Golffin 5v laatikko poiki

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

Golffin 5v laatikko poiki

ViestiKirjoittaja ahu » 23.3.2008 16:36

Otin tuossa kakkosen laatikon irti ja levy oli aika öljyinen. Koko kytkinkoppa oli sisältä öljyssä. Kuuluuko sen kytkinakselin sisällä oleva tappi tulla pois kokonaan reijästään? Ja kuuluuko siinä olla joku tiiviste, vuotaako se sieltä vai, ja miten saa korjattua? Miten sopiiko tohon 1,6 td-moottorin jatkeeksi 020-laatikkoon 210mm kytkin, kun nyt siellä oli 200 mm? Ja mitä muuta täytyy vaihtaa?
Viimeksi muokannut ahu, 29.5.2008 21:33. Yhteensä muokattu 8 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.3.2008 17:32

Tappi menee koko akselin läpi aina painelaakerille asti eikä sieltä tule öljyä.

Taitaa vuotaa stefa akselin juuresta.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 23.3.2008 18:40

Taitaa vuotaa stefa akselin juuresta.
Luultavimmin se pikkutiiviste kytkimen käyttötangon ympärillä vuotaa, tiivisteen saa merkkiliikkeestä ja samalla kannattaa uusia sen takana oleva metallinen holkki. Holkin (pituus ~10mm) saa nykäistyä ulos naputtemalla sitä jollain pienellä liukuvasaralla. Itse väänsin ~4mm tangosta pienen koukun ja naputtelin holkin sen avulla pois.

Samalla toki kannattaa uusia kytkinakselinkin ympärillä oleva, isompi tiiviste.

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

ViestiKirjoittaja ahu » 24.3.2008 18:51

Voisiko joku ystävällisesti katsoa etkasta varaosanumerotnoihin tiivistesiin ja holkkiin, ja vaikka laittaa tänne kuvan, ettäminäkin tyhmänä ymmärrän. Kytkimen käyttötanko SS en nyt ymmärrä, mitä tankoa tarkoitat?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 24.3.2008 20:12

Kytkimen käyttötanko SS en nyt ymmärrä, mitä tankoa tarkoitat?
Se tanko joka sieltä akselin sisästä tulee ulos käyttää kytkintä. Painelaakeri on tangon toisessa päässä (ulkopää) ja kytkin toisessa.

Osanumerot:
Pikkutiiviste akselin sisällä (14x4mm): 020 311 108 A
Holkki: 020 311 107 D
Kytkinakselin tiiviste (21,9x40x8mm): 020 311 113

E: Hyvää kuvaa ei ole, mutta tuo isompi tiiviste tulee siihen laatikosta ulos tulevan kytkinakselin ympärille. Pienempi tiiviste ja holkki puolestaan ovat onton akselin sisällä ja se tanko tulee holkin ja tiivisteen läpi, tiiviste ulompana ja holkki sen takana. Osat saattavat olla suhteessa aika hinnakkaita...

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 24.3.2008 20:28

Oulun Pörhöllä se pienempi akselin stefa maksoi muistaakseni yli 25e ja se isompi stefa oli jotain 18e...Eli suhteessa melko suolaisen hintaisia...vetarin stefatkin makso mansikoita, mutta ne sain paikallisesta tarvikeliikkeestä...

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 24.3.2008 20:31

Juu, noi kytkinakselin stefat on melko suolaisen hintaisia, vaan niitä ei taida muualta saada kuin marmoritiskiltä.
Tappi menee koko akselin läpi aina painelaakerille asti eikä sieltä tule öljyä.

Siis eikös sieltä juurikin tule öljyä. Kun ainakin oman golfin laatikko oli tyhjentyt totaalisesti öljyistä kun sen käyttötangon stefa oli korkannut sieltä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 24.3.2008 21:07

^Juu taatusti tulee jos tiiviste puuttuu ja öljyä on laatikossa tarpeeksi.

Tosiaan vetareiden stefat kannattaa vaihtaa samalla kun loota on irti (5 alinta kuvaa). Noin 10e/kpl vaikka Motonetista:
VETOAKSELIN ÖLJYTIIVISTE VOLKSWAGEN GOLF I/II 74--92
Vetoakselin-tasauspyörästön tiivisteitä: (mittaa!)
Golf-I/II Jos 40x52x9. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27-9157 3.00 ?
Golf-II Jos 48x62x7 (yleensä oikea). . . . . . . . . . . . 27-9282 4.90 ?
Golf-II Jos 57x71x7 (yleensä vasen). . . . . . . . . . . . 27-9504 6.90 ?
Golf-II 5-vaihteiset yl 50x65x10 (sis lukkorengas+"kuppi") 27-9269 9.90 ?


E: Tosiaan siitä aiemmin mainitsemastani ohjuriholkista, kannattaa ensiksi koittaa onko väljää vai ei. Jos on, niin vaihtoon. Tietääkös kukaan tuon hintaa? Tarttisi itsekin hommata tuo satsi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.3.2008 21:18

Sitten oma vaihteisto vaan näytti suhteellisen kuivalta painelaakerin päästä. Vähän ajattelinkin että milläköhän se painelaakeri voidellaan.

Siinä vaiheessa oli öljyt otettu jo pois laatikosta joten saattoi hieman vaikuttaa asiaan. En pitänyt kummoisena nyanssina koska se pidin painelaakerin suhteellista kuivuutta normaalina koska se on niin ylhäällä öljyn pintaan nähden.

Mutta aina sitä sitten oppii uutta :)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 24.3.2008 22:41

Nooh, ei se nyt niin ylhäällä ole :)

Tuosta kuvasta hahmottaa aika hyvin painelaakerin korkeuden:
laatikon pääty sisältä
Kuvassa siis pääty on "oikein päin" ja laakeri tulee tuohon isoon reikään. Tokihan laatikko on asennettuna taaksepäin vinossa, jolloin painelaakeri ja akseli nousee sentin-pari. Siltikin samalla korkeudella on monta muutakin voideltavaa laakeria.

E: Kuvassa vasemmalla näkyy muuten öljyn täyttöaukko, joten eipä se laakeri kokonaan upoksissa taida olla olla. Muistaakseni tässä loodassa täyttöaukko oli "oikealla" korkeudella eikä 0,5l liian alhaalla...

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

ViestiKirjoittaja ahu » 25.3.2008 16:24

Kävin hallilla tutkimassa laatikkoa tarkemmin ja se kytkinakseli on kyllä ihan väljä reikäänsä, eli nyt se holkki siis vaihtoon? Kuinka syvällä se on? Samalla vaihdan sen kytkinakselin stefan ja holkin sekä haen motonetistä nuo vetoakselien stefat, kun ainakin toinen on vuotanut. Toi on 5v laatikko eli eikös se sitten ole toi motonetin listan alimmainen stefa automaattisesti, vai täytyykö vanha kaivaa malliksi?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.3.2008 19:04

^Juu alin on oikea tiiviste vetareille.

se kytkinakseli on kyllä ihan väljä reikäänsä, eli nyt se holkki siis vaihtoon? Kuinka syvällä se on?
Siis se kytkimen käyttötanko siinä akselin sisässä on väljä? Siinä tapauksessa holkki vaihtoon, sen holkin pitäisi näkyä noin 5mm syvyydessä akselin päästä (heti tiivisteen takana). Kiskaiset vaan sen tangon kokonaan pois ensin.

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

ViestiKirjoittaja ahu » 26.3.2008 9:04

SS:"Siis se kytkimen käyttötanko siinä akselin sisässä on väljä?" Kyllä.
Soitin äsken traktoautoon ja sieltä löytyi kaikkiosat hyllystä, hullunhalpaan kilohintaan:

020 311 108A 17,60€
020 311 07D 7,6€
020 311 113 21,00€

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

ViestiKirjoittaja ahu » 27.3.2008 19:56

Osat vaihdettu,oli niissä vähän hommaa, kun yksin pakersi huonoilla taidoilla ja kaluilla. Laatikkokin jo paikas,mut kuinka paljon 020 5v laatikkoon menee öljyä? Muistan,että 2l?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.3.2008 20:17

Ehdotan 1,9 litraa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 27.3.2008 21:44

1,9 on Etkan mukaan virallinen määrä, mutta kyllä sinne sen 2l saa laittaa huoleti.

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

ViestiKirjoittaja ahu » 28.3.2008 22:11

Laitoin käytetyn levyn vanhan tilalle, kun sellainen oli sopivasti nurkissa. lähdin ajamaan ja edelleen luistaa. luistaakohan se vain sen paineasetelman öljyjäämien vuoksi vai, mitä luulisitte? Mitä eroa on tollasella ei vahvistetulla ja vahvistetulla? Nurkista löytyy myös td:stä purettu täydellinen kytkin vissiin 210mm, onko järkevämpää reoiä laatikko vielä irti ja laittaa sinne isompi kytkin?
Mitä eroa on noillamotonetin levyillä kun on uudempaa ja vanhempaa samankokoinen levy kuitenkin?
Motonetin sivulta lainattua:

Golf-Diesel 1,6 8.80--7.89 (Ø20cm/ei TD/vahvistettu). . . . 84-1245 95.50 ?
Golf-Diesel 1,6 8.80--7.89 aito Sachs (Ø20cm/ei TD/vahv). . 84-2009 147.50 ?
Golf-TurboD 1,6 82--7.89 (Ø21cm, D=vahvistettu). . . . . . 84-1246 117.40 ?
Golf-Diesel 1,6 8.89--91 (Ø20cm/ei TD/vahvistettu). . . . . 84-1692 99.00 ?
Golf-TurboD 1,6 8.89--91 (Ø21cm, D=vahvistettu). . . . . . 84-1562 117.40 ?

Motonetin levyt:
Golf-Diesel 1,6 8.80--7.89 (Ø20cm/ei TD/vahvistettu). . . . 84-3107 34.50 ?
Golf-TurboD 1,6 82--7.89 (Ø21cm, D=vahvistettu). . . . . . 84-3225 49.90 ?
Golf-Diesel 1,6 8.89--91 (Ø20cm/ei TD/vahvistettu). . . . . 84-3648 49.90 ?
Golf-TurboD 1,6 8.89--91 (Ø21cm, D=vahvistettu). . . . . . 84-3578 69.90 ?

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 29.3.2008 10:41

Puhdistithan kytkinasetelman pinnat tarkasti rasvanpoistoaineella...?jos öljyjäämiä on jäänyt, niin kytkin voi kyllä luistaa vähän aikaa, mutta ei kyllä määrättömiin...

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

ViestiKirjoittaja ahu » 29.3.2008 14:11

Nyt pitää, säädin sitä kytkinvaijeria hieman. Tuli todella hyvä.

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

ViestiKirjoittaja ahu » 2.4.2008 19:46

Onnistuipa korjaus hyvin! Auto seisoi pari tuntia hallissa ja kaksilöjylammikkoa vaihdelaatikon alla. Kytkinkopan välistä oli tullut ja toisesta vetoakselinlapasta. Voi ketun kettu. Pakko vissiin purkaa laatikko huomenna poís ja ihmetellä mikä mättää. Kun ei mikään voi onnistua kerralla.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 2.4.2008 19:58

Tuommosta se on noiden pakujen kanssa, tuli testattua oman vastaavan kans kun piti joka viikonloppu olla remppaamassa kun aina viikon ajeli 400-800km. Sitä ennen 1,5kk oli pukeilla että sai edes leimakuntoon. Rempat tosin onnistui kerrasta ja leimakin tuli laakista, liekkö säkää ollut :)

Vetoakselin laipasta vuotaa jos on väljät poskilaakerit, vaikka olisi uudet stefatkin siellä.

Vaihoit lootaan ne kummatkin stefat kytkinakseliin? Onko se kytkinkopasta tullut öljy loota- vai moottoriöljyä? Saattanu korkata se kampiakselin stefa sieltä paineasetelman takaa. Tai sitten kytkinakseli on niin väljä laatikkoon että öljyt tulee sen ja stefan välistä.

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

ViestiKirjoittaja ahu » 2.4.2008 20:04

Kyllä vaihdoin laatikkoon kummatkin stefat kytkinakseliin. Akseli oli asennettaessa kylllä niin tiukka, ettei sen luulis ainakaan vuotavan. Sai oikein kunnolla työntää. En niin tarkkaan katsonut oliko moottori vai lootaöljyä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 2.4.2008 20:43

Vetareiden tiivisteet saattavat myös kulahtaa aika nopeasti jos laippojen tiivistepinta on urilla. Joka tapauksessa ei sieltä siltikään paljoa pitäisi noin äkkiä tihkua.

Kuulostaa siltä, että kytkinakselilta on joku tiiviste pullahtanut irti. Aika outoa...

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

ViestiKirjoittaja ahu » 3.4.2008 7:41

Täytyy tänään repiä laatikko irti ja ihmetellä. Mites tollanen ath-vaihteisto sopeis tohon td:n jatkeeksi,on varmaan vaijerivälitteinen? Sellanen löytyisi edukkaasti.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 3.4.2008 11:58

ATH on välityksiltään sama kuin 4T, ainoastaa vetarin laipat on 100mm. On ihan kakkakopan laatikko, tehtaalta niitä on ollu ainakin nuissa RP-koneisissa golffeissa. (1.ruiskut vm-90-91). Kytkinakselin paksuudesta en arvaa sanoa että poikkeaako..

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

ViestiKirjoittaja ahu » 3.4.2008 18:49

Se ATH-laatikko on toledosta.

otin golffista laatikon irti. Vetarinlaipan stefa oli hieman riekaleina,eli olen sen asentanut huonosti ja hajonnut siinä, tai sitten laippaa asentaessa hajonnut. Kytkinakselin stefa oli ok. Otin kaikki kytkimen rojut moottorista irti ja ilmeisesti kampiakselin stefa siellä vuosi, vai voiko stefa vuotaa, näytti kyllä ihan ehjältä. Linkissä kuvia siitä stefasta ja vetarinlaipasta, saatte tuomita.

Linkki:
http://s252.photobucket.com/albums/hh13/allu-85/

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 3.4.2008 21:40

Oliko se vuotava öljy vaihteisto- vai moottoriöljyä? Senhän erottaa aika helposti jo hajusta, öljyä sormenpäähän ja nuuskimaan :)

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

ViestiKirjoittaja ahu » 15.4.2008 20:35

Parempi vetarinlaippa laitettu uudella stefalla ja kampiakselin stefa vaihdettu. Laitoin 210mm kytkimen ja sen rojut muyös paikalleen. Nyt ongelmana vaihteiden kytkentä, eli pakki on poahin se rusahtaa ja muutkin vaihteet vaikeita laittaa päälle. Yritin kiristämistä ja löysäämistä tolle kytkinvaijerille, tuloksetta. Kysymys kuuluukin, missä meni vikaan, onko levy niin kulunut vai? Kytkin on ollut ihan ok, toimivassa autossa.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 15.4.2008 20:38

Itsellä loppui lootan rutinat, kun vaihto sen siirtäjämolikan päällä olevan "pultin" ehjään. Vanha lähti kolmessa osassa irti, kun pitäisi olla vain yhdessä osassa. Semmonen kuula, jousi ja sen kansi eli tämä "pultti".

Rutinaa tulee myös, jos kytkinakseli jumittaa siihen kytkinlevyyn. Siihenhän kuuluu laittaa jokin rasva väliin.

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

ViestiKirjoittaja ahu » 15.4.2008 20:47

Saisiko tosta siirtäjämolikasta kuvaa, vaikka etkasta tai sitten kamerakuvaa. Ennen tätä ongelmaa ei ole ollut, eli tuskin tuo pultti. Kytkinakselia en ole rasvannut, mutta tuskin levy jumii, ollut niin monta kertaa jo auki. Kytkin ottaa vasta aivan yöhäällä kiinni.
Viimeksi muokannut ahu, 15.4.2008 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 15.4.2008 21:39

Ei nyt ole kuvaa tähän hätään, mutta tarkotan sitä "pulttia" mikä on lootan päällä sen kohouman päällä, mihin tulee se vaihteensiirto tanko.

Edit: no on se levy sitten kulunu/valmis jos aivan ylhäältä ottaa. tuohon voi vaikuttaa myös jos on kulunu se käyttötanko.
Viimeksi muokannut Jak3, 15.4.2008 22:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

ViestiKirjoittaja ahu » 15.4.2008 21:46

Nyt tiedän mistä pultista jak3 puhut, kiertelin sitä, kun luulin sen siirtohässäkän irtoavan, mutta ei se irronnut, pyöri vain tyhjää. Täytyy katsoa millain se on tuossa varaosalaatikossa ja vaihtaa siitä. Täytyy irrottaa se laatikko vielä ja kokeilla toisella levyllä ja laittaa kuparitahnaa, sihen akseliin.

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

ViestiKirjoittaja ahu » 29.5.2008 21:36

Tänään se sitten tapahtui, ajelin golffilla ja yhtäkkiä kuului kovaa rutinaa. Ajoin kotiin nelosella. Katselin uutta laatikkoa ja mk3 golffin td-laatikko löytyisi edukkaasti. Noissa on ilmeisesti ainakin motonetin tietojen mukaan pieniä ja suuria vetarien laippoja, onko näin? Jos siinä laatikossa isommat laipat kuin 90mm, niin onnistuuko, että vaihdan sisemmät nivelet vetareihin, vai täytyykö muutakin vaihtaa?

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

ViestiKirjoittaja ahu » 29.5.2008 21:55

Laatikon myyjä mittasi ja 100mm laipat oli. Eli jos ostan häneltä myös sisemmät vetonivelet niin käykö ne golffin vetoakseleihin vai täytyykö nekin olla kolmosesta?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 29.5.2008 22:02

Pystyyhän ne laipatki vaihtamaan?

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

ViestiKirjoittaja ahu » 29.5.2008 22:03

Niin pystyy, mutta epäilen vaan että noi mun laipat on niin uraisia että vuotavat öljyä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 22 vierailijaa