VW Polo C Classic -84 1.3l ongelmat??

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

mgrz
-
Viestit: 111
Liittynyt: 3.3.2005 14:40

VW Polo C Classic -84 1.3l ongelmat??

ViestiKirjoittaja mgrz » 10.4.2008 19:50

Elikkäs ostin pari päivää sitten heräteostoksena tuollaisen polosen. Eipä siinä mitään ongelmia testiajossa tietysti ilmaantunut, mutta heti kun lähdin autoa kotiin päin ajelemaan niin...

- Öljynpaine valo syttyi palamaan
- Auto sammuu aina mm. valoihin seisauttaessa

Lisäsin poloon puoli litraa öljyä ja nyt sitä on tikun max. asti ja silti öjyvalo palaa aina huom. välillä.. Varsinkin kun kiihdyttää vauhtia yli 100km/h se paloi ainakin aamulla lähes jatkuvasti ja tuntui aivan kuin välillä vähän tökkäisi ajossa.. Mutta illalla kun tulin töistä kotiin valo paloi vain kerran hetkellisesti eikä mitään tökkimistä tapahtunut. Mikähän voisi olla vikana ja ratkaisu tähän?

Sitten toinen probleema elikkäs luulin ratkaisun olevan selkeä, että väännän vaan tyhjäkäyntiä isommalle ja vika korjaantuu ja niinhän se korjaantuikin hetkeksi.. Mutta kun rupesin enemmän tutkimaan auton ominaisuuksia, painoin tyhjäkäynnillä kaasun pari kertaa aivan pohjaan asti ja päästin irti niin ongelma tuli takaisin eli ei kärsi päästää kaasulta ajossa yhtään irti muuten auto sammuu. Lähtee kyllä käyntiin aivan loistavasti avaimestakin, mutta ei vaan pysy käynnissä.

Rupeen kyllä parin päivän sisällä tutkimaan imuvuotoja sun muita, mutta näin alustavasti olisi mukava tietää jos jollakin on ollut samanmoisia ongelmia ja ehdotuksia mistä ongelmaa voi lähteä selvittelemään. Kitoos!

mgrz
-
Viestit: 111
Liittynyt: 3.3.2005 14:40

ViestiKirjoittaja mgrz » 14.4.2008 21:41

Okei, jotakin on tutkiskeltu mutta selvyyttä ei täysin tullut... Kaiken pahan lisäksi tankkasin ekaa kertaa tankin täyteen ja kaasarille menevä bensaletku puhkesi ja ennenku huomasin oli valunu varmaan 15l pellolle ;( Tuohon on nimittäin 1kk sitten vaihdettu uusi tankki kiittelin kyllä entistä omistajaa kun huomasin että eihän se ollu perhana laittanut edes kaikkia klemmareita kiinni noihin bensaletkuihin auton alle!! Mutta sain letkut vaihdettua sentään jo..

Elikkäs vaihdoin öljynpaineanturin uuteen ja nyt on ongelma että kylmällä koneella öljynpainevalo välkkyy nopeaan tahtiin kuten edellisellä se vain paloi jatkuvasti ja huusi hirveällä äänellä. Öljynpainevalo sammuu kun kone on lämmennyt ja auto on pysähdyksissä, mutta jos hipaiseekin kaasuun niin se rupeaa välkkymään. Mikähän mättää?

Vaihdoin kai edes oikean anturin? Kun koneessa oli kaksi samanlaista anturia toinen vaan vaalean ruskea ja toinen musta. Vaaleanruskea ihan koneen keskellä ja tämä musta minkä vaihdoin virranjakajan puolella. Ainakin kun otin siitä mustasta piuhan irti öljynpainevalo sammui.. Mikäs se toinen anturi on jos tämä musta on öljynpaine, vedenpaine?

Sitten sammumisongelma: Vaihdoin kaikki alipaineletkuhässäkät mitä nyt kaasarista löysin ja säädin uudelleen tyhjäkäyntiä oikein reippaasti isommalle siitä ruuvista. Toimi hyvin ehkä 5min ja kun kone lämpeni tyhjäkäynti hävisi täysin nolliin eikä pysy ilman pintakaasua käynnissä.. Mitäs seuraavaks vois yrittää?

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 15.4.2008 15:36

Oletko kokeillut kaasarin alla olevan kumilaipan kunnon? Heiluttele kaasaria koneen käydessä, jos vaikuttaa käyntiin niin kumilaippa vaihtoon. Onkos tässä "automaattiryyppy", voisiko se jotenkin jumittaa/jäädä päälle?

Ilmeisesti siellä on öljynpaineet kohdillaan kun autolla voi ajaa pitkiäkin aikoja, eli vika on antureissa/johdotuksissa. Musta ja ruskea ovat molemmat öljynpaine-antureita, toisessa on alempi paineraja (oisko 0,25bar) ja mustassa korkeampi 1,4bar. Öljynpaineet yleensä laskee koneen lämmettyä, joten ei ihan normaalilta kuullosta valon sammuminen koneen lämmettyä. Tarkista koneen maadoituskaapelit ja anturien johdotus+vaihda se vaaleanruskeakin anturi.

mgrz
-
Viestit: 111
Liittynyt: 3.3.2005 14:40

ViestiKirjoittaja mgrz » 15.4.2008 18:41

Kokeilin heiluttaa kaasaria koneen käydessä eikä tuntunut vaikuttavan mihinkään käyntiin.. Ilimeisesti tässä on automaattiryyppy ei ainakaan mitään vipuja oo ohjaamossa :P Elikkäs jos se kenkkuilee niin joku palikka varmaan pitäis pierburgista pistää vaihtoon...?

Tjoo oon ajellu autolla töihin ja takas n. 40km/päivä nytten kolmena päivänä eikä oo tielle jättänyt.. Vaihdoin myös tuon vasemman puoleisen öljynpaineanturin elikkäs

Polo RUSKEA 75--94 (alapaineanturi). . . . . . . . . . . . 37-0008 <- tämän vaihdoin. Ei se edellinen ollut kyllä ruskeaa nähnytkään olisko vain kulunut? Ennemminkin valkoinen/kellertävä, mutta ei ainakaan motonetin luettelossa ole muita alapaineantureita kuin toi ruskea onko niitä olemassa muunlaisia?

No joka tapauksessa tästähän se sitten riemastu nyt öljynpainevalo vilkkuu koko ajan ja myös piippaa koko ajan sekä kylmällä että lämpimällä koneella. Ja mikä kummallisinta kun otan kummastakin anturista niihin tulevat johdot irti niin valo vilkkuu edelleenkin ja pitää ääntä mites tämmönen mahdollista??

En vielä kerennyt katsomaan maadoituskaapeleita enkä johdotuksia, mutta niiden tarkastusta odotellessa onko mitään ideaa miksi öljynpainevalo huutaa vaikka piuhat edes ole kiinni :P ?

Jori
-
Viestit: 249
Liittynyt: 29.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Jori » 16.4.2008 10:06

Olisko mittariston piirilevyssä jotain rikki. Jostain väärästä paikasta se valon / summerin virtapiiri kytkeytyy edelleen, vaikka anturit on poissa pelistä. Entä kuinka toimii kun virrat on päällä mutta kone sammuksissa?

Moottori siis pysyy tyhjäkäynnillä kylmänä..
Vähän ehkä kaukaa haettua, mutta onko siellä magneettiventtiili kaasarissa? Etsi se johto ja kytke virta päälle ja irroittele magneettiventtiilin sähköliitintä? Naksuuko?
Sen venttiilin pitäs saada virtaa kun auto on käynnissä ja katketa kun virta-avain käännetään nollille. Se pitäisi estää jälkikäynti ja jos ei toimi niin voi estää tyhjäkäynnin.

mgrz
-
Viestit: 111
Liittynyt: 3.3.2005 14:40

ViestiKirjoittaja mgrz » 16.4.2008 10:29

Tjoo ihmettelin ajankanssa tuota öljyvalo-ongelmaa.. Ja vikahan selvisi joku entinen omistaja oli törkännyt antureihin menevät piuhat väärinpäin &) Mutta jotain vikaa oli myös antureissa sillä öljynpaine valo paloi alkuun vain satunnaisesti ja kun vaihdoin kummatkin anturit se rupesi huutamaan koko ajan. En kyllä siltikään ymmärrä miksi se paloi vaikka piuhat ei edes kiinni.. Tosiaan kun johdot oli väärinpäin se toimi silleen että kun virrat oli päällä valo ei palanut, mutta heti kun käynnisti valo rupesi vilkkumaan ja kun painoi kaasun pohjaan rupesi vielä kuulumaan kauhea spiikkerin tapainen piipitys :D btw ongelma tuntuis olevan nyt poissa.

Pitääpä kattoo löytäsinkö tuollaista magneettiventtiiliä, mutta nyt on testissä jos vika olisikin näin yksinkertainen että kosteutta tankissa.. Sillä välillä vähän ravistaa ajossa <- kosteus vois ehkä viitata siihen, mutta voiko se vaikuttaa niinkin härskisti että sammuu joka liikennevaloihin? No jokatapauksessa pistin tänä aamuna jäänestotököttiä vai mikä se nimeltään olikaan.. pari desiä bensan sekaan ja katsotaan mitä tapahtuu.

mgrz
-
Viestit: 111
Liittynyt: 3.3.2005 14:40

ViestiKirjoittaja mgrz » 17.4.2008 21:45

Tjoo eipä tuo jäänesto mitään vaikuta mihinkään.. Käytin kaasarin ihan kokonaan irti ja suihkuttelin päällisin puolin töhnät sun muut pois ja vaihdoin samalla kaasarin maadoitus piuhan. Kaasari oli malliltaan Pierburg 2E mutta en kyllä löytänyt tästä tuollaista magneettiventtiiliä mistään.. Voiko olla että sitä ei ole?

Hetken luulin kun pistin kaasarin takas kiinni ja testailin että vika hävisi, mutta ei.. kävin ajelemassa ja se palasi. Siis kylmällä koneella toimii kuin unelma, mutta n. 5min ajon jälkeen tyhjäkäynti häviää täysin ja auto sammuu jos ei paina kaasua. Auto tosiaan myös tökkii kovemmissa vauhdeissa (yli 100km/h) aika selvästi, mittarissakin näkee että hyppää selvästi 100km/h -> 90km/h -> 100km/h ja sen kyllä tunteekin.

Mitähän sitten seuraavaksi? Mistä näitä kaasarin ja imusarjan välisiä kumilaippoja kannattaa ostaa, mistä saa halvimmalla ja näissä on varmaankin laatuerojakin?

Jossakin oli mainintaa, että kannattaa kokeilla vaihtaa myös ilmanputsarista se palikka josta lähtee 2 alipaineletkua pystyykö tuolla oikeasti olemaan vaikutusta tollaiseen?

jyskä
-
Viestit: 4
Liittynyt: 20.4.2008 9:42

ViestiKirjoittaja jyskä » 20.4.2008 9:54

vm 92 1.3ruiskussa on semmoinen säiliö(huohotus?) jossa t-mallinen letkuviritys.
yks letkuista vanttiilikopan kanteen päälle. yks ilmanputsarinkoteloon jaa yks ilmeisesti kampikammioon? (isoin letku).

kyseisen säiliön täytyttyä puurolla eli mennessä tukkoon huohotus alkaa kulkea väärinpäin.
tällöin alkaa ilmetä öljynpaine ongelmia varsinkin lämpimällä koneella ja vedättäessä.

eli itselläsi oli kaasarikone onkohan siinä kyseistä "säiliötä" t-malli letkuhässäkän kanssa?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa