Jetta 2 H4 -> H7 pitkät ja lyhyet samaan aikaan palamaan
Valvoja: ffp jäsenet
Jetta 2 H4 -> H7 pitkät ja lyhyet samaan aikaan palamaan
Umpiot ja polttimot on hankittu ja asennettu, mutta tietäiskö joku miten lyhyet sais palamaan pitkien kanssa samaan aikaan?
Niin mulla on siis sellaset umpiot joissa on sekä lähi- että kaukovalopolttimoina h7 ja kaukovalot kun näyttävät aika kapealle niin jos sen lisäks sais lähivalot palamaan ni ois aika paljon laajempi valokuvio. Nuo umpiot on jotkut projektiosysteemit tai xenon-lookit, ei siis alkuperäiset. Umpiot liitetään alkuperäisiin h4 liittimiin jotka autossa on, joten tuottako se mahdollisesti jotain ongelmia tohon kytkentään? Jos joku jaksais piirtää hienon kytkentäkaavion vaikka paintilla ni asia selkeis varmaan aika hyvin :)
No helpoimmin onnistuu riittävän virrankeston omaavalla diodilla, joka kytketään lähi- ja kaukovalojohdon väliin. Tuolloin lähivalo saa diodin kautta virtaa kun pitkät ovat päällä. Virtaa tuon tosin täytyy kestää noin 5A ja jännitehäviö on noin 0,7V joten lähivalot palavat pitkien kanssa hieman himmeämpänä kuin ilman pitkiä. Kytkentä:
Kaukovalojohto---------diodi>---------lähivalojohto
Toinen vaihtoehto on viritellä sinne rele jonka ohjausvirtaa ohjataan diodilla, tuolloin ei tule jännitehäviötä ja diodiksi riittää pienin mikä kaupasta löytyy. Kytkentä:
Kaukovalojohto--------diodi>-------releen käämi-------maa
Kaukovalojohto----------------------releen kela------------lähivalojohto
E: Lähivalopiuha tulee jättää kiinni sinne missä se onkin, em. kytkennät tulevat siihen rinnalle.
Kaukovalojohto---------diodi>---------lähivalojohto
Toinen vaihtoehto on viritellä sinne rele jonka ohjausvirtaa ohjataan diodilla, tuolloin ei tule jännitehäviötä ja diodiksi riittää pienin mikä kaupasta löytyy. Kytkentä:
Kaukovalojohto--------diodi>-------releen käämi-------maa
Kaukovalojohto----------------------releen kela------------lähivalojohto
E: Lähivalopiuha tulee jättää kiinni sinne missä se onkin, em. kytkennät tulevat siihen rinnalle.
Eipä se kovin monimutkainen olekkaan. Taidan tehdä tuon releversion. Mutta kannattaisko noille lähivaloille ottaa uus virta vaikka suoraan akulta ja sulake tietenki väliin, eli näin:
Kaukovalojohto--------diodi>-------releen käämi-------maa
Akku(+)---------sulake-------------releen kela------------lähivalojohto
Eihän tuo paha homma ole uutta johtoa laittaa, mutta mahtaako olla turhaa kikkailua?
Kaukovalojohto--------diodi>-------releen käämi-------maa
Akku(+)---------sulake-------------releen kela------------lähivalojohto
Eihän tuo paha homma ole uutta johtoa laittaa, mutta mahtaako olla turhaa kikkailua?
Se on tällä foorumilla aika monta kertaa perusteltu, että sumuvalojen tai lähivalojen polttaminen maantienopeuksissa ei auta ketään. Lähivalojen näyttämä on varsin lyhyt ja kun auto kulkee satasen vauhdissa lähemmäs 30 m/s, kuljettajan reaktioajan (1 s tyyp.) aikana ei ehditä edes jarrutusta aloittaa, kun ollaan jo lähivalojen näyttämä kuljettu.
Suora kytkentä diodilla on sikäli älytön homma, että tuossa syntyy noin 5% jännitehäviö, mikä merkitsee noin 17%-yks. pudotusta lähivalojen valovoimaan.
Jos umpiot on liitetty alkuperäisiin H4 -liittimiin, on lienee korkea aika releyttää ajovalot.
Suora kytkentä diodilla on sikäli älytön homma, että tuossa syntyy noin 5% jännitehäviö, mikä merkitsee noin 17%-yks. pudotusta lähivalojen valovoimaan.
Jos umpiot on liitetty alkuperäisiin H4 -liittimiin, on lienee korkea aika releyttää ajovalot.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa