Ongelma alkoi viime viikonloppuna, kun huomasin että ajaessa kuuluu pärinää konehuoneesta. Eilen hetkellisen kulutuksen mittari alkoi näyttämään 2-3 litraa normaalia suurempia kulutuslukemia tasakaasulla ja kiihdytyksissä tuon saa helposti näyttämään 30-35 litran lukemia (normaalisti miltei mahdoton saada paljoa yli 20 vaikka kuinka vedättäisi). Maantielläkään tasakaasulla (~80 km/h nopeus) ei kaasua tarvitse kuin hieman hipaista lisää niin lukema hypähtää kerralla 10-15 L/100km. Normaalisti lukeman nousu hillitympää.
Pärinä kuuluu melko tarkkaan 2000 r/min paikkeilla, niin ajossa vedätettäessä ja paikallaan ollessa, joskin se oli taasen vaimeampi eilen illalla
Vag-com näytti MAF arvoiksi maksimissaan 1050 mg/R ja ahtopaineet liikkui noin 1000-2500 välillä. Vikakoodeja ei ainakaan Engine osiosta löytynyt.
Kone vakio ALH ajettu n. 270 tkm, -vm. 01.
Mistä lähteä vikaa hakemaan? Onko MAF maksimi arvo liian alhainen (muistelen lukeneeni että pitäisi olla 1400+ kun kaasu auki). Kuinkas N75 anturin vian voi todeta?
Kasvanut kulutus, pärinää konehuoneesta
Valvoja: ffp jäsenet
Kasvanut kulutus, pärinää konehuoneesta
Viimeksi muokannut Jaxz, 28.4.2008 10:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sama vika täällä. tosin tuota kulutuspuolta ei voi suoralta kädeltä sanoa kun ei oo ajotietokonetta mutta sanoisin että vajaalla litralla on noussut keskikulutus eikä lähdekkään ihan niinku entisvanhaan. Oon aatellu että jos huuhtois N75:ttä bräkleenillä (jarrujen puhdistusaine) ja jos se ei auta niin sitten varmaan maf uusiksi... kaikki lämmöt on vag-comilla katottuna ok paitsi imuilman lämpö joka näyttää pakkasen puolellakin jotain ~25 - 35 astetta plussaa.
Ootko tarkistanu imuputken ennen suodatinta? Onkos sulla siellä se verkko hässäkkä välissä? Jos se on tukossa niin siinä on sellainen läppä minkä kautta saa otettua ilmaa niin jos se pitää ääntä? Tää ny oli villi veikkaus mut kannattaa tutkia.. Itellä oli -00 Golfissa ihan tukossa tuo "sihti" ja on akun kohdilla imuputkessa..
Maf anturi on nyt vaiihdettu, N75 purettu ja puhdisteltu. N75 toimii, koska jos sen piuha on irti menee ohjausyksikkö ilmeisesti limp modeen, koska veto loppuu n. 2000 rpm:n jälkeen miltei kokonaan. Veto palautuu kun piuha on kiinni.
Vikaa ei siis vielä ole löytynyt.
Tasakaasulla kulutus on nyt kuitenkin miltei normaalia. Ainoastaan kaasutettaessa hiemankin lisää kulutusmittari hyppää liian suuriin lukemiin.
Vikaa ei siis vielä ole löytynyt.
Tasakaasulla kulutus on nyt kuitenkin miltei normaalia. Ainoastaan kaasutettaessa hiemankin lisää kulutusmittari hyppää liian suuriin lukemiin.
Seuraava vikakoodi löytyi eilen:
01039 - Coolant Temperature Sensor 30-10 - Open or Short to B+ - Intermittent
Tuo ei vaikuttane alkuperäiseen vikaan(?), mutta selittänee sen, kun koneen lämpömittari menee toisinaan nollille ja yhtäkkiä palautuu taas normaaliin 90 °C. Missä tuo anturi (G2) sijaitsee?
01039 - Coolant Temperature Sensor 30-10 - Open or Short to B+ - Intermittent
Tuo ei vaikuttane alkuperäiseen vikaan(?), mutta selittänee sen, kun koneen lämpömittari menee toisinaan nollille ja yhtäkkiä palautuu taas normaaliin 90 °C. Missä tuo anturi (G2) sijaitsee?
Tilanne päivitys:
Todellinen kulutus (tankkaa ja laske periaatteella) ei ole varmastikaan normaalia suurempi. 5.7 l/100 km oli kulutus noin tankillisella, mutta tuohon tankilliseen sisältyy aikapaljon testailua ja tyhjäkäyntiä sekä raskaan peräkärryn vetoa epätasaisessa maastossa.
Puhdistelin imusarjan koneesta. Imusarja oli kyllä paksussa karstassa (noin 5mm kaikissa seinämissä). Samalla tukin tuon ominaisuuden aiheuttajan eli egr:n. Vaikuttaako tuo heikentävästi päästömittauksiin kuinka paljon?
Käytin myös suuttimet irti ja puhdistelin ne. Tyhjäkäynti muuttui ainankin melkolailla tasaisemman oloiseksi.
Ilmeisesti siis todellinen kulutus ei ole noussut. Ainoastaan hetkellisen kulutuksen mittarissa on jotain häikkää. Tuo arvo tullee suoraan ECU:lta? Auttaisikohan vikaan Ecun uudelleen ohjelmointi? Mitä tuommoinen toimenpide maksaa?
Todellinen kulutus (tankkaa ja laske periaatteella) ei ole varmastikaan normaalia suurempi. 5.7 l/100 km oli kulutus noin tankillisella, mutta tuohon tankilliseen sisältyy aikapaljon testailua ja tyhjäkäyntiä sekä raskaan peräkärryn vetoa epätasaisessa maastossa.
Puhdistelin imusarjan koneesta. Imusarja oli kyllä paksussa karstassa (noin 5mm kaikissa seinämissä). Samalla tukin tuon ominaisuuden aiheuttajan eli egr:n. Vaikuttaako tuo heikentävästi päästömittauksiin kuinka paljon?
Käytin myös suuttimet irti ja puhdistelin ne. Tyhjäkäynti muuttui ainankin melkolailla tasaisemman oloiseksi.
Ilmeisesti siis todellinen kulutus ei ole noussut. Ainoastaan hetkellisen kulutuksen mittarissa on jotain häikkää. Tuo arvo tullee suoraan ECU:lta? Auttaisikohan vikaan Ecun uudelleen ohjelmointi? Mitä tuommoinen toimenpide maksaa?
EGR:n poisto ei vaikuta katsastuksessa mitattaviin päästöihin, sillä dieseleistähän mitataan vain savutus ja EGR:n tarkoitus on laskea NOX, eli typenoksidipäästöjä. EGR säästää auton eliniän aikana ehkä yhden puun laskemalla palamislämpötilaa ja sitä myötä NOX-päästöjä.
Hetkellistä kulutusmittaria voi muistaakseni säätää VAG-COM:lla tietyn prosenttiarvon suuntaan tai toiseen.
Hetkellistä kulutusmittaria voi muistaakseni säätää VAG-COM:lla tietyn prosenttiarvon suuntaan tai toiseen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa