Bensajärjestelmän tyhjennys (MK2 Gti)

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

Bensajärjestelmän tyhjennys (MK2 Gti)

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 6.4.2008 20:30

Starttailin tuossa kyseistä autoa ensimmäisen kerran käyntiin 3 vuoteen ja moottori kyllä hörähteli koko ajan ja välillä meinasi jäädäkkin käyntiin, mutta ei kuitenkaan käynyt kunnolla...ennen starttailua tankkasin tankkin 10L tuoretta bensaa, mutta tankin pohjalla taisi olla aika paljon vanhaa bensaakin kun bensamittari nousi tankkauksen jälkeen puoleen väliin...Eli luulenkin nyt, että auto ei sen takia lähde käyntiin, koska tankissa on niin paljon vanhaa (3v.) bensaa...miten tuosta autosta saa bensajärjestelmän tyhjennettyä kokonaan...?Mielessäni kävi sellainen ajatus, että onnistuuko jos ottaa vain määräjakajalta tuloletkun irti, virrat päälle ja kanisteri alle...?Eli auton oma bensapumppu pumppaisi järjestelmän tyhjäksi...vai mitenkä pitää menetellä...?

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 7.4.2008 8:36

No näillä nyt mennään kuitenkin, mietin vain, että miten saan nuo kaikki suutinputketkin tyhjäksi...?ei viitsisi kuitenkaan enää käyttää suuttimia pois paikaltaan kun oli niin V-mäinen homma viime kerralla...riittäisi varmaan kun käyttäisi putket määräjakajalta auki ja sitten kallistelisi kaikki bensat pois mitä vain valuu...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 7.4.2008 8:41

Itse varmistaisin, että tankin pohjalle vajonnut sedimentti ei lähde liikkeelle tankkia tyhjennettäessä. Itsellä on mennyt kaksi pa- pumppua K-Jetissä vuoden sisään, kun auto on seisonut talven ja keväällä auto on laitettu tulille. Sitten laitoin yhden lisäsuodattimen tankin ja pumpun väliin. Esim. Fortélla on oma aineensa puhdistukseen. klik

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 7.4.2008 12:25

Kyllä tosiaan kannattaa varmistua siitä ettei nuo paskat mene pumppujen läpi. Varmaan järkevin olis ottaa se siirtopumppu pois sitä kautta tyhjentää tankki.

Mutta pitäishän tuommoisella bensalla jo pyörähtää käyntiin. Mahdolliset vedet on jäänet suodattimeen.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 7.4.2008 12:54

Minkähänlainen homma tuosta kotterosta olisi käyttää tankki irti...?4 pannalla näky olevan kiinni...Jos ei aivan mahdoton homma, niin sittenhän tuo tankki olisi sama käyttää irti ja huuhdella uudella bensalla...

Varmaan järkevin olis ottaa se siirtopumppu pois sitä kautta tyhjentää tankki.


Mitäs tarkalleen ottaen tarkoitat tuolla...?eikös se siirtopumppu ole siellä tankissa...?Sen suodattimen ajattelin vaihtaa nyt joka tapauksessa kun tuon järjestelmän joutuu tyhjäämään kunnolla kuitenkin...Onko vaaraa että jos otan määräjakajalta nuo suuttimen letkut irti, että ne alkaisi vuotaan kun laitan ne takaisin...?Meinaan vaan kun siinähän ei ole tiivistimenä kun tavallan se yksi prikka...

Mutta pitäishän tuommoisella bensalla jo pyörähtää käyntiin.


En kyllä mitään muuta vikaa keksinyt, että miksi ei jää käymään kunnolla...kelkkahommissa jo yhden kesän yli seisonut bensa aiheuttaa päänvaivaa syksyllä...

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 7.4.2008 14:38

Jos ei pantojen pultit ole hirveän ruosteessa, niin tankki on suht helppo ottaa pois.
Niitä kupariprikkoja saa uusia eikä maksa paljon.
Jos kyseessä on k-jetti, kannattaa tarkistaa että määräjakajassa keskellä oleva tappi liikkuu kunnolla. Voitelee sitä vaikka 2-tahti öljyllä.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 7.4.2008 21:11

Niin jos ottaist sen siirtopumpun pois ja sitä kautta tyhjentäisit tankin. Pääsisit vähän helpomalla.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 7.4.2008 22:29

Mitenkäs toi siirtopumppu lähtee irti...?Onkos peräkontissa jokin "luukku", jonka kautta siihen pääsee käsiksi, vai...?

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 7.4.2008 23:40

On. Takakontin verhoilujen alta löytyy metallinen luukku, joka on kiinni kolmella ruuvilla. Se auki ja bensaletkut irti. Seuraavaks se kanisterin korkkia muistuttava rengas auki ja sitte vaan anturi/pumppuasetelma ujuttamalla pois tankista. Joutuu vähän käännellä, että se tulee ulos.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 8.4.2008 20:45

Nyt on sitten koko bensajärjestelmä suurinpiirtein tyhjennetty...ensin yritin irroittaa koko tankkia, mutta ruosteessahan ne pultit oli, enkä halunnu kuitenkaan katkaista niitä väkisin vääntämällä (sievästi yritin kyllä), niin ei muuta kun siirtopumppu tankista ylös ja pumpulla bensat tankista pois...sen jälkeen irroittelin koko bensapumppu/suodatin paketin ja huomenna suodatinkauppaan...väkisinkin jonkin verran bensaa valui kuitenkin ympäri tallia, niin nyt on sitten hieman pööpö olo kun päivän siellä pyörinyt...:)käytin myös suuttimien letkut määräjakajasta irti, mutta sieltä ei paljoa bensaa valunut...puhaltelin myös tulo ja paluuletkut tyhjäksi...ainut on nyt enään mihin tuota vanhaa bensaa on voinut jäädä, niin suuttimien putkiin ja määräjakajaan...kun en tuosta määräjakajastakaan mitään tyhjennysroppua löytänyt...:/luulisi, että nuinkin laajan puhdistusoperaation jälkeen auton pitäisi lähtä käymään, jos vika on ollut tosiaan polttoaineessa...?Voihan se kuitenkin olla, että starttauttaa vähän aikaa, että viimeisetkin vanhat bensat on ruiskutettu sylintereihin ennen kun uudet on joka paikassa...?oisko tuo niin ranttu...?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 8.4.2008 22:00

On siellä jotain muutakin vikaa. Tai sitten on vettä päässyt johonkin.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 8.4.2008 22:17

Joo no kokeillaan nyt kun saan uuden suodattimen ja pumpun takasin paikoilleen, että mitä se sanoo...mutta tuli tuossa mieleeni, että voisiko moottorin maadoituksella olla mitään vaikutusta tuohon käyntiin lähtöön...?Kun akku on nimittäin maadoitettu suoraan yhteen vaihdelaatikon pulteista, mutta moottoria ei ole maadoitettu mitenkään...eli pitäiskö tästä maadoituspisteestä vetää vielä auton runkoon maajohto...?

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 8.4.2008 22:40

Ei tarvitse koska moottori maadoittuu laatikon kautta :) Ainakin minulla on pelannut oivasti kun on laatikossa maadotuspiuha kiinni. Kait sulla kuitenki akku koriinkiin maadottuu?

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 8.4.2008 22:50

Akku ei maadoitu koriin ollenkaan vaan suoraan siihen vaihdelaatikkoon...valaiskaas tyhmää: miksi akku pitää koriinkin maadoittaa...?Tiedä, että tällainen on kyllä yleinen käytäntö (esim.samalla maajohdolla maadoitetaan akku ensin koriin ja sitten moottoriin)...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.4.2008 23:20

Jos ei muuten niin häiriöiden takia.

Ja onhan niitä kojetaulun sähköjä maadoitettu korissa olevaan rimaan siellä sähkötaulun nurkilla.

Kannattaisi ensin laittaa sähköt kuntoon ja murehtia sitten vasta.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 9.4.2008 7:52

Akkuhan on alunperin maadoitettu samalla kaapelilla koriin ja vaihdelaatikkoon. Kaapelissa on pissapojan säiliön takana liitin, joka on sitten pultilla kiinni korissa.

Teoriassahan laatikko ja kone eivät ole maadotetut koriin muuta kautta, koska paketti on kumityynyjen päällä. Jostain kauttahan se toki maita kuitenkin repii, oli se sitten vaikka vaihdekeppi tms. Ei hyvä, maadotukset kuntoon. :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa