Xenon ongelma

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Juissi
-
Viesti:

Xenon ongelma

ViestiKirjoittaja Juissi » 7.3.2007 22:07

Hei eli nyt tarvittaisiin apua.

Auto on ilmeisesti hellan alkuperäisellä xenon sarjalla varustettu härpäke ja nyt tätä ongelmaa on jo tämän talven verran jouduttu katsomaan ja nyt alkaa jo vähän käpy hitsaa kiinni.
asiaan.

Eli syksyllä kun alko tulla kylmempää valot alkoivat kenkkuilemaan niin että valot räpsähtävät mutta eivät välttämättä syty ollenkaan. välillä auttaa "renkkaaminen" eli katkaisimesta kääntäminen ja uudelleen päälle laitto. ja kun ongelma en ole välillä syttyy toinen puoli ja välillä toinen...avasin nyt molemmat puolet mutta mitään hälyyttävää en liittimisistä tms löytänyt, tosin sen jälkeen oikea on alkanut toimimaan paremmin.

Tiedän että yhdellä "meistä" onkin jo ollut samaa vikaa, mutta onko jollainen ideoita mikä vian aiheuttaa, itse nyt olen tuon sytkää/sytkiä alkanut tästä syyttämään (kun en muutakaan keksi) mutta ideat olisi tässä vaiheessa kyllä kalliita..

Yksi mitä mietin oli että voisin kyseessä olla väsähtämässä olevat polttimot mutta käsittääkseni niidenkin pitäisi vain pikkuhiljaa himmetä eikä tuolla tavalla alkaa temppuilemaan. (korjatkaa jos olen väärässä)

(voisiko pelkkä kosteus umpiossa aiheuttaa tuollaista?)

a.link
-

ViestiKirjoittaja a.link » 8.3.2007 10:09

Paljonko xenoneilla on kilometrejä takana?
Ainakin mun autossa nuo valot ei kuluneena syttyny aina ekalla kerralla. Tai oikeastaan vain toinen teki tuota.

Juissi
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juissi » 8.3.2007 10:45

Heitit pahan, auto tuli taloon 103 tkm kohdalla ja nyt 110 mittarissa, eli voivat olla myös alkuperäiset...

Siinä mielessä yritän vaan löytää yhteisen sävelen mielipiteisiin, ettei turhaan lähde vaihtamaan ballisteja kun vika onkin vaan polttimoissa ja taas toisinpäin.

Osa mitä nyt noista jutuista olen lukenut niin viittaa juurikin siihen että polttimot alkaisi olee tiensä päässä ja yllätys yllätys, osa sitten taas että ballistit on sököinä.

keskone
-

ViestiKirjoittaja keskone » 8.3.2007 10:51

Eihän tämä vaivaa poista, mutta mahdollisesti helpottaa eloa sen kanssa. Koska nuo lamput eivät syty kylmässä yhtä helposti kuin lämpimässä olen itse sytyttänyt valot päälle siten että startaressa valot parkkiasennossa(käännän jo ennen kuin käännän virran päälle), ja vasta jännitteen hetken noustua kytkenyt valot päälle.

Juissi
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juissi » 8.3.2007 10:57

Tota myös testasin mutta ei auttanut =)

Juissi
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juissi » 8.3.2007 19:41

Kävin äsken vaihtamassa päittäin noita polttimoita (eli niin että kuskin puolelle se poltin joka on viime aikoina toiminut ja toiselle puolelle pimeä) ja valo syttyi kuskin puolelle.

Eli polttimot on tiensä päänsä ja nyt tilaamaan uusia polttimoita.

H. Jormalainen
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.3.2007 19:43

Mitäs luokkaa laadukkaiden kaasupurkauspolttimoiden hinta on tarvikkeena?

Juissi
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juissi » 8.3.2007 20:06

Mä tarviin noi d2r, ja ne olen nyt löytänyt 30 e halvimmat mutta 50 e ois phillipsin polttimot...(kappale hintoja ja suomessa)

Täytyy vähän nyt vielä katsella et mistä saisin ne yhdistelmällä helpoiten/nopeiten/suht edullisesti.

Juissi
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juissi » 27.8.2007 21:22

Jatkan tähän kun itse olen aloittanutkin, vaikka ongelma ei olekkaan sama enää.

Homma eteni tosta viimeisestä hommasta niin että vaihdoin polttimot ja kaikki näytti taas hyvin valoisalta.

Kunnes meni hetki ja taas oli puoliksi pimeää. Sen verran selvittelin että kyseesä oli sitten ballisti koska toinen ballisti toimi hienosti ja toinen ei.

No ostin seuraavan ballistin ja taas oli oikein kirkasta kuukauden verran JA taas sama juttu, puoliksi pimeetä. Uusi ballisti ei sanonut ääntäkään. No onneksi myyjä oli/on todella auttavaisesti ollut mukana jeesamassa ongelman selvittämisessä ja päätettiin että hän lähettää uuden ballistin. Uusi ballisti tuli, laitoin kiinni, ja muutaman sytytys kerran jälkeen valo alka syttymään hitaammin ja ballistista alkoi kuulumaan kova räsähdys.

Otin ballistin nyt irti ja päätin että mittaan nyt vielä varmuuden vuoksi lampuille tulevan virran ja molemmat puolet saavat yhteinäisen virta määrän (virrat päällä 11.9v ja 13.1v moottori päällä.)

Itse alan epäillä suurempaakin salaliittoteoriaa, mutta onko kukaan aikasemmin törmännyt että auto vaan söisi ballisteja aamupalaksi??
Mä hyväksyisin tän että auto hajottaa ballistit, jos myös toi Hellan ballisti vaikuttais että on leviämässä mutta virran saanti on molemmilla sama ja hellan ballisti toimii ilman mitään sivuääniä ja syttyy joka kerta niinkuin pitää..

Kaikki vinkit arvostetaan tässä vaiheessa korkealle =)

Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”