K-jet PA-suodattimen vaihto -> Putki poikki, mistä uus?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

K-jet PA-suodattimen vaihto -> Putki poikki, mistä uus?

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.11.2006 19:15

Olis aika vaihtaa suodatin ja tuli mieleen että paljonkohan sitä bensaa lorahtaa syliin?

Aattelin että sammutan auton pumpun sammuttamalla jolloin paine jäisi pienemmäksi.

Olisko lisäks täydellinen paineen poisto paikallaan ja mitenköhän se tehtäis?
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 4.12.2006 21:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 20.11.2006 20:07

Varaajan verran sekä hieman putkista lorahtaa.

Suodattimen päästä liitin auki niin paineet pääsee pois, rätti väliin niin ei suihkua silmään.

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 20.11.2006 20:58

muistaakseni korjausopas neuvoo tekemään tuon bensanpaineen poiston juurikin tuolla tavalla, että käyttää autoa ja nappaa virrat veks pumpulta jolloin auto vaan hiljakseen sammuu (kun bensapaine tippuu)...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.11.2006 21:04

Tuota mietin että jää suuttimien avautumispaineen verran jäljelle.

No jos auto palaa niin kerron siitä varmasti, onneks on vakuutukset kunnossa :)

juhema
-
Viestit: 162
Liittynyt: 23.7.2003 12:28

ViestiKirjoittaja juhema » 20.11.2006 21:40

Ja jos meinaat vaihtaa ne banjoliittimien metallitiivisteet niin kannattaa käydä VW:n tiskiltä, kun niiden sisäreunaan on vulkanoitu semmoinen kumitiiviste jota ilman ei saa liitosta pitämään... kokemusta on.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.11.2006 21:55

Hyvä hyvä!

Pistetään sävelkorvan taakse. Pitääpä poiketa safiiritiskillä.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 20.11.2006 22:08

Ne varaajatkin ei varmasti sataprosenttisen pitäviä ole. Jos auton sammuttaa bensapumpun pysäyttämällä ja antaa auton olla pari päivää, niin todennäkösesti ei paineita oo juurikaan. Tosin, kuka jaksaa odotella kahta päivää :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.11.2006 22:17

Heh, äipän kiesi alla tän viikon ja toi profiilin laite seisoo emon pihassa. Ehkä ne paineet ehtii laskea siinä ajassa... :D

Tokkopa paljoa ruiskii, mutta pitäähän sekin ottaa huomioon.

Hyvä pointti tuo varaajan vuotaminen!

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 20.11.2006 23:23

Saa pitämään myös kuparirenkailla.

Tota kumirengasmalli kutsutaa hydrauliillapuollla USIT:iksi

Ei sitä painetta paljon ole siellä linjassa, rätti lenkkiavaimen ympärille kun avaa liitoksen suodattimen päästä. Moottorin päästä valuu bensat kuitenkin sormille vai onko noissa vastaventtiili jossakin?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.11.2006 23:30

Jos pitää käynnistyssuutinta auki ni päästäkö se paineen pois kokonaan?

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 21.11.2006 7:59

Öh, tyhmä kysymys, mitä väliä sillä on jos se vähän ruiskii? Kunhan ei nyt tupakka huulessa mene sitä irrottelemaan ja ottaa akun ENSIN irti, itse en ole koskaan edes asiaa ajatellut.

Aikanaan K-jetin paineletkuja vaihtaessa tosin myytiin väärää painekestoa olevaa letkua, joka kesti noin 2 min, sitten hiton moinen suhina ja bensapilvi auton alla, ja taas uusiksi usean tunni homma ja letkujen haku 40 km päästä. Kyllä sillon otti pattiin.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 21.11.2006 8:40

Eiköhän paineittenpoisto o helpointa tehdä niin että bensapumpun sulake irti ja starttaa: hörähtää käynttin ja sammuu samantien ja paineet järjestelmä on pois. Näin ainakin tehtiin monojetronic ja KE-jetronic vehkeisiin.

Bensat saat kuiteskin päälles viimeistään siinä vaiheessa kun kampeat vanhan suodattimen kiinnikkeestään pois :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.11.2006 17:38

Laakkoselta just hain suodattimen ja tiivisterankaat toiseen päähän. Toiseen päähän oli kolme euroa kipale ja nää mitkä otin oli 0,3 € kipale (pelkät metallirenkaat).

Itse suodatin jotain 16 € ja risat. Ei tullu enää mieleenkään hakea motonetistä :)

Sillä tuota polttoaineen valumista kyselen että haluan tietää tuleeko sitä tankillinen vai desi.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 21.11.2006 20:06

desi...tosiaan rättiä ensin vähän ympärille kun avaat liittimet voi olla vielä vähän painetta ja pikkuisen tuhauttaa kun avaat mutteria mutta bensat tulee päälle jos on tullakseen kun nitkutat sen vanhan suodattimen pois.

Bensavehkeissä on mukavaa kun ei ole mitään ilmaushommia kun sähköinen bensapumppu pukkaa suodattimen heti täyteen + paineet systeemiin.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 22.11.2006 11:21

Miten tankki on helpoin tyhjentää?

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 22.11.2006 12:01

Bensapumpulla? Lapolla tankin korkin kautta?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 22.11.2006 17:45

Tuonne golffin tankkiin ei ole kovin helppo työntää mitään letkua millä saisi nuo bensat imaistua pois. Siirtopumpun/mittarin anturin kun ottaa pois, niin siitä on sitten helppo imasta vaikka letkulla.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 22.11.2006 18:35

Tuonne golffin tankkiin ei ole kovin helppo työntää mitään letkua millä saisi nuo bensat imaistua pois.

No mulla kait kävi sitten vaan hyvä säkä :) Kyllä sinne toistaseks joka kerta on se letku jysähtäny tankin pohjaan ku sieltä oli tarvinnu bensoja pois imee.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.12.2006 21:18

Kuten arvata saattaa niin kuustoista vuotta vanhat PA-putket ei ollu uudenveroisessa kunnossa.

Suodattimen moottoritilaan menevällä puolella putki meni sitten poikki ja parempi olikin että meni tallissa eikä tien päällä. Aika rapsakan tuntuista oli...

Banjoliitin ja metalliputkea tommonen nelisen kymmentä cm maksaa varaosatiskillä jotain 60...70 €.

Ehdotuksia edullisemmista ostospaikoista? Toki alkuperäisellä olis sopivuus taattu mutta nuuka kun on...

Vielä jos joku osaa kertoa missä kohtaa tuo metalliputki vaihtuu muoviseen ja millainen liitos siinä on? Näyttäs että jossain pumppu-/varaaja-/suodatinhässäkän ja korin välissä se on.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 4.12.2006 21:33

Kumiletkua, tuplakelmmarit ja mahdollisesti vielä levennys päähän. Koko homma cu vesijohtoputkea edes takas, noin itse laitoin ja kestänyt monta vuotta, mutta vähän kilsoja. Jos haluaa snobbailla niin laittaa kromiputkea ;u). Helppoa tavaraa taivuttaa ja halpaa kun makkara, eikä saatavuudesta ole ongelmaa.

Paineentasaajalta joutui juottamaan uuden lähdön kiinteästi pulttiin kiinni, siitä letkulla eteenpäin. Kyse siis MK1 variaatiosta jossa ei ole tankissa pumppua, vaan pumppu tankin alapuolella. Huomaa sitten että K-jetissä on paine sähköruiskuun verraten roisisti isompi.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 4.12.2006 21:39

Hydrauliikkaletkua helmiliittimillä. Älä vaan mene laittamaan tavallisia lemmareita, yks auto on jo poltettu semmosilla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.12.2006 22:09

Jäin tuossa kuvia tutkimaan ja ihmetyttää että onko tuo yhtä putkea suodattimelta määränjakajalle asti? Näyttäs että kuvissa ei mitään liitoksia oo ollenkaan...

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 4.12.2006 22:38

Mä teetätin aikoinaan ykköseen uudet letkut hydrauliikkafirmassa.

JuH0
-
Viestit: 93
Liittynyt: 13.4.2006 17:12

ViestiKirjoittaja JuH0 » 4.12.2006 22:38

kyllä mulla (8v gti) ainakin muuttuu muoviputkeksi heti kohta suodattimen jälkeen. oiskohan noin 15-20cm rauta/kupari putkea. eikä normi lemmarit ja letku kestä testattu on

Heze
-
Viestit: 479
Liittynyt: 23.7.2003 12:14

ViestiKirjoittaja Heze » 4.12.2006 23:07

Väärä paikka säästää tässä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.12.2006 23:11

Noin kyllä ajattelin itsekin.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 5.12.2006 0:19

Kyllä se kestää tavallisella bensaletkulla ja klemmareilla, jos haluaa halvalla päästä. Vähän kalliimpi ja parempi vaihtoehto teettä jossain hydrauliikka liikkeesä siihen sopiva putki.

JuH0
-
Viestit: 93
Liittynyt: 13.4.2006 17:12

ViestiKirjoittaja JuH0 » 5.12.2006 1:29

joo kesti mullakin normaali bensaletkun pätkä noin 4 päivää... sitten ihmettelin kun bensaa alko syömään litran kilometrillä... oli vielä tupla klemmareilla. no mulla pikkasen on paineet normaalia isommalla ,mutta en kyllä ikinä laita muuta kuin oikeaa letkua ite sinne. helposti palaa koko koppi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.12.2006 1:37

Ketkä niitä ovat vaihtaneet niin ootteko vaihtaneet koko pätkän suodattimesta määränjakajalle asti?

Vai saisko tohon väliin luotettavan liitoksen alkuperäiseen muoviputkeen?

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 5.12.2006 9:35

Ette vaan osaa kiristää :-P

Itsellä olleet vuosi kausia ja letku on semmosta että WD-40:n kanssa sai aikansa punnertaa että meni edes ilman. Taisi olla 10 mm putkea ja 8 mm letku vihreää eko-bensaletkua. Päällä tuplana sellaset normaalit pinellä pultilla kiristyvät pantaklemmarit.

Ja jos ne täysin haperot putketkin, ainakin itsellä aivan paperia, oli kestäneet, niin kyllä ne kelmmaritkin kestää.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.12.2006 13:37

Kertokaas ny että missä kohtaa on liitos kun lähdetään putkea pitkin suodattimelta moottoritilaan päin.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 7.12.2006 14:29

Eikös se ole ihan yhtä putkea määränjakajalle asti.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 7.12.2006 14:59

Kyllä mullakin omassa Roccossa kesti ihan tavalliset laadukkaat klemmarit ja bensaletku. Kiristää saa kyllä ihan kunnolla, mutta piti se ainakin sen kolme vuotta kunnes autosta luovuin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.12.2006 18:34

Samalla osanumerolla olevaa putkea ei tunnu löytyvän määränjakajan kyljestä ja suodattimen päästä...

Jos olen tulkinnut oikein niin sitten välissä olisi jossai liitos, mutta missä?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 7.12.2006 19:20

Ei siinä ole liitosta usko pois.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.12.2006 22:32

Liitos löytyi jotain 40 cm määränjakajan tuloliitännästä. Siitä suodattimelle asti yhtä puuta.

Putki lähti aika pienellä ähellyksellä pois ja odottaa mallina että hydrauliikkaliikkeet aukeaa.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 8.12.2006 23:21

Niin onhan siinä tosiiaan liitos ennen määränjakajaa. Luulin että etsit liitosta tuolta pumpun päästä.

mikaylikoski
-
Viestit: 7
Liittynyt: 8.10.2006 22:42

ViestiKirjoittaja mikaylikoski » 12.12.2006 17:53

kyllä se on turha teettää koko letku , poikki vaan toi muoviletku ja panjoliitin suodattimen kylkeen ja uudet kuparitiivisteet niin taas pelittää ja ihan letkulemmarilla kiinni putki letkuun , ainakin itellä toiminut hyvin koneen vaihdon jälkeen 1.8 8v gti


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa