Aurauskulmien nelipyöräsäätö, kuka tekisi tku-hki välillä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

pasitlk
-

Aurauskulmien nelipyöräsäätö, kuka tekisi tku-hki välillä

ViestiKirjoittaja pasitlk » 23.4.2007 8:04

Majailen itse tässä salon suunnalla ja kaipaisin jonkinlaista hienosäätöä ohjauskulmille. Renkaiden vaihdon yhteydessä alkoi pieni puolto oikealle. Todennäköisesti se oli jo olemassa mutta uusilla renkailla se vain korustui hieman lisää. Mikään valtavan häiritsevä vika tuo ei ole mutta mielellään ajelisin autolla joka kulkee suoraan. Nyt vika on sitä tasoa että vastaantulijoiden kaistalla se menee suoraan, oikealla kaistalla kaartaa oikealle tien kallistuksista johtuen.

Aiemmista kokemuksista on vähän mennyt usko näihin säätöihin kun tuntuu ettei niillä ole ollut mitään merktystä ainakaan edellisten autojeni käytökseen.

Osaisiko joku sano tästä Salon seuduilta... 100 km säteeltä paikkaa mihin auton voisi viedä tai kuka sen saisi jälleen kulkemaan suoraan. Tietenki jos joku haluaa tehdä sopivaa korvausta vastaan säädöt itse niin voinee ilmottautua.

Jätän vaikka numeroniki tähän ihan varalta :)

0400-942630 / Pasi

- Mikko -
-

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 23.4.2007 11:47

Itse olen huomannut, että vaikka pyöränkulmat ovat absoluuttisen oikein tulee kesärenkailla aina tunne, että auto puoltaa. Uskaltaisin väittää että syyllinen on kesärenkaat. Ovat vaan niin paljon uraherkemmät kuin talvirenkaat että aiheuttavat vetelyä mikä joissain tilanteissa tuntuu puoltamiselta. Itselläni on alla ollut kesärenkaina 195/50R15, 195/45R16 ja 225/40R18 ja kaikissa on ollut em. ominaisuus. Rengaspaineilla voisi yritää vähän pelata, voi joskus auttaa.

Ei tuosta suuntauksesta tietysti haittaa ole, jos sitä ei ole tehty pitkään aikaan.

datamake
-

ViestiKirjoittaja datamake » 23.4.2007 11:53

Maantiet on kallistettu oikealle, jotta saadaan kaato veden poistumiselle ajoradalta. Sekin saattaa aiheuttaa pientä "imua" ojanpohjaa kohti.

pasitlk
-

ViestiKirjoittaja pasitlk » 23.4.2007 12:57

Oikeastaan en usko kumpaakaan vastaukseen. Ajelen kuitenki joka päivä yli 200km työmatkaa autolla ja pakko myöntää että tuo pienikin vääntö saa käden väsymään kun joutuu tunteja pitämään vähän vastaan. Viimekesänä ja syksynä tämä samaa ominaisuutta ei ollut samoilla renkailla. Ei myöskään toisessa samanlaisessa saman vuotisessa ventossa kun näitä on pihalla kaksi.

Auto vastaantulijoiden kaistalla kulkee suoraan. Siellähän auton pitäisi kurvata vasemmalle mikäli kaikki olisi vain kallistuksista kiinni. Pikemminki auto kurvaa sen verran oikealle että vastaantulijoiden kaistan kaltevuus ohjaa vasemmalle, auto itse oikealle ja siten auto menee suoraan. Omalla kaistalla kokoajan oikealle.

Tietenki kaikki tälläiset viat korostuu kesärenkailla. Ehkä se on tullut talven aikana mutta nyt renkaiden vaihdon yhteydessa se vain korostui ja alkoi tuntumaan häiritsevästi.

Itse epäilen enemmän jonkun kumien väsymistä, jonku väljyyden ilmestymistä tms. asiaa joka tekee tämän. Tänään auto menee näköjään kahden aikaa ajettavaksi jonkun "maton" yli joka kuulemma kertoo paljon asioita alustasta. Hintaa maton yli ajamiseen pitää varata kymppi :D

Saapa nähdä mitä tuo antaa tulokseksi.

pasitlk
-

Maton yli....

ViestiKirjoittaja pasitlk » 25.4.2007 8:13

....kyseinen firma onkin näköjään ihan huuhaa firma.

Tai ainakaan puhelimeen vastannut ei ole hallinpuolella koskaan käynytkään.

Itse ei hallinpuolelle saanut edes mennä katsomaan tätä mystistä mattoa. Huoltomies haki auton ja toi vartin päästä takaisin. Sanoi että puoltaahan se.

Tämä matto antoi tulokseksi että aurauskulmat on oikein. Kyselin vähän tarkemmin muitakin kulmia mutta huoltomies sanoi ettei siitä näe mitään muuta kuin aurauskulmat.

Se niistä suurista puheista ja tietokoneen kertomasta analyysistä joka ilmoittaa kaikenlaisia kulmia, väljyyksiä ja muita alustan ominaisuuksia.

Suosittelivan vaihtamaan renkaiden paikkoja keskenään jos ei kerran syksyllä puoltanut.....

Mikko Laakso
-

ViestiKirjoittaja Mikko Laakso » 25.4.2007 21:30

Salon Moottorihuolto. Meriniityssä, Örninkadun poikkikatu. (Ratakatu?)

Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”