Vesiohenteiset automaalit 2007

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

Vesiohenteiset automaalit 2007

ViestiKirjoittaja Reaper » 1.1.2007 15:33

Mitä mieltä olette siitä kun nyt vuoden 2007 alusta alkaen automaalit muuttuvat vesiohenteisiksi?

Kyselin tätä maali asiaa yhdestä automaalaamosta sähköpostilla ja he vastasivat näin:

"Liuotinvärien maahantuonti loppuu vuoden 2007 alussa.
Näitä maaleja ei tämänhetkisen tiedon mukaan enää saa sen
jälkeen, kun varastot loppuvat.

Liuotinvärien maahantuonti on sallittua jatkossa vain EU maiden
ulkopuolelle."

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 1.1.2007 16:16

Kehnompi homma mahtaa olla ainakin museokaluston kannalta. eikös ne vaadi että maalikin on sitä mitä ennenkin.

Vaismar
-
Viestit: 37
Liittynyt: 6.9.2006 18:33

ViestiKirjoittaja Vaismar » 1.1.2007 16:47

Volkkarit malattu jo yli 10 vuotta vesiväreillä... no problem....
Viimeksi muokannut Vaismar, 1.1.2007 17:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 1.1.2007 16:53

Hakee venäjältä :D problem solved.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 1.1.2007 17:56

Entäs paikkamaalit? Siis nämä joita saa jokaisesta autotarvikepuljusta?

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 1.1.2007 19:05


Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 1.1.2007 20:33

^Jep, ja vaikutan myös täällä FFP:llä... Sen verran läheisesti kyseiseen asiaan olen kytköksissä, että uskoisin parhaiten pystyväni vastaamaan kysymyksiin :)

Liuotinvärien maahantuonti loppuu vuoden 2007 alussa.


Maahantuonti jatkuu - vuonna 2007 saa tuoda vielä liukkarituotteita jotka on valmistettu vuoden 2006 puolella. Käytännössä on arvioitu että suurinpiirtein puoleksi vuodeksi on vielä varastoja euroopassa jäljellä, mutta sitten alkaa olemaan aika hiljaista liukkarivärien suhteen.

Entäs paikkamaalit? Siis nämä joita saa jokaisesta autotarvikepuljusta?


VOC-asetus koskee kaikkea maahantuontia, eli myös tarvikepuljujen valikoimia.

Hirveästi mutu-juttuja ei muuten vesiväreistä kannata levitellä. Käytännössä vesipohjaisilla tuotteilla pystyy maalaamaan mitä tahansa kuten ennenkin. Oikeat tekniikat hallitseva maalari aikaansaa "vesiväreillä" parempaa jälkeä kuin liukkareilla.

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 1.1.2007 20:35

Laitetaan nyt vielä koko tuo HSD:lle kirjoittamani juttu tännekin, kaikki kun eivät jaksa kuitenkaan klikata linkkiä:

Taajuus @ Holysmoke.fi kirjoitti:Tuli mieleen avata aiheelle topic, kun ainakin Tuxoa tuntui ircin puolella asia kiinnostavan. Koska itse olen automaalialalla maahantuontipuolella, tiedän suht paljon kyseisestä säädöksestä.

VOC-lainsäädäntö tarkoittaa siis lyhyesti sitä että EU:n viranomaiset haluavat vähentää nyt rankalla kädellä automaalaamoiden ilmoille päästämiä liuotinpäästöjä. Koko laki on pitkä ja monimutkainen, enkä siihen tarkasti ole itsekään tutustunut. Koitan siis selitellä asioita maalaisjärjellä.

Kaikilla automaalituotteilla on tuotetiedoissaan VOC-arvo, joka kertoo paljonko orgaanisia haihtuvia liuotinaineita se sisältää. Perinteiset automaalit sisältävät niitä melko lailla, kuten jokainen maalien kanssa lutrannut ja päänsä pehmittänyt tietää

VOCien vähentäminen on ollut kiikarissa jo vuosikausia, joten automaaliala on siihen reagoinut hyvissä ajoin. Vesipohjaisten maalien kehittäminen huippuunsa on ollut pääasiallinen huomion kohde. "Vesiväreissä" ei siis ole lainkaan orgaanisia liuottimia, vaan haihtuvana aineena toimii vesi. Muuten itse väripigmentti on lähestulkoon entisiä maaleja vastaavaa. Ensimmäiset vesivärisarjat eivät yltäneet peittokyvyltään tai sävytarkkuudeltaan vanhanaikaisten maalien tasalle, mutta nykyään kehitys on vienyt ne niin pitkälle että vesivärit hakkaavat ominaisuuksiltaan liuotinmaalit. Silti vanhat uskomukset vesiväreistä edelleen istuvat tiukassa etenkin vanhemman kaartin maalareilla. Suurin vesivärien ongelma on hitaampi kuivuminen, jota ratkaistaan ainakin PPG:n puolella maalauskammioon asennettavalla Express kuivausjärjestelmällä - tämä järjestelmä puhaltaa puhdistettua kuivaa ilmaa kammion lämmityksen lisäksi ja tehostaa vesivärien kuivumisen liuotinmaalien tasolle.

VOC-lakeja on vatvottu kauan ja monilta osin pykälät ovat vieläkin tulkinnanvaraisia, mutta yksinkertaisuudessaan vuosi 2007 tulee olemaan liuotinmaalien kuolema perinteisille automaalaamoille. Ensi vuoden aikana maahantuojat saavat myydä vielä perinteisiä tuotteita varastonsa tyhjäksi, käytännössä niin kauan kuin tuotteiden valmistuspäivämäärä on 2006 puolella. 2007 valmistettuja VOC-lainsäädännön arvot ylittäviä tuotteita ei saa enää maahantuoda eikä myydä.

Ratkaisu ongelmaan maalien osalta ovat vesivärit, kunhan viimeisetkin maalaamot saadaan käännytettyä uuden tekniikan puolelle - ja sehän on pikkupakko, kun muutakaan vaihtoehtoa ei ole. Muissa tuoteissa ratkaisuksi tulevat ns. low-VOC tuotteet, esimerkiksi lakkoihin. Low-VOCit nimensä mukaisesti alittavat VOC arvoiltaan lainsäädännön määräämät rajat. Ikävä kyllä, nämä tuotteet ovat myös perinteisiä kalliimpia.

Siinä alustusta, jos jotakuta asia kiinnostaa enemmän, koitan tähän ilmestyneisiin kysymyksiin vastailla parhaan tietoni mukaisesti.

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 1.1.2007 20:44

Onneksi teollisuusmaaleja saa vieläkin...

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 1.1.2007 21:16

Niin, koskeeko tuo myös työkonemaaleja?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 1.1.2007 21:38

^Ei koske, niiden värikarttoihin on tullut kummasti lisää sävyjä ;)

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 1.1.2007 21:40

Niin eikös tuo kuivumisaika hankaloita aika paljon ns. "autotallimaalareita" joilla ei ole uunia käytössä?

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 1.1.2007 21:55

Ei koske raskaankaluston tuotteita, mutta eivät ne kyllä ominaisuuksiltaan normaaliin automaalikäyttöön sovellu. Vaikka LY3D Tornadorot löytyy teollisuuspuolen kartoistakin, aika karua jälkeä sillä passatin maalauksessa tulisi :)

Turha on kovin toiveikkaana odotella raskaankaluston kaavoihin henkilöautojen sävyjä, joita ei käytettäisi raskaassa kalustossakin...

Käytännön kokemuksia vesivärimaalauksesta "teeseitse" miehillä on minun korviini kantautunut vasta vähän, mutta kyllä homma kuulemma ainakin PPG:n Envirobasella onnistuu. Kuivumisajat ovat hieman liukkareita pidempiä, joten asettaa vaatimuksia maalaustilan ilmanpuhtaudelle (ettei roskia ole pinta heti täynnä).

Ammattikäytössä käytetään lähes poikkeuksetta Express-laitteiston kaltaisia ilmanliikuttimia maalauskammiossa, jotka nopeuttavat kuivumisprosessia. Mutta tämä on lähinnä työskentelyaikojen nopeuttamisen ja maalaamon tehokkuuden sanelema pakko - vaikka vesiväripinta kuivuisikin ongelmitta ilman apulaitteita, ei ammattimaalaamossa ole aikaa odotella pidempään kuin ennen. Aika on rahaa.

MAK3
-
Viestit: 110
Liittynyt: 14.4.2006 9:41

ViestiKirjoittaja MAK3 » 2.1.2007 10:23

Tuohon työkone maaleihin niin ainakin ppg Delf fleet maalit toimii melkein samalla tavalla kuin normi akryyli. ite oon muutaman auton niillä maalaillu ja ihan hyviä on tullu joutuu vaan ruiskuttamaan vähän eri tavalla kun tasoittuu aika pirusti.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 2.1.2007 13:56

Entäs paikkamaalit? Siis nämä joita saa jokaisesta autotarvikepuljusta?

VOC-asetus koskee kaikkea maahantuontia, eli myös tarvikepuljujen valikoimia.
Miten käynee esimerkiksi Mastonin spray- ja pensselipullojen kanssa? Ei nimittäin ole tähän mennessä osunut silmiin yhtään vesiliukoista paikkamaalia...

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 2.1.2007 17:07

Miten käynee esimerkiksi Mastonin spray- ja pensselipullojen kanssa? Ei nimittäin ole tähän mennessä osunut silmiin yhtään vesiliukoista paikkamaalia...


En osaa vastata Mastonin maahantuonnin puolesta, mutta VOC-asetusten oletan koskettavan niitä aivan yhtä lailla.

Vesipohjaisia spraytuotteita on saatavilla, meillekin (PPG) on jo tullut esitäytettyjä spraypulloja joihin voidaan pumpata Envirobasea. Käyttökokemuksia tosin vielä toistaiseksi vähän.

eikä pensselipullossakaan vesivärin myynti ole ongelma - vaatii tietysti päällensä lakkasivellyksen myös, kuten muutkin pelkät basecoatit.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 3.1.2007 19:27

Ainakin kaikki RAL sävyt saa polyuretaanina edelleen... ja ison osan muistakin sävyistä pystyy noista sekoittamaan.

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 3.1.2007 21:02

RAL on kansainvälinen LIC ja commercial standardi - monikos teistä muuten autoaan RAL sävyihin maalailee? :D

Näyttäkää minulle jamppa joka raskaankaluston sävyistä sekoittelee nykyaikaisen henkilöauton häivytystäsmäävän sävyn, niin takaan kaverille hyvällä palkalla töitä :)

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 3.1.2007 21:29

Joillekin värin ei tarvitse olla alkuperäisellä koodilla, vaan riittää että se on esim punainen, musta, valkoinen...

Kyllä niistä RAL-väreistä melko montaa sorttia pystyy sotkemaan.

Mahtaako olla muuten jo metallinhohtona noita RAL-värejä?

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 4.1.2007 7:22

^Totta, jos ylimaalauksesta on kyse. Silloin RAL sävy onkin aika varma valinta, takuulla standardinmukainen :). Mutta korjausmaalaukseen RAL sävyt ja sitä kautta teollisuusmaalit eivät ole ratkaisu.

RAL kartastosta löytyy ainakin 9006 White Aluminium.

Kyllä niistä RAL-väreistä melko montaa sorttia pystyy sotkemaan.


Silti tuo kommentti särähtää pahasti silmääni - joku pöllömpi voi kuvitella että RAL sävyillä saisi aikaiseksi suurimman osan henkilöautosävyistä. Mikä ei kyllä todellakaan pidä paikkaansa.

veeärkutonen
-
Viestit: 40
Liittynyt: 25.3.2004 20:03

ViestiKirjoittaja veeärkutonen » 4.1.2007 8:14

Eikös sitte lakkapinta pidä kuitenki vetää liuotinpohjasella?? niin ainaki täällä paikallinen automaalari sano. vähentäähän se pelkkä base:n veto vesiohenteisella, ni jo aika paljo tietysti niitä päästöjä.

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 4.1.2007 18:11

Vesivärit ovat basecoatteja (sävypohja), eli vaativat aina lakan päällensä. Suorakiilto-vesivärejä ei ole keksittykään.

VOC asetukset koskevat myös lakkoja - mutta sillä saralla tuotekehitys on tuonut tullessaan low-VOC lakat, joka alittavat vaaditut päästöarvot. Ovat hieman kalliimpia myös, ikävä kyllä.

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 4.1.2007 18:16

<puolimainontaa>

Asiasta kiinnostuneiden kannattaa lukaista juuri tänään sivuillemme julkaistu Envirobase Upgrade lanseeraustiedote.

Lakkojen osalta lisätietoa esim D8141 Deltron Progress UHS Kirkaslakka.

</puolimainontaa>

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 29.1.2007 11:09

Onhan noilla vesiväreillä maalailtu jo useita vuosia.
Esimerkiksi Glasuritin massoissa ei ole vettä ja pienellä pohdiskelulla niistä saa tehtyä liukkarivärejä jotka ovat kohtuullisen näppäriä "omissa pikkuhommissa".

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 29.1.2007 17:49

^Aika pommiviritykseltä kuulostaa...

Miksi ihmeessä toimiva vesiväri täytyisi väen väkisin äheltää epäsikiö-liukkariohenteiseksi?

EDIT: Ja juu, Envirobase on lanseerattu jo vuonna 1999. Upgrade on vain kymmenen uuden korkeapeittoisen sekoitussävyn lanseeraus.

MAK3
-
Viestit: 110
Liittynyt: 14.4.2006 9:41

ViestiKirjoittaja MAK3 » 29.1.2007 19:42

tuo glasurit homma kyllä kuulostaa oudolta. onko ne edes vesipohjaisia?
jos o niin on aika tyhjä arpa laittaa niihin mitään liuotin pohjaista sekaan.
Ja pystyy noilla vesiväreillä maalaamaan noita pikkuhommia ihan helposti "autotalli" olosuhteissa.

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 6.9.2007 12:27

Miten on tilanne nyt?

Ovatko liuotinpohjaiset maalit loppuneet automaalaamoista?
Onko joku maalannut omaa autoaan vesiohenteisella omassa tallissa?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 6.9.2007 14:28

No mikäs niissä RAL-sävytetyissä teollisuusmaaleissa, tuossa viimekuussa tempastiin kakkis uuteen loistoon RAL-kartastosta löytyvällä keltaisella ja muuten ihan ok mutta maalia meni yht. 6 litraa (ohennettuna). Halpaa, ja ihan omiaan käyttöautoon tollanen :)
Viimeksi muokannut Jak3, 7.9.2007 10:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 7.9.2007 7:24

Liuotinpohjaisia maaleja on edelleen saatavilla. Osittain viime vuoden puolella valmistettuja ja osittain SED-luvan alla.

"RAL-maaleja" ei edelleenkään ole olemassa (geesh). RAL on väristandardi, jossa on tietty määrä standardin mukaisia värimalleja. RAL värejä voidaan yleensä tehdä mistä tahansa sekoitussarjasta, mutta koska raskaankaluston puolella RAL-standardia käytetään eniten, ovat ne usein raskaankaluston maaleja.

Periaatteessa raskaskalustomaaleja koskevat samat VOC lainsäädännöt... Mutta raskaskalustomaalausten suhteen tilanne on höllempi, koska sitä kalustoa melko vähän korjausmaalataan ja käytännössä suurin osa maalauksesta on uustuotantoa. Lähes kaikki maalaamot voivat siis osoittaa tekevänsä uustuotantoa ja SED luvalla saavat liukkarikamaakin.

Niin, eli on niitä raskaskalustomaalejakin tarjolla edelleen liukkarina.

pussywagen
-
Viestit: 149
Liittynyt: 23.1.2006 17:31

ViestiKirjoittaja pussywagen » 3.10.2007 21:03

Onko joku maalannut omaa autoaan vesiohenteisella omassa tallissa?


eipä ole omassa tallissa tullu maalattua, eikä tuu. 4 vuotta spies heckerin vesiväreillä maalanneena voin sanoa että ei kannata edes yrittää kotitallissa, ellei sitten löydy todella tehokasta lämmitystä ja ilmanvaihtoa. mut jos ei mikään kiire ole niin aamulla kun käyt värin ruiskuttamassa niin siinä iltapäivällä voit jo ruveta lakkaa sekottelee :D

enkä vaihtais vesimassoi takas liukkareihin vaikka olis mahollist, sen verran mukavia ovat käyttää.

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tanhis » 5.10.2007 20:05

Onko joku maalannut omaa autoaan vesiohenteisella omassa tallissa?



eipä ole omassa tallissa tullu maalattua, eikä tuu. 4 vuotta spies heckerin vesiväreillä maalanneena voin sanoa että ei kannata edes yrittää kotitallissa, ellei sitten löydy todella tehokasta lämmitystä ja ilmanvaihtoa. mut jos ei mikään kiire ole niin aamulla kun käyt värin ruiskuttamassa niin siinä iltapäivällä voit jo ruveta lakkaa sekottelee :D

enkä vaihtais vesimassoi takas liukkareihin vaikka olis mahollist, sen verran mukavia ovat käyttää.


Oletko mahd. automaalari :) Mikäs kiire siinä maalamisessa muutenkaan on.

Ja mites lämmintä sitten pitäisi olla tallissa että maalaaminen onnistuisi kunnolla.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 5.10.2007 21:24

Käsittääkseni tärkeää on myös reipas ilmavaihto/kuivaus. Eli koska kyseessä on vesiohenteinen maali, ilmankosteus hidastaa kuivumista. Onneksi vielä saa liukkarimaaleja, kohta taitaa loppua sekin leikki normi akryylipuolella.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 5.10.2007 22:47

"RAL on kansainvälinen LIC ja commercial standardi - monikos teistä muuten autoaan RAL sävyihin maalailee? :D "

Mulla on jo 2 autoa ral sävyssä, ja kolmas tulee keväällä, jossa on kahta RAL sävyä :)

Ja kaikki maalattu Polyuretaanimaaleilla... Osa kiiltävällä, osa puolikiiltävällä ja taitaa viimeisestä tulla matta...

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tanhis » 7.10.2007 9:09

Käsittääkseni tärkeää on myös reipas ilmavaihto/kuivaus. Eli koska kyseessä on vesiohenteinen maali, ilmankosteus hidastaa kuivumista. Onneksi vielä saa liukkarimaaleja, kohta taitaa loppua sekin leikki normi akryylipuolella.


No sanotaan näin että tallissa on neljä satasta puhallinta odottamassa asentamista eli ilmanvaihto ei ole ongelma. Mutta mikä olisi tarvittava lämpötila.

samiheikki
-
Viestit: 83
Liittynyt: 13.1.2006 8:35

ViestiKirjoittaja samiheikki » 16.10.2007 1:34

muutama tullut malailtua vesiväreillä "autotallissa". kuivuminen todella kestää min. 3-4 tuntia ennen kuin lakkaa pääsee laittamaan. todella paljon mukavampi ruiskuttaa, ei pöllyä lähellekkään yhtäpaljon kuin liuottimelliset. jäljessä ei eroa. menee vaan kokopäivä maalaamiseen. vähän ärsyttää kun talli on 20km kotoa.

VRookie
-
Viestit: 362
Liittynyt: 6.1.2004 3:15

ViestiKirjoittaja VRookie » 16.10.2007 8:28

sen voin sanoa että värikooodien ja värien saatavuuden kannalta vesiväreihin siirtyminen ei aiheuta mitään ongelmia ja tuskin ne museokatsastajatkaan alkaa ottamaan maalista mitään koepaloja. sama se on niille millä värillä se on maalattu kuhan voit todistaa sen, että värisävy on alkuperäinen. kotimaalarille huomattavasti hankalampi maalata, mutta saahan sitä liuotinväriä vielä kouvolanseudulta varmaan vuoden verran.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 16.10.2007 8:57

Onhan se nyt vanhojen autojen kanssa jonkunmoinen ongelma, paikkamaalauksessa. Tämän takia omiin harrastebiileihin on varastoitu jonkun verran maalia, ettei tartte pikkunaarmun takia purkaa koko autoa hylsyksi ja ylimaalata.

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 16.10.2007 16:49

Spray ja "sivellinpullo" (eli ne pienet paikkamaalit) tarpeiden täyttämiseen on edelleen laillista maahantuoda liukkarimaaleja.

Eli ei ongelma.

Suurempi ongelma on se etteivät nämä uudet säädökset ole oikein kunnolla kaikkien maahantuojien ja myyjienkään tietoisuudessa, eli paljon mutu-tietoa liikkuu. Ei oikein tiedetä mitä ja kuka saa ja mitä ei.

EDIT: Uskallan muuten väittää tällä(kin) foorumilla omaavani eniten tietoa VOC-asetuksen käytännön seurauksista, ellei sitten joku ole töissä virastossa joka VOC-asetusta on vääntänyt :D

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 16.10.2007 18:24

Kuinkas tämä maali uudistus nyt vaikuttaa maalausten hintoihin. Erinäistä juttua olen kuullut että maalien hinnat olisi jopa kolmikertaistuneet... Onkos tuossa mitään perää?

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 16.10.2007 20:29

No jos MAALAUSTEN hinnat ovat kolminkertaistuneet, aika räväkästi vetää maalaamo välistä.

PPG:n maalit (joita edustaa firma jossa minä työskentelen) eivät merkittävästi kalliimpia ole vesiväreinäkään. Suurin kustannuskasvu on tullut lakoissa, koska low-VOC lakat ovat selkeästi kalliimpia kuin perinteiset. Tosin niidenkin hinnoittelua on nyt saatu kehitettyä ja hyötysuhde on parempi, kunhan vaan vanhankantaiset maalaritkin oppivat oikein käyttämään.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 16.10.2007 20:43

Öö, en mä sanonut että maalausten hinnat ovat kolminkertaistuneet vaan maalien hinta. Ja siis tuokin oli vaan ihan kuultua juttua, jota itse kyllä epäilen hieman ja siksi tässä nyt kyselen, kun on asiantuntija kuulolla.
Mutta johan tuossa tuli faktaa siihenkin.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 16.10.2007 20:47

Tainnu maalarit nostaa taksojaan, kun se on taiteenala mikä ei kaikilta käytä.. Hyvä laittaa uusien maalien piikkiin se hinnannousu.

Itsekin meinasin alkuun maalauttaa tuon kakkiksen ammattilaisella, mutta ei saatana raski laittaa auton maalaukseen nelinumeroista summa kun koko romukaan ole sen arvoinen. Joten maalattiin sitten halvalla litkulla omalla pihalla :)

VRookie
-
Viestit: 362
Liittynyt: 6.1.2004 3:15

ViestiKirjoittaja VRookie » 16.10.2007 20:58

kyllä ne maalien hinna suurinpiirtein samoissa ovat ainakin kauppiaiden kannalta, että jos siellä maalaus kolminkertastunut ni kannattaa varmaan kysellä maalarilta vähän, että kultahipujako se meinaa sinne sekaan laittaa.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa