Järeämmät jarrusatulat->isompi pääaylinteri?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

Järeämmät jarrusatulat->isompi pääaylinteri?

ViestiKirjoittaja zero » 9.12.2007 20:29

Kun siirtyy 1-mäntäisestä satulasta 4-mäntäiseen, niin siinähän kuitenkin jo liikkuu hieman enemmän nestettä ennen kuin mäntä riittävästi liikkuu. Riippuen tietenkin mäntien koostakin varmaan? Pitääkö tunnistaa vaan jarrupolkimen liikkeestä tarve siirtyä isompaa pääsylinteriin vai miten mitoitetaan pääsylinteri?

Edit: lisätään, että nyt puhutaan vanhasta autosta, jossa orkkiksena 239mm jäähdyttämättömät.
Viimeksi muokannut zero, 9.12.2007 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 9.12.2007 22:05

Ainakaan mk4 pohjaisessa autossa ei ole mitään tarvetta sylinteriin koskea. Toimii yhtä hyvin vakioilla 4männällä kun kuin nyt kymmenellä.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 9.12.2007 23:11

Mk2:ssa huomasin että polkimen liike tulee turhan pitkäksi, nyt kun on nelimäntäiset satulat. Ei kyllä ole kokemusta millainen se on vakiojarruillakaan, mut ainakin verrattuna tohon TT:hen, jossa mulla on myös nelimäntäsatulat, niin polkimen liikematka on paljon pidempi ja tuntuma huonompi.

Minkä kokoinen pääsylinteri on mk2 GTI:ssä?
Muistelisin lukeneeni et G60:ssä on 22mm, et onko se isompi?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.12.2007 23:21

Vuoden -90 mallisessa on 22,2 mm moottorikoodeilla KR, PL, 9A ja PG.

Muihin tarjoaa 21,64 mm.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 10.12.2007 9:04

Niin, jäi mainitsematta että tässä on kysessä mk3 korinen Polo eli -92. En löytänyt ainakaan korjaamokäsikirjasta merkintää tuon pääsylinterin koosta. Oisko tuo 21,64mm? Motonetti tarjoaa 49e hintaan tuota GTI:n 22mm:stä..

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 10.12.2007 16:42

Alkuperäinen jarrupääsylinteri on tehostimellisessa -92 Polossa halkaisijaltaan 20,64mm, suoraan tilalle pitäisi sopia absittoman Mk2 Gti/G60:n (KR,PL,9A,PG) pääsylinteri, joka on halkaisijaltaan 22,2mm.

Vaihdoin 239x20mm levyt --> 256x20mm ja samalla jarrusatulat vakioista VWII satuloista (männänhalkaisija ??mm) --> isompiin Audin satuloihin (männänhalkaisija 54mm). Saksan foorumeilta sain lukea että kyseisessä swapissa pitäisi pääsylinteri myös vaihtaa isommaksi, koska muuten jarrupolkimeen tulee 3-4cm "lisäliike". En vaihtanut pääsylinteriä, eikä kaduta.

Tuon pitäisi olla ihan puhdasta hydrauliikkaa, pääsylinterin pinta-alan ja jarrusatuloiden mäntien pinta-alojen suhde pitäisi pysyä suht samana satuloita vaihtaessa, jotta jarruvoima pysyy samana. Menee pilk.nus.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa