"Yllättikö" talvi??

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

RSOCUstin
-
Viestit: 114
Liittynyt: 29.1.2004 18:28

ViestiKirjoittaja RSOCUstin » 5.1.2010 12:45

Normaalia talvikeliä, ei ole aiheuttanut etenemis ongelmia.
Ennakointia ja liikenteen lukemista, se on siinä.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 5.1.2010 12:52

Ennakointia ja liikenteen lukemista, se on siinä.

Eli periatteessa samaa kun kesälläkin, vähän tietysti korostettuna.

marcou
-
Viestit: 568
Liittynyt: 26.6.2004 13:25

ViestiKirjoittaja marcou » 5.1.2010 15:12

yllättihän se. meinasin myöhästyä kaljakaupasta perjantaina kun olin päästänyt auton liian lumiseksi =)

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 8.1.2010 14:35

No vittu, nyt se on taas auton ympärille aurattu hirvee penkka viime yönä... Ei tässä taas auta kun mennä kaivamaan se sieltä ylös. Helpottaisi kyllä asiaa kun ei olis tuo jalka paketissa ja olis edes lapio :D

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 8.1.2010 17:17


golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 9.1.2010 0:54

Kuinka talvi voi Suomessa ketään yllättää? Tulee varmasti joka vuosi. Miksihän kesä ei yllätä? :)

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 20.1.2010 0:36

Vittu, kuten tuossa jo vähän aikaa sitten mainitsin niin talvi yllätti ja liukastuessa pohjeluu hajosi leikkaus kuntoon. No juuri kun se on ruuvattu kasaan ja on siinä kunnossa että jo vähän kärsii kävellä niin nyt sitten kepeillä klenkatessa liukastuin uudelleen ja nyt on sitten "terveenkin" jalan nilkasta nivelsiteet paskana... ette muuten usko niin liikkuminenkin voi olla joskus melko hankalaa...
Ensi talveksi taidan ostaa piikkarit...

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 20.1.2010 6:44

Hyvä se on opetella kävelemään... Viimeistään ns. "kantapään" kautta. :]

JyKKemus
-
Viestit: 126
Liittynyt: 16.10.2009 13:59

ViestiKirjoittaja JyKKemus » 21.1.2010 10:43

Älkää nyt leimatko mua hulluksi mutta mulla olis yks ongelma koskien talvikelejä ja en tiedä missä vika, onko autossavai ajajassa.

Eli tuntuu kun autolla lähden liikkeelle että lähtisin aina jostain kuopasta, ihan kun auto liimautuisi tiehen aina kun pysähdyn?

BornFromJets
-
Viestit: 141
Liittynyt: 24.7.2007 0:08

ViestiKirjoittaja BornFromJets » 21.1.2010 10:46

Jos auto ei ole niin raskas, että tie murtuu alta, niin laahaisko jarru vähäsen? :)

JyKKemus
-
Viestit: 126
Liittynyt: 16.10.2009 13:59

ViestiKirjoittaja JyKKemus » 21.1.2010 10:58


JyKKemus
-
Viestit: 126
Liittynyt: 16.10.2009 13:59

ViestiKirjoittaja JyKKemus » 21.1.2010 12:16

BornFromJets Lähetetty: 21.1.2010 10:46 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

Jos auto ei ole niin raskas, että tie murtuu alta, niin laahaisko jarru vähäsen? :)
Se olisi yksi selitys

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 30.1.2010 16:29

oliskohan noilla kovilla pakkasilla hyötyä, jos kytkinpoljin pohjassa starttais?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 30.1.2010 16:49

No herkemmin varmasti pyörittää, kun ei tarvitse laatikkovaseliinejä pyöritellä.

Btw, eikös autokoulussakin neuvottu starttaamaan AINA kytkin pohjassa... ;) Oli sitten vaihde päällä eli ei.

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 30.1.2010 17:47

Eipä ole varmaan koskaan tullut startattua kytkin ylhäällä, aika helposti se on tuokin tapa juurtunut.
Eräs sukulainen kerran starttasi isänsä seatin tallin takaseinään kun oli joku jättänyt ykkösen silmään.

Tombu
-
Viestit: 110
Liittynyt: 18.4.2004 21:30

ViestiKirjoittaja Tombu » 31.1.2010 14:19

Olihan muuten perhanan liukas keli eilen Helsingissä. Kävin emännän hakemassa Länsisatamasta, niin ei päässyt nelikollakaan sutimatta valoista kun länsiväylälle rupesin suunnistamaan. Samaten se kurvi siitä Ruoholahdesta länkkärille oli aivan peilijäässä, hyvä että kaistalla pysyi vaikka liukkauden olin jo todennut valoissa ja tulin mutkaan todella varovasti.

Alla kuitenkin torsen-peli syksyllä ostetuilla Michelinin X-Ice nastoilla. Ei ollut lähellekään noin liukasta missään kehä I ulkopuolella, missä ajelin. Ei ihme että siellä on niitä kolareita tullut, ihmettelin otsikoita lehdessä kun ei tuolla Nurmijärven suunnalla ollut oikeastaan yhtään liukasta, oikeastaan aika hyvä ajokeli.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 1.2.2010 21:58

oliskohan noilla kovilla pakkasilla hyötyä, jos kytkinpoljin pohjassa starttais?
Tottahan toki, mulla ainakin on tapana pitää kytkin aina pohjassa startatessa oli kone mikä hyvänsä (poislukien automaatit), ei sitä tule erikseen edes mietittyä. Säästänee myös starttia lämpimälläkin kelillä kun on vähemmän hitausmomenttia pyöritettävänä.

<- Nykyisessä autossa tuo onkin lähes pakollinen toimenpide kun pakki on aina parkissa päällä ;)

Eipä ole talvi vielä haitannut, normaalia mukavan valoisaa ja kuivaa talvikeliä pitelee. Sääennusteen mukaan samaa on luvassa myös huomisaamuksi.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 2.2.2010 15:14

Ensimmäistä kertaa tänätalvena sai todella kaivaa auton lumesta vaikka Lapissa ollaan, eikä paria päivää pitempää ole lojunu. Oli etulippakin hieman lujilla tuossa päivän liikenteessä :)

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 2.2.2010 18:04

Ainakin se vähä mitä tässä eilen ja tänään on taivaalta tippunut lunta niin on aiheuttanut ilmeisesti oululaisissa autoilijoissa ns.kuset ja paskat housuissa efektin. mukavat jonot oli joka risteyksessä tms...

Itsehän olen täydellinen kuski.

Enriquez
-
Viestit: 114
Liittynyt: 26.6.2009 10:08

ViestiKirjoittaja Enriquez » 3.2.2010 15:28

Itseä ei ole talvi "yllättänyt" kun tuo VR6 seisoskelee pihassa.... Liian matala noihin keleihin.

NoGo
-
Viestit: 21
Liittynyt: 23.9.2009 9:12

ViestiKirjoittaja NoGo » 4.2.2010 0:02

Kolmen auton peräänajo tukki liikennettä
Tiistai 2.2.2010 klo 19.34
Oulun Pohjantiellä tapahtui Iskon liittymän kohdalla tiistai-iltapäivällä kolmen henkilöauton peräänajo

Useita loukkaantui
Oulussa neljän auton ketjukolari
Keskiviikko 3.2.2010 klo 21.15
Useita ihmisiä loukkaantui Oulun Limingantullissa sattuneessa kolarissa keskiviikkona.

Eikö ne siellä pohjoisessa osaa!? :P

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 4.2.2010 0:26

Ne on kuitenkii ollu jotain etelän-pellejä :)

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 4.2.2010 8:15

Tai sitten ne on niitä poronhoitajia jotka siellä kehäteiden sisäpuolellakin törmäilee muihin.

Ainoa mikä on talvessa oikeastaan yllättänyt on se, että nastarenkaissa ei juurikaan ole enää nastoja. No, rullailkoon nyt vielä muutaman viikon noilla, kun ajokilometrit on muutenkin pirun vähissä. Yllättävän hyvin sitä pärjää ilmankin kun hiukan seuraa mitä tapahtuu ja jättää riittävät välit edelläajavaan. Toivotaan ettei tarvi mäkilähtöä tehdä ennen kuin tiet jo alkaa kuivua, tosin ei se mäkilähtö herkkua ollut runsailla nastoilla varustetulla tölkilläkään :/

hustlerhoff
-
Viestit: 205
Liittynyt: 22.1.2010 3:19

ViestiKirjoittaja hustlerhoff » 20.2.2010 0:40

Kieltämättä yllätti, kun Kolopallon sähköikkuna jäi äske juntturiin auki-asentoon reissun päällä, kyllä palelti pilistellä kotiin pelkkä puku päällä ilman mitään parempia takkeja tai pipoja 26 asteen pakkasella..

Kasetti
-
Viestit: 235
Liittynyt: 25.7.2005 20:13

ViestiKirjoittaja Kasetti » 10.10.2010 20:00

Nyt on taas se aika vuodesta, jolloin talvi saattaa jotkut yllättää. Tänään vaihtu Bridgestonen Noranza 2:t alle, kun napapiirillä tuli isoja, vetisiä lumihiutaleita reippaammin. Vieläpä kun tietää, että aikaisin aamulla töihin lähtiessä voi olla ihan mitä vain tien pinnassa mustasta jäästä lumeen, niin tulipa laitettua.

Muistakaa tekin mieluummin aikaisin kuin myöhään... Ja parempi myöhään kuin ei milloinkaan! :)

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 10.10.2010 20:25

"Sammakko professori" ennusti lumen jo viime kuulle, forekat ja muut lupasi ensi viikolle, mutta tuntuvan "laimentavan" ennusteitaan.
Räntäsadetta havaittu kainuussa. Odotelkoon talvirenkaat, kun vaihdoin vasta heinäkuulla...
Yllätin talven enkä vienyt lumikolaa varastoon koko kesänä.

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 11.10.2010 0:53

aattelin yllättää talven viemällä kotitekoista lunta pihalle. sitten kun talvi tulee oikeesti, niin se on ihan et "wtf, tääl onki jo lunta"

jep.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 11.10.2010 18:38

Tämmönen oli tilanne eilen Napapiirillä itälaidalla (Suomutunturin lähistöllä), niin eipä yhtään liian aikasin eksyny talvirattaat alle.. Keula tuossa kunnossa 20km pyryssä ajon jälkeen.

henkkasavosta
-
Viestit: 315
Liittynyt: 19.5.2006 23:45

ViestiKirjoittaja henkkasavosta » 11.10.2010 22:50

Jo toinen vuosi peräkkäin, kun renkaat tuli vaihdettua ilman räntäsadetta. Ja ajoissa vielä, kun huomiseksi luvattiin lunta.

ffakke
-
Viestit: 198
Liittynyt: 27.10.2007 13:48

ViestiKirjoittaja ffakke » 11.10.2010 23:04

^^Mitä muroja arc syöny? =D

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 12.10.2010 0:08

Ei yllätä ainakaan minua. Illalla vaihtui alle uudet Hakkapeliitan nastarenkaat. (Tällä hetkellä tulee jalkarättejä taivaan täydeltä ja maa on valkoisena)

Rikunaattori
-
Viestit: 36
Liittynyt: 9.9.2009 9:08

ViestiKirjoittaja Rikunaattori » 12.10.2010 12:22

Eiköhän tässä mennä ihan samalla menetelmällä ku viime talven alkunakin. Ensin paukutetaan poskea että "Ei sitä lunta vielä sada kuukauteen!..." Ja seuraavana aamuna kun pitää mennä neljään töihin lähdetään taittamaan tuota 20 kilsan matkaa jo klo 3 aamulla kun pitää ne perkeleen nappulat sorvata sinne Vagelin alle.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 12.10.2010 13:18

Hakkikset sorvattu eilen alle. Tosin näyttäisi olevan jo 6 vuotta vanhat, mutta eiköhän ne vielä talven alla mene...

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

ViestiKirjoittaja A-j-P » 12.10.2010 13:41

Aamulla oli pikku ylläri, 15 cm lunta auton päällä prkl. Eihän siinä sitten auttanut kun ruuvata talvinakit alle.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 12.10.2010 14:36

Ei pääse yllättämään. Koko kesä vedelty kitkarenkailla ja about kuukausi sitten alle vaihtui uudet kitkat.

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 12.10.2010 15:19

Ainakin viikon ajattelin vielä suvikumeilla sinnitellä. Täksi päiväksi lupasivat P-Karjalaan lunta vaan ei ole kuulunut. Aamulla tuli hieman räntää.

Nelivetomiehet vaihtaa kesärenkaat pois aikaisintaan 1.12., eikös se niin mene? :)

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 12.10.2010 15:21

tämä nelivetomies luisuu kylmä hiki puskien autotallin luiskaa alas joskus joulukuun vaihteessa, kuten joka talvi :)

eikai, työpaikka on kävelymatkan päässä joten lumi ei auheuta sen suurempaa hätää, eli renkaat voi onneksi vaihdella vasta kun on pakko.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 12.10.2010 16:03

vaan niinhän se yleensä ottaen menee, että mitä nuorempi kuski niin sitä myöhemmin ne talvirenkaat alle vaihdetaan. Koska "minähän en mitään talvirenkaita vielä vaihda. kun mä olen maailman paras kuski" tai sitten toinen vaihtoehto on, että auto on niin lussu paska ettei se sudi kuin lumella (kesärenkailla). Muutama paska housuun-tilanne muuttaa sitten sen kovimmankin lippispään mielipiteen. Kun tulee sitten vanhemmaksi ja ajokokemusta on kertynyt, eikä ole enää tarvetta muille näyttää kui se kippo menee sivuluisussa tulee ne talvirenkaatkin ajoissa vaihdettua....... tai sitten on sellainen auto mikä jaksaa mennä poikittain vaikka kuivalla asfaltilla :)

Mima
-
Viestit: 74
Liittynyt: 12.10.2009 23:37

ViestiKirjoittaja Mima » 12.10.2010 16:45

Tänään tuli talvirenkaat vaihdettua alle. Aamulla huomasi että kyllä se talvi tekee tuloaa vaikkei lunta vielä ole pahemmin tullut.
Tänne P-karjalaan lunta tosiaan lupailivat tälle päivää muttei tuota ole näkynyt. Aurinkoa sitäkin enemmän.

vw_golf: Ei kannata yleistää. terv. 21-vuotias kuljettaja.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 12.10.2010 17:20

Jos huomenna vaihtaisi kitkat alle. Turhaa sitä on kikkailla kesärenkailla pidempään kuin on turvallista.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 12.10.2010 17:28

Noin kuukauden päästä ajattelin vaihdella talvigummia alle, aina pääsee vaikka mankilla kulkemaan jossei auto(t) meinaa pysyä tiellä :D Onneks noita rotteloita riittää.

Qubik
-
Viestit: 66
Liittynyt: 14.8.2010 11:02

ViestiKirjoittaja Qubik » 12.10.2010 18:17

No kitkat viellä laittaisin, mutta vähää outo on katso miten jengi ruuva nastoja alle-eteläsuomessa!!! Töissä siirän kaikki rengastyöt mikä koskee allelaittoa, ens viikolle... toistaiseksi. Jos irtovanteille pitäisi laitta, sitten tottakai laitan. Toi paniikki on kuitenkin typerää. täällä etelässä kun vaikka lumet päässee yllätämään vaikka yön yli, niin julkkisilläkin pääsee mihin vaan. Turha se on jonottaa tunti tolkulla rengasliikkeen pihassa. rengasrumba ei kestä ylensä enemmän kun vajaan viikon verran.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 12.10.2010 18:45

tuskin siellä eteläsuomessakaan autoilijoilla on 3t setit renkaita? Mieluummin sitä vaihtaa ne renkaat hieman etuseen, kuin sitten väkisin räntäsateessa armottoman vitutuksen saattelemana... nastatkin.

Qubik
-
Viestit: 66
Liittynyt: 14.8.2010 11:02

ViestiKirjoittaja Qubik » 12.10.2010 18:51

Joo kyllä tä sillen menee, ja tuulilasimyyjät tykkää...

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 12.10.2010 19:06

Ihan yhtälailla ne nastat lentelee talvella, pakkoko siinä puskurissa on roikkua?

Niiranen
-
Viestit: 233
Liittynyt: 15.10.2004 22:20

ViestiKirjoittaja Niiranen » 12.10.2010 19:21

Talvirenkaat on vielä kaupan hyllyllä minun tapauksessa. Maassa on reilu 10 cm lunta, että kai se pitää kohta alkaa suuntaamaan rengasliikkeeseen. Kyllä tuo nelikko hyvin menee tuolla lumessa kesärenkaillakin, mutta ei kannata tietenkään hirmu kauaa leikkiä kesärenkailla. Jarruttaessa kun ei paljon nelikko auta...

Mandeprkl
-
Viestit: 567
Liittynyt: 29.10.2008 20:23

ViestiKirjoittaja Mandeprkl » 12.10.2010 19:49

Vanteita odotellaan vasta matkahuoltoon. Sen jälkeen odotellaan renkaita... Eiköhän nuo ennen joulua saa alle...

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 12.10.2010 23:06

mie en oo vielä ymmärtäny miten nuo nastat muka lentelee irti renkaista ja vielä niin huonolla tuurilla että takanaolijan tuulilasiin. en oo kuullu nastojen ropinaa n.200km/h nopeuksissa niin miten sit muka normaali maantie vauheissa tämä onnistuu? ai niin ja kyseisestä autosta millä tuli otettua nuo nopeudet niin taisi olla kuiten talven jälkeen kaikki nastat tallella.

eli eiköhän ne ole kivet mitkä ne tuulilasit oikeasti rikkoo. itsellä kyllä kesällä menny tuulilasi rikki. ehkä se oli nastarenkaiden vika :)

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 13.10.2010 7:15

Toissaehtoona jo nakkasin talvipyörät emännän autoon ja työportteriinkin kun se läks käymään Äkäslompolossa. Ja olipa vain eilenaamulla ainakin 65-tie mukavasti mustassa jäässä, olipa sielä jo Kurun ja Viljakkalan välis yksi bemari penkalla rasvausasennossa...

Perjantaiksi tänne luvattu 20cm lunta, mutta aattelin kun ei Passatissa ole kun alle puolet siitä maavaraa niin turha kai siihen on vielä talvikumeja laittaa...

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 13.10.2010 13:09

^^ Hmm... jaa. Mun Nokialaisista lähti kyllä kaikki nastat viime talven jäljiltä. Ei tainnut jäädä kuin 5 kantaa jäljelle kaikkiin neljään renkaaseen yhteensä. Alle laitettaessa oli sentään vielä yli puolet tallella. No, olihan ne nyt jo aikansa eläneet muutenkin, mutta niin ne on monessa muussakin autossa. En usko että ne nyt ilmaan haihtui talven aikana, vaan ehkä jopa mahdollisesti muutama napsahtanut takanatulijan kuonoon.

Pitäisikin jaksaa jossain vaiheessa hakea uudet gummit, jos vaikka vaihtaisi kitkoihin :D

Paanu
-
Viestit: 215
Liittynyt: 13.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Paanu » 13.10.2010 17:20

Villi arvaus on että ne kitkarenkaat rikkoo enemmän laseja kuin nastat. Niissä on enempi vielä lamelleja, joiden väleihin menevät kivet sieltä lentelevät niihin tuulilaseihin.

Mr.RedEye
-
Viestit: 330
Liittynyt: 29.9.2005 23:42

ViestiKirjoittaja Mr.RedEye » 13.10.2010 18:36

kulkineessa pyörivät alla jo toista kuukautta nastarenkaat joista ne vähät nastat poistettu..
elikä lähempänä kitkarenkasta kai sitten.näillä mennään ainakin alkuun. eipä tolla 1.3 litrasella hoppu oo muutenkaan..

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 13.10.2010 22:26

vaan niinhän se yleensä ottaen menee, että mitä nuorempi kuski niin sitä myöhemmin ne talvirenkaat alle vaihdetaan. Koska "minähän en mitään talvirenkaita vielä vaihda. kun mä olen maailman paras kuski" tai sitten toinen vaihtoehto on, että auto on niin lussu paska ettei se sudi kuin lumella (kesärenkailla). Muutama paska housuun-tilanne muuttaa sitten sen kovimmankin lippispään mielipiteen. Kun tulee sitten vanhemmaksi ja ajokokemusta on kertynyt, eikä ole enää tarvetta muille näyttää kui se kippo menee sivuluisussa tulee ne talvirenkaatkin ajoissa vaihdettua....... tai sitten on sellainen auto mikä jaksaa mennä poikittain vaikka kuivalla asfaltilla :)



EI jumankauta että oot fiksu kaveri. Taitaa itelläs olla aika nuori ikä? Ihan uskomatonta kirjoituksen tasoa, suoli24 vois olla sulle parempi paikka kirjotella.

20w ja kaks viikkoa olleet talvirenkaat alla, ihmettelen työmaalla miten vanhemmat ihmiset ei tajua noita gumeja vaihtaa ajallaan.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 13.10.2010 22:38

kuulluu pian, siis nastat :D ohan nuo itelläkin vielä vaihtamatta, oiskai tuota jo aihetta, nimin. toissa aamuna skrabattiin ikkunoita...

diffas
-
Viestit: 875
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 13.10.2010 22:42

Ihan uskomatonta kirjoituksen tasoa, suoli24 vois olla sulle parempi paikka kirjotella.


Voisitte molemmat mennä hiomaan kirjotusasuja em. foorumeille. ;)

Hape
-
Viestit: 180
Liittynyt: 30.9.2009 2:43

ViestiKirjoittaja Hape » 14.10.2010 1:10

Oli miten oli, mää olen vain ja ainoastaan kiitollinen, ettei tartte olla kehilllä sähläämässä juuri tähän aikaan vuodesta. :)

jsahlman
-
Viestit: 832
Liittynyt: 23.7.2003 15:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsahlman » 14.10.2010 9:49

Kyllä nyt täytyy myöntää että talvi yllätti. Pihalla lunta ja autoissa kesärenkaat alla. Moottoripyörökin on lumen peitossa. No joskus käy näin :D

Miqwe
-
Viestit: 21
Liittynyt: 29.12.2009 19:16

ViestiKirjoittaja Miqwe » 14.10.2010 11:20

Eipä ole talvi ikinä yllättänyt, aina se tulee ja siihen kyllä osaa varatua.

Talvitassut on jo alla.

Afnpazzatti
-
Viestit: 15
Liittynyt: 19.10.2007 8:14

ViestiKirjoittaja Afnpazzatti » 14.10.2010 12:27

Käykääpä tutustumassa "asiantuntevaan" talvirengaskeskusteluun ;)

http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=77244

Taistelu talven valinnoista käy melkoisen kiivaana. Ei tule talvi yllätyksenä tuolla riitelyllä ja vittuilulla.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 14.10.2010 13:02

En ressaa. Loppukuussa meinasin vasta vaihtaa kulkinetta. Jos tulee lunta, tulkoot. Ei ole ns. pakko ajaa, ja jos yllättää, ajetaan sitten kelin mukaan.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 14.10.2010 13:36

Ei ole bemarilla ajaminen helppoa kun talvirenkaistakin pitää jauhaa 200 sivun verran :D

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 14.10.2010 14:18

Ei ole vielä talvinakkeja alla, ja lisää lunta toivon :)

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 14.10.2010 19:02

Tuolla jatkefoorumilla on niin itseriittoista porukkaa että ei oo pahemmasta väliä. Uhoa ja vittuilua enemmän kuin tietoa ja ymmärrystä. Lainaus bimmerifoorumilta;

Omien talviajokokemusten mukaan saksankitkat on ihan loistava valinta. 90% ajasta tiet millä ajan on kuivaa tai märkää asvalttia ja on suorastaan typeryyttä vaarantaa oma ja muiden turvallisuus jollain suomikitkoilla tai peräti nastarenkailla mitkä on saksakitkoihin verrattuna paskoja ajettevuudeltaan ääritilanteissa, heikkoja jarrutuksissa ja kehnoja mukavuudeltaan.

Ei tuolle voi kun nauraa ja toivoa ettei tule vastaan tien päällä.

^eipä se neliveto ole mikään onni ja autuus jos pirssi päättää lähteä penkalle. Tänään illalla satuin paikalle kun jamppa oli nelikkoportterilla penkalla ja auto viittä vaille kyljellään, tien puoleiset renkaat oli ilmassa. Suosiolla vaan ne talvirenkaat alle jos keli sitä vaatii.

T1mo
-
Viestit: 156
Liittynyt: 6.4.2007 19:22

ViestiKirjoittaja T1mo » 14.10.2010 20:19

Vähän tuo pääsi yllättämään ja jouduin suhailemaan 5-10cm lumihangessa suvikumeilla n. 70km. Olihan tuo liukasta ja keskittyä sai, mutta turvallisesti selvittiin perille ja saatiin tuoreet nastakumit alle. Kaksi autoa tuli nähtyä ojassa ja molemmat vielä suoralla tieosuudella. Ensimmäinen henkilöautoa hankasalmen kohdilla ja rekka petäjävedellä.
Ihan mielellään sitä vaihtaa talvirenkaat alle kun tulee ajettua 200km siivu pari kertaa viikossa niin ei pääse niitä ylläreitä tulemaan.

''Nelikolla pääsee vaan pidemmälle sinne pellolle'' :D

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 14.10.2010 20:23

Itseni yllätti jälleen kuinka pieni lumisade lisää kylän amispemarien tehoja moninsataa kertaisiksi.

Miksei lumi vaikuta mun Golfiin samoin?

Mandeprkl
-
Viestit: 567
Liittynyt: 29.10.2008 20:23

ViestiKirjoittaja Mandeprkl » 14.10.2010 20:52

Ei amisgolffien tehot lisäänny edes jäällä... :P

Jupe B
-
Viestit: 201
Liittynyt: 25.11.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Jupe B » 14.10.2010 21:51

Oli parin tunnin päässä, että talvi ois "yllättäny"... Olin myyntiautolla duunissa ja alla slicksit kesärenkaat. Melkosessa räntä/lumisateessa tultiin kotiin. Perheen omissa koslissa on kyllä jo talvirenkaat alla. Saa nähä millon ton myyntivehkeen saa vietyy hallille renkaanvaihtoon... Eli suomeks, millon noi lumet sulaa.

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 15.10.2010 5:24

Eli suomeks, millon noi lumet sulaa.


Tossa huhtikuussa ne on yleensä lähteny etelässä =)
Eilen ei ollut päivällä kiirettä vaihtaa mutta kasin jälkeen illalla muksut huutaa että: Iskä,iskä lunta sataa! Onneks menin vielä illalla vaihtamaan ku lunta näemmä sen verran tullu mitä huonona talvina ollu.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 15.10.2010 14:40

Sik. Itse kanssa ajan ennemmin saksankitkoilla kuin suomalaisilla juurikin edellämainituista syistä, toki riippuu hieman autosta. Nastat ei tahdo oikein noissa käyttiksissä pysyä paikallaan minun ajolla, ja pehmeät kitkat on vähän turhan löysät eikä nopeusluokkakaan ole kaksinen. Mutta jokainen tavallaan, ja sillä tyylillä mikä itselleen parhaiten sopii :)

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 15.10.2010 20:35

Miksei lumi vaikuta mun Golfiin samoin?

Etuveto. :D :D

Eipä yllättänyt talvi tänäkään vuonna, toisessa Mersussa on Bridgestonen nastat alla ja toisessa välikelin renkaat - Misukan kitkat. :)

Tuota Luisupulveria saisi vain tulla lisää. :)

Rikunaattori
-
Viestit: 36
Liittynyt: 9.9.2009 9:08

ViestiKirjoittaja Rikunaattori » 15.10.2010 21:22

Jepa jepa. Tänään sitten koitti se aamu... Kello soitti 4:50 ja läksin aamu-kuselle ihan normaalein askelin. Piti oikeen pysähtyä keittiön ikkunasta kattelemaan kun räntää tulee vaakatasossa ja Paskatin katolla 5 senttiä sohjoa.. "No voihan *tähän TOSI monta rumaa sanaa* sentää..." Silti läksin vielä kikkailemaan töihin. Ajelin kyllä kiltisti rajotusten mukaan tossa 60km/h alueella. Siinä missä siis normaalisti ajetaan suorat kauheella kiireellä min 80km/h muiden Matti-Myöhästen kanssa. Ja nythän tuo snööri a.k.a lumi, on jo sulanu kokonaan pois.

Hape
-
Viestit: 180
Liittynyt: 30.9.2009 2:43

ViestiKirjoittaja Hape » 15.10.2010 22:10

Tampereellakin jotain rakeita ja räntää koitti ripotella, muttei noilla ny vielä tartte nastoja alle laittaa. Enemmän meikäläistä ihmetyttää tuo suuri hoppu vaihtaa talvinakkeja alle, ja sitten niillä kuitenkin painetaan ihan kesäkelin malliin.

Järki päässä ja maltti kaasujalassa.

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 16.10.2010 13:52

Nastat ei tahdo oikein noissa käyttiksissä pysyä paikallaan minun ajolla


vika lienee renkaissa tai ajotyylissä?

diffas
-
Viestit: 875
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 16.10.2010 14:02

Mul vähä sama oire ku p0weril. Ei noi nastat pysy näis vajaavetosissa oikein. Suurin osa talvesta tulee kuitenkin ajettua asfaltilla, jossa nasta pitää huonosti ja sutii kovin herkästi kun kaasua koskee hieman voimakkaammin. :)

Kitkat tuntuis toimivan paljon paremmin keskimäärin joka alueella.

opapopa
-
Viestit: 567
Liittynyt: 1.7.2007 17:02

ViestiKirjoittaja opapopa » 17.10.2010 0:46

Yhellä tutulla oli ässä uusirenkaat alla viimetalvena wrx impretsassa ja sano että yks nasta oli lähteny pois. Ja se käy ajamassa "rallia" kaikilla pikkuteillä.

SuperDIeseli
-
Viestit: 13
Liittynyt: 20.6.2010 7:37

ViestiKirjoittaja SuperDIeseli » 17.10.2010 9:35

Pohjois-Savossa vilautti talvea sen verran että talvikumien vaihtamiseksi meni. Mutta eipähän karkaa SDI käsistä, ainakaan kiihdytyksissä. Tässä vehkeessä muuten nastat pysyy jostain syystä varsin hyvin kiinni renkaissa..

Timotei_
-
Viestit: 291
Liittynyt: 19.5.2009 23:15

ViestiKirjoittaja Timotei_ » 17.10.2010 14:55

Kuka täälä puhui niistä kitkoihin tarttuvista kivistä jotka olisivat pahempia kuin lentävät nastat...?
Siis mitä? Kyllä ne on aina olleet ainakin meillä, nimenomaan nastat jotka ovat ikävän pyöreän ruven tuulilasiin jättäneet...Harvemmin se taitaa kivi niin suuri olla että loven jättää...? Vai en sitten tiedä minkälaisia nyrkkejä teillä päin renkaisiin tarttuu.....:D

Ei yllättäny talvi ei, talvigummit oli alla hyvissä ajoin.(sattuneesta syystä! )
Ja eipä tuota lunta tässä keskustassa oikein paljon vielä ole vaikka tuos perämettillä jo "hiihdetään" takapihoilla...;)
Eilen oli ensimmäisiä kertoja melko jäinen tienpinta.

Siitä nuoren kuskin luottamuksesta. Riippunee myös pitkälti onko korttinsa ajanut kesällä vai talvella ja kuinka paljon on järkeä päässä.
Itse voin kokemuksestakin sanoa että ajoin kortin talvella, seuraavana talvena ensilumen tullessa halusin ihan tarkoituksella käydä kokeilemassa "huonohkojen" talvirenkaitteni pitoa tulevan varalle. ensimmäinen liukas mutka ihan ihan hivenen ronskimpi kokeilu ja totesin kuinka auto toimii luistaen likelle rotvallin reunaa, tämän jälkeen tiesin mikä varovaisuus omalla autolla kannattaa ottaa sellaisella kelillä mutkaan ja risteyksiin. Tuossa autossa kun ei mitään nykyajan apuvälineitä ollut. :)

diffas
-
Viestit: 875
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 17.10.2010 15:54

Kitkat oli alla pari päivää ja nyt on taas kesäkumit alla. :)

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 17.10.2010 16:01

en kyllä parin viikon lämpökauden takia ala vaihtamaan, keväälläkin moni rullaa vielä kesäkuunalussa nastoilla...

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 17.10.2010 16:07

Sik. Itse kanssa ajan ennemmin saksankitkoilla kuin suomalaisilla juurikin edellämainituista syistä, toki riippuu hieman autosta. Nastat ei tahdo oikein noissa käyttiksissä pysyä paikallaan minun ajolla, ja pehmeät kitkat on vähän turhan löysät eikä nopeusluokkakaan ole kaksinen. Mutta jokainen tavallaan, ja sillä tyylillä mikä itselleen parhaiten sopii :)


ihan oikeasti mitä sillä nopeusluokalla on mitään merkitystä suomessa? kuiten suurin osa talvesta ajetaan 80km/h rajotuksilla tosin on myös 100km/h alueita. ja taas muistetaan että suomessa talvi on jonku verran erinlainen kuin saksassa ja luntakin saattaa olla vähän enemmän. kuiten noita saksankitkoja ei oo suunniteltu oikeaan talveen

diffas
-
Viestit: 875
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 17.10.2010 18:49

en kyllä parin viikon lämpökauden takia ala vaihtamaan, keväälläkin moni rullaa vielä kesäkuunalussa nastoilla...
Joo no tää oliki lähinnä, kun sai uudet vanteet ja gummit niin piti päästä heti testaa milt näyttää. :)

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 17.10.2010 22:38

vika lienee renkaissa tai ajotyylissä?

Tuossa viimesimmässä, kyllä siinä nastoilla kipunat lentelisi :D

Puntaroinu tuossa joko Hankook w440 saksankitkoja vs. Nokia RSi. Nokialainen pitäisi vähän paremmin mutta sen runko on todella löysä ja nopeusluokka vain 170:n asti, onhan se vallan ikävää jos pitää esim. saksanreissulla rajoittaa nopeus vain tuohon jos sattuu tilannetta päälle, että vehkeet kulkis mutta renkailla ei uskalla ajaa.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 18.10.2010 8:09

Tänä aamuna mielenkiintoinen keli: +3.5 lämmintä, lämmin etelän puoleinen tuulenhenki ja tienpinnat ihan jäässä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 24.10.2010 19:32

Puntaroinu tuossa joko Hankook w440 saksankitkoja vs. Nokia RSi. Nokialainen pitäisi vähän paremmin mutta sen runko on todella löysä ja nopeusluokka vain 170:n asti, onhan se vallan ikävää jos pitää esim. saksanreissulla rajoittaa nopeus vain tuohon jos sattuu tilannetta päälle, että vehkeet kulkis mutta renkailla ei uskalla ajaa.
Miten olisi esim. T-nopeusluokan "oikeat" kitkat, kuten Goodyear Ice+ tai Conti VC5 ? Etenkin Goodyearin jämäkkyyttä on testeissä kiitelty.

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 20.11.2010 2:03

Joo... mun puolesta voit veivata sinne "baanalle" vaikka ne loppuunajetut kesänakit, veikkaan että superdiiselistä loppuu kulku ennen tuota.. Tuolla renkaiden nopeusluokituksella ei suomessa ole mitään merkitystä, 100km/h max. Mitä tuohon "löysyyteen" tulee, asia korjaantuu rengaspaineita lisäämällä. Niillä "saksankitkoilla" ei tee suomen talvessa yhtään mitään. Jos olet erimieltä asiasta, se voidaan todentaa tulevana talvena jääradalla, laitat vaan privaviestiä niin kerron paikan niin voidaan sopia ajankohdasta.

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 20.11.2010 9:53

Mulla oli saksankitkat yhtenä vuonna joulukuulle asti. Sen jälkeen oli pakko mennä ostamaan oikeat talvirenkaat, oli sen verran monta läheltä-piti -tilannetta.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 20.11.2010 11:32

Mulla oli saksankitkat yhtenä vuonna joulukuulle asti. Sen jälkeen oli pakko mennä ostamaan oikeat talvirenkaat, oli sen verran monta läheltä-piti -tilannetta.


Taitaa olla nyt jostain muustakin kiinni kun pelkästään niistä renkaista, jos tulee läheltä piti-tilanteita... Mutta oli miten meni, parissa ex-autossa tullut "hyvänä" yllätyksenä tuliaisena myös ganzjahresreifenit, jotka ei tosiaan tänne Suomen talveen sovellu. Kun tiesi millä ajoi, osasi ottaa ajamisen sen verran varman päälle, ettei mitään tilanteita tullut. Tosin kummastakin yksilöstä talvirenkaat vaihtui viikon sisään... ei niillä tosiaan mukava ole ajaa.

Ja ei, ei yllättänyt talvi etelän miestä tälläkään kertaa. Aika monen muun kuulemma kyllä :]

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 20.11.2010 13:14

Mulla oli saksankitkat yhtenä vuonna joulukuulle asti.

Kannattaa hommata kunnon kesärenkaat, eikä kikkailla jollain saksankitkoilla.
talvirenkaat vaihtui viikon sisään.

Torstaina meni prätkä talviseisontaan ja muillekkin muistutukseksi, että jos ei ole talvirenkaita tarkoitus vaihtaa hyvissä ajoin, niin 10 päivää kesäkautta jäljellä, eli ensiviikon lopulle on hyvä varata aikaa ja vahaillla kesävanteet varastointikuntoon!

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 20.11.2010 23:59

^Siis ne renkaat oli alla vain marraskuulta jolukuulle...

Taitaa olla nyt jostain muustakin kiinni kun pelkästään niistä renkaista, jos tulee läheltä piti-tilanteita...

Vaikka miten varovaisesti ajaa ja ennakoi, niin valitettavasti muiden tielläliikkujien toimintaan ei silläkään voi vaikuttaa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 26.11.2010 12:47

Pisti kyllä hieman hymyilyttää naamakirjassa mutta tottahan tämä on ainakin lehtien juttujen perusteella:
Nyt pitää varautua kriisiapuun Suomessa, pohjois-suomalaisia pyydetään keräämään avustuspaketteja eteläsuomeen. Paketit tulisivat sisältää villasukkia ja lumilapioita koska etelässä on ennustettu pakkasen laskevan jopa -10 asteeseen ja luntakin voi olla luvassa vielä useita senttejä. KOPIOI TÄMÄ SEINÄLLESI, HÄTÄ ON SUURI!

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 26.11.2010 12:50

^Kyllä se on karu totuus: elohopea on laskenut jo -13 aseteen tuntumaan ja luntakin on maassa. Taitaa talvirenkaat vaihtua ensiviikolla lumisessa pakkassäässä :(

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 26.11.2010 14:38

Pistäkkö Sebastian mulle yhden lumilapion tulemaan hätäapuna. Pitäs tuo Corrado kaivaa tuolta penkan takaa jossain vaiheessa ylös. Villasukkia multa jo löytyykin, joten niitä ei tarvitse lähettää... :)

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 26.11.2010 17:41

Miten olisi esim. T-nopeusluokan "oikeat" kitkat, kuten Goodyear Ice+ tai Conti VC5 ? Etenkin Goodyearin jämäkkyyttä on testeissä kiitelty.


Ovat vaan liian kalliit omaan käyttööni kun tahtovat kuitenkin kulua aika paljon yhdessä talvessa, varmasti kuitenkin loistavat renkaat. Päädyin noihin W440 Hankookkeihin ja oikein tyytyväinen olen, kovin samantuntuinen rengas Nankang SV1:n kanssa äkkisiltään. Nankang tosin ehkä jopa aavistuksen parempi, joskin muistikuvat on jo parin vuoden takaa niin tarkalleen ei voi muistaa.

jiisalo
-
Viestit: 45
Liittynyt: 24.10.2007 19:03

ViestiKirjoittaja jiisalo » 26.11.2010 21:29

Tänne pk- seudulle vois joku lähettää talvillaatuista dieseliä. Näkyi tänään olevan tien pientareilla autoa hätävilkut päällä, ja kaikkien persauksessa D-kirjaimen sisältävä rimpsu.

wb
-
Viestit: 174
Liittynyt: 27.7.2003 10:46

ViestiKirjoittaja wb » 26.11.2010 21:48

Eiköhän kaikilla asemilla ole talvilaatua mittareissa.Nykyään kun nuo dieselit on niin pihejä kulutukseltaan ,niin saattaa kestää kauankin ennenkuin on kesälaadut ajettu tankista pois.
Omassakin kulkineessa puolitankkia kesälaatua ja varmaan pari viikkoa menee ,ennenkuin on aika tankata.
Kannnattaa myös huomioida, että jos lyö puoleen tankkiin kesälaatua talvilaatua täyteen, ei pakkaskestävyys nouse juuri lainkaan.
Viimeksi muokannut wb, 29.11.2010 22:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 26.11.2010 22:11

Vaikka miten varovaisesti ajaa ja ennakoi, niin valitettavasti muiden tielläliikkujien toimintaan ei silläkään voi vaikuttaa.


Totta :) Enhän sanonutkaan, että olisi ollut susta kiinni yksistään :]

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 26.11.2010 23:30

Pohjanmaalla on vasta välilaatua pumpuissa...toivottavasti kovat pakkaset ei yllätä.

Heikki J.
admin
Viestit: 8313
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 26.11.2010 23:50

Työkaverilla oli tänään V6 TDI A6 ensin nykinyt, sitten sammunut. Ei meinannut jaksaa lähteä käyntiin. Lopulta kuitenkin lähti ja pääsi kotiin. Oisko siihenkin syynä turhan kesäiset litkut. Muisteli tankanneensa joskus kuun alussa, omasta mielestään välilaatua. Mitäs tuo välilaatu kestää pakkasta?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 27.11.2010 0:11

Ns. välilaatu taitaa kestää pakkasta sen -15´C
e: ja jos kesälaadun sekaan tankattiin, niin sekoitus ei sitäkään

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 27.11.2010 9:29

Niin ja muistelen lukeneeni että jos puoli tankkia on sitä välilaatua joka kestää -15 ja puoli tankkia sitä talvilaatua joka kestää -34 niin sekotettuna kestäisi vain -17. Eli tankit mahdollisimman tyhjäksi ja talvilaatua täyteen...
Ei nyt kauheen pahasti pakkaset pannu kun vaan yks traktori ja yks traktorikaivuri hyyty pihaan =). Tosin webastot ja eberit ei tainnu pelata missää vehkeessä missä oli välilaatua tankissa kun pakkanen meni toiselle kymmenelle...


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa