Golf gt -89 -> vr6 kone

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

esanssi88
-
Viestit: 404
Liittynyt: 22.4.2006 18:01
Viesti:

Golf gt -89 -> vr6 kone

ViestiKirjoittaja esanssi88 » 7.12.2006 22:27

eli en söörtsillä löytänyt, että onko tämä tekniikanvaihto mahdollinen (1.8 kaasarista verkkuun) ja nyt kysyn, että saako tätä yhdistelmää millään rekisteröityä suomenmaalla? jostain muistan lukeneeni, että litratilavuus kasvaa liikaa ja ei ole mahdollista? onko sitten taas mahdollista jollain keinoin saada poikkeusluvalla tai jollain muulla keinolla moottori luvalliseksi?
ulkomaillahan näitä vr6-koneisia kakkosia ja jopa ykkösiä liikkuu vaikka kuinka paljon, mutta onko siis mitään keinoa Suomessa...?

imaS
-
Viestit: 348
Liittynyt: 31.10.2005 19:25

ViestiKirjoittaja imaS » 7.12.2006 22:53

Poikkeusluvanhan se vaatii, kun tilavuus kasvaa liikaa. Sitten auton tarvii vastata vielä g60-mallia alustaltaan ja jonkunnäköisiä selvityksiä akselimassoista myöskin tarvii. Lähinnä se, että ne ei kasva liikaa.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 7.12.2006 23:40

tähän voin todeta finaaliniittinä että ennen kuin laki muuttuu jollakin tavalla niin vr6 konetta on mahdoton saada kilpiin mk2 korissa.

Erikoislupaan tarvitsee tarpeeksi hyvät perustelut ja se mitä joku ffp-jäsenkin ehotti että kunnon dokumentointi/selvitys asennuksesta ja kovuuslaskelmat saattaisivat riittää ehkä.
Todella suuri EHKÄ mutta AKEn kanta oli todella kylmä ja epäilevä luvan myöntämiseen suhteen vaikka asiaa tuolla lailla, kuten ylempänä mainitsin, selvitinkin aikanaan, enkä pelkästään "tarvii voimaa kärryn vettoon" syyllä.

En ole hakenut lupaa koska tuntui vitun tyhmältä heittää rahat hukkaan 95%:sti negatiivisen vastauksen takia. Vitutti jo se kauhee puhelinlasku.

Mutta kannattaa yrittää jos tuuri jollain kävisi.

Blanck
-
Viestit: 38
Liittynyt: 16.4.2006 17:18

ViestiKirjoittaja Blanck » 8.12.2006 0:37

Joo kaikki on aina tuota (ehkä) ku menee konttoriltaki jotai kysymään ni tuntuu että ei ne aina tajua itekkää mitä selittävät... Kannattaa jokatapauksessa konttorilta kysellä nuita juttuja ja vaikka ei natsaiskaa ni kajaanin konttorilla ainaki on aina hyvää kahvia ja hyviä keksiä :D

jimmy
-
Viestit: 115
Liittynyt: 7.8.2003 16:06

ViestiKirjoittaja jimmy » 8.12.2006 17:06

Moottoritilavuuden saa muutoskatsastuksella hyväksyttäviin rajoihin vaikka putkittamalla sen koneen ja laittamalla pienemmät männät. Vr6:n paino voi olla jo vaikeempi juttu.

Mites olis 2.3L vr5 kone ahdistimella tai ilman? Sehän menee muutoskatsastuksella hyväksyttävien rajoihin tosin senkään painosta ei ole mitään hajua.


Monella katsastuskonttorilla ei ole enää teknistä neuvontaa KIITOS lippispäiden jatkuvien kyselyiden ja häiriköinnin. Inssit näkee jo punaista jos kuulee sanan "turbo" tai "koneenvaihto". Tarvittava tieto muutoskatsastuksella hyväksyttävistä asioista ja rajoituksista pitäis löytyä netistä ja AKEn neuvonnasta voi vielä varmistaa asian. FFP:n tekstit -osiosta löytyy paljon tietoa.

Sitten kun on kaikki tarvittavat selvitykset tehoista, päästöistä, painoista, vertailumalleista, moottoritilavuuksista, jarruista, voimansiirrosta ja kaikki on esittää paperilla niin voi kysyä kelpaako selvitykset ja keksiikö inssi jotain estettä toimenpiteelle tai haluaako hän vielä jotain lisäselvityksiä.

Ei ollut tarkoitus avautua mutta älkää tehkö niin että heti ensimmäiseksi kyselette sieltä katsastuskonttoreilta. Siellä on töitä muutenkin eikä kloppien palkaton neuvonta kiinnosta. Paras on ottaa itse asiasta selvää (google + search) ja vielä kysyä asiasta auto-foorumeilla kuten tämä. Joku osaa aina neuvoa jos on tehnyt samanlaisen tekniikanvaihdon tms. Eli tämän topicin aloittaja toimi ihan oikein hakiessa tietoa täältä mutta ne katsastuskonttoreiden lippispäät kiukuttaa.

esanssi88
-
Viestit: 404
Liittynyt: 22.4.2006 18:01
Viesti:

ViestiKirjoittaja esanssi88 » 8.12.2006 17:53

juu, ajattelinkin että tohon tilavuuteen se kaatuu... :( , täytyy sitte varmaan heittää toi koppa romuun ku ei jaksa sille sitten mitään tehdä...

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 8.12.2006 19:20

Vr5 kone on mullakin käynyt mielessä mutta olisi hyvä tietää tarkalleen sen tilavuus.
Max tilavuushan on mk2:ssa 2,25litraa.
Tuo putkittamalla pienemmäksi menee minusta turhaan kastiin ja kun sitäpä on vaikea todistaa esim akelle tai inssille.
Vr6 moottori ei mene painorajan ylitse, sen laskeskelin joskus.

Jimmy on siinä oikeassa että itseänikin vituttaa kun amitsuteinilippis-saanko-asentaa-corollaani-supran-koneen tyypit jotka todellakin käyvät konttoreilla kyselemässä ihan hemmetin turhia ja näin vievät niiltä kiinnostuksen aiheet keskustella tosissaan olevan kanssa.

qnarkill
-
Viestit: 614
Liittynyt: 28.7.2003 18:04

ViestiKirjoittaja qnarkill » 9.12.2006 11:57

eikös 89 gt ole ei vähäpäästöinen? Laitat 1.8t motin?

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 9.12.2006 12:22

itseänikin vituttaa kun amitsuteinilippis-saanko-asentaa-corollaani-supran-koneen tyypit


Ei v*ttu,putosin:D

esanssi88
-
Viestit: 404
Liittynyt: 22.4.2006 18:01
Viesti:

ViestiKirjoittaja esanssi88 » 9.12.2006 12:29

juu toi 1.8t on kyllä pyörinyt mielessä... olis vaan ollu toi vr6 hienompi ku niitä ei sattuneesta syystä suomessa ole. :) Missähän hinnois muuten noi 1.8t tekniikat liikkuu ja mistähän semmosen sitten kaivais esille? Entä täytyykö jarruille tehdä mitään kun tehothan ei nouse ihan hirveästi, Gti:n jarruthan tossa gt:ssä mun tietääkseni on, jarrupalat vaan erilaiset. Olis se kyllä hieno lähtee tosta jotain tekeen, mutta on noi ykköskoppasetkin pyöriny mieles, jos vaikka semmoseen asentas 16v koneen...

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 9.12.2006 12:30

Eikö 2.0 16venttiilistä voi käyttää kakkoskoppasen vertailussa? Siis tuota tilavuutta ajattelin.

esanssi88
-
Viestit: 404
Liittynyt: 22.4.2006 18:01
Viesti:

ViestiKirjoittaja esanssi88 » 9.12.2006 12:45

ei taida 2 litraakaan riittää, vai? jos riittää niin siinähän on ratkaisu jos sitä voi käyttää vertailuna ja onko noita 2.0l 16v muuten tuotu suomeen ollenkaan, eks se o joku amerikan malli?

imaS
-
Viestit: 348
Liittynyt: 31.10.2005 19:25

ViestiKirjoittaja imaS » 9.12.2006 13:55

2*1,25=2,5
Ei riitä vr6...

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 9.12.2006 15:24

En meinannutkaan et riittäis tuohon kutoseen , mut mites vitoseen?

imaS
-
Viestit: 348
Liittynyt: 31.10.2005 19:25

ViestiKirjoittaja imaS » 9.12.2006 16:56

Siihenhän se näyttäs riittävän, kun vr5 on 2324 cm3 tilavuudeltaan. Ainakin wikipedian mukaan.

mikaylikoski
-
Viestit: 7
Liittynyt: 8.10.2006 22:42

ViestiKirjoittaja mikaylikoski » 12.12.2006 17:49

turha siihen on laittaa mitään vr6 konetta kun taas siitä ei ole vastaavaa hyötyä , 1.8 gti koneesta saa helpolla saman 170 hv ja puolta kevyempi konekkin tuossa.

esanssi88
-
Viestit: 404
Liittynyt: 22.4.2006 18:01
Viesti:

ViestiKirjoittaja esanssi88 » 12.12.2006 18:03

juu, tarkemmin kun oon tutkinu tota vaihdosta niin on tullut mietyittyä tota 1.8t 20v konetta... :) jos joku vois lyhyesti kertoa mitä menee vaihtoon jos semmosen laittais gt:seen?
jarrut varmaankin mut kuinkas se sopii tonne konehuoneeseen? pulttaamalla kiinni niin kuin pajalle.com sivuston corradossa??

Timberman
-
Viestit: 156
Liittynyt: 2.1.2004 17:24

ViestiKirjoittaja Timberman » 13.12.2006 9:57

Eikö 2.0 16venttiilistä voi käyttää kakkoskoppasen vertailussa?


Missä kakkoskoppasessa on ollut 2.0L kone ??

Jos kyse on jostain ultraharvinaisesta erikoismallista, niin ei ole lainkaan varmaa hyväksytäänkö tuota muutoskatsastuksessa vertailumoottorina.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 13.12.2006 12:40

Usan markkinoilla Golf mk2 16v oli 2 litrainen. Kyseisellä moottorillahan on joku oma moottorikoodi ja on ollut tehtaan valmistama joten miksi ei kelpaisi.

ookoo
-
Viestit: 114
Liittynyt: 20.7.2005 9:14

ViestiKirjoittaja ookoo » 13.12.2006 14:40

^9A muistaakseni.

Timberman
-
Viestit: 156
Liittynyt: 2.1.2004 17:24

ViestiKirjoittaja Timberman » 13.12.2006 15:03

Usan markkinoilla Golf mk2 16v oli 2 litrainen.


Empä tuota tiennytkään. Mitenköhän iskutilavuuden kasvu oli toteutettu ? Löytyisikö jostain jotain dokumettia ko. mallista ?? Onko kukaan koskaan käyttänyt ko. moottoria muutoskatsastuksessa vertailumoottorina ??

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 13.12.2006 15:14

No ei siinä mitään rakettitiedettä ole: samanalaista 9A moottoria on ollut täälläkin Passatin ja Corradon keulalla.

1.8T moottorin asennus kakkiksen keulalle menee näin:
-vanhan koneen irroitus
-kannakkeiden irroitus vanhasta ja siirto uuteen
-uuden koneen asennus

Loppu onkin enemmän tai vähemmän hankalempaa...

Timberman
-
Viestit: 156
Liittynyt: 2.1.2004 17:24

ViestiKirjoittaja Timberman » 13.12.2006 15:35

No niinpä onkin. Löytyiskö kuitenkin jostain jotain dokumenttia, että tuota 9A konetta olis ollut mk2 Golfissa ? Meinaan, jos konttorin insinöörille ei riitä printti tästä topikista... ;-)

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 13.12.2006 16:00

osataanko tääll laskea? =)
Suurin tilavuus euroopassa 1.8 +25%=2.25litraa
Jos taas voisi käyttää sitä 2.0 konetta niin=2,5litraa

Ja jos voisi käyttää tuota jenkkivekotinta vertailuna Vr5 koneen sinne saisi laittaa. Koneessahan on vakiona kait 150hv johon hyrskytin kupeeseen iskettämällä saisikin sitten lain sallimat 192hv
Eli ei muuta kun ottamaan selvää ja kolomesen kautta nelosen hyrskytin sinne ja psiii thy thy thy thyy!
kyllä sillä cossusierrat ja bimmerit jää.

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 13.12.2006 18:17

Kyselin (joskus) tota 9A:n käyttämistä vertailumallina ja ainakin pk-seudulla kelpas.

Ja silloin ainakin olis vr5 kelvannut pellin alle. Ainoa mistä epäilivät oli ne ikuiset akselimassat.

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 13.12.2006 20:33

Siis en ole oikein ymmärtänyt tästä topicista että saako MK 2 goldffiin laittaa 5 sylinterisen mosan

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 13.12.2006 20:56

En usko että menee akselimassa ylitse. Olen kuullut että tuo vr6 kone paljoa painavampi ole kuin 1.8 16v kone.

Miksu: kyllä teoriassa saa asentaa.

bandit_
-
Viestit: 34
Liittynyt: 16.10.2007 22:20

ViestiKirjoittaja bandit_ » 20.10.2007 21:21

öö entäs 1.8 t 20v 150hp mites tuommosen laittaminen 2 koppaseen onnaa...?

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 20.10.2007 21:50

Helposti, ei mitään ongelmia.

vwfani
-
Viestit: 124
Liittynyt: 4.7.2004 19:47

ViestiKirjoittaja vwfani » 20.10.2007 23:04

Pistäkää v6 2.4

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 21.10.2007 1:22

Niin tai V6 TDi 2.5 :D

mj87
-
Viestit: 55
Liittynyt: 26.9.2005 0:18

ViestiKirjoittaja mj87 » 21.10.2007 17:07

Vähän tai 98% off topic.. Mutta osaisko joku sanoa että minkälaisilla prosenteilla pääsee muutos katsastuksesta kun 1300cc vaihtuis 1800cc 16v (luonnollisesti sähköt akselit ja laatikko mukaan lukien)?

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 25.10.2007 13:12

Tollanen näky vortexilla olevan. 2.3 V5 kakkiksessa. :)

e: eikös tota konetta oo saanu myös 180hv?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 25.10.2007 13:24

V5 10V=150hv, 20V=170hv


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa