Caddy:n lataus pätkii, selvisi!

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

Caddy:n lataus pätkii, selvisi!

ViestiKirjoittaja cool blue » 21.4.2007 19:58

Onkkelma koskee tuota Caddy-83 1.6D konetta.
Laturi lataa miten sattuu. Kun käynnistää niin jännite on ok 14,4v. Valot tai puhaltimen(maximinopeus) kun laittaa päälle tipahtaa jännite alle 12v. Jos tuon jälkeen laittaa valot tai puhaltimen pois päältä niin jännite ei nousekaan heti tuonne 14.4v vaan jonkun ajan päästä vasta. Kierrosten nostamisella ei ole merkitystä.
Välillä sitten ei ole mitään merkitystä vaikka molemmat on päällä niin silti jännite on 13,8v eli lataa akkuakin. Laturi on hankittu viime kesänä ja on Bosch merkkinen. Laturilla on ajettu alle 5000km. Akku on kaksi vuotta vanha.
Mitä olen tehnyt tähän mennessä :

- uusinut johdot laturilta akulle ja herätteeseen
- mitannut herätejännitteen OK
- uusinut akunkengät
- uusinut maadoituskaapelin akusta vaihdelaatikkoon
- lisännyt ylimääräisen maadoituspiuhan laturin rungosta koneen runkoon
- tarkistanut että lataussäätimessä ei ole mitään ihmeellisyyksiä, hiilet ok, jouset ok.
- hihna ei luista
- testannut releet yksi kerrallaan ettei joku ole esim.jumissa ja kokoajan päällä. Ei mitään vaikutusta latausjännitteeseen.
- etsinyt searchilla apuja :-)

Noilla johtojen uusimisella sain latausjännitteen nousemaan 0,5v. Ei riitä vielä kun nyt lataa valot päällä 12,4v. Tuntuu niinkuin joku veisi virtaa älyttömästi välillä tai sitten laturi ei lataa välillä lainkaan.
Mitäs muuta voisi tehdä/tarkistaa ennenkuin alkaa lompakkoa raottaan ja ostamaan uusia osia? Seuraavaksi ostettava toi lataussäädin vaikka siitä ei vikaa löytynytkään, sitten akku. sitten???
Hyviä ideoita kaivataan....
Viimeksi muokannut cool blue, 24.4.2007 22:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 21.4.2007 21:16

Itsellä meni G2:n laturin kohdalla (erityisesti noita 14.4v) jännitteensäätimiä, nippu kaupalla vaihtoon, tosin kriittisin ongelma oli kun tuli vettä, säädin kastui ja jännitteet sekosi aina totaalisesti, muuten niiden kanssa oli tuollaista heittelyä minne sattuu. Toisaalta jos akku ei ota vastaan ja kulutusta ei ole niin jännite putosi aina jonnekkin 12v tietämille joka tapauksessa.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 22.4.2007 2:13

Tossa säätimessä ei kyllä lue että olisi BOSCHIN tekele, ei siinä kyllä lue mitään muutakaan. Laturi on kuitenkin BOSCH.
Unohtui mainita sinänsä jännä seikka että latausvalo ei edes syty vaikka jännite putoaa alle 12v. Virrat kun laittaa päälle niin silloin kyllä syttyy joku punainen merkkivalo olisko toi sitten öljynpaineelle?Sammuu kun käynnistää koneen...

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 22.4.2007 15:41

Tarkista mittarin merkkivalot että kaikki ehjiä. Minun boschin laturi ei sytyttänyt merkkivaloja vaikka latasi 11.5v, vaan ei lähtenyt enään käyntiin (akku tyhjeni).

TheEnemy
-
Viestit: 40
Liittynyt: 28.10.2005 16:02

ViestiKirjoittaja TheEnemy » 22.4.2007 17:33

kun kääntää virrat päälle pitäisi syttyä 2 punaista merkkivaloa, lataus ja (muistaakseni) öljynpaine, molemmat sammuu kun starttaa. Hehkutus valon molemmin puolin nuo on. Jos syttyy vain toinen taitaa olla merkkivalo rikki.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 22.4.2007 22:34

Jos hehkun molemmin puolin pitäisi palaa punainen valo ennenkuin starttaa niin sit mulla on toinen niistä pimeänä. No ei siitä sen enempää kun mulla on erillinen mittari jännitteelle.Sama käy ilmi siitä. Latasin viime yönä akun täyteen ja se pitää pihinää eli siellä on painetta. Ihan täysin kunnossa se siis ei ole.
Hokasin just äsken vasta että tuon akkuvian voin testata Venton akulla...

Eli olisko seuraavat testit joilla suljetaan vikoja pois :
- akun testaus toisella akulla
- lataussäätimen vaihto uuteen
- valojen kytkentä suoraan akusta ilman katkaisijaa

Pieni epäilys on mielessä että johtosarjat saattaa olla tuossa (vm-83) jo niin vanhoja että vastustaa liikaa virtaa. Voisiko olla mahdollista ? Tuolla suorakytkennällä uusilla johdoilla akustahan se pitäisi selvitä vai kuin?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 23.4.2007 7:24

Osta yleismittari n.10ekee ja mittaa sillä. Jos akkun virta näyttää n.13v on hyvä ja sökö jos 12v.

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 23.4.2007 15:13

Niihin tarvikevolttimittareihin ei kannata luottaa... Siis kiinteästi asennettaviin... Itse tapellut saman ongelman kans ja lopulta totesin että se mittari näyttää mitä sattuu...
Akulta yleismittarilla mitatessa kaikki ok...
Laiskuuttani en vain muistanut lämpimänä mitata noita jännitteitä...

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 23.4.2007 20:35

- juu kyllä yleismittari on ollut vakiovarusteena jo vuodesta -90 matkassa eli ei pelkän kojelautamittariston varassa olla :-)

Alan pikkuhiljaa uskoa että se on toi lataussäädin joka temppuilee, kokeilin toisella akulla ja ei mitään vaikutusta asiaan. Mun mielestä se antaa tyhjäkäynnillä kuitenkin volkkarille epätavallisen suurta jännitettä, mittasin navoista 14,57v kun mikään sähkölaite ei ollut päällä.
Eli tuon jos uusisi seuraavana...noita ei vissiin voi mitata mitenkään?

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 23.4.2007 21:21

Oisko mahollista että ois korkeajännite säätäjä? Yleensä ollut tarvikemallit sellasia.
Ja toinen juttu akun ja auton rungon maadoitus?
Itse tarkistin vain akun ja moottorin väliset kaapelit ja se ei tuntunut auttavan mutta kun puhdistin auton rungosta liittimen niin sen jälkeen on akun varaus pysynyt.
Tosin kyllä pakkaset meni siinä samalla ohi ettei voi tietää oliko vika siinä vai akun pakkasen kestävyydessä. Ei kyllä pysynyt viime kesänä akussa virta.

Edit:
Korkeajännitesäätäjä 14,6V
Säätäjässä seuraavanlainen mallinumero:
VR-B195M
G63893

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 24.4.2007 22:17

olipas noloa :
- useampi tunti töitä, johtojen vaihtelua, toisen akun testaus, lataussäätimen vaihto uuteen ja sitten vika löytyy kun muuta ei enään keksinyt.

Hihna perhana luisti kuitenkin sen verran että ei ladannut kuorman kanssa. Ei niin paljon kuitenkaan että olisi vinkunut.

No, aina ei voi heti onnistua :-)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa