Passat variant -00 1,9TDI. Vänkärin puolelta edestä kuuluu epämääräistä ääntä. Sitä on vaikea kuvailla; ääni on laahaava, renkaat pyörimiseen liittyvä. Rengasmelusta ei käsittääkseni ole kyse.
Ääni kuuluu vapaalla rullatessa sekä myös veto päällä. Vanhemmalla asfaltilla ääni kuuluu selkeämmin, uudella asfaltilla kuuluu kun tarkkaan kuuntelee. Epäilin että vika on laakerissa, ja laakerit vaihdettiinkin molemmille puolin -> ehkä hiukan ääni pieneni mutta ei kokonaan. Pajalla sanoivat että aurauskulma on väärä ja ääni tulisi renkaista (eturenkaat olivat kuluneet sisäreunalta). Vaihdoin taka- ja eturenkaiden paikkaa, mutta tästä ei ollut apua. Rengasmelu ja tämä outo ääni kuuluu samaan aikaan ja ne pystyy erottaan toisista.
Jarrulevy ei ole kuuma ajon jälkeen, joten jarrutkaan eivät todennäköisesti laahaa. Voisiiko laakeri olla väärin asennettu ja ääni tulisi sittenkin siitä? Vai voiko tuo aurauskulma vaikuttaa asiaan? Mitä muita mahdollisia vikapaikkoja voisi olla? Vaikka ääni ei ole suurensuuri, alkaa se pikkuhiljaa nakertaa keskushermostoa... :)
Passatin etupään ääni
Valvoja: ffp jäsenet
Ei ollut vika suojakilvessä, se oli kunnolla kiinni eikä laahustanut mihinkään. Laitoin auton eilen pukille ja tutkiskelin asiaa. Vikapaikkaa vaan en löytänyt, mutta joitakin muita havaintoja tein. Ylempi takatukivarsi liikkui jonkun verran sivuttaissuunnassa, mutta tämä tuskin aiheuttaa laahausääntä. Muut tukivarret tuntuivat olevan ok. Vetoakselissa tuntui pientä välyyttä, voisiko tämä olla syy?
Ääni alkaa kuulua noin 40km/h vauhdissa. Ääni ei muutu kääntyessä ja yleensähän kääntyessä vauhti on alle 40 joten ääntä ei silloin edes kuulu. Suoraan ajettaessa joissakin montuissa ääni kuuluu selvemmin.
Ääni alkaa kuulua noin 40km/h vauhdissa. Ääni ei muutu kääntyessä ja yleensähän kääntyessä vauhti on alle 40 joten ääntä ei silloin edes kuulu. Suoraan ajettaessa joissakin montuissa ääni kuuluu selvemmin.
Nyt on jarrutkin huollettu ja se on nyt poissuljettu vaihtoehto. Epäilin jo että lukkiutunut jarrujen liukupultti olisi aiheuttanut laahausääntä, mutta väärässä olin.
Tällä hetkellä epäilyn alla ovat väärät kulmat renkaissa, vetoakseli ja laakeri. Kuinka yleistä on että laakerinvaihdossa tulisi jotain reklamoitavaa? Miten saisi parhaiten selville mahdolliset vetoakseli/nivel-viat?
Tällä hetkellä epäilyn alla ovat väärät kulmat renkaissa, vetoakseli ja laakeri. Kuinka yleistä on että laakerinvaihdossa tulisi jotain reklamoitavaa? Miten saisi parhaiten selville mahdolliset vetoakseli/nivel-viat?
Vetoakselvian kuulet, kun ajat renkaat linkussa niin pientä ympyrää kuin mahdollista. Samalla kun veto on päällä niin polkaiset vähän jarrua.
Laakerivian yleensä huomaa renkaita pyörittäessä, mutta sinun tapauksessa saa olla melko nopeet kädet että yli 40km/h pyörittelen renkaita:) En uskoisi, että ääni kuuluu aurauskulmista, mutta ne kyllä kannattaa säätää kohdilleen, muuten lähtee talvella nastat ja nopeesti.
Laakerivian yleensä huomaa renkaita pyörittäessä, mutta sinun tapauksessa saa olla melko nopeet kädet että yli 40km/h pyörittelen renkaita:) En uskoisi, että ääni kuuluu aurauskulmista, mutta ne kyllä kannattaa säätää kohdilleen, muuten lähtee talvella nastat ja nopeesti.
Nyt olisi taas uusi teoria kehitetty. Mietiskelin että se jumiutunut liukupultti voisi sittenkin olla syypää ääneen. Elikkä kun tuo pultti on ollut jumissa, silloinhan ei jarrusatula ole päässyt liikkumaan. Jarruttaessa sitten mäntä on työntänyt vain sisäpuolen palaa kiinni levyyn, ja tällöinhän levyä työnnetään virheasentoon. Tämän vuoksi jarrulevystä on voinut tulla kiero.
Onko kokemuksia minkälaisia oireita kiero jarrulevy aiheuttaa?
Onko kokemuksia minkälaisia oireita kiero jarrulevy aiheuttaa?
Kieron jarrulevyn yleensä tunnistaa siitä, että kun jarruttaa niin ratti alkaa täristämään.
Jos levyä jarrutetaan vain toiselta puolelta ei varmaankaan tee levyä kieroksi, koska painanta on tasaista koko levyn matkalle kun se pyörii sen jarrutuskohdan ohi. Yleensä tämän näkee siitä, että toiselta puolella levy on ruosteessa ja toiselta puolella kirkas.
Jos levyä jarrutetaan vain toiselta puolelta ei varmaankaan tee levyä kieroksi, koska painanta on tasaista koko levyn matkalle kun se pyörii sen jarrutuskohdan ohi. Yleensä tämän näkee siitä, että toiselta puolella levy on ruosteessa ja toiselta puolella kirkas.
-
- -
- Viestit: 41
- Liittynyt: 16.2.2004 7:00
Täällä tismalleen alkuperäistä kuvausta vastaava ongelma. Kuin kahiseva rengasääni joka loppuu lähes kokonaan jos apukuskin puolen ajaa sileälle pinnalle kuten asfalttipaikkaukselle.
Kyseessä Passat B5 1.8 APT 1999, ajettu (vasta) 116000.
Vanteet ja renkaat vaihdettu, ohjauskulmat ok, tukivarret ok, jarrut vaikuttavat olevan ok.
Laakereissa ja pyöräntuennoissa ei tunnu välyksiä.
Auto toimii muuten esimerkillisesti mutta ääni on rasittava.
Onko kukaan löytänyt ratkaisua ongelmaan ? Voisiko kyseessä kuitenkin olla alkava laakerivika tai jokin moottorin/apurungon tuentaan liittyvä ongelma jonka kautta värinä ja melu pääsevät kulkemaan...
Kyseessä Passat B5 1.8 APT 1999, ajettu (vasta) 116000.
Vanteet ja renkaat vaihdettu, ohjauskulmat ok, tukivarret ok, jarrut vaikuttavat olevan ok.
Laakereissa ja pyöräntuennoissa ei tunnu välyksiä.
Auto toimii muuten esimerkillisesti mutta ääni on rasittava.
Onko kukaan löytänyt ratkaisua ongelmaan ? Voisiko kyseessä kuitenkin olla alkava laakerivika tai jokin moottorin/apurungon tuentaan liittyvä ongelma jonka kautta värinä ja melu pääsevät kulkemaan...
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa