Kirjoittelin tästä jutusta jo UltimateVW:lle, mutta kovin tuntu olevan ummikkoista porukkaa kun tuli replyjä tosi häjysti. Selailin haulla, mutta ongelmaani aivan suoraan sopivaa topiccia ei täältäkään löytynyt.
Ongelma: Polo Classic 1.9SDI (AEY-kone) ei hehkuta juuri ollenkaan.
Ajatuksia:
-Olen ostanut auton huhtikuussa ja ajelin kesän ilman ongelmia. Ihmettelin kyllä kun syksyllä kun oli nollakelejä, kun ei hehkun valo palaa autoon noustessa vain 1-2 sekuntia. Ajattelin, että johtunee ovihehkutuksesta. Mutta kun pakkaset kovenivat käynnistys muuttui räjäytykseksi ja edelleen hehkutusta ei tapahtunut juuri ollenkaan.
-Katseltiin sitten kaverin VAG COMilla vähän arvoja ja luulimme jo ongelman selvinneen, mutta ei! Jäähdytysnesteen lämpötila näytti ajossa noin 120 C ja päättelin siitä, että lämpötila-anturi olisi sökö. Mittariston arvo on oikea eli noin 95C. Hain sitten uuden anturin ja laiton paikalleen, mutta ongelma oli sama. Mittailin myös vanhaa anturia ja kas kummaa sekin oli ehjä!
-Olen sitten pohtinut, mistä virhe voi johtua. Lämpötila-anturihan on NTC-vastus eli resistanssi pienenee lämpötilan kasvaessa ja lisäksi muutos on hyvin epälineaarinen ilmiö. Tästä johtuen huonot liitokset voidaan laskea pois luvusta, koska huono liitos aiheuttaisi resistanssiin aina saman suuruisen virheen ja siten lämpötila heittäisi eri lämpötiloissa eri lailla. Heitto on siis aina noin 25 astetta!
Hieman on neuvoton olo. AEY-koneeseen kun ei mielestäni ole Haynesin opastakaan, vaikka konetta on käytetty Polossa, Ventossa, Caddyssä ja Gofissa.
Eli nyt saa sitten laittaa kaikki kommentit mitä tulee mieleen! Kaikki tyhmänkin tuntuiset ajatukset on tarpeen, jotain tarvis saada tehtyä. Huoltoon en vie, kun olen köyhä opiskelija, jolla ei oo varaa maksaa työstä 80€ / tunti!
SUURI kiitos etukäteen kaikista vastauksista!
Coolant temp ja hehku ongelma.
Valvoja: ffp jäsenet
Vähäsen myöhässä tulee mutta menkööt. Oma auto, Cordoba AHU koneella teki täsmälleen samaa kun vaihdoin uuden lämpötila-anturin, luulin että vanha oli rikki kun sen toinen puoli antoi äärettömän vastuksen. Marmoritiskillä sanoivat että tarvitsevat uuden ja vanhan anturin ja kuitin että tutkivat. Laitoin vanhan takaisin ja hyvin pelittää jälleen =) Antaa oikean hehkun ja anturi antaa myöskin mittaristolle että vag-comille tietoa :D
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa