VAFfin arvot 2E-koneessa
Valvoja: ffp jäsenet
VAFfin arvot 2E-koneessa
Tuppaa tuntumaan tuo kasitappinen GTi hiukan turhan laiskalta ja tahtoo pitää semmosta pientä nypytystäkin. Epäilyt siis kohdistuvat ilmanmäärämittariin. Mitattiin autodatan ohjeitten mukaan noitten nastojen väliset resistanssit ja seuraavaa tuli:
nastat Autodatan ohjearvo - mitattu arvo
Läppä kiinni
2 ja 3 ohjearvo 610ohm, mitattu 570 ohm
2 ja 4 ohjearvo 60 ohm, mitattu 75ohm
vastaavat läppä auki
2 ja 3 ohjearvo 280ohm, mitattu 260ohm
2 ja 4 ohjearvo 780 ohm, mitattu 710ohm
Jonkinmoista heittoa noissa on, mutta kuin tarkkaan noitten pitäis olla? Taitaa vaan olla tuo tehon puuttuminen mikä tekee laiskuuden tunnun.
Edit. Ei se oo vaan laiskan tuntunen vaan on laiska. Mitattiin kaks ukkoa kyydissä 16 sekuntia 0-100km/h. heh. Täytynee tuo ilmanmäärämittari tuosta testata oikeen päiväsaikaan.
nastat Autodatan ohjearvo - mitattu arvo
Läppä kiinni
2 ja 3 ohjearvo 610ohm, mitattu 570 ohm
2 ja 4 ohjearvo 60 ohm, mitattu 75ohm
vastaavat läppä auki
2 ja 3 ohjearvo 280ohm, mitattu 260ohm
2 ja 4 ohjearvo 780 ohm, mitattu 710ohm
Jonkinmoista heittoa noissa on, mutta kuin tarkkaan noitten pitäis olla? Taitaa vaan olla tuo tehon puuttuminen mikä tekee laiskuuden tunnun.
Edit. Ei se oo vaan laiskan tuntunen vaan on laiska. Mitattiin kaks ukkoa kyydissä 16 sekuntia 0-100km/h. heh. Täytynee tuo ilmanmäärämittari tuosta testata oikeen päiväsaikaan.
samankaltaista vaivaa mullakin, mutta vain lämpimänä, viileenä kulkee tosi pirteesti, mut lämpimänä alkaa laiskistua.
Vikakoodin anto aikanaan imuilmanlämpötila-anturille, joka sijaitsee käsittääkseni tuossa ilmamäärämittarissa? Tuo ilmamäärämittari maksaa sen 350€ että kokeiluksi sekin on kohtuu hintava...
Vikakoodin anto aikanaan imuilmanlämpötila-anturille, joka sijaitsee käsittääkseni tuossa ilmamäärämittarissa? Tuo ilmamäärämittari maksaa sen 350€ että kokeiluksi sekin on kohtuu hintava...
Mullakin perstuntumalla olis enempi GTi kylmänä kun lämpimänä. Tuostakin GTi:stä on jo kaikki mahdollisuudet melkein käyty läpitte. On uutta tulpanjohtoa, virranjakajan kantta, pyörijää, öljyt, tulpatkin kai aika uudet jne.. Lambdakaan ei tuohon niin paljoa vaikuttaisi että auto tuntuu mopommalta kun porukoitten 1,4 75hevosvoimanen polo.
Ei tahdo ottaa oikein kierroksiakaan kovin ilosesti vrt. 1,8 kaasarijetta. Imuilman lämpöanturi on juu tuossa ilmanmäärämittarissa. Tekee varmaankin hallaa noille antureille nuo tuninkiräppänät (tehoviltteri ;D ) kun öljyllä putsataan. Täytyy vaihtaa vakioon kun kerkiää. Me tänään koitettiin vähän putsia tuota ilmanmäärämittaria ja hiukan ehkä tuohon "booaamiseen", eli kun nopsasti painaa kaasun pohjaan, auttoi. Kuitenkin 0-100 tuo 16 sek kaks ukkoa autossa ja 17" alut autossa. Kaveri lupaili tuossa testata toisesta GTi:stä ilmanmäärämittaria.
Testattiin tänään 1,5 porsche seatin (L-jet) ilmanmäärämittaria tuohon ja sen kanssa kyllä aika tirheesti otti kierroksia ja veti muuten paitsi isolla kaasulla :D Tosin kulutus oli 20 litraa tasakaasulla, ei paljoo viittiny testailla :)
Toi auto siis tuntuu siltä ettei se jaksais ottaa kierroksia. Kulutuskin on tuossa kymmenen litraa sadalla keskikulutus ja siihen ajoon on yleensä kuulunu reilusti yli puolet matka-ajoa 90-110km/h. Prkl.
Ei tahdo ottaa oikein kierroksiakaan kovin ilosesti vrt. 1,8 kaasarijetta. Imuilman lämpöanturi on juu tuossa ilmanmäärämittarissa. Tekee varmaankin hallaa noille antureille nuo tuninkiräppänät (tehoviltteri ;D ) kun öljyllä putsataan. Täytyy vaihtaa vakioon kun kerkiää. Me tänään koitettiin vähän putsia tuota ilmanmäärämittaria ja hiukan ehkä tuohon "booaamiseen", eli kun nopsasti painaa kaasun pohjaan, auttoi. Kuitenkin 0-100 tuo 16 sek kaks ukkoa autossa ja 17" alut autossa. Kaveri lupaili tuossa testata toisesta GTi:stä ilmanmäärämittaria.
Testattiin tänään 1,5 porsche seatin (L-jet) ilmanmäärämittaria tuohon ja sen kanssa kyllä aika tirheesti otti kierroksia ja veti muuten paitsi isolla kaasulla :D Tosin kulutus oli 20 litraa tasakaasulla, ei paljoo viittiny testailla :)
Toi auto siis tuntuu siltä ettei se jaksais ottaa kierroksia. Kulutuskin on tuossa kymmenen litraa sadalla keskikulutus ja siihen ajoon on yleensä kuulunu reilusti yli puolet matka-ajoa 90-110km/h. Prkl.
Tosin kulutus oli 20 litraa tasakaasulla, ei paljoo viittiny testailla :)
Varmaankin Ajotietokoneen antama lukema? Ei todennäköisesti pidä paikkaansa. Kaavat vaan sekoaa siellä autossa kun on "väärä" massamittari...
Jos näistä oireista vielä ennen korjaamista, niin myöskin kiihdytyksessä täyskaasulla veto huonompi kuin osakaasulla, esim ohitus tilanteessa nelonen silmään ja talla tiskiin auto kiihtyy siten ku se kiihtyy mutta kun kaasua alkaa hölläämään niin vehe oikein "ampaisee" eteenpäin, juurikin siinä kun kaasua on joku 60 - 80 % painettuna.
(Teoria: Ilmamäärämittari antaa väärän lukeman ruiskulle ja seos liian rikas??? Sitten kun kaasua höllää menee seos paremmaksi?)
Toinen:
Moottorijarrutus (2. vaihde kytketty) 40km/h ---> 20 - 25km/h niin kone alkaa vetelemään tuossa kun kierrokset laskee tuohon 1200 rpm seuduille, saa tasa-arvoristeyksestä lähdön näyttämään välillä kohtuu huvittavalta. Tuntuu siis että tuossa 1200rpm seudulla tulis joku ihme vääntöpiikki.... ??
Juurikin samat oireet löytyy, eli osakaasulla mennään paljon paremmin mitä täyskaasulla.
Kulutus oli juu ajotietokoneen antama tulos, mutta kyllä sitä ihan oikeasikin meni. Pönttö ottaa hiukan takapuskuriin kiinni ajossa ja oli tuolla matkalla sulattanu kolon jo takapuskuriin ja vakiona tuo pöntönpää tuskin ees lämpee kädenlämpöseks ;D Tulipahan varmaan karstat polteltua koneesta.
Tommosta tuo kanssa tekee että satunnaisesti (yleensä) kun moottorijarrutuksella päästää 3,5krpm alas kierrokset, paukuttaa perkuleesti putkessa. Hauskaltahan se kuulostaa mutta alkaa jo harmittaa... :)
Vielä yks oire, ei oo ennen kolvia ollu niin ei pysty vertaamaan onko normaalia. Kun koittaa luistattaa kytkintä, ei kierrokset nouse lähes ollenkaan. Eli liikkeellelähdössä koittaa antaa hiukan kierroksia niin kone hyytyy täysin.
Sulla vissiin samaa ongelmaa? Täytyy kattoa nyt mihin hintaan noita saa. Kuulemma 320e vaihtokapistuksen kanssa tehdaskorjattu kapistus. Kattelin jostain tuolla boschin koodilla niin hintaa oli 140 £ joka sekin aikalailla halvempi. Jos ulkomailta sais halvemmalla niin kannattais varmaan useempi tilata kerralla.
Kuulin tuossa myös sellaista, että obeliksien ilmanmäärämittareita on korjattu siirtämällä tuota "lukevaa neulaa" hiukan eri kohtaan tuossa hiililevyllä niin on korjaantunu. Eipä iso kokeilu olis sinänsä. Tiedä sitten onko noissa elefanteissa samalla toimintaperiaatteella toimiva ilmanmäärämittari. Ei muutaku tutkimaan kun kerkiää
Kulutus oli juu ajotietokoneen antama tulos, mutta kyllä sitä ihan oikeasikin meni. Pönttö ottaa hiukan takapuskuriin kiinni ajossa ja oli tuolla matkalla sulattanu kolon jo takapuskuriin ja vakiona tuo pöntönpää tuskin ees lämpee kädenlämpöseks ;D Tulipahan varmaan karstat polteltua koneesta.
Tommosta tuo kanssa tekee että satunnaisesti (yleensä) kun moottorijarrutuksella päästää 3,5krpm alas kierrokset, paukuttaa perkuleesti putkessa. Hauskaltahan se kuulostaa mutta alkaa jo harmittaa... :)
Vielä yks oire, ei oo ennen kolvia ollu niin ei pysty vertaamaan onko normaalia. Kun koittaa luistattaa kytkintä, ei kierrokset nouse lähes ollenkaan. Eli liikkeellelähdössä koittaa antaa hiukan kierroksia niin kone hyytyy täysin.
Sulla vissiin samaa ongelmaa? Täytyy kattoa nyt mihin hintaan noita saa. Kuulemma 320e vaihtokapistuksen kanssa tehdaskorjattu kapistus. Kattelin jostain tuolla boschin koodilla niin hintaa oli 140 £ joka sekin aikalailla halvempi. Jos ulkomailta sais halvemmalla niin kannattais varmaan useempi tilata kerralla.
Kuulin tuossa myös sellaista, että obeliksien ilmanmäärämittareita on korjattu siirtämällä tuota "lukevaa neulaa" hiukan eri kohtaan tuossa hiililevyllä niin on korjaantunu. Eipä iso kokeilu olis sinänsä. Tiedä sitten onko noissa elefanteissa samalla toimintaperiaatteella toimiva ilmanmäärämittari. Ei muutaku tutkimaan kun kerkiää
Juu kyl oon purkanu semmosen mittarin ja siellä on sellanen neula, se kyllä on helvetin herkkä (ikäänkuin vinyylilevysoittimen neula) näpräämiselle. Tietenkin jos siinä kosketuspinnassa on kulumaa tai jotain muuta paskaa, nii eihän se sitte toimi oikein. Ja toinen on tuo imuilman lämpötila-anturi, sitä voi olla hankala näprätä kuntoon (jos siis rikki).
nastat Autodatan ohjearvo - mitattu arvo
Läppä kiinni
2 ja 3 ohjearvo 610ohm, mitattu 570 ohm
2 ja 4 ohjearvo 60 ohm, mitattu 75ohm
vastaavat läppä auki
2 ja 3 ohjearvo 280ohm, mitattu 260ohm
2 ja 4 ohjearvo 780 ohm, mitattu 710ohm
Mistä nastoista nuo on mitattu? Vai montakos nastaa 2E:n ilmamäärämittarissa edes on?
[Edit.] Tyhmä, ne olikin tuossa mainittu.
Viimeksi muokannut J.N, 29.3.2007 21:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Samoja vikoja ollu samalla laitteella ;) Noh, mulla on alle vuoden vanha ilmamäärämittari siinä (350e bosch maahantuojalta) mutta käynti meinas humputtaa välil ja sitten huomannu myös lämpösenä tuota laiskaa menoa. Otin sen sit irti ja putsasin hyvin kanavat ym siitä ja lopuks kurkkasin sisälle ja laitoin elektroniikanpuhdistajaa sinne ni se autto heti. Ilmeisesti mittarin sisään on päässy koskeutta tjms joka sitten aiheuttaa korroosiota ja hapettumista siellä. Noilla konsteilla on taas menty tuhannen kilometriä eikä ole ollut mitään hätää.
Ja liitin tosiaan on neljällä nastalla.
Ja liitin tosiaan on neljällä nastalla.
Kaveri ny testas tuota toisella ilmamäärämittarilla ja alle 11s pääsi nyt noilla 17 aluillakin 0-100. Eli kyllä se vika siellä ilmamäärämittarissa on. Täytynee ittekin ruikkia tuota elektroniikkapuhdistajaa tuonne jos auttais ensiapuna. Sikakitillä sitten sen jälkeen koppa takasi kiinni. Miltäs noi ilmamäärämittarit näyttää noin uutena, näyttääkö se muovikopan tiiviste semmoselta hiukan tursuneelta? Kun mun mielestä toi näyttää niinkun se olis avattu joskus.
Ehh... Tais olla vähän hidas päivä kun en tosiaan tuota tajunnut että siinä edellä oli mainittu nuo nastat joista mittailtu. :)
Tänään tuollaista 2E:n ilmamäärämittaria kattelin ja sehän on varsi erilainen kuin tuossa AGG:ssä. Onkos kenelläkään laittaa inffoa tuollaisen AGG koneen ilmamäärämittarin koeponnistukseen? Siinähän on vain 3 pinninen liitin. Pitäisi varmaan hieman mittailla, mikäli mahdollista.
Tänään tuollaista 2E:n ilmamäärämittaria kattelin ja sehän on varsi erilainen kuin tuossa AGG:ssä. Onkos kenelläkään laittaa inffoa tuollaisen AGG koneen ilmamäärämittarin koeponnistukseen? Siinähän on vain 3 pinninen liitin. Pitäisi varmaan hieman mittailla, mikäli mahdollista.
Ilmeisesti tuossa AGG:ssä on ilmanmassamittari (MAF, mass air flow) eli kuumalankasysteemi. Ei siis ole pinnien välillä mitään mittausarvoja resistansseissa vaan pelkkiä jännitemittauksia. Ei sulla siinä vapaavirtausviltteriä ole ollu? Noi kuumalankavermeet ei tykkää kuulemma noista kun niissä käytetään öljyä nappaamaan roskat talteen, jollonka öljy pilaa sen kuumalangan.
Jaahas. En ole vielä aiheeseen pahemmin perehtynyt joten olen tietämätön, mutta tosiaan tuossa saattaa olla tuo kuumalanka-toiminen. Pitää lähiaikoina perehtyä aiheeseen perusteellisemmin. Ei ole ollut vapaavirtaus vilttereitä, ihan vakio kokoonpanossa ollut aina.
Tuollaisia oireita on ja nyt viimeaikoina on ollut lisääntymään päin.
Tuollaisia oireita on ja nyt viimeaikoina on ollut lisääntymään päin.
Niin siis se ilmamassamittari on molemmissa Hitachi. Ruutta Siemens (Simos).
Katalogi näyttää tuolle tosiaan hinnaksi pari vuotta vanhalla hinnastolla ~330€, eli ei ihan heti viitsi rueta tilaamaan. Pitäisi ensin varmistua onko vika tosiaan siinä vai jossain muualla. Voikos tuon todeta jotenkin vialliseksi muuten, kuin kokeilemalla toista? Ja entäpä tuo imuilman lämpötila-anturi, voiko se aiheuttaa viallisena jotain oireita?
Tässä tapauksessa nuo oireet tosiaan poistuu kun ottaa lambdan pistokkeen irti.
Katalogi näyttää tuolle tosiaan hinnaksi pari vuotta vanhalla hinnastolla ~330€, eli ei ihan heti viitsi rueta tilaamaan. Pitäisi ensin varmistua onko vika tosiaan siinä vai jossain muualla. Voikos tuon todeta jotenkin vialliseksi muuten, kuin kokeilemalla toista? Ja entäpä tuo imuilman lämpötila-anturi, voiko se aiheuttaa viallisena jotain oireita?
Tässä tapauksessa nuo oireet tosiaan poistuu kun ottaa lambdan pistokkeen irti.
Sitten aika varmasti lambdavika, koska lambda säätää +-25% ja tässä tapauksessa se säätää päin vattua jos se kerran alkaa toimia ilman lambdaa. Yks on et koitat joltain lainata tohon sopivaa lambdaa varmistukseks. Mä kyl epäilen että ei paljoo sitten vaihtoehtoi ole. Wili:llä tais olla lambda myynnissä, mutta en tie sopiiko se tuohon uudempaan malliin. Uutena tais olla hinta 135e.
Niin ja updatea. Tämän viikon perjantaina tai sitten maanantaina pitäis tulla uus ilmanmäärämittari. Kerran se vaan kirpasee jos 200tkm välein tarvii vaihtaa ;D
Kokeilen tuon ilmamäärämittarin tulon jälkeen ronklata tota vanhaa (siirtää piirilevyä) ja putsailla sähkölaitteiden puhdistusspreillä ja kokeilla muuttuuko meno. Ei viitti nyt ruveta kokeilemaan kun ei oo korvaavaa laitetta, ettei jää meno siihen ;D
Niin ja updatea. Tämän viikon perjantaina tai sitten maanantaina pitäis tulla uus ilmanmäärämittari. Kerran se vaan kirpasee jos 200tkm välein tarvii vaihtaa ;D
Kokeilen tuon ilmamäärämittarin tulon jälkeen ronklata tota vanhaa (siirtää piirilevyä) ja putsailla sähkölaitteiden puhdistusspreillä ja kokeilla muuttuuko meno. Ei viitti nyt ruveta kokeilemaan kun ei oo korvaavaa laitetta, ettei jää meno siihen ;D
Tuohon sopivan nelikarvasen happitunnistimen saa perus varaosatiskiltä noin viidelläkympilläkin... Ite en kehtais muutaman kympin osan takia alkaa käytettyä kokeilemaan, ja toisekseen se lambdan vaihto vaikka 200tkm välein on ihan terveellistä, koska kyllähän se karstoittuu ja heikkenee aikaamyöten. Äkkiä sen bensakuluissa säästää vaikkei siinä mitään varsinaista vikaa oliskaan. :)
Perjantai 13. iskee... Paketin piti olla torstaina perillä, mutta olivat hukanneet paketin jonnekin kuopioon ja lähettivät sieltä euraan tuon paketin pikana. Tänään perjantaina piti siis paketin olla perillä. Noh, kaveri kävi sen hakemassa ja väärä mittarihan sieltä tuli. Hetken kattomisen jälkeen selvisi, että olivat pistäneet korvaavan mittarin tilalle, eli kuusnapaisen MAFfin, eli ei sinne päinkään sopivan... ÄGH. Näyttääpi siltä, että ainakaan tuota kautta ei saa enää uutta boshilaista vaan täytyy ostaa joku kopio.. Perkeles että hatuttaa. Ei viittis tuohon mitään käytettyäkään oikein ostaa, kun siitä ei sitten taas tiedä pääseekö sillä 10tkm pidemmälle ennen kun laukee.
Tulipa nyt sitten kyrsiinnyksissä avattua tuo VAFfi ja siirrettyä piirilevyä sen verran että lukupäät ottaa uusiin kohtiin kiinni. Samalla korjasin vuotavan huohotinletkun väliaikaisratkaisulla. Uus letkuhan tuohon täytyy ostaa josain välissä. Mutta juu. Ei kovin paha homma sinänsä, vittumaisin lähinnä tuon kopan irrottaminen tuosta vaffista.
Tulokset:
Kone käy edelleen, positiivista. Ens tuntuma koneesta on, että se kerää kierroksia hienommin. Aluks kun kävi testiajolla niin ei tuntunu paljoa eroa kiihtyvyydessä olevan, mutta ainakin kierroksia ottaa nätisti verrattuna entiseen, eikä kulutusmittari näytä enään niin järkyttäviä lukemia. Nykimistä en pahemmin havainnu. Tossa myöhemmin pienen kakkosella revittämisen jälkeen tuntui siltä kun auto olis hiukan piristyny. Varmaan moottori pirun karstainen kun on koko ajan rikkaalla käyny. Lopullisia tuloksia saadaan kun kerkiää mittailemaan kulutusta ja kiihtyvyyttä. Lambdan tuohon voisi melkein joka tapauksessa nyt vaihtaa.
Tulokset:
Kone käy edelleen, positiivista. Ens tuntuma koneesta on, että se kerää kierroksia hienommin. Aluks kun kävi testiajolla niin ei tuntunu paljoa eroa kiihtyvyydessä olevan, mutta ainakin kierroksia ottaa nätisti verrattuna entiseen, eikä kulutusmittari näytä enään niin järkyttäviä lukemia. Nykimistä en pahemmin havainnu. Tossa myöhemmin pienen kakkosella revittämisen jälkeen tuntui siltä kun auto olis hiukan piristyny. Varmaan moottori pirun karstainen kun on koko ajan rikkaalla käyny. Lopullisia tuloksia saadaan kun kerkiää mittailemaan kulutusta ja kiihtyvyyttä. Lambdan tuohon voisi melkein joka tapauksessa nyt vaihtaa.
Autosta poistettiin ladan katti ja vaihdettiin alkuperäinen takasin. Yläkierroksilla kone muuttu paljon pirteemmäks. Lähkökohtahan oli 0-100 noin 16s, nyt jo 13-14s :D
Autoon siis vaihdettu nyt käytetty ilmanmäärämittari benecarsilta, sekä toi putkisto pistetty takas virtaavammaks. Otettiin vagcomilla yhteys tuohon rakkineeseen ja pisti ihmetyttämään koneen antama lambda-arvo, joka oli 0,87. Tämä siis viittaisi siihen, että seos on erittäin rikkaalla. Tosiasiassa seos on erittäin laihaa, koska näyttäisi siltä, että lambda on juuttunu tohon arvoon, koska se ei muuttunu mihinkään koko 50-100c käytön aikana. Tällöinhän lambda antaa paksua arvoa koneelle ja kone yrittää laihentaa seosta, eli kone käy laihalla. Tämän varmistaa hyvin se, että tulpat on vähäsen valkoisen karstan peitossa. Täytyy nyt vaihtaa tuo lambdakin jos vielä saisi sekunnin pari pois tuosta ajasta.. Sitten täytyykin jo testata taas toista ilmamäärämittaria, jos tuokin on rikki. ....
Autoon siis vaihdettu nyt käytetty ilmanmäärämittari benecarsilta, sekä toi putkisto pistetty takas virtaavammaks. Otettiin vagcomilla yhteys tuohon rakkineeseen ja pisti ihmetyttämään koneen antama lambda-arvo, joka oli 0,87. Tämä siis viittaisi siihen, että seos on erittäin rikkaalla. Tosiasiassa seos on erittäin laihaa, koska näyttäisi siltä, että lambda on juuttunu tohon arvoon, koska se ei muuttunu mihinkään koko 50-100c käytön aikana. Tällöinhän lambda antaa paksua arvoa koneelle ja kone yrittää laihentaa seosta, eli kone käy laihalla. Tämän varmistaa hyvin se, että tulpat on vähäsen valkoisen karstan peitossa. Täytyy nyt vaihtaa tuo lambdakin jos vielä saisi sekunnin pari pois tuosta ajasta.. Sitten täytyykin jo testata taas toista ilmamäärämittaria, jos tuokin on rikki. ....
Ite kattosin pakokaasupäästöarvot tänään piruuttaan ja seuraavaa...
RPM 837
% vol CO = 0,02
% vol co cor. = 0,02
% vol CO2 = 13,34
ppm HC = 30
Lambda = 1.090
% vol o2 = 1.8 (pakoputki rikki)
RPM 2635
% vol CO = 0,15
% vol co cor. = 0,16
% vol CO2 = 14,02
ppm HC = 110 (palamatonta)
Lambda = 1,027
% vol o2 = 0,7
Olis pitäny kokeilla ottaa irti toi VAF:in johto irti, mutta se jää sit loppuviikoksi ku otan kannettavan samalla mukaan (vag-com!)
e: siistelyä!!
RPM 837
% vol CO = 0,02
% vol co cor. = 0,02
% vol CO2 = 13,34
ppm HC = 30
Lambda = 1.090
% vol o2 = 1.8 (pakoputki rikki)
RPM 2635
% vol CO = 0,15
% vol co cor. = 0,16
% vol CO2 = 14,02
ppm HC = 110 (palamatonta)
Lambda = 1,027
% vol o2 = 0,7
Olis pitäny kokeilla ottaa irti toi VAF:in johto irti, mutta se jää sit loppuviikoksi ku otan kannettavan samalla mukaan (vag-com!)
e: siistelyä!!
Viimeksi muokannut -Onze-, 13.5.2007 20:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakin sitten löyty, ei ollu benecarsin myymä ilmanmäärämittari paskana, vaan autossa oli toi sytkän säätö jotenkin heittäny keturalleen. Kaveri pisti testerillä tuon automaattisäädön lukkoon ja sääsi manuaalisesti sytkän kohdalleen. Nyt pelaa, kulutus tossa matka-ajossa noilla 17" pyörillä pyöreetä seiskaa. Olen tyytyväinen, vielä kun saa kaikki muut pikkuviat pois ;D
Nostetaas, omassa 2E koneessa samanlaista vikaa, tehot kateissa, varsinkin enemmän kaasua painettaessa ja vähänkin kovemmassa moottorijarrutuksessa paukkuu putkessa melkoisesti. Lisäksi kulutus oli viime tankillisella 10l/100km (2/3 matkaa, 1/3 kaupunkia), mikä mielestäni korkea. Mittailin tuossa ilmamäärämittarista vastuksia (suluissa ohjearvot), osa heittää melkoisesti:
Läppä kiinni:
2-3 625 ohmia (610)
2-4 120 ohmia (60)
Läppä auki:
2-3 111 ohmia (280)
2-4 565 ohmia (780)
Kaasuläpän asentotunnistimen arvoja ei tullut vielä mittailtua.
Kokeeksi irroitin kaasuläpän asentotunnistimen johdon (ilmeisesti samassa piirissä kuin VAF?) ja paukutus loppui, tehoista oli vaikea sanoa mitään, ehkä alakierroksilla veti paremmin. Voiko tuo VAF:n rikkonaisuus aiheuttaa nuo oireet vai pitäisikö vikaa lähteä etsimään sytkä puolelta? Vikakoodeja ei vielä ole luettu mutta pitää yrittää saada se jossain tehtyä.
Läppä kiinni:
2-3 625 ohmia (610)
2-4 120 ohmia (60)
Läppä auki:
2-3 111 ohmia (280)
2-4 565 ohmia (780)
Kaasuläpän asentotunnistimen arvoja ei tullut vielä mittailtua.
Kokeeksi irroitin kaasuläpän asentotunnistimen johdon (ilmeisesti samassa piirissä kuin VAF?) ja paukutus loppui, tehoista oli vaikea sanoa mitään, ehkä alakierroksilla veti paremmin. Voiko tuo VAF:n rikkonaisuus aiheuttaa nuo oireet vai pitäisikö vikaa lähteä etsimään sytkä puolelta? Vikakoodeja ei vielä ole luettu mutta pitää yrittää saada se jossain tehtyä.
Hermo menee, vuosi sitten uusin ison kasan osia pätkimisen takia kun ei tuntunu mistää selvää vikaa löytyvän ja hall-anturin vaihto lopulta auttoi. Nyt aloitti uudestaan nykimisen, perustarkistukset (alipaineletkut, liittimet ym.) eikä mitään vikaa mutta ilmamäärämittarin vastusarvot läppä auki olivat 1200-1700ohm eli täysin perseellään, läppä kiinni olivat autodatan ohjelukemissa. Kone lämpimänä myöskin tehot hiipuu, 0-100 menee jotain 15s eli jotain on tapahtunut.
Miten tuon mittarin saa auki? Jos kokeilis vaikka säätää jotain, jos ei onnistu niin uutta kaupasta. Saako tuota mittaria muualta kuin vag-tiskiltä?
Miten tuon mittarin saa auki? Jos kokeilis vaikka säätää jotain, jos ei onnistu niin uutta kaupasta. Saako tuota mittaria muualta kuin vag-tiskiltä?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa