteeseen niin itseasiassa aika hyvin näytti porukka pitävän turvaväliä (vaikka se noilla liikennemäärillä onkin aika hemmetin vaikeaa, kun autoja on vitusti enemmän mitä sinne väylille mahtuu) ja ihan sujuvasti se liikenne ainakin itäväylällä veti. Varmaankin asiaan vaikuttaa se, että päivän mittaan on uutisoitu noista kolareista ja se on ihan oikeasti pistänyt ihmiset miettimään asiaa. Yhtään kolaria tai autoa ojassa en ole itse tänään nähnyt.
Mutta kuten jo aiemmin sanoin niin ihan samalla tavalla ne pohjoosen rattimiehet täällä käydessään perseilee mitä paikallisetkin surkimukset.
Mitä aamulla itse ajoin niin oikeasti sai jättää sellasen 150m väliä edellä ajavaan, että se pöllyävä lumi ei haitanut näkemistä. Edellä menevän takavaloja ei ollut mitään toivoa nähdä.
Aika jännä kun oli -20 pakkasta ja silti taivaan täydeltä tulee lunta, ja tuon pakkasen vuoksi se lumi oli todella kevyttä ja pöllysi aivan perkeleesti. Ei vastaavaa keliä muistu ihan hetkelleen mieleen. Ja tuo sadehan oli tosiaan vain tässä pääkaupunkiseudulla, tutut ihmetelleet muualla Suomessa, että miten voi olla niin huono keli kun aurinkokin paistaa. No eipä paistanut täällä...
http://www.youtube.com/watch?v=gVTUHkFO95M
Tuossa vähän videota Lahden motarilta. 1:15 kohdan jälkeen alkaa rytisemään.
En kyllä tajua miksi vitussa porukan täytyy lähteä sinkoilemaan sieltä autosta samantien ulos...
Siellä ihan oikeasti oli se näkyvyys tuota luokkaa, mutta tuskin siellä kukaan on 120 km/h ajanut. Mitä nyt ruuhkan suuntaan ajaneet työkaverit puhui niin aika tuskasen hiljaa ainakin aamulla se liikenne oli siellä kulkenut juurikin sen takia, että siellä ei nähnyt mitään. Itse en sano mitään kun en ruuhkan suuntaan tosiaan aja. Töistä tullessa kiinnitin huomiota vastaan tulevaan liikenteeseen niin itseasiassa aika hyvin näytti porukka pitävän turvaväliä (vaikka se noilla liikennemäärillä onkin aika hemmetin vaikeaa, kun autoja on vitusti enemmän mitä sinne väylille mahtuu) ja ihan sujuvasti se liikenne ainakin itäväylällä veti. Varmaankin asiaan vaikuttaa se, että päivän mittaan on uutisoitu noista kolareista ja se on ihan oikeasti pistänyt ihmiset miettimään asiaa. Yhtään kolaria tai autoa ojassa en ole itse tänään nähnyt.
Mutta kuten jo aiemmin sanoin niin ihan samalla tavalla ne pohjoosen rattimiehet täällä käydessään perseilee mitä paikallisetkin surkimukset.
Mitä aamulla itse ajoin niin oikeasti sai jättää sellasen 150m väliä edellä ajavaan, että se pöllyävä lumi ei haitanut näkemistä. Edellä menevän takavaloja ei ollut mitään toivoa nähdä.
Aika jännä kun oli -20 pakkasta ja silti taivaan täydeltä tulee lunta, ja tuon pakkasen vuoksi se lumi oli todella kevyttä ja pöllysi aivan perkeleesti. Ei vastaavaa keliä muistu ihan hetkelleen mieleen. Ja tuo sadehan oli tosiaan vain tässä pääkaupunkiseudulla, tutut ihmetelleet muualla Suomessa, että miten voi olla niin huono keli kun aurinkokin paistaa. No eipä paistanut täällä...
http://www.youtube.com/watch?v=gVTUHkFO95M
Tuossa vähän videota Lahden motarilta. 1:15 kohdan jälkeen alkaa rytisemään.
En kyllä tajua miksi vitussa porukan täytyy lähteä sinkoilemaan sieltä autosta samantien ulos...
Viimeksi muokannut Eemeli, 3.2.2012 18:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Täytyy vaan ihmetellä miksi ne on siellä päässä suomea niin vajakkeja että jos ei näe edes tuulilasia niin miksi pitää 120 painaa menemään.
Töistä kotiin tullessani Kehällä ajettiin nätisti 50-60kmh letkassa, Vihdintiellä semmosta 40-50kmh tunnissa. Ainakin kotimatkalla tuntui kaikilla oleva järkipäässä ja pitivät turvavälejä.
Harvemalla tiellä täällä etellässäkään on 120kmh rajoitus näin talvisin....
Mutta kun tätä keliä ja automäärää täällä etelässä on vaikea selittää.... ja piste....
Mutta kun tätä keliä ja automäärää täällä etelässä on vaikea selittää.... ja piste....
Näinhän se on. Parhaat valopäät on taas tänään vaahdonneet, että eihän esim. Jyväskylässä ole mitään tuollaisia kolarisumia vaikka sekin on kaupunki ja sielläkin on paljon liikennettä... ...vittu...
edit. http://www.youtube.com/watch?v=fR5u2VSJ_dM
Heh, 0:40 kohdassa näyttäs pasikin töötänneen bussin perään, kun tietääkseni puolustuvoimia ei kuitenkaan hätiin ole vielä kutsuttu. Veikkaan, että pasi ei ole 120 km/h ajanut vaan aika rauhakseen on tultu... Vaan kun mitään ei näe...
itse en pohjoisen miehenä ymmärrä miten liukas voi yllättää? itse tajuan että liikennemäärät on isommat kuin täällä takapajulassa mutta siltikkään ei tuo nyt aivan kauhea liikenne etelässä ole. ja kyllähän sen huomaa eteläläisten hiihtoloma viikolla täälläki ajotapojen muutoksen.
eikös britit vai saksalaiset ollu tuumannu että miten suomessa voidaan saada ruuhka aikaiseksi :)
eikös britit vai saksalaiset ollu tuumannu että miten suomessa voidaan saada ruuhka aikaiseksi :)
"Eurotour" heitetty: Espanjassa vesisateen liukastama ja osittain betonista väsätty moottoritie oli sateen alkaessa melko liukas. Saksassa puolestaan pakkanen painui 10-15-asteen tuntumaan ja taivaalta leijui heikkoa pakkaslunta, kertyen keskikaiteen viereen metrin levyiseksi, muutaman sentin korkeaksi siivuksi.
Jono veti autobahn:lla 140-150km/h ja parhaimmillaan mentiin 180-200km/h nopeudella. Silti muutama kiireinen pyyhki 300km/h tuntumassa ohi, kun vain antoi latua. Toinen ääripää tuli rampista, kahden kaistan yli suoraan eteen 70km/h nopeudella: olisikohan ollut joku tekstiviestiä näppäillyt teiden ritari. No, jarrupolkimelle oli kirjaimellisesti käyttöä, mutta tilanteesta selvittiin ilman vahinkoja. Matka siis taittui varsin iloisesti, '05-paistettujen Michelinin suvikumien tarjoaman pidon turvin talvisessa Saksassa.
Skandinaaviaan päädyttiin liftaamaan Travemündestä Finnlinesin kyydillä. Autokannella katseltiin saksankitkoja ja useita muitakin kesärenkain matkaajia. No, meillä oli järjestettynä talvirenkaat Vuosaareen, ja pääsimme sitten kovassa viimassa ja -20´C-pakkasessa vaihtamaan satamaan tuodut talvirenkaat alle.
- Hieman mietitytti: miten ne, jotka olivat laivalla samalla autokannella ja joilla oli myös alla kesärenkaat haihtuivat satamasta ja minne lie he jatkoivat kesärenkailla matkaansa... Melkeimpä lottovoitto, mikäli osa näistä sattui jäämään yöksi Helsinkiin ja suti sitten tänään matkoihinsa, "kevyessä" talvisäässä.
No, taas yllätti-yllätti, mutta kenet ja miten?
Jono veti autobahn:lla 140-150km/h ja parhaimmillaan mentiin 180-200km/h nopeudella. Silti muutama kiireinen pyyhki 300km/h tuntumassa ohi, kun vain antoi latua. Toinen ääripää tuli rampista, kahden kaistan yli suoraan eteen 70km/h nopeudella: olisikohan ollut joku tekstiviestiä näppäillyt teiden ritari. No, jarrupolkimelle oli kirjaimellisesti käyttöä, mutta tilanteesta selvittiin ilman vahinkoja. Matka siis taittui varsin iloisesti, '05-paistettujen Michelinin suvikumien tarjoaman pidon turvin talvisessa Saksassa.
Skandinaaviaan päädyttiin liftaamaan Travemündestä Finnlinesin kyydillä. Autokannella katseltiin saksankitkoja ja useita muitakin kesärenkain matkaajia. No, meillä oli järjestettynä talvirenkaat Vuosaareen, ja pääsimme sitten kovassa viimassa ja -20´C-pakkasessa vaihtamaan satamaan tuodut talvirenkaat alle.
- Hieman mietitytti: miten ne, jotka olivat laivalla samalla autokannella ja joilla oli myös alla kesärenkaat haihtuivat satamasta ja minne lie he jatkoivat kesärenkailla matkaansa... Melkeimpä lottovoitto, mikäli osa näistä sattui jäämään yöksi Helsinkiin ja suti sitten tänään matkoihinsa, "kevyessä" talvisäässä.
No, taas yllätti-yllätti, mutta kenet ja miten?
Lumi pöllyttää ja ei näe eteensä mitään ja yhtäkkiä jono pysähtynyt. Ei siinä paljoa näköjään ehtinyt tehdä.
http://www.youtube.com/watch?v=gVTUHkFO95M
http://www.youtube.com/watch?v=gVTUHkFO95M
Toki kannattaa ottaa pääkaupunkiseudun liikennemäärä huomioon. Varsinkin, kun kaikki siitä muistuttaa. Huono keli plus paljon autoja on yhtäkuin kolarisuma.
Kevennyksenä. Vajaa pari viikkoa sitten Tokiossa satoi vajaa viitisen senttiä lunta. Se on aika paljon kun ottaa huomioon että kaikki ajaa kesärenkailla. Mutta siltikään ei siellä saatu aikaan vastaavanlaista hässäkkää, vaikka joitain tapaturmia sattuikin. Ei se suuri automäärä aina tarkoita ongelmia.
Kevennyksenä. Vajaa pari viikkoa sitten Tokiossa satoi vajaa viitisen senttiä lunta. Se on aika paljon kun ottaa huomioon että kaikki ajaa kesärenkailla. Mutta siltikään ei siellä saatu aikaan vastaavanlaista hässäkkää, vaikka joitain tapaturmia sattuikin. Ei se suuri automäärä aina tarkoita ongelmia.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Lumi pöllyttää ja ei näe eteensä mitään ja yhtäkkiä jono pysähtynyt. Ei siinä paljoa näköjään ehtinyt tehdä.
http://www.youtube.com/watch?v=gVTUHkFO95M
Liikaa vauhtia, ei muuta.
Eikö tänäpäivänä autokoulussa opeteta, että auto pitää pystyä pysäyttämään näkyvällä tieosuudella tms. ? Taitaa tuolla "kiireisessä ruuhkasuomessa" unohtua...
Sakemannit ne vasta menee sekaisin siitä sentin lumikerroksesta, eivätkä onnettomat saa käyttää nastarenkaita.
ps. minun ei tarvi liikenteessä pelätä muita kuin susia =D
Ei talvi yllättänyt, mitä nyt vähän kankea kylmä käynnistys tänään 5 päivän seisonnan jälkeen.
Harmillisiahan nuo etelän kolarisumat ovat, mutta taitaa moisilla keleillä olla aika väistämätöntä, että peltiä ruttaantuu. No mutta oli se tuossa Keski-Suomen auringonpaisteessakin kolarin todistaminen aika lähellä. 9 tietä ajelin idästä Jyväskylää kohti 5 auton jonossa. Ite olin 4 auto ja nopeutta oli n. 90km/h ja rajoitus sen 100.
Mun takana ollut auto lähti työntämään ohitte koko jonosta loivassa oikeassa ja siihen perään sitten lähtivät vielä kaksi mun edellä ajanutta autoa. Eivät kyllä kumpikaan tainneet seurata tilannetta yhtään, sillä vastaan tuli kuorma-auto. Viimeisenä ohi lähteneen auton kuljettaja ei paljoa ajatellut vaan törkeästi kiilasi jarruvalot vilkkuen jonon kärjessä ajaneen auton eteen. Yhtä hyvin olis voinu painaa sitä keskimmäistä jo 5 sek aikasemmin kun näkee vastaantulijan ja palata omalle kaistalleen tai sitten olla kokonaan ohittamatta. Sillä kiirettä ei muuten tuntunut olevan, koska aikaisemmalla vapaalla suoralla ei ollut mitään kiirettä ohitse. Kunnes tämä auto joka saavutti minut ja lähti ohittamaan koko jonoa sai aikaan jonkun sortin dorkuus tilan ja sai muut leikkimään kanssa-autoilijoiden hengellä.
Harmillisiahan nuo etelän kolarisumat ovat, mutta taitaa moisilla keleillä olla aika väistämätöntä, että peltiä ruttaantuu. No mutta oli se tuossa Keski-Suomen auringonpaisteessakin kolarin todistaminen aika lähellä. 9 tietä ajelin idästä Jyväskylää kohti 5 auton jonossa. Ite olin 4 auto ja nopeutta oli n. 90km/h ja rajoitus sen 100.
Mun takana ollut auto lähti työntämään ohitte koko jonosta loivassa oikeassa ja siihen perään sitten lähtivät vielä kaksi mun edellä ajanutta autoa. Eivät kyllä kumpikaan tainneet seurata tilannetta yhtään, sillä vastaan tuli kuorma-auto. Viimeisenä ohi lähteneen auton kuljettaja ei paljoa ajatellut vaan törkeästi kiilasi jarruvalot vilkkuen jonon kärjessä ajaneen auton eteen. Yhtä hyvin olis voinu painaa sitä keskimmäistä jo 5 sek aikasemmin kun näkee vastaantulijan ja palata omalle kaistalleen tai sitten olla kokonaan ohittamatta. Sillä kiirettä ei muuten tuntunut olevan, koska aikaisemmalla vapaalla suoralla ei ollut mitään kiirettä ohitse. Kunnes tämä auto joka saavutti minut ja lähti ohittamaan koko jonoa sai aikaan jonkun sortin dorkuus tilan ja sai muut leikkimään kanssa-autoilijoiden hengellä.
Aiai, joka vuos saa mukavat naurut siitä kun pohjosen kaverit nauraa etelänpojille miten talvella pitäis ajaa.
Itse kuitenkin lukeudun niihin etelänpoikiin. Voin sen verran yrittää puolustella, kuten muutkin tässä ketjussa että tulkaa itse kokeilemaan. Se on eri juttu ajaa tiellä missä on toinenkin ihminen autolla liikenteessä :)
Noh, oli kyllä aamulla karmea keli. Kylän liikennevaloissa kokeilin tdi:n woimmoo, eli kolmonen sisään ja tyhjäkäynnillä kytkin ylös. Siihen jäi paikalleen kehräämään. Sen jälkeen sitten tonne moottoritielle ajamaan sitä 120+km/h vauhtia. Ajelin noin 90km/h, eteenpäin näin 3 lyhtypylvästä(olisko 150m?), 10km jälkeen huomasin että rampista lähti pois rekka! Oli saakeli ajanut mun edellä kokomatkan enkä ollut nähnyt. Onneksi ei jarruttanut, tai olisin päässyt pohjosemiesten naurettavaksi. Hetkeä myöhemmin 60km/h alueella yritin päästää naisihmisen suojatiellä yli. Näin sen noin 100m päästä ja painoin jarrun pohjaan, ruksruksruks yms. kuului. Ylittäjä ehti ottaa yhden askeleen eteen ja kolme taakse kun painelin ehkä noin 40km/h suojatien yli. Ei perkele, edelleenkään ne etelänpojat ei osaa ajaa :)
Itse kuitenkin lukeudun niihin etelänpoikiin. Voin sen verran yrittää puolustella, kuten muutkin tässä ketjussa että tulkaa itse kokeilemaan. Se on eri juttu ajaa tiellä missä on toinenkin ihminen autolla liikenteessä :)
Noh, oli kyllä aamulla karmea keli. Kylän liikennevaloissa kokeilin tdi:n woimmoo, eli kolmonen sisään ja tyhjäkäynnillä kytkin ylös. Siihen jäi paikalleen kehräämään. Sen jälkeen sitten tonne moottoritielle ajamaan sitä 120+km/h vauhtia. Ajelin noin 90km/h, eteenpäin näin 3 lyhtypylvästä(olisko 150m?), 10km jälkeen huomasin että rampista lähti pois rekka! Oli saakeli ajanut mun edellä kokomatkan enkä ollut nähnyt. Onneksi ei jarruttanut, tai olisin päässyt pohjosemiesten naurettavaksi. Hetkeä myöhemmin 60km/h alueella yritin päästää naisihmisen suojatiellä yli. Näin sen noin 100m päästä ja painoin jarrun pohjaan, ruksruksruks yms. kuului. Ylittäjä ehti ottaa yhden askeleen eteen ja kolme taakse kun painelin ehkä noin 40km/h suojatien yli. Ei perkele, edelleenkään ne etelänpojat ei osaa ajaa :)
Voin sen verran yrittää puolustella, kuten muutkin tässä ketjussa että tulkaa itse kokeilemaan
Kokeiltu on! Työnpuolesta n. 99% rekka-autolla ja loput henkilöautolla. Ajettu etelässä suunnilleen 10 vuotta ilman AINUTTAKAAN kolaria. Nyt on ensimmäinen talvi, kun en ole ajanut metriäkään minkäänlaisella rekka-autolla eikä kyllä ole suuri ikäväkään, kun lukee noita otsikoita
Ajelin noin 90km/h, eteenpäin näin 3 lyhtypylvästä(olisko 150m?), 10km jälkeen huomasin että rampista lähti pois rekka! Oli saakeli ajanut mun edellä kokomatkan enkä ollut nähnyt. Onneksi ei jarruttanut, tai olisin päässyt pohjosemiesten naurettavaksi. Hetkeä myöhemmin 60km/h alueella yritin päästää naisihmisen suojatiellä yli. Näin sen noin 100m päästä ja painoin jarrun pohjaan, ruksruksruks yms. kuului. Ylittäjä ehti ottaa yhden askeleen eteen ja kolme taakse kun painelin ehkä noin 40km/h suojatien yli. Ei perkele, edelleenkään ne etelänpojat ei osaa ajaa :)
Siinähän se tuli. "Ei perkele, edelleenkään ne etelänpojat ei osaa ajaa :)"
Todellakaan ette osaa ajaa jos ette osaa sovittaa vauhtia keliolosuhteiden mukaan. Vai onko se vauhti silloin sovitettu kelin mukaan jos 100 metrin matkalla vauhti hidastuu 20 km/h?
Onhan se hyvä viisastella ruudun takaa, mutta jos tuolla oli ajelemassa, niin se ei
ollut liukasta joka paikassa, vaan saattoi ihan yllättäen olla täysin peiliä, missä
ei nastatkaan auttaneet, ja välillä ihan normaalia asfalttia.
Pikkasen on voluumi kuitenkin isompi täällä pääkaupunkiseudulla kuin maakunnissa.
(Mutta helsingissä liikennesuunnitelusta vastaa/vastasi ajokortiton nainen)
Mutta osataan sitä pohjoosempanakin.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... oa-kolaroi
ollut liukasta joka paikassa, vaan saattoi ihan yllättäen olla täysin peiliä, missä
ei nastatkaan auttaneet, ja välillä ihan normaalia asfalttia.
Pikkasen on voluumi kuitenkin isompi täällä pääkaupunkiseudulla kuin maakunnissa.
(Mutta helsingissä liikennesuunnitelusta vastaa/vastasi ajokortiton nainen)
Mutta osataan sitä pohjoosempanakin.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... oa-kolaroi
Niin, eipä tuolla tarvitsisi pelko perseessä ajella jos kaikilla olisi tilannetajua (myöskin ennakoivaa) ja tietäsivät mihin itse kuljettajana sen alla olevan ajoneuvonsa ominaisuuksien kanssa pystyvät. Itse tämän takia välttelen usein ruuhka-aikoihin liikkumista. Ajan mm. pitemmät matkat mieluummin vaikka aamu-yöstä niin saa rauhassa ajella omaa tahtia.
Kitkarenkailla btw pärjää ihan siinä missä nastoillakin. BTDT. Ainut että kiihdytyspito nuista on hävinnyt, mutta siitä voi syyttää ihan omaa ajotyyliä ja puoli-liukasta motaria..
Kitkarenkailla btw pärjää ihan siinä missä nastoillakin. BTDT. Ainut että kiihdytyspito nuista on hävinnyt, mutta siitä voi syyttää ihan omaa ajotyyliä ja puoli-liukasta motaria..
Viimeksi muokannut Sami-, 4.2.2012 3:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mutta osataan sitä pohjoosempanakin.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... oa-kolaroi
Et sitten yhtään tuoreempaa uutista löytänyt? Montakos kertaa se pelti onkaan kolissut siellä etelässä verraten pohjoiseen?
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... -kaistalla
Ilmankos siellä kolaroidaan, kun ressukat ei edes tiedä mikä on oma- ja mikä on vastaantulevienkaista :D
Noita videoita katelleena kyllä joutuu ihmettelemään keliin mukautumisen puutetta suurimmalla osalla jengistä. Tientukkona oloa en harrasta, muttei itselle silti tulisi mieleenkään ajaa tommosessa lumipöllyssä niin lähellä tai niin kovaa, ettei kerkeäisi reagoimaan yllätyksiin.
Jotenki tuntuu että tänä päivänä autoilijat turvautuu vaan siihen espiin, apsiin, sipsiin ja gsm:ään ja antaa mennä kelistä välittämättä.
nimim. vw_golfilta aika söpöä fleimaamista :)
t. ammatikseen autoileva etelän vetelä.
Jotenki tuntuu että tänä päivänä autoilijat turvautuu vaan siihen espiin, apsiin, sipsiin ja gsm:ään ja antaa mennä kelistä välittämättä.
nimim. vw_golfilta aika söpöä fleimaamista :)
t. ammatikseen autoileva etelän vetelä.
Viimeksi muokannut temee, 4.2.2012 3:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei täällä tarvinne anteeksi pyydellä, ainakaan multa. Palkokasvit pysyy mullassa jutusta riippumatta, mutta kieltämättä huvittaa tuo perinteeksi muodostunut asenne ettei täällä päin osata ajaa. Täällä kun niitä osaamattomia on todennäköisesti yhtä tiheässä kuin pohjoisemmassa. Toisaalta täällä on myös monin verroin enemmän ihmisiä yhteensä.
Näin etelä-pohjanmaan korkeudelta katsottuna kolarisumaan on varmasti useita syitä :
- Keli oli varmaan huono. Kevyttä pakkaslunta joka jää leijailemaan.
- Liikennettä on varmasti enemmän kuin täälläpäin.
- Kuljettajien ajotaitojen hajonta on suuri (siis paljon huonosti ajavia)
Mutta mielestäni suurimmat syyt ovat :
Ei ajatella millainen se keli oikeasti on
Turvavälit
Maalaisjärjen puuttuminen
Luotetaan liikaa renkaisiin, ja kaikenmaailman espiin, apsiin, sipsiin, gepsiin, yms.
- Keli oli varmaan huono. Kevyttä pakkaslunta joka jää leijailemaan.
- Liikennettä on varmasti enemmän kuin täälläpäin.
- Kuljettajien ajotaitojen hajonta on suuri (siis paljon huonosti ajavia)
Mutta mielestäni suurimmat syyt ovat :
Ei ajatella millainen se keli oikeasti on
Turvavälit
Maalaisjärjen puuttuminen
Luotetaan liikaa renkaisiin, ja kaikenmaailman espiin, apsiin, sipsiin, gepsiin, yms.
No itsellä on korttihistorian aikana kopsunu pari kertaa. Toinen parkkipaikalla johon en saanu pysähtymään, huonot renkaat. Kyllä peilistä löyty syyllinen. Toisella kerralla tämä huono syy varmastikki oli syyllinen.lipsautin auton ojaan. Vai huonot renkaat. Tais se syyllinen löytyä peilistä tälläkin kertaa. Tämän jälkeen on ollu aina hyvät talvirenkaat alla eikä ole vaikeuksia ollu pysyä tiellä tai saada pysähtymään ajoissa.
Nämä tapahtumat oli vuoden aikana kortin saannista
edit: mut sitä mie en ymmärrä miks turvavälit pitää paskassa kelissä piettää lyhyenä? jos auto saadaan pysäytettyä sillä matkalla mitä voidaan ennakoida niin luulisi näissä ketjukolareissa olevan vähemmän osapuolia. toki sitten taitaa joku kiilata eteen?
Nämä tapahtumat oli vuoden aikana kortin saannista
edit: mut sitä mie en ymmärrä miks turvavälit pitää paskassa kelissä piettää lyhyenä? jos auto saadaan pysäytettyä sillä matkalla mitä voidaan ennakoida niin luulisi näissä ketjukolareissa olevan vähemmän osapuolia. toki sitten taitaa joku kiilata eteen?
Täytyy kyllä tunnustaa, että on ne kovia ja taitavia nuo pohjoisen pojat.
Viimeksi muokannut Eemeli, 4.2.2012 11:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Töistä kotiin tullessani Kehällä ajettiin nätisti 50-60kmh letkassa, Vihdintiellä semmosta 40-50kmh tunnissa. Ainakin kotimatkalla tuntui kaikilla oleva järkipäässä ja pitivät turvavälejä.
Tällä periaatteella pääkaupunkiseudulla tai muuallakaan ei tuollaisia kolareita juurikaan tulisi vaikka keli olisi kuinka huono.
Mut sit kun joukossa on liikaa niitä jotka ajattelevat juurikin näin niin johan rytisee
Tänäänkin palo itseltä käpy aika monesti ku tuolla sompaili 60km/h nopeudella KEHILLÄ!!! Vähemmästäkin menee hermo ja ei ku ohi ja sit tulee helpommin niitä vaaratilanteita ku pitää ohitella sieltä sun täältä, jos ei halua istua koko päivää autossa pikkumatkojen takia.
Huomannut et eteenkin tuolla pääkaupunkiseudulla kun jono vetää huonosti niin kaistalta toiselle poukkoilu senkun lisäntyy ja jonot liikkuu aina vaan hitaammin, jätät pienenkin turvavälin edellä olevaan niin johan siihen joku on heti änkemässä ihan kuin se helpottais kulkua, loppu tulos on usein se et viiden kilometrin päässä ne samat autot on edelleen siinä näköetäisyydellä, eli hyöty on nolla mut jonot vetää aina vaan huonommin.
Kyllä siellä etelän päässä on todellaki ongelmia, kun nämä on jokavuotisia ilmiöitä ja parhaillaan monta kertaa vuoteen. Ja ihan tasan kuskista kiinni, ei ne auton hallintalaitteet koristeina ole.
Itse on työnnelly kakkakopalla 8 vuotta ja pari kertaa läheltäpiti ekavuonna, jotka nekin täysin omaa syytä eli liikaa tilannenopeutta. Mutta parhaiten noilla oppii löytämään sen ajotuntumaan keliin kuin keliin, kun on jäykät alustat, ei abseja saati espejä.
Anagondan viestiä lukiessa nousi jo kylmä hiki ohimolle.. johan sen tietää miten liukkaasta risteyksestä kiireellä lähtiessä käy, siksi ite pistän ykkösen ja käytännössä tyhjäkäynnillä liikkeelle vaikka kuinka takana hönkis joku se kolmonen silmässä, kun sutimalla se liikkeellelähtö ei ainakaan nopeudu. Ja mitä tulee jarrutuksiin, kerralla liinat kiinni niin sitä todellaki mennään eikä meinata sillon.. asteittainen, pumppaava jarrutus ja hakee eri ajolinjaa jos meinaa olla liukasta juuri siinä kohtaa. Maalaisjärki hoi!
Itse on työnnelly kakkakopalla 8 vuotta ja pari kertaa läheltäpiti ekavuonna, jotka nekin täysin omaa syytä eli liikaa tilannenopeutta. Mutta parhaiten noilla oppii löytämään sen ajotuntumaan keliin kuin keliin, kun on jäykät alustat, ei abseja saati espejä.
Anagondan viestiä lukiessa nousi jo kylmä hiki ohimolle.. johan sen tietää miten liukkaasta risteyksestä kiireellä lähtiessä käy, siksi ite pistän ykkösen ja käytännössä tyhjäkäynnillä liikkeelle vaikka kuinka takana hönkis joku se kolmonen silmässä, kun sutimalla se liikkeellelähtö ei ainakaan nopeudu. Ja mitä tulee jarrutuksiin, kerralla liinat kiinni niin sitä todellaki mennään eikä meinata sillon.. asteittainen, pumppaava jarrutus ja hakee eri ajolinjaa jos meinaa olla liukasta juuri siinä kohtaa. Maalaisjärki hoi!
On vähän erikoista syyllistaa stadilaisia noista. Tälläkin kertaa noi onnettomuudet on pääväylillä missä liikkuu ympäryskunnassa asuva maaseudulta työnperään muuttanut. Jos eilen olisi kaikissa kasoissa olevilta katottu papereista syntymäpaikka, niin väitän että 70% olisi muualta kun helsingistä, vantaalta tai espoosta kotoisin. Että sanoisin että maalta tullut ei osaa ajaa kun aina kolahtaa kaupungin ulkopuolella kellosta riippuen joko aamulla sisään tulevassa liikenteessä tai iltapäivällä ulos lähtevässä.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Susirajalta ollaan, mielipiteeni on mikä on mutta se turvaväli ja olosuhteisiin soveltuva nopeus. Syy on siellä ratin ja penkin välissä, olkoonpa kuski vaikka Kilpisjärveltä. Etelämmässä nämä "kertautuu" johtuen suuremmasta liikennemäärästä.
Sama vaiva se on täällä susirajan syrjäteilläkin mutta pienemmässä mittakaavassa.
ps. Jos ei saa selvää, selviän huomisillaksi ;)
Sama vaiva se on täällä susirajan syrjäteilläkin mutta pienemmässä mittakaavassa.
ps. Jos ei saa selvää, selviän huomisillaksi ;)
Etelämmässä nämä "kertautuu" johtuen suuremmasta liikennemäärästä
Eikös sen pitäis olla niin et oli sitten missä päin tahansa niin mikäli keli on surkea ja liikenne määrät suuret niin sitä varovaisemmin pitäis ajella ja katsoa ne turvavälit kuntoon!
Poliisihan oli todennut et turvallinen nopeus tuossa kelissä olisi ollut luokkaa 50km/h mut siitä huolimatta siellä ajeltiin 100-120km/h ja toisen perässä kiinni.
Yks mikä suomessakin olis hyvä iskostaa selkärankaan on se et kun jotain poikkeavaa liikenteessä tapahtuu niin laitetaan ne hätävilkut päälle niin takana tulijat tajuavat aikaisemmin et siellä on nyt jotain poikkeavaa.
^ mitä se vaikuttaa ku ei siellä nähtävästi ole talvirenkaita autoissa :)
ja mitä te niistä liikennemääristä höpötätte? itse olen lontoossa ollu kaks ja puoli viikkoa jolloin ymmärsin mitä suuret liikennemäärät oikeasti on. suurin syy kuitenkin taitaa löytyä suomalaisesta liikennekulttuurista. ihan sama mikä on kuhan minä pääsen ekana. ei tarvi ku mennä ruotsin puolelle niin huomattavasti kohteliaampia kanssa autoilijoita. ehkä paras terrori teko englantiin olis viedä 100 suomalaista autojen kanssa törttöilemään lontoon alueelle :)
tkeä myöhemmin 60km/h alueella yritin päästää naisihmisen suojatiellä yli. Näin sen noin 100m päästä ja painoin jarrun pohjaan, ruksruksruks yms. kuului. Ylittäjä ehti ottaa yhden askeleen eteen ja kolme taakse kun painelin ehkä noin 40km/h suojatien yli
ja mitä te niistä liikennemääristä höpötätte? itse olen lontoossa ollu kaks ja puoli viikkoa jolloin ymmärsin mitä suuret liikennemäärät oikeasti on. suurin syy kuitenkin taitaa löytyä suomalaisesta liikennekulttuurista. ihan sama mikä on kuhan minä pääsen ekana. ei tarvi ku mennä ruotsin puolelle niin huomattavasti kohteliaampia kanssa autoilijoita. ehkä paras terrori teko englantiin olis viedä 100 suomalaista autojen kanssa törttöilemään lontoon alueelle :)
^Vai että Lontoossako ruuhkia.. pah.. nehän ajaa vielä väärällä puolella katua vänkärin ohjatessa :D No-joo... Sama se missäpäin maailmaa ollaan niin kaistojen lukumäärä ja autovirta kpl/h on se määräävä tekijä, kun tieverkko ei vedä, se ei vedä ja suomalaisten päättäjien ritarilliset päätökset on jo vuosia olleet liikennevalojen ja hidastetöyssyjen lisääminen, (ihme että niitä ei ole jo kehäteillä), kun tieverkko kaipaisi aivan toisenlaisia parannuksia. (hiljaa hyvää tulee, vai tuleeko?)
Terveisiä "lappiin", täältä Vantalla, eli samalla puolella kehä III:sta ollaan edelleen, nimimerkillä: "aikoinaan Oulusta muuttanut".Täältä katottuna etelä alkaa tuosta Oulun nurkilta, eli selvennyksenä nyt niin ei tarvi Kehä III:n sisäpuolella hermostua :)
Kannattaa kuitenkin varmistaa ensin ettei se kyliltä aikoinaan muuttanut tuttu ole vaan ollut tuolla mukana kolistelemassa peltiä. Ei vaan ole kehdannut koti puolessa kertoa, voivat vaikka luulla että siitä on tullut hesalainen ;)
Onneksi itsekkin asun täällä Kehä III pohjois puolella niin ei ole kolaroimisen vaaraa. Väitän silti että jos olisin ollut perjantaina 30min myöhemmin kotiin tulossa niin tuossa Lahden moottorien kasassa olis ollut yksi Hiace enemmän. Aivan sama ajoko tuolla 40km/h vai 70km/h, ei siinä näkyvyydessä pystynyt edes päättelemään turvaväliä. Paras ois ollu vetää tien poskeen ja ootella muutama tunti kun tuo lumen tulo loppui.
Onneksi itsekkin asun täällä Kehä III pohjois puolella niin ei ole kolaroimisen vaaraa. Väitän silti että jos olisin ollut perjantaina 30min myöhemmin kotiin tulossa niin tuossa Lahden moottorien kasassa olis ollut yksi Hiace enemmän. Aivan sama ajoko tuolla 40km/h vai 70km/h, ei siinä näkyvyydessä pystynyt edes päättelemään turvaväliä. Paras ois ollu vetää tien poskeen ja ootella muutama tunti kun tuo lumen tulo loppui.
joku tässä hommassa mättää.. onko etelässä liukkaammat jäät ja kovempi lumipyry?
Siinä mättää se, että samanlaisia spedejä löytyy liikenteestä Helsingistä Inariin, suuremmilla liikennemäärillä ne spedet saa vain enemmän tuhoa aikaan. Ja kun rytisee kerralla enemmän niin sitä jaksaa mediakin hehkuttaa, toisin kun jotain peräkylällä sattunutta peräänajoa.
Mun mielestä pääasia on, että tuossa perjantain rytinässä ei menetetty ihmishenkiä (tietääkseni). Ainekset siihen taas oli. Ja ei tasan varmasti ole viimeinen kerta kun ruuhka-aikaan rytisee.
Paras ois ollu vetää tien poskeen ja ootella muutama tunti kun tuo lumen tulo loppui.
Niinhän se olisi, mutta ei meissä kenessäkään ole miestä vetämään autoa kelin vuoksi parkkiin, sen verran rattimiestä jokainen on mielestään, että aina työmatkan pärjää.
kyllä ne on tainu joskus mainita jotain tuosta etelän ajotyylistä.
ja kuten tuossa aikasemmin kävi ilmi että 100m matkalla saa autoa hidastumaan 60km/h vauhissa kuin neljäänkymppiin niin jotain vissiin kertoo minkälaisilla renkailla ihmiset ajelee. ja kun suurin osa sitten ajelee näin niin onko kumma jos peltiä rytisee oikein kunnolla. lisäksi pitkät turvavälit ja matalat nopeudet matkaan niin ei tule yllätyksenä.
muistetaan kuitenkin että marraskuusta maaliskuun välillä voidaan suomessa laskea olevan talvi niin miksei asianmukaisesti voida varustautua? eikä se ole renkaiden vika vaan sen mikä siinä ratin ja penkin välissä on
ja kuten tuossa aikasemmin kävi ilmi että 100m matkalla saa autoa hidastumaan 60km/h vauhissa kuin neljäänkymppiin niin jotain vissiin kertoo minkälaisilla renkailla ihmiset ajelee. ja kun suurin osa sitten ajelee näin niin onko kumma jos peltiä rytisee oikein kunnolla. lisäksi pitkät turvavälit ja matalat nopeudet matkaan niin ei tule yllätyksenä.
muistetaan kuitenkin että marraskuusta maaliskuun välillä voidaan suomessa laskea olevan talvi niin miksei asianmukaisesti voida varustautua? eikä se ole renkaiden vika vaan sen mikä siinä ratin ja penkin välissä on
Jos 200 autoa kolaroi muutaman tunnin lumipyryn aikana, niin syystäki se media on äänessä..
Osaatko muuten sanoa paljonko se on prosentteina niistä ajoneuvoista mitä pääkaupunkiseudulla liikkuu vuorokauden aikana. Varmasti en osaa sanoa, mutta veikkaan että se on aikalailla vähän. Saman prosentin saavuttamiseen siellä teillä päin ei montaa autoa tarvita.
Ja se muutaman tunnin lumipyry kesti muuten n. 12h. Eikä sen tarvitse olla kun sen muutaman tunnin jos se sattuu pahimpaan ruuhka-aikaan. Siellä teillä päin ei varmaan edes kannata puhua ruuhka-ajasta...
Joku voisi nyt heittää ihan faktaa näistä onnettomuusmääristä suhteessa liikennemääriin niin ei tarvitsisi tätä mutujeesustelua kenenkään jatkaa. Veikkaan, että hieman enemmän sattuu onnettomuuksia etelässä mitä pohjoisessa, mutta en usko kovin suuriin eroihin. Varma en kyllä ole.
Viimeksi muokannut Eemeli, 5.2.2012 19:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Liikennemäärät ulosmittaa turvavälit, kaikilla alkaa ja päättyy arkiduunit lähes samaan aikaan, pk-seudun asuntojen hintakehitys on ajanut duunarit kehyskuntiin. Lende on kuollut ja viimeinenkin heinähattu tulee ruuhkasuomeen jakamaan henkensäpitimeksi vaikka pizzamainoksia. Ipanat on haettava päivähoidosta samaan aikaa satoi tai paistoi. Yleiset kulkuvälineet eivät palvele kuin marginaalista osaa työmatkaliikenteestä. Suomalainen on patalaiska eli sinne ruuhkaan on mentävä kesät talvet omalla autolla, jos sillä säästää edes sen varttitunnin työmatkasta. Liikennekulttuuri on joustavaa kuin rautakanki pakkasessa. Kun yksi sadasta sikailee ruuhkaliikenteessä, niin tuhannet kärsii samassa jonossa, liikennemäärillä sata autoa taas ohittaa jokaisen tolpan harva se minuutti. Suomalainen reipas autoilija näkee liikenteessä vain tien tukkona olevia autoja, ei ihmisiä.
-mikäs tässä nyt sitten voi oikein mennä pieleen?
Miksikö kehän eteläpuolinen alue on liukkaampi kuin koko muu pohjoisempi pallonpuolisko? No, sehän selkesi jo uutisissa: Itämeri!
-mikäs tässä nyt sitten voi oikein mennä pieleen?
Miksikö kehän eteläpuolinen alue on liukkaampi kuin koko muu pohjoisempi pallonpuolisko? No, sehän selkesi jo uutisissa: Itämeri!
Onhan tää ihan naurettavaa vedota Helsingin suunnattoman suuriin liikennemääriin ja halveksua kaikkia pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvia. Suomen kokoisessa maassa ei ole paljoa järkeä haukkua muita. Ei se Helsinkikään mikään suurkaupunki ole.
"Tulkaa itse kokeilemaan". Huono keli on huono keli, niin Helsingissä kuin Ivalossakin.
Anteeksi avautuminen, mutta tämä muistuttaa enemmän poikien hiekkalaatikkokinastelua kuin aikuisten miesten välistä keskustelua.
"Tulkaa itse kokeilemaan". Huono keli on huono keli, niin Helsingissä kuin Ivalossakin.
Anteeksi avautuminen, mutta tämä muistuttaa enemmän poikien hiekkalaatikkokinastelua kuin aikuisten miesten välistä keskustelua.
Liikennemäärät ulosmittaa turvavälit, kaikilla alkaa ja päättyy arkiduunit lähes samaan aikaan, pk-seudun asuntojen hintakehitys on ajanut duunarit kehyskuntiin. Lende on kuollut ja viimeinenkin heinähattu tulee ruuhkasuomeen jakamaan henkensäpitimeksi vaikka pizzamainoksia. Ipanat on haettava päivähoidosta samaan aikaa satoi tai paistoi. Yleiset kulkuvälineet eivät palvele kuin marginaalista osaa työmatkaliikenteestä. Suomalainen on patalaiska eli sinne ruuhkaan on mentävä kesät talvet omalla autolla, jos sillä säästää edes sen varttitunnin työmatkasta. Liikennekulttuuri on joustavaa kuin rautakanki pakkasessa. Kun yksi sadasta sikailee ruuhkaliikenteessä, niin tuhannet kärsii samassa jonossa, liikennemäärillä sata autoa taas ohittaa jokaisen tolpan harva se minuutti. Suomalainen reipas autoilija näkee liikenteessä vain tien tukkona olevia autoja, ei ihmisiä.
näin ollen siis suomalainen on joko tyhmempi tai itsekkäämpi kuin muut eurooppalaiset? kuitenkin esim englannissa tajutaan että motarilla voi olla ruuhka joten lähdetään reilussa ajoin töihin. tai sit voi mennä vastaavasti myöhempään kun päästään kotia. kuitenkin lontoon väkiluku on yli 7milj. (tässä ei ole kuin lontoon alue) joten ruuhkia voi tulla ihan ilman onnettomuuksia
Miksikö kehän eteläpuolinen alue on liukkaampi kuin koko muu pohjoisempi pallonpuolisko? No, sehän selkesi jo uutisissa: Itämeri!
eikös meri vaikuta sitten oulussa, kemissä, torniossa ja muissa rannikkokaupungeissa? kuitenki oulussa ja torniossaki asuneena en ole juurikaan huomannut että olis sen liukkaammat tiet kuin täällä mettän keskellä.
se mulla eniten sapettaa ku aina syyllinen löytyy kelistä. ei ikinä kuskeista
Tältä näytti jo omalla parkkipaikalla tänään, eikä mitään kolareita kyllä näkynyt tuossa 400km:n huitasulla ja kokoajan lunta puski ihan tunteella pakkasen ollessa keskimäärin -15, teitä auraamatta n. 100km ja tiellä lunta 10-20cm. Yks rekka tosin oli ojaan livennyt, mutta ulkomaalaiset kilvet näytti olevan :)
Takasumarin käyttöä tosin saisi väki harjoitella, sekä auton ohjaamista lumipöllyssä kun on aika kiva todeta jonkun hidastavan vauhti puoleen kun vastaan tulee astetta isompi ajoneuvo.. Eli kanssa-autoilijoita niistä kolareista saa syyttää, eikä huonoa keliä jos multa kysytään.
Takasumarin käyttöä tosin saisi väki harjoitella, sekä auton ohjaamista lumipöllyssä kun on aika kiva todeta jonkun hidastavan vauhti puoleen kun vastaan tulee astetta isompi ajoneuvo.. Eli kanssa-autoilijoita niistä kolareista saa syyttää, eikä huonoa keliä jos multa kysytään.
Tulihan tuolla kehillä ja väylillä sahattua näiden huonojen kelien aikaan ja en voi ymmärtää tapahtumia(tai siis miks ne itse aiheutetaan). Itse olen pohjoisesta, mutta asunut nyt täällä etelässä kohta 7 vuotta et ajokokemus on hankittu pohjoisessa, täällä vain yritetty olla ottamatta mallia muiden liikennekäyttäytymisestä. :) Niin idioottimaista se on. Näkyvyys onnettomuuspäivänä oli minusta suht ok, mä ainakin näin monta kertaa pidemmälle kuin sen lehdessä olleen 8 metriä. Itse ajoin 80-90km/h, muutamien takia joutui hidastamaan, mutta aika rauhassa siinä sai ajella(jos nyt näin voi edes sanoa). Oikealla kaistalla oleva letka eteni vain noin 40-60km/h, mutta siinä olikin sit täysin olemattomat turvavälit. Ihmiset ajoi taas ihan samalla tavalla ku yleensäkin ja siks pelti rytisee, jos yksikin jarruttaa reilummin! Takasumarit oli myös kova sana, sen huomaa aikas paljon kauempaa kuin ilman sitä. Liukastahan tuolla oli, mutta uusilla kitkoilla ei ollt kyllä mitään ongelmia. Syyt löytyy kuskeista eli turvaväleistä ja nopeuksista.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Tuo "Francon- kosto" tuli pihaan tuossa vuodenvaihteessa, eikä ainakaan sen jälkeen ole päässyt vielä maistamaan muuta, kuin pakkasilmaa.
Viikonloppuna tuli "pikainen" lähtö ja tuolla ≈ -30° asteen pakkasilla rupesi lämpömittari kiipeämään nopeammin, kuin nopeusmittari. Kahvipaussilla puolentoistasadan kilometrin jälkeen heitin sitten ryskyttämään tyhjäkäyntiä siksi aikaa, kun ryystin juhla- mokkaa ja siitä kun matka jatkui lämmöt asettu. Nesteet ilmeisesti liian miedot niille pakkasille. No tuossa viikon alussa pakkanen helpotti, niin eikö tuosta "espanjanihmeestä" ruvennut ajovalot kummittelemaan. Onneksi noissa on tuo korirakenne suunniteltu niin hyvin, ettei tuo enää pitkäikäinen ole, kun ruostuu pois...
Viikonloppuna tuli "pikainen" lähtö ja tuolla ≈ -30° asteen pakkasilla rupesi lämpömittari kiipeämään nopeammin, kuin nopeusmittari. Kahvipaussilla puolentoistasadan kilometrin jälkeen heitin sitten ryskyttämään tyhjäkäyntiä siksi aikaa, kun ryystin juhla- mokkaa ja siitä kun matka jatkui lämmöt asettu. Nesteet ilmeisesti liian miedot niille pakkasille. No tuossa viikon alussa pakkanen helpotti, niin eikö tuosta "espanjanihmeestä" ruvennut ajovalot kummittelemaan. Onneksi noissa on tuo korirakenne suunniteltu niin hyvin, ettei tuo enää pitkäikäinen ole, kun ruostuu pois...
Etelässä teistä tulee liukkaampia ihan sen suuremman liikennemäärän vuoksi, jos siellä enontekiössä kulkee auto kerran kuudessa minuutissa valtaväylällä ja täällä kymmeniä autoja minuutissa, plus vielä rekat ja joukkoliikenne. Kiilloittaa aika erilailla sen tien pinnan. Kun siihen lisätään tien hoito, mistä halvimman tarjouksen tekijällä ei ole mitään ymmärrystä niin kyllähän niitä ongelmia saadaan.
Mutta ei se sitä selitä millään miksi ei tajuta jättää turvavälejä, ei ymmärretä huonon kelin päälle, ei tajuta sitä että on liukasta. Ja pitäisi sitä ajotapaakin muokata talvea varten, talvella ei ehkä kannattaisi tunkea parin kaistan yli kiireessä ja bussin eteen jarruttamaan rajusti, kun ei tuo raskaampi kalusto pysähdy kuin prius....
Kyllä nuokin joukkokolarit olis jäänyt väliin, kun olis tunnustettu että on huono keli ja antaa vr:n tai bussin kuljettaa töihin. Länsiväylällähän ei ollut samanlaista ketjukolarisumaa, kuin muualla, kun se joukkoliikenne toimii vähän paremmin.
Mutta ei se sitä selitä millään miksi ei tajuta jättää turvavälejä, ei ymmärretä huonon kelin päälle, ei tajuta sitä että on liukasta. Ja pitäisi sitä ajotapaakin muokata talvea varten, talvella ei ehkä kannattaisi tunkea parin kaistan yli kiireessä ja bussin eteen jarruttamaan rajusti, kun ei tuo raskaampi kalusto pysähdy kuin prius....
Kyllä nuokin joukkokolarit olis jäänyt väliin, kun olis tunnustettu että on huono keli ja antaa vr:n tai bussin kuljettaa töihin. Länsiväylällähän ei ollut samanlaista ketjukolarisumaa, kuin muualla, kun se joukkoliikenne toimii vähän paremmin.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012021 ... 8_uu.shtml
Jepjep :)))).. "Hesalaisethan" vaan kolaroi talvella eikö ;)
Jepjep :)))).. "Hesalaisethan" vaan kolaroi talvella eikö ;)
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Ettei vaan pääse yllättämään
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012021 ... 0_uu.shtml
Jos kuitenkin haluatte yllättyä niin tehkää se siellä kotinurkilla. Älkää tulko tänne liikennettä sotkemaan :D
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012021 ... 0_uu.shtml
Jos kuitenkin haluatte yllättyä niin tehkää se siellä kotinurkilla. Älkää tulko tänne liikennettä sotkemaan :D
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa