tdi 1z:n karkea käynti ja sammuminen

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

epepee
-
Viestit: 24
Liittynyt: 24.10.2006 16:06

tdi 1z:n karkea käynti ja sammuminen

ViestiKirjoittaja epepee » 19.3.2007 20:29

audi 80 tdi 1z teki seuraavanlaista: ensin meni lämpötila-anturi joka antaa tietoa eculle koneen lämpötilasta ja oireita alkoi ilmaatua. kone ei lähteyt enää käyntiin kuin pitkän sahauksen jälkeen jos ilma oli niin lämmin ettei hehkutusta ollut. seuraavaksi alkoi käymään todella raakasti(ääni oli kuin vanhassa singerissä) ja ei juuri mitenkään käyntiin muutakuin aivan lämpimänä tai niin kylmänä että kone hehkutti. kun kone lämpeni tarpeeksi raaka käyntiääni muuttui välillä aivan täysin normaaliksi. vaihdoin anturin uuteen, käynnistysongelmat ja raaka käyntiääni jatkui. sitten lopuksi kone hyytyi kesken ajon( 2 vaihteella ja tyhjäkäynnillä). koneeseen on tehty jakopäänremontti noin 30 tkm sitten ja asennuksen teki asiantunteva korjaamo. kysyin hihnanvaihdon yhteydessä "kuningaspultista, mutta vastaus oli että tdi koneissa ei sitä ongelmaa ole. kampiakselin päässä olevassa hihnapyörässä en ole havainnut ollenkaan vipatusta. kävin luetuttamassa myös vikakoodit ennen hyytymistä ja ainoana oli ilmoitus polttoaineen ruskutuksen säätöerosta. käsin ei kampiakselin hihnapyörää saanut heilumaan ollenkaan. mitäkähän syitä tähän kalinaan/sammumiseen/sahaamiseen voisi olla??

epepee
-
Viestit: 24
Liittynyt: 24.10.2006 16:06

ViestiKirjoittaja epepee » 21.3.2007 14:53

nyt vika korjattu, hihnanvaihtotyön tehnyt liike avasi jakopään ja kampiakselin päässä oleva, paljon kumarrettu kuningaspultti oli löystynyt jostain syystä, ja löystynyt hihnapyörähän se siellä jakoa sekoitteli. sinänsä hyvää tuuria, ettei ollut särkenyt mitään muuta. joten, olkaa hyvät ihmiset nöyränä sen pultin kanssa!!

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 1.4.2007 16:50

Jaahas... on sitten ruennu vaivaamaan jo 1z konettakin mokoma pultti. Eikö se ole muka kolmella pultilla jo kiinni yks zetassa?

tiiselisti
-
Viestit: 147
Liittynyt: 11.9.2003 22:21

ViestiKirjoittaja tiiselisti » 1.4.2007 18:59

kävin luetuttamassa myös vikakoodit ennen hyytymistä ja ainoana oli ilmoitus polttoaineen ruskutuksen säätöerosta


Onkos ^ tuo sama asia ku:

17970 - quantity adjuster (n146): upper limit reached
p1562-35-00 - -

17971 - quantity adjuster (n146): lower limit reached
p1563-35-00 - -

?

epepee
-
Viestit: 24
Liittynyt: 24.10.2006 16:06

ViestiKirjoittaja epepee » 2.4.2007 14:49

en itse osaa sanoa, mutta tietävämmät kertokoon. muistaakseni vikakoodi oli tarkalleen tällainen: code 00550 commencement of inj. regulation control difference- tiedä sitten onko näillä mitään yhteistä. onko sulla ollu samaa ongelmaa (käynyt raakasti, tms)??

epepee
-
Viestit: 24
Liittynyt: 24.10.2006 16:06

ViestiKirjoittaja epepee » 2.4.2007 14:59

^^^ muistaakseni se ulompi hihnapyörä (moniura) on kiinni siinä sisemmässä kolmella pultilla, mutta sisempi hihnapyörä (hammas) on sitten vain yhdellä pultilla kiinni kanpiakselissa, ja tämä pultti oli sitten itselläni päässyt löystymään. pultti ei kuitenkaan ollut katkennut, oli vain hieman päässyt löystymään. tiedä sitten että oliko vika siinä, että asentaja ei muistanut tarkistaa pyltin kireyttä hihnanvaihdon jälkeen.. vaikka itse pulttiahan ei tarvinnut irroittaa kun hihna vaihdettiin, mutta siittä sitä konetta pyöritettiin kun ajoitus laitettin kohdilleen.. tuli vaan jälkeenpäin mieleen että voisiko pultti päästä mokomasta pyörittelystä löystymään...??

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 3.4.2007 20:06

itellä kanssa antaa tuon saman vikakoodin(00550) 80 tdi 1z audi! Käynti on epätasaista humpaamista ja ajossa nykii! voisikohan vikaa aiheuttaa jos esim.tankissa on jotain roskaa/moskaa ja välillä saa ilmaa polttoaineensekaan? Ainakin omassa kulkineessa polttoaineen tuloputkesta pumpulle tulee aika paljon ilmakuplia ja samalla tulee ankara rynkytyskohtaus?

Heebo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 11.10.2006 11:04

Tämänhän kaikki jo tietääkin, mutta varmistetaan vielä.

ViestiKirjoittaja Heebo » 3.4.2007 22:25

AAZin ongelmiahan nuo kunkkupultit on yleensä olleet...
( kumartaa nöyrästi armoa anellen )
Jos nyt kuitenkin on jostain muustakin vehkeestä pultti löysännyt niin varmistakaa että sinne tulee kans uus pultti ja mielellään se lujempi... olikohan 12,9.
Se vanha pultti kun ei välttämättä ole pyörinyt milliäkään aukipäin vaan on saattanut venyä ja olla siksi löysällä.
Ja vaikka se vanha kestäisikin kiristää uuudelleen momenttiin, niin alkanut venyminen taatusti jatkuu kunnes pultti katkeaa.

epepee
-
Viestit: 24
Liittynyt: 24.10.2006 16:06

ViestiKirjoittaja epepee » 4.4.2007 18:25

ootko rane kokeillu laittaa 2t- öljyä polttoaineen sekaan?? itellä joskus tyhjäkäynti humpasi muutaman sekunnin kun esim. pysähtyi vaikka valoihin.
muistaakseni ongelmaa ei ole ilmennyt sen jälkeen kun laitoin litran täyssynteettistä 2t-öljyä polttoaineen sekaan kun tankkasin tankin täyteen.
jotkut puhuu myös sellasta että jos iq on liian isolla niin alkaa helposti rynkyttään.
minulla on sellanen kuva että nämä moottorit eivät ole hirmu arkoja ilmalle, on ihan normaalia että siellä joskus menee jokunen ilmakupla.
tosin jos sitä ilmaa menee paljon ja jatkuvalla syötöllä niin sitte se voi alkaa vaikuttaan myös käyntiin yms.
kannattaa kiristellä kaikki suodattimelle tulevat ja siittä lähtevät liitokset niin saattaa ilmantulo vähentyä.
eihän sun autossa oo jotain halpaa lastua tai evryä?? evryhän ainakin aiheuttaa tuollaista rynkytystä jos se on liian isolla (vastus liian pieni).


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa