H- vs. V-, nopeusluokkien erot koossa 215/55 -16

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

juha.
-
Viestit: 1067
Liittynyt: 21.1.2004 12:13

H- vs. V-, nopeusluokkien erot koossa 215/55 -16

ViestiKirjoittaja juha. » 17.4.2007 9:40

On haussa kesärenkaat koossa 215/55-16, ja merkin ja mallin lisäksi olen painiskellut otsikon mukaisen ongelman parissa, eli kannattaako investoida V-nopeusluokan renkaaseen, vai tyytyä mielestäni Suomen olosuhteisiin riittävään H-nopeusluokan kumipyörään?

Turbosaabin, johon uudet kumit on tulossa, huippunopeus on 215km/h, kun taas H-nopeusluokan raja on 210 km/h, eli vähän liian kovaa se kruununjalokivi kulkee :)
Onko tuolla kuitenkaan mitään väliä, jos ei Saksassa tule käytyä ja "suljetulla alueellakaan" ei tuollaisia nopeuksia edes kokeilla?

Omat mutut asiasta on, että H-luokan rengas kuluu hitaammin, kun taas V-luokan on hiljaisempi ja ehkä jämäkämpi rakenteeltaan (soveliaampi urheilulliseen ajoon).

Kannanottoja kaipaisin myöskin itse renkaan mallin valinnassa, loppusuoralle ovat päässeet Nokia Hakka, Continental PremiumContact2 ja Michelin Primacy. Michelin PilotExaltoa ei valitettavasti tuossa koossa saa.

Ipe
-
Viestit: 889
Liittynyt: 23.7.2003 11:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ipe » 17.4.2007 9:53

Tuosta PC2:sta voin ainakin kertoa sen verran että ei tunnu kuluvan millään. Mutsin autossa on ollut pari viime kesää ja nyt taas alla PC2:set 205/60 kokoisena ja ehkä milli on kadonnut pinnasta. Ajaa joka päivä 15km suuntaansa töihin + muut ajelut.

Nokian NRHi:hin verrattuna hiljaiset, Hakkaan en osaa verrata. Michelinin perusrenkaista ei ole ikinä jäänyt mitään hyvää sanottavaa mieleen.

Tuohon nopeusluokka-asiaan mielipide on että jos tosiaan ei tule ajettua kovaa niin ei sitten tarvitse sitä korkeampaa nopeusluokkaakaan, ilmeisesti alkuperäisasennusrenkaissa nopeusluokan pitää kuitenkin riittää. Eihän noita nopeusluokkia muutenkaan esmes. katsastuksessa juurikaan syynätä, painoluokka saattaa inssiä kiinnostaa.

juha.
-
Viestit: 1067
Liittynyt: 21.1.2004 12:13

ViestiKirjoittaja juha. » 17.4.2007 9:58

^Sellaisen käsityksen olen itsekin saanut ettei katsastuksessa tuosta tulisi ongelmia (soitin konttorille), ja saksassakin selviää tarran ohjaamoon laittamalla, kuulemma siellä ihan ymmärrettävästi paikallinen virkavalta tarkkailee noita renkaiden nopeusluokituksia.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 84 vierailijaa