Katin poisto.
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Katin poisto.
Saakohan katalysaattorin riipaista dieselistä pois, kun katselin ettei minulla rekisteriotteessa mainita erikseen katalysaattoria.
Bensavehkeissähän se on erikseen mainittu jos pitää olla.
Vai riittääkö sana "vähäpäästöinen" siihen että mihinkään saastepuolen kojeisiin ei tarvitse koskea tai se on syy katsastuksen hylkäämiseen.. totta, helppohan se on sinne joka vuosi vaihtaa ennen katsastusta tammikuussa -20 asteen pakkasessa kerrostalon parkkipaikalla auton omalla tunkilla =)
edit:.. no sieltähän se AKEn sivuilta löytyi:
http://www.ake.fi/ake/katsastus_ja_ajon ... äästöt.htm
Bensavehkeissähän se on erikseen mainittu jos pitää olla.
Vai riittääkö sana "vähäpäästöinen" siihen että mihinkään saastepuolen kojeisiin ei tarvitse koskea tai se on syy katsastuksen hylkäämiseen.. totta, helppohan se on sinne joka vuosi vaihtaa ennen katsastusta tammikuussa -20 asteen pakkasessa kerrostalon parkkipaikalla auton omalla tunkilla =)
edit:.. no sieltähän se AKEn sivuilta löytyi:
http://www.ake.fi/ake/katsastus_ja_ajon ... äästöt.htm
Katti irti ja rautakanki käteen. Lyö kangella sisustan palasiksi niin että ei tarvi kattia leikellä auki. Ei sitä kukaan huomaa vaikka katti on tyhjennetty, eikä vaikuta mitattaviin päästöihin. Hyötyä siitä tosin ei välttämättä ole kuin vain silloin kun katti on jo melko tukossa, jotakin hyötyä voi olla jos autoa on enemmälti viritelty.
Kyllä minä näkisin että jos ei lue kattia niin sitä ei tarvita. Koska se lukee kun se tarvitaan.
Eipä ollut mulla kemiran kisakatin ja kokonaan ilman mitään huomattavaa eroa pakopaineissa. Pois kuitenkin nyt on ja luokkasaumaa molemmissa päissä kattia. Sille kun vuoden syöttää suolaa niin sitä ei inssisetä erota.
Eipä ollut mulla kemiran kisakatin ja kokonaan ilman mitään huomattavaa eroa pakopaineissa. Pois kuitenkin nyt on ja luokkasaumaa molemmissa päissä kattia. Sille kun vuoden syöttää suolaa niin sitä ei inssisetä erota.
kisakattia vaan peliin niin ei oo insinöörisedällä sitten valittamista..Jos joku jaksais niin mittais katin yli vaikuttavan paine-eron niin sais vähän käsitystä onko sen poistosta mitään oleellista hyötyä..
Motonetistä saa alle satkuun 60mm lähdöillä olevan catin niin luulis sen jo virtaavan "riittävästi" näihin meidän tekeleisiin,ainenkin omiini = )
Motonetistä saa alle satkuun 60mm lähdöillä olevan catin niin luulis sen jo virtaavan "riittävästi" näihin meidän tekeleisiin,ainenkin omiini = )
Ennemmin se katsastusetä rupeaa siitä kisakatista valittaman kuin tyhjennetystä vakiokatista, uudemmassa autossa pitää olla ainakin e-hyväksytty, katti että laillinen olisi. Tyhjentää vaan sen vakiokatin niin ei huomaa ellei mee tarkemmin kolistelemaan pöttöä, päästöihinkään se katti ei dieseleissä hirveitä vaikuta. Mitattaviin ei ollenkaan.
Jos halua laillisempaa tietä mennä ja rahaa on laittaa, niin voi sen e-hyväksytyn kisakatin laittaa.
Jos halua laillisempaa tietä mennä ja rahaa on laittaa, niin voi sen e-hyväksytyn kisakatin laittaa.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Lukikohan kukaan tuota linkkiäni..?
Tollanen se vakio on:
http://i9.ebayimg.com/08/i/000/c4/51/2d5e_1.JPG
Hajun takia en edellisessä tehnyt muutoksia kattiin ja tässä funtsinkin että olisiko se sitten pelkkä katbackin laitto..
Eipä tuota kattia varmaan edes auton alta näy ja ajattelin että olisin ton koko kurvin vaihtanut putkeen, niin ei tule turhaan pumppaushäviöitä painemuutoksista siinäkään ja tuo on kyllä pahin paikka alkaa painetta keräämään pakopuolelle.
Tuskin uudessa autossa katin sisuskaluja ihan heti saa ahdistamaan jollei voimaa ala tulemaan ylen määrin kevväämmällä, muoto vaan ei ole kovin hyvä.
Tuntuvat olevan muutenkin aika herkkiä pakopaineille, kun vanhassa Ocussakin kulutus tippui 2dl pelkän takapöntön vaihdolla ja voisin uskoa että vaatii tarkat mittarit mikäli matka ajossa haluaa paine eron löytää.
TDiFreakin on ihan turha siellä kuumoitella moisilla.. minuahan ei saa viritys hommiin houkuteltua.
AKEn sivuilta kirjoitti:Vähäpäästöisen tai kolmitoimikatalysaattorilla varustetun auton päästöihin vaikuttavia rakenteita tai laitteita saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa ainoastaan auton valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin rakenteisiin tai laitteisiin.
Tollanen se vakio on:
http://i9.ebayimg.com/08/i/000/c4/51/2d5e_1.JPG
Hajun takia en edellisessä tehnyt muutoksia kattiin ja tässä funtsinkin että olisiko se sitten pelkkä katbackin laitto..
Eipä tuota kattia varmaan edes auton alta näy ja ajattelin että olisin ton koko kurvin vaihtanut putkeen, niin ei tule turhaan pumppaushäviöitä painemuutoksista siinäkään ja tuo on kyllä pahin paikka alkaa painetta keräämään pakopuolelle.
Tuskin uudessa autossa katin sisuskaluja ihan heti saa ahdistamaan jollei voimaa ala tulemaan ylen määrin kevväämmällä, muoto vaan ei ole kovin hyvä.
Tuntuvat olevan muutenkin aika herkkiä pakopaineille, kun vanhassa Ocussakin kulutus tippui 2dl pelkän takapöntön vaihdolla ja voisin uskoa että vaatii tarkat mittarit mikäli matka ajossa haluaa paine eron löytää.
TDiFreakin on ihan turha siellä kuumoitella moisilla.. minuahan ei saa viritys hommiin houkuteltua.
Vakio AHU / tyhjentäminen selkeästi kannatti
Ei katin tyhjentämisessä mitään hölmöä ole. Omassa ex hopassa tyhjentämisen vaikutus oli tuntuva. Tosin olihan autolla rullattu jo +300 kilokilometriä. Omassa teholuokassaan vaisusta menijästä tuli yleisesti reippaaksi kehuttu. En havainnut mitään sivuvaikutuksia. Katti tukkeentuu kilometrien myötä. Pakokaasujen haju oli about yhtä paha katin kanssa ja ilman. Pakokaasut olivat jotenkin pistävän hajuisia.
Laillisuuteen, www.finlex.fi löytyy ajoneuvojen rakennetta ja varusteita koskeva asetus, sen liitteissä kerrotaan voimaantulot kullekkin osan hyväksyntävaatimukselle jne. sekä mihin EY-säädökseen nuo perustuvat. Sitten selailemaan ko. EY-tekstejä.
Katsastusasemilta on nykyisin turha kysyä mitään näistä asioista, kun vastauksia saa yhtä monta kuin on vastaajiakin, ja AKE kun on siirtänyt teknisen neuvonnan katsastusasemille, ei sieltäkään saa tietoa...
Katsastusasemilta on nykyisin turha kysyä mitään näistä asioista, kun vastauksia saa yhtä monta kuin on vastaajiakin, ja AKE kun on siirtänyt teknisen neuvonnan katsastusasemille, ei sieltäkään saa tietoa...
No aika tukossa se varmaan saa olla... Ennen vikavalon syttymistä menee tod.näk. ainakin vikatilaan (mikä ei sytytä valoa) kun ahtopaine karkaa yli pidemmissä vedätyksissä.
Tarpeeksi kun ahdistaa, niin saattaa tuo alkaa jo mafiakin herjaamaan...
Jos epäilet tukosta, niin käytä ensin takaputki pönttöineen irti ja käy kokeilemassa... Saattaapi siellä olla se jarru...
Tarpeeksi kun ahdistaa, niin saattaa tuo alkaa jo mafiakin herjaamaan...
Jos epäilet tukosta, niin käytä ensin takaputki pönttöineen irti ja käy kokeilemassa... Saattaapi siellä olla se jarru...
Ajattelin jatkaa tähän samaan..
Eli olen tossa lueskellut täältä maagisesta internetistä juttua pakopaineista ja katista.
niin profiilin autolla on ajettu +400tkm ja tossa syksyn aikana ku seuraili ahto paineita niin loppu kesästä huippu ahdot oli 1.1baria.
Sit alkoi ala mäki jossain vaiheessa ahtoja ei saanut nousemaan kuin vedättämällä 0.5bariin.
Sit yks kerta motarin rampilla ku joku bimmeri työnti vauhtia niin tuli "PUF" ilmiö just kun vilkasin peiliin bimmeri hävis savu pilveen. eli tuli sellainen pölähdys putkesta.
Varovasti ajelemaan seuraavalle rampille ja tutkimaan ja kun ei mitään löytynyt niin kotiin ja ahtoja sit löytykin taas 0.8 baria.
nyt on taas alkanut laskemaan ahtoja ja ei näillä keleillä pääse edes motarille kunnolla polkasemaan.
Elikkä kysymys koskee
Miten ja mihin on helpoin asentaa pakopainemittari?
Mikä on suunnilleen "normaali" pakopaine?
Miten saa selville edes hieman katin kuntoa?
kun putki ei ainakaan helise.
Eli olen tossa lueskellut täältä maagisesta internetistä juttua pakopaineista ja katista.
niin profiilin autolla on ajettu +400tkm ja tossa syksyn aikana ku seuraili ahto paineita niin loppu kesästä huippu ahdot oli 1.1baria.
Sit alkoi ala mäki jossain vaiheessa ahtoja ei saanut nousemaan kuin vedättämällä 0.5bariin.
Sit yks kerta motarin rampilla ku joku bimmeri työnti vauhtia niin tuli "PUF" ilmiö just kun vilkasin peiliin bimmeri hävis savu pilveen. eli tuli sellainen pölähdys putkesta.
Varovasti ajelemaan seuraavalle rampille ja tutkimaan ja kun ei mitään löytynyt niin kotiin ja ahtoja sit löytykin taas 0.8 baria.
nyt on taas alkanut laskemaan ahtoja ja ei näillä keleillä pääse edes motarille kunnolla polkasemaan.
Elikkä kysymys koskee
Miten ja mihin on helpoin asentaa pakopainemittari?
Mikä on suunnilleen "normaali" pakopaine?
Miten saa selville edes hieman katin kuntoa?
kun putki ei ainakaan helise.
Eipä ole omassa Cordossa ollut kattia sitten marraskuun jolloin tuli myöskin ahdinkin vaihdettua :) Putkikin on täysin pelkkää putkea, ei yhtään pönttöä vaimentamassa ääntä :D Äänet on sellaiset että en niistä halua luopua, sisälle kuuluu sopivan mureat äänet ja ulos aika karseat röpinät, ainakin kunnon vedätyksellä :) Eipä poliisi tai inssi ole mitään sanonut koko putkesta, inssi ei löytänyt autosta edes yhtään vikaa katsastuksessa ja katti oli tosiaan tallin nurkassa ja on siellä vieläkin :) Pelkkä tyhjä katti saattaa alkaa rämisemään, ennemmin laittaisin putken katin sisään jos laittaisin katin... Karalassa kun kävin penkissä niin oli todellaki kuulosuojaimille käyttöä :D
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa