"Yllättikö" talvi??
Valvoja: ffp jäsenet
Vittu, kuten tuossa jo vähän aikaa sitten mainitsin niin talvi yllätti ja liukastuessa pohjeluu hajosi leikkaus kuntoon. No juuri kun se on ruuvattu kasaan ja on siinä kunnossa että jo vähän kärsii kävellä niin nyt sitten kepeillä klenkatessa liukastuin uudelleen ja nyt on sitten "terveenkin" jalan nilkasta nivelsiteet paskana... ette muuten usko niin liikkuminenkin voi olla joskus melko hankalaa...
Ensi talveksi taidan ostaa piikkarit...
Ensi talveksi taidan ostaa piikkarit...
-
- -
- Viestit: 141
- Liittynyt: 24.7.2007 0:08
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
Olihan muuten perhanan liukas keli eilen Helsingissä. Kävin emännän hakemassa Länsisatamasta, niin ei päässyt nelikollakaan sutimatta valoista kun länsiväylälle rupesin suunnistamaan. Samaten se kurvi siitä Ruoholahdesta länkkärille oli aivan peilijäässä, hyvä että kaistalla pysyi vaikka liukkauden olin jo todennut valoissa ja tulin mutkaan todella varovasti.
Alla kuitenkin torsen-peli syksyllä ostetuilla Michelinin X-Ice nastoilla. Ei ollut lähellekään noin liukasta missään kehä I ulkopuolella, missä ajelin. Ei ihme että siellä on niitä kolareita tullut, ihmettelin otsikoita lehdessä kun ei tuolla Nurmijärven suunnalla ollut oikeastaan yhtään liukasta, oikeastaan aika hyvä ajokeli.
Alla kuitenkin torsen-peli syksyllä ostetuilla Michelinin X-Ice nastoilla. Ei ollut lähellekään noin liukasta missään kehä I ulkopuolella, missä ajelin. Ei ihme että siellä on niitä kolareita tullut, ihmettelin otsikoita lehdessä kun ei tuolla Nurmijärven suunnalla ollut oikeastaan yhtään liukasta, oikeastaan aika hyvä ajokeli.
Tottahan toki, mulla ainakin on tapana pitää kytkin aina pohjassa startatessa oli kone mikä hyvänsä (poislukien automaatit), ei sitä tule erikseen edes mietittyä. Säästänee myös starttia lämpimälläkin kelillä kun on vähemmän hitausmomenttia pyöritettävänä.oliskohan noilla kovilla pakkasilla hyötyä, jos kytkinpoljin pohjassa starttais?
<- Nykyisessä autossa tuo onkin lähes pakollinen toimenpide kun pakki on aina parkissa päällä ;)
Eipä ole talvi vielä haitannut, normaalia mukavan valoisaa ja kuivaa talvikeliä pitelee. Sääennusteen mukaan samaa on luvassa myös huomisaamuksi.
Kolmen auton peräänajo tukki liikennettä
Tiistai 2.2.2010 klo 19.34
Oulun Pohjantiellä tapahtui Iskon liittymän kohdalla tiistai-iltapäivällä kolmen henkilöauton peräänajo
Useita loukkaantui
Oulussa neljän auton ketjukolari
Keskiviikko 3.2.2010 klo 21.15
Useita ihmisiä loukkaantui Oulun Limingantullissa sattuneessa kolarissa keskiviikkona.
Eikö ne siellä pohjoisessa osaa!? :P
Tai sitten ne on niitä poronhoitajia jotka siellä kehäteiden sisäpuolellakin törmäilee muihin.
Ainoa mikä on talvessa oikeastaan yllättänyt on se, että nastarenkaissa ei juurikaan ole enää nastoja. No, rullailkoon nyt vielä muutaman viikon noilla, kun ajokilometrit on muutenkin pirun vähissä. Yllättävän hyvin sitä pärjää ilmankin kun hiukan seuraa mitä tapahtuu ja jättää riittävät välit edelläajavaan. Toivotaan ettei tarvi mäkilähtöä tehdä ennen kuin tiet jo alkaa kuivua, tosin ei se mäkilähtö herkkua ollut runsailla nastoilla varustetulla tölkilläkään :/
Ainoa mikä on talvessa oikeastaan yllättänyt on se, että nastarenkaissa ei juurikaan ole enää nastoja. No, rullailkoon nyt vielä muutaman viikon noilla, kun ajokilometrit on muutenkin pirun vähissä. Yllättävän hyvin sitä pärjää ilmankin kun hiukan seuraa mitä tapahtuu ja jättää riittävät välit edelläajavaan. Toivotaan ettei tarvi mäkilähtöä tehdä ennen kuin tiet jo alkaa kuivua, tosin ei se mäkilähtö herkkua ollut runsailla nastoilla varustetulla tölkilläkään :/
-
- -
- Viestit: 205
- Liittynyt: 22.1.2010 3:19
Nyt on taas se aika vuodesta, jolloin talvi saattaa jotkut yllättää. Tänään vaihtu Bridgestonen Noranza 2:t alle, kun napapiirillä tuli isoja, vetisiä lumihiutaleita reippaammin. Vieläpä kun tietää, että aikaisin aamulla töihin lähtiessä voi olla ihan mitä vain tien pinnassa mustasta jäästä lumeen, niin tulipa laitettua.
Muistakaa tekin mieluummin aikaisin kuin myöhään... Ja parempi myöhään kuin ei milloinkaan! :)
Muistakaa tekin mieluummin aikaisin kuin myöhään... Ja parempi myöhään kuin ei milloinkaan! :)
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
-
- -
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19.5.2006 23:45
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 9.9.2009 9:08
Eiköhän tässä mennä ihan samalla menetelmällä ku viime talven alkunakin. Ensin paukutetaan poskea että "Ei sitä lunta vielä sada kuukauteen!..." Ja seuraavana aamuna kun pitää mennä neljään töihin lähdetään taittamaan tuota 20 kilsan matkaa jo klo 3 aamulla kun pitää ne perkeleen nappulat sorvata sinne Vagelin alle.
vaan niinhän se yleensä ottaen menee, että mitä nuorempi kuski niin sitä myöhemmin ne talvirenkaat alle vaihdetaan. Koska "minähän en mitään talvirenkaita vielä vaihda. kun mä olen maailman paras kuski" tai sitten toinen vaihtoehto on, että auto on niin lussu paska ettei se sudi kuin lumella (kesärenkailla). Muutama paska housuun-tilanne muuttaa sitten sen kovimmankin lippispään mielipiteen. Kun tulee sitten vanhemmaksi ja ajokokemusta on kertynyt, eikä ole enää tarvetta muille näyttää kui se kippo menee sivuluisussa tulee ne talvirenkaatkin ajoissa vaihdettua....... tai sitten on sellainen auto mikä jaksaa mennä poikittain vaikka kuivalla asfaltilla :)
No kitkat viellä laittaisin, mutta vähää outo on katso miten jengi ruuva nastoja alle-eteläsuomessa!!! Töissä siirän kaikki rengastyöt mikä koskee allelaittoa, ens viikolle... toistaiseksi. Jos irtovanteille pitäisi laitta, sitten tottakai laitan. Toi paniikki on kuitenkin typerää. täällä etelässä kun vaikka lumet päässee yllätämään vaikka yön yli, niin julkkisilläkin pääsee mihin vaan. Turha se on jonottaa tunti tolkulla rengasliikkeen pihassa. rengasrumba ei kestä ylensä enemmän kun vajaan viikon verran.
Talvirenkaat on vielä kaupan hyllyllä minun tapauksessa. Maassa on reilu 10 cm lunta, että kai se pitää kohta alkaa suuntaamaan rengasliikkeeseen. Kyllä tuo nelikko hyvin menee tuolla lumessa kesärenkaillakin, mutta ei kannata tietenkään hirmu kauaa leikkiä kesärenkailla. Jarruttaessa kun ei paljon nelikko auta...
mie en oo vielä ymmärtäny miten nuo nastat muka lentelee irti renkaista ja vielä niin huonolla tuurilla että takanaolijan tuulilasiin. en oo kuullu nastojen ropinaa n.200km/h nopeuksissa niin miten sit muka normaali maantie vauheissa tämä onnistuu? ai niin ja kyseisestä autosta millä tuli otettua nuo nopeudet niin taisi olla kuiten talven jälkeen kaikki nastat tallella.
eli eiköhän ne ole kivet mitkä ne tuulilasit oikeasti rikkoo. itsellä kyllä kesällä menny tuulilasi rikki. ehkä se oli nastarenkaiden vika :)
eli eiköhän ne ole kivet mitkä ne tuulilasit oikeasti rikkoo. itsellä kyllä kesällä menny tuulilasi rikki. ehkä se oli nastarenkaiden vika :)
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Toissaehtoona jo nakkasin talvipyörät emännän autoon ja työportteriinkin kun se läks käymään Äkäslompolossa. Ja olipa vain eilenaamulla ainakin 65-tie mukavasti mustassa jäässä, olipa sielä jo Kurun ja Viljakkalan välis yksi bemari penkalla rasvausasennossa...
Perjantaiksi tänne luvattu 20cm lunta, mutta aattelin kun ei Passatissa ole kun alle puolet siitä maavaraa niin turha kai siihen on vielä talvikumeja laittaa...
Perjantaiksi tänne luvattu 20cm lunta, mutta aattelin kun ei Passatissa ole kun alle puolet siitä maavaraa niin turha kai siihen on vielä talvikumeja laittaa...
^^ Hmm... jaa. Mun Nokialaisista lähti kyllä kaikki nastat viime talven jäljiltä. Ei tainnut jäädä kuin 5 kantaa jäljelle kaikkiin neljään renkaaseen yhteensä. Alle laitettaessa oli sentään vielä yli puolet tallella. No, olihan ne nyt jo aikansa eläneet muutenkin, mutta niin ne on monessa muussakin autossa. En usko että ne nyt ilmaan haihtui talven aikana, vaan ehkä jopa mahdollisesti muutama napsahtanut takanatulijan kuonoon.
Pitäisikin jaksaa jossain vaiheessa hakea uudet gummit, jos vaikka vaihtaisi kitkoihin :D
Pitäisikin jaksaa jossain vaiheessa hakea uudet gummit, jos vaikka vaihtaisi kitkoihin :D
vaan niinhän se yleensä ottaen menee, että mitä nuorempi kuski niin sitä myöhemmin ne talvirenkaat alle vaihdetaan. Koska "minähän en mitään talvirenkaita vielä vaihda. kun mä olen maailman paras kuski" tai sitten toinen vaihtoehto on, että auto on niin lussu paska ettei se sudi kuin lumella (kesärenkailla). Muutama paska housuun-tilanne muuttaa sitten sen kovimmankin lippispään mielipiteen. Kun tulee sitten vanhemmaksi ja ajokokemusta on kertynyt, eikä ole enää tarvetta muille näyttää kui se kippo menee sivuluisussa tulee ne talvirenkaatkin ajoissa vaihdettua....... tai sitten on sellainen auto mikä jaksaa mennä poikittain vaikka kuivalla asfaltilla :)
EI jumankauta että oot fiksu kaveri. Taitaa itelläs olla aika nuori ikä? Ihan uskomatonta kirjoituksen tasoa, suoli24 vois olla sulle parempi paikka kirjotella.
20w ja kaks viikkoa olleet talvirenkaat alla, ihmettelen työmaalla miten vanhemmat ihmiset ei tajua noita gumeja vaihtaa ajallaan.
-
- -
- Viestit: 15
- Liittynyt: 19.10.2007 8:14
Käykääpä tutustumassa "asiantuntevaan" talvirengaskeskusteluun ;)
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=77244
Taistelu talven valinnoista käy melkoisen kiivaana. Ei tule talvi yllätyksenä tuolla riitelyllä ja vittuilulla.
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=77244
Taistelu talven valinnoista käy melkoisen kiivaana. Ei tule talvi yllätyksenä tuolla riitelyllä ja vittuilulla.
Tuolla jatkefoorumilla on niin itseriittoista porukkaa että ei oo pahemmasta väliä. Uhoa ja vittuilua enemmän kuin tietoa ja ymmärrystä. Lainaus bimmerifoorumilta;
Ei tuolle voi kun nauraa ja toivoa ettei tule vastaan tien päällä.
^eipä se neliveto ole mikään onni ja autuus jos pirssi päättää lähteä penkalle. Tänään illalla satuin paikalle kun jamppa oli nelikkoportterilla penkalla ja auto viittä vaille kyljellään, tien puoleiset renkaat oli ilmassa. Suosiolla vaan ne talvirenkaat alle jos keli sitä vaatii.
Omien talviajokokemusten mukaan saksankitkat on ihan loistava valinta. 90% ajasta tiet millä ajan on kuivaa tai märkää asvalttia ja on suorastaan typeryyttä vaarantaa oma ja muiden turvallisuus jollain suomikitkoilla tai peräti nastarenkailla mitkä on saksakitkoihin verrattuna paskoja ajettevuudeltaan ääritilanteissa, heikkoja jarrutuksissa ja kehnoja mukavuudeltaan.
Ei tuolle voi kun nauraa ja toivoa ettei tule vastaan tien päällä.
^eipä se neliveto ole mikään onni ja autuus jos pirssi päättää lähteä penkalle. Tänään illalla satuin paikalle kun jamppa oli nelikkoportterilla penkalla ja auto viittä vaille kyljellään, tien puoleiset renkaat oli ilmassa. Suosiolla vaan ne talvirenkaat alle jos keli sitä vaatii.
Vähän tuo pääsi yllättämään ja jouduin suhailemaan 5-10cm lumihangessa suvikumeilla n. 70km. Olihan tuo liukasta ja keskittyä sai, mutta turvallisesti selvittiin perille ja saatiin tuoreet nastakumit alle. Kaksi autoa tuli nähtyä ojassa ja molemmat vielä suoralla tieosuudella. Ensimmäinen henkilöautoa hankasalmen kohdilla ja rekka petäjävedellä.
Ihan mielellään sitä vaihtaa talvirenkaat alle kun tulee ajettua 200km siivu pari kertaa viikossa niin ei pääse niitä ylläreitä tulemaan.
''Nelikolla pääsee vaan pidemmälle sinne pellolle'' :D
Ihan mielellään sitä vaihtaa talvirenkaat alle kun tulee ajettua 200km siivu pari kertaa viikossa niin ei pääse niitä ylläreitä tulemaan.
''Nelikolla pääsee vaan pidemmälle sinne pellolle'' :D
Oli parin tunnin päässä, että talvi ois "yllättäny"... Olin myyntiautolla duunissa ja alla slicksit kesärenkaat. Melkosessa räntä/lumisateessa tultiin kotiin. Perheen omissa koslissa on kyllä jo talvirenkaat alla. Saa nähä millon ton myyntivehkeen saa vietyy hallille renkaanvaihtoon... Eli suomeks, millon noi lumet sulaa.
Sik. Itse kanssa ajan ennemmin saksankitkoilla kuin suomalaisilla juurikin edellämainituista syistä, toki riippuu hieman autosta. Nastat ei tahdo oikein noissa käyttiksissä pysyä paikallaan minun ajolla, ja pehmeät kitkat on vähän turhan löysät eikä nopeusluokkakaan ole kaksinen. Mutta jokainen tavallaan, ja sillä tyylillä mikä itselleen parhaiten sopii :)
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 9.9.2009 9:08
Jepa jepa. Tänään sitten koitti se aamu... Kello soitti 4:50 ja läksin aamu-kuselle ihan normaalein askelin. Piti oikeen pysähtyä keittiön ikkunasta kattelemaan kun räntää tulee vaakatasossa ja Paskatin katolla 5 senttiä sohjoa.. "No voihan *tähän TOSI monta rumaa sanaa* sentää..." Silti läksin vielä kikkailemaan töihin. Ajelin kyllä kiltisti rajotusten mukaan tossa 60km/h alueella. Siinä missä siis normaalisti ajetaan suorat kauheella kiireellä min 80km/h muiden Matti-Myöhästen kanssa. Ja nythän tuo snööri a.k.a lumi, on jo sulanu kokonaan pois.
-
- -
- Viestit: 13
- Liittynyt: 20.6.2010 7:37
Kuka täälä puhui niistä kitkoihin tarttuvista kivistä jotka olisivat pahempia kuin lentävät nastat...?
Siis mitä? Kyllä ne on aina olleet ainakin meillä, nimenomaan nastat jotka ovat ikävän pyöreän ruven tuulilasiin jättäneet...Harvemmin se taitaa kivi niin suuri olla että loven jättää...? Vai en sitten tiedä minkälaisia nyrkkejä teillä päin renkaisiin tarttuu.....:D
Ei yllättäny talvi ei, talvigummit oli alla hyvissä ajoin.(sattuneesta syystä! )
Ja eipä tuota lunta tässä keskustassa oikein paljon vielä ole vaikka tuos perämettillä jo "hiihdetään" takapihoilla...;)
Eilen oli ensimmäisiä kertoja melko jäinen tienpinta.
Siitä nuoren kuskin luottamuksesta. Riippunee myös pitkälti onko korttinsa ajanut kesällä vai talvella ja kuinka paljon on järkeä päässä.
Itse voin kokemuksestakin sanoa että ajoin kortin talvella, seuraavana talvena ensilumen tullessa halusin ihan tarkoituksella käydä kokeilemassa "huonohkojen" talvirenkaitteni pitoa tulevan varalle. ensimmäinen liukas mutka ihan ihan hivenen ronskimpi kokeilu ja totesin kuinka auto toimii luistaen likelle rotvallin reunaa, tämän jälkeen tiesin mikä varovaisuus omalla autolla kannattaa ottaa sellaisella kelillä mutkaan ja risteyksiin. Tuossa autossa kun ei mitään nykyajan apuvälineitä ollut. :)
Siis mitä? Kyllä ne on aina olleet ainakin meillä, nimenomaan nastat jotka ovat ikävän pyöreän ruven tuulilasiin jättäneet...Harvemmin se taitaa kivi niin suuri olla että loven jättää...? Vai en sitten tiedä minkälaisia nyrkkejä teillä päin renkaisiin tarttuu.....:D
Ei yllättäny talvi ei, talvigummit oli alla hyvissä ajoin.(sattuneesta syystä! )
Ja eipä tuota lunta tässä keskustassa oikein paljon vielä ole vaikka tuos perämettillä jo "hiihdetään" takapihoilla...;)
Eilen oli ensimmäisiä kertoja melko jäinen tienpinta.
Siitä nuoren kuskin luottamuksesta. Riippunee myös pitkälti onko korttinsa ajanut kesällä vai talvella ja kuinka paljon on järkeä päässä.
Itse voin kokemuksestakin sanoa että ajoin kortin talvella, seuraavana talvena ensilumen tullessa halusin ihan tarkoituksella käydä kokeilemassa "huonohkojen" talvirenkaitteni pitoa tulevan varalle. ensimmäinen liukas mutka ihan ihan hivenen ronskimpi kokeilu ja totesin kuinka auto toimii luistaen likelle rotvallin reunaa, tämän jälkeen tiesin mikä varovaisuus omalla autolla kannattaa ottaa sellaisella kelillä mutkaan ja risteyksiin. Tuossa autossa kun ei mitään nykyajan apuvälineitä ollut. :)
Sik. Itse kanssa ajan ennemmin saksankitkoilla kuin suomalaisilla juurikin edellämainituista syistä, toki riippuu hieman autosta. Nastat ei tahdo oikein noissa käyttiksissä pysyä paikallaan minun ajolla, ja pehmeät kitkat on vähän turhan löysät eikä nopeusluokkakaan ole kaksinen. Mutta jokainen tavallaan, ja sillä tyylillä mikä itselleen parhaiten sopii :)
ihan oikeasti mitä sillä nopeusluokalla on mitään merkitystä suomessa? kuiten suurin osa talvesta ajetaan 80km/h rajotuksilla tosin on myös 100km/h alueita. ja taas muistetaan että suomessa talvi on jonku verran erinlainen kuin saksassa ja luntakin saattaa olla vähän enemmän. kuiten noita saksankitkoja ei oo suunniteltu oikeaan talveen
vika lienee renkaissa tai ajotyylissä?
Tuossa viimesimmässä, kyllä siinä nastoilla kipunat lentelisi :D
Puntaroinu tuossa joko Hankook w440 saksankitkoja vs. Nokia RSi. Nokialainen pitäisi vähän paremmin mutta sen runko on todella löysä ja nopeusluokka vain 170:n asti, onhan se vallan ikävää jos pitää esim. saksanreissulla rajoittaa nopeus vain tuohon jos sattuu tilannetta päälle, että vehkeet kulkis mutta renkailla ei uskalla ajaa.
Miten olisi esim. T-nopeusluokan "oikeat" kitkat, kuten Goodyear Ice+ tai Conti VC5 ? Etenkin Goodyearin jämäkkyyttä on testeissä kiitelty.Puntaroinu tuossa joko Hankook w440 saksankitkoja vs. Nokia RSi. Nokialainen pitäisi vähän paremmin mutta sen runko on todella löysä ja nopeusluokka vain 170:n asti, onhan se vallan ikävää jos pitää esim. saksanreissulla rajoittaa nopeus vain tuohon jos sattuu tilannetta päälle, että vehkeet kulkis mutta renkailla ei uskalla ajaa.
Joo... mun puolesta voit veivata sinne "baanalle" vaikka ne loppuunajetut kesänakit, veikkaan että superdiiselistä loppuu kulku ennen tuota.. Tuolla renkaiden nopeusluokituksella ei suomessa ole mitään merkitystä, 100km/h max. Mitä tuohon "löysyyteen" tulee, asia korjaantuu rengaspaineita lisäämällä. Niillä "saksankitkoilla" ei tee suomen talvessa yhtään mitään. Jos olet erimieltä asiasta, se voidaan todentaa tulevana talvena jääradalla, laitat vaan privaviestiä niin kerron paikan niin voidaan sopia ajankohdasta.
Mulla oli saksankitkat yhtenä vuonna joulukuulle asti. Sen jälkeen oli pakko mennä ostamaan oikeat talvirenkaat, oli sen verran monta läheltä-piti -tilannetta.
Taitaa olla nyt jostain muustakin kiinni kun pelkästään niistä renkaista, jos tulee läheltä piti-tilanteita... Mutta oli miten meni, parissa ex-autossa tullut "hyvänä" yllätyksenä tuliaisena myös ganzjahresreifenit, jotka ei tosiaan tänne Suomen talveen sovellu. Kun tiesi millä ajoi, osasi ottaa ajamisen sen verran varman päälle, ettei mitään tilanteita tullut. Tosin kummastakin yksilöstä talvirenkaat vaihtui viikon sisään... ei niillä tosiaan mukava ole ajaa.
Ja ei, ei yllättänyt talvi etelän miestä tälläkään kertaa. Aika monen muun kuulemma kyllä :]
Mulla oli saksankitkat yhtenä vuonna joulukuulle asti.
Kannattaa hommata kunnon kesärenkaat, eikä kikkailla jollain saksankitkoilla.
talvirenkaat vaihtui viikon sisään.
Torstaina meni prätkä talviseisontaan ja muillekkin muistutukseksi, että jos ei ole talvirenkaita tarkoitus vaihtaa hyvissä ajoin, niin 10 päivää kesäkautta jäljellä, eli ensiviikon lopulle on hyvä varata aikaa ja vahaillla kesävanteet varastointikuntoon!
Pisti kyllä hieman hymyilyttää naamakirjassa mutta tottahan tämä on ainakin lehtien juttujen perusteella:
Nyt pitää varautua kriisiapuun Suomessa, pohjois-suomalaisia pyydetään keräämään avustuspaketteja eteläsuomeen. Paketit tulisivat sisältää villasukkia ja lumilapioita koska etelässä on ennustettu pakkasen laskevan jopa -10 asteeseen ja luntakin voi olla luvassa vielä useita senttejä. KOPIOI TÄMÄ SEINÄLLESI, HÄTÄ ON SUURI!
Miten olisi esim. T-nopeusluokan "oikeat" kitkat, kuten Goodyear Ice+ tai Conti VC5 ? Etenkin Goodyearin jämäkkyyttä on testeissä kiitelty.
Ovat vaan liian kalliit omaan käyttööni kun tahtovat kuitenkin kulua aika paljon yhdessä talvessa, varmasti kuitenkin loistavat renkaat. Päädyin noihin W440 Hankookkeihin ja oikein tyytyväinen olen, kovin samantuntuinen rengas Nankang SV1:n kanssa äkkisiltään. Nankang tosin ehkä jopa aavistuksen parempi, joskin muistikuvat on jo parin vuoden takaa niin tarkalleen ei voi muistaa.
Eiköhän kaikilla asemilla ole talvilaatua mittareissa.Nykyään kun nuo dieselit on niin pihejä kulutukseltaan ,niin saattaa kestää kauankin ennenkuin on kesälaadut ajettu tankista pois.
Omassakin kulkineessa puolitankkia kesälaatua ja varmaan pari viikkoa menee ,ennenkuin on aika tankata.
Kannnattaa myös huomioida, että jos lyö puoleen tankkiin kesälaatua talvilaatua täyteen, ei pakkaskestävyys nouse juuri lainkaan.
Omassakin kulkineessa puolitankkia kesälaatua ja varmaan pari viikkoa menee ,ennenkuin on aika tankata.
Kannnattaa myös huomioida, että jos lyö puoleen tankkiin kesälaatua talvilaatua täyteen, ei pakkaskestävyys nouse juuri lainkaan.
Viimeksi muokannut wb, 29.11.2010 22:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Niin ja muistelen lukeneeni että jos puoli tankkia on sitä välilaatua joka kestää -15 ja puoli tankkia sitä talvilaatua joka kestää -34 niin sekotettuna kestäisi vain -17. Eli tankit mahdollisimman tyhjäksi ja talvilaatua täyteen...
Ei nyt kauheen pahasti pakkaset pannu kun vaan yks traktori ja yks traktorikaivuri hyyty pihaan =). Tosin webastot ja eberit ei tainnu pelata missää vehkeessä missä oli välilaatua tankissa kun pakkanen meni toiselle kymmenelle...
Ei nyt kauheen pahasti pakkaset pannu kun vaan yks traktori ja yks traktorikaivuri hyyty pihaan =). Tosin webastot ja eberit ei tainnu pelata missää vehkeessä missä oli välilaatua tankissa kun pakkanen meni toiselle kymmenelle...
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa