!.8T nokkaketjun vaihto + lastukysymys.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

!.8T nokkaketjun vaihto + lastukysymys.

ViestiKirjoittaja Jusux » 19.12.2003 16:26

Minkä hintainen on ollut teillä nokkien välisen ketjun vaihto? (4syl päässä)
samallahan vaihdetaan tietysti kiristinpyörä ja venttiilikopan tiiviste, mutta missä hinnoissa homma on?

ja toiseksi antaako lastuviristys teillä vikamuistissa mitään ilmoitusta?
Viimeksi muokannut Jusux, 12.10.2004 8:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 19.12.2003 18:05

Kyseessä on ketjun hydraulikiristin...ei kiristinpyörä. On yhden päivän työ vaihtaa, kun saa nokat nostaa ylös jne.

Ei pitäisi ABT virityksenkään aiheuttaa mitään vikoja.

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 19.12.2003 21:48

tjaah.. 3,5h sanoi laakkosella että menee, lms:llä päivä?

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 19.12.2003 21:52

No sit pitää viedä sinne

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 19.12.2003 22:37

ihmettelen vaan noita eroja, ei tartte vetää herneitä nenään

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 19.12.2003 22:52

Emmä mitää herneitä nenää vetänykkää.
Eipähän ainakaan voi väittää, että kustannusarvio meni alakanttiin.
Mutta kyllä 3,5 tuntiin kiire tulee.

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 20.12.2003 1:26

jep, tää olikin kysely, mutta tosiaan niin ne sanoi kun käytin, perhana ihmettelen vaan miten se voi noin nopeasti alkaa se ketju pitämään ääntä. tosin vain kun pakkasella käynnistää, ilman lämmitystä. pitää pikimmiten kuitenkin käydä vaihdattamassa, minulle ne puhui et siihen menee ketju, kiristin ja kopan tiiviste. olikohan osat jotain 70€+170€ +?

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 20.12.2003 12:00

rolle, onko tuo ketjun vaihto miten normaali toimenpide noissa 1.8T moottoreissa? harmittaa vaan kun hetki sitten vaihdettu hihna ja nyt avataan taas ketjun takia. tietäisivät muut tarkistaa sen jos vika on yleinen. tietysti kylmäkäynnistysten määrä vaikuttaa varmaan sen kiristimen toimivuuteen, mutta, tarvitseeko ketjukin vaihtaa, vai pelkkä kiristin?

ARY

ViestiKirjoittaja ARY » 20.12.2003 12:36

Jaa niin missäs kilometreissä tuo vika tulee esiin ?

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 20.12.2003 13:46

no minulla on 110tkm ajettu. siksi utelias itsekin, että oliko minulla vaan huonoa tuuria, kerju kai kestää kauan, mutta jos se kiristin on sit heikompi, joku vois kertoa kuka tietää...
prkl.. KETJU

vr6
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 9:15

ViestiKirjoittaja vr6 » 20.12.2003 15:36

Tuntuu ääntelevän, 124tkm ajettuna. Onko jakopäähän uusittava kiristyspultteja tai onko siellä jotain muuta kertakäyttökamaa? Meinasin vaan että kai pitää hihna irrottaa. Entäs nokkien ajoitus, onko merkkejä vai pitääkö mittakellottaa?

-Tonza-
-
Viestit: 448
Liittynyt: 23.7.2003 8:15

ViestiKirjoittaja -Tonza- » 21.12.2003 14:02

Offtopic:
Jaahas, ihan kuin konserni olis kehittänyt uuden jakopääsilppurin...
Ps. Ei herneitä ;)

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 21.12.2003 20:08

tonza, ei todellakaan, itsekin ihmettelen onko toi vaihto miten yleinen. no ei oo pitänyt sen jälkeen ääntä, kun sain lämmitystolppa paikan :]
mut tutkitaan asia kun ehditään...

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 21.12.2003 20:17

Tuo ketju ei kuulu huolto-ohjelmaan. Ja se kiristäjä niistäkin pettää.
Aika vähän meidän virmassa noita ainakin on vaihdettu.

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 21.12.2003 20:24

rolle itsekin ihmettelin miksei huolto-ohjelmaan kuulu edes tarkistusta, jos kerran kuitenkin on ilmennyt että se voi vaatia vaihtoa. no rahat pois maksavilta asiakkailta, vaikka sitten sen pahimman kautta. :)

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 22.12.2003 18:46

Ei sitä oikein voi siihen huolto-ohjelmaan laittaa kun sitä ei voi mitenkään kuin kuuntelemalla testata. Hajoo kun hajoo ja venttiileitä menee yleensä n. 12 kpl. Huollossa kyllä normaalisti ilmoitetaan ylimääräisistä äänistä. Eikä se hajoominen nyt niin tavatonta ole. Enempi niitä meidän pajalla on korjattu kuin VR6:sia :)

TeroPee
-
Viestit: 174
Liittynyt: 28.7.2003 16:35
Viesti:

ViestiKirjoittaja TeroPee » 23.12.2003 7:46

...miten se voi noin nopeasti alkaa se ketju pitämään ääntä. tosin vain kun pakkasella käynnistää, ilman lämmitystä...


Minkälainen se ääni on? Mulla AEB "rääkäisee" tosi pahan kuuloisesti -10 astetta ja kylmemmissä keleissä. Ääni on vajaan sekunnin mittainen ja kone käynnistyy hyvin ja jää käymään nätisti. Ja sillä, onko auto ollut tolpassa vai ei, ei ole mitään merkitystä, ainoastaan pakkasella.

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 23.12.2003 10:04

Minulla jäi starttimoottori pyörimään moottorin mukana pakkasella. Eli bendix-laite tms. ei irrottanut starttia vauhtipyörältä. Tuloksena oli hetkellinen 'rääkäisy' käynnistyksen yhteydessä.

TeroPee
-
Viestit: 174
Liittynyt: 28.7.2003 16:35
Viesti:

ViestiKirjoittaja TeroPee » 23.12.2003 11:10

Lienee sama juttu sitten mullakin. Tarttisko sille tehdä jotain?

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 23.12.2003 13:13

Puhdistus ja rasvaus todennäköisesti auttaa. Mulle autoliike laittoi uuden takuun piikkiin.

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 24.12.2003 13:34

nyt se sitten kesken joululoma matkan hajosi.. alkoi 200km jälkeen käydä kolmella sylinterillä! kaksi kertaa olen käytttäny merkkihuollossa ilman apua,vika muistissa ei mitään ilmoitusta. missäköhän oisi vika?? eikös puolavika näkyisi vikamuistissa? merkkihuolto ehdotti et nokkien välisen ketjun löysyydestä johtuisi, että jako pääsee hyppäämään sekaisin, itse en siihen usko et se minuutissa hyppäisi sekaisin ja itsestään taas takaisin!?! auto jää nyt matkan varrelle odottelemaan huoltoa tammikuun ajaksi...

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 25.12.2003 11:35

Vanhemmissa peleissä (noin 2000 ja vanhemmat) puolavika ei näy vikamuistissa.

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 25.12.2003 12:45

näkyyykös vikamuistissa jos sytytyksen pääteasteessa on vikaa,ja jos ohjainlaitteessa on vika onnistuuko abt:n lastun irrroitus ja vaihto uuteen ohjainlaitteeseen missä, sillä könig ei taida itse lastuja ainakaan tinata, koska audilla (korjaamolla) uuden ohjainlaitteen vaihto merkitsee abt:n menetystä vaihdon yhteydessä.

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 29.12.2003 14:30

jeps, eli koko nokkaketjun vaihto idea oli puuta heinää, onneksi en jättänyt autoa kuopion laakkoselle sen vaihtoon.
auto kävi nyt toisessa merkkihuollossa ja sama tyly vastaus: emme löydä autosta mitään vikaa. alkaa hermot mennä. ohjainlaite siis ainoa mahdollinen vika, mutta miten voit testata onko siinä vikaa? onko viritys pajoilla lms + muut käytössä mitään testeriä millä pelkkää ohjainlaitetta voisi testata, sillä ei viitsi uutta ostaa sen takia.

edit; jos jollain on ylimääräinen ohjainlaite niin olen kiinnostunut

ARY

ViestiKirjoittaja ARY » 29.12.2003 14:34

Eiköhän se olis aika antaa Rollen tutkia asiaa...

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 29.12.2003 14:40

pitää nyt kysellä vielä königiltä, mikä on heidän mielestään vastuu, jos lastutuksen yhteydessä ohjainlaitteen tiivistys epäonnistuu ja ohjainlaite kastuu, vaikkakin lastutus tehty jo 100tkm sitten ja entisellä omistajalla. todennäköisesti siitä nämä ongelmat nyt johtuvat.
königiltä ei vaan tunnu saavan ketään kiinni, ei sähköpostilla, eikä puhelimella.
sievoinen summa ongelmista on itselleni koostunut, hinautusten, ja merkkikorjaamolla seisoneiden tuntien myötä.
onko muilla kokemuksia viritystakuista?

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 29.12.2003 19:20

Ei pystytä tutkimaan pelkkää ohjainlaitetta, mutta jos siellä on "Ohjainlaite viallinen" Vika niin kyllä se silloin viallinen on.

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 29.12.2003 20:31

Koitas pirruuttas vaihtaa ilmamassamittaria. Ohjainlaiteviat todella harvinaisia eli en lähtis ekana siitä hakemaan.

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 30.12.2003 19:17

jos nyt vaihtais tuon ohjainlaitteen suosiolla, eiköhän se siinä vika ole. perhanan kallis homma vaan :(

anselmi

ViestiKirjoittaja anselmi » 30.12.2003 21:06

minulla n.vuosi sitten AEB moottori kävi kolmella pytyllä.syynä oli viallinen pääteaste.en tiedä näkivätkö testerillä vai arvasivatko muuten.maksoi muistaakseni 212E

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 31.12.2003 0:32

anselmi alkoiko sinulla kerralla käydä kolmella, vai tekikö sitä silloin tällöin ? minulla tehnyt nyt 3 kertaa ja katoaa aina itsestään

anselmi

ViestiKirjoittaja anselmi » 31.12.2003 11:05

vika tuli kerralla käynnistyksessä ja oli jatkuva

vtwin
-
Viestit: 227
Liittynyt: 29.7.2003 11:16

ViestiKirjoittaja vtwin » 31.12.2003 11:29

Mulla meni myös kesällä vanhasta autosta tuo 'pääteaste' tai mikä hemmetti se nyt onkaan.
Maksoi tosiaan karvan yli 200 E. Vaihto oli ihan plug and play - > onnistuu itseltä 5 minuutissa.

Jos oikein tulkitsin velivenäläisen online-osakataloogia, osanro on 4D0 905 351.

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 5.1.2004 15:59

jep,jep, auto seisoo korjaamolla könig pyysi lähettämään auton tiedot, että näkevät, että on heidän vaihtama ohjainlaite, oli puhe että perjantaina saan tiedon lähetänkö ohjainlaitteen sinne, ei ole kuulunut mitään, yritän soittaa, "numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä" jne, alkaa kyseistä firmaa kohtaan laskea pisteet jos ei homma selviä
joku saattaisi vaikka tarvita autoaan...

V**************u!

edit: pääsin läpi, palataan asiaan keskiviikkona...

2nd V***u!

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 19.1.2004 14:00

asia edennyt sen verran että ohjainlaite on königillä ja he tutkivat mikä siinä on vikana... alkaa vaan tympiä kun ei oo autoa alla, jo kuukausi kohta putkeen korjaamolla

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 9.7.2004 16:43

ja ohjainlaite oli tässä tapauksessa siis viallinen, uusi vaihto-osa oli muistaakseni noin 530€.

Jarkko H
-
Viestit: 494
Liittynyt: 26.7.2003 11:57

ViestiKirjoittaja Jarkko H » 23.2.2005 21:45

Lainataans vähän aihetta, eli motti pitää aikamoista rahinaa, ja äänen voi paikantaa venttiilikoppaan, ilmeisesti siis nokkaketju rahisee?

Juu eli vastaan itselleni: auton vietettyä yön tallissa rahina hävisi, eli ilmeisesti kylmyys saa aikaan tuollaista.

[edit: turhaa hätäilyä]

jlaitila
-
Viestit: 175
Liittynyt: 18.9.2003 19:36

ViestiKirjoittaja jlaitila » 25.2.2005 15:39

juu ei se rahina kylmänä kuulu, mutta ajelleppas kone taas lämpimäksi ja mene pihalle kuuntelemaan...lultavasti rallataa. Samalla koska se kiristin ei pelaa kunnolla, imupuolen nokan säätö ei välttämättö pelaa optimaalisesti ja kone saatta nykiä hieman. Todella pientä eli ei välttämättä edes huomaa.

Uusi hydraulikiristin 551€ + hilut + työt n.1000€ kiitos !
Loppu rallatus ja kone käy kun mummon vekkari :)

Jarkko H
-
Viestit: 494
Liittynyt: 26.7.2003 11:57

ViestiKirjoittaja Jarkko H » 26.2.2005 0:58

Uusi kiristin 500 e ? töineen 1000e ? tuohon hintaan saa jo käytetyn moottorinkin ;) Tuo on onneksi minulle sen verran aataminaikainen versio ettei ole muuttuvia nokkia, eli kaipa se kiristin tuohon AGU:un on kai hieman edullisempi ?

Miko
-
Viestit: 503
Liittynyt: 4.7.2004 7:18

ViestiKirjoittaja Miko » 26.2.2005 9:16

AEB koneeseen kiristin 147€ ja ketju 88€. Imunokka piti ottaa irti, että sai vaihdettua. Kiristimen mukana tuli työkalu, jolla puristetaan kiristin kasaan.

Tumppi74
-
Viestit: 11
Liittynyt: 3.8.2004 11:24

A4 1.8t -96

ViestiKirjoittaja Tumppi74 » 10.8.2005 11:20

Auto oli juuri laakkosella ja sanoivat kyseisen jakoketjun olevan vaihtotarpeessa...hinnat jotain: kiristin ~157, ketju ~80 ja tiivisteet ~40 eur. Autolla ajettu 145tkm.

Korjari
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.1.2005 14:01

ViestiKirjoittaja Korjari » 14.2.2006 18:16

Miko, sopiko ketjunkin vaihtamaan pelkällä imunokan irroituksella? Vaihdoitko tiivisteitä samalla? Ilmeisesti kiristimen tiiviste pitää vaihtaa? Vaatiko mitään muita erikoistyökaluja?

Töpi
-
Viestit: 6
Liittynyt: 5.9.2005 22:17

A4 -97 1.8TQ:n rallatus (AEB)

ViestiKirjoittaja Töpi » 21.4.2006 23:49

Olisiko jollain tietoa mitä nokkien välisen ketjun ja kiristimen vaihto maksaa merkkiliikkeessä? Pystyykö ketjun vaihtamaan pelkän imunokka-akselin irroittamalla, vai pitääkö jakopääkin purkaa ja ottaa pakonokka-akseli pois? Tarvitaanko nokka-akseleiden irroitukseen jotakin erikoistyökalua? Jos remontin tekee itse pitääkö ottaa jotain muuta huomiion?

Kiitos vastauksista etukäteen.

Miko
-
Viestit: 503
Liittynyt: 4.7.2004 7:18

ViestiKirjoittaja Miko » 22.4.2006 7:26

Uudet tiivisteet on varmaan hyvä vaihtaa, ite ainakin vaihdoin. Kiristimeen ei ole muuta tiivistettä kuin tiivisteliimaa.

Ketjun vaihtamiseen pitää muistaakseni ottaa myös pakonokka irti, mutta en ole varma siitä että pitää myös jakopään hihna irrottaa kokonaan. Veikkaisin, että ei tartte. Mitään muuta erikois työkaluja ei tarvii kuin sen kiristimen.

Korjari
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.1.2005 14:01

ViestiKirjoittaja Korjari » 22.4.2006 11:57

Ketjunkiristimessä on semmonen peltitiiviste. Se kannattaa vaihtaa. Ketjun irroitukseen tarttee löysyttää jakoremmi ja irrottaa pakonokka. Jälkikäteen remontin tehtyäni tuli mieleen että ei välttämättä taida tarvita ottaa edes keulaa huoltoasentoon kuten itse tein.

Edit. Ai niin, nokkien etustefat kannattaa melkeinpä vaihtaa samalla. Silloin joutuu nokkapyörän ainaki irroittamaan. Jos nokkapyörää ei irroita, ei pakonokka sovi kokonaan irtoamaan. Ketjun vaihtoon kuitenkin riittää vain sen kohottaminen rintapellin päästä.

Niemine
-
Viestit: 17
Liittynyt: 6.6.2009 13:31

ViestiKirjoittaja Niemine » 6.6.2009 13:35

Onkos tuossa AJQ koneessa samalainen särkyvä kiristin?
Millaista ääntä viallinen pitää?

TRT
-
Viestit: 12
Liittynyt: 8.11.2007 18:03

ViestiKirjoittaja TRT » 24.8.2009 13:21

Kone AGU 1.8t. Koneesta alkoi kuulua jakopään puolesta sellaista rallatusta/rokletusta. Kylmänä kuuluu ääni kovemmin. Kuulostais et ääni tulee koneen yläpäästä/kannesta. Räklättää kuin dieseli. Olisikohan kyseessä että tuo ketjun kiristin on sökönä?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 24.8.2009 14:05

Ketju on 1.8T:ssä kytkimen päässä kannessa. Eli jos rallatus kuuluu jakopään puolelta, ei vika ole ainakaan siinä ketjussa. Ettei olisi joku nostaja, vesipumppu tai jakohihnan kiristin tiensä päässä?

Hihhuli
-
Viestit: 106
Liittynyt: 6.5.2005 0:15

ViestiKirjoittaja Hihhuli » 27.8.2009 9:05

Onko kukaan tutkinut tarkemmin, että mikä siellä kiristimessä hajoaa? Karstoittuuko öljykanavat tai venttiilit? Tuleeko johonkin osaan kulumaa? Vai onko kyseessä jonkun komponentin mekaaninen rikkoutuminen?

Onko kiristintä parannettu jostain vuosimallista eteenpäin?

bonus
-
Viestit: 43
Liittynyt: 4.4.2008 17:09

ViestiKirjoittaja bonus » 19.9.2009 20:26

Voiko nokkaketjun reilusta löysyydestä (reilulla tässä meinaan sitä että rallattaa tyhjäkäynnillä ja ajossakin) johtua kylmänä toimimis ongelmia? Esim. autó on yön yli seissyt, aamulla starttaat, lähtee käyntiin ja sammuu samantien. Sen jälkeen kun saa käyntiin, käy kolmella pytyllä ja jopa kahdellaki. Puolat ja sytytysvahvistin on uudet, niistä se ei enää voi johtua. Apuja kaivattaisiin. Alkaa närästää se joka aamuinen hinkuttaminen käyntiin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa