Tervehdys vaan kaikille, olen käynyt nyt aikalailla läpi kaikki mahdolliset suuttimiin/ahtimiin liittyvät keskustelut tällä diesel puolella ja mielenkiinnosta nostan uuden aiheen pystyyn:
Elikkä aloin tässä toissapäivänä lukemaan tuota kermatdi.com foorumia ja sieltä äkkäsin tuollaisen mielenkiintoisen aiheen:
http://www.kermatdi.com/forums/viewtopic.php?t=104
Tuota aihetta lukiessani tuli vallan erilainen näkemys tuolta ulkomaisilta henkilöiltä tätä suutin asiaa kohtaan, kun täällä suomessa on sanottu että ne Bosion race520:t voi laittaa huoletta vaikka vakio 90hv moottoriin, niin tuolla mainostetaan että jopa VNT 17 ahdin on liian pieni ja VNT 20 olisi hyvä noille.
Joten onko joku mitannut kuinka korkealle pakokaasujen lämpötila nousee seuraavilla kokoonpanoilla:
1. "Vakio 90/110hv + Race520 suuttimet"
2. "VNT 15/17 / 20 modifikaatio (tai joku muu vastaavan ilmantuoton omaava hiustenkuivain) + Race520 suuttimet"
3. Joku muu, mutta siinä kuitenkin olisi vaihdettu isomman tuoton omaavat suuttimet/nestepää?
Ps. jos tämä on täysin turha aihe, niin kertokaa toki suoraan niin poistan tämän samantien sitten.
Itse olen vain niin tyhmä ettei tuo kansainvälinen näkemysero oikein auennut.
Suuttimien koko
Valvoja: ffp jäsenet
Ei ole mittaus tuloksia, mutta arvellaan nyt jotaki.
Jostakin muistan lukeneeni että pelkällä evryllä vakio koneesta on mitattu 900 asteen pakolämpöjä, joten suuttimen koko ei ole ainut pakolämpöihin vaikuttava asia. Ruiskutus aika kun on lyhyt ja pakopaine ei ole älytön, niin pitäisi pakolämpöjenkin pysyä kurissa. Vakio turbolla vain pakopaine tahtoo nousta melko reippaasti.
Jenkeissä varmaan on ilmoitettu nuo suuttimen sopivuudet turboille sen mukaan millä ne varmasti kestää.
Ei niitä raceja nyt aivan huoletta voi laittaa vakio turbon kans.
Jostakin muistan lukeneeni että pelkällä evryllä vakio koneesta on mitattu 900 asteen pakolämpöjä, joten suuttimen koko ei ole ainut pakolämpöihin vaikuttava asia. Ruiskutus aika kun on lyhyt ja pakopaine ei ole älytön, niin pitäisi pakolämpöjenkin pysyä kurissa. Vakio turbolla vain pakopaine tahtoo nousta melko reippaasti.
Jenkeissä varmaan on ilmoitettu nuo suuttimen sopivuudet turboille sen mukaan millä ne varmasti kestää.
Ei niitä raceja nyt aivan huoletta voi laittaa vakio turbon kans.
Eli meneekö asia näin:
Kun pakopaine nousee, niin myös pakokaasujen lämpötila nousee lineaarisesti?
Ja kun laitetaan esim. tuollaiset race suuttimet, niin eikö injection quantityä säätämällä voitaisi saada noista pihalle vaikka täsmälleen sama ruiskutusmäärä kuin vaikkapa vakiosuuttimilla? Tällöinhän ei tulisi mitään ongelmaa minkään asian suhteen, paitsi että vastaava hyöty olisi melko lailla nollissa.
Vai onko asia niin että porukat eivät osaa itse säätää noita vehkeitä ulkomailla vaan tekevät hommat aina tyylillä "pulttaa ja aja, säädätä kun on varaa"?
Kun pakopaine nousee, niin myös pakokaasujen lämpötila nousee lineaarisesti?
Ja kun laitetaan esim. tuollaiset race suuttimet, niin eikö injection quantityä säätämällä voitaisi saada noista pihalle vaikka täsmälleen sama ruiskutusmäärä kuin vaikkapa vakiosuuttimilla? Tällöinhän ei tulisi mitään ongelmaa minkään asian suhteen, paitsi että vastaava hyöty olisi melko lailla nollissa.
Vai onko asia niin että porukat eivät osaa itse säätää noita vehkeitä ulkomailla vaan tekevät hommat aina tyylillä "pulttaa ja aja, säädätä kun on varaa"?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”